29 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

29 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

'konomi İhtilâf halledilemedi Rıhtım şirketi yüzde beşten fazla , tenzilât yapmağa razı olmuyor Dün halı ihracat tacirleri ve transiteiler Ticaret Odasında O- danın daveti üzerine bir içtima yaptılar. Bu içtimaa sebep Rıh- tım şirketile halı tacirleri arasım- da sürüp giden ihtilâftı. . İçtiman başlanırken bu sürüncemede ka- lan işin artık halledileceği zanne- diliyordu. Oda daha evvel Rıhtım şirketile temas etmiş ve şirketin noktai nazarını tesbit etmişti. Şir yüzde 50 tenzilât yapılmasını i#- teyorlardı. Bu şerait altında anlaşılamıya- cağı meydana çıkınca, ihtilâf, kim bilir ne zamana kadar, kendi Zahire ve hububat lerinin tevhidi ve beyannameler altına yazılan şeraitin yeniden tan zimi için çalışılmaktadır. Evvel ce bir kısım beyannameler birleş- tirilmişti. Şimdide arpa, çavdar. misir Td tevlit ve yeniden tanzimine başlanmıştır. Bulgar- Yunan iktisadi müzakeratı Gelen malümata göre, bir müd. det evvel başlanan ve sonra akim kalan Bulgar . Yunan iktisadi mü zakeratma yeniden başlanacaktır. Bulgar hükümöâtile Yunanista- nm Sofya sefiri bu hususta tema- | sm girişmiştir. Bulgaristanla ticaretimiz Bulgar istatistiklerine (göre, Şubat içinde ihracat memleketi” mizden Bulgaristana 3,989 bin Leva olmasına mukabil Türkiyeye 2,380 bin Levalık ihracat yapmış- tar. Japonya ile ticaretimiz Japon istatistiklerine göre, Türkiyenin 930 senesinde Japon- yaya ithalâtı 54 milyon, 931 de 374 milyon 932 de 139 milyon Yen kıymetindedir. Bu rakamlar bizim istatistiklerin verdiği rakam lardan farklı bulunmaktadır. Et fiatları artıyor Son günlerde et fiatlerinde bir (İş Bankasından aman cetveldir) 28 MART 1933 Akşam Fiatları ia en 0. Merehhide Şek hariya ÇEK ar ai yz0n $ Prağ Londra ran * Nüyork İğ 4759 Milane “si 18,125 430 540,75 10028 42125 39128 5,1575 re Amaterdam > YATBO NUKU Kurun ; : İ Morkova T 4 tl 7 7n0,— zı Ni T 15 2880 wa— 26— EE tr “Emme » Zi Bö, 120 i z i ? k : .. : yüksefine görülmektedir. Bir müd- det evvel 50 - 60 kuruşa kadar düşmüş olan fiatler 30 - 40 kuruş asada buna muhtelif sebep- ler gösterilmektedir. En mühim sebep kesimlik hayvanların gur- banlık olarak ayrılmaktan olması- dır. Esasen her sene bu mevsimde et fiatlerinde bir yükseklik görü- lür. Bir müddet evvel fiatlerin dü- şük olmasına sebep de fazla balık çıkması idi. Balık laşma- ğa başlayınca et fiatleri de yük- selmiştir. Viyanadan pamuk isteniyor Viyanada bazı firmalar İhracat Ofisine müracaat ederek takas ü- zerinde Türkiyeden pamuk al mak istediklerini bildirmişlerdir. Alınacak pamuk miktarı yedi bin balyadır. Ofis bu müracaatleri pa muk mıntakalarma derhal bildire- cektir. X Silolardaki buğdaylar Ziraat Bankası tarafından nruh telif yerlerden satm alınıp ta Hay di silolarında ve bankanın muhtelif şube ve depolarında bu: lunan buğdayların