28 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

28 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

ANKARA Teşrinisani 1920 İstanbudakilerin hükmü nere- İ ye kadar sürüyor? Kimin namma İ kimlere söz ve imza veriliyor? © Sevr muahedesinin imzası, Anka- © OX rada asabi bir infinl uyandırdı. Bu cak muahede tatbik edildiği za- man bütün acılıklarile duyacağız. Her halde bu musibet muahede, | Türkiye için siyasi ve iktısadi bir i ölüm höccetidir. i İstanbuldan gelen haberlere gö- re galip devletler, daha şimdiden X bu muahedenin maddeleri, hü kümleri arasında kendilerine bir takım hususi menfaatler araştı. rıyorlar. Her devlet Türkiyeden yeni bir mali ve iktsadi menfaat istiyor. Muahedenin he. nüz tasdik formaliteleri bitmedi. Fakat muamelenin bitmemesi, hiç olmazsa bazı maddelerinin tatbiki ne mani olmuyor. Her şeyden ev- vel mali ve iktisadi hükümleri ih- tiva eden maddeler tatbik edili- yor. İstanbul gazetelerinde de tafsilât var: Türkiyenin varidatı- Bı, maliyesini, servet membaları- nı şimdiden kontrol altına alıyor. lar. Doğrusu bizim Ankaradaki telâşımız da manasızdır. Sanki yeni haksızlıklara maruz kalıyo- ruz! Ne şaşryoruz? Muharebe Le. ka- pısmı kapamak için imzaladığı. mız mütarekenin bütün ahkâmr. mı bozmadılar mı? Eğer kendi © kuvvetimize güvenerek boynumu. za takılan zinciri krramazsak, Sevr munhedesinin galipler tara- fından samimi ve &dilâne bir su- ğiz.. işken, mültefikler bu manhedenin çizdi. ği hududu tecavüz etmez olur lar mı? ğ Bu mesele etrafmda Fransız “| zabitinin defterindeki notları ay- ©) nen tercüme ederek geçiriyorum! ISTANBUL iü 3 Teşrinievoel 1920 yar, “Maliye komisyonu âlis?” nin ze minini hazırlamak maksadile alın. muştır. “Maliye komisyonu âlis?”, ken- caktır. Bankı Osmanli Bur komisyonda bir murahhas tarar Bilhassa Fransız —ş———m rl Ankara SİNEMALARI amam amam İİ Yeni Buzün bugece rm Gençlik için fevkalâde İbretamiz ah- Miki bir eser: 8GENÇ KIZLAR CARIN HART İlâveten Dünya haberleri ve Radyo ne İşlere yarar. eslik Mİ id! Sevr muahedesi, Osmanlı Bankası e ve madeni karşılığının üç mis- bini geçmiyecek kıymette banknot ih- racı inhisarına maliktir. Her hangi bir kredi müessesesine nazaran hakkı hühümerlerine dal böyük irana ine daima ikrazatı © yapmıştır. Bankı Osmanji Şahane- nin uzun zaman kurduğu hulya; ma- li faikiyetle saf Türkiyeye hâkim ol- maktır. Abdülhamit zamanında memurlar yorlar, mukavemet ön Türkler ikti- dayanamı- edemiyorlardı. alışmadığı de gördü. Jön Türkler; bankanın li idareye müdahalesini devletin is tiklâline tecavüz addediyorlardı. Jön Türk hükümetinin Pariste ak- tavassutile tâ bu istikrazın bir kısım eshamını, yine Bankası satm almağa am oldu. 1914 tarihinde yeni mü- cereyan etti. Bu defa şart- ein hafifleten Osmanlı Bankası bir milyar frank'a baliğ olan bir istik- raz mukavelesini imzaladı. Hatırlar- dadır ki, Büyük harbin arifesinde bu paranın yarısına yakın bir mikdarı, Almanyanın Fransaya ve müttefikle- rine karşı harbe hazırlanmak üzere Türk hükümeti (tarafından Krop fabrikalarına verilmişti. Harp ilân edilmiş, Türkiye de merkezi Avrupa devletlerile birlikte harbe girmişti. Mondros | mütareke- sinin aktinden sonra Osmanlı Banka» sı tekrar sahneye çıktı. Banka; Tür- kiyenin münhasıran Frans manda- * altına girmesinden istifade edece- fi cihetle bunu temenni etmiştir. Fax kat itildfçı devletlerin iştirak ettiği (Manda yarışı) ümit edilen neticeyi vermedi. Bu yarış, üç taraflı Sevr muahedesine, Trakya