22 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

li l Mülga kanunun şikâyeti mu- cip olduğundan ve memleket ih- tiyacına uymadığından yeni ka- ma almacak (hükümlerinden Bazılarmı dünkü makalede bulâ- 48 etmiştim. Yeni kanın hakkı da küçük bir fikir verebilmiş ol- mak için ana prensiplerile ilâve #dilen esaslardan da kısaca bah- #etmek zaruridir: icra dairesine tevdii, ilâmsız icra- İarda ise taleple bazlar. İlâmlı icralar; menkul ve ço- çuk teslimine, gayrimenkul tahli yesine, bir şeyin yapılıp yapılma ma: bir irtifak hakkımın tah- mil veya kaldırılmasına, para borcu ve teminata mütedair olur. Nâmsiz takipler, para ve te- minat borçlarile kiralara ve ki- ralanan gayrımenkullerin tahliye since münbhasırdır. İlâmlı icralar, her icra daire sinden, ilâmsız takipler ise salâ- e icra dairelerinden İstene- bilir, İlâmlı icralarda, borçluya bemen bir icra emri gönderilir / ve beş gün içinde ilâm hükmü | yapılmazsa cebri icraya tevessül edilir. İlâmsiz takiplerde, borçlu- ya üç gün içinde bir ödeme emri tebliğ olumur on gün içinde için- de borç ödenmez verilmez, ve itiraz da yapılmaz- sa çebri icra yı İlâmlr icrala yin nev'i ve mahiyetine göre, ka- nut edilir para ve teminata müteallik oebri icralar; yelile rehi- nin paraya çevrilmesi yahut iflâs suretile cereyan eder. Kiralar ve kiralanan garymenkullerin tabli yeleri hakkmda hususi hükümler de vardır. İflâsa tabi borçlular hakkında, iflâs veya haciz yolile de eek yapılabilir ve bu yollardan bi ni ihtiyar eden alacaklı bir defa- ya mahsus olmak üzere takip yo- durdurulamaz. Ancak tetkik mer günden, temyizden ve bir de ia dei muhakeme (yolile ait olduğu mahkemeden icranm geri bırakıl mez, mal beyanı ve huzuru bek- İenmez, menkul ve gayrımenkul mallar tefrik edilmeksizin bor- en yetecek mikdarda mal haczo- Tunur ve alacaklının talebile men kul mallar nihayet bir ay gayrı- Arya ek ml ya verilir. Takip iflâs yolile yapılmış ise ödeme emrinin müddeti geçtikten parmaklar sinuran ticaret mahkemesinden alacaklı iflâs kararı ister, Mahkeme borç- lunun itiraz ve defilerini varit gör $u siuhtasar izahatla yeni ka- mumun icra ve iflâs işlerini ne de- ve ne gibi ko- ( Hukuk Bahisleri ii Yeni icra ve iflâs kanunu.. a - Kanunun tatbiki münasebetile - rim, Kanuna yeniden ilâve edilen hükümlerin basbcaları şunlardır: 1 — Tetkik merci ze dilecük humükğer bökkende teklik edilecek muhakeme usuller edilmiş ve sadeleştirilmiştir. Mürakabe salâhiyetini iz olan tetkik mercilerine icra lerinin memur ve müstahd rine inzibati ceza vermek sal yeti veril müesiriygt min edilmişti 3 — Mülga kanunun . olan İsviçre federal kanununda ilâmların icrasına dair hülrümler yoktur ilâmların. icrası, Kanton usulü muhakeme kanunlarına ter kedilmiştir. Bizim usulü muhake- İ me kanunumuzda ilâmların sure- ti icrası hakkında hüküm mev- cut olmadığından mülga kanuna (muayyen bir şeyin verilmesine veya yapılmasma ve yahut ya- pılmamasına dair ilâmlar icabıma göre zorla icra olunur) fıkrası i- lâve olunmuş ve bununla ilâmi rın icrası temin edilmek isteni mişti. Bu hüküm asla kâfi