19 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

19 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MİLLİYET PAZARTESİ İ9KANUNUEYVVEL Birinci Sahifeden Geçen Yazılar “Villi tasarruf haftası dün bitti| İthalât ve Milli müdafaa vekilinin nutku Ankarada Hakimiyeti Williye meydanında tasarruf mitingi yapılıyor. ( Başı 1 inci sahifefde ) ie liselerde tahrir mü- sabakası yapılmıştır. Tahrir müsa- bakasmda mevzu, tasarruf ve ik- sat fikirlerini en iyi bir ekilde Çe fnde etmekti. Bu müsabakaların neticesi bir hafta sonra e caktır. Müsabaka Beticesinde her ne irinei, ikinci ve üçüncü mükâfat verilecektir. Bu sene lana larla, ep alam sene oldi. verilecektir. Milli Müdafaa Veki- linin konferansı ANKARA, IB A.A, — Tasar. ruf haftası dolayısile Milli Müda- ene bu vakit Sarraf ve İktesat Cemiyetinin böy- le bir Tasarruf Haftasında verdi- ğim bir konferansta küçük tasar- rufların ne büyük bir kudret yara tabileceğini Fransadan da misal- ler getirerek izaha çalışmıştım.Bir kaş sene evvelki o miktarı bir iki milyon lira iken son günlerde 28 milyon Türk lirasmı bulan mi bankalarımız nezdindeki milli ta- #arruf mevduatı da bu mevzuda çalışmanın parlak neticeler vermeğe müsait olduğunu sarahaten göstermekte- Milli mücadeleyi takip eden sene- ler zarfından bugüne kadar rem- lekette vücude getirilen umran ve terakki eserleri hep milli tasarraf | sayesindedir. Hiçbir borçlanmaksızın yapılan bu işler dişten artırılarak vücut bulmuş- - tur, Bu; baliği, muhakkak birmil yar Türk lirasmı da geçecek dere ededir. — Milli mücadelede işgal sltında düşman tahribatma maruz kalan Garp (o vilâyetlerimizin ve Trakyanm yeniden imarı için, şe- ve köylerin adeta yeniden | recesinde vöcude getirilen hususi emakin inşaatı mill; tasar- Puf mahsulüdür. Ankara, İstanbul ve diğer Türkiye şebirlerinin ima- rı etrafında masruf (o faaliyetin bakti baliği gene hususi ve resmi bütçelerinin tasarrufu ile temin 0- hunmuştar, İnşa ve istimlâk edilen devlet demiryolları için devlet müesse- satı ve devairi için, fabrikaları i- çin tahsis edilen © paralarla milli bankalarda ve devlete ait banka- Tarımızda vatandaşların ve devle- tin yatırdığı sermayeler bu kabil. siz Kezalik memleketin ih- emin emek gayretile her ea ertan milli fabrila ve müüe #eselere yatırılan milli sermayeler bu meyandadır. Muhakkak vurulan istismar cemberi icinde sıkılır, ne kanı ve müsmir ve | esseseleri, demiryolları, vapurları, acentaları, komisyoncuları, anları azam Haiz çe laeiA namı altında hesapsız kazançlar olarak gönderilir, bize de posası kalırdı. Bu kadarmı hasta adamı yaşat mak için bize bırakırlardı. Türk köy | lüsü kuru ekmek pahasma çalışacak, ve mesaisi mahsulü onların kursağı | Bı dolduracaktı. İnkılâbı yapan bu- günkü Türk nesli işte bu artıkla bü- yüdü. Damarlarımızda kurutmak is- tedikleri kan canlandıran hmennızln yaşadık. Arkamıza dönüp - bakınca 10 senedir yaptıklarımız