19 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ Sahip ve Basmuharriri 19 EYLÜL 1997 | Siirt Meb'usa MAHMUT 7 imci sene No, 2374 Zİ - Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü 'NUSHASI S5 KURUŞTUR ETEM İZZET Ihracatı tesbit komisyonları lâ En mühim işimiz milli iktısat | yolunda emin olarak, | emniyet vererek yürümektir. | Mühim kararlar verildi Gazinin gösterdiği yol budur Vatandaşların ruhunda emniyet ve is- tikrar hissi kuvvetlenmeden bize ve memleketimize karşı hariçten mutlak bir emniyet istemek doğru olmaz Heyeti Vekile hafta sonunda tekrar topla. nacak, 6 numaralı kararnameyi müzakere İtısat işlerimizi düzeltmek ğer aksamın da durmak teh- likesi başgösterir. İktısadi işlerde asla ihmal edilemeyecek şey, emniyet â- milidir. Alman tedbirlerde, ka- rarlarda ne kadar isabet olursa olsun. muhitin ve haricin erni yeti yoksa bunlardan müsbet netice beklenemez. Bu dakike- yı herkesten iyi bildiği içindir ki, Büyük Gazi yeni İktisat Ve kiline çektiği bir tel yazısında: — “Bütün dünyada olduğu gibi memleketi; de en baş ta bulunan mühim işimiz ikte- sat işidir. Bu işte en yüksek muvaffakıyeti temin etmek ha yatidir. zaruridir. Bunun için bu işte bütün devlet teşkilâtı- »m, bütün yurttaşların ve he- pimizin ciddi duygularla alâka İk olmamız lüzumu tabiidir. Mil Mi iktısat yolunda EMİN OLA. RAK ve EMNİYET VERE- REK kat'i ve radikal adımlar atarken esas programımızın il. ham ettiği ameli tedbirleri ter- cih etmek en doğru yoldur...” buyuruyor. işlerinde beynelmi- münasebatm da büyük <hemmiyeti verdır. Bu itibarla harici piyasalarda kendimizi ol duğumuz gibi. milli programı- mızla. milli karakterimizle ta- Tıtmak birinci derecede mühim dir. Maattecssüf son zamanlar da, hariçte hakkımızdaki telâk kiler başka bir cereyan almışsa benziyor. İktisadi rejimimizde bir değişiklik olacağı kanaati rice yayilmış bulunuyor. Bu kanaatin teessüsü. memleketi- mize sermaye getirmek ve bü- rada çalışmak isteyen ecnebile- ri tereddüde sevkediyor. Halbu ki bizim ecnebilere ve ecnebi *ermayesine karşı değişmiş bir Boktai nazarımız olmadığı gibi iktisadi. rejimimizde — tadilât Yapmak ta düşünülmüş değil dir. Milli programımızın, fırka Programımızın bütün i ve İsmet Paşa yeniden teyit ediyorlar. Yeniden anlayo Yüz ki hakikatler ne kadar ba- tit ve malüm olursa olsun. on- zaman zaman ve hattâ sık "ik tekrar etmekten zarar gel- mez. Buna bakılmca hakiki va- #iyetimiz hakkında uyanan şüp leri silmek, tereddüt ve endi. $eye düşen yerli ve yabancılara *mniyet vermek yolundaki me- “iye daha büyük bir saha ayır mak lâzım geliyor. Gazi Haz- Petlerinin emir ve işaretleri de bu noktaya matuftur. Şu hakikat te unutulmamalı- ir: Başkalarına emniyet ver- Mek için ilk şart; kendi nefsi- mizden, kendi teşebbüs ve icra lan hani emin ol. ımdır. Nefsimize inan- kira bir hakikati baş larına inandırmağa savaş- beyhude yere çırpımmak- bile çalıştığı muhite nasıl neşe ve refah verdiğini görüyoruz. Iktısat Vekilinin dediği gibi | tek bir vatandaşın karnımı de-| yurabilmek bile memleket hesa | bna ihmal edilemeyecek bir| kârdır. Hükümetin ve fırkanm | da noktai nazarı obudur.