29 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

» yüksek olur. Bu şaraplar beş Muhabir mektubu Bozcaada hem rahat, hem yaşanacak yer.. Âdalıların pek ziyade sev. diği iki hoş- meşrep ve dinlenir şahsiyet BOZCAADA: — Sakin ve âsude bir hayat geçirmek ist; yenler burada tavattun etmeli. dirler. Güzel bir hava, iyi bir sw nefis şaraplar, âlâ çavuş üzüm leri ve her sabalr taze balıklar bep buradadır. Bozcandanm şa rapları her yerde bulunmaz. Otuz serelik şarap vardır! Bu- tadan memüun olmayanlar bulunuyor! Bunlardan biri Bozcaadanın mahalli menfa ol | duğunu söylüyor ve: “Kuluna zulmetmek isterse hüdâsı. Ol malıdır meskeni Bozcaadası! diyor. Filhakika mezar taşının üzerinde (1199) tarihi yazıl. mış olan sadrı sabık Halil Ha- mit Paşanmi buraya nefyi ve bilâkara da m olunduğu söylenmektedir, o Patriklerden birisi de buraya sürülmüştür. Bununla beraber adanın her| seyi iyidir. PAHALILIK Burada ihtikâr pek fazla dır. Ekmeğin kilosu 10 kuruşa dır, İstanbuldan gelen mahlüt yağlar 180 kuruşa satılmakta. dır. Burada sadeyağ bulun- maz. Tozşeker 54. kahve 180. sabunun en âdisi 40, kömürün okkası beş kuruşa ve yaş odun elli parayadır! Peynir yağlı ise de yapmasını bilmiyorlar ve ok kasını elli kuruşa veriyorlar. Gar da (40) kuruştan aşa- ğı düştüğü yoktur! İNE MEYE IŞ YOK!. Buranın mi esinde pek ve m işler olmak- tadır, Kadın ve erkek hapisha- nelerinin üzerine kilitler vurul muştur! Bir. senedeki vaide 150 âdi davadan ibarettir. ARAZİNİN HALİ Adanın garp kısmı en faz- r. Ada tavuşanile keklikten | başka. üzüme musallât - olan | yoktur, © Bura tavuşanlarının eti adeta tavuk eti » Bağlara bazı seneler. Mildiyo hastalığı öyiz olmaktadır. Hali hazırda filoksera vardır. Vekö- İstte Amerika çubukları iste- nilmiş ise de gönderilememiş. tir, Bu çubukların Oo kabukları kalın olduğundan filokseralar hortumlarını batırıp öz suyunu imeşşiyarlar. Bura ai “iç 8 kireci havi olmasından de layı laboratuvarda yetiştiril- i lâzımdır. İtalyanlar ti karşı sülfür dö kar bon ile idrojen sülfüre kullan- maktadırlar. Hattâ bild z karpitin de kış mevsimlerinde kullanıl. masını tavsiye etmektedirler, BAZCAADA ŞARABI Milliyeti iki millet arasında münaziünfi olan Omi in metheylediği Boz rabının o mevaddı kuntra denilen bir nevi siyah üzümdür ki kubbe altında em- sali yokti şarap mütehas | sısı bu üzümlerden şarap yap- | mış olan Bordo şaraplarından sene geçtikten sonra içilmelidir. “tazesi o kadar iyi olmaz. Bu şarapların İstanbulda bir İtal yan tarafından inhisar altına a. İındığını söylüyorlar! KAYMAKAM KONAĞI SU VE AHENK Kaza kaymakamı büyük bir feragatle kaymakam konağı “ yaptırılmasından eğ İemiş ve buna tahsis olunan para ile kasabaya su getirilme sii münasip görmüştür. Kay- makam Beyin yüksek düşünce- “si şayanı imtisaldir. Burada © “beş mahalle vardır. Ahali çek erken yatar ve çok erken kal. | karak işlerine giderler. Hr Tiyanlar; islâmlarla çok g ginmekte ve hükümetimizden| son derece memnun olmakta | dırlar, KAPTAN ANDON Bozcaadanın zenginlerinden olan bu çorbacı 78 yaşmda öl- müştür, Merkum vefatından evvel yaptırdığı manastırın ka pısı önünde zeminden iki met- re derinlikte