ile İzmirin Tür- kiyeden ayrılmasına müncer oldu. Bu suretle bankanın iş dairesi ekili yordu. Eğer Sevr maahedesile Türkiye ye bırakılanlar, elinden alınanların evsafına malik olsa idi. banka, bir de- receye kadar memnun olabilir!" Ya nüfuz mıntakaları?.. İtalya ve Yuna- nistana geçen yerler; Türk ide de olduğu gibi kendisila uyuşacaklar mı? Bunu ümit etmiyor. Önun için şimdilik itilâf devletlerinin kendisine “muvakkat” kaydile verdikleri vasi. fenin kat'i ve daimi olmasına çalıp mak ke varını vermiştir. İtilâf devlet. leri, Sevr muahedesinin kendi parlâ- mentoları tarafından tasdikini bekle- meden tek bir maddesinin tatbikine geçmiş oluyorlar...” Bütün bu tertipler, bu dolaplar kendi hesaplarma çok iyi.. Fakat bu işte asıl mal sahibinin, Türk milletinin sözü yok mu? İşte mil letin biricik mümessili olan Tür. kiye Büyük Millet Meclisi ve o- mun reisi; ea muahedesini tanı. Mıyor, onu edenleri tel'i; > leri tel'in e- mesele; diple. matlarm iL ei hâkimiyetile İnn ar ve ebedi kanun!.. MİLLİCİ Bugün bugece Kulüp Deniz İlâveten: Köpeklerin dördüncü komedisi Yeni mektep'e EE ei ire Nİ Ankara'da 12 yeni ilk mektep yapılıyor ANKARA, 27 (Telefonla) — An- karada talebe hayatı günden (güne tevessü ve inkişaf etmektedir. Şehir kalabalıklaştıkça ilkmekteplerin mev. cudu her sene ehemmiyetli bir suret- te artmakta, sanat ve yüksek mektep- kre talebe yetiştiren liseler mevcu- | du da gittikçe kuvvetlenmektedir.. | Ankara şehrinde talebe mevcudu artık kendini gösteren bir o kemiyet | olmuştur. Bugün Ankara Hukuk mek- | tebinin o 38 kız, 554 erkek, Ziraat mektebinin 16 erkek, Musiki muallim mektebinin 51 kız, 80 erkek, Orta munlim mektebinin 26 kız, 137 erkek, Kız Enstitüsünün 266 kız, sanat mek- tebinin 264 erkek, Ticaret mektebi- nin 35 kız, 118 erkek, liselerin 278 kız, 839 erkek, Orta mekteplerin 212 kız, 380 erkek, ilkmekteplerin 3230 kız, 3554 erkek talebesi vardır. Bunlar hep resmi mektepler tale besidir. Hususilere gelince; hususi anamekteplerinin 24 kız, 45 erkek ve hususi ilkmekteplerin 137 kız, (202 erkek, hususi orta mektebin de 1 kız 7 erkek talebesi mevcuttur. Bilhassa ilkmektep (talebelerinin #on iki sene zarfında bir evvelki sene- ye mazaran bir misli artması gibi bir fazlalık seyri göstermesi bu seyrin de- vam edeceğini de anlatmaktadır. Bunun Ankarada bugün kendisini şimdiden yavaş yavaş hissettiren bir ilkmektep yokluğu tevlit etmemesi i- sin şimdiden vilâyet tedbirler almak- tadır. Bu fazlalığm bilhassa orta smıf ve işçi halkının o kesafetle | bulunduğu semtlerde hâsıl olduğu nazarı itiba- ra almarak şehrin bu kabil semtlerin- de yeniden on iki ilkmektep inşası İ- çin Meclisi umumiye önümüzdeki büt- çe senesi için bir teklif yapılmıştır. Bu teklif daha müzakere edilme- den Meclisi umumi azalarınca müsa- K şekilde karşılanmıştır. Hizmetçiler için ANKARA, 27 (Telefonla) — Be lediye kanununun on beşinci madde- sinin sekizinci bendinde sayılan biz- met erbabı belediyelerce munaye- Belerile ehliyet ve sıhhat © vesikaları verilmesi ve belediyece tesçil ödilmi- yenlerin İşten men'i tasrih edilmekte- dir. Ankara Belediyesi şimdiye kadar bu iş erbabından ahçı, berber, şoför, mevaddı gıdaiye satıcıları gibi hariç- te icrayı sanat edenleri muntazam mu- ayeneye ve vesikaya tâbi tutmakta i- di. Belediyemiz son günlerde bunlar. dan evlerde hizmet eden mürebbiye, #ütnine, hizmetçi, ahçı, çamaşırcı, u- şak gibi işçilerin de mevkut muayene- ye tâbi tutulması için bir talimatnnme projesi hazırlamış ve Belediye Mecli- sine vermiştir. Bir nisanda toplana- cak olan Belediye Meclisi bu proje yi müzakere ve bir karara raptettik- ten sonra derhal tatbikine başlanacak tr. İN, Kadastroyu çabuk bitirmek için Maliye Vekâletinde Müsteşar Al Rıza Beyin riyasetinde müteaddit top- kadaströ komiş- tetkika Türkiye. sip Genlik elcüllerizi vörütle vü ehir le bitirmek için, bazı kararlara var. maşter, 3, — Kadastro teşkilâtma dahil o- lanların tekaüdiyeden istifâdelerini temin için bareme ithal edilmeleri. 