| Bu vaziyet karşısında parala- rını iş sahasına dökmekten ka- çanlar, onları ecnebi memle- ketlerin demir kasalarında sakla | yanlar, ve nihayet taşa ve be- | tona tahvil edenler bu hareket- lerini kolay kolay müdafaa ede mezler, Şurası da muhakkak ki, memleketin ve vatandaşların ru hunda emniyet ve istikrar hi kuvvetli olarak yerleşmeden bize ve memleketimize karşı ha riçten tam ve mutlak bir emni- | yet istemek doğru olmaz. Onun için. Büyük Gazinin ilham bu- | yurduğu gibi bütün işlerimiz- de, karar ve teşebbüslerimizde kendimizden emin olarak ve | başkalarma emniyet vererek | yürümeliyiz. | Siirt Meb'usu | MAHMUT İskândaki Suiistimal Bütün memurlara işten el çektirildi Tahkikat ilerledikçe işin ehemmiyeti anlaşılıyor £ Tahhihatt yapan mülkiye müfettişi Hacı Hüsnü B. İskân dairesinde meydana çı- karılan suistimal tahkikatı ehem miyetli bir şekil almıştır. Mülkiye © başmüfettişi Hürü Böy dün öz alikiderikse diği mıştık. Bunlardan baş b Bir ll kö daha tevkif edil retile emlâki metrukeyi ipoteğe bağlattırdıktan sonra satan bu şebeke işinin çok cüretkâr bir şe- kilde hareket ettiği tesbit o olun- maktadır. Bunlarla memurlarına tirilmiştir ki, bu suretle müdürden başka bir memur kal edecektir. Kararname meriyete giriyor Vesika ticareti ANKARA, 18 (Milliyet) — Heyeti Veki. le on altıda toplandı. İktısat Vekili Celâl B. izahat verdi, Celâl B, in izahatı üç saat devam etti içtimadan sonra Celâl B. Vekâlete gide- rek verilen kararları alâkadarlara (| telgrafla tebliğ etti. (o Reisicumhur o Hazretlerinin tasdikine (o iktiran eden bir (kararma. me ile ihracatı tesbit komisyonları lâğve dilmiştir. Ancak mallarım ihraç o etmiş Çi vermiş olanların muameleleri u- sulu dairesinde ikmal edilecek, bu suretle kimsenin zarara uğramaması temin olunacak. tar. Şimdiye kadar beyanname almış olanların hakları da tanınacaktır. Bu suretle vesika ticaretine nihayet veril. miş sakim bir usul kalkmış oluyor. Heyeti Vekile hafta sonuna doğru tekrar toplanarak esasları hazırlanmakta olan altı numaralı kararnameyi ve merbutu listayı mü- zakere eyleyecektir. Yeni kararname birinci teşrinin başında meriyete girecektir. Karar- name gelecek hafta ilân olunacaktir, Karara. meye merbut kontenjantman listesi ihtiyaçlar nazari itibare almarak geniş tarzda hazırlan- ağustosta ilân edilen liste keenlem- yekün addolunacaktır. Mevadı iptidayiye üzerindeki tahdidat kül- liyen kaldirilmiştir. Bu maddelerin fabrika- törler ve tüccar tarafından ithaline bilâ kaydu şart müsaade olunmuştur, Küçük sanayi erbabı da bu suretle korun- muştur. Ancak hükümet celbedilen maddele- rin bir kısmının mumasilini memlekette mev- cut olup olmadığını gümrüklerde esaslı tet- kike tabi tutarak müteakip kararlarında bun- dan istifade edecektir. Döviz tedarik etmek istiyenlere gösterile- Almanya Başvekilin e nihayet verildi cek suhulete dair hazirlanan hükümler olacaktır. Bir kiloluk posta paketlerinin ithali mene- dilmiyecektir. Celâl B. gelecek hafta İstanbu- la gidecektir. kararnamede Kararlar ANKARA, 18 A.A, — Heyeti vekile catı tesbit komisyonlarınm lâğvine k: miştir. Bu karar Reisicumhur Hazretlerinin de tasdiklerine iktiran etmiştir. Alâkadarla- ra bu akşam tebligat yapılmıştır. Şimdiye kadar beyanname alan ve malları- nı ihraç edip de beyannamelerini mülga komis yonlara vermiş olanların hakları tanınmakta ve müktesep bir hak olarak kabul edilmekte- dir. Bu suretle bir tefsirden diğer tefsire ge- çilirken kimseni n mütezarrır olmamasma dik kat edilecektir. Ay başından muteber olmak üzere ve bir kaç gün zarfinda ilân edilmek şartile daha