gelme- mekle beraber ilâmların icra ilâmsız icra usullerine tabi kal. ından tatbikatta sayınız müşkü- ala İlt mucip oluyordu. İlâmir caklılara da itira yı durdurmak cai na hükmolunan şeylerin nevi mahiyetinin icap ettirdiği şekilde ve bütün ihtimaller derpiş edile- rek çok vazıh hükümler ve kanuna ikinci bir bap dilmiştir. Memleketin bususiyet ve ihtiyaçları düşünülerek konu- lan bu hükümler şikâyetlerin en kısımlarını. bertaraf et- işti 4 — Mecurun tahliyesi kında icarı akar nizamnamesi zeyillerinde, noter kanununda ve usulü muhakemede müteferrik hükümler vardı. Bu hükümler ih- tiyaca kâfi kelmemekle beraber borçlar kanunile icra ve iflâs ka- nununun bazı esaslarile de iltiba- sı mucip olmuştu. Tatbikatta ihti- lâf ve teşevvüş eksik değildi.Yeni kanuna mukavele ile kiralanan reddüt ve ihtilâfı mülk sahipleri larını telif eden hükümler kon- muş ve eski hükümler ilga edil- miştir. $ — lerai bir haciz vazettir- mek için mülga kanunun vazetti- ği merasim ne kadar pürüzlü ve mütevakkıf ise ihtiyati koydarmazın hemen hemen kânsızlığından ve icrai haczin ay lara tevakkuf eden merasiminin ikmal edilememesinden istifadı terdiği ahvali vadesi gelmemiş a- lacaklar için ipka eylemiştir. — kandaki haklı üyeler di erin EL KE kei b ca satılan gayrimenkul ister borç lu tarafından ister üçüncü şahıs tarafından işgal edilsin on beş gün içinde icra mari cebren tahliye ettirilerek müşteriye tes- lim olunacaktır. 7 — İpotekli alacaklılarm ga- ip veya ikametgâhları meçhul ol- ması vey, alacağı almaktan ve ipoteği çözmekten imtina et- saalari lerde borçlulara icraya müracat ederek borcunu icra dairesine yatırmaları ve tet- kik mercii kararile ipotek kaydi terkin ettirmeleri için ihtiyaca ve kanunu medeninin esaslarına uy- İmuştur. takiplerde; mülga kanunun muhtelif mercile. re mükerrer müracaatları müstel- zim olan ırtasi ii altan esasları yerine itiraz, ta- ve defilerin ve mede tetkiki usulü kabul edilmiş fakat iflâsm muzır o tesirlerinden borçluyu ve memleketi korumak içim de borcun itfa veya mahke- me veznesine depozito edilmesi için mühlet itası ve imtina halin- verilmesi duğunu billireeck illere eye bilir. Bu ihtiyaridir, fakat tabi bir borçln haciz volile a Di 1 ELIVET, PEK Uzlaşmak Gandhi'ülu | Mümkün değil | Grevi Paraguay'ın şartına! Silâhsız itaatsızlık Boliviya Jtekrar başlıyor mu?) razı olacak mı? BOMBAY, 21. A. A.— Gandbinin kefalete rapten serbest (bırakılmak BUENOS-AİRES, 21. A. A. — | teklifimi reddettiktnn sonra açlık gre Assomptiondan £ bildirildiğine göre | vine başlamağa ve hapishanede kal Paraguay hükümeti, bitaraf devletle | mağa karar vermesi hükümeti, bü- ve vermiş olduğu cevapta öteden be | yük bir müşkil karşısında bırakınış- ri takip eden gelmekte olduğu mus- | tır. Bihane hattı harekete devam edeceği ni teyit ve mühasematm tatili tek lifini kabul ettiğini bildirmiş ve as- cak Bolivya tarafından biriktirilmiş olan silâhlern yeni bir taarruzda lanılmayacağı hakkında teminat emiştir. Paraguay hükümeti, Paraguaylı lar Bolivyanm hiçbir istihkâmını iç- | galleri altında bulundurmamakta ol