28 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Ticaret odaları birliği İktısadi mıntakalara göre odala. rın birleştirilmesi düşünülüyor Ticaret Odaları Bir fikri gittikçe ilerlemekte tar kazanmaktadır. Şimdiye kadar Ankarada bir Ti- caret Odaları Birliği yapılması ve bütün Odaların oraya bağlanma- sı fikri ileri sürülmekte idi. Şimdi Odaların iktısadi mınta- | kalara göre birlikler yapılması ö- ne sürülmektedir. pılacak birliklerin idari olmaktan ziyade iktrsadi olacağı o kanaati vardır. Meyve habzımallarına Tüzum görülmeyor Ticaret Odaları mıntaka kong- resi için Müderris Hakkı Nezihi B. bir rapor hazırlamıştır. Yaş mey- va ticaret ve ihracatımıza 'dair o- lan bu rapor şayanı dikkat kısım- ları ihtiva etmektedir. o Raporda bilhassa kabzımalların yaş meyva ticaretimiz için muzir olduğu zik redilerek bunlara hücum edilmek te ve kabzımallığın ilgası kongre- ye teklif edilmektedir. Raporda 150 çeşit armut ve 200 e yakın elma cinsi bulunduğu ve hepsinin de isim aldığı zikre dikten sonra, ağaçlarımızm tet- kik ve tasnif edilmesi lâzım gek diği zikredilmektedir. Bilhassa raporda istihlâki tez- yit edecek tetbirler alınması lâzım geldiği, meyvelerimizin istifade tarz ve mahallerinin araştırılması, meyve ve ağaç hastalıklarile mü- cadele lüzumu, müstahsilin koope ratif yapması lâzım geldiğine işa- ret edilmekte ve ihracatm tanzi- mi yolları tetkik edilmektedir. Halı antreposu ihtilâf Ticaret Odasında bugün saat 14 te halı ihracat tacirlerile tran- sitciler toplanacaklardır. Bu top- lantıda Rıhtım şirketi mümessili de hazır bulunacaktır. Oda bu iç- tmada halıcılarla Rıhtım şirketi ücretlerinden dol ayı çıkan ihtilâf için bir sureti hal bulmağa çalışacaktır. Dün haber aldığımıza göre Rıh- tum şirketi bazı şerait dahilinde halı tacirlerile anlaşmağı kabul etmiştir. Şirketin öne süreceği şe- rait bugünkü toplantıda anlaşıla- caktır. Suryenin badem ve ceviz ihracatı Suriyede son senelerde badem fıstık ve ceviz gibi kabuklu mey- veler yetiştirilmektedir. Bu mey- veler için Suriye, Fransa gibi bir mahreç tuttuğu için İstihsal elde kalmamaktadır. Suriye bu suretle ayni me: yetiştiren memle- ketimizle rekabet etmektedir. Ticaret Odası mesele ile alâka- dar olarak Suriyenin bu işteki ih- (İş Bankasmdan alınan cetveldir) 27 MART 1933 Anadehu 1 ...M mesel ESHAM he, Be Nel 10,10 $ İetikersze $ zonu ie en Se brie Film ei ri 1245 $ Prj 7225 $ Viyana iz $ Madrit Arel Bile 420 59 158 “alan 380 Nüyork Brüksel Atina Cenevre Sofia Amsterdam © TE7SO NUKUT Yarn Pegi Bükreş Belgrat Moskova (Satış) Bu şekilde ya- | raç şeraitini tetkik etmektedir. Yugoslavyaya ipek kozası ithalâtı Gelen malümata nazaran Yu-| goslavya ipek kozalarını ve ipekli leri ağır gümrük resmine tâbi tut mak için hazırlanmaktadır. Yugos lavya hariçten senede 200 bin di- narlık ipek kozası alır. Dahilde de 50 bin kilo koza yetişirse de hariç ten koza getirmek o kadar kolay- dır ki dahildeki kozalar bazen sa- tılamadan kalmaktadır. Yugoslavyanın bu halin önüne geçmek için tetbir alacağı anlaşıl- maktadır. Dün gelen buğday Dün şehrimize Anadoludan 23 ve Trakya'dan 1 vagon buğday gelmiştir. Siloların inşası ANKARA, 27. A. A. — Memleketi. mizde yapılacak silolar hakkında teşkil olunan komisyon bu sabah Ziraat Veki li Muhlis Beyefendinin riyasetleri alt da toplanmış ve hazırlanan esasat daire- sinde muhtelif firmalar tarafından şim- diye