yeni sene mah- sulü hakkında kat'i bir istatistik elde edilinciye kadar satılmaması takarrür etmiş ve mesele Ziraat Vekâletinden bankanm merkez ve şubelerine bildirilmiştir. Kavrulmuş susam Adanada bazı firmalar Şimali Amerika ile Brezilya ve Marsilya- ya kavrulmuş susam ve susam ya- ğı ihraç etmek için tetkikat yap- mıya başlamıştır. Türkiye » seyahati Gelecek Alman sanayi- cileri bir ay kalacak Mayısta memleketimizi ziyaret edecek olan bini mütecaviz sana- yi ve ticaret erbabınm bu seyahat- leri hakkında Almanyada Türk Ticaret Odasından mufassal ma- Tümat gelmiştir. Gelen malümata göre, Alman Ticaret ve sanayi erbabı ile Tür- kiyedekileri temas ettirecek ve İ tanıttıracak olan bu seyahat bir ay devam edecek ve başlıca Ticaret ve Sanayi merkezleri yezilecek- tir. Seyahat 1 mayısta Berlinden başlıyacaktır. Kafile 4 Mayısta İş- tanbula muvasalât edecek veo gün İstanbul tarafı gezilecektir. 5 Mayısta Beyoğlu tarafı . gezile- cek ve Ticaret erbabile temaslar yapılacak, akşamı Ankaraya hu- susi hareket edilecektir 6 - 7 Mayısta Ankara gezilecek ve 7 mayıs akşamı resmi bir ziya- fet verilecektir. Ankaradan 9 ma- yısta hareket eden seyyahlar Ka- raköy, İnegöl, Bursa, Uludağ, İz- nik ve Yalovayı ziyaretle 15 ma- yısta İstanbula geleceklerdir. Er- tesi gün İstanbuldan İzmire hare- ket edilecek, İzmirde Ticaret ve Sanayi müesseseleri görüldükten sonra Ayaslog, Manisa, Akhisar, Soma, Balıkesir, Bandırma yolile 22 mayısta tekrar İstanbula av- det edilecektir. 23 mayısta bir deniz gezintisi yapılacak, 24 te Eyüp ve civarı, 26 da surlar gezilecek, 27 mayıs- ta Almanyaya hareket edilecek- tir. Bu malümatın gelmesi üzeri. | ne, seyahat komitesi tekrar Tu- ring klüpte içtima edecek ve ha- zırlıkları yapacaktır. Seyyahlara $ LTİ Mafeclsri Dil ve gençlik Dün talebe mümessil- leri toplandı Darülfünun fakülteleri ve yük- sek mektepler talebe mümessilleri dün va Halkevinde, Halkevi idare heyetinin iştirakile bir top- lanma yapmışlardır. Halkevlerinin bütün hars şube- lerinde münevver gençliğe de va- zife verilmiştir. Halkevinde çalı şacak gençlerin bir listesi yapıl- mıştır. Dil ve Edebiyat yeni öz dil araştırma hususunda gençlere bir çok vazifeler verilmiş tir. 7 ape m isanın erkek lisesi ep emri bir tedansan pimli aişmletaniiknik ik iiyakek Yüksek iktısat ve ticaret mekte- bi talebesinden 28 kişilik bir grup muallimleri Mehmet Ali Beyin re- iki ayrı grup da eri tatilin- den bilistifade. İzmire ve Balrkesi- Tahsisat olmadığı için bu sene yeniden ilk mektep binası yapılmı yacaktır. Yalnız, Fındıklıda inşasına baş- lanmış olan ilk mektep binası bu Vefat etmiş olan İtalya Kralı Hz.'nin amcası, Duc deş Abruzzes'ni ruhumun İş tirahati için dün sabah saat. 10'da Si Antsine bir ayin yapılmıştır. Merstimde Papk © elçisi Monsenyör Margot reislik yapmıştır. Kilisede Va- li Muhittin B. le 3 üncü Kolordu ku- mandanı Şükrü Naili Pş. narana bir 7- bit sefaretler ve konsalosanaler hazır » Bir çok zevat ve heyetler tarafından çelenkler gönderil miştir, İngiliz düşesi gitti Hususi tayyaresi ile şehrimize gelmiş olan aa çar asılzadelerinden o Duchesse Bedford, pilotu Allen ile ile birlikte dün 'eşilköyden Konya ve Halep'e sabah Y. gitmiztir. 