16 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

16 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Bir gencimizin Muvaffakıyeti Uzun zamandanberi Almanya- da bulunan Metanet Hurufat fab- rikası sahibi Mehmet Ali Beyin mahdumu Mehmet Hikmet Bey birçok kaline, matbaa, (fabrika iktısadiyatı ve işletme wsullerinde tetkikat ve tetebbuatta bulunmuş, Bronsehway yüksek fen mektrbin- den mezun Diplom-mühendis ola- rak vatanma avdet etmiştir. Berberler tarifesi Berberler saç tarifelerini dük- küânlarma asmak mecburiyetinde oldukları halde son günlerde bazı berberler tarife listelerini. indir. mişler ve istedikleri gibi ücret a- mağa başlamışlardır. Belediye kazalara bir. tamim yaparak tarifelerin aynen tatbik edilmesinin teminini bildirmiştir. Yeni eserler Türk Maarif arihi Pedagoji tarihi ve Türkiye Ma- arif tarihi müellifi Erzurum meb” usu Nâfi Atuf Bey | tarafından Türk Maarif tarihi hakkında bir Deneme adlı yeni bir eser neşro- lunmuştur. Bu eser Türkiye ha- arif Tarihinin ikinci cildini teşkil etmektedir. Eserde Nafi Atuf Bey büyük bir salâhiyetle şu mevzuları tetkik etmektedir: Meşrutiyetin ilânmda Türkiye o Maarifi ne halde idi? Emrullah Efendinin Maarifte yap- tığı slahat, Muallim mektebinde ulahat, Balkan barbi ve ip, Nafi Atuf Beyin güzel bir üslüp ve salâhiyetli bir kalemle hazırla» dığı bu eseri tavsiye ederiz. Zabitan için mu- aşeret usulleri Merhum Londra büyük elçili- ği müsteşarı ve Hicaz mümessi- 5 A. Lütfullah bey tarafından hazırlanan “zabitan için muaşeret usulleri ve beynelmilel | teşrifat i,, isimli eser abhiren ki- neşrolunmuştur. ZAYI — R. H. marka 21004/8 No. la 5 fıçı müstahzarata it İstanbul Ithalit Gümrüğünden (aldığımız MİLLİYET ls. a . . 'İktısat Vekâletinden: | İ — 2054 numaralı kanunun hükümete verdiği salâhiyete müsteniden şekerin bir elden memlekete ithal ve idaresi hükümet çe kararlaştırılmıştır. Türkiye gümrüklerine gelmiş veya 15 Bi- rinci kânun tarihinde yolda bulunmuş olan şekerlerin muamelele rinin tasfiyesi maksadı ve o mukabillerinde muamele vergisine matrah olan kıymetten yalnız Gümrük resmi tenzil (edildikten sonraki kıymetleri kadar Türk malı ihracı ve satılması ve aşağı- da yazılı hükümlere uygun bulunması (şartlarilebu şekerlerin memlekete itballerine müsaade edilmesi tekarrür etmiştir. Şeke- rin memlekete bir elden ithal ve idaresi tarzı ve bu husus için tek- Hf talebi ayrıca ilâzi olunacaktır. | 2 — Alâkadarların Birinci kânun otuz birinci günü akşamı- | na kadar İktısat Vekâletine veya 13344 numaralı kararnamenin üçüncü maddesinin tatbikine dair tamim edilmiş olan talimatna” menin dördüncü maddesinde yazılı heyetlere tahriren müracaat- ları lâzımdır. Bu müracaatlarda şekerin cinsi ve miktarı bedeli, menşei ve hangi gümrükte olduğu veya hangi vasıta ile gelmekte bulundu- ğu tasrih edilmelidir. 3 — İkinci maddede yazılı müddet zarfında müracaat etmir yenlerin bilâhare vukubulacak müracaatları hiç bir suretle nazarı itibare alıxmıyacaktır. 