17 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

BERİ ESİNPEŞ RYAN BEAR Ak ARLEANE , Sa72 ke. Ekonomi Pamuk ihracatımız Geçen sene nekadar pamuk çıkardık ve ihraç ettik? Pamuk ihracatımız geçen sene şayanı dikkat derecede az olmuş- | tur. 932 pamuk ihracatı gerek kıy met ve gerek miktar itibarile ev- velki senelere nazaran çok azdır. Bunda dahili pamuk sanayiinin fazla istihlâki ve rekolte vaziyeti amil olduğu gibi geçen sene bü- tün pamuk müstahsili memleketle ri sarsan pamuk buhran: başlıca sebeptir. Son üç senelik pamuk ih raç vaziyetimiz şudur: Ton T.L 142 2.747.172 20.178 6.320.737 28.608 14.269.667 Geçen sene şu memleketler hi zalarındaki miktar ve kıymetler- de pamuğumuzu almışlardır: Almanya 842 258.649 Bale 37748 Bulgaristan 197. dei 266.143 İngiltere 638.739 İtalya UR.S.S. Yunanistan Filistin 12.266 Mısır 6.000 D.M 32.351 Bu memleketler evvelki sene- lere nazaran çok az pamuk almış- lardır. Afyon işleri Afyon ihracatçıları son günler de son verilen müddetin oyaklaş- ması dolayısile faaliyet sarfetmek 1932 1931 1930 369.821 164.024 718.556 | randa elde kalan ihraç edilmemiş afyonların teşekkül edecek inhi- sar idaresi tarafından o almacağı ümit edilmektedir. Elde bulunan mevcudun şu bir buçuk ay içinde ne kadarının ihraç edilebileceği şimdiden tahmin (o edilememekte- dir. Yeni inhisar idaresinin Türk afyonlarını daha mütekâmil bir şekilde ve bütün dünyaya emni yet verecek halde çıkaracağı mw hakkaktır. Esasen afyon son senelerde ma na ve şümulünde tam bir istihale olan bir mahsuldür. Afyon ihraca ının esasen memlekete temin et. tiği menfaat şayanı dikkat dere. cede azalmıştı. 930 da 3.396.261 lira getiren afyon ihracatı 931 de 2.817.924 lira ve 932 de ancak 1, 616.313 lira getirmiştir. Yunan tütünleri Resmi Yunan istatistiklerine mazaran 932 senesinde Yunaniş tahda tütün zeredilen arazi 702. 547 strem yahut 70.284 hektardır. Bu sahada elde edilen tütün mah- sulü de 20.522.204 okkadır. 15 NİSAN 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar hutlrazz dahili 97 Şerk d. yolları 308 D. Mervakhide BE28 Gümrükler © 578 Saydi mahi Ti zekeriye. Temlg iy Bankası Nema “oi Tarkor Çim ente Ar, Hitit day, Şek dep, Bale T Şark m. sea Şi. hariye — 15— * Telefon ÇEK FİATLARI 3200 $ Prağ 720 | Viyana “745 4 Madrit sas 34040 828325 nadeln Hisse 1 Semeli Tramvay Londra Nüverk Milanc, Brüksel Atina Cenevre (Satış) in 07,2 Amsterdam 10785 NUKUT 20 £ Franuz | 20 1. Belçika Maden resimlerinin tenzili İhraç edilecek maden cevh lerimizin sürümünü £ kolaylaşi mak için madenlerden alnan nis- bi resimlerin azaltılması hakkın- da hükümetin dün resmi gazeteler de neşredilen yeni kararnamesi madenciler (arasında büyük bir memnuniyetle karşılanmıştır. Bilhassa bu kararnamenin ma- denlerimiz ve maden kömürleri miz için çok faydalı olacağı görül-| mektedir. Kararnamede nisbi resim alım tarzı için konulan kayıtların 933 maden cevheri ihracatımızı çoğal- addedilmekte-| “Madenciler yeni kararları ma- den ihracatımız için bir emine te- likki etmektedirler. Kümes hayvanatı ihracatı İhracat Ofisi kümes hayvanatı ihraç edebilmemiz imkânları üze- rinde tetkikat yapmaktadır. Kümes hayvanat: ihracatımız biç denilebilecek bir haldedir. Bir çok memleketlerden