20 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

A 20 EYLÜL 1932 7 inci seni NUSHASI 5 Streza Konferansı —emer Malyanın şimalindeki küçük Sitreza köyü ayın beşinden beri ehemmiyetli bir iktisadi kon- iş konferansta Şarki ve Vasati Av rupa memleketlerinin iktisadi ihyaları meselesi müzakere edil mektedir. Konferansın içtimaıma geçen temmuzda tamirat meselesini halletmek üzere toplanan Lat sanne konferansında karar ve- rilmişti. Ve bir derezeye kadar da gelecek senenin ilk da toplanacak olan cihan iktu di konferansı için hazırlık mı hiyetindedir. Ancak müzakere edilen meselelerin mahiyeti iti- barile, Streza'nın cihan iktisat konferansından da ehemmiyet- li değilse de herhalde şümullü olduğu anlaşılmaktadır. Çün- kü beynelmilel borçlar ve güm rük tarifeleri meselelerinin ci- han iktısat konferansında mü- zakere edilmesine hâlâ Ameri- ka razı olmamıştır. Halbuki Streza'da bu iki mesele konfe- ransı meşgul eden işlerin başm da gelmektedir. Ve esasen bey- nelmilel tediyat ve gümrük ta- rifeleri meseleleri müzakere e- dilmedikçe, iktısadi işlerin halli ne doğru adım atılmış olmaya- cağı âşikürdir. Konferansa iştirak eden dev- letler. ne Briand'ın Avrupa bir- Viğine iştirak ettirmek istediği memleketler kadar çoktur, ne de Laval'in Tuna birliği proje- #inin teşrik ettirmek istediği memleketler kadar da mahdut- tur. Avrupa birliğine dehil o- lan İskandinavya memleketleri Streza'da yoktur. Diğer taraf - tan Tuna birliğinin hariçte br raktığı Yunanistan ve Bulga- ristan bu konferansta temsil e- dilmektedirler. Konferansın içtimaındaki &- sas maksat. ziraat memleketle- rinin iktısadi vaziyetlerini teh- vinden ibarettir. Âncak bu. sa- nayi memleketlerinin zi memleketlerine bazı mertebe müsaadekârlıkta bulunmaları » ma tâbi bir mesele olduğundan İki zümre memleketlerin istib- #al ve istihlâkleri arasında bir $henk ve müvazene teminine çalışılmaktadır. Zirai mahsulâtın kıymetlen- dirilmesi meselesi başta geli- Yor. Bunun için zirai mahsulât için beynelmilel piyasanın teşki İâtlandırılması lâzım gelmekte dir. Sonra borçlar, ziraat mem- leketleri için tahammül edile. mez bir mali yük halini almış- tır, Bu borçların tediyeleri esba bmın istikmeli düşünülüyor. Kontenjantman, ağır gümrük resmi, himaye ve nakliyat müş- külâtı şeklinde beynelmilel ti- €areti tahdit eden mânialarm tedricen kaldırılması da Streza' da görüşülen meselelerdendir. Streza konferansının muvaf- fakıyet derecesi üzerinde tevak kuf edecek değiliz. Bir taraf- tan Fransa. Almanya ve İtalya #ibi büyük devletler. raftan da küçük Vasat! ki Avrupa memleketleri arasın daki menfaatlerin çarpıştığı bir içtimada belki de beklenilen ne- ticelerin - elde edilmesi hayli müşkül olacaktır. Meselâ Fran sa, varılacak herhangi netice- nin. bütün alâkadar (devletler #rasında imzalanacak bir mua- hede ile tesbit edilmesi fikrini iltizam ediyor. Diğer taraftan böyle bir Avrupa kombinezo- Bunun evvelâhır, Fransanm nü fuzu altıma düşmesi ihtimaline arşı İtalya, ayrı ayrı veiki Mmukaveleler imzalanması lüzu- Munu ileri sürüyor. İngiltere İse, her memleket ayrı ayrı tah didatı refettiği yani serbest ticarete doğru adım atıldığı takdirde buhranın izalesine doğ Yu gidilmiş olacağı noktai na- #armı müdafaa Bir taraftan diğer taraftan da küçük dev- kendi aralarındaki ihti- İfları halletmek ve bütün alâ rları bir fikir etrafında top ak kolay bir mesele değil- Bununla beraber, böyle bir üsün Streza'da yapıldığı» No. 2375 URUŞTUR Doktor Reşit Galip Bey Maarif Vekili Oldu.. Reşit Galip Bey yeni vazifesine başlamak üzere dün akşam Ankara'ya gitti Yeni vekilin gazetemize beyanatı - R. Galip B.in vekilliği her erdi memnuniyet