17 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

17 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Bileciğe giderken.. Arkada bulutlu bir hava var,Kütah. ya mutasarrıfının başına gelenler.. Ankara, Tren, ağır bir yürüyüşle Bileci- ğe doğru gidiyor. Mustafa Kemal Paşa; sanki arkada bir o endişesi kalmamış gibi, arkadaşlarile şaka- laşıyor, İstanbul heyetile yapaca- ğı mülâkatı karikatürize ediyor. Hakikatte, paşa pek mühim bâdi- selerin arifesinde bulunduğumu: zu, pek yakında talihin, tesadüfün iradenin, görüş ve sezişin en bü- yük imtihanını geçireceğimizi bili- yor ve hesaplıyor: Çerkes Etem ve kardeşlerinin son © vaziyetleri endişe veren bir mahiyet aldı. Bu mesele; vatanın ufuklarında kara bir bulut gibi, vicdanları tehdit e- diyor. Bu adamlarm; kendi nefiş- lerine, kumanda ettikleri kuvvet. Tere hudutsuz itimatları var. Bu iti- mat, yalnız onlarda değil; Büyük Millet Meclisi çeke aylin ken- di fikirlerinde, kendi taraflarında» dır. Meclisteki dedikodular ara- sında: — “Efendim, başlangıçta hatâ oldu. Hiç Ali Fuat Paşa kaldırılır da, İsmet Bey onun yerine Garp cephesi kumandanı yapılır mı? A- li Fuat güzel |. Paşa Çerkes kardeşleri ne are ediyordu?,, Gibi sözler işitiliyor, “Bu kahraman aleyhi- ne hareket yapmak, deliliktir. Böy le bir hareket mutlaka Eter taraf- tarlarının galebesile neticelenir!,, fikrinde olanlar gibi: “Hem nedir, bu dava... Munta- zam âsker, muntazam ordu, diye bir şey çıkardılar. Şimdi. munta- zam ordu yapmak sırası my? Vazi- yeti, pekâlâ, kuvayi milliye ile ida- diyenler Çerkes hakkında son alman haberler de Reis Paşayı ay- rıca kızdırmıştı: Kütahyada Kadı Ahmet Asım Efendi, o mutasarrıf vekili imiş... Mevki kumandanı Abdullah Bey, Etem tarafından tayin edilmiş bir zattır. Bu zat geceyarısı mutasar- rıf vekilini makamma çağırtıyor. Bazı firari askerlerin — ailelerini tehçir etmesini mutasarrıf vekili- ne emrediyor. Ahmet Asım Bey, bu işin yeni kanuna göre İstiklâl mahkemeleri tarafından görülece- ğini söyliyerek özür diliyor. Mev- ki kumandanı bir kaç neler gön dererek mutasarrıfım evine girme- lerini ve cebren yanma getirmele- rini tekrar emrediyor. Türlü türlü hakaretler yaparak ravallıyı geti- riyorlar. En nihayet kuvvei sey. yare kumandan vekili Etemin kar. deşi Tevfiğin yanma çıkarıyorlar. Orada da bir çok hakaretlere uğ- radıktan sonra mutasarrıf vekili Kütahyadan teb'it olunuyor. Bu muamelenin hükümete bir haka- ret olduğu Ankaraya bildiriliyor, Ankaradan ve cepheden mesele- nin mahiyeti soruluyor. Bunun ü- zerine kuvvei seyyare ve Kütah. ya havalisi kumandanı Mehmet Tevfik imzasile şöyle bir telgraf. name geliyor: “Mevki kumandanı — Abdallah Bey, her ne yaptise benim emrimle Gülmeyi Mutasarrıf (o vekilinin tekrar Kütahyaya inde edileceği söyleniyor. Haber vereyim ki, ba adam Kütahyaya gelire | derhal idam edeceğim!,, Etem ve kardeşleri, zahirde yal. nız Mustafa Kemal Paşaya itaat eder gibi görünüyorlar. Hakikat. te ise öyle değildir. Akıllarınca i- dare ve politikacılık yapıyorlar. Onlarm birinci derecede