22 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

22 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 22 NİSAN 1933 8 inci sene No, 2583 NUSHASI 5 KURUŞTUR Nümayişçi talebeden çoğunun mevkur- fen muhakeme edilecekleri anlaşılıyor Nümayiş Hadisesi Razgrat'taki müessif hâdise, İs- tanbulda daha az müessif olmıyan bir hâdiseye sebep oldu. Razgrat Yakasının, duygulu ve faziletli Türk gençliği arasında teessür u- Yandırması tabii idi. Ve gençli- ğin bu teessürü, Bulgar mezarlığı- ha bir çelenk koymak suretile iz- har etmesi de duygusundaki neca- ti tebarüz ettirmeğe kâfidir. Çe- lenk meselâ bir heyet tarafından götürülseydi ne iyi olurdu?. Yazık i öyle olmadı. Bir miting yapılma sma teşebbüs edildi. Hükümet mi- tingin yapılmasını mahzurlu g: ü ve bunu menetti. Bu şerait al- tında şuurlu Türk gençliğinin va- “fesi teessürün izharı için başka #ekiller düşünmek ve mitingi Mamaktı. Halbuki memnuiyete Tâğmen, büyük bir içtima yapıl- mak istendi ve hükümet te zabıta etile mitingi dağıtmak mec- buriyetinde kalarak müessif hâdi- *e vukua geldi. Unutulmamalıdır ki, gençlik ve duygulu ise, hülcümet te mil- li davaları daima hassasiyetle mü- dafaa eden bir cümhuriyet hükü- Metidir. Devlet, hükümet, fırk, Bençlik, bunlar Ea : Bayri şeyler dei ir. Mille hissi Tatami röbelde eden her rma tesmi olsun, gayri resmi olsun, bütün milli teşekküllerin kalbinde Ayni akisleri uyandırır. Hükümet, | yüksek menfaatler namma Razgrat hâdisesi etrafında nüma- Yişkâr bir tezahür yapılmasını me- | hetmiş ise, bunun bir takım makül ” re istinat ettiğine inanmak | lâzımdır, Sonra ortada asayişin muhafazası, mülâhazası vardır. Tecrübe göstermiştir ki bazan bu : nevi toplanmalar, muhte ri: ve menfaatcu (kimseler için bulanık suda balık avla» mak vesilesidir. Gençliğin saf ve necip duyguları, bize dost olmıyan mahafil namına hareket eden ur- Surlar tarafından istismar edilebi- İir. Gençliği de hepimizi de böyle ir vaziyete düşmekten koruyacak olan hükümetin teyakkuzudur. Kaldı ki Razgrat hüdisesinin nigar efkârı umumiyesi ve Bul- Bar matbuatı arasmda uyandırdığı akislerin de derin teessürden iba- Tet olduğunu görüyoruz. Ve böyle olması tabiidir. Ajans haberleri, Bulgar hükümetinin hâdiseye vaz- Iyet ettiğini bildiriyor. Hâdise et- rafında yapılacak tahkikat, Türk - | Bulgar dostluğuna karşı suikast Yapmak istiyen unsurların parma- Şe meydana çıkarabilir. Razgrat âdisesine, Kırcali MA şu ve ya bu meseleye rağmen, biz, Türk- Bulgar dostluğuna inanırız. Bul. garların da Türklerle dostluğu milli bir siyaset olarak kabul ettik. lerine kaniiz. Çünkü bu, her iki ta- rafın da menfaatlerine uygun bir siyasettir. Türk - Bulgar dostluğu harp sonrası beynelmilel hayatının bir ananesi halini aldı. Biliyoruz ki bunu çekemiyenler vardır. Ge- şenlerde Garbi Avrupanın büyük gazetelerinden biri, Garp devlet- leri arasındaki geçimsizlikler ve imtizaçsızlıklar ile Şarki Avrupa. daki sükün ve âhengi gıpta ile tet. kik ve mukayese eden bir yazı neş Tetmişti. Yakın şark milletleri bu âhenkli yaşayışı, maziden alınan | acı derslere borçludurlar. O mazi | artık geride kalmıştır. Ve bir defa ! daha avdet etmemesine çalışmak, alâkadar milletlerin mukadderatı- Mu idare edenler için en esaslı bir Yazifedir. Genç, ihtiyar, hepimize terettüp #den vazife de omuzlarında ağır ir mes'uliyet taşıyan devlet adam | rının bu yoldaki mesailerini ko. 