5 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET, ÇARŞ 5 TE: RİNİEVVEL, Ticaret Sanayi Erbabı Dün Toplanup cevaplarını Hazırladılar Ekonomi İzmirdeki üzümlerin yarısı satıldı Bu seneki mahsul geçen sene. | kinden bir misli fazladır İzmirden gelen malümata | yına nazaran biraz daha ucuz- | Mzaran, bu seneki üzüm mah- | lamıştır. | hemen yarısı satılmış. e. Me Mramafi bu seneki üzüm ulünün geçen senekinden e bir misli fazla olduğunu Wöz önünde bulundurmak lâzım | Ör. Üzüm fiatleri epi düşük va Üiyettedir. İncirin bir çok memleketler İM iks eşyadan addedilmiş ol- da incir piyasasını hayli aramıştar, Ağustosta nasıl geçindik? Ticaret odası ağustos ayr- M ait İstanbul ina - sini neşretmiştir... Bu endekse nazaran sene ba | Kadan beri aydan. aya ucuzla- bayat agustosta temmuz a Leon (İş Bankasından alman cetveldir ) 4 Teşrinievvel 1932 Akşam Fiatları İstikrazlar Tahilât deki s0, Aa 406 $ Klekerik grande se , Amade 1 448 . ME ww Mamasi 36,45 Terkon Çimento An Ünyon dey. Şark dayı Balya Yerk m emma Telefon 229 10 .— .. 250 240 1825 “18 an sigorta 10,30 Memeni açi tşiz, Am penta “.— mark Mei © si, M0 Keiyiya 112— WU Gamı A evişre eba “ ys > 1 Maclaiye Nr Çak ötüş 4 Barknee Tüccar ve sanayi erbabı toplandılar İktisat Vekâletinin sorduğu Süallere cevap bazırlayorlar emret odasında dün, İktisat Ma letinden sorulan bir takım iller ve malümata cevap hazır- ğ iğımız malümata nazaran, müzakeratmın esas mev teşkil eden sualler bilbas- noktalar üzerinde toplan- tadır: Kontenjan sisteminde yapılması lüzumu var mı. le varsa yeni şekil ne olmalıdır, iye kadar tesisleri muhtelif imlarda ne olmuştur? Ithalât- tm tevzini için ne gibi birler almabilir, ithalât azaltı- mi? İhracatı arttırmanın ihraç emtiamız için yapr ii / # 2 7 7 ir öm v e şekilleri neler gu erine zapt | | | İ | | Agustosta İstanbulda ane, | baba ve üç çocuktan mürekkep beş çoluklu bir silenin vaşati bir gençinme için 132 Hra 67 ihtiyacı olduğu söylen mektedir. Agustosla bir ay evveline na zarar şimdiye kadar görülme- miş derecede bir tenezzül görül müştür, Halbuki kışın yaklaş- ması dolayısile mahrukat fiat- leri bir hayli yükselmiştir. Giyecek eşya, ev oşyası fis- İtile ev kiraları eski seviyesini İmuhafaza etmek tedir. İbrahim Halil ve Avni Beyler İhracat tespit komisyonları na hükümet namına iştirak et- mek üzere giden Ofis raportör lerinden İbrahim Halil Bey Gi resuhdan ve Avni Bey İzmir- den avdet etmişlerdir. Afyon düşüyor Afyon file son günlerde | gene düşmektedir. Dün borsada 30 sandık af | yon - satılmşıtır. Bu afyanlar | İ975 kuruştan 1125 kuruşa ka- | dar fiat almıştır. Afyon inhisar yaklaşmış ol duğundan tüccar elindeki malı çıkartmağa çalışmaktadır ki bu da fiati kırmaktadır Mamaafi | satılan mallar umumiyetle ge- çen senelere aittir. Fiatler son günlerde okka başıma yarım liradan bir liraya kadar düşmüştür . Gelen malümata nazaran | Yugoslâvyada da afyon fiatle- ri düşmektedir. Fazla pamuk zeriyatı MUĞLA, 4 A.A. — Bu se- ne vilâyet dahilinde 1537 dö- nüm pamuk ekilmiş ve 26,210 kilo pamuk istihsal edilmiştir. Almanyada iflâs- ların adedi BERLİN. 