4. — Şehir harici arazi kadastro plânları Stereofotogrametriş usulü ile Seğmen idi sene el İmanı İ eş > — Kadastro postalarma işim Ademi sal ilke ükrerlriiiz. Gazi Hz. Mısır sefarethansini geretıendırdıler ANKARA, 27 (ii elefonla) — Dün bisır Brat Hazreterinin doğumlarının yldönümüeri mü- nusecetue ilıstr Selaretnanesin- de verilen suvare parlak olmuş- tur, Maslahatgüzar o Tevhit Bey geçirdiği otomodil kazasından tenlikesiz suretle çıkarak gece suvarede bulunmuştur. — Keisi- cümhur Hazretteri maslahatgü- sur Beyin ıstifsarı hatırında ve Kral Hazretlerinin yıldönümü şerefine verilen suvarede bulun- mak üzere gece Mısır sefaretini huzurlarile o şereflendirmişler- dir. Suvarede Meclis #teisi ve Başvekil Paşalarla devlet erkü- nı ve diplomatlar bulunmuşlar- dır. ha kevinın iaaliyeti ANKARA, 27 (Telefonla) — Halkevi idare heyeti ve İ:smite a- zaları bugün Nâfi Atuf Beyin Ri- yasetinde toplanarak Ankara Evi- eti ve yeni sene bütçesi etrafımda görüşmüslerdir. s.. ANKARA, 27 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Encümeni Halkevleri namma getirilecek rad- yo ve sinema aletleri hakkında ve- rilmiş olan kanun teklifini görüş- müş ve kabul etmiştir. Muhafız alayının at koşusu ANKARA, 27 (Telefonla) — Yarm Muhafız alayı tanımın beşinci at koşusu telsiz ile Kara- cakaya arasmda yapılacaktır. Ko- şu 7 kilometredir. Muhtelif tabii ve sun'i mâniler vardır. Hüseyin Namık Beyin konferansı ANKARA, 27 (Telefonla) — Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti aza- sından Hüseyin Namık Bey bugün Himayeietfal Cemiyeti salonunda Ankara muallimlerine tedrisatta milli efsanelerimizden nasıl istifa- de edilmesi icap ettiğine dair bir #onferansı vermiştir. Konferansa ilkmektep muallim- leri iştirak etmişlerdir Maliye istatistikleri ANKARA, 27 A. A. — İlstatis- tik umum müdürlüğünce hazırla- nan 926-931 Maliye istatistikleri basılmıştır. Bunda devlet maliye- sine mülhak bütçeler ve Vilâyet husus! idareleriyle (Belediyeler maliyesi ve mali müesseseler hak- kında rakamlar vardır. Memurlar istatistiğinde de umumi ve hususi bütçelere dahil memurlarm mik- tarı tahsil dereceleri yaşları hiz- met müddetleri ve verdikleri ev kiraları miktarı ve saire hakkın- da geniş malâmat vardır. Hilâliahmer kongresi ANKARA, 27 (A. A.) — Mr mer Umumi Meclisi © nisanın 25 Hilâlinhmer Si salı günü saat 10 da de m öz mum merkezinde topl miyetin 931-32 mali senesi içindeki fa- aliyet, icraat ve hesaplarımı tetkik ©- decektir. açılacaktır. EVLENENLER ANKARA, 27 (Milliyet) — Son | bir hafta zarfında Ankara evlenme memurluğu tarafından İstanbullu A- saf Paşa Zade Muzaffer o Hanımla İmalâtıharbiyede memur Mehmet Se- dat Beyin, Fazilet Hanı Hanımla İş Ban- kası memurlarından o Manyasi Zade Lâtfullah Nezih Ankaralı aye bem ileri ikmal Simi Ankarada çiçek satan biricik dükkân Ankaralılar çiçeklerini “kayna. madili,, ne kadar buradan alırlaı' Ankaranın biricik çiçekçi dükkânı.. ANKAR, 27 (Milliyet) — Yenişe- hir