ve haç şeklinde büyük bir çukur kazdırmış ve bunun bir tarafına daha saği ğında mezarını hazırlamıştı Ölmezden evvel bir kere tabu- ta girmiş ve “bakalım beni yap tığım mezara koyacaklar mı” diyerek etrafındakileri tecrübe eylemiştir! Kendisini başka mezara nakledilirken fırlayı tabutundan kalkmış ve herkesi korkutmuştur! Salibin dılıları akraabsı tarafından daima ç çek saksılarile süslenmektedi (100) yaşında bir hemşiresi ve onun da (60) yaşlarında bir kı zı vardır unlar mezara ve içeklere o bakmaktadır Bu adamın sağlığında işlediği bü- yük bir günahın adada duyul- | ması üzerine aforoz edildi hetle kendi mezarını kendisi yapmıştır. Andon çorbacı çok zengin bir adam imiş ve hiç bir vakit kiliseye o gitmezmi Buna rağmen kendisinin bir ki lise yaptırması garip görülmek tedir, ADANIN TARİHÇE. SİNDEN Bu adanın kalesini Venedik liler yapmışlardır. — 1450 tari» hinde Fatih tarafından fetho- lunmuştur. İkinci Sultan Mah mut zamanında 1231 tarihinde dış kalesi tamir edilmiştir. Ahali gerek islim ve gerek yan son derecelerde mu- hafazakâr ve larını 13 yaşından sonra s0 kağa ve çarşıya kat'inyyen çı- karmazlar. Burada bir kilise ve bir de papas vardır. İmroz | metropolidinin buraya nezareti vardır. BURANIN TESTİSİ Buranın toprağı çok eive- ei undan Efendi nammda müte- şebbiz bir genç bir atelye tesis eylemiş ve her (türlü toprak kaplar imaline başlamıştır.Tes | 8 tileri meşhur olup suyu pek soğutmakta olduğundan herkes | bu testilere rağbet etmektedir- ler. FIÇICI BEKİR USTA Rusçuktan buraya hicret etmiş olan Bekir usta namın- da bir zat çok mükemmel fıçı- lar, hattâ çembersizlerini dahi yapmaktadır. Buranm şarap fı çılarını bu adam yapıyor. MESKEN BUHRANI YOK! Burada evlerin kirası pek u- cuzdur. Ayda elli kuruşa evler bulunur. En ölâ evin icarı beş Kiradır! TUHAF BİR DELİ! Burada çok eğlenceli Sait isminde gürbüz sevimli bir ço cuk vardır. On beş yaşlarında olan bu Saidim otomobil korna sesleri, ağız gürültüleri ve el işaretlerile bir otomobil kaldı. rışı yardır ki hayretle karşı! mamak kabil değildir! Bu deli- çalması ve gramofon taklidi gazeller ve şarkılar cidden görülecek ve şeylerdendir. Burada ran ihtiyar bir imamı efendinin de halindeki garabet ve güler- ken ağzını o timsah kadar aç- masındaki maharet şayanı dik- kattir! Ada ahalisi bu iki kıy- metli arkadaşlarile pek hoş va- kit geçirmektedirler.! Ragıp KEMAL ——— ee — Madam Schliema- nın ölümü ATİNA, 28. A.A — Meşhur Al âlimlerin; man asar: atika ilim Hery Sehlieman' Midi tetkiklerde böcasnim bağla geleyeia arkadaşı olmuştur M. Norman Davis Cenevreye gidiyor LONDRA, 28 A A — M.Nor wan Davis Paris tarikile Cene mek üzre Londradan ayrı Pariste M. Herriot ö dönmeğe lüzum sümeni mubie- ul olduğu da söylenmektedir. mutaassıptırlar. | ruhani | Çanakkaleli | me İtalyada bir HARİCİ HABERLER Açlar Londrada ler yaralandılar LONDRA, 28. A. A. — Mayii Park civarında öğleden sonra süki iade edilmiştir. Bu yürüyüşe iştirak İ edenler geldikleri yere dön lerdir. Bununla beraber o nümayişçilerin çekilip dağılmasından evvel bazı kar gaşalıklar olmuştur. Atlı ve yaya po isler birkaç kere hücum mecburi tinde