28 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3üncü Balkan Konferansı 19 teşrinievvelde Bükreşte toplanıyor Üçüncü Balkan konferansı- nın 19 teşrinievvelde Bükreşte toplanması mukarrerdi. Ahiren Türkiye Balkan Birliği cemiye tine Romen beyetinden bir mektupta © konferansın 18 teşrinievvelde toplanacağı bildi | rilmiş Türkiye Balkan Birliği ce- miyeti reisi Hasan B. dün bize bu hususta şu beyanatta bulun muştur: — konferansının 18 teşrinievvelde — toplanacağına dair bir davetneme aldık. Bul- garlar önce korferansın tehiri için bazı tekliflerde bulunmuş iselerde biz konferanım tehir edilmiyerek © toplanması daha faydalı olacağı müta bulunduk; diğer Balkan grup- ları da ayni fikirde bulundukla rından konferans tehir edilmi- yecektir. Konferansın ruznamesi Bal- ka korferansı konseyinin İstan bul'da tesbit mera! ruznamedir. haricinde başka bir şey i heyeti eski zevattan mürekkeptir. Türk ie yeti nihayet 15 teşrinievvelde Konferans ld gün evvel konsey içtima mi buna iştirak enayi Memlekette Kaçakçılarla Müsademe Üç beygir yükü sigara kağıdı müsadere edildi Gaziantepten bildiriliyor: — Son zamanlarda hududu geçmek kafilesi, muha. 'momarlarımızın gayrekli ta kibatı neticesinde emellerine mu- valfak olamamışlar, beraberlerin de getirip memlekete ii istedikleri kaçak Köroğlu kalesi civarma kadar gelmiş, fakat Nuri Beyin idaresinde (o bulunan muhafaza ii almağı teahhüt ettikleri hisse » | senetlerinin 100 lirada 70 lira- “| 30 liralık ikişer makbuz tevzi Bir İngiliz harp gemisi oturdu LONDRA, 27 A.A. — Amiral- lik dairesi Challenger ismindeki harp gemisinin Labrador açıkla" rında bir kayaya çarparak kara Ya oturmuş olduğumu haber ver. mektedir. Gemi biraz sonra hafif surette hasara uğramış (olduğu gelen | | çin Karslbat'ta bulunmakta o- Poliste Fabrikada Yangın Tevessü etmeden söndürüldü Balat'ta vapur iskelerinde | Sarıcazade Hüseyin Avni B. Kozmetos EF, İbrahim (Etem B. vesair.bazı zevatın hissedar İ oldukları Şark Şirketine 27 bin İ Biraya sigortalı fabrikanın — alt kısmındaki dinamo makinesin- | | den çıkan bir kavıleım oradaki | | ipliklere sirayet etmi: de | tevessü etmeden söndürülmüş tür, Hem kel, hem fodul! Tepebaşında işsiz takımın- dan sabıkalı Kiğork bakkal A- ristidinin dükkânma girmiş ve öteberi çalarken kendisini yaka lamağa gelen dükkün sahibinin yumrukla gözünü patlatmış. tar. Yaralı hastanededir. Yaralıyacak mıydı? Topane'de Âli Riza isminde biri diğer bir şahısla kavga © derken polis müdahale etmiş, Ali Rıza elindeki bıçağı atarak kaçarken yakalanmıştır. Tramvay cadde- sinden geçerken Beşiktaş'ta Paşa mahallesin- da okuran 75 yaşlarımda Raife Hanım. Beşiktaş Tramvay cad desinde Yaşar'ın idaresindeki yük arabasının sademesine ma- ruz kalmış ve başından yaralan mıştır. Yaşar derdest edilmiş- tir. Başvekil ve Hari- ciye Veki- limizin refikaları Bir müddetten beri tedavi i- lan Başvekil İsmet Pş. ve Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü B. in refikaları Hf, ler dünkü eks- presle Istanbul'a dönmüşlerdir. Tevfik Rüştü B. in refikası Het. dün akşamki trenle Anka- ra'ya gitmiştir. Başvekil Pş.nn refikası HE, de istirahat © için