kümes hay- vanah almak için Me mz masma rağmen ihr mamaktadır. Halbuki Kak vanatı ihracatının memleket için iyi bir gelir olacağı ümidi vardır. Fransaya yaş sebze Ticaret odası Fransaya daha fazla yaş sebze ve yaş meyva ih- raç ilmemiz için tetkikat yap- mağa başlamıştır. Geçen sene Fransaya hiç yaş —— ve meyva ihraç (etmemiş Buğday mahsulü Şehrimizde buğday ticaretile alâkadar yerlere buğday mahsu- line dair iyi haberler © gelmekte- dir. Karadeniz mmtakasının az buğday vereceği o hakkımdeki ha- berler de tahakkuk etmemiştir. Karadenizde Samsun mntaka. sınm buğday istihsalâtmda mühim bir mevkii vardır. Bu istihsal mn- takasından, ayda İstanbula 20 - 30 vagon buğday gelir. Orta Anadoluda mahsul geçen senekinden farksızdır. Hattâ da- ha çok mahsul cide edildiğine da- ör haberler alınmaktadır. Yapılan bir tahmine göre elde 50 - 60 bin ton stok mal vardır. Yeni mahsulle beraber istihsalâ- tımızm 2 milyon tonu bulacağı ü- mit edilmektedir. Eskişehir Şeker Fabrikası —e— Dünyanın en mükemmel fabrikalarından biri olayor Almanyada çıkan “Centralblak für dic Zuekermaustri” risalesi 23 1-933 tarihli nüshasında Türkiyedeki şeker sanayiine tahsis ettiği bir fık- rada şöyle diyor: “ sanayiinde epey zamandır beki yeni bir nisbet nihayet kuv- veden file çıkmıştır. Alpullu şeker fabrikasının da ekseriyet hissesine ma lik olan Türkiye İş Bankası, Eskişehir de büyük bir şeker fabrikası tesisine karar vermiştir. Fabrikanm Bormal istihsal kabiliyeti şimdilik günde 1000 ton pancar i il 1500 tona kadar çıkarılması mümkün olabilecek bir surette yapılmaktadır. Eskişehir Ziraat antakası > lin hatt ileride 100,000 tonu bulabi. leceği temin edil Fen böyük itihilkler için kle. a yarin gibi, güve so vazen küp şeker de istihsal edecektir. Bütün imalât şubeleri elektrikle mü- cehhex olduğundan bu fabrikayı dün Mita beçyaeal Çi ——— Sinema artistleri Şehrimizde bulunan meşhur sinema artistlerinden Güstav Frölih, dün de re- jisörü ve figüranlarile birlikte Üslrüda. ra geçerek Çamlıcada ve sonra Boğaziçin de (Boğaziçi Şarkısı) filminin bir ersmı nı çevirmişlerdir. Her Frölih, bir az ra- hatsızlanmış olmakla beraber,bu film çev rilmesinde bulunmuştur. Kendisi yarın ki ekspresle Berlin'e dönecek ve arka- daşları Filmi ikmal için 3 gün daha bura dn kalacaklardır. Komisyoncul! Evkatta İhtilâflar Belediye ile işleri hal için komisyon Evkafla Belediye arasında mu- allâkta bulunan ibtilâfları hallet-| mekle meşgul olan komisyon dün toplanmıştır. İçtimada Mezarlıklar müdürü Süleyman, Evkaf hukuk işleri mü- dürü Muhlis, Vakıf paralar müdü- | rü Fahri, Mahlülât müdürü İhsan Beyler bulunmaktadır. Kıymetli çeşme Azapkapısında bir çeşmenin asarı atikadan olduğu Evkaf ida- resine bildirilmiş ve tamirine baş-| lanmıştır, Bir protesto Mütevellilikten azlolunan Salâ- hattin Molla Bey Evkaf müdürlü- günü protesto etmiş ve dün protes- | tosu İstanbul Evkaf müdürlüğüne | gelmiştir. Cemiyetlerde r içtima: Komisyonculer birliği kong: gümrük ihtisas mektebi dersane: toplanmıştır. Tahsin Hamdi Beyin ri- yaseti altında yapılan bu kongre zun bir müddet devam etmiş ve münakaşalı olmuştur. Kongreyi bassa esaslı iki mevzu meşgul otmiş- tir. Bunlardan birincisi gümrüklerde | tetkikat yapan