450 seyyah gelecek Bugün Orfort vapurile | Akdenizden i deme ile 15 nisanda te 1500 Alman veyyahı gelecektir. Raki ç vergiler ANKARA, 28 — Bakaya ka- lan vergi bir kısmı- om affı ve bir kısmının kolaylık- la ödenebilecek bir şekle konul ması hakkında hazırlanan kanun lâyibası yakında meclise verile- cektir. Yalnız cumhuriyetin ilânı Saklı kazançlar i Yüz binlerce liranın | vergisi tahsil edilecek | Bir deri tüccarın iki defada kendisine tarhedilmesi icap eden | ceman 100 bin liralık kazanç ver- gisini sakladığı ve vermediği tet- kikat neticesinde anlaşılmış, bu paranm cezasile birlikte tahsili ne tevessül edilmiştir. Keza berber levazımı satan bir mağaza sahibinin de 4 sene zar- fmda 222 bin liralık kazanş vergi sini sakladığı anlaşılmış ve cezalı olarak bu verginin tahsili tekar- rür etmiştir. Bir tülbentcinin 4 senedir def- ter ibraz etmediği nazarı dikkati celbetmiş, yapılan tetkikat netice- sinden 1,400,000 liralık kazanç vergisini gizlediği anlaşılmıştır. Bu paralar, cezalı olarak kendisin den alımacaktır. Ayni zamanda defter tutmadığı içinde evrakı mahkemeye verilecektir. Gişe sulistimali Parası vezneye girmi- yen karneler bulundu m ink tahkika- Dün de müracaat edilmiştir. Zabıta, satı- İp ta parası vezneye yatırılmıyan karnelerden bir miktarını ele ge- girmiştir. Behzadın 25 inci yılı Behzat Hakinin sanat hayatı- nım 25 inci yıl dönümü dolayısile cuma günü Halkevinde temsil şu- besi tarafından merasim yapıla cak, konferanalar verilecektir. Şişli Çocuk hastanesinde teda vi altında bulunan Adliye müste- şarı Tevfik Nazif Bey iyileşmiş ve hastaneden çıkmıştır. Tevfik N: zif Bey bir iki güne kadar Anka- raya gidecektir. il > GE Fransız deniz ataşesi Fransız sefareti deniz ataşesi Commandant Auveray, başka bir vazifeye tayin edildiğinden bu- gün memleketimizi terkedecektir. Sanatoryomda yeni bir pavyon Erenköy Sanateryom idare mec lisi, dün Hilâliahmer merkezinde toplanmış, 30 kişilik yeni bir pa- viyon daha açılmasına karar ver- miş ve şimdiye kadar müessesede tedavi edilen hastaların büyük is- tifade gördükleri memnuniyetle tesbit edilmiştir. tarihine kadar olan vergi vel bir memleketimizde Turing klüpten Şükrü Ali, Ticaret Odasından | Hakkı Nezihi ve ihracat ofisinden | Akil Beyler refakat edeceklerdir. | ak Mimar Sinan günü Cuma günü Mimar Sinanın ö- lümünün yıldönümüdür. Halke- | vi cuma günü Sinanın mezarıma İİ bir çelenk koyacaktır. Mezarın | inşası henüz ikmal edilmediğin. | den bu sene ihtifal merasimi ya. | pılmıyacaktır. bu suretle dokuz yüz kurban tes- lim etmişlerdi. İstanbulda da bir çok zevat he- secekleri kurbanları