Heybelindaya gitmiş gitmiştir. Memurların aldığı hisse senetleri Cumhuriyet Merkez Bankası, sını veren memurlara 12 inci taksit için 40, 2 inci taksit için etmiştir. Küçük memurlardan istiyenlerin bu makbuzları pa- raları verilerek Ankara'da Ma- liye amına bankaca devrealın mıya başlanmıştır. Bunlar, işle miş olan ©; 6 faiz hakkından feragât etmektedirler. len ve açıkta kalan memur ların hisselerine ait tesviye edil miş mebaliğ de vereselerine ve- ya kendilerine iade edilecektir. Bu hususta emir gelmiştir. Kaçakçılar İnhisar takibat memurları tarafından yeniden yakalanıp Adliyeye verilen © kaçakçılar şunlardır. tirilmiş 750 paket köylü ve e- hali sigarası bulunmuş. müsa- Denizcilik federas- yonunun tebliği İSTANBUL, 27 ALA. — Tür kiye Denizcilik | federasyonu yüzme komitesi reisliğinden: Su sporları muallimi Herr Te gethof 27 ve 28 eylül salı ve çarşamba günleri öğleden son- ra Moda'da, 29 eylül 1932 per gembe günü öğleden sonra Bü- yükdere yüzme havuzunda ve 1 teşrinievvel 32 cumartesi öğ» JAMBA 2 EYLOL HARİCİ HABERLER Cenevremüzakereleri nasıl devam ediyor? ——e- Almanlar Herriot'nun son söy. BERLİN, 27 A.A. — Havas | İ Ajansı iri Neurath ile main - aye cephesinin ye- niden teessüs etmiş | olmasmı tes'it etmektedirler. Maamafih İtalya'nın yeni- den bir silihlanma yarışını ka- bul etmemekte olduğu hakkım- da yapılan telmihler. Cenevre?- deki Alman heyetinin İtalya'- dan beklenilen o mukavemetin hakiki şümülü hakkında bir ta- Von Neurath dönüyor CENEVRE. 27 A.A. — Sir | John Simon, yarım saat kadar İM. Herriot ile görüşmüştür. Mumaileyh, saat 2140 da Lon- draya hareket etmiştir. Mahre- mane olduğu söylenen bu mülâ kat esnasında M. Paul Borcour da bulunmuştur. Sir John Simon. M. Fon Ney- rath ile yapmış olduğu mülâ- kat hakkındaki intibamı Fran- sız refiklerine anlatmıştır. Sir Jahn Simon'un Londraya hare- keti, Alman mazırını pek o ka- dar müsait temayüllerde bulma muş olduğuna delil telâkki edil | mektedir. İ M. fon Neurath. perşembe günü Cenevreden hareket ede- cektir. Mumaileyhin M. Herri- ot ile görüşmesine ihtimal veril memektedir. itilâf memleketleri ile. görüş- mek olacaktır. M. Von Papen bir şey söylemeyor KOENİGSBERG, 27 A.A. Volff Ajansından: Başvekil Von Papen, Koenigsberg'den ayrılmadan evvel » mahalli bü- | yük gazetelerden (birinin baş muharririne M. ( Herriof'nun | son nutku hakkırda şu beyanat | ta bulunmuştur: | “Her şeyden evvel bu nutkun | resmi metnini görüp okumuş ol mam lâzum gelir. Fakat gazete lerde çıkan sureti doğru ise bu nutuk benim için anlaşılamıya- | M. Herriot'nun ilk işi, küçük | | ilediği nutuklarla meşguldürler mahiyeti haizdir.” ve manevi inkişafına ait emir- namesi hekkında M. Herriot'- nun yürüttüğü tenkitler dolayı sile M. Von Papen. şu sözleri söylemiştir: “Gençliği kendisini müdafaa edebilecek bir halde getirmekle vatanın korunması hususunda ilk manevi ve ahlâki vazife ya- pılmış ve Fransa'nın biç dilin- den düşürmediği emniyet ve se- lâmet mevzuasina vücut veril- miş olmaktadır. Almanya cevap verecek mi? BERLİN. 