22 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

22 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Yerinde bir müdahale.. Mustafa Kemal, uyanık ; Dahiliye Vekili Nazım Bey.. Ankara, Eylâl, 1920 | çmıyor. Acaba bu Vekillerin intihap usulü çok sa- kattır, Fakat bugünkü şerait için- de tabil şekline de gidilemez. Her vekil, ayrı ayrı meclis tarafından intihap edilir. Bu yüzden Heyeti Vekile azası arasında tam bir te- sanüt, tam bir fikir birliği olamaz. Bundan başka kabine reisinin mev kü, salâhiyeti de garip oluyor. Za- man olur ki, Heyeti Vekile Rek si meslek ve kanaat itibarile ken- disinden büsbütün aykırı olan ve- killerle teşriki mesaiye mecbur o- Tur. Bununla beraber Mustafa Ke- mal Paşa bu meselede çok hassas, çok uyanıktırı Heyeti Vekile aza- larının fikren ve kanaaten olmasa bile hissen, vicdanen, ahlâkan mü- tecanis bulunmalarına © dikkat e- der. Geçenlerde Dahiliye | Vekâleti intihabında Tokat meb'usu Nâzım Bey 98 rey ile Dahiliye Vekili ol- du. Nâzım Bey sevilen bir zat de- ğildir. Bilhassa hali, vaziyeti, mes- leği itimada lâyık görülmüyordu. Reis Paşa, bunun intihabına taraf- tar olmamıştı. Denilebilir ki bu in- pe inat için yapılmıştı. Nâ- zım ve arkadaşları; intihabı kazanmak için çok çalışmışlardı. Yeni Dahiliye Vekili; intihaptan sonra hiç vakit geçirmedi, doğru vekâlete gitti. İşine başladı. Va- ziyetinden çok emindi: Onu; mem- lekette icrai ve teşrii bütün salâhi- yetleri câmi olan © Büyük Millet Meclisi intihap etmişti. Ona kim ilişebilirdi? intihaba gözyumacak mı? İşte bu- nu bilmiyordu. ... Yeni Dahiliye Vekili Nâzmm Bey dairesinde bir müddet çalıştıktan sonra Reis Paşayı ziyarete | gitti Hem teşekkür etmek, hem de tali- | mat almak istiyordu. Mustafa Ke- mal Paşa; yeni Dahiliye Vekilini | kabul etmedi, onunla görüşmek is- temedi. iyet, tuhaf bir şekil aldı: Meclisin salâhiyetine, kud- retine o kadar hürmet eden ve bu salâhiyet ve kudreti sırasında her- kesten ziyade müdafaa eden He- yeti icraiye Reisi Mustafa Kemal Paşa; meclisin yeni intihap ettiği Dahiliye Vekiline emniyet — etmi- İ de Tokat meb'usu Nâzrm Bey, Da- | Acaba Mustafa Kemal Paşa; bu | yor. Onunla teşriki mesaiden ka- | kararımı, bu hareketini nasıl müdaf, i edecek?. Gİ Mustafa Kemal Paşanın taham- mülü, müsamahası muayyen bir budutta dayanır, kalır: Her hangi bir hareket ve hâdise; büyük mak- sadı müteessir etmek © istidadını gösterdi mi; hiç bir mülâhaza, va- ziyete müdahalesine mâni olmaz. Reis Paşanın kanaatine, malü- matına göre Nâzım Beyin mesleği, meşrebi milli davaya fayda ver- mez. Esasen bu zatın dürüst, de- gişmiyen bir mesleği yoktur. Son zamanlarda Ankarada yeni ve giz li bir takım faaliyetlerle alâkadar olmuştur, Nerede siyasi bir züm- re teşekkül ederse, Nâzım Bey on- ların içindedir. Doğrudan doğruya veya bilvasıta ecnebi mahafilile te- masta bulunduğu, hattâ ecnebiler tarafından muavenet gördüğü de söyleniyor. Bu rivayetlerin omah- keme huzurunda ispatı o zordur. Fakat öyle şeyler var ki, şuyuu vu- kuundan daha fenadır. Nâzım Be- teş Bu kil ettiği de meçhul değildir. teşekkül, milli bir mahiyet taşımı- yor. Gayrimilli bir teşekkülün ba- şında bulunan bu adam, milli Tür. kiyenin Dahiliye Vekili olabilir