19 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

19 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Tütünlerimize toptancı Ekonomi Dünyanınen çok tütün içen milletine tütün! Çin; tütünlerimize müşteri ——e Müsait fiatla bütün tütünleri. mizi Çin almak istiyor Dünyanin en büyük tütün istihlâk memleketi olan Çinden son günlerde tütünlerimizden mubayaatta bulunmak için bir Pe müracaatlar vaki olmakta- ar, üyük bir Çin ithal müesse sesi Ticaret Odasına calibi dik kat bir müracaatta bulunmuş- tur. Bu müessese Amerika tü- i derecesinde fiat istendi- ği takdirde ayni miktarda Türk tütünü mubayaasına hazır ol- duklarını bildirmiştir. Bu mües sese 7-8 beynelmilel bankanın teminatmı da göndermiştir. Diğer taraftarı gene Çini büyük tütün müesseselerinden bir büyük teminatla bu şekilde ir müracaatta bulunmuştur. Çin dünyanm en büyük tü- tün müstehliklerinden biridir. Şimdiye kadar Çin tütün ihtiya cım umumiyetle dan ve Japonyadan tedarik ederdi. Bu sene Amerikada tütün mah #ulünün az, ve bunun neticesi olarak fiatlerde tereffüün az ol ması Çinin gözünü dünyanm en iyi tütününi yetiştiren Tür- kiyeye çevirmiştir. Bu suretle tütönlerimiz için büyük bir mahreç kapısı açılmaktadır. Tütünlerimizin fiatleri Ame rika tütün fiatlerine nazaran da ha müsait vaziyette olduğun dan Çinle bu hususta bir anlaş- << mmm ümit 5 Tütün içen EZ ketlere tamim Ticaret Odası son günlerde tütünlerimizi alan memleketler le ve başka yerlerden tütün it- hal eden yerlerle muhabere ve münasebata girişmiştir. Oda bu memleketlerin Ticaret Odaları- na yazdığı mektuplarla tütün işleri hakkında malümat iste miş ve kendilerine tütünlerimiz izahat vermişir. Mısıra meyve ihracatımız Ticaret Odasına gelen ma- lâmata nazaran Mısır Hüküme BORSA (İş Bankasmdan alman cetveldir) 17 Kânunuevvel 1937 Akşam Fiatları İştikrazlar Tahvilât Mt dahili $8— Şark d yolları 540 $ Elektrik D. Muvahhide 8,1/5$ Tramvay Gümrükler | sg $ Tünel Saydi maki Ye Bağdat .. Sir barriye Terevey sum sigorta 18— ÇEK 1.3 Yaris Mondra Ez ne MELE Meksa A04i Atina ade,i Grevre .. Sorya ala, Aisterdam 1,1708 $ Moskova 1696 NUKUT (Satış) Kuruş 0 #Pranz 170, Şi şili Av. 17 Histerlin o 705,—$ 1 pezeta 1 1 dolar Kn 1 ret baik » * Belçika p- W dahi ” M4 İsviçre 8 WE eva in Morin ti meyve ihracatını bir nevi hü kümet inhisarı altına almıştır. Mısır hükümeti Kahirenin #imalinde Benhada bir ambalâj istasiyonu vücude getirmekte- Ticaret nezareti emrine 65 bin Mısır liralık bir kredi açıl muştur, Her meyve müstahsili mey- vesi kemale gelice hükümete be deli mukabilinde teslim edecek ve bundan sonra devşirmeden, ihraç sonuna kadar olan safha hükümete ait olacaktır. Mısırdan bu sene 50 bin san dık portakal, 200 bin sandık mandarin ihraç edileceği ümit edilmektedir. Balkan ticaret odası Ticaret Odası dün Balkan Ti- caret Odasının evvelki gün yapı- lan heyeti idare intihabrna ait İk- tat Vekâletine malümat gönder- | miştir, müesseseleri