kalmışlardır. Seyrisefer mu- vakkat bir müddet inkitan uğramış- 10 kadar kimse gelene tedavi tar. Bunlardan sekizi hastanede edilmektedir. Birkaç kişi tevkif edilmiştir. İki poli başımdan yaralanmış. zı zarar ve hasar fenalık niyetile taş atmak suçların- dan dolayi zannaltına | alimp ceza gahiremesine gönderilenlerden nin “açlık yürüyüşü” nümayişini elli olmaması — dikkate şa yan görülmektedir. Bu maznunlar cebir ve şiddete mü tenit bu hareketlerden hep açlık yü | rüyüşü yapanları itham etmekti nazırı M. Gilmour, Hayid Park nü. mayişi hakında Avam Kamarasında cevapta © malüm olan hadiseleri anlat mış, nümayişçiler alayinin gerisinde İ bulunan birkaç şahsın yü: - masında taş ve soronlu | videler at mağa başladığını söylemiştir. M. Gilmour sözüne şu suretle de vam etmişti Park içinde ikinci derecede ehem miyetli baz, tecavüz ve hakaret suç larından dolayi 4, Parktan dışarı da kaba hareketlerde bulunmak, taş at | mak, dövme, yaralama, ve hasarat yapma suçları dolayisle 8 kişi tevkif olunmuştur. Polislerden ikisi ağır olınak üzre len bir kamyon polis tarafından dur durulmuş ve | içinde uçları çivi muş ve müsadere edilmiştir. Bir kamyon da Hayid Park takım sopalar çıkarıldığını gör- iş, kamyonun içini araştırmış ve 60 Ladar değmek ie birçok odun ba re eden ve akşam üzeri kendilerini gece mahsus yerlere gö- barınmağa örme zabıtadan takdirle bahsetmiş- “ML Güme bu kargaşalıklardan çoğunun hüsnü niyet sahibi işsizler tarafından değil, fakat yegâne mak- satları karı ibaret olân kimseler tarafından ika edildi. ğini Avam Kamarasmnın takdir ede- ceği ümidinde bulunduğuna da ilâ- ve etmiştir. Bundan sonra M. Gilmour sokak. kat daha güçmeştirmermesini ahali- den rica ederek beyanatıma nihayet vermiştir. İtalyanın Meksika elçiliği BERLİN 28 A.A. — Wolff Ajansından: Alman nazırlar meclisi matbuat kalemi sabık müdürü olup şimdiki halde ne- zaretlerden birinde müdür bu- lunan M, Zechi Meksika orta elçil'ğ ka hükümeti muvafakat cevabı vermiştir. : —.... Türk mahpus İstanbulda bulunan bir Türk ailesi tarafından Roma | sefareti- âki olmaktadır. len şey ve Bu mi İvi İ İşgal zamanında kuvayı milli- İ yeye bir çok hizmeti dokunan, Karaağaç, Kâhtane ve Tersane ambarlarından bir çok mühimi tı Anadoluya geçiren Rizeli Mah mut E€. ismindeki genç, bir ak- İ sam Ayvansarayda İtalyan polisle. rile aralarında çıkan bir vak'ada kaçıp kurtulmak için korkutmak kastile silâh atmış ve çıkan kur- şunlarlı | rnıdan yaralanmıştır. Val | #eskıp Mahmut Ef. yakalanmış ve bir kararla ftalyaya sevkedil. miştir, 14 seneden beri İtalyada mah pus bulunan Mahmut ir leri gimme dan yapılacak bu gencin geri sat tetkik edilerek bir ei İle Bat lie Bir çok nümayişçi- ! talebini PARİS, 28. A. A. — ada yüksek meclisi de bugün tetkik edilecek yeni Fran siz plânı yalnız Fransanın silâh kuv- vetlerinin azaltılmasına (dair olma- yıp umumi mahiyeti haiz ve bütün milletler hakkında tatbiki mümkün bir plân şekil ve tarzındadır. Bu plân şu kısımları havidir: | — İstişari mahiyette umumi bir misak projesi, 2 — Yardım, emniyet ve mürakabe hakkında mevrili bir mi sak projesi, 3 — Tedrici surette ve ilkönce bombardıman tayyarelerin- den