27 A.A. — Havas Ajansı muhabirinden: Alman kabinesi, bugün başvekilin av - delini müteakip M. Herriot'- nun nutkuna cevap vermesi lâ- zım gelip gelmiyeceğine ve re şekilde cevap vermesi icap ede ceğine mit kararmı vermiştir. Nasyonalist matbuat. M. Her riot'yu Cenevre'de son uzlaşma imkânlarını öldürmek istemek- le ittiham eylemekte ve bun- ra mesuliyetin o ancak a raci olacağımı yaz- maktadırlar. Nutuklar kısa olacak CENEVRE, 27 A.A. — Mü letler cemiyeti umumi heyeti divan riyaseti mezkür heyette söylen'len nutukları mümkün mertebe kısaltmak şayanı görüldüğü kanaatini müt kan beyan eylemiştir. İsimlerini yazdıran ratipler meyanında Çin murahhası Yen ile Ağahan bulunmaktadır. Sir Eric Drummond istifa ett CENEVRE, 27 A.A. — Mil letler cemiyeti kâtibi umumisi Sir Eric Drummond'un istifası, milletler cemiyeti o ıreclisinin bu szbahki hafi celsesinde ka- bul edilmiştir. Sir Eric Drummond. 1933 baziranında o memuriyetinden çekilecekti. Halefi teşrinisani- de fevkalâde surette toplana- cak olan umumi heyet tarafın- dan tayin edilecektir. İngiliz kabinesinde bugün istifalar var Alelâcele Londra'ya gelen nazırlar bugün toplanıyorlar LONDRA, 27. A. A. — Nazır. John Simon'un lideri bulunduğu liberal nasyonal fırkasının parla mento grupu toplanarak dahili g1 vaziyet hakkında müzake- ükümete işçilerin iştirakine bü- darbe indirebili şmekti, Sir John Simons, Cenevre. den döner döçmez, yeni bir top- ” İ lantı vukubulacaktır. teşriki mesaide devam edecekleri. ni katiyen muhakkak olmadığının pe » Halihazırda Londrada | bulum- mayan Sir Jon Simen ile M. Run cimann'ın yarın Londraya g lerine intizar edilmetkedir. LONDRA, 27. A. A. — Kabine ye dahil Liberal nazmlar Okadar mübadele serbestisine bütün ka naatile merbut ve sadık (olan Snovden'iz istifası cidden derpiş edilmektedir. Bu ihtimal Snovden İn istifası ihtimalinden © ziyade Mac Donald if rare i endişe- ye düşürmektedir. ii Same». İistlerin o yerine Önemine i kame O etmek © binnisbe | ko- laydır. Ya Snovden maş fırkasının derecede İtalya kralı Vapura bindi Erithre müstem- lekesini ziyaret edecek ROMA, 27. A.A. — Evvelce haber verildiği veçhile kral, refa- katinde müstenilekât nazmı “de Bono, saray mazı Mottioli Pas- gualini, askeri ve sivil maiyeti üzere Savoin vapuruna binmiştir. Bazı gazetelerin verdikleri ha- berler hilâfına olarak kraliçe zov leden sonra Moda'da alama emeniyi er Vi sine bu serahatinde refakat etmi Hariciye Vekili Cenevrede rekl Ee rat encümenine reis intihap edildi CENEVRE, 27. A.A. — Millet ler Cemiyeti heyeti umumiyesi 6 büyük komisyon reislerini inti- hap etmiştir. Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi, rüznamei müzs- kerat komisyonuna riyaset ede- cektir. Komisyonlar yarın mesailerine acaklardır. başlayı a LONDRA, 27. A. A. — Türki- ye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Alman hariciye nazırı, Maca- ristanda milletler cemiyeti nezdin deki murahhas cenerai ” un ziyaretini de kabul etmiştir. Venizelosda Zaferi Cümhuriyetin ga- lebesi demektir ATİNA, 27. A.A. — Bütün kabine azası, tekrar intihap edil- mişlerdir. Yalnız lât mazırım intihap edilip edilmiyeceği meş- kültür. M. Kafandaris, M. Papanasta siyu tekrar intihap edilmişlerdir. Coneral Kondilis mağlup olmuş- tar, Venizelos