26 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

26 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

hisrın'umdesi “MİLLİYET” er. 26 NİSAN 1933 : Ankara eaddesi, 100 Na, * lat Milliyet Numaraları: Müdür r o 24318 üğü : o 24319 24310 ABONE ÜCRETLERİ : Türküye işin Hariç işin LK. LK Tü Galen evrak geri verilmez. — Müddeti seçen münhalar 10 kuruştar — Gazete ve matbaaya sit işler için müdiriyete mü racaat edilir. Gazetemiz iünların mes'ü- liyetini kabul etmez. ae BUGÜNKÜ HAVA Yenilköy rasat merkesinden verilen EE lal aka gidi irekavril > isikametlerdem ez 25-433 tarihinde hnva tazyikli limetre en çek sıcaklık 14, em m Hedi Şehrin gürültüsü mü, şehirlinin gürültüsü mü? Arasıra bir turfanda yemiş satı- cısının sesi gibi işitirsiniz: — İstanbulda çok gürültü ol yor. Nedir ba satınlar? edir bu araba patırdısı? Belediye bakmı- yor mu?.. , Haklı lâf, haklı İâf amma satıcı size: — Efendi! Hakkın var, Ben sa- heykeller uyanıyor... Ona ne diye- lim?. Diye sorarsa cevap veremezsi- niz. Çünkü biz baştan aşağı şehir- linin, şehirliye ve şehre karşı o- lan medeni vazifelerini bilmeyiz. Sokakta yürümesini, bir taraftan | bir tarafa geçmesini, tramvaya binmesini elhasıl en iptidai hare- ket kaidelerini hatırlamayız. Hele iki tek atıp ta etrafı pembe görmi- ye başladık mı kendimizde bir ars- İ müştü. On yedi yaşında kucağın- | dan ve ailesinden hiç para kalma. | Leman kendi çocuğunu Artık Lemanm hayatında ikinci ——— Oğul Leman Hanımı on dört yaşında evlendirmişlerdi. On beş yaşmday- ken babası, ertesi sene anası (o öl da bir çocukla dul kaldı. Kocasın- mıştı. Geçinmek için çalışmak, bir eve girip hizmetçilik etmek lâzım- | dı. Fakat kucağında çocuklu ana- | yı hizmetçi diye kim alır? Nihayet | akrabadan birinin delâleti ile ço- cuğu bir bakımevine yerleştirdiler. Leman da bir ailenin yanma hiz- metçi girebildi, - Galip Bey ailesi. . Zengin bir a- ileydi. Galip Bey biricik çocuğu- mun üstüne titriyen bir (o adamdı. nadiren görebildiği için bu çocukla oynu- yor, bütün şefkatini ona bezledi- yordu. Az zamanda Galip B. in huysuz çocuğu Lemana ısınmıştı. Artık başı dinç kalan Galip Beyin asabi ve hastalıklı karısı da buna memnun olmuştu. Artık Lemana başka iş vermiyorlardı. Aradan üç sene geçti, Galip B.in karısının ölüvermesi, meseleyi kendiliğin- den hallediverdi. Büyük konağın | Leman dadısı, Leman Galip Ha- nımefendi olmuştu. Galip Bey, hariciye memuru ol. duğundan bir gün kendisini Fran- saya tayin ettiler. Leman bir ço- cuk anası olduğunu itiraf etmemiş ti, edemedi de,. Kalktılar, gitti- ler... Leman Avrupanın ihtişamı için- de, alıp götürücü zevk dolu hayatı içinde bakımevinde bıraktığı ço- cuğunu unutmuştu. On dört sene bu tantana içinde yaşadı. Bir gün Galip B. in çocuğu has- talandı. Hastalık ağırlaştı. Çocuk- çağız hastalığı atlatamadı, öldü. Biricik yavrusunun bu ani ölümü Galip B. in de sıhhatini sarstı. Gü- nün ibirinde o da yatağa (düştü. nirim.. Gene bu kabil bir zevkle öğrendim ki belediye boru işile meşgulmüş... Gazetelere nazaran bu borular