26 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 26 NİSAN 1933 8 imci sene No. 2587 NUSHASI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Dünkü Toplanma Silâhsızlanma konferansı dün Ce Mevrede üçüncü ve. ye başladı. 2 Şubat 1 tadini ken birinci devresinde mühim lir netice elde edilememişti. Tay» Mare bombardımanının men'i, ze- len beri, silâhlanma Hiğer devletlerle müsavi olduğu. Min tanınmasında - ısrar eden Al İbanya, bu noktada tatmin edilme- İiği için konferansın mesaisine iş- iü bildirdi. Bun- İlekrar akika konferansının İhesaisine iştirak ettirmeğe çalışıl- Ve İngiltere, Fransa ve Alman- a arasındaki temaslardan sonra feransm 27 Mart 1933 tarihi- * kadar devam eden ikinci devre- İtransı içine saplandığı kurtarır gibi oldu. İnk Başve, Başve- İli ilk defa olarak rakamlardan ihsediyordu. Garbi Avrupa dev- veutlarını iki mekle, Yikunu temin etti. Tayyare kuv- eni tesbit erir Donald jesinin gerek mevcutları: Ma e it eden taldırmakla beraber, İa alâkadar devletler, Mac Do- Mald projesi i noktai na Rarlarını konferans reisliğine bil- Ürmüş bulunuyorlar, İşte dünkü içtima ile konferansın İçüncü içtima devresi başlamış bu İktisat vekili dün gitti Celâl Beyi hararetle karşılamak için Atinada hazırlıklar yapılıyor YekilB. iyi neticeler elde giri ümitediyor Celâl Bey İş Bankası umumi müdür vekili Muammer beyle beraber ni Türkiye - Yunanistan arasmdaki ik- twadi meseleleri halletmek ve bu mü- nasebatm takviyesi ve inkişafına ait dürü Cemal Beyler de Atinaya git mişlerdir. Vekil Bey rıhtımda ve va- purda İş Bankası umum müdür vekili Muammer, Vali muavini Ali Rıza, Em niyet müdürü Fehmi Beylerle şebri- mizde bulunan mebuslar, İktisat ve- kâletine merbut bütün devair ve müs sesat erkânı ve diğer birçok zevat ta rafından teşyi edilmiş ve kendilerine mmuvaffakıyetli ve hayırlı bir seyahat temenni edilmiştir. Celâl B£. teşyide bulunanların ayrı ayrı ellerini sıkmış ve hazır bulunan gazetecilere: — “Bu seyahatin çok iyi neticeler vereceği ümidindeyim.” demiştir. Atinada hazırlık hürat ile karşılanacak, hükümetin misafiri olacaktır. Burada yapılacak olan müzakerelerin iki memleketi bi- ribirine daha fazla yakımlaştıracağı ümitleri beslenmektedir. Yunanlılar ne teklif edecekler? ATİNA 25 — Salâbiyottar maha- fil parlak surette karşılanacak olen Türk heyeti için resmi bir program ha zırlamıtşır. Milli İktisat nazırı M. Pes mazoğ! p hatlarını çizmişlerdir. Yunan hüküme ti görüşmeğe esas olarak, Yunan - Sırp ticaret munhedesini teklif ede- cektir. Bununla beraber Yunan hükü- meti Türk murahhasları tarafından teklif edilecek başka bir esası da tet- kik etmeğe hazırdır. Müzakerelerin mesanuniyeti mucip bir netice verece- ğine dair burada nikbin bulunulmak- Dün tahliye edilen mev kuf talebe bir arada.. Mevkuf talebe bırakıldı Bunların gayrimevkuf olarak muhakemeleri yapılacak tevkif edilen talebeler Mei tah kikat dün ikmal edilmiştir. Tahkika- & ele almış olan dördüncü istintak hâ kimi Salih Bey ün sabah sah özü de isticvabata başlamış ve saat İde ka. dar 16 talebeyi de isticvap ederek tah kikatın bu safhasmı ikmal etmitşir. Istintak dairesinin kâtipleri