27 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Amerika sefiri dü memleketine gitti Sefir, Gazi Hz.ne “Süper Mu. solini,, diye tavsif etmektedir 15 Teşrinievvelde Ankaraya dönecek İSTANBUL, 26 A.A. — A- | mecburiyetinde kalmamış oldu merikanın Ankara sefiri mister | ğu bir takım şeyler yapmıştır. herril, kendisini Hav- | Bunlar da ruhani kuvvetle ci: recek olan İl de France | ): İ yapuruna binmezden evvel Nev | “ İyork Herald muhabirlerinden İİ İbirine aşağıdaki beyanatta bu- |1 | hanmuştur: Ğİ Türklerin ticari muvazeneyi we is etmek için sarfetmiş olduk ,ayretlerden başkaca gös- İ İl oldukları başlıca faa- , İ iyet, halı hazırda asri binalara ait projeler tanziminde görül- mektedir. Bu binalarda betonar | me inşaat büyük bir mevki iş- mani kuvvetin tefriki, Türk ka- gal etmektedir. Türkiyede hal- | kın yüzde 80 inin ziraatle işti- gal etmesi ve işsizliğin hemen hemen meçhul mesaiyi kolaylaştırmaktadır. ratle apartımanlar inşa etmek- tedirler. Çankaya'ya giden yolun iki tarafında şimdi muhteşem faret binaları vücude getirilmiş tir. Bunların arasında ihtişam itibarile Vaşingtondaki binalı rı geride bırakan İran sefareti ilk evvelâ zikretmek icap eder. Almanya'nın şimdi Türk payi- ında sorulan bir su © ale cevaben M. Sherril şöyle de- miştir: beni Vaşingtona davet eden bir telsiz aldım. Vaşing- | tonluların başkalarının kendile- | rinin projeleri hakkındaki dü- şüncelerini bilmek arzu edecek lerini zannediyorum."15 teşrini- evvelde Ankarada bulunacağı- mı ümit ediyorum. Çünkü Tür- kiyenin 29 teşrinievvelde Cum- huriyet bayramı şenliklerinde > bulunmak arzusundayım. b Amerika sefiri. Gazi Hz. le- ri hakkındaki hayranlıklarn- 4. dan bahsetmiş ve Müşarünile- © yh Hazretlerini “Süper Musso- © dini” diye tevsif eylemiştir. Se- fir demiştir ki: Gazi i hiç şüphesiz Museoli tir. Zira Mussolininin yapmak Graf zeppelinde Gizli yolcu LUDWGSHAFEN 26 A.A.— Bu sabah osnubi Ames ya gidesök' olan Zeplinde * bir çizli yolcu daha meydana çıkarılmış- tır. Bu yolcu, balonun, ziyaret et | mek behanesile girmiş olduğu se petinde saklanmıştır. Kendisi 17 yaşında bir Leh'li olup ayni hare “ketinden dolayı geçen kaziran a-| yında da ceza görmüştü. © FRİEDRİCHSHAFEN, 26 AA. — Wolff . Ajansından: Kont Zepelin balonu cenübi A- merikaya yedinci seferini yap - mak üzere bugün saat 7.08 de limandan hareket etmiştir. Dok tor Eckner'in (o idare ettiği bu i Ge 8 yolcu bulunmakta - İtalyanın nüfusu ROMA. 26 A.A. — İstatistik merkez enstitüsünün neşrettiği © bir cetvele göre İtalyanın nüfu “su 31 Ağustosta (42211/000)e baliğ olmuştur. “Haftalık Edebi bulunması bu | Türkler. Ankarada gayet su | ği Sefir M. Ghsscles Sherri dınının istihlâsı, Arap harfleri yerine Lâtin harflerinin ikame- si gibi Büyük Türk © halâskârı ile George Washington arasında bir mukayese yapan #efir, bu iki büyük şahsiyet arasında bil | hassa 3 müşabehet noktası bul- muştur: Gazi Hazretleri. yalnız da Türkiyenin ilk Reisicumhu- rudur. Türk devletinin payıtah- tını, memleketin bilhassa deniz tarafından