Terkos borusu imiş... Yem borusu değil! Yanlışlık ol. mek lâzımdır. Ne olur, bize derin ilimlerden bahsedecek yere böyle pratik hayata ait bilgilerden kon. feranslar verseler... Boru Boru lâfını severim vesselâm... Babayani bir tuhaflık vardır. O- nun için boruya taallâk eden bü- tün haberleri zevkle okurum, öğre- Milliyet'in «debi rom. MAKE DONYA Stadyum > Eğlence yeri Biz belediyemizden gençliğin hayatı, sıhhati için stadyum yap- tırmasını bekliye duralım.. Kadı- köyündeki Fenerbahçe stadı için şöyle bir hâdise olmuş... Fenerbah çe kulübü, stadın gençliğin sıhha- tne ve terbiyesine ait bir yer oldu açmak ruhsatiyesi almıya lüzum görmemiş. Kadıköy dairesi de bu- nu İstanbul belediye reisliğinden sormuş.. Gelen cevapta “stadın bir eğlence yeri olduğu” bildiril. miştir. Stadyumu eğlence yeri ola- rak kabul ediyorsak buraya İstan- bul belediyesi neden binlerce lira muavenet etti ?.. Eğlence yerine be İediye para verir mi?.. FELEK Bir tashih: Dünkü yazımda Taksim âbidesi- ne gelen yavruların elindeki lev- halardan birinde (Sinemalardan hih eder hem de bu temenniye | ben de ederim. Lâkin bizi kim kurtaracak?.. | F. Aşk, Kin, Politika ve Kan, çarlar. . Bu kadar yanlış bir teş- bis olamaz. ki bu hal- kın hepsi refah Or. ziyade ka- Dinliyenler hep bir ağızdan tasvip eitiler: — Bravo! Doğru. . Mason Locasınn şefi eline bir baş- ka kâğıt aldı: — Anadoluda, Arap Vilâyetleri de Trabulus ta ayni haldedir. Yalnız bu- rada yaşıyan Bulgarlar değil, Türk, Arap, Arnavut, Çerkes, Kürt, Ermeni, Ulah, Yahudi, Sırp ve Rum,. Ne ka- dar Osmanlı varsa hep ayni endişe ve Yaranaame ıstırap içindedir. Ayni zorluğu çeki. yorlar, ayni bo; yumruğu altında inliyorlar. Osmanlı İmpara- torluğunda iki çeşit halk yoktur; Ab- hamidin idaresi altmda ve yalnız inliyen yaşamaktadır. Eğer Makedonyanm hali Avrupayı bu kadar endişeye sevkediyorsa Ma- kedonyalıları refaha ul yol ve vasıta meydandadır. is tibdadı kökünden yıkmak için, mem- leketi hürriyete, aydınlığa ulaştırmak için bize yardım ediniz! & Yoksa bir başka yoldan Makedonyanın yarası tedavi edilemez. Bu toprakları Bul- garistana, Sırbistan veya Yunanistana yamamak emelile hareket eden bazı Bulgar, Sırp ve Rum ihtilâlcilerinin ekmeğe çalıştıkları tohumlar fesad yetiştirmek. istidadındadır. Kemali hürmetle br e ki; bu ka- | İ kat edip etmiyeceğini anlamak i- bir ıstırap devri başlıyordu. Üç se- ne yatağından kalkamıyan kocası- na da hastabakıcılık etti. Nihaye- tinde Galip Bey de yakayı kurta- ramadı, öldü gitti. Kimsesi olma- dığı için karısına büyük bir servet bırakıyordu. İşte o zaman Leman Hanım çocuğunu hatırladı. Niste- ki evi satacak, İstanbula gidecek, oğlunu arayıp bulacaktı. Leman otuz sekizine yaklaştığı- nı hiç göstermiyecek kadar gençli- ğini ve taravelini o muhafaza et- mişti. İstanbula dönmeğe karar verdiği günlerde idi. © Niste bir Türk ailesinin oğlu ile tanıştı. Bu tanışma avdetin gecikmesine s6- bep oldu. Seviştiler; evlendiler ve izdivaçtan iki ay sonra da İstan- bula hareket ettiler. Leman Hanim İstanbuldan