19 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

İzmir köylüleri Borçların tecili için hükümete müracaatlar Mahmut Esat bey İiberal gazetelere hücum ediyor 18 (Hususi) —...
 Sanayiimize bir yol, bir istikamet verilecek Tiftik, halı, stok tütün satışı hakkında tedbirler alınacak Ankara 19 (Hususi) —
 Heyeti vekilenin kararları Ihracat komisyonları ve vesika usulü kalktı Ay başından itibaren daha geniş kontenjan listeleri
 Ankarada bir sergi binası yapılıyor Ankara 18 (A. A.)— Milli iktsat ve tasarruf cemiyeti tarafından Ankarada daimi bir sergi
 DİKKATLER . Tezatlarımız Fabrika sahipleri Ankaraya - gittüer, dertlerini — öinlettiler, işlerini gördüler, geldiler, -...

Sanaylimizin bir pro- gram dahilinde inkişafı Için tedbir alınacak. AKŞAM cek. Bir kısım eşyanın mem- lekete girmesi menedile- Sene 14 — No: 5009 — Fiatı her yerde; 5 kuruş PAZARTESİ — 19 Eyini 1932 Telefonlar: Tabrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Sanayiimize bir yol, bir . istikamet verilecek Tiftik, halı, stok tütün satışı hakkında tedbirler alınacak Ankara 19 (Hususi) — Iktisat vekili C: bey iktisadi vaziyet etrafında acele tedbirler aldıktan sonra vekâleti alâkadar eden her mevzu üzerinde ayrı ayrı tetkikat; yapacaktır. Sanayiimize bir yol bir istikamet verilecektir. Memlekette yeinden fabrika kurmak isteyenler 3 ay evvel bu hususta vekâlete haber vermeğe mecbur olacaklardır. Vekâlet fabrikaları daimi kontrol | altında bulunduracak ve mücsseselerden varidat hesaplarını isteyecektir. Iş sahasında yanlış yol takip edenlere doğ- ve buna benzeyen mevzularla afyon Ilracatı, vapurculuk işlerinin bugünün ihtiyaçlarına göre tanzimi meselelerini tetkik ederek kendisine ona göre bir bareket hattı çizecektir. Girmesi yasak edilecek eşya Ankara, 19 (Hususi) — Kontenjan usulünün asgari hadde esi kararlaştırılmıştır. Ha Fiçten almağa ihtiyacımız olmayan eşyanın bir | listesi yapılmaktadır. Bunların memlel ması külliyen yasak edilecektir. Bu eşya mem- lekete posta paketleri içinde de gelemiyecektir. Tadil edilerek hazırlanan yeni kontenjan İÜ) rusu gösterilecek, yanlışlar düzel İ) Bundan başka hariçteki faaliyet daha ziyade İ( genişletilecektir. Celâl bey bilhassa tiftik, balı azalmış, ve tünlerin | (| gibi müşterisi ) kalmış stok l Heyeti vekile ilecektir. larına ya depolarda tılabilece; nin kararları Ihracat komisyonları ve vesika us ulü kalktı Ay başından itibaren daha geniş kontenjan listeleri tatbik edilecek “Arkara 19 (Telefon)— Heyeti vekile, iktisadi n -seleleri müza- kere etmek üzere beklenilen içtimamı dün akdetti. Içtima dört . Ve çok mühim Bu kararların başında vesika ticaretinin kalkması ve iptidal maddelerin memlekete serbestçe girmesi geliyor. Diğer birçok hususlar © hakkında da yine bu hafta içinde yapılacak içtimada karar verilecektir. Dünkü içtimada iktisat vekili Celâl bey üç saat izahat vermiş- ir. Celâl bey bugünkü iktisadi vi, tesadüf edilen güçlükleri ve vesika lusulünün piyasada yap- ğı tesirleri anlatmış, neticede vaziyeti ıslah için düşündüğü ça releri izah etmiştir. Heyeti vekile bu izabatı müte- akip ihracat komisyonlarının lâğvile vesika usulünün kaldırılmasını mu- vafık: bulmuştur. Ancak şimdiye kadar vesika alınış olanların hak- ları tanınacaktır. Tbtidai maddelerin girmesi hak- kındaki kayıtlar. kaldırılacaktır. Yalnız. bu maddelerin memlekette bulunması kabil olup olmadığı tetkik edilecektir. Bir kiloluk posla paketlerinin girmesi men- edilmeyecektir. Teşrinievvelden itibaren tatbik edilecek yeni kontenjan listesi hazırlanmaktadır. — evvelce ilân edilen liste hükümsüz addoluna- caktır. Liste ve kararname buhafta zarfında heyeti vekilede müzakere edilecektir Dün heyeti vekilenin içtimam- dan sonra iktisat vekili Celâl bey vekâlete giderek muhtelif yerlere telgraflar çekmiş ve talimat ver. miştir, “| üstihsi iktisat veklil Celal bey Anadolu ajansının tebliği Ankara 18 (A.A.) — Heyeti vekile ihracatı tesbit