4 — İkinci maddede yazılı heyetler birinci kânunun otuz bi- rinci günü akşamına kadar kendilerine vaki olan müracaatları ta- rih ve numara sırasile bir cetvele dercederek İkinci kânunun ü- çüncü günü akşamına kadar İktısat Vekâleti namına postaya tevdi etmiş bulunacaklardır, Bu Heyetlerin alâkadarlara müraca atlarını tesbit için birer numara vermeleri mecburidir. 5 — Şekerin menşei olan memlekete göre İktısat Vekâletin- ce tesbit olunacak muadil kıymette Türk mahsulâtnm Birinci kânun on beşinden itibaren o memlekete ihracı ve satılması mec buridir, Çekoslovakya için bu mahsul münhasıran fındık Belçi- ka için arpa ile 930 senesi veya daha evvelki seneler mahsulü tü- tün, Macaristan için üzüm, incir ve fındık, Romanya için zeytin ve zeytinyağı. Holanda için üzüm, incir ve 930 senesi veya daha evvelki seneler mahsulü tütün olarak tesbit edilmiştir, “Rus şekerleri evvelce tekarrür etmiş olan esas dahilinde gi- receklerdir.” : 6 — İhraç edilen malın gittiği mahalde gümrük rüsumunun tediye edildiğinin ve satılmış olduğunun isbat olunması ve ayni zamanda o mahalde bulunan Türk sefir veya en büyük Hariciyı memurunun tasdiklerini havi vüsul şahadetnamesi ibraz edilmesi mukabilinde şekörlerin memlekete ii Gümrüklerce müsa- ade olunacak ve keyfiyet İktısat Vekâletine bildirilecektir. Bu suretle ithal edilecek şekerlerin bedellerinin 8 numaralı kararname mucibince ihracat dövizlerinden tediyesi veya mahsur bu şarttır. 7 — Şeker, kahve ve çaym memlekete ithali için (o İktisat Vekâleti ile alâkadarlar arasında yapılmış olan hususi mukavele ler hükümleri mahfuzdur. (6629) Halkevi balosu Şubatta, Halkevi içtimai mus venet şubesi menfaatine verilecek olan balo için dün Vali ve Beledi- ye reisi Muhittin Beyin riyasetin- de Perapalasta bir içtima yapıl mıştır. Komite balo hazırlıklarını görüşmüştür. Bir tavzih Cümhuriyet, Milliyet, Vakıt gaze- telerinin 10 kânumusani 932 tarihli nüshasında halk musiki O cemiyetin. den bir gurup namına derç edilen fo a yısız hayat Çetin ve amansız MAY Mi Birinci şar yaa iye ör e em 2 a yemen VE örer marka 4733 No bir fıçı müstahzara, | etmektedir. Mezkür © cemiyetle hiç ta ait Galata İlhalât Gümrüğünden | bir alâka ve münasebetimiz olmadı. aldığımız müfrez ordino zayi olmuş. | Zin: tavzih ederiz. tur. Yenisi alındığından zayiin hiç | Cavit Nuri Tahsin Rağıp Fethul-| Bir hükmü kalmamıştır. Abacı Zade | lah Mükerrem Hayri Fahrettin Avni İsmail Hakka, Istanbul 2 inci iflâs memurluğun- | dan: Sirkecide Nur hanında otur.| makta ve Nalburlukla meşgul bulun makta olan Andontokatlıyan Ef iflâs 612932 tarihinde açılıp tasfiyenin adi şekilde yapılmasına karar veril miş olduğundan: 1 — Müflisten 2- lacağı olanların ve istihkak iddiasm da bulunanların alacaklarını ve isti | PERTEV MÜSTAHZARI PERTEV Şurubu PERTEV Briyantin Istanbul dördüncü icra memurlu- ğundan: Tamamı 5000 ira kiymeti mubammineli Boğaziçinde Rumeli- isarında Arpaemini mahallesinde! Suyolçu Halen mezarlik sokağında &ski 1-3 ve 153 yeni halen 62 nume- rolu kayden mukaddema yekdiğeri- ne maklüp arsa elyevm hane halen ahşap apartıman