ay- rıldıktan on yedi sene sonra, oğlu- nu aramak için bakımevine müra- caat etti. Dosyalar (o karıştırıldı. Tahkikat, tetkikat neticesinde ona şu tafsilâtı verdiler. On altı sene evvel çocukları olmıyan bir karı koca onu bakrmevinden alıp evlât- lık yapmak istemişlerdi. Muvafa- çin anasmı aramışlar, bulâmamış- lardı. Zaten kadın da vâzıh adres bırakmadığı ve bir defa olsun ge- Hip çocuğunu aramadığı için, öldü- ğüne hükmetmişler ve çocuğu o a- ileye vermişler. Leman Hanım adresi ( verilen aileyi çok aradı. Bir türlü bulama- dı. Aradan da epeyce seneler geç- ti. Leman Hanım ihtiyarlamıştı. Bir gün yağmurlu. -ve frıtmalı bir havada tramvaya binecekti, A- yağı kaydı. O sırada hareket eden tramvayın altına yuvarlandı. Ara- ba kadıncağızım iki ayağınm üstün den geçti. Hemen hastaneye kal- dırdılar. Fakat yaşamadı. Kaza- dan iki saat sonra öldü. Kaza hak- kmda tahkikat ( derinleştirilince Leman Hanımı çiğniyeri tramvay vatmanınm, ölen kadının oğlu ol- duğu anlaşıldı. Gelen karşılıklar Liste (38) Ahmak: — Aptal, budala Aller Soy. Akibet: Son, bitim. Âlim: Bilen, çok okumuş. Ar: Utanç. Arm: Arıza: Engel takıntı Ariza: o Yazılan yapm. Arz: Öne koyma, Asılı Öz, temel, kök. Azap: Sikmiz. — Azil; İşten çıkarma, Azim: Kurma, başarma. Aziz; Sevgili. Beyolu 12 inci mektep oltutma heyeti MEMLEKETTE) Liste: (34) Sademe: Çarpma. Semin: ler Secdet Kaj Seher: Tan vakti, Sicil; Kütük. Sihir: Büyü. Siper! Koru- nacak yer, Sır: Gizli. Sitayiş: Öğmli söz. Sitem: Dokunaklı söz. Sütum: direk, ya » 2 direği, 26 inci mektep maallimleri Liste: (34) Sademe: Çarpma, vurma, çatma, Saikt Götüren. Samiin: İşidenler, dinleyiciler. Sebep: Ötürü. Secde: Yere kapanma, Sihir: Arpağ, üfürük, büyü, Serap: Pu- sarık, ılgımsalgım. Sicil: Beylik kütük. Seher: Ağarma. Liste (38) Ahmak: Bön. Aile: Horanda, ocak. Akibet: Son. Âlim: Bilgiç. Âr: Utangaç- hık. Arız: Çatan. Arıza: Pürüz, bozuk- luk. Arize; Dilek kâğıdı. Arz: Bildirmek Asıl Asi; Öz, temel, him. Azap: Etki, ezgi. Azil azl: Uğratma, kapı. Azim: azm: Yüz dönmerlik. Aziz: Sevgili se vii. R. Kavağı 4İ. inci mektep mnallimle- ri dar fena ve bu kadar az bilinen müs- insanlar değillerdir. Tarih bize gös” teriyor ki; Türk kabileleri buralara Sultanlarm Makedonyayı” fethinden ğü a ln yahut Müslüman ile Hıristiyan bi rinden ne ırkan ne de hissen ayırt ©- dilebilir. Uzun asırlar yan yana ya- şamiş insan kütlelerini biribirine düş- medeni dün- ettiği telâkkilerle taban tabana zıttır. Bünü biz hiç bir | şey mukabili olarak kabul edemeyiz. — Bravo! — Dinleyin, daha bitmedi. “Avru- panın müdahalesi dö len basıyor. Bu müddet zarfında müslü- manlar tarafından yapılmış cinayetle- rin yekünü nedir? Türkler tarafından idare edilen bir tethiş çetesi gösterile- bilir mi? Makedonyadaki d. harbe kim sebep olmuştur.? Müslümanlar a- teşe mukabele etmişlerdir. İstati; ler gösteriyor ki Makedonyada yaşı- yanların yüzde elli altısı Türk ve müs- İümandır. Hangi bir yer gösterilebilir ki ekseriyet küçük bir tethiş fırkası karşısında eli kolu bağlı idam sehpa- Konya