17 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

17 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Sinema yıldızı olmak görü gibi kolay şey değil ndüğü Filmciliğin en mühim bir tarafı da stüdyonun içinde çalışmak. Hele | yıldız olmak: — Marlöne Dietrich — Greta Garbo Lilian Harvey — Kathe Von Nagy | Gibi artistlere benzemek hevesi- | ne düşenler için çok ibretamiz. Bu geşit hevesliler bu meraka düşme den evvel bir film sahnesinin çekili- şinde yarım saat bulunsalar o neye heves ettiklerini pek güzel anlarlar. Geçen günkü yazımın sonu ola rak ben anlatayım: Suadiye plâjmde tezgâh önünde bir fragman: kısmı. Bu kısım çevrilme | den evvel stüdyonun içinde bir te lâştır gidiyor. Herkes © kendi işile meşgul... Dekorcular dekorların ta- mamlanmayan taraflarnıhazırlıyor lemediğine bakıyorlar, çalgı «lar, çalacakları parçaların tecrübe. lerini yapıyorlar... Müziği idare e decek olan Mesut Cemil B. elinde beystile onları idare ediyor | balalı bulduğu yerleri işaret ediyor ve tek rar çaldırıyor. Ben stüdyonun bir öşesine çekilmiş bütün bu hareket | seyrediyorum. İşte köşede reji- »ör makinenin selâsına oturmus, 85 sünü vizöre uydurmuş © makinenin görebileceği yerleri tayin etmek üz re. Bu, işin artık başlamak üzre ol duğunu haber veren ilk işaretir.Bir aralık Kemal Necati Bey rejisörün yanına yaklaştı: — Her şey hazır efendim. Dedi. — Peki öyleyse başlayalım. Hay d kurlar yerinize, Hâzım sen mor de duracaksın?. — Burada! Kolumu da böyle da- | i.. Biraz daha sağa dön Ha çok güzel, Galip sen de Hâzmmin yanmda duracaksın. İyi odu. Lâm- baları yakım. — Çat, çat, çat, çal, çat Lâmbaların yandı ve anda stüdyo apaydmlık oldu bir — Cezmi 214 numaralı Tümba yı biraz daha sola oçevir.. Sen de Remzi şu Hikmetin sandalye- sini geri çek. Haydi başlıyoruz. Vazife bir daha tekrarlıyorum. diniz. Şimdi Hâzım büfe | nin önünde dururken siz de onun | la hiç meşgul olmuyormuş © gibi davranacak ve sigara içeceksiniz anladınız mı? — Dikkat, çeviriyorum. Birden koca stüdyo sustu.Her seye yalnız rejisörün sesi hâkim. başladı.Her: | or, kızlar si garalarını sanki film değil de hu sasi bir mecliste oturuyorlarmış içiyorlar. Hariçten © hir göz m bir surette mu- nu zanneder. Hal- | buki öyle değil. . Makine durdu. Rejisörü mem- nun etmek te ne zor şeymiş? !Bu sefer de memnun değil... Gene bağırıyor. — Siz neden makineye biktr nız7. Efendim burada © makina yok. Hiç bu tarafla meşgul olma- racaksımız. Sen kızım, iskemleni ax daha geriye çek, ve kolla- rma masaya yaslan,. Haydi çe vi kes vazifesi | — Dikkat, . — Haydi çevir. Gene makine işlemeğe başla- | Ve bu tekrar başlayış — belki defa yapıldı. Nihayet rojisö- rü memnun edebilmek kabil oldu ve bu sahne de filme geçti Geçen sefer de söylediğim gi- bi sinema artistliğinin kolay bir şey olduğun» kat'iyen zannetme yiniz. O belki bütün meslekler. den daha zor ve yorucudur. Re- jisör hiç bir şeyden