23 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

23 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

'Çümhuriyet bayramı için bü | Mahkemelerde | .Ekonomi Petrol kumpanyaları- na göresterlin 1030 kş. Ticaret odası hesapları tetkik ederken hayrete düştü Petrol ve benzin kında Köstenceden gelen malü- mat üzerine Petrol kumpanyaları Odaya yeniden izahat vermeğe girişmişlerdir. Petrol kumpanya- ları Odaya gönderdikleri bir tez- kerede fiat hesaplarınm o doğru olduğunu iddia etmekte ve yeni- den hesap yapmaktadırlar. OO- dada bu hesap teikik edilirken bir nokta nazarı dikkati celbet- miştir: Petrol kumpanyaları bir İngiliz lirasına 1030 kuruş fiat vermekte ve hesaplarını buna gi re yapmaktadırlar. Türk borsasmda İsterlinin 750 kuruştan muzmele gördüğü zama na sit fiatm 1030 dan hesaplan- ması Odada büyük bir hayretle karşılanmıştır. Petrol kumpanya- larmın bu bilmemezlikten gelişle- Ti şayanı hayret bulunmaktadır. Buğday Beyannameleri Ticaret odasmm yeni tanzim ettiği buğday beyannamelerinin kânunusani iptidasndan itibaren tatbikine başlanılması kararlaştı- rılmıştır. 1933 senesinden itiba ren borsada bu yeni beyanname. * ler kullanılacaktır. beyannameleri | beynelmilel ka- bul edilen şekilde tanzim edilmiş üzün emmeli yi emire Şikago sergisinde masrafımız Şikagoda gelecek sene açıla- cak ve altı ay devam edecek o- Jan beynelmilel, dünyanm en bü | yük sergisine iştirakimizi tetkik etmek ve hazırlıkta bulunmak ü- zere şehrimizde çalışan komisyon mesaisini kemal etmiştir. Komis- U yon sergide Türkiye namma bir paviyon inşa ettirilecekse milyon, umumi sergi bi istifade edilecekse 250 bin Tüzum olduğu misyonun hazı: © lâkadarlar bu kadar masraf ya- pıldıktan sonra sergiye gidecek eş yamızın bir Türk vapurile seyyar sergi şeklinde gönderilmesini ve bu vapurun hiç olmazsa Akdeniz havzasında ve Amerikada | bazı Iimanları ziyaret ederek ihraç mallarımıza reklâm yapmasını teklif etmektedirler. Bu fikir e Şüys haraar bakmaktır, ; Pamuk rekoltesi İÇ Ticaret odasınm yaptığı tetki- | >kata mazaran, bu senenin pamuk I rekoltesi geçen seneye Bazaran Br 25 noksan tahmin edilmek lığı rapor İkti- si sene rekoltesinin noksan ©- Heme piyasasmda tedrici Lema Ce Bankasmdan alman cetveldir ) 22 Teşrinievvel 1932 aliüni İstierazlar it den 90— Fiatları Tahvilât emme ös w ves layon der. aras yak de se Baya .. Şark m. sma EEE Teleton 1b2ş Umanlalgerta KO, © emen ade & 2 Bar a Nüyerk Milas kesi iç Ana Cimevre Yfotya Misicidam 118, — > Nukut (satış) Kuruş 1a— — KW © ; " 1 silin, Ar Vatan idiler 40 ee 4 Euiğika üm 28 dinar 1 Çermavaş 7 Ahım Yeni buğday | fiatleri hak: | bir yükseliş husule getirmektedir. Yeni pamuk mahsulünün ihra- cına Eylül ayi içinde başlanmıştır. Bu ay içinde Karadeniz limanları nn fazlaca pamuk çekmesi ve dahili pamuk sarfiyatımızın art- muş olması pamuk ihracatının az olmasına sebebiyet vermiştir. Ey- lül ayı içinde Mersin mıniakası- ibracatı 3770 Jiralık Rapor bu hafta hazırlanacak Ticaret odasında kontenjan iş- lerini tetkik eden heyet