beledizesi aleyhine dava KONYA, 25 — Vaktile Konya Belediyesinin elektrik tesisatını yapan bir Macar şirketi Konya | Bel si aleyhine 50 bin liralık l bir alacak davası açmıştır. Dava İstanbul İcra dairesine in- tikal ettiği için Belediyenin avu- katı Lütfi Bey bu işi takip için İs- tanbula gitmiştir. l Aydın elektrik kooperatif AYDIN, (Milliyet) — Dün Ay- dın şehri elektrik kooperatifi umu- mi heyet toplantısı vekâlet komi- | seri olarak bulunan mektupçu A- gâh Beyin huzurile toplandı. Top- lantıda, muvakkat idare heyetince sureti mahsusada davet olunan kooperatifçi Muhittiri Bey de bulu narak umumi heyeti bilğili - iza- hatlarile aydınlattilar. İdâre heyetine, Etem Kadri, mü hendis Hifsı, tüccardan Mevlüt, avukat Nafiz, Muhasip Asaf Ke- nan ve makine muallimi Halil B. ler, mürakipliklere de kooperatif çi Muhittin ve Hacı Mehmet EF. oğlu Feyzi Beyler seçilerek top- lantı bitirildi. Aydm atlı öpor klübü | AYDIN (Milliyet) — Aydın atlı spor klübünde büyük bir can- ılık ve çalışma vardır. Klüp ya- zılıları bir çok Türk ve ecnebi ha- nımlar ve Beyler her gün atlara binerek şehir içinde ve dışında gezinti yapmaktadırlar. Nüfus umum müdürü Aydında AYDIN, (Milliyet) — Nüfus u- mum müdürü Ali Galip Bey şehri- mize gelerek nüfus ve iskân işle- rini tetkik ve teftiş etti. Nüfus işlerini iyi gören umum müdür bey, iskân işlerinin hazi- 50 kur Eviniz Harik Hayat Sigortalarınızı Galetada mamanın “a 50 İuruşla Modern bir yatak odası takımı Şık bir yemek odası takımı Zarif bir yazı odası takımı ve güzel bir salon takımı kazanabilirsiniz. Bunlardan başka 3.000 den fazla kıymetli eşya FENERBAHÇE EŞYA PİYANGOSU Biletler Zirast Bankasının bütün şubelerinde, Zeki Riza mi zasında ve Milyon vişelerinde satı'maktadır. Yarın akşam herkes birioci sımt artistler tarafıncan güzel sahneler ve güzel dekorlarla temsil edilen AŞK .ACEMİLERİ Fransızca sözlü ve şarkılı fil ARTİSTİK SİNEMASINA koşacaktır. İlâveten: FOX JURNAL gamı (2483) için mi görmek üzre Kaza ve Otomobil Ünyon Hanında Kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpauyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. Telefon: Beyoğlu 4886. lim Dr. Adnan, (o muallim Hacer | Nihat, muallim Lütfiye Mitat ve Enver Bey ve hanımlar seçilmiş- lerdir. 10,000 lira! NAZILLI, 25 (Milliyet) — Son tayyare piyango keşidesinde 100,- 000 lira kazanan 6809 numaralı biletin 1/10 parçasını hamil olan Buldanlı Ali Efendi bugün İş ban- ran başına kadar bitirilerek dev- rolunmasını emretmişler ve bunun için nüfus dairesi emrine iki dak- tilo verdirmişlerdir. Çoruma bir yobaz daha gönderildi Gönenden bildiriliyor: — Cam- baz köyü imamı Ekşidereli Hafız Mehmet isminde bir hoca yeni e- zan aleyhinde söz söylediğinden: Gönen Müddeiumumiliği tarafın. dan Çoruma gönderilmiştir. Hafız Mehmet 70 yaşlarında bir ihtiyar- dar, Bey pazarmda tiftik cemiyeti Beypazarmdan bildiriliyor: — Kaymakam Rasim Beyin gayreti- le burada bir “Tiftik cemiyeti” teşekkül etmiştir. Tiftik davarları İkasmdun pilini elma ve. S90Ü Hrasmı bankalara yatırtıştar. Muallimler