17 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

'Bir düşmanla İ Mücadele stanbul zabıtası, on günden be- uyuşturucu ve keyif verici mad- islerin kaçakçılığını yapan geniş e vebali İealiyeti de Zabıtamızın bu on günlük iye için Köybolmuş bir izan dr. Fakat zarar yalnız bununla imiyor. Zehirin tahribatı irsen in Eyer TT i ş i il Hi al Rahke verileceklerdir. Buz ileri kurtulacak. Fakat aca- suçlu olanlar bük- Mün mahiyeti ne olacaktır?. Ve iş- te asıl üzerinde tevakkuf etmek İ istediğimiz nokta da budur. # luğu geçmemektedir. Alelâde mah kemelere karşı her Türk vatanda- N hürmet hissinden başka bir his- Ancak ba- ve hattâ ahlâk ve seciye- | den mahrumdur: Eroin kullanmak büyük ayıp sayılmalıdır. Eroin | Kaçakçılığı yapmak ta yalnız fert- PAZARTESİ 17 NİSAN 1933 8 inci sene No. 2578 NUSHASI 5 KURUŞTUR için sıhhatine değil, milletin var- ina suikasttır. Bu içtimei | ömer kabul edilirse, eroin hiç | Zaman tehlike teşkil etmez. | Ahmet ŞÜKRÜ | A Maarifte yeni teşkilât Yeni teşkilât lâyihası Millet Meclisine verildi Maarif Vekili Reşit Galip Bey ANKARA, 16 (Telefonla) — Maarif Vekâleti merkez teşkilâ- ta ve vazifeleri hakkında bir ka- mun lâyihası ile maarif müdür ve musvinleri ile liseler ve muallim mektepleri ve orta mektepler kad rosunun birleştirilmesine dair bir kanun lâyihasmı hükümet Millet Meclisine vermiştir. Bu lâyihalara © göre vekâlet merkez teşkilâtı tasfiye olunacak- tır. Bu meyanda bir mesleki ve teknik tedrisat umum müdürlüğü | ihdas olunacaktır. Bu umum mü- dürlüğün bir de muavini buluna: caktır. Talim ve terbiye heyeti azalıkları beşten dokuza iblâğ e- dilecektir. Bu dairenin büro tep kilâtı genişletilecektir. İstatistik müdürlüğü talim ve terbiye dairesine bağlanacaktır. Teftiş heyetine gelince bu heye «e yüz İira maaşlı bir reislik ve teftiş kadrosuna yeni müfettişlik- ler ilâve olunacaktır. Müzeler mü dürü ile zat işleri müdürünün ma aşları 70 liraya çıkarılacak, evrak müdürlüğünün maaşı 45 e iblâğ e- dilecektir. Hususi kalem teşkilâtı da ge- nişletilecektir. Vekâletin kadro cetvellerinin | / (Devamı 6 ıncı sahifede) Yeni para nasıl olacak? Maliye müsteşarının şayanı dikkat beyanatı 933 istikrazı - Yeni paralar - Kuponlar iylâfı - Osmanlı bankası. İstanbulda yeni yapılacak mali teş kilât için tetkikatta bulunmakta olan Maliye müsteşarı Ali Rıza Bey yarın Ankaraya avdet edecektir. Müsteşar Bey muhtelif mall işlere dair mühim beyanatta bulunarak ezcümle demiş tr ki: Ergani istikrazı «.