22 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

22 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

Eski ÖALKIN GÖZÜ HÂLKIN KULAĞI HALKINDİL! Seıı 3 — Nö T'I'I Yazı içleri telefonen İstanbul » Meselesi De Halledildi Tanzim Olühan İölâlname Yakında Pariste İmza Edilecek Paris, 22 (Hususi) — Mali ve siyast mehafilden tereşşuh eden son haberlere göre, eski Osmanlı düyunu umumiyesi hak- kında Türkiye ile hâmiller arusında bir müddettenberi yapıl- makta olan müzakereler Türk tezi lehine olarak Bir neticeye bağlanmıştır. Bu husustaki itilâfname yakında imza edilerek tatbikata geçilecektir. Paris, 21 (A.A.) — Havas Ajansından: Mali mehafil kupon- lar meselesini, Türkiyenin lehinde olarak kat'1 bir şekilde halledi- miş telâkki etmektedir. Ankara, 22 (Hususi) — Paris- ten gelen haberler, Düyunu Umu- miye müzakerelerinin, hükffmeti- miz tarafından ileri sürülen şart- lara uygün olarak - halledildiği merkezindedir. Saraç oğlu Şükrü Bey refakatinde Nurullah Esat Sefire Salâhiyet Verildi Hariciye Nazırı M. Heryo Tür- kiye nezdindeki Fransız Setiri Kont dö Şambröne salâhiyet bahşetmiştir. Yeni Kontenjan Listesi GÜ ci ae Vekiller Heyeti dün toplanarak yeni kontenjan listesini ve yeni kararnameleri kabul etmiştir. Tafsilât 3 üncü sayfamızdadır. Bey olduğu halde yarın İstanbula ve cumartesi günü de İstanbuldan Parise gidecek, itilâfmameyi im- za edecektir. Yeni itilâfnameye göre bütün eski Osmanlı borç- ları tevhit edilecek, tek bir tah- vil çıkarılacak ve buna ünitürk işmi verilecektir. Taksitlerin te- diyesine üç veya beş sene sonra başlanacak ve her seneki taksit miktarı müsavi olacaktır. Paris, 22 (Hususi)— Türkiye lle Fransa arasındaki — bütün Ihtllâflı meselelerin kal'l ve tam manaslle dostane bir suretle halledilmesi için Başvekil ve smanlı Borçları | Nadir * Tesadüf Fdilen İki Hilkat Garibesi Ameliyat Neticesinde Bir Kadının Dilinden Bir Kemik Çıkarıldı Erzurum, (Hu- susi ) — Şehri- mizdeki Nümu- ne Hastanesi bu havali halkı ve köylüleri için ha- kikt bir şifa yur- dudur. Hastane- de son günlerde çok şayanı dik- kat ameliyatlar yapılmıştır. Yet- miş 'aşını İ'C'lmb” ıju;ın Hasankaleli Ay- şe kadın sene- daki bir urdan muztariptir.| Bu ur son zamanlarda hayli büyümüş ve on iki kilo ağırlı: ğında korkunç Kolunda on İki kilaluk ur taşıyan Ayşe kadın bir manzara al- | rında olan bu kadının dilinde 8ışlır .Haılıncnın operatörü ötedenberi bir kemik vardır. ve h_"'" ?_"—'a"; B. — muvaffakıyetli | kadıncağıza mütemadiyen istirap ir ameliyeden sonra Ayşe Kai 4 o e tedir. Operatör Ömer dıniın lîolundnkı. ürü çıkarmış, | Bican Bey dikkatli bir ameliye- kadıncağızı garip ve fuzuli bir den sonra kadının - dilindeki - yükten kurtarmıştır. İkinci ameliye de yine bir ka- dına #athik edilmislir. 4N tükrük taşı denile kemiği çıkar- mıştır. Bu kemik iki santimden kövüktür. — R. Waslas lerdenberi kolun- — Son Posta 22 Eylnl ııaı PERŞEMBE — Türkiye, İt;l"yâ,rMacarîst;h, Avustu Ve Almanya Cemiyetten Londra, Zi ( Hususi) — Ro- madan “Morning Post,, gazete- sine yazılan bir yazıda ezcümle şu mühim mütalcalar ileri sürü- lüyor: Gerek Uzak Şarkın vazi- yeti ve Alman - Fransız ihtilâfı ve gerek birçok Avrupa devlet- lerinin çektikleri sıkıntı, siyaset Bugün Sayta En Eski Arkadaşı Kaybettik Üstat Ahmet Rasim Bey Vefat Etti Ahmet Rasim Mertu . 1 Büyük bir teessürle öğreni- yoruz ki Ahmet Rasim Bey üstadımız dün gece vefat etmiş- tir. Matbuat âleminin en feyizli şahsiyetlerinden biri olan üstat £ Devamı 3 ünecğ savfada ) Akvam Cemiyetinin hararetli geçen celselerinden biri | ları ve sigaları her dilden zen- ldııı ipleri telefomu: hııııı - Çıkacakm nüfuzu altına almak için S!ı'ı da toplattığı konferans. 2 — Almanyaya karşı tak dığı vaziyet. İtalyanın Streza Konfera hakkında iddiası şudur: Fran bu mıntakada müşterek men (Devami 12 inci — sayfada ) ufkunu bir hayli hrırtıııklıdıı Romadan alınan haberler, İtalya- nın bu. sıkıntılı. vaziyeti aydınla- tacak tedbirlerin biran — evvel alınmasını temin edecek hareketi yapmak üzere olduğunu göster- mektedir. lulyınııı. bilhassa Fransaya müteveccih olmak üze- re iki itirazı vardır: l Bugünün Meselelerinden Türkçe, Hendese Avrup Lisanlarından Üstündü Bizim Türkçe irkçe Kadar Grameri Sad Ve Mazbut Bir Dil Dil Yoktur Dil kurultayında vnpılarık müzakere) h»:ı ve verilecek mühim karar iatisaren biz şimdiden alâkadarların, Dü tetkikçilerinin fikirlerini | rediyoruz. Bugün de, mekteplerde bir grameri okutan muharrir Pey Safa Beyin mütalealarını yöxn- vuz: * Peyami Safa Bey gerek umu- | mi dil meselelerine, gerekse ıstı- lahlara ait fikirlerini şöylece an- latıyor : “ — Dil meselesindeki di- şüncelerimi senelerdenberi muh- telif makalelerimde — yazıyorum. Size bunları bir anketin çerçe- vesine girebilecek kısa düsturlar halinde hulâsa edeyim: “Türk dilinin umumi kabiliyet- | leri hakkındaki fikrim — Türkçe birçok noktalarda Hint - Avrupa dillerinden üstündür: Fül zaman- Asli maddeleri değişmez kökleri pek — boldur. Lâhika itibarile de büyük bir hazinesi vardır. Umuml kanaat hilâfına Türkçe kadar grameri sade ve mazbut bir dil yoktur: gindir. ve söz Peyamil Safa Bey ( Devamı 12 inci sayfada )