dukları halde 5 Paraguay istihkâme- nm Bolivyalıların ellerinde bulun- makta olduğuna — mazarı dikati cel- betmiştir Paraguay, sulhu tesis arzusunda der. Fakat, mütareke Bolivyaya harp .cuyane harekâtına devam etmek fır. satını bahşetmemelidir. Fk guay, büyük hasarlara uğra- henüz zail olmamış olan bir takımı üzhlikilere karşi kaymak için pek bahalıya malolan fedakârlıklar ihtiyar eylemiştir. RİO DE JANEİRO, 21. A.A. — Federal kıtaatın Sao Paulo eyaleti Bin ebemiyetli tabiye noktalarından biri olan Cunhayi zaptetmiş olduk- ları resmen bildirilmektedir. Uçan aile LONDRA, 21. A. A. — Nord Tal bot ismindeki balıkçı gemisinin ge tirdiği “Uçan sile” adlı tayyare, İs- koçyada kin Lairg'e gelmiştir. Mrs. Hutehinson, o bu seyahatin korkunç bir tecrübe teşkil ettiğini söylemiştir. Misterisin kocası ise tayyarenin uğradığı kazayi telsiz a- jansının kısa menzilli olmasına at- fetmiştir. Graf Zeppelin Yolunda PERPİNYAN, 21. zi lin balonu, saat er. asar rihinde İtalyanın nüfusu 42 mil. on 179 bin kişiye baliğ olmuştur. İşbu mikdar, 1931 senesi umumi here nüfustan sonra ilk defa o- larak neşredilmektedir. Mezkür yedinci tabriri nüfustan beri 1,263,079 kişi tevellât etmiş ve 764,903 Ki vet vefat ek ayla Bi- naenaleyh, tevellüdatta vefiyat ü zerine 498,126 kişilik bir texayüt vardır. Ve tarihi mezkürdan beri 152,196 kişi hicret etmiş ve 122,819 kişi de vatana avdet eyle olunur ve haciz ile yarı mevcudi- yetini kaybeder ve geri kalan malları muaccel ve içinde vadesi gelecek borçlarını, ödeme- | Filvaki hüleğmet, Gandhi'yi arzu İ su bilâfina serbest bırakmak isteme mekte ve bu suretle tağaddi etmek ten imtina eyliyen mahpusları, ha- pishanede muhafaza etmekten men eyleyen hapishaneler nizamatını ih- | lâl etmek zarureti karşısında kalmak tadır, Şimdiki halde hükümet, cefa gö- ren sınıflar meselesinde bir hal ru- | reti bulmak için kendisini görmeğe | gelen heyetleri o kabul etmesi için | Gandhi'ye her türlü teshilâtı göster mek suretile mümaileyhin bulundu- ğu hapishane nizamatının şiddetini iş taraftan hükümet, ere lik hareketinin tekrar başla mamasına da fevkalâde dikkat | et- mektedir. Ortodoks Hinduler, diğer tarafın mutalebatını karşısında ittihaz et- miş oldukları muhterizane hattı ha- reketi terketmemektedirler. Bombayda borsa, memnuniyetsiz. lik alâmeti olmak üzere kapanmış ve işler hemen hemen tamamen tatil e- Kesif bir halk kütlesi, Mahatma” yı görmek ümidile hapishane civa- | rında toplanmıştır. RANGOON, 21 A.A. — Dün aç- | lık grevine başlamış olan Gandhi'ye karşı tesanütlerini göstermek üzere bütün Hintli mağazaları yarım gün kapalı kalacaktır. Yeni bir İtalyan kruvazörü Roman muhabirimiz yazıyor: Cenova olan Amiral Siriyani de , Vaftiz" analığını Prenses Mariya Adelayda yapmıştır. Bu sür'at kruvazörü Vaşing- ton muahedesile tesbit olunan 10 bin tonilâtoluk yedi kruvazör se ini uncusudur. Mezkür risinin son zl kruvazörler şunlardır: Trento, Trieste, Gorizin, Zaro, Fiume, Pola, Bolzano. Bolzano (o kruvazörünün tulü 195,20 metre, arzı 20,60 metre su kesimi kısmı 5,25 metredir. Makinesi takriben