çoktur, günkü canımız yanmıştır, hızımız bir muharebe yız. Bu sahihden geniş ve büyük bir iktisadi mücadel, sahnesidir. Hâlâ mek kumandasının altında ayni ©- merji ile çalışıyoruz. Kumandan 0- dur, Türk milleti o, Türk milletidir kimdi. Yer yüzünün büyük bir be mı onun müstemlekesi idi. İnsanlık mümayişleri yapar gibi esir Genreti ni kaldırırden öbür taraftan dünya- nn bir milyar küsür o halkıma esir muamelesini, sak olacaktı. Daha neler demediler. Lausanne'da insanlığın von haklarına ana rkm miya mecbur oldukları zaman bile hırslarından treyenler görülmüştü. Onlardan biri bir o murahhassımıza bütün bu haklar için israr ediyorsu- muz. Onları size tanıyacağız. Fakat birkaç sene sonra sizinle görüşe İ ceğiz o zaman da siz bize paramızı istikraz etmek için yalvaracaksmız. Ve bu aldıklarmızı iade etmeği yine siz teklif edeceksiniz. O zaman yeni şeraiti görüşeceğiz diyordu. O zm- İ mankiler bellkide Lawsanne'i bu ü- mitle imzaladılar. Hâlâ böyle bay. İ kuş zibniyetli berhayat mıdır? artık İ hiç zannetmek istemem. Çünkü akil ve insafın dünyanın her yerinde hâ- kim olması zamanı gelmiştir mülâ hazasmdayım. 929 danberi dünya buhranı sebebiyle Akvam Cemiye. İ inde umumi vaziyeti tetkik eden| | mali ve iktisadi komiteler bilhassa İ sen zamanlarda birçok © enteresan broşürler neşrettiler. Bunlara naza“ ran: — Dünyanm nül artmakta, indi maddeler istihsalâtı ise daha | çok artmaktadır. 913 senesine naza. ran 925 de umumi nüfus yüzde beş artmış ve 925 senesina mazaran 929 esi İ müfus tezayüdü Amerika ile Asyada İve Avrupanın Balkan yarımadası | amanda Polonya da, Çekoslovakya E İ : i İhracatımız (Başı birinci sahifede) ri vâsıl olunmak istenen gayenin ei tezahürüdür. Daha bir sene evvel, 1931 de, 11,5 ayda ihracatın el Ma hattâ müsavi alması bile değil de ithalât ihracattan 3 milyon red Hira fazla idi. Bu senelerdenberi bö: le devam edip gidiyordu. Eğer üre! cat kıymet itibarile geçen & azan bu beynelmilel eşya fintlerinde | görülen düşüklüğün tabii bir meti- | cesidir, Yoksa miktar itibarile ihra- catımız geçen senelerden fazladır. Şu rakkamlar mevcut (vaziyeti beliğ bir surette göstermektedir: Hazırlanan istatistiğe göre son 15 günde itkalâtımızın (2.660.545) li- ralık bir kıymet göstermesine karşı İhracatımız bumun (3.975.319) lira fazlasile (6.535.864) lirayı bulmuş- tur, 1 siyle rakamlar bu son 15 gün Tük rakamlara ilâve edilince bu sene nin öld buçuk aylık ithalâtınn (79. 60.025) ve ihracatınm da (95.378. 717) lira olduğu görülür ki ithalât racat arasındaki fark ihracat le- hine olarak (15.418.692) liradan iba ret bulunmaktadır. 