kadar gönderilmiş bulunan iptidai projeler üzerinde ihzari tetkikatta bu- lunmuştur. Bu hususta hazırlanan pro- jelerin teknik teferrüntı üzerinde lâzım. gelen etütleri yapmak için bir tali komis yon şimdiye kadar (gelmiş ve bundan sonra gelecek olan projeler üzerinde tet- kikat yapacak ve her birinin teferrüatu hakkında notlar veröcektir. Tali komis- yon mesaisinin neticelerini gelecek top- lanış 9 Nisan 1933 de yapacak olan esas komisyona bildirecek silolar önümüz“ deki sonbaharda işler bir hale gelmeleri i cephede hazırlıklar yapılmak- Giresonda şeker pançarı GİRESON, 27 A.A, — Müce- dele beyetinin nezareti altnda fındık bahçelerinde yapılan mü- cadele bitmiştir. Köylere şeker pançarı tohumu dağıtılmıştır. İülere pançar zeriyati usulü tilmiştir. Şeker pançarı istihsalâtı Vilâyetin yeni bir servet ve ka- zanç kaynağı olacaktır. Atinadaki tütün konferansı “Le Messager d'Athânes” gaze- tesinin verdiği habere göre Atina- da toplanan ve Tütün hazırlık kon | feransında bulunan Türk, Yunan, Bulgar imurahhasları şu noktalar hakkında mutabık kalmışlardır: Ecnebi inhisar idareleri- Bin daha çok miktarda tütün sa- tın almalarının temini, 2 — Dahildeki istihlâkları için tltün alan memleketlerde, Şark tütünlerinin gümrük tarifeleri ve diğer noktalardan daha elverişli bir muamele görmeleri. 3 — “Şark tütünü” adınm yal- nız Türkiye, Yunanistan ve Bul- garistan'da yetişen tütünlere mah- sus olmasının istenilmesi. Heyeti umumiye toplantıları Dün de muhtelif anonim şirket- heyeti umumiyeleri toplan- mıştır. Telefon Şirketi heyeti umu miyesi dün içtima etmişti Emvali gayri menkule ikrazat sandığı heyeti umumiyesi de dün toplanmıştır. Bugün Bomonti, Balye - Kara- aydın - Fethiye Madenleri, hali tasfiyede Duhan, hali tasfiyede Reji, Ermis ve Tünel Şirketleri heyeti wnamiyeleri to toplanacaktır. Dr. Musa Kâzım Bey vefat etti Büyükada Sanatöryomu serta- bip ve müdürü Dr. Musa Kâzm B. irtibal Merhum, Viyana'da tahsilini ikmal etmiş, Tıp Fakült, derrislik yapmış, umumi sıhhiye müfettişi tumumiliğinde bulunmuş; mütarekeden sonra Bü- yükada Sanatoryomunu tesis et- miş kıymetli bir doktorumuzdu. Vefatı, doktorlarımız ve kendi, Bi tanıyanlar arasında derin bir teessür birakan merhumun keder. dide ailesine beyanı taziyet ederiz. Posta tayyareleri Dün sabah Ankara'dan hareket eden bir tayyare öğle üzeri Yeşil- köye varmıştır. Ayni tayyare öğ- leden sonra Ankara'ya dönmüştür. Havanın fenalığından dolayı Eskişehirde kalmış olan diğer bir tayyare de dün Yeşilköye gelmiş- tir. MİLLİYET ŞALI 2 MART, 1999 Zİ LİTE ETE Belediyede Katranlı yollar Yeni bir dal daha tecrübe edilecek Katranlı yolların çok geçme- den bozulduğu görülmektedir. Bu | gibi yollar kışın soğuktan çatla- | makta, yazın da yumuşamakta- | dır. Belediye bu gibi yolların ya- pılması için Avrupada olduğu gi- bi yeni bir sistem tatbik edecek- tir. Bu usulde yapılacak yol müspet netice verip vermedi anlamak için tecrübe olarak ilk defa Hacı Osman - Büyükdere yo- lu bu şekilde yapılacaktır. Sağdan gidilecek Bazı otomobiller ve hususi otomobillerin yolların sağı- nı takip etmedikleri görülmüştür. Bu hususta dikkat edilmesi için alâkadarlara bir tamim yapılmış- tır. Kimsesizler yurdu Galatada kimsesizler için a- şılacak yurdun faaliyete geçm bitirmiştir. Komisyon, bir talimağ. name hazırlamak üzere bir encü- men seçmiştir. Bu encümen en kı- sa zamanda