mi Mustafa Kemal Paşa; mes'uliye- ti üzerine aldı. Yeni Dahiliye Ve- kilini kabul etmedi. o Ertesi gün meclisin hafi bir celsesinde bu a- dam hakkında bildiklerini, işittik. lerini mebuslara izah etti. Netice- biliyo Vekâletinden istifaya mec- bur oldu.Türkiye BüyükMilletMec isi Hükümetinde;Nözm Bey gibi bir adam, sengi kaza gibi bir gün- lük Dahiliye Vekili olmuştur. | Dünkü maç İ namesini görmek ğ MİLLICİ | DOKTOR Rusçuklu Hakkı Galatasarayda Kanzük eczahanesi karşısında Sahne sokağında 3 numa- ralı apartımanda 1 numara, 1483, RESSAMLARA Artistik ve ağ sinin bütün $ i İsi. Necati Mewduh'ta bulacak» çeşi © Ankara SİNEMALARI Yeni Lİ Bu gece Dünyanın en büyük tenoru Jean Kipura'nn fevkalâde bir surette temsil ettiği şaheser BİR GENCİN ŞARKISI hveken: Dünya haberleri BA ilat, Bu gece Adresiİstanbul,B | Siriiz. (2070) İ i Bu gece Kulü BATAKANE GÖLGELERİ | Hary Piel | Baştan sonuna kadar müheyyiç şah- | İstanbul ve Trakya Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla İ re her gün ve pazarlığa Jülliyet Ankâra gücü 8 Edirne muhteliti 0 ANKARA, 21 A.A. — Muhafız ve Ankara güçleriyle birer maç yapmak üzere şehrimize gelen E- dirne muhteliti bugün ilk maçını İstiklâl sahasında kalabalık bir se yirci önünde Ankaragücü ile yaptı Hava çok güzel ve hakem Muha- fız gücünden Sedat Beydi. Oyun baştan nihayete kadar Ankara gücünün hâkimiyeti altın- da geçti ve neticede Ankara gücü biri penaltıdan olmak üzere birin- ci devrenin dört, on dört, yirmi üç, otuz, otuz ikinci dakikalarında beş ve ikinci devrenin de orta ve son- larına buna daha üç sayı ekliyerek 8-0 galip gelmiştir. Golleri penaltı hariç olmak üzere birini Alâeddin, üçünü Nevzat, diğer üçünü de Ab- | di, Hüseyin ve İhsan yapmışlardır. Edirneliler sahaya yabancı olmak la ve henüz tren yorgunluğunu ü- zerlerinde taşımakla beraber ga- yet seri oynuyorlardı. Bilhassa i- kinci devrede gol atmaktan ziya. de Ankara gücüne karşı bir müda- faa sistemi takip etselerdi sayı a- dedi bu kadar olmıyacaktı.. 3 üncü kolordu ilânları Birinci muhabere alayımda- ki 100 araba gübre pazarlıkla satılacaktır. İhalesi 26 nisan 933 çarşamba günü saatli dedir. İsteklilerin gübreyi gör mek üzere her gün birinci mu habere alayma ve pazarlığa iş tirak için o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda 3, K. Sa. Al, | Ko. na gelmeleri. (1712) 2034 3.K, O. Kıt'a ve müessese leri için 160,000 kilo odurı'pa zarlıkla alınacaktır. İhalesi 24 Nisan 933 pazartesi günütüat 14,30 dadır. İsteklilerin şewt- üzere her gün ve pazarlığına iştirak için mezkür gün ve saatinden ev- | vel Fındıklıda3.K.C. Sa. Al. komisyonuna müracaatları. (102 (1731) 2040 ... Hava ihtiyacı için Çelik çu | buk, Demir Çelik saç, Demir saç, Köşebent demiri pazarlık le satın almacaktır. İhalesi 26-4-933 çarşamba günü saat 14 tedir. İsteklile rin şartnamesini görmek üze- işti- rak içinde o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda 3.K.0, sa- tm alma kolmsyonuna müra- caatları. (103) (1732) 2041 DOKTOR Hafız CEMAL Dahiliye hastalıkları mütehassısı hergün öğleden sonra sant (2,30 dan 5 e) kadar İstam- bulda Divanyolunda 118 numaralı ha- susi dairesinde dahili hastalıkları mua vene ve tedavi eder. Tele'ca; İstanbul: 