4 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İk kafilemiz dün Türkiye Başpehlivanı Kar ZN oldu.. Ankarada yapılan Türkiye Baş Pehlivanlığı müsabakalarından tie, tir. Böyle iki kafile gitmemize se- bep birinci günlerde müsabaka yapacak atletlerin hiç olmazsa beş altı gün, orada istirahat et ir. de gidecektir. Bu kafile ile bera- ber kafileye riyaset edecek olan Tenis komitesi reisi ve o Balkan komitesi azası Tevfik Haccar B. dir. Dün giden atletlerin isimleri şunlardır: Semih, Rağip, Hilmi, Vahap, Remzi, Cihat i kafileye ka- lan atletler de Mehmet Ali, İrfan, — Mehmet Fuat, - Haydar, Muzaffer Selim, Şeri, Ziya, Tevfik Sant, Şirlayan ir, Alman mektebinin yüzme şenliği talebeleri arasında Türkiye de- aizcilik federasyonu yüzme ko- mitesinin fenni nezareti altında Sarıyer kaymakamı, Alman se- faret ve jeneral konsolosluk er- kânı ve birçok güzide aileler ve talebe velileri huzurunda büyük bir intizam içinde bir (o yüzme şenliği yapılmıştır. Bu yüzme şenliğine deniz- cilik federasyonu yüzme komi- tesi reisi Ekrem Rüştü Beyin bir nutku ile başlanmıştır. Ek- rem Rüştü B. nutkunda ezcüm- le bu yüzme şenliğini şereflen- büyük RİG DE JANEİRO. 3. A. A.— Brezilya ittihadına dahil Sao olmuştur. Miralay Silva mer- kez federal hükümeti namma Sao - Paulo hükümetini idare- ye memur edilmiştir. SANTİAGO DE CHİLİ 3 (A.A) — Yeni kabineyi teşki deruhte etmiş, M. Matte hari- ciye nazırlığına, de harbiy nazırlığına tayin e- dilmiştir, . Almanyanın şark hududu BERLİN, 3. A. A. — Havas ajansı muhabirinden: Şark eyaletleri Almanları it tihadı. Almanyadaki vatanper- ver teşekküller ve sabık muha- aydın) diye selâmlanmasını tek- Wf ederek nutkumu bitirmiştir. ri müteakip müsabakala Salad 80 metre (serbest: 10 yaşıma kadar erkek çocuklar; 1 - İsmet $ 12 yaşında SCHONMANN 463 Birinciler. 50 metre serbest: 14 yaşında Mitipipf 44.4 Birinciler. yukarı yaşta Ferit Ziya 100 metre kurbağlama: Kroe-| ket 1.86.4 birinci 100 metre kurbağlama: Kız- kadar 100 metre kurbağlama:; Kız- lar arasında; 12 yaşma (okadar Zitta Genmont 1.04.3 100 metre kurbağlama: Kızlar arasında; 14 yaşına kadar Gize- la Hirtel 1.06.5 100 metre kurbağlama: Kızlar arasında; 16 yaşıma kadar Ortrid - Reiffer 0.43. 100 . kurbağlama kızlar birinci Eva Alther 2.02 Atlamalarda arasın» da: Birinci Kral Linke 17.1/3 pu. vanla, Atlamalarda kızlar arasmda Birinci Ortrid Reiffer 21.1/3 pu- vanla. Su topu: Mavi takım Beyaz takıma 4 — 2 galip gelmiştir. ş'alesi e 3. A.A.— Saint- Vaast'da Meş'alesi” de- nilen şayani dikkat bir abidenin küşat resmi yapılmıştır. Obüslerle yıkılmış olan evle rin siyahlanmış taşlardan vü- cude getirilmiş bir el, avcunda medeniyetin (o meş'alesini tut- maktadır. Bunun etrafında ye- ni evcikler vardır.Bunlar da. bu muazzam harp meydanında bu- lunan ve onbinlerce Fransız. İngiliz ve Alman askerlerinin maaşlarını ihtiva eden mezarlık ların mubafızları olan malüller Saez | ikamet etmektedir. Hükümeti temsil eden müs teşar Ducos, bütün etraftaki emre birer ibret dersi eğ vermekte olduğunu söylemiş- Mümaileyh