'aylaştırmaktır. Ahmet ŞUKRU Dün mevkuf talebeyi ziyaret et mek istiyen ailelerinden bir kısmı Tahkikat iki safhada! Cürömleri hafif cezayı müstelzim görünenler tahliye edilecekler Razgrat hâdisesi üzerine evvelki gün yapılan nümayişte vukua gelen hâdise İer meni icap eden gayri kanuni şekil. lerde tezahür ettiğinden tevkifat yapıl- maştır, Tevkif edilen doksana yakın ta- lebenin isticvabına dün akşama (kadar devam edilmiştir. Hâdise etrafında zabı ta tahkikatı da ayrıca devam etmekte- dir. Yeniden bazı talebe derdest edil- â ilerlemekte hası da tezahüratın sonuna kadar ihlarata, © hatta fili mümanast- lara karşı koyanlar hakkındadır. Müd- dekümümi Kenan, Vali muavini Ali Rı za, Emniyet müdür muavini Hüsnü; Müddeiumumi haşmuavini Hikmet, nö- betçi müddeiumumi muavini Nüsrat B. ler dün sabahtan itibaren bu hâdisenin her iki safhadan tahkikine başlamışlar. dır. Tablökatta bâdisenin muharrik ve müşevviki olanlarla nümayiş esnasında fii mümancatlara karşı koyanlarm ayrı ayrı tespiti ile uğraşılmıştır. Tahkikat, henüz neticelenmemiş ol- | makla beraber, hadisenin tahrik, teşvik ve tertip eseri olduğu kanaati ii decek safhada ilerilemektedir. Fener-3, Süleymaniye-İ Fener tam dördüncü golü yapmak üzere iken düdük çalmıştı Dün Taksim ve Fenerbahçe sahala- rında lik maçlarına devam edildi. Sa: bahtan Fenerbahçe, Süleymaniye B ta kumları çok zevkli, ve heyecanlı bir müsabaka yaptılar. B takımları ara- e kadar ne beraberliği, ne i olmıyan Fenerliler dünkü maçı da sıfıra karşı beş sayı gibi mühim bir farkla kazandılar. Fe- nerbahçe EB takımı diyebiliriz ki, dün- kü kadrosu ve oyunile birinci küme- nin birçok birinci takımlarından daha #üzel oynuyorlar. İkinci oyun Anado- lu, Eyüp birinci takımları arasında İ- di. Evvelki yazımızda bu maçın gali- Hâdiseye vazıyet etmiş olan Müddei- umumi Kenan Bey mümayişlerden evvel yapılmış olan bir müsamerode bu hususta hissiyatı tahrik (Devamı 2 inci sahifede) binin şampiyonu üezrinde oynayacağı rolün pek mühim olduğunu kaydet- miştik. 15,15 te oyuna hakem Adil Gi- ray Beyin idaresinde başlandı. Takım- lar daimaki kadrolarını muhafaza edi y yalnız iki takımın da birer ve en iyi oyuncuları yok. Oyunun ilk manzarası Anadolunun lehine devam ediyor. Sağ ve sol açık güzel ortala- yışlarla Eyüp kalesini muhasaraya al dılar. Muavin ve müdafilerin yerinde müdahaleleri ile birinci devreyi Ana- dolunun yaptığı bir gole Eyüp muka- bele edemeden mağlüp olarak bitirdi. (Devamı $ inci sahifede) 7 Fener - Süleymaniye ma çında heyecanlı bir saniye NM EE Atina gazeteleri dos Milletin hakimiyeti ken 38 inci liste ANKARA, 21 (44) —T.D.T. Cemiyetinden verilmiştir: Karşılık- ları âranacak arapça ve fariça ke- limelerin 38 mumaralı listesi şudur: 1 — Ahmak 2— Aile 3 — Akıbe | 4— Alim 5— Ar 8 — Arize 9 — Arzetmek- 10— Asilkast 11 — Azap | 12 — AzilAzi- İli 6— Ârız 13 — Azim-aim: 7— Ânza 14 — Aziz Listelerde çıkan kelimelerden ma maları birden fazla