— Ergani istikrazının dört milyon Mralık ilk taksidine ait kayıt muame- arttığı görülmektedir. . tahvilâtı her türlü ver lerden muaf tutulduğu için bugün le, yarın da hâmiller için emin ve kâr güne Ergani ye edileceğidir. Bu hususiyet Ergani tahvillerine diğer eshamdan yüksek bir kıymet vermektedir. Bu, elbette bu tahvilâtın satn alındıkları kıymet» ten daha yüksek bir kıymet kazanma sını mucip olacak ve buna hiç şüphe- siz hükümet te müzaheret tr. Ergani tahvillerinin, kıymetlerinden aşağı düşmesine katiyen ihtimal yok- tur. İş Bankası, halka taksitle tahvi- lt satın almak için kredi açmakla gok faydalı bir hareket yapmıştır, kendisine müteşekkiriz. Bu hareketi Osmanlı Bankası, Döyçe ve Döyçe Oryant Bank ta takibi muvafık gör- müşlerdir. Birçok diğer mali müssse- selerin bunu takip edeceklerine şüp- Maliye müsteşarı Ali Rıza Bey he etmiyoruz. Ergani hattımın inşasına bu sene başlanacak; işçiler için yeni vir iş sahası açılacaktır. Ergani ma- İşletmiye başlandığı anda, bakır, ihracatı memlekete mühim bir serve- tin girmesini mucip olacak ve milyon larca tonluk nakliyat deniz ticaret (Devamı 6 mer sahifede) Yukarıda: Bulgar sefiri Reisicümhur Hz. ine itimatnamesini tak- dim ediyor. Aşağıda: Gümrük komisyoncuları birliğinin dünkü toplantısı. Teşki ât nasıl yapılıyor? | Sahıp ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET 33 üncü Liste ANKARA; 16 A.A. — T.D. T. Cemiyetinden: Karşılıkları a- ranacak arapça ve farsça kelime lerin 33 numaralı İistesi şudur: 1-— RAHAT 7-— RUH 2 — REĞA.RICA-8 — RUHANİ 3 — RİSALE 9 — RUHSAT 4— RÜŞVET 10— RUKUN 5 — RİVAYET 11 — RUŞT 6 — RIZA 12-—— RÜTBE Listelerde çıkan £ kelimeler- den mânaları birden fazla olan- ların her mânası için ayrı karşı- lıklar sürülebilir. Karşılık gön- deren zatların gönderdikleri karşılıklardan duyulmuş ve işi- tilmiş olmıyanları hangi kaynak lardan aldıklarını göstermeleri rica olunur. bono işi Ankara'daki temaslar devam ediyor m a - pi vr be Jsmail Müştak Bey ANKARA, 15 (Telefonla) — Gay- rimübadiller cemiyeti idare heyeti re- isi İsmail Müştak Bey Maliye veküle- (Devaraı 6 mer sahifede) Merkez bankası Dün iki toplantı yapıl dı, kararlar verildi ANKARA, 16 (A. A.) — Cümhuri- yet Merkez heyeti umumiyo- si bugün saat 14 te fevkalâde ve ale- İde olmak Üzere iki içtima yapmıştır. Başvekil İsmet Paşa Hazretlerile Ma» Biye, Iktısat, Gümrük ve İnhi ve (Devam 6 ıncı sahifede) Müderrisler Gittiler Ağaoğlu Ahmet, Muzaf- fer ve Fuat Beyler gitti Darülfünun müderrislerinden Köprülü zade Fuat, Muzaffer ve Ağnoğlu Ahmet Beylef dünak- rada bugün toplanacak olan T. D. T. Cemiyeti içtimamda müderrit- ler hazır bulunacaklardır. Türk ta rihinin ana hatları eserinin mede- niyet kısmı hakkında cemiyete iza bat vereceklerdir. 