şeklinde olan bah- çeli hanenin tamamı açık artterma- ya konmuş olup şartnamesinin 22 12-1932 tarihinden itibaren daire- mizde herkes tarafından görülebile- ceği gibi 23-1-933 tarihine müsadif PERTEV Kolonyası FABRİKASI İstanbul Çerberli Tas İstanbul asliyo mahkemesi birinci hukuk dairesinden; Akşehir bankası İstanbul şubesi vekili Avukat Faik B. tarafmdan Ayyaş kazasmda Gü- dül sahiyesisde (sekin Yanıkzade Mehmet B. aleyhine ikame olunan rehin satışı davasınm — icra kılınan muhskemesinde davacı bankaya mer. bun 125 balya tiftiklerim ticaret ka- sumamun 766 mcı maddesine tevfi- kan bilmüzayede satilmasına ve 3a- tışm da 21-12-9832 çarşamba günü sanat 13 ten 15 e kadar İstanbul Bor| man gelmeleri ve müflis ile müşterek | maddei kanuniye hükmüne göre ha- #asında icrsm mükerrer. bulunmuş | borçlu olanlar ve kefillerinin ve bor- Kala Re LA Gk LE Sakal sum kaklarını ilinden bir ay içinde 2 in-| pazartesi günü saat 14 ten 17 ye ka Gİ iflâs dairesine gelerek kaydettir. | der dairemizde açık arttırma ile sa- meleri ve debilerini | (senet ve def. | ilacaklır. Arttırmaya iştirak edecek ter hulâsalari vesaire) | asıl veya a e ke ddak suretlerini tevdi eylemele | buçuğu nispetinde pey ak- e İ gesini veya Mülki bir bankanın tami- di | 0 MAN Ye e > ini» ve borçl ildiz resi ve Belediyeye sit. tenvirat ve veclari, 3 — Müflsin seal bar | eza amarok eza ve ile kaman. pe slatla okura olsun ellerinde be-| van 119 uncu snddesine bevfiken baz > mallar. üzerindeki | ayri menkul üzerinden ipotekli ala | hakları mahfuz kaknak şartile bun-| caklılar He diğer alâkadaranm ve ir. ları ayni müddet içinde daire erarine | tifak bakkı sahiplerinin bu hakları tetvdi o etmeleri oOve O etmes| me ve hususile faiz vo raasarife dair | Jerse makbul © mazeretleri | olan iddenlarmm ilân tarihinden bulunmadıkça © eermi © mesuliye-! bazen 20 gün içinde evrakı müspite- te uğrayacakları ve ruçhan hakların lerile bildirmeleri aksi halde bakları dan mahrum kalacakları. 4 — 24-12. | tapu sicillerile sabit olmadıkça satış 802 tarihine müsadif cumartesi gü- | bedelinin paylaşmasmdan hariç ka nü” sant 14 te alacaklıların ilk içi-| lacakları cihetle alâikadaranın işbu ceket etmeleri ve daha fazla mali- ii e CUMA TGKANUNUEVVEL 1932 Yeni bir takas mukavelesi Polonya'ya ihraç edilecek Türk malları hakkında İktısat Vekâletinden: 15 Teşrinisani 932 den itibaren üç ay müddetle muteber ol- mak üzere mexleketimizle Lehistan arasmda aktedilen takas mu kavel in tatbiki tekarrür eylemiştir. Bu mukaveleye nazaran memleketimizden Lehistan'a “128” bin Zloty kıymetinde halı “252” bin Zloty İç fındık, “73” bin Zloty iç ceviz, «Zi» bin Zlo- ty fıstık, «31» bin Zloty incir, “84” bin Zloty kuru üzüm. “21” bin Zloty taze meyve ihracma mul: Lehistan'dan: “20” bin Zloty iplik, «20» bin Zloty am- balâj kâğıdı, «30» bin Zloty hurdavat eşyası “150” bin | Zlety yünle karışık pamuklu mensucat. “70” bin Zloty parke ve kontr plâk, “235” bin Zloty pirinç, «60 bin Zloty Jütten mamül smba lâja mahsus mensucat, “25” bin Zloty kıymetinde