11 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

11 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

(Komşu memleketlerde) memleketlerde) Halepte bir Müsademe! Bir mahalle halkı ile polisler çarpıştı Halepten Adana gazetelerine yazı heyor: Dün akşam CAğyel) mahalle; sinde gene müthiş bir müsademe ol “ Ecnebi mahkemesi müddeiumum- Bile dahil 110,810 dur. ge Sünni müslüman, 155,000 Bundan başka 54,000 indiki dür. zü vardır. Bu neticeye nazaran dan 227,300 maruni > müslüman olması Röisicümbe- rum, 109,000 icabetmekte- Suriyedeki Türkler Bu hafta içinde bilhassa şimali Su riyede bulunan ve Suriyeli olup ta hakkihiyarımı Türkiye İehina isti- mal eden bütün Türk tabeas: hakkın da şiddetli bir manmeleye | başlan mıştır. Bunlar toplanmış ve bir haf- | berketmeeri ay eye evil #1 kararlar verilmiştir. Çinli hıristiyan ce- neralın bir tamimi ŞANGHAY, 10 A.A. — Hi ristiyan ceneral denilen ceneral Feng Yubsiang ile Chiang Kai fından neşrol bir tamim telgrafında Lytton plânı şid- detle tenkit edilmekte . bütün milletin aJponyaya karşı aci- len seferber edilmesi ve Japon yaya serfru etmesine mâni ol Yordan öldü MÜNİH, 10 A.A. — Welff aji : o Yunan konsolosu Von Bassermann Yordan, 54 yaşında olduğu hal de ölmüştür. —-.- Tayfa grevi ELELE SALI | Birinci Sahifeden Geçen Wwilsr | Silâhları Azaltmak için (Başı 1 inci sahifede) birçok memleketler tarafından imza lanacağı muhakkaktır. Plânm, bu ha iyeti şimdiye kadar olan ve ba- zen şiddetli ve herhalde ciddi bir surette tamamen milli programlar alıp vermekten ibaret bulunan usul ile zit bulunmaktadır. Almanlar merakta BERLİN, 10. A. A. — Havas A- muhabirinden: jansı Fransanın silâhları azaltma plâns hakkında şimdiye kadar Berline ge ler, gazetelerde itimatsizlikla ve bir parça korku ile karışık bir merak u- yandırmıştır. Maamafih, Koelnich Zeitung, Fran sz plânının Alman mekini mazarın- dan bir uzlaşmaya esas olabileceği ni yazmaktadır. Şayet M Heriot, 'Cenmrede veya başka Londrada, ç ai olen haber- yerde konferansa hakikaten ihya #i yeni bir yol almış olacak ve Al manyanın tabiatile hukuk müsavatı tanmmak şartile silâharı azaltma konferansına avdet etmesi mümkün | olabilecektir. Londra mülâkatı LONDRA, 10. A.A — M. Her- riot ile M. Mac Donald arasında ya- pılacak mülakat etrafında büyük bir esrar perdesi e olduğuna rağıncn İngiliz büşvekilisin Frahem bayrakli Alm meselesi hakkın- da görüşmek üzre yarmki salı günü Londraya gelmesini teklif etmiş ol- duğunu farzetmek pek mümkündür. M. Mac Donald, Parişten gelecek cevabın gelmesini beklemekte ve hafta tatilini Cheguers'de geçirmek tedir. LONDRA, 10. A. A. — Fransiz i başvekili, Lendraya çarşamba yahut perşembe günü gelecektir. PARIS, 10, A. A. — M. Herriot, İngilterenin Paris büyük elçisi lord "Tyrell'i kabul etmiştir. M. Herriot'nun M. Mac Donald ile görüşmek ve 48 saat kalmak üze re persembe yahut cumartesi günü Londraya gideceği teeyyât etmiştir. İngiliz