23 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

» GERE — mı EE A NA a» VA LATAR YALIN I Bağder »175 Temskeriye © 775 İzmir Belediye $ | Terikrası Mİ mesai Ses5 ESHAM 14 Bankası Nam» $ Bameni ku. ? Ponswe 39 Şi ie 3050 Çimente Ar. Vs0 İvihar dey. © 2yaz Şek dey a Balya 250 Şark m. sena 285 Sir. hariya — 15— $ Telefon pa ÇE x. JA AT vi ARI | Periş ii 15885 Mayer 840 İ MEİN 8 isyeri ri 7.25 Milano 31108 ! Berlin ve Brüksel SAYAN İ 42275 Atina 10175 4 374 Çanmra same $ 7838 im Belyrat 34295 Amsterdam ei Moskova © 10,33$ Kuruş $ 20 Franz — $ ) İn Beterlin Ta ğı 1 Dolar o İİ 20 Liret 24) 20 £ Belin EŞ 1 20 Drahmi © 25804 20 20 Havre 20, $ 20 Leva .—$ı 1 Florin oo 45— 8 1 Zi Kur. Çek | 120$ 1 Ekonomi Madenciler avdet ettiler Madencilerin arzuları yüzde doksan kabul ve tatmin edilmiştir İktisat Vekili Celâl Beyle temas etmek üzere Ankaraya gitmiş o- lan madenciler heyeti şehrimize avdet etmiştir. Heyetten Madenciler Birliği u- mumi kâtibi Sadrettin Enver Bey bu temas hakkında kendisile gö- rüşen bir muharririmize demiştir ki: — Ankarada İktısat Vekili Ce- lâl Bey heyetimizi kabul etti, Ve- kil Bey heyetimize bilhassa Vekil oldukları gündenberi memleketi- miz madenciliğile bilhassa alâ- kadar ve meşgul olduğunu ve ma dencilerin istediklerinin O yüzde doksanını temine çalıştığını, niha yet madencilere çalışma sahası a- çıldığını beyan etti. Vekil Beyefendi bundan sonra beyanatlarına şöyle devam etti” ler: '— Bugün benim de sizden bir talebim vardır: İhracatımız: iki misli arttıracaksınız. Resmin yüz- de bire indirilmesi size bir nevi primdir. Çalışmız. Bunu temin et- tiğiniz gün madenciliğe yardım ve himaye artacaktır, Ankarada Mandin umum mü- tesirile aldıkları siparişlerin ge- çen seneden fazla olduğu meyda- na çıkmıştır: Binaenaleyh 193 se- nesi maden istatistikleri 1932 ye nisbeten İktisat Vekâletini tatmin edecek bir mahiyet arzedeceği şim diden meydana çıkmıştır. Bilhas. sa krom ihracatırmz bu sene çok mühim bir yekün tutacaktır. İltısat Vekili Beyefendi bu ta- ahbutlerden memnun kalmış ruh- satname ile işliyen Ni de kararnameden istifade ettirilece- ği, yüzde bire indirileceği vade- dilmiştir. K Halıcılar toplanamadı Odasında bir içtima yapacaklar- dı. Fakat Odalar kongresi olduğu için bu içtima yarına bırakılmış- tar. Atinadaki konsey içtimar Balkan ittihadı konferansı Türk delegeleri dün Ticaret Odasında bir içtima yapmışlardır. Türkiye Balkan Birliği cemiyeti reisi Ha- san Beyin riyaseti altında yapılan bu içtimada Atinada yapılacak o- lan konsey içtimama ait işlerle meşgul olunmuştur. Ankaradaki iktisadi toplantı Ankarada yapılmakta olan ik- ısadi toplantılar için İstanbuldan | yeniden bazı vesikalar istenmiş- tir. Fransa ile ticaret muahedesi Türkiye ile Fransa ve Türkiye ile Suriye arasında bir ticaret mu- ahedesi yapılacağını yazmıştık. BORSA (İş Bankasından alman cetveldir) 22 NİSAN 1933 Akşam Fiatları Tahvilât Elektrik Tenomvay 78 1 Gümrülder Saydi mehi NUKUT (Satış) .yi açtı. Bahri Bey açış nutkunu | tadır. Bu kararlar ve tememniler- | Bu husustaki müzakerelere İktr. | sat Vekili Celâl B. in Atina'dan avdetinden sonra, takriben 15 mayıste başlanacaktır. Sovyet ticaret inhisarınm Dün Sovyetler, ticareti harici- yenin devlet inhisarma alınması nın 15 inci yıldönümünü tes'it et- miştir. 