başlamak üzre beynelmilel bir kuvvet vücuda getirilmesi hakkında ki proje, 4 — Hukukça müsavilik e sazın Almam taleplerini tatmin #- decek surette tatbikine — dair proto- kol, 5 — silâh kuvvetlerinin azaltıl “ İması hakında umumi bir mukavele LONDRA, 28. A. A. — Dahiliye | Faşizmin On senesi İkinci on sene de feda- kârlık bekleyor ROMA, 28 (A-A.) — M. Mussolini bugün siyah gömlek Kere hitaben söyleyeceği bir nutukta diyecektir ki: “Faşizm ihtilâlinin ilk on se nesi bitmiştir. Bütün mülletin gösterdiği şevk ve heyecan ile * | başarılan umumi büyük işler in şa ve imar hususundaki azmimi ze gelecek asırlarda birer ahit | olacaktır. Karaları denizler ve hava, hülüsa her yer kuvvetimi zin; azmimizin izlerini taşımak tadır. İkinci on sene iğinde bir çok yeni vazifeler yeni emekler sar fetmemize bir takım fedakâr. lıklara katdlanmamıza lüzum gösterecektir. Biz bu gayret ve fedakârlıkları mesuliyet duygu gereceği, M. Musolini neşrettiği bir kararnamede devlet dairesinde kullanılan memurlar hakkında | beş seneden beri muhafaza ve - | takbih, maaş indirme veya kes. | me, sınıf tenzili; para cezası İ kabilinden muhtelif tedbirleri iptal etmiştir. ROMA,28(A.A.) — M. Musolini Faşizmin 10 uncu yıl temayüz ettiren mubtelif işlerin ve yapıların açı lış resimlerini yapmakta de. vam etmektedir. Bugün Başve kil, Faşistlerden ölenlerin hatı rasına vakfedilen kilisenin, son ra “Denizyolu” denilen ve Ca- pitole'in eteğinden Ostie'ye ka dar uzanan yeni yolun açılış re simlerini yapm Bu yeni yol Albins dağı istikametinde açılan “Dağlar yolu"'nun eşi dir. Dağlar yolu seyrisefere ya- rın açılacaktır. Bundan sonra başvekil ecne bi memleketlerde yaşayan İ- talyanlara ait işlere bakanu. mum müdürün binasına. ecne- bi memleketlerde ölen 45 Faşis, tin hatırasını ebedileştirmek il çin konan iki levha küşat res mini icra etmiştir. Bu levhaları kapata örtü ecnebi yurtlarda yaralanan 3 balila tarafından a- çıkmıştır. Harbindeki ecnebiler HARBİN 28 A.A. — İngili iz orta elçiliği ir müracaalta bulun muş, Harbindeki ecnebilerin himayı yeni Mançuri kümetinin aldığı Siyer kâfi olmadığından burada nelmilel zabıta y: kuvvet vücude getirilmesi tale bini havi bir karar suretinin Ha ticiye Hezaretine gönderilmesi. ni rica dm | ma ve selâmet meseleleri Fransız Plânının ana hatları neymiş? (Almanyanın hukukta müsavat tatmin edecek bir protokol da var ayni 2a- manda | halleylemektedir. Bundan başka bütün memleketler hakkında bilhasan herdevletin kuvvetlerini te dafüi bir hale getirmeğe ve ordula- rı milis şekline koymağa matuf üm mi prensipler vazetmektedir. Fransada askerlik hizmeti müdde önün azaltılması bu planın bir tatbik geldi mahiyetinde dersiş edilişi. Bu plân ikinci Teşrinin üçünde si lâh kuvvetlerini azaltma konferans bürosuna tevdi edildiği zaman Fran sanı sulh arzusunu meydana çılear- miş olacaktır. Teslihat mütareke CENEVRE, 28, A: A. — 26h kümet, teslihat inrekesinin 4 ay müddetle temdidini kabul ettiklerini bildirmişlerdir. Büyük devletlerden yalnız Alman ya henüz muvafakat cevabı verme- e | seti Chaco'da Muharebe Bolivyalılar cephe boyunca geri çekiliyorlar ASSOMPTİON 28 (A.A) — Parage harbiye nâzırı tara- fından bildirildiğine göre Şako muntakasına gönderilen bir yar dım kolu bu havalide susuzluk- tan ölmüş yüze yakın Bolivya askerinin cesetlerine rast gel- iştir. Bu esnada Paragelilere ait bir ileri karakola gelip tes. | lim olan 3 Bolivyalı mensup ol dukları piyade alayından 4 za- bitle 170 kadar. askerin büyük ağaçlar ve uzun otlarla dolu bir İ sahada kaybolduklarını söyle İ miştir. Bolivyalılar bütün cep- he boyunca geri çekilmektedir ler. Parageliler Manavalt mın- takasını bir baştan öbür başa ele geçirdiklerini ve birçok esir aldıklarnız iddia etmektedirler. Ceneral Kenat LA PAZZ2B(A.A.) — Sa- bik Alman cenerallerinden Kundt, Chaco muıntakasıdaki Bolivya ordusuun kumandanı. ğını deruhte etmesi * hakkında Bolivya hükümeti tarafından yapılan teklifi kabul etmiştir. Ceneral Kundt. yakında Boli yaya gelmesi beklenmektedir. BERLİN 28 (A.A.) Wolff Ajansmdan : o Alman cenerak lerinden Kundt kendisinin Şa- ko mmtakasındaki Bolivya or- dusu başkumandanlığına tayin edildiğine dair bazı gazetelerde görülen haberleri tekzip etmiş Bolivyada bilfiil bir askeri ku- mandanlık vazifesi kabul etme diğini ve etmeyeceğini söyle. miştir. , ——— İktisat konferansı arifesinde OTTAWA 28 A.A. — Ge genlerde şimali Amerikadan Ottawaya gelem sabık İngiliz Hariciye nâzım Lord Reading- in fikrine göre dünya iktısadi- yatı konferansın toplanma tarihi Amerika Reisicümhurlu. ğu için yapılacak intihabın ne- ticelenmesine bağlıdır. Lord Reading demiştir ki: M. Hoover intihap edilecek olursa konferans şubatta topla nacaktır. Şayet M. Roosevelt intihap edilirse konferans an. cak martın dördünden sonra tima edebilir. Çünkü bu int hap neticesinde teşekkül ede- cek yeni Amerikan hükümeti bu tarihte vazifeye baslar. Ottava itilâfları LONDRA, 28 A.A vam Kamarası Ottawa itilâ rınm tasdiki bakkındaki kanun ihasımı ikinci kıraatinde 77 muhalif ağ pir 423 revle ka bul etmisi ? İm Amiral Bristol ve Muhtar B.in verecekleri konferanslar ANKARA, 28 n sabak dir. Bu konferansları W. EF. A, — Bize verilen malümata göre Türkiye #8” kizde Nevyorkta Amerika - si Amiral Bristol cenaplari; a Bey çadiya 3 iağMizce e elele hira kaale ei Gİ A. F, istasyonu 4d0 ve W. J. Z. istasyenü 394 metrelik tulümevç üzerinden neşredeceklerdir. Ankara sonbahar at yarışları ANKARA, 28. A.A: — Sonbahar at yarışlarının dördüncüsü o bugü yaşla yerli ve arap, Koşu kazanmamış hayva “yusunda Remzi Beyin Hilâli birinci, Ki Ikinci koşu dört ve daha yırkat da yapıldı. Mesafesi 1000 metre Fikret Beylerin Maltayı ikinci, Zeynel Efendinin Sasibi üçüncü geldi. İki yaşındaki haliskan Türk tayların 1200 raetre mesafeli | kaşusund Karacabey bârasından üç tay girdi. Birinciliği Güller, ikinciliği Özdemir; kazandı. Dört ve dalıs yukarı yaşta yerli ve arap hayvanlar arasındaki 3000 esi re mesafeli koşuda dört hayvandan Ahmet Beyin tayyarı birinci, Prens H# lim Beyin Rüçhanı ikinci geldi. Son koşu 2200 metre mesafeli bendikepti. Dört ve daha yukarı yaf” haliskan İngilizlöre mahsus clan bu koşuya altı hayvan girdi. M. Aliyoti” nin Oösseri birinci, Akif Beyin Tayyarı ikinci geldi. Adanada kuraklık tehlikesi yok