26 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

26 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

— —1 1m 2 a TE Alaturka musiki Ve radyo kele dörtte nın yabancı musikilerden almdı- ğı isimlerinden de anlaşılır. Musikimizin büyük bir kısmı A- rap ve Acem musikisinden alın- mış ve milli musiki gibi benimsen- miştii Türk klâsik musikisinin çoğunu bunlar teşkil etmektedir. Bunlar arasında musiki sanatini ihtiva eden parçaları bulunduğu gibi, yaygaradan ibaret (o olanları da pek çoktur. Bilhassa gazeller i- le gazele yakın parçaların pek can sıkıcı ve yakâhenk ol itiraf e- dilmelidir. Alaturka inin bu kısmı neşreden gam ve keder saç- makta ve ruhsuzluk toplamakta. dır. Musikimizin gene en neşelisi halk şarkılarıdır. £ Fakat yalnız halk şarkıları bir insanın musiki- ye olan ihtiyacını tatmin edemedi- ğinden şimdiki dar repertuvarı klâsik musikimiz yerine o bütün dünyanın kabul ettiği zengin bir safhada bulunan Er ei rimizin alışması. çare yoktur. Ancak memleketimizde de Brahms, Wagner, (o Beethovenler gibi dünyaca tanınmış musikişi- naslarm eserleri yetişebilmesi bu- nunla kabildir. gençlerimizin en büyük emelidir. Yalnız buna imkân bırakmak zımdır. Düşünülmelidir ki musiki- ye alışmakta teorinin hiç bir fay- dası yoktur. Hangi musiki olursa olsun kulak dolgunluğu ile olur. Memleketin mukadderatile alâka- kar olan bu işte yaşlıların o biraz fedakârlık etmeleri ve alafranga musikiden kaçınmamaları lâzım- dı er. Umumi mahallerde bu nevi kon- serlerin azlığından radyoya düşen vazife yüksek musikiyi fazlalaş- tırmaktır. Zaten Radyo şirketi i- dare meclisi reisi merhum Hamdi Beyin programı bu yolda idi. Ken- disile son görüşüşümüzde İstan- bul radyosundaki alaturka musi- kinin de diğer milli musiki neşre- sine indirileceğini Sml Ken. disine bunun pek az olup olmıya- .cağmı sorduğumuzda bundan baş- ka çare olmadığını ve radyonun alaturka musiki programı Buda- peşte Romanya ve Yugoslavya'da ki milli musikiler nisbetine indiri- leceğini kat'i olarak söyliyorlardı. Bu plânın bozulacağını zannet- miyoruz. Ve bir an evvel - kuvve- den fiile çıkmasını temenni ediyo- ruz. Birde gazel nevinden musiki radyoya uygun olamıyacağından bunlar her hâlde programdan dırılmalı ve yerine tanbur ve sair solo aletlerle fantazi havalar ça- İunmalıdır. Turgut MİTRAT Bugünkü program İSTANBUL, 1200 M. 8, ke 18 Pin 18,45 kadar Sax Mazaler Bey İnci anam) ys den 19 kadar Orkestra den 19.20 k Müderris lemağl Hakk a rar Çocuk haftası sün le kondaramı. 19,20 den 20 orkestra. 20 den 20448 Saz kadar (Hamiyet Hanım). 20,45 den 21,30 kadar Sax (Mahımuı . 7130 den 22/30 kadar Orkestrm, Ajans ve Bor” sa haberleri, saat ayarı, ANKARA: 1230 - 1330 Ankarapalastan - 1840 Riyasetitümhur Filharmanik Boiddisu guverture Le Calife de Bagünü. Sulabert © Fantaisi Cecktall pon rinde kaman kene (Ekrem yaral 18.40 * 1915 “Gremölüm 3015 - 2010, Dani minntkisi 2.10 jane VARŞOVA; Jal m SU BE Süpeke 13,15: Plâk. 17; Kezm. 18: Plak, Haherler. Dans musikisi Muhtelif “zı “Si tan romamılarından mürekkep şarkılar, 22.18: Oda musi esen; Sikerek” 23.30: Dı iklari, 23/45: Konferana. Z4: Di 'BUDAPEŞTE, 550 m. 19; Macar halk şarkıları, 2035: Oporada verilecek teninili sakil, Sonra: Sigan msi. isi, MÜNİH 532. 