mesaisini | bu hafta içinde ikmal ederek ra- porunu İktisat vekâletine | vere- cektir. Yılbası hediyeleri Ticaret odasma bazı müesses sat yılbaşı hediyeleri için bir mü- racaatta bulammuşlardır. Bu mü- esseseler Yılbaşında müşteri verilmesi mutat olan hedi; yanın kontenjan harici, fakat ves me tabi olarak ithali için odanın tavassutunu istemektedirler, Bun- lar hediyelik eşya (oiçin esasen memleketten döviz çıkmadığını, buna munzam olarak resim alına- rak hazine menfaatinin temin e- dilmir olacağını ileri sürmektedir. ler, Dün gelen buğday Dün şehrimize Anadoludan 70 yazon ve limanlardan 1736 çuval buğday gelmiştir. Almanlar Bulgaris- tandan tütün alıyor Bir kaç günden be map ağır sanayiinin hususi bir mü messili bulunmaktadır. Bu mümes sil Bulğar hükümetine Almanla- lu malzemesine karşı Bulgari dan türün satm almağı teklif et-| miştir. Bu demiryolu malzemesinin be deli bir milyar iki yüz milyon İe- va tutacak ve Alman bu malze- meyi Bulgaristana beş senede tes lim edeceklerdir. Buna karşı Ak manlar Bulgaristanda altı mil yon kilo tütün satın alacaklardır. Bu altı milyon tütün Bulgaristan dan satılı p kalan (o 1929 ve 1930 seneleri mahsulerinden ola- caktır. Zaten Bulgaristanda satıl. mayıp kalan 1928 ve 1930 sene. leri tütünleri ancak beş milyon ki- lodur. Bu tütünler Almanlara yüz levadan satılacaktır. Altı milyon kiloya kadar kalan bir o milyon kilo tütün 1931 senesi tötünlerin- den doldurulacak ve bu tütünle- rin bedeli bugünkü pazar fiatleri hesap edilecektir. Bul- garlar bu altı milyon kilo tütünü lara iki senede teslim ede- çekler ve bu tütünlere karşı Al manlardan ayrıca üç yüz milyon leva ecnebi kambiyosu da alacak lardır. Alman Ağır sanayinin bu teklifi Maliye ve Demiryolu nazır ları tarafından heyeti vekille ar- zedilmiş ve heyeti vekille da ak- şamki içtimamda bu teklifi pren- sip itibarile kabul etmiştir. Demiryolları nazırı şimdi Bul. gar Demiryollarının muhtaç oldu- # mufasal mn iste- diği tütün Avusturya reijisi namma bir heyet memleketimizden tütün sa- un almak üzere şehrimize | gel miş, buradan Ankaraya gitmiştir. Heyet reisi M. Sekle, 1932 senesi mahsukinden üç milyon kile tülün almak için İktsat vekâletile mü- zakereye girişmiştir. Müzakerede âf hâsıl olursa heyet İzmirden tötün almağa başlıyacaktır. Paris borsası PARİS, 22 A.A. — Borsada husul bulduğu perşembe günü bil ik eş-| Cümhuriyet Bayramı Dün program tesbit | edildi .Cümhuriyet bayramı günü kaf pılacak merasim programını tes- bit için dün Vali muavini Ali Rı- za Beyin riyasetinde (bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada O Msarif müdürü Belediye (o mektupçusu H. Fırkası idare heyeti ikinci reisi Ali Rıza ve Poli cu şube müdürü Mebmet / ler bulunmuşlardır. 