ADANA, 28.A.A. — Uzun müddetten beri devam eden kuraklık kork” su dün sabah sazt 6 buçukta başlıyan larla ortadan kalk ve halen devam eden mebzul yağın sayılabilir. Yağmur çok geniş bir sahaya düşmüştür” | Mersin, Tarsus ovalariyle Cukurova kâmilen bu yağmurdan istifade ete tir. Çiftçi yağan bu feyizli ve bereketli yağmurlardan çok memnundur” Amasya panayırı açıldı AMASYA, 28 A.A, — Hersene aç panayırı yarın açılacaktır Hayvan Sergisi Bu seneki sergiye yüz seksen üç hayvan kaydedildi. Dolmabahçede eski hasahırlar | pazar günü açılacak ehli hay t sergisinde mükâfat alacak hayvanların puvantajı ikmal edil miştir, ! Dün ve evvelki gün tetkikatta bulunacak puvantaj heyeti şu ze vattan mürekke ti: Vilâyet Bay- Rasim Bey, fırka sor lay Mustafa, Hay hastanesi müdürü Mazhar, Mi lay mütekaidi baytar Şeref, yet ziraat müdürü Tahsin, zira» at odası âzasından Mazhar, gır deposu müdürü Abdülkadir, vilâyet baytar muavini Mehmet Ali, Üsküdar hükümet baytarı Muharrem, Yalova hükümet bay tarı Mehmet Ali Beyler. Hayvan sahiplerine verilecek | ikramiye mikdarı 3,500 liradır. Bu sone seriye 11 at 47 inek öküz ve sai 5 koyun olmak ö- zere 183 hayvan kaydedilmiştir. | Sergi pazartesi günü saat 14 te Vali Muhiddin Bey tarafından a- | şılacaktır. Sergi iki gün halka a-| çık kalacaktır. Çek cümhuriyetinin yıl dönümü 14 üncü yıl dönümü oldu jundan saat 18 de jereral kon sül M.Dr Atonin Paparnik tara fından Tokatliyan otelinde bir resimi kabil yapılmıştır “Beraat Ahmet efendi isminde bir a- dama işkence yapmak suçun- dan maznun polis İ inci şube müdiriyeti memurlarından dört efendi mahkemeye verilmişler- di. Bu dört memurun muhake. meleri ağır ceza mahkemesinde yapılmıştır. Muhakeme neticesinde iddia edilen işkence suçu sapit olma. dığından memurların beraetle- rine karar verilmiştir | mahkemeye ılan ve üç gün devam eden Amar Doktorların İçtimaı Etıbba muhadenet cemiyeti dün toplandı. Etibba muhadenet cemiyeti aylık tatil devresinden sonra çtimamı doktor Mazhar Beyin. riyasetinde yapmış İçtimada cemiyete âza olmak isteyen doktorların tal çe ri okunmuş, memnuniyetle kal edilmiştir. Bundan sönra âzadan on KE muştur, bu tekrirde Etibba na aidatların © vermeyen b muhtacı müsvenet doktorla” erilmek üzere OK dukları bildirilmekte ve bu Â## nm aidatların cemiyet taral “ m verilmesi teklif | edilmeki* “Bu teklif etrafında uzun 5 dıya mütalealar © serdedilmiş *€ neticede bu gibi müracaatları ve Şi tetkik edildikten sonra bu bus” ta bir karar verilmesi mit görülmüştür. Bundi sonra Etibba üci erleri nini tesbiti için müzakerata 2” lunulmas teklif edilmiz, fakat VE hususta hazerlammın olana değ evvelemirde bir proje ba Eseri js ve meselenin bu pro; zarından sonra görüşülmesi ae gelecek ay toplan” mak üzere nihayet verilmiştir. Üç kardaş katili MARDİN. 27 (Milliyet) 7 Üç kardaşı öldürüp firar olan Ali Bezazi oğlu Yusuf # mındaki şerir geçen gün (Zı” nar) bahçeside müsademe cesinde yakalanmıştır: İ sinin imzaladığı bir takrir oku” İşten el çektirilenle” MARDIN, 27 — Miğyet b be zasında bulunan © Maliye fettişi Haydar Bey Mal ii rü Lutfi ve maliye ves! gü Abdülfeyyaz Beylere işten çektirmiştir: a,