cemiyet mer- kezine teslim etmektedirler. Finlândiya Türklerinden Zine- tullah Ahsen EF. de kurban parası olarak 20 lira göndermiştir. Kesilecek kurbanın canlı olarak ve yahut bedeli olan takriben on ti- İl ranın cemiyete teberrü © edilmesi şüphesiz daha büyük bir yardım Mahkemelerde Vilâyette İskân i 1 işi Bu ay kin niha- yet buluyor İsküna ait muamelelere 1 nisan- dan itibaren nihayet verileceği a- lâkadarlara tebliğ er ve icap eden tertibat alınmıştır. Bu tarih- ten sonra ikmal edilmemiş hiç bir a kalmayacaktır. İskân idaresinin lâğvından sonra İstanbulda Bulgaristan Yu- goslavya ve Romanya gibi Balkan memleketlerinden gelecek muha- cirleri yerleştirmek üzere nüfus müdürlüğüne bağlı küçük bir me- ur bulundurulacaktır. «Komisyon töplerirnyacak İhtikârı tetkik komisyonunun vazifesi nihayet bulmuş gibidir. Komisyon, artık O toplanmayacak- tar, Vali Ankaraya gidecek. Vali Mahittin Bey, Bayram er- tesi Ankaraya gidecektir. Vali B., Ankarada Vilâyete ve Belediyeye ait işleri takip ederek neticelem- dirmeğe çalışacaktır. Yeni doğmuş kız çocuğu cesedi 'Tramvaydan atlarken Taksimde oturan © kemancı Necip B. Galata'da tramvaydan atlarken düşmüş ve yaralanmıştır. ” Tehdit İnhisar idaresi tütün amelesinden Ze- ekini ve yakaliknrük: öle ağenkiayt. 50 paket eroin Hasan isminde birin aramada 50 paket eroin Balat'ta evinde yapı bulunmuştur. Alman seyyahınm cebini yoklamış Ali Riza isminde bir yankesici, Gala- ta'da bir Alman seyyahmın cehinden beheri beşer İngiliz liralık 8 çek, 9 ingi- Tiz lirası ve bir Alman banknotu aşırmış ve yakalanmıştır. Üzerinde çaldığı pa- ralar ve çekler tamamen bulunmuştur. Kira yüzünden M. Jannone Adliyöle Tahkikat evrakı Ikinci Istintak pik vpn müdürlerinden M. Jannone hak- kında takibat yapılması için Bü- si üzerine adli takibata başlanıl- mıştır. Bu mesele etrafındaki tah. kikat evraki İkinci İstintak Hâ- kimliğine tevdi edilmiştir. Biletcinin davası Eminönü kaymakamı iken bir tramvaycıyı gayri kanuni karako- In götürmekten suçlu Belediye mektupçusu Halük Nihat Bey hakkmda açılan davaya dün Bi. | rinci ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Şahitler biletçinin Halâk Ni- hat Beye küfrettiğini, hattâ başı- na vurmak üzere bilet kutusunu | kaldırmasına rağmen Halük Ni- İ hat Beyin sadece “biraz terbiyeli ol” dediğini, karakola götürdüğü- nü bilmediklerini söylemişlerdir. Muhakeme evrakın mütalessi yük Millet Meclisinin izin verme- | Hâkimliğine tevdi edildi için başka güne bırakılmıştır. Bulgar sigaraları Baytar mektebinde kaçak ii Sa okla Gan dün Ağliyedeki ihtisas mahkemesinde muhakeme edilmiş, sigaraları setmadığını, zorla elinden aldıklarmı söylemiş sıfatiyle celbi için mm güne br rakılmıştır. Fatih mahkemeleri taşmıyor Fatih Sulh Ceza, Sulh Hukuk, ahkâmı şahsiye mahkemeleri ile Fatih icrası İstanbul erkek hisesi arkasındaki eski zat maaşları mu- hasebeciliği binasma taşmmakta- dir. Taşınma