29 teşrinievvel cumartesi günü Muhiddin Bey Hükü- met konağında (mülki ve askeri makamatın tebrikâtını kabul ede cektir. Bundan sonra hükümet erkânı | geçit resmine gidecektir. Vali Bey, öğleden sonra kon: loslarla senebi mahafilin tebrikâ. tını kabul edecektir. Gene Vali Bey tarafmdan va- Ni konağında. balo verilecektir. Satılacak Yeni emlâk Gayrimübadiller müzayedelerin tehirini istediler Maliye Vekâleti, istanbul bele diye hudutları haricindeki Yunan emlâkinin gayri mübadiller hesa- bına müzayedelerine devam edil- mesi ve satılacak olan bu emvalin artık kiraya verilmem. i Bankasına tebliğ etmiş müzayedelerine o yeniden başlanmak üzeredir. Gayrimüba- dillerden bir kısmı, bu emlâk mü- den sonraya mektedirler. Bunlar diyorlar k “— Maliye vekâleti, gayri mü- | badillere “4 20 is tinde ceman 7 mi tevzi etmiştir. Bunun bir liralık kısmı ya mahbçur, bi ala kukları nisbe yahut nevdudur. 4,5 milyon liralık bono, şimdiye kadar yapı lan müzayedelerde © gayrimüb; dillerin elinden çıkmıştır., Şimdi gayrimübadillerin elinde 1,5 mil yon liralık bono dağılmış bulunu- yor. Yeni bonolar dağıtılırsa, İs- tanbul civarındaki emlâkm yayri mübadiller tarafından satm alma bilmesi mümkün olacaktır.” Gayri mübadiller cemiyeti de, Istanbul ve Anadolu'daki emlâk- ten 1,5 milyon liralık miktarı sa- tıldıktan sonra yeni bonoların tev | zii nâticesine kadar müzayedele- | iye Bu suretle İş- | tanbul civarmda 2 ve Anadolu'da 5 milyon lira kıymetinde emlâk kalınış ve yeni bonolar dağıtıbnca bunların gayri mübadiller tara- fından satın alınması imkânı hâ- sil olacaktır. Salip aramağa gelmiş değillerdir Ayasofya camisindeki moza | Yikleri meydana çıkarmak çalışan mütehassısların bu mak satla gelmiş dört eski salibin yerini aradık- ları yazılmıştı. Dün bu hususta ki — Yazıldığı gibi camide bir İtalyan mühendisi değil, bir A- merikalı profesör çalışmıştır. Ve salip aramak kastı da kati. yen yoktur. Amerikalı. profe sör Withmoor kânunusanide tekrar şehrimize gelecek, moza yıklarla meşgul olacaktır. yettar bir zat bize dedi | X görülen cesaretsizliğin başlıca â- millerindendir. Gümüş parada istikrar vardır. İhracat Ofisinin tebliğleri ISTANBUL, 22 A.A. — Ihra- cat Ofisinden tebliğ edilmiştir: Fransanın son kontenjan liste- sinde sebze © konserveleri esasen kontenjana tabi olmayıp bunların Fransaya ithali ir. ISTANBUL, 22 A.A. Ihra- cat Offisinden tebliğ edilmiştir ze incir, patates, domates, soğan, haya kavun, karpuz, yeşil zeyti- ithali müsaadename ah ima tabidir. Bu hapta fazla ma Tümat isteyenler Ofise müracaat alık bone | milyen İ Vekâletine | yı Karpin: için | olmayıp camide | Altınları Edirneye gö- türmek isteyormuş.. Belediye memurlara | ( Bir bavul içerisinde 1000 ta- | ne Türk altınını okaçırırken | | Semplon ekspresinde yakala- | nan yataklı vagonlar şefi M. Marcel Bilyotinin muhakemesi ne dün üçüncü ceza mahkeme- sinde başlanılmıştır. M. Marcel Bilyoti usulen isticvap edildik. ten sonre, bu altınları niçin ka- | çırdığı sorulmuştur Marcel di- yor ki: — Kaçırmıyordum. O Bana evvelce Vagon Li ile seyahat etmiş bir yolcu bunları getire- rek teslim etti ve: İ — Edirnede bir adam gelip İ senden bunları isteyecek, ba. vulu ona ver, dedi. Ben bavulu hudut haricine çıkarmayacak, | ona verecektim. Bunun üzerine Reis sordu: — Kimdi bu bavulu size ge tiren