1931 yılının ilki böçuk aymda ise thalâtımız ilracattan © (3.087.275) fazlasile (122.788.732) bira ol ir, ânunvevvelin ilk 15 günündeki başlıca ithalât ve ihracatımız aşağı- da gösterilmiştir. Hhalir Eşya cinsi Lira Yün ve kıl iplikler 74329 mensucat 92.608 Pirinç 34.396 Kahve 67.950 Matbaa ve yazı ketğıdr 39946 Pamuk iplikleri 122.44 Kararsız pamuk mensucat 128.708 Kasarlı boyalı” mensucat o 508717 Her nevi demir 31.798 Makinalar 141.820 | Behzin 28.128 Petrol 114553 Serom ve aşı 35.700 Sair eşya 1141748 Ihracat Eşya cinsi Lira Koyun 99.392 Yeli” - 151915 Sair balıklar 39.610 Barsak 34440 Yün 53402 Tiftik 65.631 Hah 25282 Aya 49357 Kuru örüm 243.833 » İndir 220.993 Fındık 174679 Tütün 4319649 Palamut 95.861 ” bulksası 69.772 Afyon 43.091 Kereste 52.041 Sair eşya 443.208 | şilacalk mevzu iistihlik küdretini ar- dur, Bu da her mille tin medenileşmesini, sanayileşmesi- ni istemek demektir. Öyle ise daha bızlı çalışacağız. Milli iletesadımızı İriş m ala İh zn hiç sa z larını kendi memleketimizde kendi- teminedeceğiz. Çünkü bunları yapmağa mültediriz. Artık — haraç vermiyeceğiz. Ankara Hukuk Fakültesinde ANKARA, 18 A. A. — Tasar- ruf haftası münasebetile Ankara Hukuk Fakültesinde bugün saat 1 de bir toplantı olmuştur. Toplan tıda —— Vekili Yusuf Kemal Bey, Milli İktisat ve Tasarruf Ce- miyeti Umumi Kâtibi İzmir meb'u su Rahmi ve Cemiyet müdürü Ve- dat Nedim Beylere, fakülte mü- derrisleri ve talebeler hazır bulun- Toplanma fakülte reisi ve hu- kuku düvel müderrisi Pr. — Cemil Beyin bir nutku ile açılmış ve tari- hi siyasi müderrisi Pr. Yusuf Ak- gora, Roma hukuku müderrisi Pr. “Ai Punt Beyler, talebeden Sami: ye Hastm, Cavide Hanım, Abdül kadir, Yusuf Bahri, Resat ve Bed ri Beyler tarafından iktisat ve ta- sarrufun lüzum ve faideleri etra- fında birer konferans Giresunda GİRESUN 18 ALA. — Şehrimiz de yerli mallarının sürümü için bü. yük bir faaliyet vardır. Evvelerde ve her yerlerde misafirlere üzüm, incir, fndile ve çeviz verilmektedir. Mual lmler talebelerine yerli mahsulleri- miz hakkımda kıymetli telkinatta ba lunuyorlar, İzmir ve Manisadan şeh rimiz ziraat bankasma (gönderilen 200 sandık üzüm ve 75 torba "incir geldiği gün bitmiş ve mahallerinden tekrar istenmiştir, Beşer ve onar ki- loluk torbalar içinde sahil ve tren | Fransa siyasi Tecride | Uğruyor ( Başı 1 inci sahifefde ) tir. Ayni zamanda Amerikanm İmoktai'nazarımın - Fransızlarca piyi anlaşılmamış olduğu da iş- irap edilecektir. Cevapta kongre İnin borçlar meselesini tekrar İ tetkik edeceğime > dair teminat verilemiyecektir, Maamafih bu tetkik meselesini . M. Hoover ile M, Roosevelt'in kongreden | talep edecekleri bildirilecektir. İyi malömat almakta olar ze vat, kongrenin borçlar mesele- | sinin tetkikine müvafakat ede- İ ceğinden şüphe etmemektedir. ler Ancak Fransız parlâmente sunun bu teminatı kâfi bulma- ından endiğe edilmektedir. Müzakerata İ kânunusaniden sopra hemen başlanılması muh temel görülmektedir. Amerikanın bir ihtarı Jetlere borelar hakkında müza- kerelere devama âmade olduğu mu, fakat umumi bir konferan- #miiçtimama muariz bulundu- ğunu ve borçlar meselesi esası- nın yeniden tetkiki vadinde bu- lunmıyacağını bildirmiştir. M. Brittenin bir teklifi VAŞİNGTON 18 (A.A.) — | Amerikalılarm elinde bulunan ve borçlarını ödememiş millet- lere ait olan bütün eshama bir resim konulmasının muvafık ve zamnı olduğunu ileri süren bir takriri mümessiller (o meclisine tevdi etmiştir, Yeni kabine Teşekkül etti ( Ban 1 inci sahifefde ) met mes'uliyetine iştirak etme- ğe lüzum görmömişlerdir. Maa mafih sosyalistler yeni kabine- ye müzaharet vadinde bulun- muşlardır. Tahminlere bakılır. sa M. Paul Boncour ayni za- manda Hariciye pezaretini de deruhte edecektir. M. Painlevâ, M. Leygue, M. Chautemps, M. | Sarro, M. de Monzir'nin. birer Dezaret almaları mubtemeldir, M. Bennet'in Maliye. M. Che. ron'un da Bütçe nezaretlerini deruhde edecekleri söyleniyor, Reisicümhur, M. Paul Boncour un kabineyi teşkil etmesinde ıs rar göstermiştir, M, Herr'ot da elinden geldiği kadar teşvik ve teşcide bulunmaktadır. Türkçe Ezan Bütün camilerde Türkçe okunacak olarak okunmasına hazırlık ol türkçe suan ve kamet kursları va ir. Şehrimiz. clk hüm me inler türkçe e- zan ve kameti öğrenmişlerdir. Ra- mazan başımdan itibaren o bütün camilerde ezanlar türkçe olarak okunmağa başlanacaktır. Ramazan dolayısile büyük €a- | © milerde lüzumu olan bazı noksan- malzeme de tedarik edilerek ca- milere tevzi edilmiştir. Galip B. vefat etti ANKARA, — 18 (Milliyet) — Ticaret Odası Başkâtibi Galip B. vefat etmiştir. Tekaüde sevk ANKARA, 18 (Milliyet) — Jandarma müfettişlerinden Mira» lay Lötfi B. talebi üzerine teka- ütlüğe sevkedilmiştir. Doktor Rusçuklu Hakkı Galatasarayda Kanzük ec- za| karşısında Sahne 10 eda 3 numaralı apartman. | Cümhuriyetçilerden M, Britten | Ramazanda ezanların türkçe | mak üzere müezzinler için açılan | 1932 Spor se tebliğini n ISTANBUL, A.A. — Türkiye De- ilik Federssyonu Yüzme komite si riyasetinden tebliğ edilmiştir: Memleketimizin her tarafı denizle çevrilmiş ve içerisi göl ve nehirlerle süslenmiş olduğu halde yüzenlerimi- zin adedi, manlesef pek mahduttur. | Halbeldi yüzmek en faydalı ve he- men de her yerde ve en ucuz yapıla- bilir bir spordur. Böyle her tarafı su olan bir memlekette yüzmek, yürü- mesini bilmek kadar tabii olmalıdır. T.C.İ, C, teşkilatına mensup de- ve bu mahdut yüzürüler ie ta bü büyük kudretler de çıkamamış- tır. Türkiye erkekler rekorunu dünya kadınlar rekorile nisbeti şudur: 100 inetre serbest erkekler “Tü İ kiye rekoru” — 1:173. 100 metre serbest kadınlar “Dün- ya rekaru” — 106,2. Bu mukayese yözmeli ne derece geri kaldığımızı gö: ei ie ba bizim için e lıdır. Yüzme, yalmız rel yn maz, İstanbul'da bile yüzme yerleri- mizin yakın bir zamana kadar nok- san ve iptidai olduğu unutulmamalı. dır. Yüzme, her bilen için en büyük bir zevktir. Vücudun ve sıhhati için elzemdir. | Hallamızın böyük bir kısmında hâ | 15 mevcut olan “denizden korkma” nı boş olduğumu, denize ve suya girmenin ve yüzmenin sıhhat itiba- rile ne kadar ehemmiyet kazandı m herkese anlatmak her yüzücünün vazifesi olmalıdır. Almanlar