23 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

© Tariht tefrika: 153 93felâketleri ve İgnatief “ Asker! Türkler mağlüp oldu.. Mü. salâha aktolundu. İşte Istanbul!..,, Grandük, işin uzamasma razı olmadı ğu, Gortehakof'da devletler arasında Berlinde bir kongre inikadı kararlaştı- ından muahedeye “Mukaddematı sul- hiye munhodesi” adı verilmesini yazdığı cihetle İgnatief bu iddiadan vazgeç- mek istirarında kaldı. İşte bu surtle 1878 senesi Rumi Şu- nerallar sabersezlanıyorlar, murahbasların toplandılar evine adam iv bu son dakikalarda bile Türklerden bir- az daha birşey koparmak O hevesinden kendini alamıyordu. Nihayet imza merasimi tamamlandı. İynatief Grandükün huzuruna gelerek imza işi bittiğini bildirdi. Bumun üzeri. pe geçit resmine başlandı. Grandük Ni kola, ordusuna yu kısa mutlu söyledi: “Asker! “Türkler mağlüp oldu. Müsaleha aktolundu. İşte İstanbul? . . 5 Rus başkumandanı bunu 56: oldukları yerden bir gölge balinde gö vünen İstanbulu gösteriyordu... Ayastafanos muahedesinin | imzasından bildirdi: “Allah Çara ve bize bu mukadder harbi zaferle neticelendirmeyi müyes- ser etti. Bütün Rus köylülerinin köle- likten azat edildikleri bu günde siz Hıristiyanları Müslüman ünden oldunaz?,, (1). oğluna nesip olduğundan dolayı çok memnanm, İmza haberi, Yıldız sarayında korku- Necmi, Fethi, İsmail, Leon, Mil taleh bilği reislerinden Ali, Birlik arasından Kemali Beyler. Bunların ha- yak için kalabalığa sokulduklarmı, bir kısmı dn nümayişten bile haberdar ol- malıkları halde gece sokakta giderken poliş tarafından çevrilip karakola götü rüldükderini o söylemişlerdir. İsticvap lr için titriyen Ozmanlı sultanı da sevindirdi. Abdülhamit, Çar ikinci Alek sandra şu telgrafı çektir “Rus İmparatoflağu tahtına cülü. sünüz gününde zatı haşmetpenahileri - ni tebrike ve dostane o münasebetler tesisine imhân hâsıl olduğundan dola. yı çok bakhtiyarım.,, “Hakkımda gösterilen iltifatı şaha- nelerinden ve muakedenin akti beşa- retinden dolayı teşekkür ederim. Cü- lüsüm gününde imzalanan bu muahe- denin mahkem ve aradaki | dostane mnasebetlerin devamlı olmasını dile- merasim biter bitmez İgnatiei, e- serini reuahedeyi metleri mümessillerine tebliğ etti. Se Firler, bulundukları yerlerin devletleri nezdinde bu muahedenin tadil edilme- mesine fikir galışacaklardı. Sırplar, Bulgarlar, Karadağlılar, çok minnettardılar.Parislavizmin bu fedakür ve gayretli diplomatını alkışları boğu- | yorlardı. İgmatiet Onlara: Bu ilk adımdır. Biliyorum ki bütün İslâvlar henüz kurtulamamıştır. fakat artık onları kurtarmak bir zaman işin dir. Temeller konmuştur. Yalnız Romanya , memnun değildi. Müslümanların meskün olan Dopracayı almak, ona mukabil Ulahların oturdu- Yunanistan, muahedede adı bile göçme- | mesinden üzülüyor, Girit imtiyazlari hakkındaki maddeyi pek müphem ve de- ğersiz buluyordu. İngilizlerin kucağı” na atılmak, Türkiyenin şu zayif zama- mundan istifade ile hudutlara saldırmak Fikri Atinada bir heyecan katirgası hali ni almıştı. İran da bitaraflığının xoüküfatı mu- hedede geçmemesinden müteessirdi. Devamı var) (1) Çar İkinci Asksandr, cülüs gü“ nünde Rusyada Servaye denilen ve ariz | 3i ile birlikte orada çalışan köylülerin de demirbaş sayılarak arasi sahibine devrinden ibaret olan usulü | lâğvet; | mişti. Grandük, buna ima ediyor İ neticesinde