taarruz edilmesi en ziyade müşkül olan bir mahal- line nakletmiştir. Türkiye, İran Bulgaristan: Rusya ve İtalya i- le dostluk münasebetleri tesis eylemiştir. Mülâkatım bu noktasında se- fir şu sözleri söylemiştir: 82 inci defa olarak Atlas Ok- yanosunu geçeceğim. Madam Sherril halı hazırda Lausanne' dadır. Oğlum cenubi Dakato- nun âyan azasından (Peter'in kâtibidir. Bu suretle siyasi ha- yata atılmış bulunuyor. Sabık Kahire Maslahatgüzarı Vekâlet emrinde bulunan sa- bik Kahire maslâhatgüzarı Mah- mut Sait B. in merkez- de istihdamı tekarrür etmiştir. Madam Robinson Amerika zenginlerinden Mm gelmiştir. Ma- Robinson şehrimize İ dam Robinson Alişarda Hitit asa- rmı meydana çıkarmak için Prof. Von der Osten'in idaresi altında hafriyat yapmakta olan heyetin mesarifini deruhte etmiştir. Ma- dam Robinson'un şehrimize gel- 'mesi üzerine prof. von der Osten- de Alişar'dan İstanbul'a gelmiş- tir. Madam Robinson ve prof. von der Onten dün sara” yma giderek Maarif vekili Reşit görüşmüşlerdi Birinci diştababeti koneresi Umumi kâtiplikten: Kon İ gremizae yapılacak tebligatın kabul müddeti gösterilen arzu İ üzerine 15/10/932 tarihine ka- | dar uzatılmıştır. alâkadarların nazarı dikkatine arzolunur. Musahabe Fikirler ve insanlar Ahmet Rasim için bugünlerde O şeyler yazılacaktır. Gördük- anlatmağı, biz yaştakiler i- zaman p gün bile onları okuyanlar azdır. Fakat onun yaşadığı & senelerin © tarihini tetkik etmek © istiyenler kitaplardan çok istifade © parçaları vardır. Ahmet (Rasim bir gazeteci, E günün bâdiselerini / takibe, neden bahsederse etsin yazı- bei mecbur bir mu- tesi sabah neşredilmek üzere alel âcele yazılmış makalelerindodir. Şairlik (o dediğimiz şey belki sadece, her anı hafızamızda can- kı olarak saklıyabilmek O demek- tir. Ahmet Rasim her an, en es- ki günlerini de yaşıyor gibi idi. Onlardan, heyecanını karçsiarın- dakine de sirayet ettirerek bal illetli İ İ | çarenin milletler cemiyeti misa | tir Meclis milletler CENEVRE. 26 A.A. Millet- ler cemiyeti büyük meclisi saat 10,35 te açılmış ve M. Politisi asli reisliğe intihap etmiştir, CENEVRE, 26 A.A, — Mil letler cemiyetinin büyük mecli- si açılınca reis M. de Valera bir İ nutuk söylemiş ve milletler ce- miyetinin faaliyeti hakkında i - İ zahat vermiştir. M.de Valera | tehdidi teslihat konferansınm | beklenen ve umulan neticeye henüz wâsıl olmadığını söyle - miş, Lausanne & konferansınm ancak hükümetler (arasındaki tediyat meselesinin kat'i suret- te hal ve tesviyesine yol açıp hazırladığı takdirde mühim bir iş görmüş olacağı mütaleasını ileri sürmüştür. M. de Valera, Lytton komis yonunun uzak şark hakkındaki ihtilâfı kat'i surette halletmesi ni de temenni eylemiştir. M. de Valera, milletler cemiyetine a- tıp tutanlardan da ima! yolile bahsetmiş. milletler cemiyetine | karşı beslenen itimadın kaybe - dilmesine mâni olacak yegâne | ? kının resmi ve umumi bir misak olduğunu ve büyük veya küçük hiç bir devletin bu misakın havi olduğu taahhütleri tanımamaz- lık edemiyeceğinin kat'i suret- te