talimatnameyi yapa- cak ve yurt açılacaktır. Boğaza dökülen mazot artıkları Boğaziçi balıkçıları, İstinye dokları ve Çubuklu gaz depoları önlerinde denize dökülen mazot artıklarından şikâyet etmektedir. ler. Balıkçılar, başka memleketler de mazotlârın denize döküleceği liman harici sahaların muayyen olduğunu, bizde ise Boğaziçine dö külen bu mazot artıkları yüzün- den ağların kirlendiğini sandalla- rın boyaları bozulduğunu, hattâ martilerin o bile küçük balıkları yakalamak için mazotlu sahalara inmediklerini o söylemektedirler. Balıkçılar, bu hale mâni olmak i çin merciin Belediye mi, liman mı, sıhhiye mi, polis mi olduğunda tereddüt etmekte ve teşebbüse ha- zırlanmaktadırlar. Umumi maaş Cumartesi günü verilecektir Nisan umumi maaş hazırlıkları bitmiştir. Maaş cumartesi günü verilecektir. İdare hey'eti Vilâyet idare heyeti dün Vali muavini Ali Rıza Beyin riyasetin- de toplanarak memurlara ait ba- x1 kâğıtları tetkik etmiştir. —— az — mn ima Yerli mallar için propaganda Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti mallar lehinde yapılacak propagan- dalara sit programı tespit etmiştir. Buna nazaran, Muhlis Etem B. ve Medihn Muzaffer Hanım tarafmdan yerli malı için radyoda (© bayramdan evvel birer konferans verilecektir. Cemiyet, bundan başka | üzerlerin- de (Vatandaş: Bayramlıkların yerli mallarımızı mahsullerimizden olsun) ibaresi m lı afişler tabettirerek, koy- mak üzere yerli malı satan mağazala- ra dağıtmaktadır. Hilaliahmer Beyazıt nahiyesi ilecektir. Milli havalarla milli danslar oyna- ei Ayrıca bir konser de verile- İstanbul Müftülüğünden: 4 nisan 933 salı günü zilhicce- nin dokuzuna müsadif olduğun- dan arife, çarşamba (günü de Kurban Bayramı olduğu ilân olunur, bilbassa | | Hacaktır. BAYRAM NAMAZI Zevali Ezani saatle saatle etmişlerdir. Gizli emlâk Araştırma için yedi heyet teşki! edilecek Mukiye Vekili BR: ahiren Aka | radan avdet eden gayrimübadiller beyetihe, gizli kalınmış firari emli- kinin meydana çıkarılması için a zami teshilât gösterileceğini va- detmişti. Gayrimübadiller cemiye- | ti, Anadolu'da gizli firari emlâki. İ ni-araştırıp meydana çıkarmak ü- İ zere ileride adedi 14 e iblâğ edil | mek üzere şimdilik biri maliyece | tayin edilecek, diğeri cemiyetçe | seçilecek ikişer azadan mürekkep | 7 heyet teşkilini Maliye Vekâle- | tine teklif etmiştir. Yapılan hesap | lara göre, bu heyetlerin azasına | ayda 150 - 200 er lira verilmek su- retile ve bü heyetler dört ay çalış- | tırilmak şartile gidecek masraf 20 bin lira tutacaktır. Halbuki Ana- dol > İstanbul'da gizli kalmış | firari emvalinin kıymetleri yekü- nu €p az 4 milyon lira tahmin e- dilmektedir. Bu heyetlerin paraları, Maliye | Vekâletince Gayrimübadillere ait Ziraat bankasındaki paradan tes- viye edilecektir. Cemiyet, bu tel çe kabul edileceğini ümit etmekte dir. Mahkemelerde Yeni vekâlet Amerikalı mütehassıs neler düşünüyor? Amerikalı gümrük mütehassısı, | | İstanbul gümrüklerinde bazı nok taları daha tetkike lüzum görmüş ve bir kaç gün daha buradaki ika- | metini temdit etmiştir. Teresşüh eden malümata göre, mütehassıs, İstanbuldaki muhte- lif gümrüklerin başında bir tek müdür bulunmasını, bu müdüre it- halât için bir, ihracat için bir, pa- ket için bir ve salon için bir mua- vin verilmesini muvafık görmek- ir. Halen İstanbulda bir başmü- dür, iki ithalât müdürü, bunların 3 muavini, bir ticareti