mül edemedikleri şahsiyet İsmet Beydir. Çünkü İsmet Bey; munta- zam bir ordu yapmak kararında” dır. Garp cephesinde disiplin kur- mak azmindedir. Orduyu teşkil e- den kıtaların hesabını, cephanesi- mi, kuvvetlerini, idarelerini her gün öğrenmek fikrindedir. Çerkes- ler ise buna dayanamıyorlar. Çer. kes Tevfik diyor ki: — “Kavvel seyyare ne bir fır! ha, ne de muntazam bir kuvvet ha line ifrağ edilemez. Bu serserilerin başına ne bir zabit, ne de hesap | | l | İ | | | Adres:İstanbul, Bahçek memuru koymak olmaz. Böyle bir şey, zaten onlara kabul (o ettirile- mez. Onlar zabit gördüler mi, Az- rail görmüşçesine isyan ediyorlar. Bizim müfrezelerimiz Pehlivan A- Sarı Mehmet, Halil Efe, Topal İbo gibi adamlar tarafından idare edilmelidir... . » İşin doğrusu; gayrimuntazam, fakat şimdiye kadar bir çok takip hareketlerinde muvaffak olmuş 0- lan ve bazı kuvvetleri hâlâ ellerin. de tutan Çerkes kardeşler Anka- raya ve memlekete hâkim olmak istiyorlar, Onlara göre (Ankara Hükümeti; millt gayeyi istihsal e- decek kadar (> kuvvetli değildir. Mustafa Kemal Paşa kendilerine ön vermiyor. Bilâkis İsmet ve Re- fet Beyleri onlara tercih ediyor. Bu iki kumandanm İzzetinefisleri- . kendi mim yük. tutuyor. kısası, rkes kardeşler, bütün iktidarı ön Yeni tarife ile su üc- retieri nasıl olacak? ANKARA, 16 (Milliyet) — Belediye nin su fintlerinde tenzilât yapacağını yaz mıştık. Haber aldı. ğımıza göre bu hu- susta tek lif ikmal edilmiştir. ki fintelere nazaran yenilerinde yüzde o tuz beş tenezzül var «is dır. Halen mer'i B. lan tarifeye göre; alt muş metre mikâba kadar su sarfiyatının | her metre mikâbından yirmi, yüz yirmi | metre mikâbına kadar on yedi büçuk ve | yüz yirmiden fazlası için de on beş ku- Tuş almmaktadır. Halbuki yenisinde; alt Muş metre mikâbına kadar sarfiyatın her metre mikâbından yine yirmi kuruş ve fakat doksan metre mikâbına kadar ola- ların metre mikâbından on beş, doksan. dan fazlası için'de on kuruş nlmacaktır. Halen tatbik edilen tarifede bahçe sar fiyatı için yeni tarife üzerinden ayrıca yüzde on da tenzilât vardır. Bunlardan başka halen cessmetine gö tmanlarm çukurlarından vidani makine sinin beş seferine kadar bir tathir ameli yesi mddedilerek © on lirn alınmakta idi, Yeni karara göre; bu tarife yine aynen | tatbik edilmekle beraber yirmi beş sefer den fazla her sefer için de ayrıca birer lira almacaktır. Düet dal 4 kadar yirmi lira alınmakta İse de bun- dan sonra bunların da otuz beş seferin. den fazla her seferi için birer lira alına- Belediye rehberi ANKARA, 16 (Milliyet) — Her me deni şehirde olduğu gibi Ariksira için de Belediye bir rehber ihzarma başlamıştır. Pazarlarda ne satılacak? ANKARA, 16 (Milliyet) — muhtelif semtlerinde i sattmılmaması lediyace kararlaştırılmıştır. Karar bu tm tatbik edilecektir. baf istiyorlar. Tuttukları yol işte bu- dur! İşte Mustafa Kemal Paşa Bileci- ğe, İstanbuldan gelecek paşalarla görüşmeğe giderken, daha ziyade bu halleri düşünüyor; memlekette nizamm, muntazam ordunun, ada- letin, hükümetin teesüsüne engel olmak