22 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ANKARA, 21 (Milliyet) — Iktısat Vekili Celâl B. Vekâlet erkânile sabaha kadar köşkün- de çalışmıştır.. Celâl B. heyeti vekileye arzolunacak esasların hazırlığı ile meşgul | olmuştur. Heyeti Vekile bugün saat 17 de toplanmıştır. Yeni Maarif Vekili ilk dafa olarak içtimaa iştirak eylemiştir. İçtimada 7 numaralı Türk Ss E 8 Lİ Döviz poli İhracat komisyonlarının va- | Zifesine nihayet verildi. Vesi- | ka usulü kaldırıldı. Bu suretle gayrı meşru vesika ticaretinin önüne geçilmiş oluyor. Akıllı ve insaflı hiç bir adam farzedi- İemez ki. hükümet veya | İkti- at vekâleti bu usulü, (gayrı Meşru vesika ticareti yapılsın. diye kabul etmiş olsun! Şüphe yok ki bütün ( tedbirler gibi bu da memlekete ve halka iyi- İik olsun diye alınmıştır. Fakat bu tedbirden “beklenen müsbet fayda, tatbikatta © görülmedi. Hem müstehlikler zarar görü- Yordu. hem O müstahsiller bir $ey kazanmıyordu. İhracatımı- Zı arttırmak, mallarımızın sü- Tümünü ve kıymetini yükselt. mek noktasından da tesiri ol. madı, Fazla olarak memleke- tin iş ve ticaret ahlâkın: ifsat *decek bir yol açıldı. Bu se beple kaldırılması. çok iyi ola- cak, hem ithalâtçıym hem ihra- Catçıyı memnun edecek... ... Kontenjan listesinde geniş mikyasta bir tadilât yapılması düşünülüyor. Maksada © yara- mıyan sıkı tedbirleri biran ev- vel kaldırı İnsanlar, ti Janduklarını din, tazyikin ölçüsünü iyi he- Kontenjan listesine bir ge- Dişlik verirken, bazı © iptidai Maddelerin ithal edi i Yüzünden durmak tehlikesine maruz kalan fabrikaların ihti Yacını düşünmek tabiidir. An - Sak bütün müsamahalar, mü- #âadeler bir noktada dayanıp kalmalıdır: Milli paramızın kıymetini Muhafaza etmek... Kontenjan listesinin elesti- et derecesini tesbit *ey bu düsturdur. Bugüne ka- böyle oldu. Bundan böyle öyle olacak... gül İktisadi işlerin. hem biribiri Ne bağlı, hem de ayni zaman- biribirinden © ayrı muhtelif <epheleri vardır. İktısat müca- İesinde bütün bu i ir cephenin bile açık sız kalması ; bü Vedbirleri hiçe indirebilir, iç hattını tehlikeye düşürebi- Onun için dikkat ve hassa- Siyetimizi yalnız bir ( veya bir noktada toplamaktan ka- Snmalıyız. İthalâtı tahdit için bunca ” rlıklar . yapıyoruz. Bir. 22 EYLÜL 1992 7 inci sene No. 2377 NUSHASI S5 KURUŞTUR İteşvik ve tezyit için parasının kıymetini koruma ha rarnamesi ile hentenjan karar- namesine altıncı zeyil olarak hazırlanan kararname ve mer- butu üç aylık kontenjan listesi müzakere ve kabul edilmiştir. Her iki kararname tasdik i- çin Gazi Hz. ne gönderilecek- tir, Gelecek hafta içinde resmi gazetede ilân olunarak ay ba- sında tatbik olunacaktır. tikasında | açık sila bir kapı İhraç edilen malın mukabili olan döviz tamamen memlekete girmiyor İhracatı tazyik etmemek şartile bu kapıy kapıyacak sıkı tedbirler almak lâzımdır çok emeklerle kurduğumuz sa- nayi tazyik ediyoruz. İhracatı maddi, manevi zaruretlere katlanıyo- ruz, Bundan birinci derecede maksat; memlekette döviz mü- vazenesini temin etmek, mem- lekete mümkün olduğu kadar çok döviz celbetmektir. Muhakkak ki. © aldığımız büyük tedbirlerle, sıkı tahdi- dat ile bir kısım paranın hari- ce kaçmasına” mani oluyoruz. Fakat ayni derecede (o muhak- kak ki. açık bıraktığımız bir kapıdan mühim miktarda para ve döviz mütemadiyen yabancı memleketlere ki iyor. Böy- lelikle yalnız paramızı kaptır- mış olmuyoruz. Döviz ve hari- ci ticaret müvazenesinde yan- ış bir hesaba istinat etmiş o- luyoruz. Memleketten para ve döviz nasıl kaçırılıyor? Yerli ve yabancı her tacir. bem mahsulünü hariçte kı si mal çıka: rünce hemen senenin ihracat" miktarı o yekünuna bir kalem daha zam ediyoruz. Fakat işin kapalı kalan tarafı'şudur: Aca- ba ihraç edilen ve hariçte satı” lan bu malın mukabili olan dö- viz mutlaka memlekete De kalıyor. Çünkü mevcut kon- trol ve takyidat bunu temine kâfi değildir. Türk parasını ec- nebi parası halinde harice ka- çırmak istiyenler bu vasıtadan istifade ediyorlar. Her hangi bir işte hüküme- tin döyiz tediye etmediğini gö- rünce Türk parası © üzerini de tediyeyi kabul — edenler de bu yola gidi . Buna res- Memleketten para kaçırmak için bu kadar açık bir kapı du- rurken alınan diğer tedbirlerle havaya kılıç sallayanların va- ziyetine düşmüş olmuyor mu- yuz? Yalnız şu var ki, açık ka. lan bu kapıyı kapayacak ted- birleri ararken çok < dikkat ve hesap ister. Meselenin neza- keti şuradadır: o Bu iş için bir taraftan pek sıkı tedbirler alr. nacak. diğer taraftan © alınan bu sıkı tedbirler ihracatı tazyik ve müteessir etmiyecek.. Her cephesinden ayrı ayrı | tetkik edilince, ün güçlük- lere, ihtilâtlara rağmen bu has talığın da mutlaka ilâcı bulu macaktır. Siirt Meb'usu MAHMUT A Yeni kararnameler dün kabul edildi Yeni para koruma kararna- mesinin bir maddesine göre 8 numaralı kararnamenin ye- dinci maddesi ile honan esas haldırıdmaktadır. Türkiyede mukim hakiki, hür kmi sahıslar bundan böyle elle rine geçecek dövizleri merkez Bankasına bildirmeğe mecbur | olmayacaklardır. Hariciye Vekili Tevfik Rüş tü B. dün sabah Dolmabahçe sarayına giderek Gazi Hz. tara- fından kabul © buyurulmuştur. Vekil B, bundan sonra B. M. Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. ni , İziyaret etmiştir. Tevfik Rüştü B. Vali Muhttiin B. ile öğle ye Vekâlelin dcilen istediği malümatı hazırlayan Tica- istedik. Bize şu malümatı verdi. ret müdürü Muhsin Bey Tüccar gümrüklerde muame- le vergisini tediyeden sonra &- lacağı makbuzla bankalara ve müessesatı maliyeye müracaat ederek döviz alabileceklerdir. Muamele mürakabe komisyon- Yeni kontenjan listeleri yir- mi üç milyon lira kıymet üze rinden tesbit edilmiştir, bu lis- | ta şimdiye kadar tanzim edilen Cenevreye haraket düre keyilisiz dalan Heyeti murahhasamız dün gece haraket etti Hariciye vekilinin Cenevre ülâkatlarına ehemmiyet verilmektedir İlk defa iştirak edeceğimiz Cemiyeti ak- vam içtimaına heyetimiz ümitlerle gidiyor meğini yemiş ve saat beşte To katliyan oteline dönerek İtal- ya maslâhatgüzarı M, Kock ve Bulgar sefiri M. Pavlof'u ka- bul etmiştir. M. Kock İtalya'- nın Tiran elçiliğine tayin edi diğinden, yeni gelmesini (Devamı $ inci sahifede) Şeker, kahve, çay ithalini meneden karar tatbik-edildi Piyasada 6.7 aylık stok mal vardır. Yerli Yabrikalar bütün ihtiyacı karşılâyacaklar İktısat vekâleti bu akşama na kadar cevabı verilmek üzere bir çok malümat istedi Şeker, kahve ve çay ithalâtr- in İçer ah durdurulma- hakkında gümrüklere verilen emrin tatbiline başlanmıştır... Bu karar piyasada hiç bir men fi tesir husule getirmemiştir. Mem leketin & - 7 aylık ihtiyacına hiç | bir sıkıntıya meydan kalmadan kâfi gelecek şeker ve kahvenin mevcut olduğu tesbit edilmiştir. Diğer taraftan milli şeker fab- rikaları en faal kampanya dev- resindedir. Bu itibarla © bilhasan şeker ve kahve, çay fiatlerinde en ufak bir tereffü ihtimali dahi yoktur. Ticaret müdürlüğü bu va- ziyetlen istifade etmek cesaretin. de bulunanları derhal Cümhuri- yet müddei umumiliğine tevdi © decektir. Her nevi şeker var Alpullu şeker şirketinden şe- ker mevcudu hakında malümat (Devamı $ inci sahifede) listelerin o Oen kalabalığıdır. Evvelce ilân edilmiş olup