4 A.A. — Volff Ajansından: Eylül ayında Al- manyada iflâsları adedi 480€ baliğ olmuştur. Ağustos ayın- da 499 idi. Konkordato taleple ri ise 380 a karşı 306 dır. İ sonra geri kalan kısımlarda mıdır, kolayca almabilecek müs- bet idari tedbirler neler olabilir? Dünkü içtima geç - vakte kadar devam etmiş ve işler muayyen ze- vat üzerine taksim edilmiştir. Bun dan sonra da içtimalar yapılacak- tar. İlk kadın merkez memuru İstanbul emniyet müdürlüğü merkez memurluğuna talip olan hukuk fakültesi mezunlarından Hüceste hanımın tayini hakkında henüz emir gelmemiştir . Dilencinin serveti Adanadan yazılıyor: — Ge- genlerde burada ölen bir dilenci- kulübe Belediyede Kurtuluş | Bayramı İki dakika her ta- rafta süküt edilecek İstanbulun kurtuluş bayramına tesadüf eden teşrinievvelin aitın- €ı perşembe günü sabahleyin yapı lacak merasim için Belediye bü- tün vesaiti nakliye — şirketlerine, polise ve belediye zabıtasına mü- him bir tamim göndermiştir. O günü askerimizin İstanbul toprağma ayak bastığı sant onda bütün vesaiti nakli; ya yürüyenler oldukları yerde nd rarak İstiklâl harbinde ölen hitlerimizin rokunu takdis Sade lerdir. Her sene merasim progra» mma bu nokta kaydedilmekte ise de buna maalesef tamamile ria- yet edilmemektedir. İstanbul Belediyesi bu sene bu i bakkile tatbika ka- rar vermiştir. Saat tam onda top atılmağa başlandığı zaman bü- tün halkın ve kara, deniz nakil larının hemen oldukları yer de durmaları temin edilecektir. İstanbul iyesi i sadece vesaiti nakliyeyi gözönü- ne getirerek ittihaz etmişti. İstan- bul halkı hiç şüphesiz o gün ken- di milli ve içtimsi varlığını bu yolda da tezahur ettirecektir. Belediye istimlâk yapıyor Belediyeye ait mühim istimlâk işlerini intaç etmek üzere teşek- kül eden istimlâk komisyonu fa- aliyetini ilerletmiştir. o Stadyom yapılacak olan Yenibahçe arazi- sinde bir çok mal sahipleri ile an laşılmıştır.. Burada istimlâk © çek arazi 500 parçadır. Belediye burada 3 kilometre yer istimlâk İ etmektedir. Stadyom yapıldıktan bazı inşaat ve tesisat yapılacak şehri bu uzak semti de şereflend tir, İstimlâk edilen yerlerin bede- Wi derhal ve peşinen tediye edil- mektedir. Bu civarda alınan ara- zinin metrosu 80 kuruş İle | 250 kuruş arasında tehalüf etmekte- dir, Pazar yerlerine dikkat Belediye şehrimizdeki “pazar meşgul ol- mağa karar vermiştir. Pazar yer- ıslah edilerek, fakir o oznaf himaye altma alacaktır. Halk pazarlara çok rağbet ettiğinden buralarda sıhhi şeraite daha çok riayet edilmesine dikkat oluna- caktır. Bilhassa yiyecek o maddo- leri pazarlarda çok ucuza satıldı- ğından, bunlar mağşuş olmama» larma ve eksik tartılmamalarına dikkat edilecektir . Lokantalarda bur. İn İnhisarlarda Tadilât Kongresi Gelecek hafta tütün tacirleri “e iştirak edecek sini tedbirlerle âzami inkişafa mazhar edilebileceği görüşülmek üzere, gelecek hafta içinde yapı lacak memleketimizin başlıca tütün tacirleri (ile tütün Gcaret şirk: müdürleri ve bankalar mümessillerinin davetle ri kararlaştırılmıştır. , Hüsnü