mazmunların hepsi hakkında tahkikat “kemal edilinceye kadar tevkif kararı verildiği söylenmişti punlarm ayni günde ilk tahk'katlarvam icrasına başi > muhtemeldir. Birlik henüz seddedilmedi Perşembe yünü yapılan nümayiş do- layısile M. T, talebe birliğinin idare he- kat nümayişi wiyen aza ekalliyette kal dığından karar verilmemiştir. — Buna rağmen wimayiş tertibini istiyen Birlik reisi, umumi kâtibi ve daha bir ili ivâ aralarında bu işi kararlaştırımışlar. © ve be sabahı bütün yüksek mektep iyet ad- Talebe birliğinin vie ir ini daimi azaları ia erek: Razgrat hâdisesi ırimizdeki Bulgar mezarlı. IZMİR, 22 (Milliyet) — Razgrat hâdisesi dolayısile miting yapmak is- tiyen gençlere vilâyet tarafından mü- sande verilmemiştir. | İngiliz vaz sastı ile 18,59 da Va- İ şington'a hareket etmiştir. İ Munih'e muvasalâtı sırasinda ya- | pılmış olan kabul | ikmal olduğunu söyliyecekt Amerikaya vardı Mac Donald “Vazife- miz yola çıkmaktı,, diyor NEVYORK, 22A.A.—M. Mac Donald, buraya gelmiştir. VAŞINGTON, 22 AA.—M. Mac Donald ile birlikte buraya gelmekte olan İngilterenin Ameri ka sefiri trende mumaileyhe icap | eden izahatı verecektir. M. Mac | Donald bu akşam Reisicümhurun | misafiri olacak ve şerefine riyase | ticümhur sarayında ziyafet veri- lecektir. M. Roosvelt soğuk algın! lığndan temamen iyileşmiş oldu- Zundan yarın için Potomac nehri üzerinde bir gezinti tertip etmiş. | tir. Bu gezintide Reisicümhur ile İngiliz Başvekili ve Madam Roos- | ve ile Mel Mac Donald buluna- | caktır. NEVYORK, 22 A.A. — M. Mac | Donald tahriri beyanatmida- şöyle | demiştir: — Amerika Reisicümhuru ile | muhtelif iktisadi ve siyasi mesele. | ler hakkında açıkça noktai nazar teatisinde bulunacağımı ümit edi- yorum. Elimizdeki kısa bir zaman zar. fında tabii kat'i itilâflar vücuda | getirilmesi beklenilemez. Zira di | ğer memleketler de bizim gibi bu | meselelerle alâkadardır. Yalnız müsbet bir faaliyette bulunulabil. mesi için yolu hazırlamak icap e- der, Bunun için toplanmamız za: ruridir. M. Mac Donald'ın hususi treni Gi e Büyük Almanya M. Herriot'nun vâhim dediği | birliğe doğra. | BERLİN, 22 A.A. — M. Goering| merasiminde Almanya'nın en büyük iki devleti olan Prusya ve Bavyera'nm yeni Almanya'nın temellerini teşkil e- deceğini beyan etmiştir. © Günün birinde tarih Nazi-inkrlâ bınm ve Hitler'in en büyük me-| ziyetinin İ #irilememiş olan mil Einştein'ın kürsüsü alındı BERLİN, 22 A.A. — Almanya”. | nın milli teceddüdüne karşı takın- mış olduğu tavırdan dolayı Eins- | tein, Alman fizik enstitüsü reisli- ğinden çıkarılmıştır. sia eğe 1 mayıs çalışma bayramı BERLİN, 22 A.A. — Volff A-| jansı bildiriyor: İ Umumi mesai konfederasyonu | merkez komitesi, bir mayıs günü: | nün milli çalışma bayramı ilânı hakkındaki kanunu tasvip etmiş, işçi sendikaları azasını bu bayra- ma iştirake davet etmiştir. i Japonlar ileri hare- keti durdurdular TOKYO, 22 A.A. — Japon kuv- vetleri Çin seddinin cenubundaki hareketleri durdurmak emrini al. mışlardır. Jehol hodutunda artık Çin tehlikesinin önüne | geçildiği ve Çinliler kâfi derecede geri atıl- mış olduklarından mezkür seddın Çin topçusunun menzili dışında kaldığı mütaleasında bulunuluyor. Japon kıtaları Çin seddine doğru çekilecekler ve bu çekilme üzeri- ne arada kalacak olan bitaraf mıntakaya Çin kuvvetleri girdik- leri