memnun ol. maz, her şeyi kabahatli © bulur Onun gözü başka görür. Bütün bunlardan dolayıdır ki Avrupa da milyonlarca sinema artisti ve iranı vardır. Ancak bunlar lan 30-40 tanesi yıldız olabilmiş lerdir. Hem de nasıl?. Ne kadar üzülerek, ne kadar gözyaşı döke- Don Ouichotte Filme alınıyor Don Çuichotte romanmı yukarı berkes okumuştur. İ öisörü Pabst bu defa da Cervan- tes'in bu meşhur romanını filme almaktadır. DonÇuichotte rolü maruf tenör Cbaliapine'e | veri Sandro Pamser de fransızca dersiyonunda De hap edilmiştir. Film şimdi Nis civarında çevriliyor. İ 1030, vaya 1033 tür. 1 İyi 've kötü süt nasıl belli olur? Hiyleli sütleri anlamak için evvelâ neler bilmek lâzım? Saatte 6000 Htre südü temizleyen enstallasyor Evvelâ sütün evsafını bilmek lâzım, rengini kokusunu, asidite- | sini, ve tadını, izah edeyim | Görünüş: Süt beyazdır, hafif- | çe sarı renge kaçar, kreması alın mış süt şeffaf ve mavimtıraktır. Sütün üzerinde koyu renkte sarı | lekeler görünürse yeni doğurmuş hayvanm sütüdür. Eğer kırmızım bırak ve sarı olursa hasta süttür. Kokusu: Pis veya asitlenmiş sütün kokusu çok fena bir koku- dur. Tadı: Bumu anlamak için bir | kaç zaman iyi süt tatarak tecrübe | İ etmek lâzım. Diğer karışık maddelerin keş- | fi için sütün kesafetini bilmek lâ- zımdır. | Bunun için “Themolactodeu- | için de ayriyeten sütün yağ kısmı Di gösteren muayeneye baş vur- mak lâzemdir. Avrupada bütün bu muayene er, sırf süt için yapılmış daireler de yapılır. Ve ayriyeten bir he- yet her hafta bütün ineklerin süt Çi simötre” süt derecesine ihiyaç vardır. (Fiat 150 kuruştur). Cam | dan küçük bir alettir, ili kınma ayrılır; üst kısmı derecei harare- | ti; alt İsmı sütün kesafetini gös- terir. Tabi süt 15 deröce harareti Sütü iyice karıştırdıktan sonra dar bir kabın içerisine koymalı ve dereceyi ya- vaşça sütün içerisine bırakmalı dır. Derece 15 gösterir, ve aşağı um 30 veya 33 gösterirse iyi- Kesafet derecei hararete göre . 15 dereceden aşağı veya yukarı olan hararete tabii süt kesafetini cem veya | tarhetmeli- dir. Yalnız kreması alınmış sütün | ! kesafeti fazladır. Bunun için hile | kârlar, kremasını aldıktan sonra İ içerisine sn ilâve ederler ve tabii | derecesine çıkartırlar. Bunun | Lİ ÇOCUK Cümle oyunu Evde toplandığınız zaman, eğlenmek isterseniz, her biri- niz birer kâğıt kalem alınız. Sa ate bakarsınız, Tam beş daki kada bir cümle yazacaksınız. Fakat bu cümledeki kelimele- rin hepsi de beşer harften mü- İ rekep olacak : | o Meselâ: Bugün annem çarşı içine çaktı. Tecrübe ediniz, O kadar ko lay olmadığını göreceksiniz, $ dakika içinde kim en uzun cüm leyi yazmışsa kazamış olur Bu oyunda harflerin adedi- ni yedi, altı, sekiz olarak değiş tirebilirsiiz. Başkalarının daha evel zihinlerinde kelimeler ha- sırlamalarının önüne geçmek için, oyuna başlamadan evvel ilk harfin meselâ C yahut M olacağını söylersiniz. Öğrenilecek şeyler Beynin vasati sikli İm sanda 1500. maymunda 1200. atta 10000, köpekte 200 gram. * Avrupada 10.250.000 kilo- metre murabbama 500 milyon nüfus isabet ediyor. * Yer yüzünde 800 milyon beyaz, 640 milyon sarı, 150 mil yon zenci, 10 milyon da kızıl nsan var. # Elektrikte tabirler: Ohm mukavemet, amper - kesafet, volt — kuvvet. * Üzerinde oturduğumuz ar zın kaç kilo olduğunu öğren- mek ister misiniz? 