adam? » Marcel Bilyoti debu ada. | mın ismini bilm, is bir de- fa gördüğünü, o adamın şahsı. ni şayanı itimat gördüğü i bu mühim serveti kendisine e- manel etmiş olacağmı söyle- | miş; — Hattâ Edirneden bu pake ti benden kim alacaktı. onu da bilmiyorum, demiştir. Muhakeme zabıt varakasını imzalayan şahitlerin celbi için ” | başka bir güne bırakılmıştır. Terkos aleyhinde bir dava Avukat Mümin Mustafa Be yin Terkos şirköti #leyhine aç- | tığı davarın dün rüyetine de- vam edilmiştir. .Mümin Bey abonelerine taahhüt ettikleri mikdarda su vermediği halde rketin bu vermediği su parası Dı tahsil ettiğini beyan ederek davanın mevzuunu teşrih eyle- miştir, Şirket vekili şirketten | Kâbilden Dönen O | Tayyareci avdet edecek Varşovadan hareketle, göhri- | mize uğradıktan sonra Kâbile ka- dar bir propaganda seyahati yap- mış olan Leh tayyarecisi Yüzba- in şehrimize döndü- ü yazmiştik. Yüzbaşı Karpin- İ ski cuma sabahı Halepten hare- ketle sekiz saatte Yesilköy tayya- re karargâhına inmiştir. Bu tay- yare uzun seferler için tek tatıhlı bir tayyare i inde şu suretle işa | > E: Pate 1. T. Lap Yüzbaşı Karpinski'ye makinist Rogoloki refakat etmektedir. Lehistanın tanınmış tayyareci lerinden olan Karpinski bize de- miştir kiz — Varşova ile Kâbil arasında yaptığımız seyahat, bir (o propa- Banda uçuşudur. Varsova'dan ha- reketle Romanya ve Bulgaristan üzerinden İstanbul'a geldik. Bu- ra'dan Halep, Bağ: Tahran, Herat tarikile Kâbile gittik. Dö- nüşte, Tahran, Bağdat, — Kahire, Kudüs, Halep yolule | İstanbul geldik. Seyahatimiz iyi geçmiş se de, İran ile Efganistan araan- kum fırtmalarına rastgeldik. Kum fırtınası o kadar şiddetli i- di ki, keşif bir kum tabakası yo- lumuzu kapadı. Ötede beride bü- lunan kum tepelerine çarpmamak için 5700 metre yükseğe çıkmağa mecbur olduk. 15 gün süren bu seyahatm muvaffakiyetle netice- lenmesinden pek memnunum. Tayyarecilikte epeyce tecrübe lerim var, bundan evvel Berlinde beynelmilel turizm tayya- Fakat ne altınları vereni, ne teslim edeceği adamı tanımıyor | caktır. İ kaydü kabulüne başlanmıştır. yük hazırlıklar yapılıyol izahat almağa lüzum gördüğü- nü söyleyerek muhakemenin talikini istemiştir. Mahkeme başka güne kalmıştır, Yeniden muhakeme edilecekler Geçen sene Beşiktaşta bir cinayet olmuş. Hacı ve Hakkı isminde iki kardeş Celâl ismin- de bir genci öldürmüşlerdir. Celâl, Zeynep isminde bir kızım ağabeyisiydi. Hakkı Zeyneple evlenmek istemiş. Celâl buna mümanaat etmiş ve kızkardeşi Zeynebi bir başka adama ni- kâhlamıştı. Zeynep gelin gider ken Hacı ile Hakkı Celâlin öni ve biçare genci öl dürmüşlerdir. Ağırceza mahke mesinde cereyan eden muhake me neticesinde Hacı idama, ardeşi Hakkı da yaşı küçük ol duğu için idama bedel 24 sene ağır hapse mahküm olmuşlar- dı. Temyiz mahkemesi ağırce zanın bu hükmünü bozmuş ve dosyayı yeniden muhakeme ya pılmak üzere ağırceza mahke- mesine İade etmiştir. Yakında bu dava yeniden karara raptedi lecektir. Sporcu Sai öldürenler Bayram sokağında sporcu Sait Beyi katilden suçlu Reşat ve Cemaleddin