vi Maarif Vekili Esat Bey, de- ruhte ettiği vazifenin yoruculu ğunu ileri sürerek istifa arzusu Bu izhar etmiş ve istifasını dür sabah telgrafla Başvekâlete bil meb'usu Dr. Reşit Galip Beye teklif edilmiştir. Reşit Galip B.. | tetkik Maarif vekâletini kabul etmiş ve sere vazifesine başlamak ü- akşamki trenle Anka- A gitmiştir. Reşit Gelip B. Ankarada Başvekil Paşa Haz- retleri ile görüştükten sonra İs tanbula dönecek ve Dil kurulta yında bulunacaktır. Yeni Maarif Vekili Reşit Ga lip Bey, memleketimizin fikir ve siyaset âleminde çok iyi ve kudretile tanınmış bir zattır. Daha mektep sıralarında iken kendisinde başlayan mefküre aşkı mesleke girdikten sonra derin kökler salarak onu tam bir idealist yapmıştır. Reşit Ga lip Bey Türkocaklarındaki me- sile de cereyanının en başm- da bulunanlardan biri idi. Reşit Galip ei ağır ve yo- rucu köy işlerini doktorluktan üstün buldu. Mabrumiyetten zevk alarak çalıştı. Meb'us ol. | Maarif vekilliğinden çekilen Esat B. duktan sonra bu çalışma aşkı, sönmedi bilâkis arttı. Meclis hayatmda rolü daima en ileri safta idi. İnkılâbı bütün hiz- etlerine yetişti, hepsine canla koştu, Reşit Galip Bey fırka- nım umumi idare heyetinde aza — nı görmekteyiz. Bu vaziyet kar şısında acaba Türkiyenin ne- den Streza'da temsil edilmedi- ğini sormaktan kendimizi me- nedemedik. Konferas. Türkiye vaziyetide olan memleketlerin vaziyetlerini müzakere etmek için içtima etmiştir. Binaena- leyh bu müzakerelere iştirak et tirilmeği beklemek hakkımızdı. Diğer taraftan hükümetimizin de Streza'ya gitmek için teşeb- büsatta bulunması lüzumuna kailiz. Harbi umumiden evvel Avrupa bir takım #iyasi zümre lere ayrıldığı gibi. harp sonrası dünyası da bir takım / ikti zümrelere ayrılmaktadır. ir. çi bu kombinezonlar doğrudan doğruya bir devleti istihdaf et. miyor, Fakat dolayısile hariçte kalanların zararına tecelli edi- yor, Ottava konferansının ak- sülümelleri hissetmeğe başlar- ken, bir de Vasati ve Şarki Av- rupa kombinezonu karşısında kalmayalım. Ahmet ŞÜKRÜ lan ve sevilen ve ruz, Değişiklik olacak mı? geçmesile bazı maarif vazifele- ANKARA, 19, (Milliyet) — Ce- miyeti ilâhlar iü lkilüği Hüncu Mimbarikzin bl işti İ rak edecek olan Hariciye Vekili Tev fik Rüştü B. refakatında Bern sefiri Cemal Hüsnü B. ve hariciye vekâle- & kalemi mahsus müdürü Kemal B. olduğu halda bu akşamki trenle ha- reket etmiştir. Vekil B. istasyonda Başvekil İsmet Pş. Vekiller, sefirler ve hariciye vekâleti erkânı tarafın- İ dan teşyi edilmiştir. Heyetimiz çarşamba günü İstan- buldan hareket edecektir. Heyete Memleketin dkir ve siyaset âleminde İudretile tanı- imanlı bir Kemalist ve İdenlist olan yeni Maarif Vekilimiz Doktor Reşit Galip B. vaffakıyetli hareketler bekle- | rinde değişiklikler olması muh mekte kendimizi haklı bulu- | emel görülmektedir. Vekilin ilk beyanatı Yeni Maarif vekili Dr. Ri Reşit Galip Beyin vekâlete | Galip Bey, dün gazetemize (Devamı 6 nc! sahifede) Hariciye Vekili e yeti akvama gidiyor Tevfik Rüştü B. dün Ankara. dan hareket etti. Yarın Cenevreye gidecek Mühim mülâkatlar Necmettin Sadık, Tefik Rüştü, Cemal Hüsnü B. ler 0 ee m ee Aldığım malümata göre hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. Cenevrede on beş gün kadar kalacak Cemiyeti ! İral Mac Arthur'un istikbali ve Gazi Hiz. Relsicumhur Hz. dön Dolmabahçe (o sarayın- daki dairelerinde meş- gul olmuşlar, bir tarafa çıkmamışlardır. Jeneral Arthur — (Şerefine Geçit soke 100 tayyaremiz uçacak ANKARA, 19. (Milliyet) — A- merika erkânı herbiye reisi Jene- memleketimizde ikameti osnasın- da tatbik edilecek program hazır lanmıştır. Jenerala o mihmander olarak Ordudan Miralay Sadık bey, hari