6i rakamı- | mın önüne 23 tane sıfır koyu İ muz. * Arzın kabuğunun kalınlı- ğı takriben yüz İlometredir. İ Her yüz metrede aşağıya im- dikçe hararet 3 derece artar. * Ses, havada saniyede 335 metre, suda 1438 metre kate der. Ziyanın sür'ati ise saniye- İ de 300.000 kilometredir. * Güneşteki hararet derecesi İ nin 500santigırat olduğu ölçül müştür, * Güneş arzımızdan takriben 150 milyon kilometre uzakta- ider. İ Sum'içiçek Saatte 100 güğlim südü sterlize eden alet lerinden birer nümune alıp numa ra koyarlar. Muayenede hangi ineğin sütü fena ise derhal haber verilir, bil- hassa süt için kanun gayet sarih- tir. Hileye tevessül edenin vay haline! Esasen süt ile büyük ens- ütüler meşgul olduğu için çok dardaki sütün isterlizesi fennin en ileri usulleri: | le, yapılmaktadır. FERHAN Zafrnaboluda bir maç Bundan birkaç gün evvel | sZalranboluda 69 ncu alay fut- bol takımile | Zafranbolu spor yurdu arasında bir futbol maçı | yapılmış. o neticede berabere kalınmıştır, Fakat 69 uncu alay takımı çok güzel oynamış ve çok alkışlanmıştır. Takımda mülâzim Şevket, Nizamettin. Cemal, Nazmi Beyler çok mu- vaffak olmuşlardır. 69 uncu a- lay takımı yakmda diğer vil onun rolüm lar; e buriyeti hasıl olmur. Yalnız bu mu?. Malâm, Don yet ve kazalara müteaddit maç lar yapmak için gidecektir. A- lay kumandanı Miralay Nuri Beyefendi, Hasan İhsan Beyler bilhassı futbol ve diğer spor işl srile ya- kından meş” ' olmaktadırlar, Alayın koşu sahası Velleybol ve Tenis takımları dn vardır. Bilhassa yapılan koşu müsaba- kalarımda * alay büyü fakıyetler ihraz etmiştir I silyadan beş yüz kadar koyun ge| er... Fakat bu koyunları | köpekler muhafaza etmektedir. Film çevrilmeğe © başlanmış. Don Çuichette elinde kargısı ile sürüye hücum edecek.. Hiç pekler hücum ettirir mi? Chal pine'e öyle bir saldırış saldırm muhafaza ve| Binbaşı Mustafa, | On santimetre uzunluğunda, 2 santimetre genişliğinde muh- telif renklerde kâğıtlar kesiniz ve bunları merdiven biçimi kı- vırımız. Sonra bu kâğıtların iki uçlarını yapıştırmız. Bir huni şeklinde bu hı kâğıdın bir ta rafını birleştiriniz ve bir iple bağlayınız. Bu suretle çiçek meydana gelmiş dlur. Yeşil bir kâğıttan da tomurcuk yaparak bu çiçeğin bağladığınız yerini kapatınız. Her çiçeğin üzerine yeşil kâğıtlar sarılmış ince tel- İer geçiriniz ve bu çiçeği ayrıca sak vazifesini gören daha kalın şil kâğıttan yapraklar keserek ayni şekilde saka bağlayınız. Çiçek meydana çıkar. <a bir tele bağlayınız. Sonra ye- | © Memitekette Bir odacının Cinayeti İki kadını iri