Hüsamet- tin ve Nazmi beyler 23 mevkuf tale- benin isticvabına ait olan istintak ev- —— derhal tanzim ve ikmal etmiş- İstintak evraka * müddeitmmiliğe "| * ik |Dün birlikte içtima yapıldı bazı kararlar verildi verilerek usulen mütaleası sorulmuş, müddeiumumilik te talebe hakkında- ki tahkikatın gayri mevkuf olarak de vamını talep etmiştir. İstintak hâkimi müddeiumumiliğin talepnamesini kik ettikten sonra beş günden beri mevkuf bulunan talebenin her birisi- nin şeref ve haysiyet sahibi, münev- ver, yüksek tahsil gençliği oldukları tahkikat uzayarak mevkufiyet hali- rn mağduriyeti nazarı itibara ala- (Devamı 5 inci sabifede) mn Milliyet Tenis turnuvası Her sene yaptığımız gazetemi- zin tenis turnuvası, bu sene 1933 senesi tenis turnuvaları oynanacaktır. Tafsilâtı müteakip nüshalarımızda yazacağız. ANLA Fırkada Görüşülen işler ükrü Kaya Bey Raz- rat hâdisesini anlattı ANKARA, 25 (A-A.) — C.H. fırkası grupa idare heyeti riyasetin den: C. H. Pi Grupu bugün öğleden sonra Afyon meb'usu Âli Beyin ri- yasetinde toplandı. i — Hariciye vekâleti vekili s- fatile Şükrü Kaya Beyin Bulgaris- tanda vukua gelen mezarlık hâdi- sesi ile Avrupaya seyahat eden Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin Bulgaristandan geçerken bu mese - le üzerinde yaptığı temas hakkında verdiği izahat dinlendi. Ve hühü- metin siyaset ve hareketi tascip 6- dundu. 2 — Görülen lüzum üzerine B.. M. Meclisi divanı riyasetine daha ihi kâtibin ilâcesi hakkındaki tek- U tasvip edilerek yapılan intihap- ta Rize meb'usu Ali Beyle Mersin meb'usu Hamdi Beyin Fırhaca nam zet gösterilmesi kabul olundu. 3 — Fırka encümeninin sayım vergisi hanünu üzerinde halen ta- dilât yapılması mümkün olmayaca- ğı hakkındaki” raporu okundu ve hükümete tevdü kararlaştırılarak müzakereye nihayet verildi. Borçlar itilâfı Borcumuz kaç milyon lira olarak tesbit edildi Dünkü gazeteler Pariste imza edi- len sabık Osmanlı imperatorluğu İti- lâfnamesini izah eden bir tebliği neş- retmişlerdi. Yeniden aldığımız mü- temmim malümata göre Osmanlı borç larmdan histemize düşen mikdar bi zim paramiğis 78,349,400 küsur kâ- ğıt liradan ibârettir. Mukavelename mucibince Türkiye- de olan diğer.alacaklıların tasfiyesi (Devamı 5 inci sahifede) Maliye müsteşarı Mahkemeye mi veriliyor? Al Rıza ve Şefik Beyler ANKARA, 25 (Telefonla) — Bazı i larını bu elim vaziyetten kari kıymetli evrakı lâalettayin kimselere satarak Türklüğün hayati umumiyesi ni alâkadar eden harsi menafiini na- zarı itibara almamaları ve bu hususta kayıtsızlık göstermeleri ka- yıt ve sebebile Maliye müsteşarı Ali Rıza ve sabık İstanbul deftordarı Şe- fik beylerin ve diğer bazı memurların muhakeme altına alınmalarma Şurayi devlet umumi heyetince karar veril- miştir, Eski tapu umumi müdürü zira at müsteşarı Atıf Beyin bu işte dahli görülmemiştir. 