yüzmenin ehemmiyeti» Bi anlamış bir millettirler. Onların en büyük düsturu şudur: “Her Alman yüzmeli ve her yüzü, cü can kurtaran yüzücü ol EM aa öcü olma dır.” Eğer ber Türk genci buna yardım ederse kolaylıkla ve sör'ntle bu gaye , manda ei çalışmakla ve ve yüzmeği mecburi kılmakla ne kadar ilerlediklerini görüyoruz. Ayni sus yea gama biz de muvaffak olu-| yaplığmız gibi muallim getirmiş- Mr İC. 1. umumi merkezi son Alman beden terbiyesi ali ikili den mezün Herr Teyetolf isminde Bir su sporları veunllimi getirtmiştir. , Umumi merkezin şayhmı şükran fedakârkıklarla getirttiği bu maallimden memleketimizde sa ke marlarında bulunan ve hattâ şimdiye kadar su sporlarma benüz alışma. mış olan mmtakaların ve İlüplerin yüzücülükte muallimin O gösterdiği yolda azami çalışarak mümkün oldu- i yaza hazırlanmalıdırlar. Bu burusta da munllimin derslerine o devamları 8, Besiktaştan 3, o Harbiyeden 1, Maltepe Askori lisesinden 1, i Jeli Askeri lisesinden 2 ki çem'an üs. lar da evvelâ şimdi — bizim if Her Türk can kurta- ran yüzücü olmalı Denizcilik federasyonunun eşrediyoruz edilmiştir. Derece alan güreşçiler berveçhi zirdir: Kilo 86. Hüseyin Haliç Birinci, Se- yit Anadolu ikinci. 61 66 o Mustafx Vefa > “ e İŞ birinci, Vahit Harbiye i- kinci, 72. Avram Beşiktaş birinci, Ce lâl Vefa - Kumkapı ikinci. 79 Ahmet Vefa - Kumkapıbi- rinci, Aleko Vefa - Kum- kapı ikinci, 87 Miço Vefa - Kumkapı bi- ihti Vefa - Kurak Koğrö İst. Spor Kulübü Umumi Kâ- len: - 12 - 932 Cuma günü saat 10 da Şehzadebaşı Letafet Apar tımanımnda dairei mahsusunda s6- Delik umumi kongra yapılacağın- dan bilümun arkadaşların teşrifle ri rica olunur. Boks maçı JOHANNESBOURG, 18 AA. — bile mağlüp etmiştir. Amerikalı, hâkem tarafından ken- disine rakibini el ile tutmaması husu sunda yapılan müteaddit İhtarlara rağmen bu harekette devam ettiğin- | den bu akibete müstahak olmaştur. Afrikalı, Yowng Striblinğ'in dalma hâkim vaziyette oynamasına dan vermemiş ve fazla iktiyatkdzana usulleri ile adeta onun emeline biz“ met etmiştir. Tenis DURBAN 18 AA. — İngiltere ve oenubi Afrika takımları arasında yapılan tenis turnuvası birinci maçı- nı cennbi Afrikalılar kazanmışlardır. İngilizler 2 muvaffakiyet, cenubi Afrikalılar ise 6 muvaffakiyet kay- detmişlerdir. Beyoğlu askerlik şerbesinden: Beyoğlu Kazası emvalinden meleri için beraberlerinde rapor, resmi senet, maaş cüzdanlarını bâmil olarak ber gün saat Silâ 12 ye kadar şubeye müracaatları ilâm olunur. Beyin kitap halinde çıkan son romanı: Göz yaşları! Bütün m vardır kundan: Tamamına 715 lira kıymet " | takdir edilen Kumkapıda Nişancı Mehmet paşayi atik mahallesinin ni ların İşbu maddei kanuniye ahkâm na göre tevfiki hareket etmeleri ve daha fazla ialâmnt almak isteyen- lerin 931 - 782 dosya nümcrosile me 3 üncü kolordu ilânları Çatalca Müstahkem meyli kıt'aları ihtiyacı olup pazarlık- Ta satın alınacak olan (8,000) kilo bulgura talibinir