otobüslerinin durduğu yerin ya- nındaki sıra dükkânların ilerisinde, Şehir lokantasının bitişiğinde bir çi- gekçi dükkân: vard Vitrinindeki küçücük bir havuz, saksılar içinde güzel çiçekler, yahut vazolar içinde nadide demetler her kesi bir kaç dakika önünde mıblar. Burası belediye tarafımdan halkm bedii bir ihtiynemn temini için epey fedakârlıkla yetiştirdiğini işittiğim çi- çeklerin satış yeri Çalışkan Ankara belediyesi, An- karalıların çiçek ihtiyacma kadar bü- tün ihtiyaç ve zevklerini tatmin ve in » Bu- lar nasıl yetiştiriliyor ve acaba halk bundan nasıl istifade ediyor, bilhas- sa çiçek müşterileri kimlerdir?.. Bütün bu meraklı sual silsilesi be- ni bu dükkâna sevketti. ... Dışarıda kar serpiştirirken çiçek- er, yeşillikler, saksılar arasında bü- yük bir zevk ile dükkânda ney'eli içeksiz bir aile ©- hçe, bahçesiz bir şehir neye yarar?. Evini yaptıran aile ikinci iş olarak bahçesine başlar, kira evine yerleşen insanlar etajerlerine çiçek sakarsı tçdarik ederler, mile, toplantılar, ep dost davetleri bile i e çeki. olma hum Ömer Seyfettin yorgun Tuklarma ve hiddete karşı çiçeğe bak- mağı tavsiye edermiş, ne kadar doğ- rudur.. ... Dükkünm satış memuru genç ve nazik bir adam.. Anlatıyor ve saksı. ları birer birer göstererek izahat ve riyort .— Belediyenin büyük Evkaf a. rt karşısmda bir seri vardır. Biz bütün bunları orada yetiştiririz. Halkın ihtiyacına cevap verecek kas dar fazla ve ucuz temin edebiliyo. yaz. Bazan pek fevkalâde vaziyet- lerde İstanbuldan demet ve buket ha- linde getirtebiliyoruz. Resmi emi ziya fetlere, büyük düğünlere, inhisar e- den bu fevkalâdeliklerin haricinde ufak demetler de celbedip satıyoruz. Meselâ şimdi şu bir deste sümbülde 25 —30 tane vardır ve 15 kuruşadır. Şu fulyalarm tanesini altmış paraya veriyoruz. Diğerleri hep kendi serimizin mah- salleridir. Bizde sakar çiçekleri yirmi kuruştan başlar on beş liraya kadar çıkar. Şu koca saksı sardunya altmış, karanfiller seksen, Primola elli, için- eş kök bulunan şu açmış sümbül elli, kuşkonmazlar yirmi kuruşa ve şu koca lataniya on baş lirayadır. Şu Kaynanadilini de altmış kuruşa veri- yoruz.” Bu saksı muhteviyatma bir bak- tım. . Vallahi tıpkı kaynana dili, me İyi İsim bulmuşlar. Papuç şeklinde ve © kadar büyük, etli, dikenli bir kaç yaprak. Melül melül baktım ve za- valı gelinleri hatırla ... idi En ziyade sa- vin Süz r İarı imiş, Bu meyanda | sayılanlar; ter, Sardunya, Karanfildir. Demet halinde de mevsimine gö- ve; Krizantem, Fulya, Sümbül, Ka- .Ebettedir. Dükkânm müşterileri, otobüs du rağına yakın olduğundan mı, neden dir, en ziyade Yenişehirlilerden mü- teşekkilmiş. Bilhassa bahçesi olanlar başlıca müşteri imişler. agi .. de çeşitler çi idi. Memurun bana saydıklarmdan aklımda şunlar kal dı; Palmiyeler, küçük çamlar, Aral» ya, Frizya, Primola, Lâle, (o Sümbül, Karanfil, Telgraf, Sardunya, Papas kulağı, Kolyoz, Begonya, Suzamba- ğu, Kaynanadili ve saire ve saire... ... Görülüyor ki en başta gelen mede- ni ihtiyaçlarımızdan biri olan lan gireli mizi bile düşünen bir Miks Kakıyakar “DaRlYila tohumu tedarik giçek ve sat masmı da dileyorlar. Hüner merkinle ba yz yn & m ailecek ola Büyük bina- ümhariyet Merkez Bankası... başlanacaktır. binanım bir katı siyasf klup olacaktır.) Fevkaiâde odalar ANKARA'DA j 3 Liradan itibaren A ELE EN: ENİ 2 Amerikan bar . Lokanta . Oyun salonu . Dan slı cay - Hususi salonlar . Kalton . Band orkestrası daimi RR Fiatlarda Çok Büyük Tenzilât Şarkın En Muhteşem Oteli 1057