şişe ve lâmba şişesi ithal edilecektir. Her iki memleket menşe şehsdetnamelerile tevsik edilecek olan bu eşya serbestçe her iki memlekete ithal edilecek ve bu mü- tekabil ithalât eşyası dövizleri de kezalik serbestçe ita olunacak- tır. Keyfiyet ehemmiyetle Türk İhracat tacirlerine tebliğ olu- Bur, (6628) İktisat Vekâletinden: 1 — 2054 numaralı kanunla verilen salâhiyete müsteniden mezkür kânunda yazılı maddelerden kahvenin aşağıda yazılı e- saslar dairesinde bir elden memlekete ithal ve idaresi hükü- metçe kararlaştırılmıştır. 2 — Bu husustaki teklifler ikinci kânunun onuncu gününe | İ nin tediyesine tahsi kadar doğrudan doğruya İktısat Vekâletine yapılmalıdır. 3 — Bu teklifler vekâletçe teşkil olunacak bir komisyon ta- rafından tetkik edilerek İcra Vekilleri heyetine arzolunacaktır. Ihalenin icra edilebilmesi için teklif sahiplerinin en müsait tekli- Ai yapmış olmakla beraber deruhte edecekleri işi emniyetle ifa e debilecek ehliyet ve ihtidarda bulunmaları da meşruttur. Bu hu- susun takdirinde ve yaptıkları teklife ve haiz oldukları ehliyet ve iktidara göre talipler arasında işin dilediğine hialesinde hükümet serbesttir, N 4 — Teklifler, Türkiyenin bütün kahve ihtiyacmı tatmin €- decek mahiyette olacak ve piyasa için herhangi bir darlığı mu- cip olmıyâcak surette istok bulurdurulacaktır. İstok miktarı İk- tısat Vekâleti ile müştereken tesbit olunacaktır. 5 — Türkiyeye ithal olunacak kahvelerin bedelleri alâkada- rın nam ve hesabma'olarak milli bir bankada bloka edilecektir. Bu para, ancak altıncı maddede yazılı olduğu veçhile sarfedilebi- lecek veğkâhve mukabilinde hiç bir suretle döviz verilmiyecektir. 6 — Memleketö ithal edilecek kahve mukabilinde memleket mahsulât Ve mamulâtından muadil kıymette eşyanm < ihracı ve satılması mecburidir. Bu mecburiyet, Türk mehsülât ve mamulâ- tnın kahvenin menşei olan memlekete veya Türkiye © eşyasma benüz pazar olmıyan zeemleketlere ihracı ve (o satılması suretile ifa olunabileceği gibi hükümetçe takas eşyası arasına ithal edi- len Türk mahsulâtına ve mamulâtma ilâveten İktisat Vekile tince ileride tensip olunacak diğer eşyanın ve zeytin ile zeytin- yağının herhangi bir memlekete ihracı ve satılması dahi ifa olu- nabilir. Ancak kahvenin menşei olan memlekete veya Türkiye eşya” sına henüz pazar olmıyan memleketlere ihraç ve satış suretile vu- kubulacak teklifler dokuzuncu madde mucibince tercih (| sebebi olacaktır. 7 — Memlekete ithal edilecek kahveler, memleket dahilinde beynelmilel fiat ve teamüllere göre toptancı tüccarlara satılacak | tir. Satışm hükümetin göstereceği bir teşekkül tarafından yapıl. ması hüzusları da görüşülebilir, Tekliflerde, beynelmilel teamüle göre tesbit olunacak fiat ne nisbette zam yapılmak istenildiği dahi vazıhan gösterimelidir. 8 — Hükümetçe müsait telâkki olunan teklifler karşısında uzun ewüddet için dahi başlanılabilir. 9 — Iktısat Vekâleti, bu esaslar dahilinde aktedilecek muka- velename hükümlerinin tatbikatını dilediği gibi kontrol ettirmek hakkını haizdir. 