22 nisan 918 de, Sovyet ik- tısadiyatında mühim ve kat'i rol oynayan kısa bir kararname Le- ninin şahsi teşebbüsü üzerine ka- bul edilmişti. Kararnamenin esa- sı şu idi: “Bütün harici ticaret devletleş- tirilmiştir. Ecnebi memleketlerin. den ve ecnebi ticaret müessesele- rinden her nevi smai ve zirai mah sullerin alım ve satımı ecnebi mem leketlerinde yalnız Rusya Cümhu- riyeti namına hususi Mümessillik- leri tarafından yapılabilir. Bu ma kamlardan gayri için ecnebi mem- leketlere ihracat ve ithalâta dair ticari muamelelerin akti memmu- dur.” Rus gazeteleri bu kararname tat bikatına geçildiği o e bu. güne kadar Rus geçirdiği isale, sü tatbikarın neticeleri ve başka memleketlerin iktısadiyatı ile mukayelerden bah- seden yazılar neşretmektedirler. Bursada muamele vergisi Bursa Ticaret Odası Muamele vergisi üzerinde tetkikat yapmak- tadır. Bursa Odası bu hususta İs- tanbul Ticaret Odasınm da nok- tai nazarı sormuştur. Dolar yükseldi Dün Borsada Dolar eski seviye- sini bulmamakla beraber kısmen yükselmiştir. Dün sabah Dolar borsada 51,63 üzerinden açılmıştı. Akşam 51,40 ta kapandı. Dün İstanbul borsasında Dolar üzerinde epeyice muamele olmuş- tur. PARİS, 22 A. A. — Kapanışta kambiyo fiatleri: Dolar, 23,25; İngiliz lirası, 88,82 Fransız fran- gi. LONDRA, 22 A.A. — Cite, dün nazarı dikkatini bilhassa Fransız İrangına atfetmiştir. Paris üzerine kambio, oldukça kuvvetli bir tazyike maruz kal mış ve 87,12 iken 89.50 olmuştur. Londra için dolarm düşmesi, şimdiki halde, bir teyakkuz ve in- tibak meselesidir. Çünkü İngiliz lirası altından ayrılmıştır. VAŞINGTON, 22 A.A. — Ayan meclisi bankalar encümeni, on re- ye karşı on reyle doların altın aya rını indirmeği teklif eden takriri reddetmişti Ticaret odaları kongresi Dün verilen üç raporu tetkik için üç encümen seçildi İari kongresi dün Ticöret Ödüsin- da on yedi Ticaret Odası mümes- sillerinin iştirakile toplanmıştır. Kongre bu sene hakikaten can- li ve kalabalık bir manzara arze- diyordu. Saat on beşte mımtaka Ticaret müdürü vekili Bahri Bey kongre- İstanbul mmtakası Ticaret Oda- söylerken, bilhassa yedi senedir toplanan Ticaret Odaları kongre- sinin ne gibi kararlar ittihaz etti- ği ve ne yaptığı noktasına temas ederek, bu hususta zihinlerde yer eden istifhamı silecek izahat ver. di ve ezcümle dedi ki: Şimdiye kadar Ticaret Odaları kongrelerinde ittihaz edilen ka- rarlar ve temenniler bilhassa 15 esas madde üzerinde bulunmak- | den bir çoğu intaç edilmiş, mühim | ve müsbet neticeler alınmıştır. Mıntaka Ticaret Odaları kongrele ri temenniyatı üzerinde Ticaret | nden geçen 4100 evra- intaç edilerek, kongre arzuları tahakkuk etmiş ve yüz ta- nesi de muamelede bulunmuştur. leri için mali veya sair im- kânsızlıklardan dolayı kuveden file çıkmak imkânı bulunamamış- | tır.” Bahri B. bundan sonra tahak- kuk eden isteklerden bilhassa kre- di bahsine temas ederek hüküme- | kalmıştır. 