demiştir ki: Fran sa, yeni bir harp ihtimalini ka- tiyyen hatırına bile getirmez. Meğerkim, buna icbar edilsin. Fransanın istediği şey sdi- ğer bütün milletlere elini uzat- mak ve onlarla iyi münasebet. ripler birliklerile bilitilâf, Leh- | lerde bulunmaktır. Alman koridoru ( civarmda Schnei de Muhl'de bir “Alman- ya günü” nü tertip eylemişler dir, Bu kongrede söz alan bazı hatipler, şarki Prusya mesele- sinin Almanya için hayati bir mesele olduğunu ve bu hususta son sözün henüz söylenmediği- ni beyan ederek Almanyarın emniyetini temin için şark hu- dudunda bir takım müdafaa ter tibatı almak lâzım geldiğini ilâ ve eylemiştir. HARİCİ HABERLER mi raporunu Ja- ponlar beğenmediler İ Japonlar meseleyi istedikleri gibi halletmeğe azmetmişlerdir' kında beslenen meraktan ileri gel mekte olduğu söylenebilir, Fransızlar ne diyor? Paris, 3 A.A. — Le Journal, | Saint Brice imzası altmeda yazi yör. Lytton raporu, büyük bir ba- siretle ihzar edilmiştir. Zira, önil letler cemiyetini doğrudan doğru ya müdahelede bulunmaktan ve Amerika'lıların uğruna kendisini ateşe atmaktan korumaktadır. Raporun nihayetinde velvele ! uyandıracak hiç bir nasihat yok- kat şu nasihat pek müos- | kelâmları, Lytton raporu hakkındaki müts- Jonlarını beyan etmişlerdir... Bu mütalealar, onların EE A har ârlığı göstermektedir. Hariciye nezareti mamma söz söyleyen zat, raporun vaziyeti taş, rih etmek üzere kaleme alınmış olan birinci, beşinci, yedinci ve sekizinci fasılları hakkında kısa- ca mütaleasmı söylemiştir. Yeni Mançuri devletinin teşekkülüne dair olan 10 uncu maddeye gö lince bu'zat, bu maddeyi baştan takım Bırakınız, Çin'lilerle Japon'- lar, kendi aralarında © meseleyi halletsinler.” Her iki memleket menfaattardırlar. ihülâfa düşürmüş iü körükimeniien başka bir ne- Gce vermez .. Saint Brice, raporun iki mem- leket arasındaki müsavat gözet” meğe çalışmakta olduğunu ve ha ber verildiği gibi pek © kadar mu: fassal olmadığını — kaydettikten sonra diyor ki: Rapor netayicindeki bahir te- komisyonun. Mançazde ap be 15 gün kalmış teşekkül ve yeni devletin ünü mü- teakip zuhura gelmiş olan karga şalıkları nazarı dikkate almağa yakit ve imkân bulamamış ve m | doğumunun 85 in, porun neta; ti Bi Yanl okunmağa değmez. Zira Mançuri devletinin Japonya tara- fından an sonraki va- ziyete mütealliktir. Komisyonun bu mesele hakkın da bir hal projesi, tevdiine hiçbir suretle hakkı yoktur. Hattâ milletler cemiyet merika Lytton raporuna ederek Japonya'nın hatlı hareke- Gni tenkide kıyam etseler bile Ja- ponya, meseleyi kendi noktai na: zarma göre derpiş ve halletmeğe azmetmiştir. Komisyon, Japonya gari dan sarfedilen faaliyet ve len teşebbüsün şöyle böyle” “bir İ meşru müdafaa tedbiri” olduğu ütaleasmdadır.. Fakat milletler arasında ka- bal edilmiş bir esas vardır ki o bir müda- fan halinde olup olmadığını tak- etmek hakkının o memlekete letlerin Japonya'nın haklı oldu- gunu yavaş, 7 anıyı mı söyl übarimılsii vaziyeti VAŞİNGTON, 3 A.A, — Nev- york gazeteleri muhabirleri yazı- yor: Hariciye nezareti mütalea beyanımdan imtina