29 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İngiltere'de Kabine Buhranı Bir sene evvel teşkil edilen İn- giliz kabinesinde mühim bir buh- Tan belirdi: Kabineden liberal far kanın ehemmiyetli bir zümresine mensup olan azanın istifalarına Müncer olacak olan bu buhranm şümul ve ehemmiyetini anlayabil- mek için Mac Donald kabinesinin bir sene evvel ne gibi şartlar al- tmda teşkil edildiğini batırlamak lâzımdı lir. “Milli” namı verilen bu kabi- ne hatırlardadır ki, bir sene Rai Yel yapılan intihabat üzerine teş- kil edilmişti. İntihabattan evvel, İngilterenin iktısadi vaziyeti müşkülleşmiş, mali buhran baş göstermiş, İngiliz lirası sukut et- meğe başlamış, bulâsa İngiliz iti- barı sarsılmıştı. Mac Donalı diğer fırka liderleri İngiltereyi temelinden sarsan bu mücadele etmek üzere bir milli bükümet © teşkilini o kararlaştır. mışlardı. Ancak bu kararı Amele İrkası kabul etmediğinden Mnc Donald, kendisine sadık kalan bir avuç taraftarla beraber fırkanın Amele fırka- fırkası denilen taraftarları Far- kadan resmen tardetmiştir . intihabat ve mile Ki hükümet teşkili meselesinde ih- tilâfa düştüğü gibi, ayni ihtilaf, daha had bir şekilde liberal fır. ka arasında da tebarüz etti. Esm- *on İiberal fırkanın arasında tesa nüt yoktu. Harp içinde teşkil edi- lip te 1922 senesinde bozulan kon İisyon hükümetinin dağıldığı gün den beri liberal fırka erkânı ih- tlâf halinde idiler. Milli hükü- met teşkili meselesi liberal fırka- Sir John za! den Hariciye mazırı "un riyasetindeki zümre. 2 — Sir Herbert Samuel'in ri- Yasetindeki serbest ticaret taraf- tarları, 3 — Lloyd George'un riyase- tinde hükümete iştirak etmeği kabul etmeyen ufak bir zümre. İntihabat, gerek mesai ve ge- mutlaka biz milk tep- kili hakkındaki lüzum, propagan- dn ile efkârı umumiyeye o kadar kuvvetle telkin edilmişti ki, bu Yenler, bir takım ittihamlar al tında kaldılar. İnti — muhafa- teriyet temin etti. teizesinde teşkil edilecek hükü- Metin ismi ne olursa olsun, her halde hükümetin hakiki hüviye- ni muhafazaki milli bükümmet teşkili hususunda- ki karara muhafazakâr fırka li- derleri sadık kaldılar. Mac Do- hald'ın riyasetinde bir milli hü- liberal ferkkar Bin ilk iki zümresi meclisteki Kuvvetlerinden fazla bir nisbette ikümete iştirak ettirildiler. Ka- bine şöyle teşkil edilmiştir 1 — Muhafazakâr fırka 7 — Simon'un Jae ağ — Sir Herbert Samuel'in li- bera'lı Mac Donald'ın milli ame- küçülen zümresi de muhalefette ı. Fakat muhalefet © kedar küçülmüştü ki, yok farze- ilirdi. iş ümet, o kadar çok muhafaza- kür fırkaya istinnt ediyordu ki, Mac Donaldm viyase- linde bulunan bir muhafazakâr yapmağı proğram olarak lerin mühim bir PERŞEMBE 29 EYLÜL 1937 7 inci sene No. 2384 NUSHASI 5 KURUŞTUR ir sereemerasesrreereaameeesereeeseze saza - | ten istifaları bir emi Türk dili ve Türk medeniyeti ütün dünyaya yayılmış bir medeniyet ve dildir.. Kurultayın dünkü toplantısında çok şayanı dikkat tezler müdafaa edildi.. Türk Dili Kurultaymın üçüncü | tukların akabinde azaya tevzii müm- Ruşen Eşref Bey, zabıtların neşri sonra Dol- | kündür. Fakat söylenmeyenlerin tev | hakkındaki talebe cevap vererek de zül, tez sahibinin arzusuna tâbidir. | di ki ü »öz söylerken, hatibin