ispatından ibaret bulunduğu- nu beyan etmiştir. M. de Vale- Ya bu yakınlarda toplanacak Gandhi grevi | Bıraktı 48 saat EM oruca devam etseydi, belkiiyileşmiyecekt PUNA.26 AA — Gandhi l husule gelen itilöfın İngiliz hü kümeti tarafından kabul e Bini haber aldığı zaman o ka-| dar zaif ve kuvvetsiz bir halde | idi ki ayağa kalkarken kolların dan tutulmasına ihtiyaç hâsıl olmuştur. Gandhi yanında bu- İunanların dualarına © iştirake çalışmış ve yaptığı açlık grevi- ne, bir kaç dam'a limonata içe- rek nihayet vern BOMBAY, 26 A.A. — Gand hi, öğleden sonra orucunu bırak mıştır. Poona fının M. Mac Donald tarafından kabulünden dolayı Bombay'da büyük bir sevinç (o hüküm sürmektedir. Gandhinin tahlisi büyi nümayişler yapılması beklen- mektedir, Gandhinin dostları LONDRA. 26 A.A. — Röy- ter ajansı bildiriyor: Gandhinin mahremlerinden ve protestan papazlarından Andrewa Gand- hiden şöyle bir telgraf almıştır: “Son zamarlarda Hindistan da vukua gelmiş olan şayan dikkat tezahürler yaşadığımız zamanın mucizelerinden sayıl- mağa lâyıktır.” Teşrii meclis sabık reislerin den Malaviya dahi © protestan papazile muhabere ederek Gandhinin hayatını kurtarması için M. Mac Donald. nezdinde teşebbüslerde bulunmasını rica etmiştir. Tanınmış Hint tüccar larından biri de ayni papaza bir telgraf cekerek Gandhinin bu- lantıdan ve zaaftan mustarip ol Bahsederdi diyorum; kendi ile ancak iki defa konuşmuştum; fakat onun yazımada — yle bir konuşma hâli vardı ki insan «ya- zardı» demekten çekiniyor. Bu- gün bize pek garip ve zevksiz ge- len terkip dolu türkçe ile yazar ken bile. yine konuşur gibi idi. || Milletler meclisi açıldı Yunan murahhası M. Politis asli reisliğe intihap edildi İ miştir, İ ve 66 kişi eği ni. fakat bu cemaatler kendisi. | dünya iktisadiyat konferansı- nın ehemmiyetine dikkati celbe derek nutkunu bitirmiştir. Bun dan sonra M. Politis 3 müsten- kif ve diğer namzetlere verilen 3 reye karşı 44 reyle asli reji tihap edilmiştir. M. Poli cisliğe - intihabından sonra söylediği nutukta bu inti haptan dolayı teşekkür etmiş. içinde bulunulan zamanın biraz | endişeyi mucip bir halde oldu- ğunu va mesaiyi bir kat daha arttırmak İzem geldiğini be- yan eylemiştir. M. Poli kuna devamla demiştir ki: “Elyerm mevcut teminatm kâfi olmadığı şüphesizdir. İşte bunun içindir ki bu: teminatı, lüzumu halinde Cenevre mües- sesesini o mükemmelleştirmek suretile çoğaltmak ve kuvvetlen dirmek icap eder”. M. Politisin | nutku bittikten sonra (o meclis beş komisyon teşkil etmiş. tah- didi teslihat meşelelerile meş- gul olması mutat olan komis- | yonun intihzbını, reisin teklifi üzerine, şimdilik tehir eylemiş- cemiyeti | | küçük meclisine intihap usulün | de tadilât yapılması işinin tetki | kine ve Briand-Kellog misakile milletler cemiyeti misakının te- lifi hakkındaki mesaiye ait me- seleleri ruznamesinden çikar- İ Hindistanda mez- hep kavgası SİRİNGAR 26 A. A.