ROMA. 18 (A.A.) — Ayan meclisi, hükümete yeni sanayi müesseseleri vücuda getirmeği “İ veya mevcut müesseseleri tevsi. etmeği hususi bir ruhsata tabi tutmak için icap eden salâhiyet leri veren kanun lâyihasmı 16 reye karşı 145 rey ile kabul et- miştir, Alman ticaret ve sanayii BERLİN, 18. A.A. — Mil AL yeti, Almanya © Hükümetine bir muhtıra vermiştir. Bu muhtarada Almanyada ticaret ve | sanayiin arttırılması için kredilerin geniş- letilmesi teklif edilmektedir. Bu plân, geçen sene siyasi ve iktuadi Alman mehafilinde pek ziyade hararetle münakaşa edil. miş olan fikirlerden mülhemdir. Maarift» Darülfünunda konferans Darülfünun Hukuk Fakültesi Umumi Düvel (o müderrisi Ahmet Reşit O Beydün saat 16'da Hu- kuk Fakültesi salonunda “Irakın mandadan kurtulması ve Akvam girmesi” mevzulu bir konferans vermiştir. Konferansta Darülfünun hoca ları, talebeler ve daha birçok ze- vat hazır bulunmuştur. Fakülte - Talebe Cemiyetinin tertip ettiği bu konferanslar her hafta > Yılbaşı tatili Bir kânunusaniden itibaren bü- tün mektepler bir hafta müddetle Yılbaşı tatili yapacaklardır. Darül fümm Fakülteleri sene başından itibaren yirmi gün sömestr tatili yapacaklardır. Hukuk Fakültesi salnamesi Hukuk Fakültesi Talebe Cemi- yeti bir Hukuk salnamesi neşret- mek üzere hazırlıklar yapmakta» dır. Salnamede Fakülteye ait, ve fakülte daha evvelden mektep i- ken geçirdiği safhalara dair bir gok malümat ve resimler buluna» caktır. Hukuk Fakültesi elli sene- İtalyada yeni sanayi| i Tütün Karışık Sütler Hilekârlığa mâni olmak için ne yapmalı? Şehirde 32 bin okka süt o sal edil. il il edildiğinden bahisle Şehir Meclisine bir takrir verileceği ya- zılınıştı, Sütçüler Cemiyeti nezdin- de yaptığımız tahkikata göre, şeh rin süt vaziyeti Filhakika böyle- dir. Bu da süte hile karıştırı'ma- sından, kaymakaltı denilen sütle- rin satışından ileri gelmekted Cemiyet, buna müâni olmak için azasna numaraları e» çak 130 süt satıcısı marka almak üzere müracaat etmiştir. Halbuki yalnız cemiyete o mukayyet 800 cım bulunmaktadır. Bunun e cemiyette gayri mukay- lerce satıcı mevcuttur. Ce- miyete göre, bunlar çiddi surette mürakabe edilse, bütün sütçülerin mesa halkın daha temiz ve hile siz süt bulup içebilmesi © imkân: hasıl olacaktır. F aydalı mı? Dişlere a mikropları i kırdığı söyleniyor Tütünün, sıhhate muzir oldu- ğunu ötedenberi edenler çoktur. Buna mükabil tütünün bil hassa diş çürümesine karşı mües- sir bir ilâç olduğu da anlaşılmak- ta, bu meyanda Revue des Tabacs gazetesi, tütünün mükemmel bir diş ilâcı olduğunu misallerle ispat etmektedir. Bu makalede ezcümle deniliyor nı, tiryakiyi sirayetten muhafaza etiği gibi bu yüzden kuvvei ma meviyesini de yükseltir ve muka- vemetini arttırır, Son tütün dumanının mil, iyonlarca mile- robu mahvettiğini göstermişlerdir, Ba ferrüilir de Kiraz ahlli Tim: “Evvelâ: 16 santimetre mikâ- bında yani bir ağzın alacağı ka- dar şekerli