komisyon. larının lâğvına karar vermiştir. Bu karar Reisicumhur Hazretle- rinin de tasdiklerine iktiran et miştir. Alâkadarlara bu akşam tebligat yapılmıştır. Şimdiye kadar beyanname alan ve mallarını ihraç edipte beyan- namelerini mülga İomisyonlara vermiş olanların hakları tanınmak- ta ve müktesep bir hak olarak kabul edilmektedir. Bu suretle bir tefsirden diğer tefsire geçilir ken kimsenin mütezarrır olmama- sına dikkat edilecektir. Ay başından muteber olmak üzere ve bir kaç gün zarfında | ilân edilmek şartiyle daha geniş miktarda e kontenjantman listesi hazırlanmaktadır. Bundan sonra milli paramızın istikrarına halel gelmemek kayıt ve şartiyle memleketin sanayi ti moktai nazarından ve listesinde lâstik ve şemsiye gibi mevsim ihtiyaç- iptidal maddeler iş bi bırakılacaktır. Kontenjan li Tezatlarımız Fabrika sahipleri Ankaraya gittiler, erleri Gnltiler, işlerimi grdnler, yalar, Mmleketin boton, imdi vatka bu bap on. fabrikanın, srt andı hat menfantlerine ai knk sından ibaret, bu gçlüler ortadan kalıyor, artk herşey düzeliyor, gbi ant bir hava yarat. Sanki b mem Makat anda çikaata er ve safi ipek Eğin! : Memleketin yazde doksanı metabsi köylndar. Bunlar. botan sene çalışırlar biraz kala, geker, petrl ve bir kaç arın basa alma için, Bunlar dn mem Maketi on palalı saklan ertir Yerli sanayi ls bu müstahel kitlenin alâkaşına gelince, Bursalı bir müstahsil, sosoli Bursmda yazılan. yerl ipekten bir arşın elabilmek için, yetiştirdiği ahsuldan bin oka satmadı. © O ald b gibi yerli mama ayası kimin işidir? İstanbulun bir kaç yz ilsi için mi? Mili sarayi ve ili tsm Gndiğimiz can, harşaycan evvel bu iirlenin ih yaçlarmı ve bu tazatlar nazarı dikkate alkali Türkiyücin mili. sanayı, on. Görü milyonluk kitlenin en fazla iktiyacı olan Şeyleri yapan va bunları, fair halkım: ın cat labileceği derecede vouzn al çeri Kanayiir. Bu devrede hizi için, anaylin başka, mânası yoktur. Ankarada bir sergi binası yapılıyor - Ankara 18 (A. A)— Milli ikti- sat ve tasarruf cemiyeti tarafından Ankarada daimi bir sergi binası inşası takarrür etmiştir. lnşaata önümüzdeki ilkbaharda başlana- caktır. Yeni sergi binasında da- imi olarak yer almak için sanayi erbabı tarafından birçok müra- 'müstehliklerin menfaatlerine yı yabilecek esaslar gözetilerek kon- tenjan tedbirleri alınacaktır. Bu meyanda mevaddı. iptidaiye itha- lâtı serbest isteye alınacaktır. Milli paramızın vaziyeti geçen seneye nazaran daha kuvvetlidir. Piyasada döviz tedarik etmek is teyenler daha suhuletli bir mua- mele göreceklerdir. Ihracat mahsulâtımız için aktif ve pasif olduğumuz memleketler nazarı itibara alınarak bu mevzu üzerinde çalışılacaktır. izmir köylüleri Borçların tecili için hükümete müracaatlar emir, 18 (Hususi) — Izmir ga- zeteleri bağcıların ve köylünün vaziyetile uzun uzadıya meşgul olmaktadır. Bunlar köylünün borç- İzmir meb- usu Mahmut Esat bey bu müna- sebetle yazdığı makalede diyor kiz “Köylünün b bağlanarak hal müdahalesini biz günkü fırkamız devletçi Liberaller bunu nasıl isteyebi Hizmet gazetesinin yazdığına göre Tire ve köylerinden başvekâ- lete, meclis riyasetine, ziraat bankasına telgraflar. çekilmiş Bu telgraflarda borçların tecil istenmektedir. göre telgrafta deniliyormuşt “Zaruri havayicimi idik © borçlarımızı ii Fakat 60 paralık gazı 30, sekiz kuruşluk şekeri 50, yedi kuruşluk kahveyi 100, yirmi paralık sigarayı yedi buçuk, 20 kuruşluk içki 300 kuruşa alıyoruz. Borçların rica ederiz., hülâsaten şöyle bulunacaktır. Beyoğlunda Papas köprüsünde bir gaz deposunda infil dön yazmıştık. Depo kâmilen harap olmuştur. yi selbetmişsinl.., yleyin, ne yapmışım? — İstirahatı umu: — Söyleyin efendim, — Daha ne yapacs paralarını saymış Mahmut Esat bey liberal gazetelere hücum ediyor Mahmut Esat bey Ziraat bankası üzüm alacak Ankara 18 (A.A) — Istihba- ratımıza nazaran ziraat bankası üzüm mıntakasından mübayaatta Resmimiz. olduğunu harap, berkesin arasında cüzdanım çıkarıp