aklıma bazı şeyler gelebilir. Binaena- leyh, bunu arzuya bırakmak muva- fak olur.” Amerika ordusundan Türk ordusuna selâm CI. Mac Arthur dün Parise gitti ve abideye bir çelenk koydu Kolordu kumandanının ziyafetinde Tezleri, günü gününe bastır. mak imkânsızdır! Fakat bunlar, pek yakında bastırılarak muhterem aza- (Devamı 6 ner sahifede) itmek il larını öçleşidiğinden delayi, u- yilan dünkü içtima muayede sa- lomunda yapılmadı ve büyük kapının ilerisindeki salonda toplanıldı. Kurultay celsesi, Kâzım Paşa Hz. tarafmdan henüz açılmadan, azadan Yusuf Ziya Bey bir zat ayağa kallıp söz söylemek istedi, Fakat Reis Paşa, — Celse henüz Mei slm di. yerine oturdu. Biraz sonra celse açıldı. Söz iste- yen zatın, evvelki günkü İçtimada söz alan Artin Cebeli Efendi olduğu anlaşıldı. Reis Paşa müzakere usulü hak- kımda verilmiş bir tekrir olduğunu söyledi ve takrir okundu. Takrir sa- hipleri muallim Necip ve Edip Ser- dengeçti Beyler, messi tarzının ka- rarlaştırılması için arzu edenlere söz iyorlardı. Bk ini Azanın teklifleri şimdiye kadar söz söy Jeyenlerin sine temas eden tezlerini ileri sürdük lerini, bu tezler bittikten sonra prog ramm ikinci maddesine geçileceğini, arzu edenlerin bu esnada söz alabile eklerini söyledikten sonra progra- min birinei maddesini okudu ve: — Söz isteyenlere srasile söz ve- | marak demiştir kiz di ve talebi kabul edildi. Bu esnada Abidin Daver Beyin verdiği bir tak- rir okundu: Ceneral Mac Arthur abideye çelenk koyduktan sonra ve şerefine verilen ziyafette.. Amerika Birleşik hükümetler Topkapı sarayı hazine dairesi- pi Erkâni Harbiye reisi | ni Bağdat köşkünü, Arz odası- Ceneral Douglas Mac Arthur, | nı ve silâh müzesini ziyaret et- Reis Paşa — Söylenmiş olan nu- İdün sabah askeri (omüze' ile (Devamı 6 ıncr sahifede) kalarak Amele fırkasından ayrı. | katma ag emrediyor. Eğer milli devam edebilseydi, buna kalmıyacaktı. Liberallerin ç mesile hükümet milli mahiyetini kaybedecek olursa, geçen sene! intihapta mevzuubahsolmadığı i çin Ottava kararlarının bir defa da milletin ârâsına müracaat mak sadile yakın bir istikbalde yeni- den intihap yapılması da müm- kündür. Hulâsa liberallerin Otta- külleştiriyor. Yaşamak masrafını artırıyor. Hattâ imparatorluk için bile muzırdır. Çünkü domin- yonlar arasında bir takım girift için ihtilâflara çığır açıyor ve İmparatorluğun birliğini tehdit e- Kongrede liberal nazırların knbineden çekilmeleri resmen ta- lep edilememekle beraber, bu ka- rarlarn neticesinde Samulist de- nilen liberal zümrenin hükümet- ki olarak kabul edilmektedir. Liberal züm- | re ile beraber, mesai fırkasının maruf maliye nazırı Snowde: de kabineden çekileceği bildiri yor ki bu, Mac Donald'ın vaziye- | gilterenin &iyı çak. Ottava'da alınan kararlar, İngiltere imparatorluğu için o ka dar hayatidir ki, bunlar: ancak dar büyük olan hükümeti Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT « Umumt İN kiyağıia Y ve Yazı Müdürü ETEM İZZET mm İktısat Vekili tetkikle- isi rine dün başladı Dahiliye vekilinin mühim bir tebli$i (Vekil Bey son kararnamelerin piyasadaki tesir. lerini de gözden geçirmektediğ İktısat vekili Celâl Bey dün öğleden evvel İş Bankasının İs- tanbul © şubesine gelerek, bir