dahiliye müdürü, Sirkeci gümrük ve bir de salon müdürü vardır. Diğer taraftan İstanbul güm- rüklerindeki muhasebe teşkilâtı- nın da tevhidi düşünülmekte, bü- tün muhasibi mesullüklerin lâğvi- le merkezde bir muhasebe teşki- lâtı vücude getirilmesi mevzuu bahsolmaktadır. Hazirandan itibaren bu tasav- vurlarm tedricen kuvveden file çıkarılacağı anlaşılmaktadır. Meraklı yeni bir dava Hususi hastaneler kaydiye ücreti verecekler mi, vermiyecekler mi? Odaya kaydolunmadıkları için kendi lerine ceza tarhedilen hususi hastaneler. den Sağlık yudu ticaret odası aleyhine dava açmıştır. Davacılar odaya kaydo- lunmak mecburiyetinde bulunmadıkları- ma söylemektedirler, Davaya yarın bakı- | Melek H. ım ölümü 19-teşrinisani 1932 dederemya hasta mesinde çocuk düşürme neticesinde ö- len Melek hanımın vefatına sebebiyet vermekten suçlu Dr. Şirinyan efendinin duruşması dün ağırceza mahkemesinde bitirilmiştir. Dünkü muhakemede Şirinyan efendi nin vekili müdafeasını © yapmış, kürtaj ameliyesi yapmadıklarını sadece tampon yaptıklarını söylemiş beraet istemiştir. Muhakeme karar tefhimi için başka gü ne bırakılmıştır. Arap harfleriyle ders Beyoğlu civarında bir evde arap harf- leriyle ders okutmaktan suçlu Mehmet Rusul efendinin dün birinci cezada du- ruşmasma devam edilmiş, okuttuğu ço- “a şahit olarak dinlenilmiştir. cuklar ana ve babalarının bu ho Pİ | i Duruşma gelmeyen gahilerin. celbi çin başka güne bırakıl. m Balat cinayeti Balatla sarhoşluk (o yüzünden Hasan ayri Şücaettin ilk tahkikatın açılma- İn ikinei istintak bâkimliğine tevdi iştir, M. Janhone aleyhine takibat Türklüğe hakaret ettiğinden dolayı mil let meclinince M. Jannone — ta. kibat yapılmasına izin verilmişti. Kı fiyet İstabul adliyesine tebliğ edilmiş. tir M. Jannonenin bugün isticvap edil. mesi mühtemeldir. Mel. Şor M. Şorun kızı Mel Ernestine'in Atina ya kaçışı hakkımdaki polis tahkikatı de- vam etmektedir. Tahkikatın bugün ik- heye ak elma si muhtemeldir. Bursadan getirilen maz- nunlar Bursadan şehrimize getirilen komu- nistler hakkımdaki tahirikata devam edil mektedir. Şehrimizde tevkif edilmiş Ikim se yoktur. Kısıklı hırsızları Kısıldı civarında bir kaç hırsızlık ya- pan Ahmet,Feyzi ve Veysi ile bu çalın- maş malları bilerek satın alan Fazıl ve Etemin duruşmaları dün bitirilmiştir. Feyzi 2 sene 6 ay EE Ni e ere onar ay ağır hapse, hapishanede bulundukları müd- dat zarfında mahcuriyeti kanuniye altı- na olınmalarma, cezalarını bitirdikten sonra da ceza müddetleri kadar emniye- ti umumiye nezareti altında bulunmı- ya mahküm olmuşlar, diğerleri | beraet Bir sene hapis Misafir bulunduğu İsmailin düklenın dan para çalmaktan suçlu Hasan bir se ne ağır hapse, bir sene emniyetiumumi- ye nezareti altında bulunmuya mahküm olmuştur. Hırsız hizmetçi Hizmetçi olurak çalıştığı evden yüz | Bira çalan Hetçe hanım bir sene hapse, | bir sene emniyetiumumiye nezüreti al- Unda bulunmuya Hatço müdal lamadığını ve mahküm olmuştur. mda 10 ira aylığına elli iralığı, iki beşer dığını ve inde etmek üzere iken yakalandığını söylemiştir Yiralık sanarak Hırsız çocuklar oxn mahkemesinde Teofi- lo3 isminde bir çocuğun paskalya çörek lerini kapıp kaçmaktan suçlu Mehmet, Arif, Mubittinin duruşmalara başlan. mmaştar. İddia makam: suçlular çocuk olduklu. rı için muhakemenin gizli yapılmasını is temiş, fakıni mahkeme ber şeyden evel bu çocukların o mekteplerinden