B. yarın geliyor İnhisarlar umum Müdürü Hüsnü Bey yarın Bürsadan av det edecektir. Hüsnü B. le bir- Nil giden İnhisarlar memu- rin müdürü Abdülkadir B. şehrimize avdet etmiştir. İnhisar idarelerinin mülha- kat teşkilâtlarının devam edilmektedir. kadrolarının tatbikâtı, 3. ikmal Mahkemelerde Sahte yaver niçin bu sahtekârlığı yapmış? Müddeiumumi dün maznunun cezalandırılmasını istedi. amm, Sahtekârın cür'et ve dolandırıcılıkları akla hayret verecek kadar çoktur.. Ağır ceza salonu her zaman- kinden daha fazla kalabalıktı. Müddeiumumi Cemil Bey bugün iasını serdediyor, sağ elile kür in dayanmış, suçlunun bütün yaptıklarını anlatıyor: — Kırmızı kalemle (Gazi M. Kemal) imzasını atan, sahte bü yet cüzdanı tanzim eden, salâh yeti olmadığı halde yüzbaşı elbi- sesi giyen ve yaver kordonu takan suçlunun dolandırılıktan dolayı çeza kanunumuzun 503 üncü, kendine zabit süsü vermekten 253 üncü, imza taklidinden dola- yıda 350 inci madde mucibince cezalandırılmasını istiyorum di- ha. len dava Reisicümhur Hz. nin imzasını taklit eden ve kendi 8 yaver süsü veren Hüseyin ileri Efendinin davasıydı. Suçlu jandarmanın ortasında mah-| keme salonuna gi aman din leyicilerin ne için ayağa kalkıp kendisini selâmlamadıklarına bay ret eder gibiydi. | Senelerden beri jandarmalara: — Vur emri vermeğe, yolda gördüğü askerlerin selâmını al- — Reisicümhur yaveriyim dedi zaman sirafındaki cahil ve görgüsüz kütle özerinde bir tesir uyandırmaya alışmış olan bu cür etkâr adam, hâkimlerin karşısın- | da bile kendini miş gibi göstermeğe çalışıyordı Mahkemenin geçen celsesinde #fadesi okunan motörcü Hüseyin kaptan şahit olarak mahkemeye gağırılmıştı. Şahit: — Beni saraya davet etti, seni reisi Beyle tanış- | kım dedi, tanıştırdı ve mub- İ vesilelerle ( bin'Hiraya yakın | paramı dolandırdı. Dediği ei Hüseyin Fikri yerindeh farla: — Reis Bey diye meleri iş ri adamda sekiz yüz lira, bin lira ne gezer? Bunda” sekiz kuruş bile Bu adam galiba huzurunuz- da gör rüyayi naklediyor. Fakat şahit, yalnız şahitlik de- ğil, davacılık ta ediyor, — Ben para verdiğim zamen- lar daima yanımda © #dam bulu- nurdu. Verdiğim paraları santi- | mine kadar isbat ederim diyor- du. Ona harçlığını bile ben verir. dim. Karakoldan bile bırakmışlar.. Mahkemede bir şahit te: — Onu ağabeyimin dükkünin- da gördüm. Hattâ bir gün yaver elbisesi ile otururken polisler gel diler, yakalayıp merkeze götür-| iki saat sonra bu a- dam daha şımarık bir halde dük- kâna geldi, Süphelenmişler benden de- di, vesaikimi görünce; arzı itizar ettiler. Biz bir an bile onun yaver hatırrmız. o itmden cevap verdi: “2 ie diyeyim doğru söylüyor. Elbiseyi nasıl yaptırmış? — Demek göçlere leri yaptın? — Ne yaptım reis Bey, ben do- landırıcı değilim. Yalnız yaver el bisesi giydim. — edem çizdim? Salâhiyetin olmadığ ya Reis cümlesini bitiremedi, cür' etkâr suçlunun salonu ln tan sonra koridorlara taşan dik sesi işidildi. — Aşıktım Gazi Hazretlerine Reha. Bey âşıktım. Onun yaveri ol- mak istiyordum, Bu Aşkla giyin. dim o elbiseyi, vi dolandırıcı. | ık yapmak