Amerikalı mütehassı- #ın komisyoncuların kaldırılmasını dü yündüğü hakkında yapılan neşriyattır Bu hususta muhtelif aza söz almış, fikirlerini söylemiştir. Maamafih umu mi kanaat böyle bir şeye imkân olma dığı merkezinde idi. Birliğin aidatı meselesi üzerinde de hayli münakaşa lar oldu. Neticede aidat vermiyen ve boren biriktirmiş olanların bu borg larının affı kararlaştı. Eski heyeti İ- dareden istifa eden İki zatm yerine Fuat Sıtkı ve Ferit Beyler intihap © dildikten gre nihayet buldu. Dizginli iktısat Türk iletsatçıları ve büyük bir alâka ile dinlermiştir. Himayei Etfalde Ayazmayımı soydular? Vefnda Meryemana Ayazması pe pası Vasil Efendi polise mürncaat etmiş ve Ayazmanın bir odasında oturan Ta. paş ile kars Eleni tarafından Ayazma üzayinandan olan. bi öd anahtar e va sne Eee parak yaralamıştır. , Bir suikast ve kurtuluş! Vagon - Li şirketi memurlarından İs | mail Muhlis Bey birkaç gün evvel Mal fından kasden çar pılarak on beş met relik irtifadan bir vazenesini temin © demiyerok yuvar - denize bay- gın bir halde düşmüştür. Civarda hâ- diseye şahit olan üç bahriyeli tarafın. dan mumaileyh boğulmaktan kurtarıl mıştır. Akıllara hayret verici bir şekil. de ölümden kurtarılan genç, Fakült, hastahanesinde kısa bir tedaviden son | ra çıkmıştır. Polis bu suikasdi tertip | eden meçhul bisikletliyi taharri etmek te ve tahkikat üzerinde yürümekte- dir. | Felner dün refakatinde Şoför Hi 4 imla tabanca Yeni hal Yapılac. k binanın projesi hazır Kerestecilerde yapılacak şehir hali için belediye fen heyeti ka- bartma bir proje vücuda getirmiş tir. Projeyi miştir. Su bentlerini tetkik Belediye sular mütehassısı M. belediye mühendisleri olduğu halde bent- lerde tetkikat yapmıştır. Yeni bina yapılmcaya kadar Yeni ve asri konservatuvar bi- nası inşa edilinceye kadar (şehir konservatuvarının Beyoğlunda Te pebaşında bir binaya nakli tekar. rür etmiştir. Şehir mütehassısı gitti Şehir mütehassısı o Almanyalı M. Ergüç dün memleketine dön- müştür. M. Ergüç İstanbulda tet- kikat yapmıştır. Şehir plânı hak- kındaki raporunu Almanyadan ya Prp gönderecektir. Yeni elektirik tarifesi Elektrik şirketi müdürü M. Hanses bugün Ankaradan şehri- mize dönecektir. Yarından itibaren tarife komis yonu içtimalara başlıyarak elek- trik tarifesini tesbit edecektir. Muhittin Bey beğen Halkevinde 250 lira mükâfat Halkevinin müderris Bey Cerraileğa lt bir kenferane vermiş sonra bası sanatkârlar Konferanstan tarafından nilli havalar çalınmıştır. | Mahkemelerde Maaritte Yeni imtihan Bakalorya imtihanla- | İ rına hazırlık başlıyor | ! muhafaza edecek. O takdirde pi- Bu sene liselerde bakalorya im- tihanına 1 haziranda başlanacak. | tır. Maarif Vekâleti alâkadar ma- | kamata bir tamim yaparak hariç- ten bakalorya imtihanma girmek istiyenlerin şimdiden müracaat et- melerini bildirmiştir. Hariçten ba- kaloryaya gireceklerin istidaları- nm vaziyetlerini sarahaten maları tamim edilmiştir. Eski ida- di mezunları bakalorya imtihanm- da muvaffak olarak lise diploması alabilirlerse Darülfünuna kabul e- dilecektir. Romen talebesi Dün akşam Romanyadan şehri- mize 45 Darülfünun talebesi gel miştir. Misafir talebeler Erkek mu allim mektebinde ibate edilecek- lerdir. Romanyalı talebeler şebri- mizde