eylemekte ise de Mançuri ibtilâfma dair olan Lytton raporunu Amerika hükü- metinin nüfuzu ile takviye etmek olduğu dırlar. Amerika yegâne hatlı hareket milletler cemiyetinin icrmatma intizar et- 'mekten ibaret olduğundan dolayı, Amerika hükümetinin bu mesele ü ittihaz ve tat- ylenmektedir. İngilterenin vaziyeti LONDRA, 3 A.A. — Muhafa- zakâr mehafil, Lytton raporunun neşri dalayısile memnuniyetlerini gizlememekte ise de Liberallerle amele fırkası mensupları, rapo- run mütedil olmasına karşi pi testoda bulunmuktadırlar. dan beri Japonya'nın Mançuride- ki kuvvetlerini geri çekmeğe ie- bar edilmesi lüzumunda israr ct- miş olan kimseler, hayal inkisarı- na uğramışlardır. Maamafih, ayni mehafilde ra- porun milletler cemiyetinin öte- den beri medarı muvaffakiyeti olan telifibeyn an'anası dahilinde yazılmış bir v olması dolayı sile gizli ve fakat hakiki bir mem yeli eek ei manşetini ie Dis olduğu — uzlaştırma ve ikna zihniyetini, tatbik e ne diyeceği hak - | niliyor. Bir taraftan, Çim ile Ja- var mıdır? Bir taraftan Çin için tam bir hukuk hükümrani talep ediliyor. Diğer taraftan bu bak- kın vesayat altıma konulması iste ponya'nın aralarını telif imkân sızlığından bahsolunuyor. Diğer | taraftan iki memli lecekle, | ci halleedilmiş farzetmek demek: ie | | Bundan başka, raporda kati bir müşahede daha var: Eski re- jime avdet etmek imkânsızdır. PARİS, 3 A.A. — Matim, yazi- yor: Raporun bir noktası, ilk na- | zarda dikkati celbediyor. Komis- mütalealarında Çin'in buku- Ür bülcümremini ve idari tamami- İ yeti ile kabili telif olacak surette | ve meclis şörsiti ve 3 eyaletin hu- | sosi ihtiyaçlarını tatmin edecek şekilde vasi bir muhtariyete mail olması için Mançuri hükümeti teş kilâtımın tadili tavsiyesinde bulun maktadır. Japonya, bundan 10 - 12 gün evvel Mançuri devletini tanımış olduğundan maziye rücu imkânı kalmamıştır. Irak ta kabul Edildi Milletler cemiye- tinde şimdi elli altı aza var CENEVRE, 3. A. A. — Mil letler cemiyeti büyük © meclisi, İrak'ın cemiyete kabulüne itti. fakla karar vermiştir. Milletler cemiyeti azasının bugünki mik- tarı, bu son kabul kararile, 56 yi bulmuştur. i Birçok murahhaslar, beyanat ta bulunarak milletler cemiyeti nin alenşümul mahiyetini ge. | nişleten bu kabul keyfiyetinden memnun olduklarını söylemiş- lerdir. Lehistan tehrar girecek CENEVRE.3. A.A.— Ce İmiyeti akvam meclisi, Lehis. tan'm tekrar cemiyeti akvam | meclisinde aza intihap edilebi- leceğini 6 muhalife karşı 41 rey ile karar altıma almıştır. Meclis İiçin intihaplar, bu akşam yapı- lacaktır, Yeni azalar CENEVRE, (A.A.) — Millet ler Cemiyeti büyük Meclisi mez- 48, Meksika 46 ve Çekoslovakya | 46 rey temin etmişlerdir. Sovyet devlet çift- | likleri m yapm İ nakusları kayde bilmem ki lüzum | 15 kin tayin Hindenburg 85 yaşında! | Her aral tebrik telgrafları alıyor BERLİN, 3 A.A. — Almanya | reisicumhuru mareşal Hindenbur- | gun yalnız Almanyada değil ayni zamanda ecnebi memleketlerde de mazhar olduğu takdir ve hür- metin derecesi münascbetile ken: gönderi» len tebrik telgraf ve mektupların