efendiyle arka- daşlarımn muhakemesine dün ağırceza mahkemensinde de- vam edilmiştir. Dünkü muha kemede Cemalettinin vekilleri Esat ve Cemil Beylerl: lardan Reşat bizzat mi rı yapmışlar ve bi atfı cürmederek beraat istemiş lerdir. Muhakeme karar tefhi- mi için 5 teşrinisaniye kalmış» tr, Ehli Hayvan Sergisi Kayıt lmdneleiiye dün başlandı Ehli Hayvanlar sergisi: 30 teşrinievvel pazar günü saat 14 te Dolmabahçedeki eski Hasahırlarda merasimle açıla. Dün sergiye hayvan Kayıt muamelesi 26 teşriniev- vele kadar devam edecektir. Serginin bu sene geçen seneler den fazla rağbet göreceği ümit | edilmektedir. İ Bir Türkün Yaptığı kap Süte hile karıştırma- nın önüne geçecek Salâhattin Sami B. isminde bir Vekâletinden ibtira berati almak üzere müracaatta bulunmuştur. Bu alet, alelide madeni bir kap- ağzı kilitlenmekte, musluğundan içeriye hava ve sair hiç bir mad- de girmemesi için tertibati mah- susayı ihtiva etmektedir. Aletin anahtarı depoda bulunacağından kabın muhteviyatı boşalinciya ka. dar istimal edenler tarafından İ- çine hile | karıştırılması imkân: yoktur, Süt ve bira satışlarında hileye müsait olmiyan bu kaplardan is- re müsabakasını kazanmıştım İs- tanbul pek lâtif bir e İ çare ki burada pek kalamiyaca- ğum, Pazar günü Aarşova'ya dön tenilen hacimde vücude getirmek mümkündür. Iktısat Vekâleli, bu kaplardan | içki satışmda istifade edilip edil- Beledi : de Açılacak ucuz mahbrukat satacak Kış mevsiminin yakınlaşması dolayısile belediye açacağı büyük odun kömür deposu için hazırlık- larını yapmağa başlamıştır. Depo dan bilhassa memurlara ucuz © dun ve komür tevzi edilecektir. Belediye diğer şehirdeki stok mahrukatı teticik etmekte ve fiat larını tesbit etmektedir. £ Fazla soğuklarda ihtikâr yapılmaması şimdiden tedabir alınmaktadır. Yeni Terkos teşkilâtı Yeni sene (o başından itibaren Terkosun belediyeya geçeceği ma belediye devral- şehir sularını tevhit ederek geniş bir su sebe- kesi vöcude getirecektir. Bu hu- ir işletme projesi vücude getirileceği gi öl edilecek sular umum müdürlüğü için bir ha hazırlanmış ve (o vekâlele gönderilmiştir -. Ahşap pansiyonlar Bazı büyük ahşap binaların 0- da oda pa i görülmektedir. Fakat bu bi çok eski ve ahşap © olduğundan yangın tehlikesine karçı tertibatı haiz bulunmamakt Belediye bu gibi binaların her katında kâfi miktarda hortum ve 10 adet dolu su kovası balta, kan alâtm da bulundurulması kadar ihtiyaç heyet- lerine bir tamkur gönderemiştir. Ekmek tablakârları Mahalle aralarında ekmek sa- tan tablakârların büyük küfeleri çinko ile kaplamaları hakkındaki emre rağmen hâlâ: o bazı kenar semtlerdeki mahallelerde küfele- rin çinko ile kapatılmadığı yapı" lan yoklama neticesinde anlaşıl- mıştır. Belediye bu hususta sıkı İ takibat yapacaktır. Yeni ekmek çeşnisi Belediye, yani bir ekmek ser nisi tutturmak iste, Bu sayede ekmeğin ie) ml ucuzluk temin edilebileceği kana atı vardır. Ekmekçiler cemiyeti sından bir zat, & belediyenin mek çepmisi tutturmakla İstihdaf ettiği ucuzluğu temin e- demiyeceğini, eskiden