bir hafta kalacaktır. Reşat Şemsettin Bey Maarif Vekâleti umumi müfet- tşlerinden e Reşat Bey dün akşam Ankaraya gitmiştir. Pr. M. Deny Ankaraya gidiyor Paris Şark dilleri mektebi can- hı Şark dilleri müderrisi M. Deny şehrimize gelmiştir. M. Deny burada tetkikat yapa- caktır. Profesör, Köprülü Zade Fu at Beyle o görüşmüştür. M. Deny dünyada şimdiye kadar yapılmış en büyük Osmanlı gramerinin mü- ellifidir. Parisli Odil mütehassısı FIKRA Mor damga, Kırmızı damga Gazetelerde (o okuduk: O Bun- dan böyle keçi ve manda etlerine mezbahaca kırmızı damga vuru- lacakmış. Bunu de ettiği şu ki, koyun ve sığır etleri mor damgayı yasada birisi mor, diğeri kırmızı iki renk damga bulunacak. Halkın gözü aldığı et koyun mu, yoksa ke- çi mi, yahut sığır mı yoksa manda mı kolayca görüp ayırt edebilecek. Mezbahanın kurulduğundan buğüne Okadar yıllar ve yıllar geçti ve halka koyun namı al tında tonlarca keçieti, sığırni yetine tonlarla manda eti sürül- dü. Bu iki cins eti birbirinden a- mak kimsenin batırma gelme. di. Halbuki haddi zatmda © yeni tedbir, Kristof Kolomb'un meşhur yumurta hikâyesi kadar basit ve sadedir. Buna rağmen kimsenin böyle bir farikayı şimdiye kadar bulamaması, halk hesabıma da be- lediye hesaba da acınacak bir şeydir. Hiç unutmam: Bundan bir kaç sene evvel İstanbul'un meruf semt- lerinden birinde oturuyordum. Bu- lunduğum bina, tam o semtin pa- zar yerinin merkez noktasını teş- kil ediyordu. Her sabah erkenden uyanır, penceremin önüne oturur- dum. İleriden et kamyonları sökün ederek kasap dükkânları önünde dururdu. Diyebilirim ki o semtin keçi almıyan hemen hiç bir kasabı » yok gibiydi. Koyun etleri kam- birkaç güne kadar Ankaraya gide| gesi cek ve Maarif vekâleti, T. D. T. Cemiyeti ile yeni dil inkılâbımızın esasları hakkımda temas edecek- tir. S5. Mazi geldi rm Harici Ticaret ofisi müdürü Sin z pi hemn etmiş ve o- müdürü Cemal Beyle görüşmüştür. Bugünlerde Da dönecek olan mu- maileyh, Türkiye - İtalya arasında ya- pılacak ticaret muahedesi için bazı te maslarda bulunmuştur. Fedai Ef. ne âlemde? Katil şimdi büyük bir teessür ve nedamet Daktilo ML. Süzanı öldürdüğü- nü nihayet itiraf eden Fedai Ef, di hakkındaki tahkikata Birinci tintak dairesinin elattığını yazmış tık. Suçlu AH Fedai Ef. tev kifanede geçirmiştir. Fedal El büyük bir teesstir içindedir. Ka- pı altındaki gibi meyusane bir ha- rekette bulunmaması için lâzım gelen tedbirler almmıştır. Suçlu aleyhinde itirafından ev- vel en kuvvetli itham İlyas kap- tan, vatman Osman ve hamal Mu- sanm şahadeti olmuştur. Bu üç şahit, vak'a esnasında köprü orta- sından geçtiklerimi, Suzanm arka kurşu- nile yere serildiğini gözlerile gör- düklerini söylemiş ve Fedai Ef. yi kat'i surette teşhis etmişler: Fedai Ef. nin Ağırceza mahke- mesinde vekâletini avukat Etem Ruhi B. deruhte edecektir. Kokainciler Sultanahmet sulh ceza hâkimi huzurunda sorguya çekildikten sonra tevkiflerine karar verildiği- ni yazdığımız Eroin kaçakçılığı suçluları hakkındaki tahkikata dünden itibaren altıncı istintak hâkimi el atmıştır. Eroin kaçakçı- ları, suçlarma uyan ceza kanunu- nun 403 üncü maddesine tevfikan Ağırcezada muhakeme edilecek- lerdir. Falcı denemedi Kurtuluşta, Değirmen sokağın- da oturan Maryam