21,25: Radyo orkestrası: 2225: Spor bar naklen: Tı (orkestra ve sahistlerin 2 Sizen musikisi. erlerinden koro kon- Haberler. Müteakiben: Öperet çaları BÜKREŞ, 304 m 12: Plâk. 1315, Pi Rodyo orkestra” 10,05: Müsahe- Koman konseri Dans NB: 20, Milli neşriyat 2130: Opera ve operet Dinlediğim Neresidir? Geçen hafta Berlin radyosun- dan bahsetmiştik. Resmimiz Ber- lin -spikerlerinden dördünü bira- rada gösteriyor. BERN (245 m. İsviçre) Yarım kilovatlık pek kuvvetsiz olan is- tasyon neşriyatmı Zürihten nakıl suretile işidiriz. s.s BEROMUNSTER, 459 metrelik 60 kilovat (o kudretindeki Zürih merkezine konulan isimdir. Neş- riyatı almancadır. Ve bir kısmını Bernden diğer kısmını da Bazel (Bâl) veya Zürih'ten naklen neş- reder. Bu istasyon pek iyi işidildi- ğinden karilerimizin (bulmakta güçlük çekmezler. ( Spiker şöyle konuşur: «Hir şvaytserişer (olan deszender, Bern— Zürih veye Ba- İstarahatlerde ... BORDO — LAFAYET (Fran- sa) Postası Bordo şehri cıvarında- ki Lafayet kasabasında imal edil- miş olduğundan Spiker merkezi i- lân ederken “Allo, allo! isi la stas- yon dö radyo diffusyon dö Bordo- Lafayet ” demektedir. Merkezin dalgası 304 metre ve anten kudre- 6 13 kilovattır. İyi hava ve geç sa- atlerde alıma bilmektedir. Bordo- nun 236 metrede daha bir Bordo istasyonu çalınmakta ise de kudre- tinin zayıflığından alınamıyor. ... BRATİSLAVA, 279 metrelik ve 13 kilovat kudretle çalışan Çek merkezidir. Neşriyatının büyük kısmını Prag istasyonundan nak- eder. Oldukça iyi işidilen bir pos- tadır. İstirahatlerde müş'ire ola- rak 4 muhtelif sadalı bir nota kul- İ lanılır. Resmimiz Avrupa merkez- lerindeki spikerlerin en genci ©- lan Bratislava spikeri matmazel Margerit Hofman'ı gösteriyor. BRESLAU. — (Almanya) 325 metre dalga ile çalışır, kudreti 70 be Şimdilik Almanyanın iyi işidilen - istasyonunda şu iile ile neşriyat başlar “Ahtung, Şlezişe funkştunde, Breslâu und Gilâyvitz” Breslau sonra Glây- vitz demesinin sebebi Gleivitz şeh- zel». 10 saniyede 4 sada çıkarır. o Umumiyetle iyi | programlıdır. Radyo haberleri Mühim bir ihtira Amerika'da zengin ve radyoya ie merakı olan bir mühendisin ün birinde yanmış ve sebe- bi nazarı dikkati celbetmemiştir. Mühendis bu sefer kira ile di- ğer bir eve taşınmıştır. Az bir za- man sonra ayni hal burada da vu- kua gelmiş, evi alevler tamamile sarmadan itfaiye yetişerek yan- gını söndürmeğe muvaffak olmuş tur, Böyle kısa bir müddet zarfında ayni adamın oturduğu iki evin bir den yanması müddeiumumiliğin meseleye vaziyetine sebebiyet ver miş ve tahkikat icrası için bir he- yet memur edilmiştir. Ev taharri edildiğinde yangına sebep olan hiç bir şey bulunama- mış. Yalnız bir köşede mühendi- sin bizzat imal ettiği tuhaf yapılı bir radyo aleti içlerinden obi- rinin merakını uyandırmıştır. Ale- tin muayene olunduğunda muay- yen bir dalgada bir ateş kıvılcımı nın husule geldiği hayretle görül- Mühendisin bunu evvelce bilme diği kendisinin de gösterdiği teac | cupten anlaşılmıştır. Bunu tabii alelâde bir radyo istasyonu se- bep olamazdı. Diğer taraftan bu gen neşriyat icra eden alet hassas makineler ile aranıldı. Nibayet yakın bir mesafede giz- li bir mürsile bulunarak tetkik e- dildi ve bunda da tesadüfen baş- ka bir tarzda yapılan bir kısım diğerile birleştiğinde bir ateş neş- rettiği görüldü. Biribirlerini tanımayan ve yan- gına mahal veren bu fen adamla. rı büyük bir ihtira arifesinde bu- lunmuş olduklarından ceza görme mişlerdir. Bu aletler meşhur Amerikalı radyo ve elektrik mühendisleri ta- rafından tetkike girişilmiş ve ye- ni bir ihtirada daha bulunulmuş addedilmektedir. Amerika'da yeni bir radyo irketi şir! Amerikada şimdilik 9 merkezi olan ve “Amalgameted