takdirde bunları . bombardı- man etmekle iktifa edeceklerdir. İran petrolleri LONDRA, 22 A.A. — Deyli Heralt'a göre İran şahı ile Anglo- Persian Oil namına Sir John Cad- yl elename imzala i imtiyaz e İktisadi küçük itilaf BÜKREŞ, 22 A.A. — Mayıs or. talarmda Prague'da toplanacak olan Küçük itilâf konferansının siyasi meselelerden başka bir İk- tısadi Küçük İtilâf vücude get mesi meselesi ile meşgul olacağı söylenmektedir. MİLLİYET PAZAR 23 NİSAM 1935 HARİCİ | rar ihraç muamelelerinin yapılma ! miserliği de İngiliz gemilerinden | şa demiryolunun inşaatını | bir istikraz yapıyor ve bu i diyor. Türk vata; İ nini dünya piyasasma (çıkaracaktır. İ istikrazı mamile bir i | ilk parçasmı halkın kaydına açti. ticaret komiseri Rosengalts Sov- yet Rusyanın İngilteredeki ticaret mümessili OÖzerski ile iki muavi ni Moskovaya çağırmıştır. Bunlar yakında İngiltereden ayrılacaklar dır. MOSKOVA, 22 A.A. — el Harici ticaret komiserliği ayni zamanda İngiltereden her tür mübayeatı, İngiliz vapurlarmın kiralanmasını, İngiliz ticaret eş- yasının Şovyet Rusyadan transit olarak geçmesini ve İngiliz top- raklarında Sovyet transit ve tek- sını menetmiştir. Diğer taraftan münakalât ko- Rus - İngiliz mukavelesi mucibin- ce alınmakta olan tenzilâtlı liman resminin kaldırılarak bu gemiler- den azami resmin alınmasını em- retmiştir. Yumuşayorlar mı? LONDRA, 22 A.A. — Reuter Ajansının aldığı malümata göre, resmi mehafil, Rus ithalâtına ko- nan ambargonun Rus ihracat eş- yasından bir çoğunu İngiliz piya- sası haricinde bırakmasını naza- ra alarak bu halden doğacak bazı hakiki sefalet vak'alarının müs- tesna hallerde ithalât için hususi izinler verilmesini haklı göstere- ceği fikrinde bulunmaktadır. Matrut mühendisler bir şey söylemeyor VARŞOVA, 22 A.A. — Dün sa- at 13 te Leh hudüdundaki Stolp- çe istasyonuna Moskovadan Lon- İ draya dönmekte olan İngiliz mü- hendisleri gelmiştir ki şunlardır: Acele etmek lâzım.. (Başı 1 inci sahitede) Tahsin Bey tarafından âstikrazı dahi- huzurunda verdiği konferansında ez- cümle demiştir ki: — Saygılı dinleyicilerim, Hepiniz biliyorsunuz ki, cümhi yet hükümeti, Diyarıbekir - Fevzi iştirake tekmil vatandaşları ları büyük bir imtihan geçiriyor. Öteden beri milli hamlelerde kiyaset ve rüştünü ikmal eden halkımızın bu irotihanı da pek parlak bir muvaffakıyetle geçireceği- ne sarsıl ir va Fevzipaşa - Diyarıbekir hattı üze- rinde Şefkatli istasyonundan Ergani ye yapılacak yol, Ergani bakır made- Bu maden, dünyanm en zengin bir madenidir. Bu madenin işletilmesi başka madenleri işletmiye benzemez. Çünkü hasılatının yüzde 75 i levlete sittir, Cümhuriyet . hülcüme! milli servetin daha uzun müddet yer altında gizli kalmasını istemez ve me- seleyi ea ameli bir tarzda balletmeyi istikraz yi düşündü ve bunun 4 milyon Lozan konferansı esnasında müte- veffa Lord Gürzon, kiye ez 'ürkiyenin parasız AE Tün LE öleceğini söylemişti, .Cümhuriyet hükümetinin basireti sa- | yesinde bu kehanet tahakkuk etme. di. Fakat taliin garip bir tecellisi ese- Yi olarak müteveffa Lordun halefleri para meselesini halletmek için rahat | İarını feda ederek, Babrimubiti aşa- | rak Amerikaya kadar seyahat mecbu. riyetinde kaldılar. Gazi Mustafa Kemal Türl rici istikraztan kaçmış ve her leketin ve milletin kendi kuvvetile yapmak yolunu takip etmiştir. Şi- mendiferlerimizi