için TE imayi nereden buldun? — Kendim yaptırdım. — Parasını nasıl tedarik ettin? — Beş yüz lira kadar param vardı... Mürdetamumi diyordi kı... Hâkimler bir müddet biribirle- rile konuştular, sonra reis müdde- etendim. Müddeiumumi Cemil Bey aya. ğa kalktı. Zabıt kâtiplerinin söy. lediklerini aynen yazabilmeleri i- ği bir sesle iddiasmi serdetmeye başladı: Cemil Bey Hüseyin Fikrinin üc av evvel Üsküdarda Üsküdar İ cekler, bana bir ziyafet müddehimumisi Bürbaneddin B.. tarafından nasıl tevkif edildiğin- gçn başlayarak meç teskil eden hareketlerini anlatıyordu. f ürümleri eden Hüneyin Bili yalmız bir heti inkâr ediyor; Ben sahte yaver elbisesi giy- im, fakat ne kimseye zarar ver: | dim, ne de kendim için bir intifa" tardım. yiti Cemil Bey ini edilen bu cihetin de şahitlerin delerile sübut bulduğunu söyle: — Hava Hanım isminde bir ka- dının Abdullah isminde bir terlik çi tarafından bikri izale edilmiş ti, iş mahkemeye düşmüş bulunu yordu. Hüseyin Fikri bunu ha- ber almış, terlikçi Abdullaha miş, altında kırmızı kalemle zi M. Kemal imzası bulunan ve (hafiyen tahkiki, yaver Nâşit Be- havalesini ihtiva eden bir tida göstererek — Seni sarayda muhakeme ede kersen seni bu işten kurtarın demiş ve terlikçi Abdullahı bu #eretle teh dit ederek kendisine bir ziyafet çektirmiş, ayrıca para alarak do- landırıcılık yapmıştır. dedi. Ve i- live etti, — Suçhmun. dolandırıcıktan 503 üncü madde ile, bilâfı slâ- 253 üncü maddenin son fıkrası ile, yaver Nâşit, kalemi mahsus müdürü Ha san Riza, muhafaza kıtaatı ku- mandanı İsmail o Hakkı Beylerin imzalarmı taklit ile sahte hüviyet varakası tanziminden 380 inci maddenin ikinci ve son fıkralarile cezalandırılmalarını cürümler mü tenddit olduğu için ayrıca 69 nn- cu maddenin de tatbikıni isterim. dedi. (Milliyet) : o Müddejumumi- nin tatbikını istediği maddelerde ve fıkralarda aynen şunlar yazılı dır: Madde 503— “Her kim bir kim seyi halüz ve satfetinden bilistifa de kandıracak mahiyette saniclar veya hileler yaparak hataya düşü rüp o kimsenin veya âkarın zararı na kendisine veya başkasına hak- bir menfaat temin ederse üç olmaksızın alenen giyer ve haiz ol madığı nişan ve madalyeleri talik ederse bir seneye kadar hapse ve iki yüz elli liraya kadar ağır pa- ra cezasına mahküm olur ve eğer böyle bir elbise giymek suretile el bisenin delâlet ettiği meslek ve memuriyete müteferri mevaddı ic ederse üç aydan ay olma. mer? üzere haj 350 inci madde “Hüniyet cüz 'danlarını, nüfus tezkerelerini, pa saportları, ve ruhsatnameleri tak- lit edenler, buzibi vesikaları kim- lere ita kılınmış ise onlardan baş bir mehân ve gibi göstermek maksadile tağyir ve tahrif eden- ler, yahut bunların sıhhat ve itiba in için İâzemgelen tasdik maamele sini ve matlüp olan şartlarını sah te olarak ifa kılınmış gibi göste- renler, taklit edilmiş veya tahrif olunmuş nüfus tezkere, hüviyet cüzdan ve pasaport ve ruhsatna- meleri kullanan veya ve maksadile başkalarına teslim ita edenler bir aydan | sekiz m kadar hapis cezasına mahküm 0- darlar.” Madde 69 “Bir neviden olarak