42 nci Liste ANKARA, 25. A.A. —T.D.T. 1— FEYZ 2— FİAT 3—FİDYE 4 — FİHRİST 8— FIRASET 9—FIRKA 10 — FIRSAT N — FİTNE 12— FUZULİ 5—FİKİR-FİKR - 6—FİLEN naları birden fazla olanların her ma- Posta memurlarına zam Memurların maaşlarını arttırmak için Meclise teklif yapıldı ANKARA, 25 (Telefonla) — Ye: ni bütçenin bütçe encümeninde tetki- ki neticesinde hükümetin teklifine gö- re tahmini varidat fazlası görülen 320 bin liradan 160 bin lirasmın Pos- ta ve Telgraf bütçesinin maaş tertibi- De ilâvesi hükümetçe tekeli ee edildiğini dün bildirmiştim. göre bu para Posta ve Telgraf memurları maaşlarma zam suretile ilâve ve tev- zi edilecektir. Umum Müdürlük bu- nun için bir nisbet tesbit etmekle meş guldür. Bundan başka Posta ve Tel graf ve Telefon umum müdürlüğünün Nafia vekâletine raptı Dahiliye encü- menince kabul edilmiştir. Nafia ve- kâletine ait matbaa da Posta ve Tel- graf idaresine verilmiştir. Matbaanın faaliyete geçirilmesi için tertibat alın- maktadır. Posta ve telgraf memurla- rm borçları Posta ve telgraf memurları. mütesel Posta ve Telgraf inüdürü umumisi FAHRİ BEY ra borcun itfasına kâfi gelmiyeceği i- sin mütebakisi bütün posta ve telgraf memurla, için bir formül aramakla Kefalet sandığının teşekkülüne kadar olan bu borçların idarede biriken €s- ki battal pulların esmanile itfa edil. müteessir etmiyecektir. mesi düşünülmektedir. Ancak bu pa- | lâyiha ile meclise teklif edilecektir. Ege zelzelesi tahminden çok şiddetli oldu Stanköyde 74 ölü, 400 yaralı var. Köylerde birçok ev yıkıldı miz zelzele de, dün gelen tafsilâ ta bakılırsa, zannedildiğinden da ha çok müthiş . Maalesef insanca da hayli zayiat vardır. Dün zelzelenin tahribatı hakkında dir. Mesudiyede hasara uğrayan | nazaran zelzele bilhassa köylerde seksen evden ellisi de oturulamı- (Devamı 5 inci sahifede) Senede bir Hilâliahmer haftası yapılacak Gençlik teşkilâtının ismi fırka genç. lik teş kald ile karıştırılmıyacak meyanda gençlik il tenkiben Kütahya mebusu ve C.H. Fırkası umumi Kâtibi Uşak murahhası Recep Bey söz almış ve şu beyanatta ve teklifte bulunmuştur : — Muhterem merkez heyeti reisi Hi. sında gençlik Hilâliahmer teşkilâtından bahsettiler. Bir ay kadar evvel bir ma- zeretle Ankaradan uzak © bulunduğum böyle bir teşebbüsünü okumuştum. Di- ğer taraftan biz Fırkaca o bütün yurda vi şümülü olan bir gençlik teşkilâtı vücu- Sıhhiye vekili Refik Bey da getirmek istiyoruz. An KİM Bölük kaya erlere era — ve Meclisi buğün | beraber, dünya memleketlerinde umu. kezi binasında toplamıştır. Harp sonu devrinin İlerisi Kongreyi İstanbul mebusu ve siihhat | memleketlerde gençliği kuvvetli orga- içtimai muavenet vekili ve Hilâlishmer | nizasyonlar altında birleştirmeği lü- Cemiyeti reisi Doktor Refik Bey açmış | zamlu kıldı. Biz bu mevzu üzerindeki ye yoklama mütenkip. ei 2e çalışmamıza yardım. olmak için başlıca reislerle kâtipler seçilmiştir. im: teşkilâtlarını ma B. M. Meclisi Reisi ve o Balıkesir Me- | hallinde tetkik ettirdik. bu'usu Kâzm Paşa Hazretleri, İkinci Raporlar reisliklere de Istanbul © murahhası Ali Bu raporlardan yalnız bir çok tipleri Paşa ile Tekirdağı meb'usu ve murah bir arada mutalea etmek için istifade €- bas Cemil , Kâtipliklere Ode Zon- | deceğiz. Bu ecnebi örneklerini hazır el- guldak Meb'usu ve murahhas Celâl Sa- | bise gibi alıp kabul edecek değiliz, her hir ve murahbaslardan (Naki OCevai | işimizde böyle yaparız. Bu meselede de “Beyler seçilmiştir. Küzm Paşa Hazret- vi (Devam 5 imci sahifede)