istiyen bu yılanları ezmek Ankara SİNEMALARI Yeni ZN ra Sarışın Venüs | Marlene Dietrich İlâveten dünya havadisleri Bugün bugece Bugece Kulüp ALKAPON Macsra, aşk ve heyecan filmi İlâveten: Dünya haberleri Son sınıf talebesi daktilo dersamesinde. Mektebin müdürü Şevket Süreyya Bey (talebelere (konferan: veriyor. Modern bir terbiye ve iş müessesesi: Ankara Ticaret Mektebi. Mektep az zamanda yüksk bir ilerleme gösterdi ANKARA 16 (Tayyare ile) — An- | en yeni ihtiyaçlara cevap verecek mo- kara ticaret mektebi, bugün gerek tedris vasıtaları, gerek tedris usulle- rile yalnız memleketimizde değil, di- ğer memleketlerdeki buna benzer mektepler içinde de ön safı işgal ede- cek bir müessesedir. Bu orta mektep göğsümüzü kabartacak derecede mü kemmeldir. Mühim ihtiyaçların do- ğurduğu bu müessese ticaret ve ikti- sat hayatımıza bilgili gençler, iktısat seferberliğine kudretli elemanlar ye- tiştirmektedir. İş prensiplerine göre yürüyen mektepte güzel ve iyi fikir- ler iş halinde meydana çıkmaktadır. Mektepte milli terbiye ve milli şuurun sağlamlaşmasına, ahlâki iz kökleşmesine çok dikkat edilmekte. dir. Talebe muhitle, memleketimizin ti careti ve iktısat hayatile yakından alâ kalandırılmaktadır. Araştırmalar ve anketler faydalı lerle bu yolda yürünmektedir. Bilgi işlerinde © oldu- ğu gibi terbiye ve mektepçilikte de de rin vukufu olan Şevket Süreyya Beyin idare ettiği mektep, muntazam işle- yen bir makine gibi her gün mühim in kişaflar göstermektedir. Mektep az zamanda yükselme yollarının basa- maklarını aşmıştır. Mektebi ziyaret e den muhtelif ecnebi terbiye ve fikir « damlarının hepsi, cümhuriyet devrin- de doğan ve gene bu devirde inkişaf eden bu müesöcsenin geçirdiği seri te rakki İstihalesini takdirle görmekte, bilhassa terbiye ve tedris usullerinde- ki weni ve ileri tecrübeleri, cümhuri- yet devrinin mühim adımları olarak kaydetmektedirler. Bu itibarla mekte- bi okuyucularımıza tanıtmak, ayni zamanda memleketimizin maarif s8- hasımdaki büyük eserlerinden birini göstermiş olmak itibarile faydalıdır. Mektebin tarihçesi? Ankara Ticaret mektebi, ilik defa 1925 senesinde — Ticaret vekületine merbut olarak Hacıbayram tekkesi bi nalarından birinin bir iki harap oda- #nda açılmıştır. 1927 de Maarif ve- kâletine devrolunan bu mektebin o esnada ancak 12 talebesi ve bir iki muallimi bulumuyordu.. Tedris vasıta ları ise hiç yoktu. 1927 den sonra bir taraftan melrtebin talebe mevcudu ar turılmaya çalışılmı;, diğer taraftan İstanbul ve Trakya Şeker Fabrikaları Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla dern bir mektebin bina ve tesisat plân ları hazırlanmağa başlanmıştır. Mek- tep 1929 - 1930 ders senesi başında bütin tesisatı ve ders vazıtalaraı yer- li yerinde ve en yeni ihtiyaçlara göre hazırlanmış olan bu yeni binasmda tam bir kadro ile tedrisata başlamış- tır, Bina ve ders vasıtalarındaki bu te rakki ile müvazi olarak tedris u- sulleri ve ders programlarında da ye ni esaslar kurulmuştur. Dersler: Ticaret mektebinde dersler baştan başa lâboratuvar usulüne