159 koinünist yakalandı Bu cahil ve ne yaptığını bilmez aletler beyanname dağıtıyorlardı Mevkufların evelki tabrikçilerle alâkası var mı? Üç beş senedir moda oldu: Bir mayıs yaklaştı mı bazı komünist taslakları gizli gizli birleşirler, matbu veya el ile yazılmış bir ta- kım beyannameleri öteye beriye gönderirler, sokaklara asarlar, Ge ne 1 Mayıs yaklaştı ya, işte bir ta- kım komünist taslakları meydana çıktı. Son bir iki gün zarfında, bil- i hassa amele muhiti olan Cibali, | Ortaköy, Çapa gibi yerlerde tütün işçilerine komünist propagandası» nr taşıyan beyannameler gönderil- miş , ü.varlara asılmıştır. Hattâ, acemice, daha ileri gidilmiş; para ile çocuklar tutulmuş, ellerine ba- sılı beyannameler verilmiş: “— Bunlar sinema ilânlarıdır. Önünüze gelene dağıtmız” den- miştir, Çocuklar ameleyi 1 Mayıs günü fabrikaları terke, sokaklar- sille ifadeleri alınmış, Bs ve klar da işi olduğu gibi anlatış. da nümayiş yapmağa davet eden beyannameleri Polis Müdürü Fehmi Bey lardır. . Bundan başka Ortaköyde işçilere beyanname dağıtanlar po- Bis tarafından görüldüklerini anla- yınca tramvaya atlayarak kaçmı- (Devamı 6 mcı sahilede) İş bankası şube müdürleri arasında değişiklik.. Bazı şubelerde tebeddüller oldu iş Balesi şube müdürleri dememe x1 değişiklikler yapılmıştır. Öğ- rendiğimize göre yapılan değişikl İkaz şunlardır: ltanbul şubesi servis şefi Süheyp Şemsettin Bey Uzunköprü müdürlüğü ne, İstanbul şubesi servis şefi Tahir Yabya Bey İsparta müdürlüğüne, U- zunleöprü şubesi müdürü ri Bey Adapazarı müdürli pazarı şubesi müdürü Şakir Rifat Bey şti dürü Nesip Cemil Bey Ordu müdürlü- ğüne, Zile şubesi müdürü Celâl Ra- as müdürlüğüne, Bafra ürü İsmail Hakkı Bey Zile iğüne, Samsun şubesi ikinci müdür vekili Saracettin Hulüsi Bey Bafra müdürlüğüne, İsparta şubesi müdürü Seracettin Fatin Bey müfet- tişliğe, Ordu şubesi müdürü Hüseyin Hüki Bey Bursa müdürlüğüne, Berga müdürü Bergama müdürlüğüne, Akhisar şubesi müdürü Mehmet İzzet Bey Edremit müdürlü- üne, Akhisar şubesi ikinci müdürü Osman Nurullah Bey Manisa müdür. Tüğüne, Bursa şubesi müdürü Sait Ha mit Bey Türkiş Müd. Muav. ne, İz- mir şubesi ikinci müdürü Rüştü Hil- mi Bey İpakiş müdür muavinliğine, Paskalya ve pazar olması münaso- betile dün Beyoğlu pek kalabalıktı. Muhtarlık kalkıyor Bühâmet Meclise bir iâyiha verdi "ANKARA, 16 (Telefonla) — Belediye teşkilâtı olan yerlerde muhtar ve ihtiyar heyetlerinin kal dırılması hakkındaki lâyiha mec- İise sevkolunmuştur. Bu lâyihaya göre mubtarlıkla- ra ve ihtiyar heyetliklerine veril- miş olan vazife ve salâhiyetler be- lediyelere devredilecektir. Dahiliye Vekâleti kanunun tat- bikatı içi in bir nizamname hazır. | İş Bankası U. M, Vekili Muammer B. İzmir şubesi muamelât âmiri Osman Dardağan Bey İzmir ikinci müdürlü- güne, Edremit şubesi müdürü Vehbi Fuat Bey U, M. Şub. Md. muavinliği- ne tayin edilmişlerdir. Bunlardan ma- ada Adana mıntakası şubesi Mersine nakledilmiş ve bu münasebetle Mersin şubesi ikinci müdürü Enver İzzet Bey Mersin mıntaka şubesi ikinci müdürü Paskalya iyi geçiyor Komşu milletlerden bir çok seyyah kafileleri geldi de papaz vekili tarafından ruhani bir âyin yapılmıştır. Bu âyinde Fransız sefareti orkânı hazır bulunmuştur.