olanların her ayrı karşılıklar ileri sü: rülebilir. Karşılık gönderen zatla- rın gönderdikleri karşılıklardan du yulmuş ve işitilmiş olmıyanları han- gi kaynaklardan aldıklarını göster meleri rica olunur. Ankara ziyareti ne neşriyat yapıyorlar ATINA, 21 (A.A.) — Gazete- ler, Yunan nazırlarınm yakında Ankaraya yapacakları seyahatin Türk - Yunan dostluğunun hakika ten iki milletin olgun şuurunun e- seri olduğunu bir kere daha göster mek fırsatını bahşeylemekte bu- Tanduğunu yazmaktadır. Bu ziya- ret, İki milleti biribirine rapteden dostane bağlarm bir kat daha sağ- lamlaşmasını temin edecektir, Ga- zeteler, M. Çaldaris tarafından İs- met Paşa Hazretleri nezdinde ya- pılmış olan teşebbüsten sonra Tür kiyedeki Yunan sanat erbabı mese lesinin dostane bir surette halledi- leceği ümidini izhar etmektedir. ler. 23 nisan di'eline aldığı gün Yarın Milletin hakimiyeti eline aldı- ğı günün yıl dönümüdür. Bu münase- betle bütün resmi daireler, mektepler, mali wöesseseler (tatil edilecek, gece şehirde tenvirat yapılacaktır. Yarm ay- ni zamanda çocuk haftasının da başlan- gicıdır. Bu münasebetle yarın saat on beşte Halkevinde merasim yapılacaktır. Me- rasime İstiklâl marşı ile başlanacaktır. Halik Fırkası İstanbul Vilâyeti idare he yeti reisi Cevdet Kerim Bey tarafından bir mutule söylenecek daha sonra Gazi bayraklarile süslenmiş otomobillerle 4. ra ile Belediye, Fırka, O Himayei Etfal Halkevi, Vilâyet, Kolordu merkezlerini ziyaret edecekler ve bu suretle Taksim abidesi, önüne gideceklerdir. Abide ö- nünde toplanmış olan çocukların mane- i şahsiyetinde bütün Türk çocukları- edilecek ve merasimle Türk sancağı çe kilerek selâmlandıktan sonra Abideye çe lenkler konulacak, ve merasime nihayet verilecektir. (Devamı 2 inci sahifede) AKSANLARDA Yarın Milliyet'te Türkiye B. M. Meclisi Reisi Kâzım Pş. Hz.nin başmakalesi RAE AAA | etmektedir. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Tevfik Rüştü ve Celâl beyler bugün geliyorla Hariciye vekili B. heyet bu akşam h ANKARA, 21 (A.A.) — Hari. tiye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Bey. efendi; silâhları bıraksın kenfe. ransi müzakerelerine * iştirak et mek üzere bu akşamki trenle Ce: neyreye hareket etmiştir. Vekil Beye hususi Kalem müdürü Ke- mal Beyle Orhan Tahsin Bey refa | kat etmektedir. İktsat Vekili Mahmut Celâl Bey, Yunan ticaliyle iktisadi mü- zaktrelerde" bulunmak üzere bu ! akşam Atinaya hareket etmiştir. | Hariciye müsteşarı Numan Bey, İstanbulda Vekil Beye iltihak ede cektir. Celâl Beye İş Bankası U- mum müfettişi Sami Bey refakat Mahmut Celâl Beyin bir ikigün İstanbulda kalması muhtemeldir. Vekillerimiz, istasyonda Heye- ti Vekile arkadaşları ve mebuslar tarafından uğurlanmıştır. Iktısat Vekili trene Gazi istas- yonundan binmiştir. o Balkan konferansı Türk heyeti İ murahhası ve refakatinde areket edecekl Tevfik Rüştü ve Celâl Beyler.