ve sığır eti hülâsasını havi bir mayia bir çürük dişte mevcut mikropların cümlesinden mebzulen konulmuş ve buna Ko- lorado yaparak sigarasından çe- kilen kuvvetli bir duman sevke- Bana bir det ropların tahammül derecesi tayin edilmek (istenilmiş ve gene bir müstahzara kolern, tifo, şirpençe basillerile istafilokoklar ithal e- dilmiştir. Bunlar © yaprak sigara dumanına maruz kalır kalmaz öl- müşlerdir. “Tassinari, bu yolda yaptığı iki bin tecrübeden tütün içmiyenlerin Merde ziyade vereme yaka- bir tecrübede tütün dumanı ağız- daki iaşe yarı yarıya öldür- enuş, basiller sür'atle türemişler. Biribiri üzerine üç sigara içildik- ten sonra tekrar salya © almarak bunun Sl re çalsa önde le gara içtikten sonra alınan salya- daki basiller yüzde 51 nisbetinde nün lürdüğü kaktır. Öyle ise içebildiğimiz ka- dar tütün içelim ve salgın bir has- talk zuhurunda daha ziyade içe- rek kendimizi sirayetten muhafa- za edelim.,, İlk seyyah kafilesi Şubatta başlıyacak seyyah mersiminde Wi za uğraya- cak vapurlardan ilk vapurun şa- MİLLİYET PAZARTESİ 19 KANUNUEVYEL, Mahkemelerde Nuriyi komiserin mi, bekçinin mi kurşunu öldürdü? Kumkapı cinayetinin muha. kemesine dün başlandı Göçen ağustos ayınm ilk elendi Kumkapıda bir ge- ce yarısı Nuri isminde bir $0- atılan iki el silâbla yarala- maktul düşmüştü. Vak'a şu idi: Nuri Ef. Kumkapıda Hı: İidin kahvesi- önünde Herant isminde birine yaklaşarak rasmı yakmak için kibrit isi yor, Herant, nedense huşunet- İe cevap veriyor: — Kibrit yok! dirmeğe kâfi geliyor ve o hid- | detle Herandın suratına bir to- kat aşkediyor. o Herant bunun üzerine sinirli bir hareketle Nu rinin üzerine atılıyor. Fakat Nuriye karşı gücü yetmediğini anlayınca tabana kuvvet kaçma ğa başlıyor. Nuri de arkasın- dan, Bir rivayete göre Nurinin elinde ve vardır. imi dehşet içi tem kaçıyor, bem de imdat diye bağırıyor. Bu gü rültü mahalle arasında korkunç bir hâdise cereyan ettiği vehmi ni veriyor. - Sokak başlarında meraklılar toplanıyorlar. Der- ken bekçi Adil Ağa, elinde silâ- hı ile yetişiyor. Nuri Ef., bekçi ile karşılaşmca hasmmı bıraka- rak ters yüzüne kaçmağa başlı yor. Kaçanın kim olduğu bilin- mediği için bekçi, burun bir ca ni olabilmesi ihtimalini düşüne rek arkasından; mak İcin iki el silâh atıyor. Bek çinin silâhından çıkan kurşun- lar, Nuri Efendiye isabet ede- rek ölümüne sebep oluyor. Bir rivayete göre, bekçi yalnız bir el silâh atmıştır. İkinci eli atan, © zaman Kumkapı merkezi Po lis birinci komiserliğinde bulu- nani şimdiki Eminönü merkezi birinci komiseri Mücip Beydir. Bazı şahitlerin mazbut ifadele- rinde ileri sürdükleri bu iddia üzerine Mücip Bey de davaya dahil ediliyor ve bekçi Adil ile birlikte Ağır ceza mahkemesi. ne sevkolunuyor. Dün, mahke me suçluları o vefata sebebiyet maddesinden ilk defa olarak * | sorguya çekti, Davacı mevkiin- de, maktul Nuri Efendinin va- lidesi Saffet Hanım oturuyor- du. Mücip Bey; isticvabında