kampı İZMİT, (Milliyet) — Maarif Vekâ letince muallimler için yaz tatilin- de kurulması takarrür eden İzmit kampı Vilâyetin sahillerinde ve kesif ormanlar arasındaki bir yer- de kurulacaktır. Bütün vesait ha- zırlanmıştır. Kastamonu'da park KASTAMONU, (Milliyet) — Belediye tarafından, belediye bah- çesi güzel bir park hâline konul maktadır. Bü bir havuzla süs- lenen bahçede çok tarhlar ya- pılmış ve çam, şimşir, çınar, dışbu- dak gibi yüzlerce ağaç dikilerek tezyinatın tamamlanmasına çalı- şılmaktadır. mak e il Miele e» nef sinin yetiştirilmesi için icap eden tedbir almacaktır. Cemiyetin ida- re heyeti reisliğine Belediye reisi azalıklara da i moncuzade Rıza, kasap Alizade İsmail ve Refik Beyler seçilmişler dir. Giresun'da 23 nisan (Milliyet) Büyük Çocuk £ haftası program yapılmıştır. Afyonspor şampiyon UŞAK, (Milliyet) Uşak mınta- kası şampıyona maçlarında genç- lerbirliği Afyonsporu 23 yenerek şampıyon oldu. ; Himayeietfal kongreleri KASTAMONU, (Milliyet) Himayeietfal cemiyeti Kastamonu merkez heyetinin senelik kongrası yapılarak yıllık rapor ve hesabat tetkik ve kabul edildikten sonr i- dre heyeti intihbr ypılmışa ve ye- ni idre ine Dr. operatör Se. i için zevk duyanlar da yok değildir. Eğer Av- rupanın bu işlere karışırken büründü- ğü insaniyet, / bir siyaset dalâverası olmasaydı, Rusyanın bu müdahale- den uzak tutulması lâzrmgelmez mi idi? O Rusya Hükümeti ki değil yal- nız Makedonyanın, baştan başa bütün Şarkın mevcudiyeti için en mühlik bir kudrettir. İstanbulu zaptetmek ve Balkan yarınadasını bir Rus Vilâyeti haline sokmak istiyen şimal komşu- muzu iyi tanıdığımıza eminiz. Büyük Petro'dan beri Şarkı altüst etmiş olan her harp, her karışıklık, her ihtilâl Petrograt'ta kurulmuş olan plânlarn entrikaların neticesi değil midir? Bal- kan yarımadasının şehir ve kasabala- rında, sokaklarda mukaddes tasvirler satan heriflerin dolaştığı görülünce, bir zamanlar anlaşılırdı ki Rusya ye- ni bir. entril arifesinde bulunu- yor. Binaenaleyh biz asırlardanberi yalnız Rusyanın toprak politikası yü- zünden felâketlere uğramış bir mille- Afyonda temsil AFYON, “Milliyet” — Afyon halkevi temsil şubesi umumi heye- ti toplanarak komita (o azalarını seçmiştir. Komitaya; lise muallim- lerinden Fehmi, Namık © Kemal, Mu. Lütfiye H. ve Ragıp Beyler çok reyle seçilmişlerdir. İzmitte konferanslar İZMİT, “Milliyet” — Sadrettin Celâl Beyden sonra dünkü cuma günü merkezde Ulugi mektebi salonunda Maarif Müdür muavini Hıfzırrahman Raşit Bey de bir konferans vermiştir. Muhtelif ( terbiyecilerimiz tara- fından şimdiye kadar İzmitte ve- rilen konferanslar bir kitap hâlin- de neşredilmek üzeredir. Karşıyakada çocuk yuvası İZMİR, 25 (Milliyet) — Karşı- yakadaki çocuk yuvasının küşat resmi yapıldı. Ceyhan da bir kaza CEYHAN, — Evvelki gün bu- rada feci bir kaza olmuş Ceyha- nm üst tarafında birdenbire bir ruz. Rusyanın bulu. sivil ca hil jandarma zabitleri ve vatandaşları biribiri aleyhine tahrik çalışan birer acentedir. Adına Make- 'donya denilen bu feci neticeli komed- yanın