doğru İleri lemektedir ve bir çok derslerin Iâbo- ratuvarları şimdiden tamamlanmış bu lunmaktadır. Şimdi bu mektepte tat- bik olunan program, almacak tecrğ- be neticelerine göre diğer ticaret mek teplerine de teşmil olunacaktır. Bir çok dersler bilhasın iktınt, iktesat coğrafyası gibi dersler tamamile tale benin şahsi araştırmalarıma ve anket- İlk emtea lâboratuvarı bu mektep te vücude getirilmiştir. İktisat ve ik- twat coğrafyası İâboratuvarının bö- tün servis tesisatını ihtiva eden ve en son tip vesikalarla çalışan bir banka salonu açılmış olucaktır. Lisan dersleri, hususi bir itina ile veriliyor. Dersler için şimdi mektepte üç fransız muallim çalıştırılıyor. Konferanslar ; kooperatif: Pazartesi günleri mektebin büyük salonunda umumi konferanslar veril- mektedir. Ders programma dahil ©- lan bu faydalı konferanslar, hariçten davet olunan konferanıçılara o verdi- rilmektedir. Kooperatifçiliğin iktısadi osaslarıma tamamile sadık kalınmak üzere çalı sn bir “talebe ıslahat kooperatifi” vardır. Bu kooperatifin çalışmasından alman tecrübeler bir kitap halinde top lanmış, bu suretle bütün mekteplere dağıtılan bu kitaplardan diğer müce- senelerin de istifadesine imkân bâsal olmuştur. Talebe bankası: Mektep kooperatifine merbut ol. mak üzere bir talebe bankası çalış maktadır. Bu banka bir taraftan ta. her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere Satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş apı,4üncü Vakıf han düncük Türk Anonim Şirketinden: Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal önderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. at, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon:24470.79 sarruf muameleleri diğer karaftan ik raz muamelerile meşgul olmaktadır. Bankadan yapılan istikrazların vade- sinde ödenmediğine dair şimdiye ka- dar tek vak'n kaydedilmemiştir. Mektepte sıcak yemek: Mektep kooperatifi tarafından An karada ilk defa olarak talebe tabldo- tu kurulmuştur. Bilâhara diğer mek- teplerde de yapılmıya başlanan bu teşkilâta Ankara Halkevi içtima yar dım şubesi de muavenet etmektedir. Tnlebeden mühtaç olanlara öğle va- kitleri bu suretle sıcak yemek temin edilmektedir. Mekteplerimizde bilhas sa öğle vakitleri talebe kuru yemek» lerle midesini bozar. Bu sıcak yemek işi mekteplerimizde esaslı ssrette hal ledilmesi lâzım gelen bir iştir. Talebe teşekkülleri: Mektebin bütün talebesi muhtelif talebe teşekkülleri çerçevesi içerisine almıştır. Mektebin çalışma kolların da talebenin rolü mühimdir. Bu mual limin nezareti altında talebe mümes- silleri mektebin muhtelif faaliyet sa- halarında iş başındadır. Kooperatif, talebe meşguldür. rma göre yürütülmeyen derslerin not ve vesika teksiri işleri keza talebe ko operatifine bağlı olan ve onun namı- a teksir teşkilâtı tarafından yapıl- maktadır. Mektep idaresi, her munl- lim münhasıran bir işle ve o işe tah- bu suretle çalışıcılarm toplu ve elal- tmda bulunmasma, muallimlerim ken di sahalarında ihtisaslaşmasma , tale benin de hazırlanmasma (çalışılıyor. 149)