7 kişi daha! İçlerinde iki kadın, iki çocuk var ü dün Adliyeye işilik bir kokain kaçakçısı şebe kesi daha tevdi etmiştir. Bu şebeke içinde iki kadın, 10 - 11 yaşlarında iki çocuk ta vardır. Kadınlarm itmi Mükerrem ve Marika, çocukların ismi de Van- gel ve Muzafferdir. Diğer maznun lar Koçu, Dimitri, Hahil isminde üç kişidir. Maznunlar üçüncü istintak hâ- kimliğine tevdi edilmişlerdir. Falcı Ağırceza mahkemesinde Dün Louise isminde bir madamın mu- hakemesine olduğunu rl. Darkalğmi: kitapların celbi için başka güne bırakılmıştır. Hapishaneye girdi Vakit gazetesi sahibi Hakkı Ta- rik Beyi yaralamaktan mahküm edilmiş bulunan ve sıhhi vaziyeti hasebile cezası tecil edilen mual- lim Bedi Bey dün cezasını çekmek üzere hapisaneye müracaat etmiş ve girmiştir. Yangın davası Bahçe Kapısmdaki tuhafiye ma ğazasını kasten yakmaktan suçlu Salâhattin Vehbi Beyin muhake- mesi dün Ağırceza mahkemesin- de başlamıştır. Salâhattm Vehbi Bey cürmünü inkâr etmiş, tahliye talebinde bulunmuştur. Bu talep kabul edilmiş, Salâhattin Vehbi Bey tahliye olunmuş, muhakeme şahit celbi için başka güne bira- Şahitken maznun oldu Pendikte balıkçı Alâettin Süley- manı öldürmekten. suçlu. Mete Mehmedin muhakemesi dün Ağır ceza mahkemesinde devam edil. miştir. Dünkü muhakemede Niko is- minde bir şahit dinlenmiş, bu şa- hit şehadetini gizlemek istemiş, bunun üzerine iddia makamının talebi üzerine cürme teşrik edile- rek maznunlara mahsus daire için de Mete Mehmedin yanma otur. tulmuştur. Müddei umumi tekrar ayağa kalkarak maznunun tevkifi ni istemiş ve tevkifı tahkikat neti- cesinde tezekkür edilmek üzere maznuniyetine karar verilerek mu | hakeme 20 mayısa talik olunmuş- tur. tim ticari, sınai ve zirai kredi sa- hasında aldığı tetbirleri teşrih et- ti ve bu seneki ruznameden bah- sederek kongreye muvaffakiyetler temenni etti, Kongre ikinci reisliğine Tekir- dağ murahhası Sıtkı Bey seçildik- ten sonra bu seneki kongreye ve- rilen raporların tetkiki için encü- menler seçildi. Bu seneki kongreye üç rapor verilmiştir. Birinci rapor müderris Hakkı © Nezihi Bey” tarafından “Yaş meyva istihsal ve ticareti” hakkında hazırlanmıştır: İkinci rapor Ticaret müdür vekili Bahri Beyindir ve “Yumurtalarımız” ü zerinde son vaziyete göre yapı mm r tetkiki ihtiva etmektedi rapor gene Haktı Ne Beyindir ve Ankarada bir “Tica- ret Odaları” birliği yapılması hak kındadır. Bu üç rapordan birincisini tet kik etmek için murahhaslar ara- sından