mecmuu 150 bin beygir kuvvetinde ve Parson sisteminde dört turbin motörü- dür. Azami bab santte otuz altı mili hahridir. Techizatı : 303 m.m lik dört zırhlı kuleli top, 100 mm lik tayyare ve tahtelbahire karşı top i ve 8 adet torpil kovanı. beplerinin belli başlılarını bertaraf | z 13 — Yeni kanun sür'at pim adaleti de iltizam kararlarmdan taraflar hakkına mecburdur. mücmsir olabileceklerine temyiz sebe arzettiğim gibi diğer alacak: | kabiliyeti vermiştir. Adalet icap- anan ticari em | ları kadar, kanunun doğru anla. sılması ve her yerde bir tarzda için elzem sayılan temyiz suüistimaline mani illâsını istemeğe sebepli inden şikâyet sebebi olmakta idi. Yeni kanun ayrı iflâs daireleri teşkil ve iflâs memurlarının hâkim s- sı gibi tedbirler almakla beraber uzayan tasfiyeleri basit bir şekil- de yaptırmak için alacaklılara anlâhiyet rar suretile bu şi- kâyet zeminini de azaltmıştır. TI — Aleyhlerindeki icra ta- e ii ir kiplerini durdurmak isteyen borç | ması, hacize iştirak için konulan hular konkordato talep etmekte | sistemin hile ve ra mani ve merci borçlunun ibraz ettiği | bulunması, muvazaalı vesikalara göre mühlet vermekte, | davalarına — imkân < bırakılmaması, alacaklılar mühlet hitam bulum-| satış talep müddetinin uzatılma- caya kadar bir şey yapamamakta | sı kanun hüsnü tatbikini temin idi. İleride konkordato talebi red zi a ae va ve takipler ay- Mal beyan: için müddetinde eehhüre e kr een da rek alacaklılara merciin konkor- | bulunmayan borçluların yaşayış dato verilmesine dair ka- | tarzma göre geçim larını rarlarına itiraz salâhiyetini ver. | ve buna nazaran borcunu ne su. miş ve iki tarafa o da temyiz hakkı | retle ödeyebileceğini beyana mec tanıtmıştır. Bir de konkordato | bur tutulması ve bu kabil borçlu- mühleti verilmek için borçlunun | ların rizasile tayin Oveya hâkimin yüzde otuz tediyeye muktedir ol | takdir ettiği ödeme şartlarına ri- duğunu isbat etmesini şart koy-| ayet etmezse ceza görmesi, mü- muş ve suiistimallere mani bir ted ve cezai bir almıştır. takviye ve tevsi edilmesi, tetkik ig — Mallarmı yakın hısımla- | mercilerine ( bususi Obir o muha- icra takiplerini | keme usulü ile ceza vermek sa: Mapirmi bırakmak isteyen borç li verilmesi hak sahiplerini liler ebsili değildir. Yapi > İmla | dere: Ge ümalliemee kapıları > önle İptel davaları şartlarını tevsi ve | de süründürmemek yolundaki dilek- müddeti temdit etmiş ve bilhassa | leri tecelli ettirecektir. ana baba, evlât, karı koca ara. Kayseri meb'asu sında gibi ivnzlı tasarrufları da Sat AZMİ | batıl addederek (Omal kacırma se Adliye encümeni âzasından Sen de mi, Brütüs? Hendersonun bir makalesi hayret uyandırdı CENEVRE, 21. A. A — Nations gözetesi, M. Hendersoi kalesini neşretmiştir. Tal teslihat konferansı reisi bü yazımda Almanyanın silâhlan- ma hakkında inüzavat cöüsmin kabu lü hususundaki © talebine cevap ol. mak üzere bu meselede | doğrudan doğruya alâkası olan devletlerin — Tahdidi teslihata dair ahkâmin ka- bülü Almanyadan istendiği sırada — Voersailles'da giriştikleri tanhhüde ri ayat göstermelerini