vak'a mahallinde e bulunan ta- bancanm bekçi Adile sit oldu- ğunu, kendisinin bu işle bir alâ kası bulunmadığmı söyledi. Bekçi Adil de evvelâ vekil tuta İ cağından bahsetti, “vekilim gel medikce bir şey söyleyemem.” dedi. Fakat sonra anlattı: — Efendim; ben bu Nuri Ef. Yi tanımam bilmem... Etraftan baj Jar oldu. Dışarı fırla- dım, sıra bir gölge kaçı- İ-| yordu. “Dur!” dedim, durmadı. | Ben de biribiri arkasına iki el / ateş ettim. Amma, ni değil., Havaya ateş ettim, Reis sordu: — Sen silâh atınca, Nuri E£, yere düştü mü? — Hayır... Ben yere düştüğü nü görmedim. Bundan sonra Hüseyin ismin de bir şahit dinlendi. Hüseyin ifadesinde, Adi) Efendinin bir el silâh attığını işittiğini, ikinci el silâhı da resmi kıyafetli bir pe memurumun attığını söy- an emri üzerine, şahidin mazbut ifadesi okundu. Şi bu ifadesinde ikinci el silâhı Mücip Beyin attığımı söylüyor du, Reis, bu tezada işaret etti: — Şimdi bu ifadelerin hangi si doğru? Şahit, silâhı atan polis memu Turu görse de teşhis edemeye- ceğini, bunun Mücip Bey olup olmadığını bilmediğini tekrar Bu söz, Nuri EF, yi hiddetlen | | vak'a esnasında sivil olduğunu, ancak tahkikat safhası başladık tan sonra elbiselerini değiştire- rek resmi kıyfeti iktisap ettiği- ni ve bunu isbat etmek vaziye- tinde bulunduğunu söyledi. Mücip Bey, resmi elbiseleri- ni sonradan giydiğini gören | mahalle bekçilerinin şahit sıfa- tile celbini istedi. Maktul Nuri Efendinin val- desi, oğlunun bekçi Adil ve Mü “e Bey Elem öldürüldü- valdelik namı- na istirham etti, Mahkeme, şahit celbi için mu hakemeyi 5 şubat pazar günü- ne bıraktı. Beraet ettiler Asker elbisesi satmakla maz mun Atıf, Nazif, Zekeriya, İsak efendilerle diğer arkadaşları- nın dün ağır cezada muhakeme leri intaç edilmiş ve sattıkları eşyanın eski ve kullanılmayan elbiseler olmadığı (anlaşılarak mazmunların beraetlerine karar verilmiştir, Rumeli hanı cina- yeti katili Rumeli Hanında Madam Evan divar öldüren katil kardeşlerden t, hakkında tevkif müzekke eye Tevkifhaneye gönde rilmiştir. Yunanistana kaçan katil Yani- nin de tevkifi telgrafla Yunan Za bıtasma bildirilmiş bulunmakta" dır. Maamafih, Yaninin iltica etti &i memleket tabasından olduğu i- çin muhakemesinin Yunanistanda yapılması çok muhtemeldir. Katilin Madam Evantiyanın ©- vinden alıp beraberinde götürdü- gü para, elli lira kadardır. Ayrıca bin lira kıymetinde tahvilâtı da a- sardığı anlaşılmaktadır. Katilin annesi Madam Flori'ye | gelince; bu kadm hakkında takibata ma- hal yoktur. Yalnız berber Todori- nin cinayeti gizlediği ve Madam Evantiyanm eşyaları arasında çi- kan altın bir kalemi hediye ola- rak aldığı tahakkuk © ettiğinden hakkında takibat yapılacaktır. Afyon Heyeti Yarın İktısat Vekili ile görüşecek İktmat Vekâletinin daveti üze- rine intihap edilen İstanbul afyon cuları mümessilleri Nafiz ve Hacı Kerim Beyler dün Ankaraya ha- reket etmişlerdir. Istanbul afyoncuları heyeti An karada