geniş miktarda kontenjantman listesi hazır- ilanmaktadır. Bundan sonra milli paramızın istikrarına halel gelmemek kayıt ve şartile memleketin sanayi istihsalâtı noktaj nazarmdan ve Tmüs- tehliklerin merfaatlerine yarayabilecek €sas- lar gözetilerek kontenjan tedbirleri alınacak- tır. Bu meyanda mevaddı iptidaiye ithalâtı serbest listeye alınacaktır. Milli paramızın vaziyeti geçen seneye naza- ran daha kuvvetlidir. Piyasada döviz tedarik etmek isteyenler daha suhuletli bir muamele göreceklerdir. İhracat mahsulâtımız için ak- tif ve pasif olduğumuz memleketler nazarı i- tibare almarak bu mevzu üzerinde çalışılacak tar. ANKARA, 18 A.A. — İstihbaratımıza na- zaran Ziraat Bankası üzüm © mntakasından mübayaatta bulunacaktır. Gazi Hz. Reisicümhur Hz. dün Rusya Seyahati M. Litvinof Berlinde|İsmet Pş. mühim bir Von Papenle görüştü BERLİN, 18 A.A. — Volf A- i Cenevre'de inikat 6- decek olan tah- didi teslihat kon- feransmın mesai- sine iştirak etmek Jeyh başvekili ve hariciye nazrrmı ziyaret etmiştir. . M. Litoinef Hariciye nazırı, Sovyet “ komi- | seri şerefine bir ziyafet vermiştir. İnhisarların Tevhidi Mülhakat inhisar idarelerinin | idareleri de tevhit edilmişlerdir. | Tevhit tatbikatma nezaret et- | mek üzere İnhisarlar ununu Mü- | dürü Hüsnü B. refakatınde Me- marin müdürü Abdulkadir B. ol- duğu halde bugün Düzce, Erkişe- hir, Ankara'ya gidecektir. Hüsnü B. in Samsun'a da gitmesi muhte- meldir. Gümrük ve İnhisarlar Vekili Râna B. in de bir kaç güne kadar şehrimize gelmesi beklenmekte. nutuk söyliyecek MALATYA — Başvekil İsmet Paşa Hz. nin ziyaretleri haberi by Hazır. lıklara Elâziz ile Malatya arasmda Firat nehri üzerindeki köprüde de bazı hazırlıklar yapılmakta» dır. Başvekil Paşanm burada mü- him bir nutuk söyliyeceği haber almmaktadır. — Sürgün av. Kadın ku- şuna doğru, dişi kuşuna doğ- ral — Şişe ve kadın! — Ve poliz düdüğü... Yakında Tefrikaya Başlıyoruz. hiç bir yeri teşrif bu- yurmamışlar, saraydaki dairelerinde meşgul ol- muşlardır. Balkan Konferansı I Ruşen Eşref ve Hasan B.ier Bu sene Bükreş'te 20 teşrini- evvelde toplanacak olan 3 üncü Balkan konferansına ait hazırlık- lara devam edilmektedir. Balkan ve Ruşen Eşref B. lerden başka İ kimlerin iştirak edeceği | henüz belli değildir. Konferansın tenh- hur edeceği hakkında grupumu; Sanayi heyeti Haydarpaşa istasyonunda.. İFabrikatörler Ankara- dan dün sabah geldiler Sanayi hey'eti Ankaradan kuv vetli vaitler ve müsait intibalarla geldi.. Istanbul erbabı sanayiinin te- | pacağından emin olarak dönmek- arzet- tedirler. Sanayi heyeti Ankarada iki) sat Vekili Celâl bey tarafından iki defa kabul edilmiş ve uzum şehrimize avdet etmiştir. Heyetle | müddet görüşülmüştür. beraber sanayici meb'uslardanVa | © Heyet vekil beyle bu temasla wf bey de avdet etmiştir. rmda bilhassn fabrikalara lüzum Heyet, sanayicilerin muhik te | Iu olan iptidai maddelerin konten menniyatınn hüsnü telâkki edil. | jan harici ithalini rica etmişler diğinden ve müsbet neticeler alı- (Devamı 6 ıncı sahifede) Bir anda demir ve tağla yığını haline gelen depo Bir gaz vemazot depo- sunda infilak oldu.. Depo tamamen yandı ve itfaiyenin gayre tile yangın etrafı saramadı Bu esnada depo amelesinden Tl etrafı aydmlatmak için | tuttuğu Yangına derhal ee yetişmiş ise de söndürmek kabil İmei yalnız başka bi bin Hür Depo harap o, o İRİİAk esnasında yarala-