hürriyeti tahdit eden muvakkat cezaları müstelzim birden fazla cürüm işlemiş olan kimse hakkın- da en ağır cürme | terettüp eden ceza tayin olunduktan sonra Bu- na - ceza mecmeu ve Me oluz ve sürgünde 5 se- yi geçmemek şartile - diğer ce- Ea ” müddetleri mecmuunun yarısı» na muadil bir müddet #ömmolu- mar.” Davada yalnız Hüseyin Fikri suçlu değildi. Kendisine divanı âli reisi süsünü veren Fahri Efendi ile sabtekür olduğunu bildiği hal olmuyordu. emer Bey bunların beraetlerini istedi. İddia ae Hüseyin Fikri det â di kua gelen na devam edilmektedir. Gi Çiçel : Sergisi Müğkiyülür” pazar günü dağıtılacaktır Vilâyet bahçesinde bu yaz a- çılmış olanı çiçekçilik ve kümes hayvanları sergisinde kazanmış olanlar yazılmıştı Bunlara madalyaları 9 teşri- mievvel pazar günü Ziraat Oda sında verilecektir, İskân tahkikatı İstanbul iskân idaresinde vu- timal tahkikatı. Tahkikatın esası bitmiş ve bütün alâkadarlar yakalanmış- tır, Mülkiye müfettişi Hacı Hüs nü Bey tahkikat fezlekesini tan zime başlamıştır. 3000 lira Telefon şirketinin yeniden çıkardığı hisse senetleri damga vergisi için defterdarlık. şirket ten 3000 İra istemektedir. Pr. Orloff'a ziyafet Rus sefiri bir öğle yemeği verdi Şehrimizde bulunmakta olan Rus sanayi mütehasaları şerefi- me dün Rus sefiri M. Suriç tara- fından bir öğle yemeği verilmiştir. Ziyafette mütehassıs o heyet reisi Prof. Orloff ve arkadaşları ile İktisat vekili Celâl, Moskova sefi- köy bez fabrikası ile Fashane fab rikasını gezmiştir. Dün profesöre fabrikaları nasıl bulduğunu sor- duk. Profesör bize şu cevabı ver- İdi: — Fabrikalar pek modern ol- b “Tg beraber fena da değil. yen notlar alıyordu. Reis sordu: Hüseyin fikri ne diyor? — Ne dersiniz? Hüseyin Fikri ayağa kalktı, gözleri evinden uğramış, yüzü kıpkırmızı olmuştu, — Efendim dedi. Hava Hanım meselesini izah edeyim, Bu kadın bana geldi. Namustim berbat ol- du, Abdullah beni almıyor, Re cümhur benim davama baksın ye bir istida uzattı. — Hanım öyle şeyler olmaz, mahkemeler senin davana bakar, yordu, istidayı almasam. .— Bak yaver nim zi nasl adamdır diyecek ve âşık olduğum Gazi Hz. hakkında haksız bir fikir besleyecekti. İsti. darı alarak bu suizanna mâni ol- — Müdafannız bu kadar ma1?, — Hayır müdafaamı hazırlaya cağım. Bu sözleri o meseleyi izah yedim. Reis diğer maznunlara sordu! Ne dersiniz?. Tarçın Hanım ağlı yor , Hatice Tarçın Hanım ağ layarak "ayağa kalktı: Evimi, barkımı yıktı, kırk yllık akel berbat etti, ben bu adamın kötü olduğunu bilmi- yordum. Bizünah yerlere mahpus ta yattım, mahkemelerde şürünü- kez mazi Bana bernet edin diye yal vardı. Mahkeme heyeti müzakereye çekildi, bir müddet sonra geldi ve ğer rar ol. duğundan suçlunun müdafansını hazırlaması için mahkemenin 11 teşrinievvele talik edildiğini tef- mesine dün de ağır ceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Dünkü çelkede de vapur. yolcularından. bazı şahitler dinlenmiş, muhak: me başka şahitlerin celbi kia başka güne kalmıştır. Marcel Ef. tevkif edildi İstanbuldan Parise altın kacır |; maktayken cürmü mesbut halinde