Sıtkı, Ziya, İhsan Beyler, Yumurta raporu tetkik edecek en- cümene Bahri, Ziya ve Hulki B. ler. Odalar Birliği raporunu tet- kik edecek encümene Hakkı Ne- zihi Cevat Nizamı, Akif, Vafi ve Vehbi Beyler seçildiler. Encümenler içtimalarını bugün- lerde yapacaklar ve çarşamba gü- nü heyeti umumiye toplanacaktır. Kongreden sonra murahh aslar şerefine bir çay verilmistir. ri araştırmada çok » geçmeden bu ikinci el kaçakçıları da yar gazetesi nami- İdilmeğe başlanmış | tır. Bu gazete bü- tün köylere beda- va tevzi edilecek-! tir tesi idare heyeti a- xi zasından Zeki Ce. nak İmal B. gazete hak-/*” İkmda şu izahat vermiştir: dar P selmesine yardım İlinde edecek elde hiç bir ** vasıtamız yoktu. Şehir HMâberler Kaçakçılar Eroincilerden bir ka- file daha tutuldu İstanbul zabıtası uyuşturucu mad- deler kaçakçılığına ve kaçakçılarına karşı açtığı mücadeleye bütün şiddetle şe lay etmektedir. Beyoğlu polis mer kezi memurları Dolapderede Dimitri i çıkmıştır. mitri verdiği ifadede bu eroinleri Mü- İserrem ve Koço isminde iki dan satm aldığını ve perakende rak eroin tiryakilerine sattığını söyle- miştir. Polis yaptığı gene iş başında yakalamağa muvaf- fak olmuştur. Mükerrem ve Koçonun ceplerinde mühim mikdarda eroin bu- Yummuştur. Bunlar devamlı eroin kaçakçılığı İm ezim zabıtaca tesbit edilmiştir. Mükerremle Koço eroinle- | Ti tanımadıkları bir adamdan aldıkla- rmı iddin etmektedir. Şüphe üezrine üç şahıs nezaret altırin alınmıştır. Sa- it isminde biri de Taksim civarında şüpbeli bir vaziyette görülmüş ve ta- kip edilmiştir. Sait, yakalanacağını anlaymen cebinden çıkardığı bir pa- keti kaldırımlar üstüne fırlattıktar sonra kaçmağa başlamıştır. Paketin içinde bir mikdar eroin bulunmuş, Sa- it te biraz sonra yakalanmıştır. Sai din üzerinde daha başka eroin paket- Galatada, Bereketzade mahallesin- de İbrahim ustanın fırınında Mehmet ve Yakup isminde iki çırak arasında a çıkmış ve Mehmet, eline geçir- diği bıçakla Yakubun kolundan yara- lamıştır. Çırak Mehmet yakalanmıştır. Esrar haçahçısı Çengelköyünde İbo isminde birinin üzerinde yapılan araştırmada bir mik dar esrar bulunmuştur. İbo, bu esrar- ları Arnavut İsmailden aldığını söyle- mis ve İsmail yakalanmıştır. Tramvaydan düştü Teolilos İsminde on iki yaşlarında bir gocuk trâmyaydan atlarken düşmüş teblikteli surette yaralanmıştır. iile, İngiliz sefiri bugün geliyor İzinli olarak Londra'ya gitmiş olan İngiliz sefiri Sir Georges Clark bugün şehrimize gelecektir. Hasan ve Ruşen Eşref Beyler B. M. Meclisi ikinci reisi ve Tür- kiye Balkan Birliği cemiyeti reisi Hasan ve Umumi Kâtibi Ruşen Eşref B. ler dün Ankaradan şeh- rimize gelmişlerdir. Hasan ve Ru- şen Eşref B. ler Atina'da toplana- cak olan 3 üncü Balkan konferan- sı konâeyine iştirak için Atina'ya gideceklerdir; & murahhaslarimiz İdman şenliği Bu sene on bin talebe iştirak edecek Mayısm on beşinde her sene ol- duğu gibi