nüfus terkerelerinin celbine, çocuklara bedava bir vekil tayini için de baroya tezkere yazılmasma karar YE Yüksek iktismt meki mektebi talebesi tahkikatı Yüksek İktisat ve Ticaret Mek- tebindeki son talebe raporu mese- lesine dair mektep idaresi ittihaz ettiği kararları ve tahkikat neti- cesini dün Vekâlete göndermiştir. Diğer taraftan aldığımız ma- lümata nazaran mektebin dahili nizamnamesi mucibince hakkında bir sene tard cezası verilen Şev- ket B. Şurayı Devlete müracaat ederek hakkımdaki bu kararın tas hihini istemiştir. * , Dün İpekfilim stüdyosunda Akşam r efillimiz tarafından yıldızları müsabakasının namzetleri olan hanım kızların filimleri | ve küçük bir himmetin Küçük himmetler Bir kaç gün evvel bir işim dola- yısile Vilâyete (Eski adıyla Babı. âliye) uğramıştım. İşimi gördük. ten sonra tramvaya binmek üzere Salkımsövüde açılan kapıya doğ- du yürüdüm. Meydanda bir kaç a- dam, bir takım çukurlar kazıyor- lardı, Merak saikasile sordum. Öğ rendiğime göre bu çukurlar yeni dikilecek fidanlar için hazırlan» maktadır. Bu teşebbüsü takdir etmemek mümkün değildir. Düşünülürse in san şu neticeye varır ki, bu iş, had di zatında alelâde ve basit bir şey- dir: Veli, İstanbulun en büyük me | muru olduğuna, elinde birsürü a- melesi ve emrinde müteaddit fi- danlıkları bulunduğuna nazaran bu harabeyi bir mamureye kalbet- mek için iki kelimelik bir emir kâ- fidir. Bu tarihi binanın Babıâli cad- desine açılan kapısından - vali şöyle dursun - muhtelif devirlerin sadrazamlarından nazırlarına ka» dar sürü sürü insanlar girdiler, ka» dife koltuklarına gömülerek kah- velerini içtiler, tespihlerini çeke- rek ciğaralarmı tellendirdiler, ba- raretli vükelâ meclisi içtimaları yaptılar. Fakat hiç birisinin aklı- na, oturdukları odanın, pencere- sinden başlarını dışarı uzatmak gelmedi... Hele o Salkımsövüde a- çılan ve mukabili Ankara cadde- sine bakan kapılar... Ben kendimi bildim bileli somurtğan iki yüz gi- bi sımsıkı kapalıydı. Bilhassa bu kapıların Salkımsövut tarafında ©- lanı, heybetile insana devlerin giz lendiği esrarlı bir mağaranm met- hali hissini verirdi. Ne kadar teşekkür olunur ki Muhittin Bey, dün höhne, tarihi bir an'aneyi bırakarak ayni anda iki kapıyı açtırdı. Bugünde bu kapıların iç taraflarında sevimli, şirin bir ağaçlığın ilk fidanları di- kiliyor. Eğer bu iş ciddiyetle takip olu- nursa eminiz ki pek kısa bir z«- manda orada biç yoktan güzel, yepyeni bir bahçe meydana gele- | cek... İnsan, iki kelimelik bir emrin böyle meşkür semerelerini | gördükçe, böyle iki kelimelik bir emri ve kü- çük bir himmeti bekliyen daha ni- €e isler olduğunu düşünmekten kendisini alamıyor. Salâhattin ENİS Çocuk bayramına hazırlık Himayci Etfal Anneler Birliği dün toplanmış ve 23 nisan Çocuk bayramında verilecek olan çocuk balosu ve gürbüz çocuk müsaba- kası hakkında bâzı kararlar ver. miştir. Ayrıca 10 fakir lohusa kadına da çocuk takımı verilecektir. Bilecik meb'usu Salih Bey Mısıra gitti Bir müddettenberi Ankarada rahat- sız olup doktorların tavsiyesi üzerine tedavi ve istirahat için İstanbula gel- miş olan Bilecik meb'usu Salik Bey, kısa bir seyahat ve hava değiştirmek tertip edilen sinema çekilmi filimler perdede aksettirilerek namzetleri n yüz, s€s ve fotojeni noktasmdan kıy- metleri tetkik metleri tetkik olunacak, tetkik edilmek üzre davet on ta müsait görünen 17 kadar namzet tekrar on tanesi