ne diyor? ATINA, 27. A.A. — Umumi intihabatın kat'i neticesi ancak nacaklardır. Yunan milletinin gös terdiği akil ve selim ve itidali de- ederim. istikbaline itimatla (o bakılmasna müsaittir, Umumi intiba ATINA, 27. A. A. — Şimdilik malüm olan neticelerini za bahseden matbuat O mücadelenin munhasiren Venizelos ile Çalda- ris öereyan etmiş olduğunu ve Sa beraber Pr fakire e ilemi Küme daris ve Papanastasi fırkalarmın hemen hemen silinmiş oldukları- nı kaydetmektedir. Venizelos'un muhakkak olan muvaffakiyeti bu suretle çok bü- yük bir et almaktadır. Çaldaris mücadeleye girerken Cümhüriyet rejimini tanımakta ol duğunu ilân etmemiştir. Binaen- aleyh Venizelos'un zaferi, cümhu riyetin galebesi demektir. Elefteron Vima diyor ki: “Ar tık şimdi meselesini kati olarak halline ve memlekette sükümetin takviyesine çalışılabileceği gibi müstakbel terakkinin temel taşını da koymak mümkün olacaktır. Cümhuriyetçilerin kraliyet cep etlerini eğeceklerimi zannediyo ruz. Yunan milleti, (artık rahat yaşıyacaktır. Amerikada intihap arifesi NEVYORK, 27 A.A. — Ri- yaseticümhur intihabatının ta- rihi yaklaştıkça ihtiraslar büs- bütün şiddet kesbetmektedir. Namzetlerin şansları da bir ta- kım taarruzlara uğratılmaktar edemiyeceğini dair bir şayia or taya çıl olduklarından müşarünileyhin taraftarları es- ki bir efsaneyi ortaya atmışlar. lr. Bu efsaneye nazaran M. Ho- over aslen İngilizdir ve Hearst” nin gazeteleri kendisine İngiliz mubinliği ianat atmaktadir Gazi Hz. ile Ceneral Arthur Cenapları arasındaki müköâ- leme gayet dostâne olmuştur ISTANBUL, 27 (A.A.) — Reisicümhur Hazretleri bugün sast 17 | Dolmabahçe sarayda birleşik Amerika cümhuriyetleri Büyük E: Harbiye Reisi Maç Arthur Cenaplarını ve Amerika maslahatzüzarını kal buyurmuşlardır. Mükâlçme payet dostane olmuştur. Gazi Hazretleri bu dan sonra misafirleriyle birlikte sarayım salonunda içtima halinde bulun Dil kurultayına teşrif etmişlerdir. Jeneral Hazretleri kendilerine tercün' Gazi Hazretleri nezdinde Kurultay müzakerelerimi dinlemiştir. : Ismet Pş. Hz. Gaziantepte.. ANTEP, 27 (A.A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri Kilis 30 kilometre mesafeden karşılanmışlardır. Şerefletine öğle ziyafeti miştir. Kilislilerin tezahüratından çok mütehassis olan İsmet Paşa Haz leri kendilerine Kiliste bir Helhevi açılacağını vedetmişlerdir. Paşa etleri dün akşam Antep Halk frkasında 160 kişilk ziyafetinde Mahi Beyin fırka samma söylediği hitabeye çok samimi bir mukabelede bu auşlardar, ANTEP ,27 (A A.) — İsmet Paşa Hazretleri şerefinen iki günd beri Halkevinde açılmış olan Antep malları nümune sergisini ziyaret cek beğenmiş ve muhtelif mahsul ve sanatlar hakkında ayrı ayrı almışlar ve kumaşları seyrederken iki seneye kadar bunların ince iplik ni de yapacağız demişlerdir. ANTEP, 27 (A.A.) — İsmet Paşa Hazretleri bugün kaçokçıkk ii riyle uğraştı, sonra müdağan harp vepbelerini gezdi. Mulfummuz Şa Bey tarafından şanlı sahneler hakkında tafsilât verildi. Kurultay müzakeratı Ankaradi halka radyo ile dinletiliyor ANKARA 27 (A A.) —— Halkımızın Dil kurultayı müzekerelerini V kip edebilmeleri için şebrin muhtelif mahallerine