İzmirden giden — heyetle birleşerek müşterek noktai nazar. larını tespit edecekler ve bundan sonra İktsat Vekili Celâl Beyle temas edeceklerdir. Iktisat Vekili Celâl Bey afyoncular heyetini ya- m kabul edecektir. Vilâyette İhtikâr komisyonu toplanıyor Bir türlü toplanamıyan İhtikâr Ticaret Odasından Hulki Beyler seçilmiştir. Bu zevat bugün mek- tupçu Osman Beyin riyasetinde toplanacaktır. Çatalcada sıtma mücadelesi Çatalcada köylülere kinin tev- Esnaf Cemiyetleri — Müşterek büro nasıl çalışıyor? Esnaf Cemiyetleri müşterek bü- rosu | kânunusaniden — itibaren Dördüncü Vakıf hanında temin e- dilen büroda faaliyete geçecektir. Şimdilik bu suretle birleşecek ce- | miyetler 15 tir, Bu on beş cemi tin müşterek bir hukuk müşaviri, olacaktır. Bu hukuk müşavirliğine Lokantacılar Cemiyeti Kâtibi U- mumisi avukat Ehiloğlu Zeki Bey tayin edilmiştir. On beş cemiyet, hukuk müşaviri aidatı olarak ay- da onar lira vereceklerdir. On beş cemiyetten üçünün bir, diğer on ikisinden beher dördü- nün birer kâtibi isi caktır. Mevcut den avukat olani lundukları cemiyetlerden çekil mektedirler. On beş cemiyete ba- kacak dört kâtibi umumiye ayda yüzer lira maaş verilecektir. Her dört cemiyet için, Dördün cü Vakıf Hanında üçer oda tahsis edilecektir. Her cemiyetin müşte- rek büro için ayda vereceği kira bedeli yedi buçuk liradır. Her dört cemiyetin bir kâtibi, bir muhasebecisi ve bir Yemeden olacaktır. On beş cemiyetten kizinin bir, diğer yedisinin de bir daktilosu bulunacaktır. Bu suretle müşterek | büroyi dahil olan esnaf cemiyetleri yannda İokantacılar, | sütçüler, bakkallar, otelciler, kahveciler gi- bi belli başlı olanlar vardır. bir müşteri çıktı: Çin Belediyede Yeni Pavyon Haseki kanikreai nde yeni tesisat yapıldı Haseki Nisa Hastanesinin Başdoktorluk, memurlar, ecza. | iye ve teferruatı için yapılan ak samı bitmek üzeredir. Burası çok güzel bir daire şekline kon muştur, Bundan başka hastanenin levazımatı da ikmal ed dir. Bu meyanda hastan: «en son şekilde fenni ve tamami le sıhhi bir bulaşık yıkama ma kinesi alınmış, yerine konmuş- tur. Bu makinede evvelâ bulaşık lar sabunlu olarak yetmiş beş derece hararete suda yıkandık tan sonra yüz derecsi hararette ki suda çalkalanmaktadır. Bu makine ayni zamanda sü rat te temin eylemektedir, Zabıtai belediye talimatnamesi Zabıtai Belediye talimatna- mesinde yeniden bazı tadilât yapmak için teşekkül eden ko- misyo bazı ihsai omalümat toplamaktadır. Komisyon bu hafta ilk içtimamı yaparak mesaisine Museviler başlayacaktır... Türkleşiyor Pollata, er Beşiktaşta yangın Birçokları Türk , Bugün öğleden evvel Beşiktaşta isimleri (| almıya başladılar. | zn Yörük. apn Bak şi ye İzka simlerile değiştrmektedirler. Erkek ler arasında Yakup, Kemal, Yusuf ösimlerini ğ — İsmim doğduğum günden bir Feridedir. Bittabi | dindaşlarım bunu kabul edeceklerdir. erimi bir mahzur yoktur, Zaten ekseriyeti- nin taşıdığı İsim Fransız isimleridir. Esasen