| reisi Hasan Beyle mumi kâtip Ruşen Eşref Beyler İstanbula hareket etmişlerdir Cenevrede bu seferki toplantı ANKARA, 21 (Hususi) — Cİ nevrede bu ayın yirmi altı tekrar içtima edecek olan teri (Devamı 2 inci sahifede) İç ödünçlemede savaş Bir çok şehirlerimizde gelen tahviller hemen tükeniyor ANKARA, 21 A.A. — Doktor Cevdet Nasuhi Bey bugün saat 15 te Ankara Halkevinde dahili istik hakkında verdiği konferansta leme işinin unsurlarını birer birer anlattıktan sonra sözlerini şöylece bitirmişti “Cümhuriyet rejiminin, sadece yemiş verici bir işe yatırılmak ü- zere, bir iç ödünçlemeye baş vuru- şu, bilhassa terbiyece tesirleri çok mühim ve çok geniş olacak olan kendi nevinden ilk dımıdır. Buna Türk halkınm vereceği ce vap, bizim kendi kendimize ve bi- ribirimize inancımızın ölçüsü ola- caktır. Başarılmış işler, alınmış yollar, varılmış duraklar, bizim kendi kendimize ve birbirimize i- nanmamız için sağlam teyit kuv- vetleridir. İnkılâp savaşlarımızn her safha sında olduğu gibi, en önce, biz, milletçe kendi kendimize inanalım ve kendi kendimize dayanalım. On dan sonra, bize yadellerden ve ya- Ergani bakır madeninin ba kaş sından servet fışkıracak bancı ellerden gelecek olan şe artık yardım olmıyacaktır, bir y (Devamı 5 inci sahifedi ANKARA . DELİORMAN “Türkler” diye bir şey yoktur. “Türk milyonlar” diyede bir şey yoktur. Dünyada sadece (Türk) var- dır. Tek yürekten tek baştan, tek göv- deden, tek candan yoğurulmuş — tek Türk vardır. Bir tek vücudün herhangi bir yanı incinince acısını nasıl bütün benlik du- yarsa Türkün tatlısını acısını da Türk Böyle dayar. Güneşte bir Türk aksırsa, sesini yü- reğimizde dinleriz. Bilinmezlerde bir Türh ağlasa gözyaşı han olup içimize akar. Burada birimizin burnu kanasa dünyanın öbür ucundaki Türkün yü- reği kanar. Çünkü kaç dünya varsa hepsinde ki Türk bir Türktür. | Deliormanda olup biten işe, işte bu | bakımdan ehemmiyet veriyoruz. Raz- gratta incitilen, (Ben) im. Ankarada sevinen (Sen) sim. Okyanuslar aşırı- sında sızlayan (hepimiz) iz. Bir mezarlık yıkılmış, yıkılabilir. Yalnız bunda dikkat edilecek şey yü- yeğimin kırılmamasıdır. | Bir dağ kopar, bir denizi kapatır. Olabilir; Yalnız bu kopuş iddialı dost | lak bağlarını olsun. İyri bir siyaset doğrulaştırılabilir, yahut bunun tersi olur. Politika, entrika, (türlü hava, aklı selim, aklı sakim, büyük diplo- masi, küçük kombinezon ve saire. ! Bunların hepsi mümkündür. Fa, bizim görüş saviyemizin dışında Biz her nerede olursa olsun T kün yürek sevinci ile yürek acısını rürüz ve yalnız onunla ilişikliyiz. Vardar boyunda satırdan geçi mekte olan Bulgar için Sofya ne yarsa Tuna boyunda, Nil boyun Missisipi boyunda incinmiş Târl çin Ankara öyle duyar. Deliorman işine bunun için he canla, duyğu ile, ateşli ateşli kar yoruz ve karışacağız. Bu, Bulgar nun iç veya dış işlerine karışmak mek değildir. Türkün, Türk işine zışması demektir. Bu hakkımızı hiç bir kombine değişip feda edemeyiz. Sonra ke benliğimize kendimiz hıyanet et olüruz. Şu dönek dünyada ve çapraşık yatta her şey örtbas edilebilir. Y mz. Yalnız milli benliklerde açılan vaar ne kapanır, ne unalır. Bütün milletlere verilen bu du; ve haktan biz mi, yalnız biz mi h dimizi ğız? Bunun im nı ma var? Bu hakkı bizden tank, sıhlılar değil, Tanrı bile alamadı. Türk | Ti Sana Gini” dikkat, hiddet ve heye tavsiye ederim. Aka GUND Faizi ile sağlam bir gelir olan istikraza iştirak için istical ediniz, TAFSİLÂT İLÂN SAHİFESİNDE.