gazeteleri ne diyorlar? LONDRA, 10. A, A. — M. Mac Donald'ın M. Herriot'yu daveti, bö- yük bir merak uyandırmaktadır. Morning Post gazetesinin tahki- kine göre davetten makimt, silâh a- zaltma konferansında dermeyen edi- lecek silâh azaltma tekliflerinin tet kiki Daily Hersld, gazetesine göre ise Mac Donald - Herriot görümesinde Almanyanın tekrar silâh kuvvetleri- ni azaltma konferansına iştiraki şart larının görüşülmesi muhtemeldir. ve gazttesi, şunu yazıyor: vrupa sulhünün hem Alman di- vekkirala Me tanıyan hem Fransanm kendi emniyeti hakkında duyduğu endişeleri | tabü bulan bir uyuşmanın husulünü istilzam eyle mektedir. Daily Telegraph ve Daily Expres geziler, bir Bare zuburunda ham- ği tarafın mütecaviz mevkiinde bu- landuğunu kararlaştırmak vazifesi. imleme M. Norman Davis de Londrada LONDRA, 10. A. A. — Amerikan diplomatlarımdan M. Norman Davis, İ hafta sonunda Londrava gelmiştir. M Norman Davis, dün hariciye na zn sir John Simon ile görüşmüş. tür, M. Norman Davis'in ve silâh kuv vetlerini azaltma konferansında ya- | l Olimpiyatlar. | Gazeteciler | da 10 puvanla | İçtimalarını Dördüncüyüz | Yaptılar (Başi 1 inci sahifede) 3 — Spahic (Yugoslavya), 13 metre 10. 10.000 metre koşu. 1 — Manos (Yunanistan), 34 dakika, 25 2/5 saniye; 2 — Renait (Romanya), 34 da- kika 28 saniye; 3 — Koren (Yugoslavya), dakika, 42 saniye. . Bayrak yarışı, 4X400 metre: i — Yunan takımı, 3 dakika, 35 3/5 saniye; 2 — Romanya takımı; 3— Yugoslavya takımı. Yüksek atlama 1 ayan (Yunanistan) 1 metre 7) Haydar (Türkiye), 1 met- 75 re 75; 3 — Mantelos (Yunanistan). İlk günün neticesinde kezanı- puanlar: 34 Rus takımı nasıl geliyor MOSKOVA, 10. A.A, — Yarm İ Türkiyeye gidecek olan Sovyet ka- rışık takımındaki futbolcular şunlar dır: Kaleci: Babkine; Geri koruyucu: Sristin:.., Fomino; İleri koruyucu: Popov. ve Privalev, Saldırası: Starostine, Elicev, Bout sok, Rokpliev. Takım kaptanı konuşma sırasında demiştir ki: (Bu seyahatin Sovyet futbolcuları için büyük bir değeri vardır, Rusyaya son yelişi icularının teknik bilğile- futbolcuları, oy- unları kazanmağı bekle- mekte bizimkiler kadar haklı olan çok acar oyunculardır. Eskişehirde bir maç G ESKİŞEHİR, 9. A. A. (Geçikmiş hir. stadında grap müsabakalarına devam edilmiş, tir, Cuma günü finale kalan Eskişe- bir birincisi tayyare taburu talamı ile Ankara birincisi Gençler birliği arasmdaki maç 1801 den fazla bir Fomino, Sirastin W olacağından birinciden daha bü- yük bir alâka tevlit ediyordu, Ta- kımlar, alkışlar arasmda sahaya çık- tılar, Oyum, gene Cemal beyin idare sinde saat 16,40 da Ankaralıların saldırılması ile başladı. Bu saldırına, tayyareciler tarafmdan kesilerek mü kabil akına geçildi. Oyun çok sert ve gelişi güzel oy manıyordu. Her iki takımında bir. çok gol fırsatları kaçırıyordu. Niha- yet, tayyareciler, sağdan güzel bir akın yaptılar Sağ açığın yerden ve £alsolu bir ortalayışım Halit, heye- candan kendi kalesine atarak tayya- golden sonra tayyare takımı sık, sık akında. 