işi başlamıştır. Ink sandan itibaren bu yeni binada muamele b pfırpanj Doktorlarla dertleşme Geçen gün Verem Mücadele Ce- miyeti umumi kâtibi Doktor Tev- fik İsmail Bey yalnız İstanbul hâl- kını değil, bütün Türkiye hâlkını acı acı düşündürecek bazı hesap- lardan bahseti. Anladık ki İstanbul'da bir yıl içinde veremden tamam iki bin beş yüz kişi ölüyormuş. Ve yine öğrendik ki yalnız İs- tanbul'da bugün yirmi iki bin beş yüz veremli varmış. Doktor, âileleri çürüten, gençle- ri bitiren bu âfete yapılan mücadelenin ciddi bir kıymeti ol- madığı, tehlikenin bütün fecaa- tile devam ettiğini de söyledi. Muhterem doktor veremin Ana- dolu içinde İstanbul kadar salgın olduğunuda ilâve etti. Ve nihayet: * — Dünyanın üzerinde veremin en az tahribat yaptığı yer Dani- marka İse en çok tahribat yaptığı yerde memleketimizdir! dedi. Tecrübeli bir gazeteci fikri ile bu acı hakikatlere bir de ben ilâve edeyim. — «Bizim şehit vermemiş evi- miz, verem girmemiş âilemiz yok- tur. Her Türk yuvasının bir kö sinde ya bir şehidin hatırasını gör- mek ve yahut bir müteverrimin is- tirabınr dinlemek kabildir. Vereme “karşı yapılacak fenni tedbirleri mütehassıslar pek tabii- ki ellerine fırsat geçtikçe yapacak- lardır. Fakat verem, sadece bir doktor ve Hâç hastalığı değildir. Bütün kuvvetini pislikten, gıda- sızlıktan ve havasızlıktan alan bu hastalıkla yalnız doktorlar müca- dele edecek değildir. Bu bir terbi- ye, tahsil ve refah'davasıdır. Belediye emirlerine rağmen s0- kaklara tükürenler, gıda yerine al kole para verenler, yatak diye ha- vasız izbelere (e girenler veremin keşif kollarrdır. Fakirlik ayıp değildir. £ Fakat pislik, hele varlık içinde pislik af edilemez. Vücutları ayda bir su görmeyen hanımlar dudaklarımnı.nar çiçeğine boyadıkça, golf pantalonlu mon- şerler yemek yerine kuru simitle geçindikçe, &ile reisleri evine, çoş cuklarma gıda alacak yerde since: malara para harcadıkça ve dogus, ta piş, yetişmede terbiyesiz, görül den duygusuz insanlar mesaneler- rini şakır şakır sokaklara boşaltık- ça bunlardan daha iğrenç mahlâk. lar harıl harıl kaldirmmlara tükür- tanbu hastahanelerini sanatoryom fayda etmez. 'erem herşeyden evvel bir ter» biye, görgü, ahlâk ve varlık mese- lesidir. Burhan CAHİT Pahalı ilâç Yapılan tetkikat ne netice verdi? Eczanelere yüksek fiatla ilâç sattıkları tesbit edilen biri Erme- ni, diğeri Musevi iki ecza deposu sahibi mahkemeye verilmişlerdir. istida veril- mişti. Bu husustaki tahkikat ta neticelenmiş, bu eczanelerden bi- rinin kirası 89, diğerinin 450 lira birinin bir kalfası, diğeri dün defnedildi Dünkü nüshamızda vefatı ha- berini teessürle kaydettiğimiz Bü- yükada Sanatoryomu sahibi Dr. Musa Kâzım B. merhumun cena- zesi, dün Büyükada'dan merasim- le kaldırılarak defnedilmiştir. Ce- naze merasimine bir çok doktor- lar iştirak etmiştir. Etibba Muha. denet cemiyeti namma merhu- mun kabrine bir celenk konulmuş tur,