de bu siyasete mu- vafık bir şekilde yaptırdık, yaptırıyo- ruz ve yaptıracağız. Asırlar süren im peratorluk devri yanında, pek kısa 0- lan on sene içinde elde edilen netice- ler bu husustaki azmin ve sarfedilen himmet ve mesainin parlak bir delili- dir. İmperatorluk hükümetinden dar ve geniş olarak 3730 kilometrelik im tiyazlı. demiryoları devralınmış idi. 1934 senesinde Türk demiryollarının tulü 6604 kilometreye baliğ olacaktır ki, imperatorluktan devralınan demir yolları mikdarı hemen hemen bir mis- Mi artmış demektir. Bu suretle Ankara - Sivas; Samsun- Sivan; — Fevzipaşa - Ergani; (o İrmak- Kömür havzası; Kütahya - Balıkesir; Ulukışla - Kayseri; Afyon - Antalya demir bağlarla bağlanacak; istikşafı yapılmakta olan Sivas - Erzurum hat- tıma başlanmış bulunacaktır. Şimdiye kadar sarfolunan para 60 milyon lira derecesinde olduğuna göre, hükümet | | Şefekatli » Ergani hattını istikraza | HABERLER İktisadi düello başladı Ruslar da İngiltereye karşı ikti. sadi bazı tedbirler aldılar Mabhkümlar bırakılacak mı? | | için yavaş yavaş bu borcu çinde lir tetme- Tiralık ! olunmuş Monkhouse, Cushny, Gregory, Nordwall sonuncusunun refaka- tinde zevcesi ve Müdafaa vekili bulunmaktadır. Mühendisler istasyonda tayya- re ile gelmiş olan 14 İngiliz gaze- tecisi tarafından karşılanmışlar- | dır. Mühendisler Moskova » Stolpçe seyahatını yalnız başlarına yap. mışlar, beyanatta bulunmaktan imtina etmişler ve yalnız - Good Morning - diyebileceklerini söyle- mişlerdir. | Leh hududundaki Demiryolları memurları, mühendislere ve gaze tecilere her türlü kolaylıkları gös- termişlerdir. Mühendisler ve ga- zeteciler saat 14 te Varşovaya ha- reket ve 22 de oraya muvasalet | etmişlerdir. İstisnai bir muamele VARŞOVA, 22 A.A. — Aslen Rus olan ve zevcine refakat eden İngiliz mühendisi Nordwall'ın zev cesi, hareketinden bir gün evvel istisnai olarak İngiliz tabiyetini iktisap etmeğe muvaffak olmuş- tur. Kendisine hareketinden iki saat evvel bir diplomatik pasa- port verilmiştir. Salacaklar mı? LONDRA, 22 A.A. — Moskova dan gelen son haberler üzerine hapse atılmış iki mühendisin âkı- beti hakkında nikbinlik hüküm sürmeğe başlamıştır. Deyli ekspres, Sovyet hükümeti- nin şimdiden mahkümları salıver- meğe karar vermiş olduğunu istih baratına atfen yazmaktadır. müracaat etmeden dahi yapabilirdi. Fakat devlet, bu hattı halkımızın ta- hülâsa her şeyi Türk Hatip, bundan sonra ü iti halkında teknik malümat vermiş ve demiştir ki: “.— Küçük tasarruf erbabı biriktir. dikleri parayı bankalarda bırakırlar- sa kendilerine ancak yüzde 2 - 3 fa. iz verilmektedir. Bu istikraza yatırdı. ğı parası için ise yüzde 5,26 faize ve yüzde 2 ik alacaktır. Bundan başka bir ihtiyaca uğrayıp ta parası ni geri almak istese tahvilleri her man Borsada satabilecek, bunları minat göndermek suretile bankalar- dan her vakit avans alabilecektir. Bir de Milli bankalar küçük tasar ruf eshabının istikrara iştirak etmele- rini temin için kolaylıklar göstermek- - tedirler. Beş lira veren bir adam için mütebaki 14 lirayı krediye rabt etmektedirler o ki O bunlar sene vu Bu tedbir | le âdeta istikrazın kapanması müdde- ti temdit edilmiş ölüyor ve istikraz hâsılm taksitlerle ödenmesi kabul iyor. «Tahsin Bey, büyük sermayelerin da hi bu istilraza iştirakle büyük fayda» lar temin edeceğini izah etmiş ve cüm Buriyet hükümetinin aldığı tedbir ve ehemmiyeti kati celbederek “İsmet Paşa hüküme- tinin yüksek ahlâkının ve dürüst ha- teketlerinin bunun gibi ne kadar par- lak tabloları vardır.” demitşir. Hasan Tahsin Bey göyle bitirmiştir: “.