teklif ve telkin etmiştir. M. Henderton'un buğün toplana cak konferans © divamı üzerinde bir tazyik ve tesir yapmak o maksadile yazdığı zannedilen bu makale Ce. nevrede bulunan murahhas heyetle. | rin birçoğunu hayrete düşürmüştür. M. Hoover ne istiyor NEVYORK, 21. AA — M. Hoover, Amerikanın o Almanyanın teslihatı mesel le doğrudan doğ. ruya alâkadar olmadığını Almanyanın bu konferansın mesaisi ne iştirske devam eti görmeği şiddetle arzu eylecimkte olduğunu beyan etmiştir. İngiltere Almanyayı manen tatmin etmek arzusunda LONDRA, 21. A. A. — Almanya nin askeri sahada müsavat talebi,İn- giltere hariciye nezaretinin Versnil. les muahedesine sit olan hukuki tef Ingil evvelce vaki ii U Berlin inin şikâyet etmekte olduğu statü farkını filen izale etmeği dü şünmektedir. İngilterenin, fikri , mütekabil bir itil†ile ,bir müddet için ve meselâ 5 sene için teslihatın tahdidine mü- teallik bir mükavelename tanzim et- inekten ibaret oldağı söylenmekte. Bu müddetin hitamında, ahval ve şernit nazarı itibare alınmak sureti le, yeni icrası zımnında mu kavelenamenin yeniden (tetkiki bu mukavelenamenin ahkâmı cümlesin den olacaktır. Bu ihtiyalkârane usulün hali bas zırda mevcut olan müsavatsızlığı merhale merhale tenkis etmek gibi Temps gazetesi çıkışyor PARİS, 21. A. A.— Temps gaze tesi yazıyor: Memlekette hiçbir cidi, esasa nat etmeyen ve mefsuh parlâmento- da 513 reye Memlekette hiçbir cid- di, esasa istinat etmeyen ve mefsuh parlâmentoda S13 reye karşı ancak 32 reye malik bulunan © von Papen | von Sehleicher kabinesi, yalniz Al- | manyayı münferit ve münzevi | bir vaziyete ilka edecek şekilde değil, ayni zamanda Almanyayi bütün ci- han nazarında umumi surette tenli keri bir zihniyetle hareket eyleyen ye 1914 senesinde. olduğu veçhile mmuahedeler ahkâmını hiçe saymağa Cenevreye gitmekte olan hariciye nazırı M. von Neurath, milletler ce- meclis hari Hindenburg manvvralarda FÜRSTENBERG - SUR ODER, 21.A A.— Reisicümhur mareşal hükümlerin | hararetle alkışlarımı Alman intthabatı BERLİN, 21. A. A, — Rayiştağ intihabatının icrası tarihi kat'i suret te 6 Tesrinisani olarak (tesbit edil miştir. Reisicümhur, dün kabine ta- ratından hu husus Erkkında yapılan teklifi tasdik eden emirnamevi imza lamıstar İzmir m dairesinde feci bir cinayet oldu İZMİR, 21, (Milliyet) — Bugün adliye dairesinde çok feci bir cinayet olmuştur. Sekiz av kadar evvel Çeşme yolunda bir kaç kamyon soyarak yakalanan çakilerden Osman pehlivan ve battal ve arkadaşları muhakeme edilmek üzere adliye nezarethanesine getirilmişlerdir. Fakat bunlardan battal nereden eline kuma ile kendisini soygunculuk yapmağa teşvik eden kalbinden, böğründen kamalayarak öldürdü. Ketil cürmünü itiraf etmiş âleti cürmü olan kamayı adliye halâsında bulduğunu ve kendisini soyğunculuk yapmağa teşvik eden Osmanı öldür geçirdiği henüz belli olmyan bir Osman pehlivanı düğünden dolayi nedamet etmediğini söylemiştir. Hâdise halkı tehyiç eylemiş. Yüzlerle kişi adliyeye toplanmıştır. Tapu umum müdürü Izmirde İZMİR, 21. (Milliyet) — Tapu umum müdürü Cemal B. tetkikatta be lunmak