İspanyolca hiç bilmem. Dai- ma türkçe konuşurum. Diğer birçok Musevi kadınları da Rasim Beyin Cenazesi Beyin vefatını dün tesssürle yaz- mıştık. Merhumun cenazesi dün saat 14 te Teşvikiyede Atıf Bey apartmanında kaldırılarak Üs- küdarm © Bülbülderesindeki aile kabristanma defnedilmiştir. Cena» ze oapartmandan kaldırılarak Yüksek Baytar ve Askeri Baytar mektepleri talebelerile dostlarının omuzlarında olmak üzere Teşvi- kiye camiine getirilmiştir. Camide namazı kılındıktan sonra hususi bir cenaze otomobiline £ konmuş Maçka - Valde çeşmesi /U tarikile Beşiktaş vapur İskelesine indiril- miş ve burada Şirketihayriyenin hususi bir vapuru ile cenaze Üs- küdara geçirilmiştir. Cenaze alayı şu suretle tertip edilmiştir. © Önde Vilâyet Baytar Müdürlüğünün, Yüksek ve Askeri Baytar mekteplerinin, Türk Bay» tarlar Cemiyetinin, Şişli Terakki Karaağaç mezbahasının, Doktor Refik ve Ali Ruhi Beyle” ta idiler. Cenazede Vali Muavini Ali Ri» za, Belediye Meclisi (o azasmdan Avni ve Feridun Beylerle e reçtikten sonra tekrar © Baytar mektepleri talebelerile dostlarının omuzların- da Bülbülderesindeki aile kabris- tanma kadar götürülmüş ve def- nedilmiştir. Merhumun mezarmda Rasim Beyin yeğeni Münür Tevfik, Yük- sek Baytar mektebi — talebelerin den Hüsnü ve Fahri Beyler birer hitabe sö ve merhimun, yangına « yangın başka binaya geçmeden sön- dürülebilmiştir. Sarhoşluğun cezası Sirkecide İzmir oteli — işkelecisi Ali son derece sarhoş olduğu halde Hüdavendiğir caddesinde İhsan E- fendinin kahvesine girmiş, camları kırmış, bağırıp çağırmağa ve umu- mun istirabatmı selbetmiştir. Ali e- İlinden ve yüzünden yaralanmıştır. İnhisarlarda Şarap dong pek yarış ve bütün dünyada bağcıların iyi cins şarap yapmaları ve bilhassa her memleketin hususiyetini teş- kil eden iyi cins üzümlerin ıslahı: yolunda bir prog- ram tespit etmiştir. Kongre, şarabın, sıhhat, tagad- di ve tedavi yolundaki rollerini de tetkik etmiş ve bir çok ülema ve mütehassıs doktorların tetkikatı. na istinaden daülküüle karşı ye- güne devanın ucuz ve İyi şarap ole duğuna karar vermiştir. Sıvas inHisar baş müdürlüğü İnhisar idaresi taşra teşkilâti- nm tevhidi xy sonuna kadar il- teşkilâtı da birleştirilmiş ve | (Sw vas İnhisarlar Başmüdürlüğü) te- şekkül etmiştir. — e. — Bir Macar gazetecisi şehrimizde Macaristanm Peşti Hirlâf gar zetesi başmuharriri O M. George Ruttkay dün şehrimize gelmiş ve Perapalas otelime inmiştir; birkaç gün şehrimizde kalacktır. Bir çete yakalandı UZUNKÖPRÜ — Burada bir çe- te teşkil ederek birçek cinayetler ve hırsızlıklar yapan dokuz kişi polisin ve Jandarmanın şiddetli takibatı ne- ücesinde yakalanmış ve — Adliyeye tovği edilmişlerdir Bu çetenin elik başıları çerkes Osman ve amca Meh met ve Nazmidir. Çetenin diğer efradı kara Recep, Hamdi, faytoncu İsmail, bekçi Hü- sayin, korucu Mehmet, dağlı Hnlil- dir, 5 Hüseyin ile korucu Mehme din çetenin işini — kolaylaştırdıkları”