22398. Cumadan mazda 1480 Şek restant mektupların ANKARA, 20 (Milliyet) — Ankara, da en işlek müessese, şüphe yokki; Pos- ta ve Telgraf binasıdır. Genç, | ihtiyar, tüccar, işçi, memur, ecnebi, yerli herke- | sin, her vakit alâkadar olduğu bu mües- | #680 günün hemen her saatinde | dolar | dolar, boşalır. , | Yaptığımız ufak bir tetkik neticesinde | karilerimize hâber verelim ki; her gün Ankara Postahanesi on bine yakm âdi, altı yüz hususi taahhütlü, altı bine yakın da resmi taahhütlü mektup alır ve sev keder. Öğleden sonra, saat üçü geçince gişe- | lerin önünde bekleme klâzumdır. Gişeler- | de bulunan memurlardan dördü âdi mek- tapları, üçü de taahhütlüleri almağa ye- tişemez. İdarenin ilân ve ricasına. rağ men halk pulunu bizzat yapıştırıp kutu- lara atmadığından ve bozuk para getir- mediğinden dolayı bu izdiham tabii ola- rak bazı santlerde müz'iç bir şekil alı. yor. Hele ay başlarından ayın ortasına ka- dar havale gişelerinde bekliyenler yüzle- | re balığ olur. Bugünlerde Ankaradan para gönderenlerin adedi günde beş yüz kişidir. Aym on beşinden sonra sekiz yüz ile bin arasmda tehalüf eder. Alanlar i- Ankara Posta Müdürü Hâmit Bey «e günde nihayet yüz elli kişidir. Havale Postahane nasıl çalışır? - Gişeler kafi değilmi? Posta kutularına halkın itimat ve rağbet etmesi lâzımdır - Ankaranın ehemmiyetile mütenasip bir posta ve telgraf binasına ihtiyaç vardırl.. Müvezziler mek trpları ayıriyorlar.. altı memur çalışır. Paket kış- ri başl başına bir âlemdir. Ankara. an günde iki yüz kadar paket gider ve üç yüz kadar gelir. Bu paketlerin kısmı küllüsi ticaridir ve sikletleri yirmi ile o- taz kilo arasındadır. Bunlar hergün bir ein, Postı izin i kardır; Bönlerm abösoler, lee er Fabrikaları | Günde 70 bin mektup |lmar müdürlüğü Ankara posta merkezinde bir saat - Post sahipleri kimlerdir? Emlâk ve Eytam Bankası Merkez Müdürlüğüne tayin edilen İzzet Bey Ankara rethaneler, gazeteciler, komisyoncu gi- bi iş adamlarıdır. Her posta geldikçe bu kutuların önü tevziatı bekleyen hademe- ler, kavaslar, askerler ile dolar, Ankara Postahanesinin postrestant işi hafiftir. | Günde nihayet otuzu geçmiyen bu eovi mektupların sahipleri bazı geçici ecnebi- ler, ecnebi artistler ve genç âşıklardır... 2» Gişelerde İstanbul postası için altı bu- çuğa kadar mektup kabul edilir. Muhte- if yerler için alman on binlerce mektup ve saire evvelâ bir kaba triyaj (tarama) ameliyesile keten çuvallara atılır, sonra ikinci bir tarama ile ait oldukları gözle re konur. Ankaradan yüz elli merkeze posta gider ve bu yü zelli merkezden ba- zıları yirmi kadar mülhakat © postasını m k Bütün bu kadar karışık işler memur- lar tarafından sülcünetle ve hayret edile- cek kadar kısa zamanda süratle yapılır. Avrupada Viyanaya, Budapeşteye birer, Parise iki ve Almanyada Şark muhabera- tna tavassut eden Öderberg şehrine de bir ki cem'an beş yere her gün buradan doğru postalar sevkedilir. Adana, İzmir gibi cenup ve cenubu şar- ki postası olarak öğle trenile on beş bine yakım mektup gönderir. İstanbul seyyarı bir merkez vaziyetin- dedir. Tren güzergâhmdn Petdiğe ka- der bütün istasyonlara çantalarını bıra her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş ahçekapı,4üncü Vakıf han 4 üncü Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal gönderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon: geçe postahancye geliyor. Ayırma dai- Türk Şirketinden: Yeni sene bütçe lâyi- hası hazırlandı ANKARA, 21 ( Telefonla ) — Van gölü işletme idaresi ile Anka- ra şehri imar müdürlüğü yeni sene bütçe lâyihaları basılarak ki adet 300 lira ücretli mühendis- ten biri fen işleri kısmına nakledi!