fırm ame- lesi ne alıyorsa o yevmiyelerinin şimdi de ayni (olduğunu, mukabil tuz, ve, elektrik fiatları- nın 6 zamana göre artmış bulun- duğunu söylemiştir. Manmafih, bitaraf olup ekmek işinden anli- yanlar, kiloda lâakal 5 para mal masrafı indirilebileceğini söy İemektedirler — eee — Vilâyette İskân Tahkikatı Sniistimalciler hak- kında yarın karar verilecek.. Vilâyet idare heyeti iskân suiistimalcileri hakkındaki tah kiatıma devam etmektedir. Ya" rın suüstimaciler hakkında bir karar verilmesi muhtemeldir. Noradönkyan'ın kitapları Firari Noradönkiyadan met. muvafık görüldüğü Defterdarlı ğa bildirilmiştir. Müzeye Bizndan bir lâhit geldi Müzeye Bandırma, Balıkesir Ari a e bazı asarı tir. Lâhit üzerinde tetkikat yapıl- maktadır. “ larda biriken paralar mem İekette iş yaratır. Küçük tasar ruf hesapları bir araya gelince milli iktisadiyatımız için büyük bir kredi kaynağı olur Maarifte | Odu. ı deposu | Bir dersten | Kalanlar Mz muvaffal olurlarsa sınıfı geçecekler Lise ve ( ortamekteplerde b dersten sınıfta kalan talebe: tekrar imtihana tabi tutulmala: için maarif vekâleti mektepler: bir tamim göndermiştir. Bu & me nazaran bir dersten aşağı ni mara alan talebe tekrar imtiha; vakit muvaffak olursa nıfmı geçebilecektir. Yeni kadro yoktur Dünkü Sonposta gazetesi ma arif müdürlüğünün yeni bir mual lim kadrosu yaptığını yazıyordı Öğrendiğimize göre böyle yen bir kadro mevzuu bahis değildi Ancak bazı yeni tayinler yapi muştur, İktısat mektebinde talebeye yer yok Yüksek ticaret ve iktisat mek” tebine kabul edilmek üzere t ret lisesi ve Galatasaray | kısmı mezunlarından imtihana ren 90 talebe muvaffak olmuştu Ancak iktisat mektebine eöa; bu sene 40 yeni talebe alındığı İf çin tekrar bu 90 O müracant içil kâfi yer bulunamamaktadır. M. cut birinci sıf 130 kişi istiap edi sin dö taban Mel Divan bugün toplanıyor Darülfünun divanı buğün emi vekili Mustafa Hakkı Beyin riy: setinde içtima ederek, Gazi Mu tafa Kemal mükâfatını inkılâp ve demokrasi hakkınd yazılan eseri tetkik © edeceletir! Divan, komisyonun kararım ta 1500 lirallı mükâfat tarih encümeni verilecektir Çatalcada talebe yurdu kazan, C. H. Fırkası tarafından Çatal ca ortamektebi için açılacak 2 yatakli talebe pansiyonunun bi tün noksanları ikmal edilmiştir! imle 29 teşrinievw t bayramında açılncal tır. Merasime iştirak için İstanbi dan bir heyet gidecektir. Ankara beden terbiyesi mektebi Ankarada yeni inşa edilen yül sek beden terbiye: mektebi teşrinievvelde merasimle açıla ve tedrisata başlayacaktır. Bed. terbiyesi başmüfettişi Selim Su B. mektebin açma © merasimind bulunmak üzere yarm Ankara gidecektir. Bu sene mektebe 10 talipten 30 talebe alınmıştır. Ki talebe gelecek sene alınacaktır Mektepte tedrisat yapacak mü hassıslar bir kaç güne kadar gej lecektir. i — Birleştirme İşleri Hüsnü Bey aliyi Karadeniz seyahatine sıkıyof işine cdi .. Sera ui yacaktır, “Vakit” refikimiz “Vakit” refikimiz dün 16 İ gına girmiştir. Tebrik eder, © İzun ömür ve muvaffakiy. 29 Teşrinievvel Veremle j Mücadele Günüdür.