kaçarken yakaland GAZİANTEP — Şehrimizde mü biş bir elnayet işlendi ve iki kadı bu cinayete kurban gitti. Bu kanl hâdiseyi işliyen adam, Tütün İnhi #ar idaresi odacısı Nebi oğlu Memil ağader, Memik Ağa bir müddetter beri Sabiha isminde bir kadına kar #1 alâka duymuş, fakat bir aralık be raber bulundukları bu kadın son gür lerde Memikten yüz çevirmiştir. Be vaziyeti hazmedemiyen şerir adam bir gece yarısı Sabihanın evine git. miş. duvardan atlıyarak içeriye gir miş ve karşısma çıkan Sabihayı ta- banca ile derhal öldürmüştür. Me mik ağa kaçacağı sırada Sabihazn arkadaşı Güllüye tesadüf etmi; tabancasında kalan son kurşunlar da bu kadına atmıştır. Ağır surette İ yaralanan Güllü hastaneye kaldırıl- mış, fakat biraz sonra ölmüştür, Kı öl yakalanmıştır. Yüzme bilmeyen adam Cuma günü, Kanlı ırmağın «Kır. gözlerin evaltır denilen mahallinde 18 - 19 yaşlarında bir genç boğul muştur. Meclis mahallesinden çakmakç Süleyman Kalfa oğullarından Tilki namile maruf Hüseyin ustanm 18 19 yaşlarındaki oğlu Halil, Gür de. reye girmek için soyunmuş ve orade bulunan çocukların «burası derindir. yüzme bilmezsen girme!» diye yap- tıkları ihtara karşı, yüzme bildiğini söyliyerek suya atlamış, fakat | iyi yüzme bilmediği için bir daha çık mamıştar. Bartındaki gazli kuyu BARTIN — Bartında bir evin İk yusundan petrol çıkma bâdisesi elân esrarını muhafaza etmektedir. Tetki kat yaptıktan sonra Zonguldağa dö- nen mühendis Nermi Beyin vekâlete verdiği rapordan henüz ( malümat yoktur. Petrol, ayni şekilde, kuyunun du varlarından akmakta devam ediyor. Ev sahiplerinin her gün su üzerin. den toplayabildikleri gaz, üç, dört kiloyu bulmaktadır. Avrupaya gönde- rilecek talebe Avrupaya tal gidecek 50 lise mezununun bütün hazırlıkla rı ikmal edilmiştir. Bu talebenin hareket etmeleri için icap (eden son muamelelerile Vekölet müfet tişi umumlerinden Reşat Nuri B. meşgul olmaktadır. Talebe bir | haftaya kadar Avrupaya gidecek Otomotrisler işliyor ADANA. — Mersin - Adana hattında ötomotroslerin işletilme- sine başlandı. Bu suretle günde Adana - Mer sin arasmda dört otomotri: ve İli tren olmak üzre altı defa hareket vardır. Ayni suretle Mersinden de Adana istikametine günde altı de fa otomolris ve tren hareket ede RADYO Bugünkü Proğram İSTANBUL — (1200 m.) 18 or kestra, 19,5 birinci kısım saz, 21 gra mofon, 22 orkestra. BUKREŞ — (394 m.) 20 Radya Darülfünumu, 20,40 gramofon, 21 sa lon orkestrası BELGRAT — (430 m.) 20 Ak manca ders, 20,30 gramofon, 21 ope radan nakil, ROMA — (441 m.) 21 haber ve gramofon, 20,30 kitaplar ve mubar- rirler, 21,45, hafif konser. PRAG — (488 m.) 20,05 İngiliz ce ders, 0,20 kitara konseri, 21 halk konseri, 21,15 grsmofon ile dans ha valar., 21,30 Kavılier m ia rose ope retinden parçalar. VİYANA — (517 m.) 20 konle- rane, 21 senfoni, 22,15 dans, PESTE — (550 m.) 20 musahe- be, 21,45 orkestra. VARŞOVA — (atl m.) 21İS BERLİN — (1635 m.) 20,15 Kö