— Türk vatandaşının aklı selimi- ne, milli işlerde gösterdiği yüksek alâ. ka ve heyecana en kavi bir imanla i- nandığım için koşunuz, bir an evvel yazılmaz. Aydında . AYDIN (Milliyet) — Milli Aydın Bankası Ergani istikrazı tahvili tahvi- li alacaklara yedi taksitte ödemek ü- zere kolaylık göstermektedir. e Casusların relsi öldü CANNEM 2 ALA, — Hip ii İzmirde Çocuk bayrai naşında Fransa'nın caşusl mukabil casusluk servisle, re etmiş olan kumandan Ladoux ölmüştür. Mumaileyh, 1914 senesinde ma- reşal Joffre kendisine bu mahrem vazifeyi tevdi ettiği zaman Alp Ey kıtaatıma mensup ve yüzbaşı idi. Kendisi istihbaratı merkezileştir milş ve imikebil önsudiik eorvisler rini idare etmiştir. Bilhassa dansöz Mata Hari'yi tevkif ettiren odur. ! istihlâk sahasını sarsacak bir şekil Filibe Mülâkatı Başvekili ile bu sabah görüşeceki gitmek üzere Sofyadan geçeceğ ni haber alan Bulgar başvekili & akşam kendisini Filibede karsı yarak görüşmek üzere Sofyadı hareket etmiştir. Anadolu Ajansının notu: Bı gar sefiri de M. Muşanof'un Fili! bede Tevfik Rüştü Beyefendiğ" karşılayacağını buzün Harici Veköletine bildirmiş ve Harici; bulunan Tevfik Rüştü Bey mali mat verilmiştir. Tevfik Rüştü Beyefendi ya: sabah 9,30 da Bulgar hülümi reisi ile buluşacaklardır. Tabi rafeyni alâkadar eden meselel. konuşulacağı tahmin olunur. Ceza muhakemeleri usulü kanunu tatbik edecekleri hakkındaki lâyiha Meclise verildi. Bahriye resmi "ANKARA, 22 (Telefonla) — Hükümet bahriye resmi kanunu" nun beşinci maddesinin değiştiril” mesi hakkındaki lâyiha ile Seyrist fain idaresi memurlarının tekaül lüğü hakkındaki lâyihayı meclis ten geri istemiştir. Vâiz ve derslamlar kolunmustur. Ayakkabıcıların teşebbüsü ANKARA, 22 (Telefonla) — gelen İzmir Ayakkabıcı lar cemiyeti reisi Mehmet Ruşen ve sanayi birliği umumi kâtibi Mehmet Ali Beyler alâkadar me kamlarla terras etmektedirler.. Bet zevat: ibtidai maddesini hariçten rikalarının memleketimizin iş ve deki faaliyetlerinin önüne geçilme si maksadile teşebbüslerde bulan maktadırlar. Dahiliye müsteşarı ANKARA, Yüksek mühendis mektebi bütçesi ANKARA, 22 (Telefonla) — Yüksek Mühendis si meclis ruznamesine alındı. Mi tur. Bir firari yakalandı İZMİR, 22 (Milliyet) — Bin yüz lirayı zimmetine geçirdiği den Manisada 5 sene ez küm verilen ve dört seneden beri) firarda olan Salihlili Evkaf tahsil” darı Salih Ef. burada yakalana" rak tevkifhaneye sevkedilmiştir. İneği kovalarken İZMİR, 22 (Milliyet) — Kemet istasyonunda hat üzerindeki ineği! kovalamak istiyen Hamdi Ef tren tarafından 90 metre sürükler miş ve ağı? surette yaralanmıştır. İZMİR, 22 (Mülliyet) — 23 Ni san bayramı münasebetile yar" Gazi heykeli önünde şenlikler ye pılacak, heykel etrafını çocuklar” dan mürekkep canlı bir çelenk kaplıyacaktır. Bu çocukların üze” leri çiçekle bezenmiş olacaktır. Halkevinde de ayrıca yapılacak çocuklara on binlere” paket üzüm ve incir dağıtılacak” Bundan başka nutuklar söylen” cek gece de Mete piyesi temsil # dilecektir. »wa e | EEYSBS KT ddaarzosm SAFE BEELESESEN ER EE JEPEPSS Ş #-S38333.-5 K3PM"U-roze