30 uncu dakilnda sağ içeri veciler lehine ilk golu kaybetti Bu tı. Bu golden sonra kendine gelen Ankara forları akınları tevali ettir. meğe başladılarsa de tayyare müda- faası, fevkalâde gayret ve enerji sar file, bu akınları, uzaklaştırıyor trforun Eskişehirliler 3-0 kazannış bulunu- Bu haftayimde tayyareciler, umu- larma (Başı 1 inci sahifede) azayi alâkadar eden diğer çalışmalar ve teşebbüsler anlatılıyordu. Rasim, Agâh, İbrahim, Apti Tevfik Beylerin vefat ettikleri teessürle bil diriliyor, hatıralarının tazizi için bir dakika susulması isteniliyordu.İste- nildiği gibi bir dakika sunuldu. Bundan sonra idare heyetinin ra porunda altı aylık bir gazetecilik kursu açılarak bu kurstan muvaffa- kiyetle çıkan eski gazetecilerin yük- sek tahsil görmüş sayılması halkın daki fik ası konusulmağa başlanıl- dı. Konwre azası birlik olarak idare heyetinin bu işle uğruşmasnı kabul ve icap eden resimi teşebbüslere he- men başlanılmasını idare heyetine bavale etti, Raporun heyeti umumi- yesi ve cemiyetin ba yıllık hesap hü | lâsası ile bütçesi kabul ve tasdik 6- dildi. Azadan bir zatın merhum Ah. | met Rasim içim ihtifal tertip edilme si hakkındaki teklifi idare heyetine havale edildi Cemiyetin dil meselesinde bütün çalışmaları kendisinin esas vazifesi bilerek bu işte en ön safta yürümek | için icap eden çalışmaların ve hazır- lanmaların yapılması ve matbunt 1e- tılahlarmın da derlenmesi için mü- rettip, muharrir ve matbaa makine- Gilerinden bir heyet © yapılması ka- rarlaştarıldı. Kurban bayramlarında yapılan ge | zinti kaldırıldı. Yerine Ağustos &- yında bir mehtaplı gecede gezinti yapılmasına, 29 Teşrinievvel Cüm- huriyet bayramının da hep bir arada toplanılarak kutlulanmasına karar verildi. Bundan sonra kongre namına bü- yük Reis Gazi Hz. ne ve B.M M Reisi Kâzm, Başvekil İsmet Pare larla, Maarif Vekili Reşit Galip,Da- hiliye Ve Şükrü Kaya Beylere i- dare heyeti reisinin arzı tazimat et. mesi kabul edildi. En sonra idare heyeti seçildi. İt- faka Hakkı Tarık, Ahmet Şükrü, Kemal Salih, Etem İzzet, (Sadri Etem, Refik Ahmet, Enis Tahsin, Fuat, Saip Böyler csan azalığa ve Avni, Ramiz, Tevfik Necati ve Sır- Ahmet Şükrli ve umumi kâtipliğe Kemal Salih Bey. ler seçilerek kongre bitirildi. Bir doğrultma LONDRA, 10. A. A. — Güya İn- gilterenin Almanyaya karşı bâzı taa- bütlere giriştiği şayiası resmi İngiliz mehafili tarafından kat'i surette tek Zip olunmaktadır. Cenevreden çıkıp sabah Üre sütunlarına ge- çen rivayete göre M. Mac Donald, Hukuk müsaviliğine sit Alman dile ğini iltizam etmeği deruhte eylemiş ti, Londrada böyle | bir taahhüdün mevcudiyetinden hiç kimse haberdar değildir, Şimdiye kadar kabili hal sayılmıyan bir meselenin düzeltilme si imkân; belirmeğe başladığı bir si- rada bu derece esassız bir rivayetin Ortaya çıkartılması, büyük bir hata teşkil eylemektedir. Buna mehafili. ne nazaran