en acıklı yeri de Avrupanın gös- ti lir. Avrupa niçin ha- tırlamak istemiyor ki daha yarım a- sır evvel Rüs hırsma karşı bu Tür. kiye ile ayni safta harbetmişti. Gene ayni Avrupa bilmiyor mu ki şu Make- donya çetecileri komşu devletler top- raklarında barınacak yer, yardımcı, silâh ve cephane bulmıyacak olurlar- sa pek çabuk ortadan kayboluvere- ceklerdir. Niçin Bulgar, Sırp ve Yu- nan Hükümetleri bu karışık faaliyet- lerinden menolunmıyorlar. Eğer mak- sut dünyanın huzur ve emniyeti ise niçin Atinaya, Belgrat ve Sofyaya da sivil ajanlar, müfettişler vo tensikat işlerinde mahir ecnebi zabitler gönde- rilmiyor? Binaenaleyh anlaşılıyor ki Makedonya işlerine Avrupanın mü- dahalesi pek mazarratlı olmuştur. 1489 akıntı husule gelmiş, bu esnada nehirde bulunan ve içinde 3 adam la 150 kayun olan sandal devrile- rek gerek insanlar, gerek koyunla? ölü olarak bulunmuş, fakat 3 meç- hâl insan cesetlerine de tesadüf edilememiştir. Çocuklar okutulacak VİRANŞEHİR, — Yeni Urfa valisi Nizametin Bey yanında vi- lâyet jandarma kumandanı da olduğu hade kazamıza gelmiş da- ire ve mektepleri teftiş, — çekirge ve fare mücadelesini tetkik etmiş- tir. Vali Bey ilk tahsil çağına ge- len çocukların mecburi tahsile ta- bi tutulmasını emretmiştir. Çocuk- larını okutmiyan ana ve babalar hakında kanuni takibat yapılacak" BEYPAZARI “— Beypazarında , bir Ortamektep açılması takarrür — | cek, yalnız lüzum görülen dokuz muallim ve bir müdürün maaşlar! | hükümet tarafından temin oluna- Mektep binası için Çayırlızade Hamdi ağa evini bir sene için üc- retsiz olarak vermiştir. Mektep le- vazımının temini için de Uruşlu Kâzım Bey 100, iye reisi ü Bey 50, Felek zade y 30 lira vermişlerdir. Daha bir çok zevattan para toplanmış ve yekün 400 lirayı geçmiştir. j Muş'ta ortamektep t MUŞ — Maarif Vekâleti binnsr Hususi muhasebe tarafından te- min edilmek şartile burada bir or- ta mektep tesisine karar verilmiş- tir. Bu karar Muş'ta büyük bir se- vinç uyan: Vali Mitat B. Vekâlete derhal bir telgraf çeke- rek binanm hazır olduğunu bildir miş, müteakiben de binanın resim ve plânları Vekâlete gönderilmiş- tir. Konya meb'usu vefat etti KONYA, 25 A.A. — Konya me- busu Haydar Bey kalp sektesin- den vefat etmiş, cenazesi bu sa bah kaldırılmıştır. Dört senelik ıslahat faaliyetinin neti" cesinde Makedonya dahili bir o harp» müthiş bir lik ve feci bir s8 falet kazanmıştır. Her ibtilâl içinde bir o mede le geçtiği gün Makedonyalılar arala" rında derhal uyuşurlar. Tekrar edi” yoruz; Biz - Makedonyanın filen ve hakikaten Osmanlı vatanının bir ps” çası kalmasmı istiyoruz; şiddetle redde hazırız. Memleket bir istibdat perdesine bürünmüştü. Bu perdeyi biz Avrupanın yardımın? muhtaç olmadan kendmiz yırtacağ” Bunun için Sofya, Atina ve Belgr#f Hükümetlerinin bizi rahat bırak?” temin etmenizi istiyoruz. F ğer Avrupa hâlâ eski telden z i Makedonyaya — bir Umumi © Vali tayin etmek, adli ve idari fettişler musallat etmek, üçüncü 0 dunun kadrosunu | küçültmek giP iddialarda devam ederse zatıâlini?* (Devamı var) dg,