dam ve gazetelerde intişar eden birçok makalelerden oil tadır. Bü gazetelerin ekserisi baş gibi maruf | zevat tarafından y salmıştır. Hepsi de bu büyük aske | Ti ve yohretşiar devlet | adaramı | methüsena etmektedirler. Ezcüm- le British Legion'un reisi jeneral Hamilton, Vossische | Zeitung'ta söyle diyor: “Hindenbourg, mer- kezi Avrupada bir kaya gibi, Bis- Dünyada milyonlarca kişi endişe ve fakat ayni zamanda ümit ile dolu olan nazarlarnı ona çevir- donatılmıştır. Halka gözüktüğü ber yerde şid- detli alkışlarla karşılanmıştır... Müşarünileyh, başvekil, milli müdafaa nazırı, ordu ve donan ma erkânmı kabul (etmiştir. Bu zevat, kendisine ordu, donanma ve hükümet namına ( tebrikâtta bulunmuşlardır . Bundan sonra reisicumhur, gar- | nizonun eski kilisesinde dini bir ayinde bulunmuş ve kiliseye bir İncil hediye etmiştir. Hindenbarg, Ba İncilin bir konarma şu ayeti yazmıştır: “Ecdadımın hizmet et miş olduğu, benim de temiz bir vicdanla hizmet etmekte bulundu ğum cenabı hakka şükrederim.” Müteakiben Reisicumhur, harp paktülleri abidesine bir. çelenk | garnizonunun bir . bölüğüne bir geçit resmi yaptırmıştır. Bu ETİ ğün bir takımı vaktile kumanda simiş olduğu alayları Bayra ZE mesai odasma rmiş ve bu bayraklar bugüne a: lar orada kal M. Herriot'nun Bir nutku Gene sulh ve selâ- metten bahsetti PARİS, 3 A.A. — M. Herriot, hükümet erkânmdan bazssile â- yan reisi radikallerden M. Jean- ney'nin 30 senelik siyasi faaliyeti nin tes'idi maksadile yapılan şen Hklere riyaset etmek © üzere git- miş olduğu Vesoul'da söylemiş olduğu bir hitabede şöyle demiş- tir: Harici siyasette esaslı gaye- miz nedir? Sulhtar. Bu hususta kimseden ders almağa ihtiyacım olmadığı © kanaatindeyim. M. Herrist, Avrupa'nın sulhe kavuş- ması için beynelmilel bir itilâf vü cude getirmek maksadile bütün kuvvetini sarfetmiş olduğunu ilâ- ve etmiştir İİ mma) Stres konferan- inden bahsetmiş .. ayr demişti: Briand'ım fikri, © yavaş yavaş tahakkuk etmeğe başliyor. Benim başlıca gayem, sulh ve beynelmi- İel intizama kavuşmaktır, Sulhun vücude — getirilmesi son derece müşkildir. Sulh yolu, şarkı söylemekle i Çünkü, bu yolda bir takım uçurumlar ve henüz a- almama ve tesbit, edilmemiş kr. gitgide ; | len Almanya'nın göndermiz old rahhasl iffet ve istikamet şarttır.. Biz milletler arasında bir itilâf hâsil olmasmı ve bu itilâfın samimiyet VESOUL, 3 A.A. — Âyan rei- si M. Jermneny'nin şerefine veri- len ziyafete iştirak etmek üzere buraya gelmiş olan M. Herriot, dün sabah yukarı Saöne radikal alist federasyonu kongresin- de bulunmuştur » Başvekilin Şark vilâ- yetlerinde tetkikatı İsmet Pş. Osmaniye ve Elâziz İhövalisinde pap bir surette karşılandı, köy DİYARBEKİR, 3. A. A. İsmet Paşa Hazretleri bu sabah İDiyarıbekirden parlak bir teşyi merasimi ile saat altı büçukta * hareket buyurarak yollarda top İlanmış olan köylülerin batırla- İrm sorarak Osmaniyeye teşrif buyurdular. İ Osmaniye kazası baştan ba- İşa donanmıştı. Müteaddit tak- lar kurulmuş (o civar köylerden bir çok halk gelmişti. Binlerce - İhallın Yaşa İsmet Paşa