10 — Aşağıda yazılı hususlar tercih sebepleri olarak kabul edilmiştir. A — Ithal edilen kahve bedellerinin tediyesinde gösterilecek teshilât ve kredi, B — Muadil kıymette Türk mahsulâtınm altıncı omadde i mucibince kahvenin menşei olan memlekete veya Türk eşyasına | büdün ifası mecburi olacak ve bu hususta makbul ve henüz pazar olmıyan memleketlere ihraç ve satılması. 1) — Beynelmilel piyasa teamüllerine göre hareket ması veya bu piyasa fiatlerinden fazla fiatla satış yapılması veya hut herhangi bir sebep ve süretle mukavele ahkâmına risyet edil memesi hallerinde tarafeyn arasmda tahaddüs edecek ihtilâf hâ- kem vasıtasile halledilecek ve üçüncü hâkem İstanbul Ticaret O- dası reisi tarafından intihap olunacaktır. 12 — Taliplerin tekliflerine Iktısat Vekâletince makbul ve #ruteber bir banka teminatı rapteylemeleri şarttır. Bu teminatın miktarı teklif yapılırken asgari elli bin lira ve mukavele aktedi- lirken asgari iki yüz bin liradır, (6630) İstanbul Belediyesi İlânları Fatih Belediye Şubesi Müdiriyetinden: Fatih'te Otlukçu yo- kuşunda Vilâyet malı Moralı Osman Efendi medresesi arsasında mevcut 140 metre mik'abı mikdarındaki taşların — beher metre eik'abına 40 kuruş kıymet vazedilerek 28/12/932 tarihine mü- sadif çarşamba mahallinde bilmüzayede satılacağından talip olan ların 94 7,5 pey akçasım yatırmak üzere daireye © müracaatları İ Çekoslövakyaya Fındık ve İn. cirlerimiz serbest girecek ve dövizleri verilecek. İktısat Vekâletinden: Çekoslovakya hükümetince Türk fındık ve incirlerine vaze- dilmiş olan ithalât ve kambiyo tehdidatının ahiren refedilmiş ol- duğu ve bundan böyle bu mallarımızın Çekoslovakyaya serbest bir surette ithal olunabileceği tebliğ olunur. (6631) İktısat Vekâletinden: 1 — Türk mahsulât ve mamulâtından hükümetçe takas eşya $ı arasına ithal edilenler “halı, tiftik, gülyağı, palamut ve hülâsa- su kereste ve travers, 930 senesi veya ondan evvelki seneler mah sulünden tütün, kömür müstesna olmak üzere madenler” ile in- cir, fındık, canlı hayvanlar afyon, zeytin. zeytinyağı ve kuşyemile Antep fıstığını Türkiye eşyasma henüz pazar olmıyan memle- ketlere ihraç ve satarak mukabilinde o memleketlerden muadil kıymette ecnebi eşyası getirmek istiyenlere, talepleri aşağıda ya- zılı şartlara uygun bulunmak şartile İktısat Vekâletince müsaa- de verilmesi tekarrür etmiştir. 2 — Bu husustaki talepler tahriren İktisat Vekâletine yapıl malıdır. 3 — Talep olunacak ihracat miktarınm iki yüz bin biradan az olmaması şarttır. 4— Türk mahsulât ve mamulâtına henüz pazar olmıyan memleketler Japonya, Brezilya Hindistan, Cemubi Amerika, Portekiz gibi memleketlerdir. 5 — İhraç olunacak. malların dövizlerinin tahsil edildikçe 8 numaralı döviz kararnamesi mucibince Merkez Bankasına bir bloke hesaba yatırılması ve ancak ithal edilen eşya dövizleri- mecburidir. Binacnayleyh ihracat dö- vizleri memlekete girmedikçe ithalât dövizleri verilemez. An- cak satım alacağı Türk malı için mübayaadan evvel döviz getirmek istiyenler İktisat Vekâletini haberdar etmek vebu dövizleri milli bir bankaya yatırarak oradan Türk malları be dellerini ödediğini Banka kuyudile isbat etmek şartile bu kayrt- ten istisna edilirler. 