Halkın hakkı gözetilecek ANKARA, 28 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti vilâyetlere mühim bir tamim gönder miştir. Bu tamimde “ekti. rik, gar, telefon gibi âmme hiz | müddet meşgul olmuş ve banka metlerini o ya- umumi müdür vekili Musmmer pan şirketlerin Beyden bazı izahat almıştır. mukaveleleri ha Saat birde bankadan ayrılan ricinde ve Celâl Bey öğleden sonra mub- lü namlarla a- | telif işlerle meşgul olmuştur. bonelerinden | Celâl Bey dün öğleden sonra para aldıkların Ticaret müdürlüğünü ziyaret dan şikâyet © İ etmiş ve müdür Muhsin Bey- den bazı malümat almıştır. Bun dildiğini bildi. İ İ dan sonra Vekil Bey Muhsin İ? rerek Vilâyetler “ hrü Kaya Bez de bu kabil şirketlerin halktan | Bey refakatinde olduğu halde welelerle | Ticaret odasına gelmiş ve Oda aldığı paraların muka mutabakatı cihetinin tahkik o- İunarak halkın zararına müsa- ade edilmemesini bildirmiştir. Başvekil Gaziantepte Fırkada 160 kişilik | bir ziyafet verildi GAZTAYINTAP ,27. A A— Başvekil İsmet Paşa Hazretleri şere fine Fırkada 160 kişilik bir ziyafet ve rilmiştir, Fırka namma Muhtar Bey bir nu- tok söylemiştir. Paşa Hazretleri bu mutka samimi bir mukabelede bulu- yeti azası, Oda reisleri ve daha bazı zevatla uzun müddet gö- rüşmüş, bu toplantıda < idare heyeti azasından bazı malümat talep etmiştir. Celâl Bey bilhas sa son kararnamelerin piyasada ki tesirleri hakkında izahat al- muştur, Vekil Bey Odadaki bu top- lshtıda uzun müddet kalmışlar duk; Odüdamişonres yene safak) peroper görüşmüştür. İ tinde Muhsin Bey olduğu hal. Celâl B. in İzmire de gidece de İhracat O! iyaret etmiş | gi söylenmektedir. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin Cenevredeki temasları 'nun toplanması münasebetile bu- rada bulunan başlıca | siyasi rical Celâl Bey ve akşam geç vakite kadar kala rak Ofis müdürü Cemal Beyle “ Gaziayıntabın kahramanlığı ka- dar meşhur olan kibarlık ve nezake CENEVRE, 28. A. A. — Ana- tinin memleketini ilk çetin günle. | dolu ajansının hususi muhabiri rinden beri devam eden fedakârlığı. | bildiriyor: Cenevre, birkaç gün- | arasında daimi temaslar olmakta Bı takdi ederim. denberi mühim siyasi faaliyetlere | dır. Bu hususi temasların mihveri Ankaraya Ayımtabın canlı ve de | sahnedir. Milletler ocemiyeti as. | ni Alman, Fransız meselesi terki rin intibalarını beraberce götürece. | samblesi ve terki teslihat bürosu | (Devamı 6 mer sahifede) duğu kadar, C. H. Fırkasının başlı ca temellerinden biridir ve daima öy le olacaktır ve bunun böyle olması ma talep etmek hakkımızdır. Ayıntaptan harehet NEZİP, 28 A.A. — Bu sabah saat 7,30 da Ayi hareket Falih Rıfkı Beyin ilk yazdığı roman Güzide edip Falih Rıfkı (Devamı 6 ıncı sahifede) pu iŞ Ben Gaziyi ri e edir ei eek Etem İzzet ile zamanımızın en sihirkâr Bugün 2 nci sahifede.. N EZME EA okumak; toplayan bu eser edebi oldu- Yel l Hainin kiler ğu kadar siyasidir de. Roma- | duğunu tanrmıya çalışmak Yaşayan Tipler.. Romanı en ziyade husu- Mahmut Muhtar Pş. nın Bahriye nazırlığı zama- nında alınmış bir resmi | Sait B. macera: Gittikçe Pei Bir teşrinievvel cumartesi günü MİLLİYET 'te.. tini büsbütün işkâl edecektir. Çün rece inden sarsmış görünüyor. kü Snowden. Mac Cumartesi