isminde bir ka 'dınm iskambil kağıdile fala bak mak suçile Ağırcezada duruşması yapıldı. Maryam, falcılık yaptığı- nı inkâr ederek dedi ki: — O gün evde kendi işimle uğ- raşıyordum. Komşu geldi. ber karşılıklı iskambil oynuyor- duk. Meğerse kapı aralıkmış. Bizi dışardan © gözetliyorlarmış. Biraz sonra polis memurları içeri girdi- | ittihaz ettiğine dair bir delil olma- içindeymiş! — Sen fala bakıyorsun ha? Diyerek beni alıp karakola gö- türdüler. rak kadının arkasından içeri gir- mişler. Maryam bu esnada ilk müşteri- sinin iskambille falma (| bakıyor. muş. Memurlar, sıranın kendilerine gelmesini beklemişler. Maryam ka dın müşterisinin falını bitirince: Madam, bizim de falmıza bak! demişler. Ve Maryam falla- rına bakarken onlar da zabıt vara- kasını Müddekumumi Maryamm para ile fal baktığma ve bu işi san'at dığı için beraetini istedi. Mahkeme de suçlunun beraeti- ne karar verdi. 18 sene hapis Mari isminde bir kadınla mü- nasebette bulunduğundan © şüphe ettiği için arkadaşı Gafuru Gala- tada sokak ortasında öldüren kürt Yusufun dün Ağırcezada duruş ması bitti. Müddekumumi o katil hakkında ceza kanununun 450 in- ci maddenin tatbikini istedi. Bu madde idama (dair olduğu için mahkeme (salonunu derin bir süküt kapladı. Mahkeme heyeti, bir müddet müzakereden sonra Yusufun idam talebini reddetti ve katili 18 sene ağır hapse mahküm ettiğini tebliğ etti. Duruşma kaldı Dün Ağırcezada Aram isminde bir Eroin kaçakçılığı maznunu- nun duruşması yapılmıştır. Maznun Aram, kaçakçılık yap- tığmı inkâr ett ın zabıt vara- kasında imzaları olan kimselerin şahit olarak çağırılmaları için du- ruşma başka güne bırakıldı. parçalara ve çengellere geçirilir. di. Kıvırcıkla dağlıç ve karaman ise dükkânm çephesinde mevki a- hrlardı. Bu yeni tetbiri kim buldu ise halk namma kendisine teşekkür etmek lâzımdır. Şu kadar ki, bu nihayete kadar muhafaza etmek- tir. Belediyenin halkm shhati ve gıdası namma kasapları bu nokta- ya riayete de icbar edeceğini ümit ederiz. Salâhaddin ENİS Güher Zühtü Bey Gürlde gençierimizden Güher Züh- ,, ti Bey, Devlet De- miryolları hesabı « | na Berlinde Char lottenburg'da Tee- hnische Hochelhu- l'de o şimendifer “İ malinietliği tahsili İİ ni parlak bir suret te İkmal etmiştir. Güher Zühtü Bey, staj görmek üzere Kolonyaya hare - ket etmiştir. Güher Zühtü Be yi tebrik eder ve « tılacağı iş hayatın- da da kendisine muvaffakryetler di- leriz. Gelenler, gidenler | Fransız safiri Pariste bulunan Fransız sefiri ce- napları çarşamba günü şehrimize av- det edecektir. * Almanya demiryolları idaresi er- kânndan Her Vinter, Balkan memles 'ketleri demiryollarında tetkikat yap- tıktan sonra şehrimize gelmişti; bir kaç güne kadar ayni maksatla Suriye ve Mısıra gidecektir. * Ay sonunda şehrimize Alman ta- cirlerinden mürekkep büyük bir kafi- le gelecektir. * Muhtelit mübadele komisyonu bi taraf azasndan Atina'da bulunan M. Enderson yarım şehrimize avdet ede- * Beynelmilel (o musikişinaslardan İtalyalı Piyanist Carlo Zecehi ve viyo lonist Brunelli Rusyadan şebrimize gelmişlerdir. İtalyan sanatkârlar bu akşam Kaza ditalyanada bir konser vereceklerdir. Çarşamba günü bir konser daha verdikten sonra perşem- be günü Almanyaya hareket edecek- lerdir. | cektir.