sedala rı ortalığı canlatıyordu. Mah- felde bir müddet istirahat bu- yurduktan sovra vilâyetler hak kında Başvekil Paşa Hazretle- rine takrirde bulunmak üzere ü | Diyarıbekire gelmiş olan Mar- din, Siirt, Müş. Diyarbekir va- lileri o Osmaniyeden döndüler. * İKalrmden köprüsüne Elâziz vi- lüleri dinledi.. DİYARBEKİR, 2. A.A“ Başvekil İsmet Paşa Hazretle rinin şerefine Halkevinde yüz kişilik bir çay ziyafeti ve rilmiştir. Ziyafeti bir konser 48 kip etmiştir. Akşam belediyf tarafından 150 kişilik Sari bir ziyafet verilmiştir. Ziyafek; te belediye reisi ve ga Tahsin Cahit Beyler (tarafı dan söylenen nutuklara Başv€" kil Paşa Hazretleri çok vecif ve kıymetli bir nutukla mukabf lede bulunmuşlardır. Başvekil Paşa Hazretleri bö gün beraberlerinde Sihhiye V£ kili Refik, Birinci Umum Mir fettiş İbrahim Tali Beylerle d ğer zevat olduğu halde hast” neyi ve mektepleri gezmişler” ir. Elâzizde lâyet ve belediye heyetleri gel- mişlerdi. İsmet Paşa Hazretle- ri kendilerini karşılayan halkın / hatırlarını sorduktan sonra Ba- İkar madeni galersine girdiler. Galeride tetkikat yapan ve bazı izahat alan Başvekil Haz- retleri çok memnun oldekları- nı beyan buyurdular. Maden i- daresi tarafından verilen öğle yemeğini müteakip saat 12 bu- İçukta hareket eden a Haz- retleri Gezin Mollaköy nahiye- sinde toplanmış olan bir çok köylü ve mektep talebesi ile ko İmuştuktan sonra yollarına de- İvam buyurmuşlardır. ELAZIZ.3.A.A.—Bı kil İsmet Paşa Hazretleri gün saat 16 da şehrimizi teşrif buyurmuşlardır. Şehir bayrak” larla donanmış istikbale gele halk ve mektepliler hmca hınç doldurmuştu. methalinde vilâyet erkânı veb lediye ve umerayi askeriye ker ve jandarma, polis mü rezeleri tarafından selkmlami Paşa Hazretleri vilâyet kon#” ğına gittiler.Bu gece vilâyet & nağında yarım gece de beledif* de şereflerine ziyafetler verile cektir. Macar - Italyan münasebatı PEŞTE.3. A, A. — M. Gombos, İtalya hükümeti reisi M Mussoliniye bir telgraf göndererek Macar ve İtalyan millet birbirine bağlayan sarsılmaz hisleri teyit etmiş ve selefleri tari” fından takip edilen hattı hareketin devamı için müsmir ve teşriki mesaisinden mahrum bırakmamasını rica eylemişti M. Çaldaris cümhuriyeti tanıdı ATİNA,3.A. A. — M.Çaldari; matbunta beyanatnö Cümhuriyet rejimini bütün fırkasiyle beraber tanıdığını söyl miş ve bu mes'eleyi niçin kapatmak istemediklerini anlamı)” rum demiştir. C. Merkez bankası yıldönümü ANKARA, 3. A. A.— Cümhuriyet Merkez Bankasının tesi” yıldönümü bugün banka erkân: ve memurini tarafından — tes” olunmuştur. amm Ğİ Kaçan boğalar | Yeni Verkez dam öldürüyor — y Memurları LİZBON, 3 A.A. — Villa Fran cani dağıtmış ve üz kişiyi telelet miş, birçok kimseyi de yaralamış” tar. cher'in nifak rüzgârları geçecek- se, biz onları bütün kuvvetimizle müdafaa i Hatip, beymelmilel eski mauha- ripler o konfederasyonunun kongresine günden güne al zi yade sulhperver olan Fransa'nın daha fazla miktarda murahhas göndermekte olduğumu, halbuki, daha az sulhpervor kesi adedinin gittik- #TSİZEFİI Ki m an ye AA -V ma EA nom Ea <4