Taksim stadyomunda idman şenlikleri yapılacaktır. Şen Jiğe 10 bin line ve ortamaktep ta- besi iştirak edecektir. İdman şen İklerimle yapılacak hareketlerin programı mekteplere bildirilmiş- tir. Talebe provalara başlamışlar. Gazi enstitüsü müdürlüğü İstanbul Kız Muallim Mektebi müdürü Halit Ziya B. Ankara Gazi enstitüsü müdürlüğüne tayin edilmiştir. Enstitü müdürü Hik. met B. eski vazifesi olan umumi müfettişliğe avdet etmiştir. Kız muallim mektebi müdürlü- ğüne de Tezer Ağaoğlu Ahmet H. tayin edilmiştir. Muhtelit mahkemeler Muhtelit Türk - Yunan mahke- mesinde dün 15 davaya bakılmış- tır. Bunlardan 6 sı talik edilmiş, 9 u reddedilmiştir. Romanya milli sani heyeti Şehrimizde bir konser verecek olan Romanya Milli taganni heye & salı günü hususi trenle şehrimi- ze gelecektir. Üç memura işten - el çektirildi Defterdarlık tarafından görülen lüzum üzerine takrir memurların- dan üç kişiye işten el çektirilmiş- tir. k —— Tazim telgraflarına cevaplar Himayei Etfal kongresi müna- sebetile çekilen tazim telgrafları- na şu cevaplar gelmiştir: Dr. Rıza Nuri B. Himayei Etfal C. Kongre reisi: Hakkımdaki temiz duygularmı- za teşekkür eder muvaffakiyetler dilerim. Reisicümhur Gazi M. Kemal Kongrenin toplanması münase- betile hakkımda gösterilen sami- mi duygulara teşekkür ederim E- fendim. B.M. M. Reisi A. Kâzım Kongreye hayırlı işinde muvaf- fakiyetler temenni hakkımdaki duygularma teşekkür ederim. Başvekil İsmet Saygı değer kongrenin değerli duygularına arzı teşekkürler mu- vaffakiyet diler saygılarımı suna- rım. Ef. yarın hareket edeceklerdir. Reis: Dr. Fuat KÖYLÜYE GAZETE Halkevi köycü- lik komitesi ta- afından Köy dü- le bir gazete neşre | yeülük komi- birok — Şimdiye ka- p. z köylünün hür, ikri sahada yük- isik. ürda bir baykş gbi Bunu düşünerek - köylü için iri harflerle yazılmış bir gazete meş retmeği düşündük. Avrupadaki müterakki milletlerin köylüler i- çin nasıl çalıştıklarını tetkik ettik. Kendi memleketimize uygun bir şekilde bu gazeteyi hazırladık. Renkli, iri resimli yapmak sureti- | le köylünün merak hislerinden ve| alâkalı tecessüsünden istifade et- | sma Bul güre Önü ların enidaes in, #etlefini karı ellerile kirleterek, ierliyee, bilinir çan ai yerleşiyürla | ka agla Ni ğe gi a Halkevi Köylü duvar gazetesi çıt 3 V İThrparnj Gençlik silâhtır, fakat Gençlik bilse, ihtiyarlık yapabil. se!.. derler. , Yıllarım emeğini ve tecrübesini yirmi yaşında bir gence aşılamak ki olsa hayatımızda çok derin bir inkılâp olurdu. Geçen gün Darülfünun gençleri- nin nümayişini bir tesadüfle ya- kından seyrettim ve Yirmi yıl evvel Balkan muhare| yüzüne gö- ai bulaştıran Babıâli hükümeti- ne galeyan eden gençliğin heyecanını duydum. yor. Siyasi Kakelar de Bir sed macerası gibi muhakeme ediyor. His ve sinir insanı daima alda- tar. Heyecan bir sarhoşluk (gibidir. Adama cüret verir. Ve bütün bunlar hayatta zararlı şeylerdir. Ne