üzere gelmiştir, İzmirde ekmek fiatı yükseldi IZMIR, 21. (Milliyet) — Fırmcılar cemiyeti belediyeye muracaat ede rek fırınların makine ile işletilmesi için müştereken tetkikat istediler yapılmasını Buğday fiatlerinin yükselmesi üzerine ekmek fiatına 20 yara zammedil miştir. “Bir gün gelecek tek bir devlet teşkil edeceğiz,, M. Venizelosun beyanatı ATİNA, 21 A.A, — Atina Ajansı bildiriyor: M. Venizelos söylediği bir i ihap mutkunda demiştir ki: ” Türkiyede üç mümtaz şahsiyet buldum. Gazi, İsmet Paşa, Teviik Rüştü Bey, Onlara ellerimizi uzattık. Bu suretle bir devlet diğerini ta mamlamaktadır. Belki de bir gün gelecek. tek bir d. Tevfik Rüştü Bey bir gün Ankarada demiştir ki: vlet teşkil edeceğiz. Bizi yalnız, Meriç mehri ayırıyor, Günün birinde belki de bu nehir bizi ancak, idari mus €& ler hususunda ayıracaktır.' ATİNA, 21. (Hu — Bir müddettenberi Makedonyada seyahatte bulunan Yunan başvekili M. Venizelos, bugün Atinaya avdet etmiştir. Mü: bu seyahatinden fevkalâde memnun bulunmaktadır. İKabinede tebeddülât olacağına dair haberler tekzip ediliyor ANKARA, 21. A, A. — Anadolu Ajansı Milli müdafaa (Vekili Zekâ) Beyin çekileceğine ve yerine Maliye Vekili Abdülhalik Beyin geleceğine ve Adliye Vekâletinde tebeddülât olacağma dair İstanbul matbuatında im- tişar oden haberleri kat'i surette tekzibe mezundur. Dil kurultayına aza olmak için müracaat eden zevat ISTANBUL, 21 A.A. — T. ». müracaat eden zevatın mler bal üzeleri ekdürü, Mahmut Faik Bey, Kuleli askeri lisesi Ede- biyat muallimi, Güzide Hikmet Hanım, İstanbul ikinci o mektep i, Celâl Ferdi Bey, erkek Misesi ürü, Dr. Fazıl Şerafet- tin —— Tıp Fakültesi müderris Mahir Bey, Us- küdar orta mektep türkçe mual- limi, Mihran Mihri Bey, harbiye nezareti o baştercümanı, şark lisanları muallimi, Ömer Rı- za B. Vakit gazetesinde muhar- Ali Galip Bey, Eyüpte Babahay- darda, Bekir Bey, muallim, Fars Bey, Topçu miralaylığından mü- tekait, M. İzzet Bey muallim, Feyhaman Bey, Güzel san'atlar akademisi resim muallimi, M. Nu- retin Bey, Mütekait Baytar, A. Hamit Bey, Tarih profesörü, Y. Behçet Ber, Darülfünun Edebiyat Fakültesi tarih müderrisi, Meliha Hanım, muallim, Mehmet Servet Boy muallim, Eşref Bey, Askeri mütekait, Hamit Nafiz Bey, Da- rülfânun ve yüksek Orman mek- tebi Jeoloji muallimi, A. Malik Bey, Darülfünun ve yüksek Or- man mühendis “e dei muallimi, Bedri Bey, Maarif vekâleti mü- pe rsi Salih Zeki (Bey, Maarif müsteşarı, A. Yılmaz e İkinci mektep başmuallimi, Sabri rir, Harun Reşit B., Maarif vekâ- | Can Bey, Beyoğlu şi re eti müfettişlerinden, N. Tevfik | Reyhane Melek Hanım Bey, Ali denir ticareti erleri rl Mr mektebi ve Kabataş lisesi tarih muallimi, Beyoğlu ve Kadıköy Telefon Gökirili 22 Eylül1932 perşembe günü saat 23 te Otomatik olarak BAL eğ başlayacaktır M 1 — İstanbul, Beyoğlu ve Kadıköy'ün bilumum telefon mumeroları 2 — Ahizeyi yerinden kaldırmadan evvel görüşmek istediğiniz nu İmemureye arzu ettiğiniz nwmeroya şifahen söyleyiniz. Bilümum eski telefon rehberlerin istimalden kaldırılmaları muhterem abonelerden rica olunur. Müdirivet