böyle bir şayianın yayıl. ması bir takım O şüpheleri uyandır. maktan itimadı ortadan kaldırmak. tan ve bazı zararlı ve gizli nufuzla- Tı kuvvetlendirmekten başka bir ne- tice veremez. Bir otobüs faciası PARIS, 10, A. A. Bestekâr Maurise Raval, bir otomobil çarpış- masında Kendisi,has. tahaney. Ki yeti vahim olmakta beraber endişeyi uyandırnamaktadır. Spor şubesinden: Mahfilin spor şübesi bu sene büyük bir (Ping pong) müsabakası tertip (o etmiş bulunuyor. Müsabakaya azalar ve hariçten isteyenler iştirak ede bilir. iki kateğori üzere tertip &- dilen müsabakaların birincilerine mabfil tarafından konulan vazo- lar verilecektir. Müsabıkların kay 'dma teşrinievvel 30 birinci Pazar günü akşamına kadar denem edi- EE ve teşrinisaninin 4 uncu cw- ma günü bir heyet (o İruzurunda kurra ile fikistür tanzim edilecek w ae sema müsa- ra başlanılacaktır. İştirak etmek isteyenler her cuma ve pazar günleri saat 14 ten 18 e kadar mahafilin Cümhu riyet Halk Fırkası Beyoğlu kaza merkezindeki idaresine müracant ları, Maks Şimelling Eski boks — şampiyonlarından Alman Max Schemeling Paris'e gitmiştir. o Sehemeling (Mickey Walter ile son Bir kaç gün Pariste kaldıktab son ra Berlin'e veya Bodyaarom'daki malikanesi: gidecektir. Max aylanmakla i Bütçe > Yarım milyar (Başi 1 inci sahifede) tün teyidini, inkılâbın, hâdisata tabi olmak değil, hâdisata tahak- küm etmek, müdahale etmek ve emretmek vaz'mdan alan bu iç ve inşa plânmda vatanın bütün iş ve kuvvet unsurlarının kat'i i hes sap ve takdiri vardı de milletin “iş inşa plânı içine alınmasında faide bulunan, zaruret bulunan, her va tandaşın ve her şeyin bir yeri var dr. İş bütçesinde cut olmıyan ve cak olan milli iş yeli zen- gin bir koyunculuğun, müterakki bir ziraatin, yüksek sanayi tekni- ğinin yolların, bankalarm, kara, vasıtalarının ve tünde, zengin, şen ve yüksek bir milletin şekli- inşa plânmı buluruz. Mil toprak mahsulâtma ve yi let hazinesine çok çesinin tabii neticesi, Hulâsa Şimdi. inkelâbımızın milli kuvvet unsı bir “iş ve inşa plân” içinde sap ve tanzim olunuşudur. Bu mevzuu, romiz un, âli he- insanının kanında yatan ve henüz işlenmemiş bulunan iş kabiliyeti- ne hayat ve cereyan vermek işi, kendi » in, milli hudutlar mik zim olunmuş ahenği- inine istinat etmiyen bir milletin, bugünkü cihanm bu derin tekallübatına mukavemet edebilmesi çok müşkül olur. Ken- di hudutlarımızı masun | kılmak ve bu hudutlar içinde milleti, hâ disatm bütün tekallübatma kargı bem dilek, hem de mukadderat #ibarile mütecanis bir cüzütam halinde tutabilmek için, her sey- den evvel, millet içindeki iş ve İk- tasat mü, *lerimi tanzim ve il etmiye mecburuz. Hudut birliği, iş birliği, dilek ve mukadderat birliği, yeni “mil- let” in vasfıdır.” Sosyalist gençleri kongresi PRAGUE, 10, A, A, — Sosyalist gençleri beynelmilel kongresi, dün belediye dairesinde açılmıştır. Öğle ye kadar göçen vakit, teçkilâta ait ra porların ve kongre programmın © kunmasıma hasredilmiştir. Öğleden sonra beynelmilel sosya- Wet gençliği teşkilâtı relsi Viyanalı Hainz, Bundan 25 sene evvel Stut- gartta tesis edilen bu teşkilâtın bir tarihçesini yapmıştır, İkinci enternası baş kâtibi M, Fritz Adler, »0-"'st gençliği teş kilâtına ikinci enternasyonalin seli. bu enternasyonalin gençler teşkilâtı ile fili ve fikri bir itilâf dahilinde el ele vererek çalış mak ve silâhlanmalarin irtica hare- ketlerine karşı gençlerle birlikte mü cadele etmek arzusunda bulunduğu nu söylemiştir. bugün ve yarın çalışma- &n devam edecektir. Banker İnsull Ati- nada yakalandı ATİNA, 10 (A.A.) — Ame rikalı bankerlerden Samwel İn- sull, buraya gelmiş, bir otele in miştir. Hakkında bir tevkif mü zekkeresi sadır . olmadığı için polis kendisini nezaret altında bulundurmakla iktifa eylemiş - tir, Fakat nihayet banker, der- dest olunmuştur. Bu tevkif, müttebidei Amerika sefirinin talebi üzerine vukubulmuştur. Tevkif müddeti, Amerikadan Bir inde emri gelinceye “kadar | devam edecektir. LONDRA, 10. A.A, — Reuter Ajansınnı Atinadan aldığı bir hahe- re göre Sumwel İnsull Amerikan or ts elçiliğinin talebi üzerine değil/fa- kat pasaportunun usule uygun olma | ından dolayi tevkif ve hapsedil- 48 saate kadar bir tevkif müzükke resi çıkarılmıyacak oluran İnsull ser best bırakılacaktır. Çünkü polis aşmak şalaşıin Miken Deli 45 saatten fazla hapsedemez. Amerika hüleümeti İnsull'ün ken Yunan ve Amerikan hükümetleri a- rasında yapılan “mücrimlerin iade- si” muahedesi henüz tasdik olmamakla beraber — bu dilek | Batan vapurdaki mücevherler NORFOLK, 10. A. A— ! balık & inden olup Mel İ peratoru mütevefta Mazimilien'un. | meşru oğlu olduğunu iddia eden M. Brichtveli'in 1911 senesinde batmış | olan Merida'nın smbarında bulunan | | mücevheratın kendisine ait olduğu- | Du söyliyerek bunlar üzerinde mül- | kiyet iddiasına kalkışması haberi ü zerine Meksika sularında mezkür ge | mi eakazının bulunduğu yeri aramak ve içindeki şeyleri çıkarmağa teşeb- büs edecek olan heyetin kumandanı M. Harry Bovdoin, böyle bir iddia dan haberi olmadığını ve maamafih bu iddianm kendisini saklan | alakoymıyacağını gazetecilere söyle- | miştir, M. Harry Brovdoin, Meridadaki hazinenin 21 seneden beri denizin dibinde olduğumu ve çıkarana sit - lacağını ilâve etmiştir. Londra | ! Bir pöteği depo- sunda yangın LA ROCHELLE, 10. A. A. — Bü yük bir petrol antreposunda henüz makim olmayan bir sebepten dolayi âni olarak bir yangın çıkınıştır. Bir- gok gaz ve benzin depoları ateş al- mıştır. Bu depolarda milyonlarca lit Te petrol vardır. Öğleden sonra çık- mış olan yangın, gece geç vakte ka- dar hâli devam ediyordu. Etfsiye ef radı, civardaki fabrikaları himaye et meğe muvaffak olmuşlardır. Mecburi surette denize inen tayyare MANİLLE, 10 A.A — Dümya etrafında bir baya şeyabati yapma ğa çıkmış olan Alman tayyarecisi yüzbaşı von Gronavdan imdat iste- Yen bir telsiz alınmıştır. Kendisi bu telsizinde Hint Okyanosunda Porta vettenhan yakmında denize inmeğe | mecbur © kaldığını bildirmektedir. Tayyarecinin bildirdiği o mevki şu- | dur: 14 derece 35 dakika şimeli arz. | 97 derece 10 daki şarki tul, | Pisa iğ Bir ölüm LONDRA, 10 (A.A) — İn giltere'nin esbak Tokio ataşena vali amiral Hutehison 70 yaşın da ölmüştür. 