bey ter Orhan Bey Jeneral pi yapılacak ge çit resminde 100 tayyare uçacak- tar. Başvekilin Sıvas seyahatı MALATYA, — Vali Bey Sıvas Bin şehrimize Sıvas tarikile geleceği Hasan B. Birtiği ” Balkan Cemiyeti reisi, B. M. Meclisi Relr Vekili Hasan B. in bugün Ankaradan şehsimize gel- beklenmektedir. Yeni İcra ve İflâs kanunu Yeni İcra ve İflâs kanununu ietkik ve tanzim eden Adliye en- cümeni o azasın- di dan Kayseri meb | usu Salt AzmiB., İİ cap ettiren sebep nan O bükümler Sait Azmi Bey hakkımda üç ma- kale yazmıştır. Sait Azmi Bey, memleketimizin kıymetli hukuke çularından olmakla beraber, Bü- yük Millet Meclisinin Adliye en- rai bulunmak itibarıle ye- icra kanununun müzakeresi 6 masında gayet faal bir vazife ifa etmiş ve gerek tadilâtta, gerek yapılan ilâvelerde pek mühim tet kikler neticesi olarak büyük mik- Bu derece sali Akvam ictimalarında da bulunacak | tır, Vekil B. Cenevrede dost devlet- ler erkânile de mühim mülâkatlar ya pacaktır. Tevfik Rü; ye gaybu beti esnasında Dahiliye Vekili Şük-- rü Kaya B. vekâlet edecektir. Hüseyin Rağıp B. ANKARA, 19. (Milliyet) — kova sefiri Hüseyin Rağıp B. ela Bir kac gün sahibi bir makaleleri kalemden karilerimizin alâka ile okuyacak larına şüphemiz yoktur. Bu ma- kalelerin birincisi bugün ikinci sa hifemizdedir. İkinci ve üçüncü makaleler de müteakıp günlerde çıkacaktır. “Milli hazır kala ee da Muharrir diyor hi: “Eğer hitabıma eski usulde bir isim takmak isteseydim, ROMAN Yahut bugünkü cemi- yete bir nazar derdim. ,, Yakında Tefrikaya Başlıyoruz. 'İİlk tedbirler şimdiden piyasayal |! | İki tahkikatın inkişafına yardım Sahip ve Başmuharriri Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET in AMAN İhracat komisyonları! mesailerini tatil ettiler ferahlık ve hareket getirdi Sanayi işlerine esaslı bir istikamet verilecektir. Kararname hazırlanıyor #: için komisyonlar faaliyette bulu- pacakları üç gün zarfında yapılan müracaatları ikmal edecekler ve bu son mul ve yakında çıkıncak olan iktisadi de büyük bir memnuniyetle satla istifade ciheti de kalmamıştır. Yeni kararlar gerek ithalâtçılar, gerek ihracatçılar Üzerinde müsbet tesir husule getirmiştir. Piyasada ye ni çıkacak kararname alâke ile bek- lenmektedir. Diğer taraftan aldığımız malâma. in nazaran hükümet döviz tedariki şeklinde de buz: tebeddülât yapmak | © üzeredir. Kambiyo murakaba heyeti- | İÜ nin muamelât şeklinde de bazı de- | | Hişikler olacağı söylenmektedir. Cemal B. geldi Iktısat vekâleti tarafından talep İsabetli tedbirleri her tarafta büyük bir memnuniyet ve hareket husule getiren İktisat Vekilimiz Mahmut Celâl Beğ Heyeti vekile kararile, dün İktisat vekâletinden gelen bir telgrafla İhra Memlekette olan Şeyler Getirilmiyecek ANKARA, 19, — Kontenjan usu- Hönün asgari hadde indirilmesi karar İaştırılmıştrı. Hariçten almağa ihti- yacımız olmayan eşyanın bir listesi yapılmaktadır. Bunların memlekete sokulması külliyen yasak edilecek- (Devamı 6 ncı sahifede) İskân sujistimali zan- nedildiğinden ağır! 21 evin sahte senetle tapusu çıkartılmış, tahsisi yapılmış! Tevkif edilen ve işten el çektirilen memurlar kimler? İstanbul iskân idaresinde mey 'dana çıkarılan sui istimal sinin tahkikatı, bu işin ne kadas .cür'etkârane olduğumu tesbit et- mektedir > 'ahkikata başlandığı pidikeri haber alan birçok “Kime müracamt ede 21 evin sahte tahsis ve iskân dosyaları ile tapuya bağlandığı ve bir kısmının satıldığı sabit ol- sabık polis memuru Üsküplü Zi İ ya, sabık polis Kâmi, Selânik mu İ hacirlerinden Süleyman efendiler le Melek isminde bir de kadın nin meydana çıktığımı işidince tanbuldan Zonguldak'a firar et- miştir, Fakat orada dün vapurla İstan © olunmaktadır .