6 — Taliplerin birinci madde mucibince yapacakları ihracat mukabilinde kontenjan harici olarak memlekete sokmak iste- dikleri eşyanın ciiis ve miktarlarını da İktısat Vekâletine bildir- meleri icap eder. Bu eşya alâkadarla İktisat Vekâleti arasında görüşülerek tesbit ve mukaveleye dercolunur. 7 — Mukavele tarihinden itibaren ihraç edilip satıldığı ve- saikile isbat edilen eşyanın kıymeti 13344 numaralı kararname- nin üçüncü maddesinin tatbikine dair tamim edilmiş olan talimat camenin dördüncü maddesinde yazılı heyetler mârifetilö * tesbit olunur. Bu ihracatın İstanbul, İzmir, Mersin, Samsun; Antalya, Trabzon, Çanakkale; Fethiye ve Küllük gümrüklerindea yapılma sı meşruttür, 8 — İthal edilecek eşyanın kıymeti muamele vergisine mat. rah olan kıymetten yalnız gümrük resmi tenzil olunarak bulunan kıymettir, 9 — İhracatın ithalâttan evvel yapılması meşruttur. Melm kimlerden alındığı, o hangi vasıtalarla hangi (omemleketlere me zaman sevkedildiği ve gittiğimemlekete gümrük resmi tediye olu narak çıkarıldığının o memleket gümrüklerinden ve mahallinde- ki Türk sefir veya en büyük Hariciye memurundan tevsiki ve sa- tılmış olduğuna dair vesaikin ibrazı mecburidir. Bu vesaik alâka darlar tarafından Ankarada Takas Komisyonuna ibraz edilerek komisyonca verilecek müsaade üzerine ithal edilmek © istenilen malın gümrüklerce kontenjan harici ithallerine müsaade olünür. Komisyonun müsaadesi tarihinden itibaren altı ay zarfında mal- ların ithal edilmiş bulunması mecburidir. 10 — Alâkadar tarafından İktısat Vekâletince o makbul ve muteber mali bir teminat gösterildiği takdirde Türk malı ihraç edildikten sonra bu malım mahalline vardığı ve gümrüğü tediye edildiği ve satıldığı hakkındaki vesaikin ve vüsul şehadeinsxesi nin vüruduna intizaren ithalât yapılmasına müsaade olunabilir. Bu takdirde keyfiyet İktisat Vekâleti tarafından Gümrük ve İn- bisarlar Vekâletine bildirilecektir. 11 — Bu esaslar dahilinde İktisat Vekâleti ile mukavele tedenlerin esamisi Vekâletçe takas komisyonuna ve gümvük inhisarlar vekâletine bildirilecek ve gerek komisyonca ve gerek gümrüklerce bu esamiye ait ihracat ve ithalât hesapları tutula- 12 — Iktısat Vekletile mukavele aktedildikten sonra taah- muteber wrali teminat gösterilecektir. (6627) Deniz Levazım Satına'ma . Komisyonundan: 20 Ton benzin: Kapalı zarfla münakasası: 7 - Kânunusani 933 cumartesi günü saat 11 de, Deniz kuvvetleri ihtiyacı için lüzumu olan 20 ton benzin ka” pah zarf usulile münakasaya konulduğundan şartnamesini gör mek isteyenlerin her gün ve vermeğe talip olacakların da müna kasa gün ve saatinde muvakkat teminat makbuzlarile (o birlikte Kasımpaşada Deniz Levazım Satınalma komisyonuna müraca- / atleri, (6589) Bir senede İdarede teraküm edecek kırpıntı küğttların yapı” lan müzayedesinde tonu 31 liradan talibi uhtesinde kalmıştır, 90 | 25 den aşağı olmamak üzere arttırmak isteyenlerin 19-12-93/