konulan radyolar de yüzlerce halk birikerek müzakereyi takip etmekte idi. Dahiliye Vek Şükrü Kaya Bey bugün refakatlerinde vali ve belediye eeisi Nevzat B olduğu halde şehir dah:linde radyolar konulduğu yere giderek mevcut sisatın halkın bu elikasını tatmin edecek derecede bulunup bul: tetkik etmişlerdir. Ihracat ofisi teşkilâtı ANKARA, 27 (Telefonla) — İhracat ofisi teşkilâtı üzerinde yı cak tetkikalın vereceği neticeye göre icabında teşkilât tevsi olunacukti Ofisin mesaisi takdir olunmaktadır. Iktısat vekâletinde yeni teşkilât ANKARA, 27 (Telefonia) — İktımat vekâleti ve vekâlete merbut ğer bazı dairelerin teşkilâtima yakında yeni bir şekil verilecektir. Bunda maksat randımanı arttırmaktır. Bu yeni teşkilâtta yüksek ikazi umumi kâtibi Nurullah Esat Beye mübim bir vazife tevdi edilmesi ihti kuvvetlidir. Yüksek iktisat meclisinin mesaj tarzında da bazı ıslahat ice mukarrerdir. Ticaret mektebinde ıslahat ANKARA, 27 (Telefonla) — İstanbul Ticaret mektebinin prog larmda ve teçkilâtmda eaaslı ıslahat yapalınası derpiş olunmektadır. in, Me tebin daha faydalı amasır yetiştirmesi için böyle bir tslahata lüzum görü mektedir. Devletlerle iktısadi müzakeral ANKARA, 27 (Telefonla) — Bazı devletler hükümetimize müraci atta bulunarak iktisadi münarebatımızın tanzimi hususunda müzakersi girişmek arzusunu izbar etmişlerdir. İletisat vekili Celâl Beyin avdetindifi sona müzakerelerin başlayacağını, bu müzakerelere Hariciye vekâlif müsteşarı Numan Rifat Beyin de iştirak edeceği baber verilmektedir. Ziraat bankası ve inhisar : ... idaresi üzüm alıyorlar IZMİR, 27 (Milliyet) — Ziraat Bankası üzün ve bağ mutakalarıni” üsinkeiliğm, hösyeritillerdm üzlün aladak, şehirlere naklederek ıotisa/föi yatla borsada satacaktır. Maksat müstahsilin elinden ucuz al alsak it” yen mutavassıtların bareketine müni olmaktır. Manisa, İzmir, ziraat be” kaları mübayaat hazırlığına başlamışlardır. İnhisar idaresi de piyasad”f üzüm mübayaasına bazlamıştır. Müstahsil piyasanın yükselmesinden me” vundur. Zabıta memurlarını yaralayan sarhoşun akıbeti IZMIR, 27 (Milliyet) — Bergamada fabişe Haticenin evinde sazb olan çe gürültü çıkaran Lâtf ile iki arkadaşı müdahale eden zabeta # murlarını yaralamışlar, Yetişen diğer zabıta memurlarma da taarruz © mişlerdir. Bu sirada havaya solan iosiyunlardan biri Lötfiye isabet Sl lemiştir. Lütfi ölmüştür. M. Venizelos Çaldarisin fırka sını dağıtıyor mu? ATİNA, 27 (Hüsasi) — M. Venn bugün Zaimisi kabul «öğ ve inthabal neticesine dair görüşmüşlerdir. Mülükat esnasında M, V zelos, cümhuriyete karşı hiç bir fena hareketle ae deriştem söz almasını, aksi takdirde fırlasını dağıtacığını kendisine “2 lemesini M. Zaimise havale etmiştir. M. Zaimiz yarın Çaldarisi çağı Venizelosun sözlerini kendisine tebliğ edecektir. Zelzeleden Selânik havalisindi)| 75 köy mahvoldu.. ATİNA, 27 (Hususi) — Dün Selânik havalisinde vukubuları i . bir hareketi arz neticesinde 15 köy kâmilen mahvolmuşter. Hareketi“ sahasının vaziyeti çok fecidir, Yıkılan evlerin altından çıkarılan €€* miledarı 150 yi bulmuşter. 200 den fazla yaralı vardır, Nazır kaçı felâket mahalline gilmeğe hazırlanıyorlar. 2 « d | |