çare ki biz teessür, heyecan gibi gönül okşıyan, sinir- leri geren duyguların tehlikesini ancak başımız üzerinden yıllar ve ya geçtikten sonra anlıyoruz. r vaziyeti ve her hâdiseyi si- lele) hislerimize kapılma- dan muhakeme edebilsek birçok hatalardan kendimizi kurtarma- mız mümkündür. devlet lisanma ve siyaset kavaidi- ne sığmayan mektuplar yazarak harp açan eski hükümdarların ma- cerası ne elimdir. Timurlengin Yıl. dırıma, Yavuzun Şah İswaile kar- şı hırılanıp parlamaları, hislerine ve heyecanlarına hâkim olamama. ları iki kardeş milleti yıllarca ve asırlarca biribirine düşman etmiş, şüzbinlerce canın bu his ve heye- can uğuruna kurban gitmesine se bap olmuştur. Yeni yetişen Türk geli, iz tafa b Türkiyesi şerefli gençliği sinirleri ve ve bizleri Ve değil kafası ile bareket etmeli- dir. Türk gençliği cümhuriyetin o- toritesine engel değil, ona destek olmalıdır. Türk gencini inkılâba aykırı gi- den hareketlere karşı ne kadar has sas görmek istersek milli ve siyasi davalarda da hükümet disiplini et rafında iradesine hâkim görmek isteriz. i i mezarlık hâdi- sesine benzer bir vak'a geçen gün (Alâiye) de olmuş, Belediye. ka- saba içindeki eski mezarlığı ka- patmak istediği için geri fikirli bir kaç cahilin itirazma uğramıştı. Dini hisleri âlet edip hükümet ve belediye işlerine bu şekilde mü- dahale edenleri kanun cezaya çar: par, Fakat böyle ahvalde kanunun müdahalesine hacet kalmadan gençliğin temkinli ve iradeli bir nümayişi Belediyenin bu pek te- bii vazifesini kolaylaştırmış olur. Gençlik bir silâhtır. Fakat ba si- âh: lüzumsuz yere teşhir etmek büyük tehlikelere karşı ondan bek lenen vazifenin mehabetihi azal tır. Buna dikkat edelim. Burhan CAHİT Romanın yıldönümü Roma şehri tesisinin 2686 inci yıldönümü münasebetile, İtalyan klübünde bazı'merasim yapılmış. tır. ibete bilgiç Fransız sefiri geldi” —— 23 NİSAN MİLLETİN Hz e RE İ Se İri yazılarla da daha kolay tahmin ediyoruz. Be gazete içindeki sıhhi,iktisadi iç timai meseleler ve havadisten is- tifade ederek Cümhuriyet rejimi- ni telkin etmeğe çalışacağız. Ga- zete bütün köy odalarına, mektep salonlarına, köy kahvelerine ve köylülerin en fazla bulunduğu meydanlara talik edilecektir.” Fransız sefiri Conte de Güneri v brun dün Ankara'dan şehrimize gelmiştir, sefir üç gün sonra tek- rar Ankara'ya gidecektir. alime Kimsesizler yurdu Belediyenin Galatada açacağı kimsesiz çocuklar yurduna Selçuk Hatun kız sanat mektebi muallim lerinden Kâzım Zafer B. müdür tayin edilmiştir. ça Konferans Konya hisesinden Yetişenler birliğin. den: 23 Nisan pazar günü sani 17 te Halk- evinde müderris muavini Dr. M.Sadi (Almanyada ve bizde tahsil hayatı Ni bir konferans verecektir. Konferans. tan sonra değerli sanat'kâr (Reyan Tev fik HE.) ve yeğenleri (Semih Lütfü B.) klasik eserlerden ibaret bir piyano ve Keman konseri vereceklerdir. Bu toplantıya herkes gelebilir |