— Me- Cusilerle müslümanlar arasında çıkani'bir kavgada'2 kişi öleğlş | iralanimeştir.: (Bir. öl er ve mağaza yağınüya uğ- ramışlır. Asker kuvvetleri asa- | yişi iade eylemiştir, olağlrma ve kan tai ğı bildirmiş açlık grevi daha 48 öğat devam ederse Gandhi- Din iyileşmesine o belki imkân | kalmıyacağını öildirmiştir. Alte gün açlık | BOMBAY, 26 A.A. — Gand | hi Hindistan ayarile saat 17 de açlık grevine nihayet vermiştir. Bu grev 6 gün ve beş saat sür - müştür. Hindistandaki cemaatlerin vaziyeti hakkındaki hükümet kararına gelince: İngiliz hükü- metinin bu karar haricine çık - mıyacağını, cemaatler arasında ki işlere müdahale etmiyeceği - De bir itilâf sureti verecek olur- larsa bu itilâfin - diğerlerinin haklarını ihlâl etmemesi ve alâ kadar taraflarca tasvip edilmesi şartile - hükümetçe de kabul o- ağ der kaydetmek icap e- Gandhi haftası POONA, 25 A.A. — Gand- hi. evvelki gece pek rahatsız bir uyku uyumuştur. Kendisi pek zaif görünmektedir. Ziyaretçi- ler mumaileyhin sür'atle vücut- ten ekin olduğunu söylü- yorlar. Kongre reis vekili 27 ey İülden 2 teşrinievvele kadar de- vam eden haftanın Gandhi haf- tası olacağını ve bu esnada “do- kunulamamazlığın” ilgasına ça ağ e 7 2 teşrini Ahmet Rasim gazeteci idi ve | ruhu, gazeteciliğin ne kadar || şerefli bir meslek olduğunu isbat etmiş- | ti. Her gün yazdığı ozamanlar! makalesinin gayesi bir veya iki! sütunluk yer doldurmaktan iba- ret olduğunu kabul © etmemişti. Sırf kendi hayatma ait hâdiseler- bahsettiği zaman bile karile- Gazeteci idi; fakat kalemini hiç bir zaman hak bilmediği şe- yin müdafaasna, kendisinden baş ka kimseye | yaramıyacak men faatler teminine alet etmedi . 2- Bir din kitabı ahali | hakknda hiç vir! bilme ta " — ' tadiline uf i 5 yorul yüzünden ıztıraba düştüğü için şarka teveccüh ediyor. Belki bir müddet gururunun kırılmasmda elemlerinin tesellisini bulacaktır. Fakat şarkın gururunun da elem- li bir şey olduğumu öğrenecektir. Şark, © me derse (desin, daima Allah'a yaklaşmağa calış- mış ve yakınlığı ölüme O benzer bir faaliyetsizlikte bulmuytur. İs- anları bile nihayet Gandhi'nin | Mahmut Esat B. in Bir makalesi “Büyük parti pren- siplerile ve şefile dimdik ayaktadır, İZMİR, 26 — Sabık Adliye ve kili Mahmut Esat Bey bugün Ana dolu gazetesinde Fırka prensiple / ri ve şahıslar başlığı altında heye Çanlı bir makale neşretmitşir. Mahmut Esat eBy makalesinde or kiz İktilâli yapan büyük parti bu- güne de yarma hâkim olacak; öz Türk milleti açılarını yalım bir İ günde onun göğsünde cetkir. Şaşarız o zava yapan büyü kpartiyi içlerinin kendi düşümüşlerini icraatı sanarlar. Cümhuriyet Halik fırkası bir ge ik erin bu | den, bu mille | bi memleketin tarih Gn varlığından akan, alıp sızan hakikatların dile gelmiş bir vicda nadr. C. H.F. sr öz Türklerin asırlar ra karşı bir hancı olan son büyük ihtilâlin hâlâ yanan, tutuşan bir alevidir. Bu alevin sitmda hiç bir hakikat gizli kalamaz, kalmaya» caktır da. Biz bu milletin, bu memleketin vaziyetini mütalea ederken hâdi- İ selerden , acılardan, ilham alıyo- raz. Bunları C. H. Fırkasınn pren sipleri ile muhakeme £ ediyoruz. Hülemümüzü onların icabatina göre veriyoruz. Büyük