3 Berlindeki atlı kira | arabaları BERLİN, 10 A.A. — Veli A- jansından: Berlin'de hâl işlemek te olan atlr Ikira arabaları, sadese | 83 taneden ibarettir. Berlin ötellöri tröstü! , BERLİN, 10 A.A. — Velff | iğ ediyor; 1850 yataklı. ok büyük otellere sahip olan Berlin otelleri trüstü, birinci sınıf iki otel daha yaptırmışlır.. Bu o tellerdeki yatakların sayısı, bu su retle 2120 yi bulmuştur. Berlin'- | deki büyük kahve, lokanta ve mu zikhbollerin birçoğu da bu trüstün elindedir. 23 milyon işsiz VAŞİNGTON, 10 A.A.— Müt- tehidei Amerika ve Avrupa'daki işsizliğe dair Amerika ticaret ne- zareti tarafından naşrolunan bir istatistiğe göre elyevm . Avrupa'- nin 310,000,000 nüfusumdan 11, 378,000 i ve müttehidei Amerika nın 123,000,000 ahalisinden 11, 400,000 i işsizdir. Umum ahaliye Muallim Mubaha (erleri İDEAL Terzi Kahalli, Mi Taşraya gönderilen kitaplar | Churchill tedavi-altında bulu” Japonyada bir idam ettiği ve matbaamızda tabedilen Ameli Hayat Âlimi Yeni Müşteri Bulmak San'atı Eserleri gayet güzel bir şeklide intişar etmiştir. Bütün iş adamlarına tavsiye ederiz istiyenlere tavnssut edi ve işçi istiyenler bir mektafi la İş büromuza müracaat melidirler. yeni İş arayanlar 506 — Almanyada yüksek tal sil görmüş ve Bolonya konservali varından mezun almanca, İri ca, italyanca, türkçe ve rumcü sanlarına vâkıf iyi bir aileye mel sup bir hanım kız piyano (oder | vermek ve kız mekteplerinde mit siki maallimliği yapmak arzusu”, dadır.. * Hususi piyano dersleri tecrö beli bir Matmazel, Ta hususi piyano dersli arrusundadır, arzu edi riye sokak Çorlu apartman 6 dairede, : 1.9 —330 » lstanbif Sultanisi mezunlarından olup b# li hazırda hiç bir işle meşgul al Bibim. re undadır. Eli bonservisleri vardır. Arzu edenler Milliyet İ bürosunda “S,, rumuzuna mür# caat etsinler. Adres: Babrili Vilâyet karşısındaki kıratanedeki Şükrü Bey vasıtafi” le M. Sabri, *.. Fransızca ve türkçe muallimi # kuruş mukabilinde evlerde ders #* rir, Beşiktaş İmam zade sokak Ne 67 Sadullah Bey. Churchil iyileşiyor LONDRA, 10 (A.A) — M duğu hastahaneden bugün çıkf caktır, salan TOK1O, 10, A, A, — 8 Kânunuf nide imperatora bomba atmış ol Koralı İchigaya | haplahanesinde Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mütehassısı Cumadan maada hergün öğlede” sonra saat (2,30 dan Se” kadar İf” tanbulda Divanyolunda 118 rum” rah hususi dairesinde dahili hasi* lıkları swayene ve tedavi eder. lefon: İstanbul 22396, m — ayl b sıkıntı Yür an ve ip miş zünder zaya sin yetlendirmek için günde birkaç defa mural Bro Kğ t-Beyin tercüme 048801) BURO Iliyet Halat için posta ücreti alın