- miştir, Mukaddem caddesinin tevsii do layısile yapılmış olan istimlâkler- den dolayı tahakkuk eden istihkak lara sarfedilmek üzere 100 bin li- ralık bir istikraz akdine bu müdür lüğün mezun olması için lâyihaya bir madde konmuştur. Posta, telgraf ve telefon ANKARA, 20 ( Telefonla ) — Posta ve Telgraf ve Telefon umum müdürlüğü teşkilâtı hakkında ha- zırlanan kanun lâyihasını hükü- met Meclise tevdi etmiştir. resinc gelen mektupları oradaki memur. larla yirmi beş müvezzi alıyor Dakika. da bin mektuba Ankara damgasını ve geldiği saati basan bir makina ile bütün mektuplar damgadan geçiriliyor. Dam- gadan geçenler bir taraftan tarama ame- İiyesine tâbi tutuluyor, Sonra, ikinci ve sıkı bir tarama ile semt semt kutular: tılıyor. Bu yirmi beş müvezzi efendi <a- aton birde derhal sokaklara dağılıyor ve nihayet iki buçuğa kadar mektuplar sahiplerinin ellerine ğ Başmemurun Müdür Hâmit Beye ge- tirdiği bu sabahki varide raporunda İs- 1.613 resmi taahhütlü, 985 hususi taah- bütlü, 718 kartpostal,300 havale ve 2.500 gazete olarak kaytılı idi. (Gazetenin bu kadar az gösterilmesi, bir ksrmnsn tay- yare, bir kısmının da trenle bayiler tara- fından geti dolaydır) Bu, yalnız İstanbul treninin getir.iği postadır. Her gün şuradan, baradan ge- İenlerin yekünunu da ilâve ederseniz bu kadar az memurla bu herkesi alâkadar © den, şikâyete çok müsteit büyük ne kadar dikkat ve gayret — sarfedildiği meydana çıkar. »-. Avrupada tahsil görmüş kimselerden bile e — Yahu şu gişelere bir kaç memur da- ha koyamazlar ma Ne lüzumu var İdare, gişelerin kifa- yetinden bahsediyor, ben çok haklı bul dum.O Avrupa görmüş arkadaşlara sora rım. Oralarda mektuplarını gişe memur- larma mı verirlerdi, yoksa aldıkları pulla pullayıp kutulara mu atarlardı? Şehrimizin £ her tarafındaki kutular günde dört defa açılır. Posta idaresi me deni memleketlerde olduğu gibi haller gişelere verecekleri bozuk para mukabi- linde pul alıp yapıştırarak mektupların: kutulara atmasını istiyor, O zaman bu iz- dihama moydan kalmayacağı tabiidir. İda- renin halktan diğer bir ricası da; adres lerin vâzh ve okunaklı olarak yazılma- sıdır. Bu tavsiyelere riayet edildiği takdirde yılbaşlarında ve bayramlarda her günkü mektup adedinin on mislini bulduğu za- manlarda bile gişelerde kat'iyyen kalaba- lık görülmiyecek, idare de, e ta rahat t bir idareye halkımızın da yardımda bu- hunması İizumdır. s.. Şu salırları yazarken bir arzumu da kendimi alamadım. Her yer- 'de demiryohi istaayonlarile posta hinala- ven binalardır. Bu iki mües- sese de beynelmilel mahiyette addolunur- ar. Bizim posta ve telgraf binamız maa- İesef hem dar, hem de çok mütevazıdır. Gönül isterdi ki Ankaramızın bugünkü heybetile mütenasip ihtişamlı bir posta ve telgraf binamız olsun. . e Anonim 24470.79 149)