şef ile prensipler bir ta- rafâ . Çünkü onlar daima yüksek kalacaktır. «Bugün de yarm da. Fakat üst taraf fıvka prensiple. ri ile ölçeriz. Biz Gazi Şefin işare ti ile yürüyen ibtlâlin prensipleri ne canla m bağlanmış öz Türk Halk göre bir izah maddesi sananlar, anu bir istib- dat âleti gibi görenlerdir. Acıları muz vardır. Millet hesabıma görü lecek işlerimiz çoktur. Fakat bu ünkü halden memleketin ve ihti in düşmanları ve hanımları se- mi © davamız itmemiştir. parti prensip kr ve şefile dimdik ayakta Nurullah Esat B. ANKARA, 26 (Telefonla; — Nurullah Esat Bey Saraçoğlu Şükrü Beye iltihak etmek üzere bu akşamki trenle İstanbula ha- reket etmiştir. Homerin doğduğu yer IZMİR; 26 (Milliyet) — Yuna nlı şair Hemerin İzmirde Halkapı narda doğduğuna dair vesaik bu- tundu. İReşit Saffet B. İzmit- te konferans verdi İZMİT, 26 A.A. — 25 Eylül Pazar akşamı İzmir Halkevinde Kocaeli meb'usu Reşit Saffet Bey tarafından memleketimizin fikri, iktmadi ve siyasi istikametleri hakkında umuma bir konferans valisi, Halk Fırkası, Halkevi roislerile bileimle Adliye, Maarif ve diğer devnir rüesa ve memurinile, kala- balık bir halk kütlesi bulunmuş” lardır. Mevzu halk üzerinde de- | rin bir alâka uyandırmış ve kon-| ferans hararetle alkışlanmıştır. gi her iki tarafın da zayıflaması ile istediği âlim bakışı ile etmiyor; kendisi de iman etmişe benziyor. Kitabı, Bahailiğin ne olduğunu anlatmaktan ziyade methini, propagandasını yapıyor. Her sayıfası Bahaullah'ın ve oğ- lu Abdülbaha'nın nasihatleri, va (1) Bahaullak ve Yeni Devir, 1 silt. 312 savıfa Remsi kütümka. ANKARA. 26A.A.—Bu sabah şehrimize gelen Amerika orduları büyük erkânı harbiye reisi Jeneral Douğlas Mac Ar- thur cenapları ikametlerine tah det istirahatten sonra Büyük erkânı harbiyeyi. vekâletleri zi- yaret etmiş ve kendilerine ia- dei ziyarette bulunmuştur. Saat 12.45 de Jeneral şerefi- ne büyük erkânı harbiye reisi | Müşür Fevzi Paşa Hazretleri tarafından bir öğle yemeği ve- rilmiştir. Ziyafette heyeti veki. le azaları ile büyük erkânı Har iye, müdafaa ve hariciye yeti in erkânı hazır bu- İunmı r. Ziyafet esnasın- da Miyür Fevzi Paşa Hazretle ri bir nutuk irat Jeneral cenaplarma beyanı | hoşamedi eylemiş ve iki memleket arasın daki muhabbet duygularından | ve iki ordunun karşılıklı dost- luk hisletinden bahsetmiştir. Jeneral Mac Arthur cevaben söylediği nutukta iki memleke- tin ve ordularının mühabbetkâ rene tahassüslerini ifade eyle- miştir. şerefine askeri bir geçit “resmi yapılmıştır. Geçit © “resminden sonra Jeneral cenapları Müşür Nüfusca zayiat yoktur. be avdet buyulacaklardır. fet verilecektir. sis edilen Halkevinde bir müd- | Saat 16:30 da Büyük misafir | Amerika Erkânı har- biye reisi geliyor Jeneral Mac Arthur şerefine bir geçit resmi yapıldı Fevzi Paşa Hazretleri ile birlil te Çankayaya kadar bir gezint yapmışlardır. Jeneral Mac Ar thur Marmara köşkünde Mili Müdafaa vekili Zekâi Bey tari fından şereflerine verilen ziya- fette hazır bulunduktan sonr! saat 18.30 da Gazi istasyonun- da trene