lüğ- vedilen lirta on milyon liralık idi. Yeni kontenjan kararname- sinde iki mühim lista merbut- tur, bunlardan («) listesi sana- yi erbabının ihtiyacı olan me- vaddı iptidaiyeye aittir.Bu mad deler serbestçe girecektir. Hz. Reisicümhur Hz. dün Dolmabahçe sarayında- ki dairelerinde meşgul olmuşlar, . bir “tarafa çıkmamışlardır. İlk Feyizli Neticeler Hiç bir muallimin maaşı teda- hülde kalmayacak Yeni Vekili ilk iş olarak bunu halletti Reşlt Galip B. Ankarada hararetle istikbal ediliyor ! ANKARA, (Telefonla) — Ma- arif vekili Reşit Galip Bey Maa- rif işlerile ciddi surette meşgul ol mağa başlamıştır.İlk dikkatini cel (Devamı 5 inci sahifede) Türk dili Kurultayı Tezler Gazi Hz.nin riyasetlerinde tetkik ediliyor Ruşen Eşref B.in beyanatı| Türk Dili Tetkik Cemiyeti u- mumi kâtibi Ruşen Eşref Bey, Ku rultay hakkında gazetecilere şa beyanatta bulunmuştur: — Türk Dili Tetkik Cemiyeti (Devamı $ inci sahifede) Telefona Dikkat Bu gece telefonlar otomatik oluyor Telefon şirketi Be: dıköy telefonlarının sından itibarer otomatik © olara! işlemesi için ter tibat almıştır. ve Ka- den kaldırılması. na başlanacak ve mat 22,30 ik 23,10 arasınd: CR bazı hatlar işle miyecektir. Sas 23,10 dan son ra Beyoğlu ve K dıköy, telefonle. rı da İstanbul tele (Devamı $ inci sahifede) Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET (d) listesi halkın ihtiyaçları nazarı dikkate alınarak tanzim edilmiştir. Bu listeye dahil eş- yada kontenjan harici memle- hete girebilecektir. Benzin ve petrol bu listeye dahildir. Kon tenjana tabi tutulan eşya liste- si büyük bir itina ile hazırlen- muştar. Kış ihtiyaçları fazla miktar- da konmuştur, halkın ihtiyaç- e Mm azı Düyunu ihtilafı PARİS, 21. A. A.— Ha- vas ajansından: “Mali mehafil, kuponlar meselesini Türkiye'nin le hinde olarak kat'i bir su- rette halledilmiş telâkki et- mektedir. | İtllâfın esasları e 21. (Milliyet) — oğlu Şüleri B. refakatında Nu , mallah Enat B. olduğu halde cuma günü buradan hareket edecekler ve tanbalda bir rün kaldıktan sonra Parise döneceklerdir. Yeni itilâf esaslarma göre bütün borçlar birleştirilerek tek obliyasyon çıkarılarak, bu obligesyonlara “Üni- türk” ismi verilecektir. Tesbit edilen İ taksitlerin tediyesine ya üç, ya beş sene sonra başlanacaktır. 928 İtilâf İ namesinde olduğu gibi her beş altı senede taksit mi cak, her seneki taksi tar. Ajansın telgrafından evvel Agence Economiyue et Financiere Devamı 5 inci sahifede) Müsademeyi müteakip yi Bir Rus vapu İçin baştan Kara etti Evvelki gece Usküdar açıkla. rında iki vapur biribirile çarpış- mıştır. Çarpışma, Karadenizden | Marmara ve Akdenize transit su- retile geçen Sovyet bandıralı Ca- | kordak ismindeki vapurla Sadık zade biraderlere ait İnönü vapu- ru arasında olmuştur. Benzin hamuleli olan Sovyet | vapuru, gece saat 20,45 de Üskü- dar açıklarından geçerken, Sirke- İnönü vapuru ile (Devamı $ inci sahifada ları meyanında olmayan eşya listeye ya hiç ya az miktarda konmuş. Bütün kuvvet halkın ihtiyaçlarına tekâbbul © eden maddelere verilmiştir. Heyeti Vehilenin bugünkü kararların- dan en mühimi kontenjanda devletleri alâkadar eden bazı maddeler üzerinde Iktısat Ve- hâletine verilen salâhiyettir. umumiye nihayet itilâfla neticelendi Saracoğlu Şükrü meyi imza için gidiyor Bey itilâfna. Yeni itilâfa göre obligasyonlar çıkarı. laçaktır. Bu obligas- yonlara “Ümitürk,, ismi verilecektir Mİ Düyunu umumiye itilâfın imzalamak üzere Parise gidecek olan Saracoğlu Şükrü Bey Hizhulesi önünde karaya oturan Rus vapuru 5 İki vapur çarpıştı ru batmamak PE > | İnönü vapuru Ilmana #riyor