teklif et. tiği fiat pabalı görüldüğünden ihalesi tehir edilmiştir. o İhale 22/12/932 Perşembe günü sa at 10 da yapılacaktır. Taliple- rin o gün ve vaktinden evvel ko misyona müracaatları. (5024) (6681) swim Kolordu Topçu taburu için 6 kalem koşum tamir malzemesi pazarlıkla satım almacaktır. İ- halesi 21/12/932 çarşamba gü- nü saat 1S tedir. Taliplerin Tin. te ve şartnamesini görmek üze- re her gün ve pazarlığa iştirak için o gün ve vektinden evvel komisyona müracaatları, (5017) (6674) xi 1, Fırka topçu alayı ibtiyaer için 19 kalem koşum temir mal zemesi pazarlıkla satın olına- cakktır. İhalesi 21-12-932 çar- şamba günü saat 14.30 dadır. Taliplerim liste ve şartnamesini görmek üzere her gün ve pa- zarlığa iştirak etmek için o gün ve vaktinden evvel komisyona müracaatları. o (5016) (6673) ... Çatalca müstahkem mevki kıt'aları ihtiyacı için 23 kalem muhabere malzemesi pazarlıkla satın alacaktır. İhalesi 21-12- 932 çarşamba günü saat 11 de i | dir. Taliplerin İiste ve şartna- mesini görmek üzere her gün ve pazarlığa iştirak için o gün ve vaktinden evvel komisyona müracaatları. o (5018) (6675) veli Çatalca müstahkem mevki is- tihkâm bölüğü için 12 kalem inşaiye malzemesi | pazarlıkla satın alacaktır. İhelesi 21- 12-932 çarşamba günü saat 10 dadır. Ti gün ve pazarlığa irki için o gün ve vaktinden evvel komisyona müracaatları, o (5019) (6676) Çatalca müstahkem © mevki kay. | kartrgâhı ihtiyacı için 300 kilo vakum yağı pazarlıkla satın «- hnacaktır. İhalesi 22/12/932 be günü saat 14 tedir. Taliplerin şartnamesini görmek üzere her gün ve pazarlığa iş- tirak için o gün ve vaktinden evvel komisyona müracaatları. , (5021) (6678) » Çatalca müstahkem mevki ka rergâhı ihtiyacı için (60) Ton lavamarin kömürü (pazarlıkla satın alınacaktır. Taliplerin şar tnamesini görmek üzere her. gün ve pazarlığa iştirak için i- hale günü olan 22/12/932 per- şembe saat 1430'da ko" misyona müracaatları. (5022) (6679) Kolordu ve birinci Fırka kıt" aları ihtiyacı olup pazarlıkla sa tm alınacak clan (20,090) kile ibinin teklif ettiği fiat pahalı görüldüğünden iha- lesi tehir edilmiştir. İhale 22/ de yapılacaktır. Taliplerin o gün ve vaktinden evvel komis- yona müracaatları. (5023) (6680) “. > Kolordu hayvanatı için ip yu lar başlığı (1500) adet arık mü nakasaya konulmuştur. İhalesi 8/1/933 Pazar günü sant 14 tedir. Taliplerin o nümuüne ve şartnamesini görmek üzere her gün ve münakaşaya iştirak için o gün ve vaktinden evvel ko- misyona müracaatları, (5020) (6677) SATILIK ECZANE Şarköyde Şifa eczanesi sahibi tara- sa ne Se eli satılıktır. Talip olan müracaat etsin. ZAYI — 728 sicil No. arabacılık eh İiyetnamemi kaybettim, Yenisini ala cağımdan hükmü Abacı MUSTAFA Kadıköy Süreyya Tiyatrosunda K. Evvel 19 Pazartesi BÜYÜK SUVARE 1 — Darülbedayi 2 — Muhlis Sabahattin 3 — Süreyya opereti 4 — Ertuğrul Sadettin Hasılat İzmirde ölen (Celâl Yakup) un 3 yetim yavra#f”