binerek bı istasyonda Büyük Erkânı Har biye Reisi Müşür Fevzi Pas Hazretleriyle (o dahiliye vekili Milli Müdafaa ve i Müdafna vekile ti erkânı Harbiye müsteşari Numan Rifat, ve hariciye vekâ leti erkânı tarafından teşyi © lunmuştur. İstasyonda ve trenin hareke- ti esnasında jeneral cenaplarıma bir polis müfrezesi resmi selâ- mı İfaetmiştir. Hühümetimizin Jenerala hediyesi ANKARA, 26 (Telefonla) — Aldığım malümata göre hük: iz Amerika erkânı harbi- ye jeneral Mac Arthur ce- naplarıma Gazi Hz. nin tarihi nutuklarınm İngilizce bir nüs- hasını fevkalâda güzel bir şekil de ciltleterek hediye etmiştir. Iktisat Vekili bugün geliyor ANKARA, 26 (Telefonla) — İktisat Vekili Celâi B. bu ak- fıskasını | şamki trenle İstanbula hareket etmiştir. Aydın marşandiz treni yoldan çıktı, 21 vagon parçalandı İZMİR. 26 (Milliyet) — Aydın marşandiz katerr dün ak şam Torbalı civarında yoldan çıkmış ve 21 vagon parçalanmıştır. Vagonlardaki incirler harap olmuştur. Memurlar kurtulmuştur. Kaza etrafında tahkikat yapılıyor. Otobüsten atlarken öldü İZMİR. 26 (Milliyet) — Kemalpaşa yolunda karyonun devrileceğinden korkarak atlayan Hüseyin çavuş öldü, 2 yaa Inkılâbımız ve Finlândiyalılar HELSİNGFORS, 26 (Milliyet)—“Radyo ile hususi”Bugün Helsingfors'ta profesör Sadri Maksudi B. hukuki ve harsi inkılâ bımıza dair mühim bir konferans verdi. Konferans Finlandyalılar da büyük bir alâka uyandırdı. Ismet Paşa Kilis'te ANTEP, 26 A.A. — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri bugün saat 10 da refakatlerinde Antep mebusları ve Halk Fırkası idare azaları bulunduğu halde Kilise gittiler, Saat 16 da Ante- münevver Adana kız lisesi açıldı ADANA, 26 A.A. — Maarif vekâleti Amerikalılar tarafın: dan idare edilmekte iken kendi arzularile kapatmış oldukları A- merikan kız mektebi binasında resmi bir kız lisesi açılmasına bu musip kararı bütün Adanalılar tarafından büyük bir memnu yet ve şükran ile karşılanmıştır. izleri, bu dünya ve öbür dünya ra verdikleri haberlerle m ikisinin de sözleri arasın- akat hepsinde at düşkünlüğü, ekseriya da bir basitlik var, Me selâ Bahaullah'ın, kendine uyan- iye hili TARIMDA tarayan eden şu parçasında insanı gülüm- selen bir hâl var: “İzzet ufkundan parlryan İs- mile ! Lisanı Kıdem milletler a- rasında misakını kuran İsmi Aza- mın zuharunu o bütün dünyaya müjdeliyor. O Benim Oo kendim- dir, hüviyetimin maşrıkıdır, le rimin matlasdır, inayetimin se: sıdır, irademin denizidir, hidaye, timin Iâmbasıdır, adaletimin ye- ludur, şeristimin bayrağıdır. O- na yönelen bana yönelmiş, Ben- im sahdaniyet e mein Kii den, zahmetimin kâsesinden mah yum kalarış, Bunlar a: aslında veya ir Aslında — “ihtilal, değil, «le conflit» imiş ve Haydar fat Bey bunu “ihtilâf, diye tercüme gtmiş; kelime o tertip hatası ile » olmuş. o Haydar Rifat Bey kitabın sonuna bir bata - vap cetveli koysa idi beni, hatı düşürmez; “le epnflit” yi ora Bu akşam Halk fırkası tarafından şereflerine büyük bir siyer Imanası ile, yani “umumi basi etseydi ç diye tercüme hatadan kurtarırdı .