yakalanan şefdötren Marcel Ef. tevkif edilmiştir. Maarifte Yunus Emrenin Mezarı Burada mı, Porsuk çayı kenarında mı? Bazı gazeteler Türk şairi Yu- mus Emrenin mezarmin ahiren Bursada bulunduğunu ve kitabe- sinin okunduğunu yazıyorlardı. Bu hurusta yaptığımız. tahki- kat neticesinde aldığımız malğ- mat şudur :: Bursada bulunan ki yeni bulunmuş değildir. Köprülü zade Mehmet Fuat Beyin on dört sene €vvel intişar eden “İlk mutasav- vflar” isimli eserinde bu kitabe aynen mevcuttur. Ve Yunus Em: renin mezarı Bursada © olmadığı bir çok delillerle ispat edilmiştir. Yunus Emreye ait olduğu iddia e- dilen Anadolunun muhtelif yerle- rinde daha dört mezar © vardır. Fakat bunların hiç biri Yunusa ait değildir. Yunus Emrenin meza rınm en kuvvetli ihtimal olarak, Porsuk çayınm Sakaryay: tığı yerde olduğu kabul edi tedir. Yüksek muallim mektebi müdürlüğü Sabık maarif müsteşarı Meh- met Emin B. yüksek mesilim mek tebi müdürlüğüne tayin ediliniş- tir. Avrupaya Gönderiliyor Darülfünun hukuk © fakültesi seminer şefi Burhan B. fakülte tarafından ikmali tahsil etmek üs zere Avrupaya gönderilecektir. Bürhan B. üç sene evvel hukuk fakültesinden mezun olmuştur. Kurtuluş bayra- mında tatil 6 teşrinievvet İstanbulun Kur. tuluş bayramı münasebetile şehri mizdeki bütün resmi, hususi, ec- nebi, ekalliyet mektepleri tatil. dir. O günkü geçit resmine mek- tepler de iştirak edecektir. Sıcaktan ders okunamıyor Son günlerde sıcaklar fazla mıştır. Bilhassa öğleden sonra ha. raret derecesi arttığı için şel mizdeki lise ve ortamektepler leden sonra tedrisatı tatil etmek- tedir. Sıcaklar devam ettikçe mektepler öğleye kadar ders ya- pacaklardır. Robert College'in bir müracaatı Robert College Müdürlüğü, mektebin mühendis kısmında © kuyan talebenin mimariye sit ba- 21 dersleri Güzel San'atlar Aka: demini Mimari Şubesine devam ederek takip edebilmeleri için A: kademi Müdürlüğüne müracaat etmiştir. o Akademi Muallimler Meclisi, evvelki gün içtima ede- rek bu müracaatı tetkik eylemiş tir. Bu müsande verilirse, Akade mi talebesinin de Robert Colleşe oratuvarlarında tatbikat göre bilecekleri anlaşılmış ve bu faj” dalı görülmüşse de, College tale besinin takip etmek istediği ders ler için Akademi © tedrisat pro“ gramlarmda tadilât yapılması i- cap edeceğinden vaki olan mira. cantin kabulüne imkân buluna- tar. Diğer taraftan Akademide mi mariye ait bazı derslere Kadastro fen memurlarının devam edebil. meleri için de müracaat vaki ol- muştur. Muallimler mec! tetkik etmis, bu müracas! 'a ka bul edilmemiştir . Muallimlerde Değişiklik Konservatuvar muallimleri a- rasmda belediyece bazı değişik” likler yapılmıştır. Şan — muallimi! Taleriko yerine Nimet Vahit H., piyano muallimi Mme Heçe yeri tser tayin Yale DLLOLA uasetiin besle kârı Hasan Ferit B. de konserva tuvara muallim tayin edilmiştir. Halkevi bütçesi İstanbul Halkevinin bütün bars şubeleri teşekkül ettiği i- çin perşembe günü şubeler ida re komitalarının iştirakile umu mi bir içtima yapılacaktır. Bütçe tasdik Be için yapılacaktır. | N - | | İ l İ | a ti