Broadcas- ting” ismi verilen yeni bir şirket Michigan şehrinde vücude getiril- miştir, Şirket 100 merkez imal için müsaade almış ve yavaş, yavaş imale devam edecektir. Almanya'da Amatör mürsileleri Şimdiye kadar Almanya'da müsaade m amatör mürsileleri işlemekte Dün akşam Berlin radyosunda şu ha- beri işittik: Almanya dahilinde bütün husus rad- yo mürsilelerinin işletilmesi memnudur. Her kimde bir gönderici alet bulunur- sa imha edileceğinden başka cezasız da burakılımı; Lucerna Cihan Konferansı Beynelmilel Dünya radyo — cemiyeti umumi bir içtima altedecektir. Lucerna şehrinde toplanılacak olan konferansa bütün radyosu bulunan © memleketlere resmen davetiyeler ile çağrılmışlardır. Toplantı 15 Mayıstadır. Budapeşte Konuşucusu evleniyor Budapeşte'de iki kadın Spiker vardır. birisi karilerimizce malüm olan madam Geszö'dür Diğeri Lydia Boöthy meşhur film yıldızlarından Franziska Gala'nın ayrıldığı kocası Lestyan ile nişanlanmı, tar. Ba hal Peşte artist kolonisini Bâyli meşgul etmektedir. Tessin Radyosu Başlayamadı İtalyan İsviçresinde Tessin şehrinde imali ikmal edilmiş olan posta fenni noksanlardan dolayı henüz © neşriyata başlayamamıştır. Bir nisanda başlayacak iken Tessin istasyonu gelecek ayın ba- şında ilk tecrübelerine başlıyabilecek- Ali Nizami Beye Sualiniz dikkati celbedecek ma hiyettedir. Bunu radyo şirketin. den sormak icap eder. Ali Nizami Bey bir apartıman- da kullanılan bir radyo aletine i- kinci bir hoparlör takılarak ikin- ci katta ikamet etmekte ve radyo şirketine abone kaydolunmamış bir aileye radyosundan istifade et nesinin kabil olup olamiyacağını sormaktadır. Bizce bir hoparlör için abone kaydolunmağa lüzum yoktur. Çün kü diğer aboneli zattan misafir o- larak bir müddet konser dinlemek te bir mahzur olamaz, bilâkis bu radyo icin propaganda sayılır. Gü nün birinde kendisi tercih ettiği yeri bı havesine kapılıp biz- zat bir radyo aleti alıp abone kay dolur. —— —————— rinin de Breslâu programmı aynı zamanda naklen neşretmesinden- dir. İstirahatlerde işaret olarak dakikada 80 sada çıkaran bir sa- at işidilir. ise iz eği dedir üm hüzün e nü San sald el Ödüm elm Mevkuf talebe Bırakıldı (Başı Linci sahifede) ve adliye koridorlarını dolduran yüz- lerce yüksek tahsil talebesi genç, tah - liye kararma muttali olur olmaz allcış- lamak suretile sevinçlerini izhar et- mek istemişler, fakat tahliye edilen talebe: — Arkadaşlar! Rica ederiz. Sükü- net... diye ikazda bulunarak tezahü- rat yapılmasını istememişlerdir. . İstintak © hâkimi kararı bütün gençlik üzerinde pek büyük bir sevinç heyecanı tevlit etmitşir. Koridorları dolduran yüzlerce talebe tahliye edi- len arkadaşlarına sarılarak düş ler, tabliye edilen talebe de: — Avni Bey.. Avni Bey.. diye heye- canla koridorlarda koşarak Tevkifha ne müdürü Avni Beyin yanında top- lanmışlar e ve tevkifanede kendileri hakkında gösterilen muameleden pek mütehassis kaldıklarını söylemişler ve teşekkür etmişlerdir... Tahliye edilen talebeye müddeiu- mumi Kenan Bey nesayihi lâzimede bulunmuş, kanunun emrini ifa etmiş olmakla beraber hâdiseden çok mü- tecssir olduğunu, tevkif edilenler ka- dar tevkif edenlerin de eza duyduk- larını, fakat kanunun emirlerine mu- balif hareket edenlerin hiç bir ni ele almaktır. Tahsil ğe | bulu- nanlarm siyasi hareketler yapmaları daima mahzurludur. demiştir. Beyin sözlerinden mütehassis olmuş ve nasihatlarını da- ima hatırlayacaklarını söyliyerek te- şekkür etmişlerdir. Tahliye edilenler Tahliye &dilen talebe Mühendis mektebinden Tevfik Celâl, Tıbbiye den Şükrü Kaya, Yüksek muallim mektebinden Adnan Cahit, Mühendis mektebinden Şevki İbrahim, o Abidin Nesimi, Ragıp Mehmet, Hüdai Şakir, Hikmet Abdüccelil, Edebiyat fakülte sinden Adnan Cemil, Şişli Terakki li- sesinden Muhlis Mehdi, Feyziyeden Cemal Ahmet Muhtar, İnkılâpten Şevket Netip, Mühendisten NecatiNus Tat, Galatasarıydan Bürhan Hüseyin Baki; sezmerden İsmail Hakkı, Feyzi- yeden Abdüllah Cevdet, Enver Yusuf, Selim Fuat 'Hulüsi, İlhan Hüseyin Av ni, Tarik Halit, Aziz Ziya, Ali Ab- dullah , Hakkı beylerdir. Talebe Tahliye kararile serbest bi- rakıldıktan sonra tevkifaneye gitmiş- ler ve Avni Beyi makamında ziyaret ederek tekrar teşekkür ve arzı veda etmişlerdir. Bundan sonra talebeler toplu ola- rak Foto Eteme gitmişler ve bu günün bir hâtırası olarak bep bir arada bir resim - Tahliye edilen talebe kendilerini mevkuf kaldıkları müddet esnasında kendilerini yalnız bırakmıyan ârka- 'daşlarma da teşekkür ve veda etmiş- lerdir. : Birliğin dünkü fevkalâde kongresi M.T. T. Birliği dün sabah saat 105 inde fevkalâde bir kongre Kongreye 51 yüksek mek İle murahhası, 100 den talebe samiin sıfatile iştirak etmişti, Birliğin ikinci reisi Ali Bey cel pi ıçtı,. Bundan sonra divanı riyaset bı yapıldı. Riyasete Zeki, ikinci relaliğe Rahmi, kâtipliklere de Orhan ve Cemal beyler seçildiler. Kongrede konuşulacak mevzular üç maddelik bir ruzname halinde tahtaya yazılmıtşı. 1 — Kongre divanı intihabı 2 — Son nümayiş dolayısile Birli- ğin vaziyeti, lenen sözlerden, nümayi lik te rafından tertip edilmediği, birliğin 23 nisanda bir miting yapmak üzere vilâyete müracaatla müsaade istediği, fakat müsaade verilmediği çilem bun. dan vazgeçildiği, fakat birliğin habe- ri olmadan diğer talebenin galeyana gelerek perşembe böyle bir nü- mayiş yaptıkları, vaziyetten haberdar di dildiği çalışıldığı ifade Bundan sonra Birliğin e beye- 6 vaziyeti görüşüldü. Kongre sabah- leyin yapıldığı için daha o saatte mev kuf bulunan 23 talebe tahliye edil. memişti, Bunların sekizi birlik idare heyeti azasından idiler. Birlik umuru- nun tedviri için yeni bir idare heyeti intihap edilip edilmemesi görüşüldü. 15 kişilik idare heyetinden iş başımda olan 7 kişi vardı. Neticede bu 7 kişi- ye geniş salhiyet verilerek Birlik ida resi kendilerine tevdi edildi. Reislik vazifesini ikinci reis Ali Bey yapacak- &. Diğer 6 talebenin de isimleri şun- lardır: olduğu gibi Başvekâlet, Mi eti ve Fırka umumi kâtipliğine bildi- rilmesi kararlaştırdı. Ve bu makam | Birinci Sahifeden Geçen Yazılar e mm İN NİL ak kr vg Hilâliahmer haftası yapılacak (Başı 1 inci sahifede) memleketimizin — ve halkımızın ihtiyaç ve vasıflarına uyacak kendimize mah- sus bir tip edeceğiz. Bu iş üzerin 'de emeklerimizi kullanıyoruz. Şimdi Hilâliahmerin tasavvür ettiği ve tatbikına başladığı mahdut maksatlar üzerinde çalışacak gençlik teşkilâtı ile verecek bir iltibaş, bir karışıdık olacak tar. Gerçi benim havadis olarak okudu- dum şey — Hilâliahmer gençlik teşki- Küt idi Şimdi Reis Beyfendinin söyle dikleri — Hilâfiahmer gençlik teşkilâtı değil, gençlik Hilâliahmer teşkilâtıdır. Bu yeni tarife ve bakıma göre iltibas hafifleyebildi. Fakat ne de olsa gençlik teşkilâtı tabiri yine bu karışıklığı yapa” caktır. Şu halde Hililiahmerin Türk gençleri arasmda Şefkat ve karşılık yardım maksadını güden bu meselâ: — Mekteplerde | Hil teşkilâtı — gibi bir isim vermesi daha muvafık olur mütalensmdayim. — Bunu Hilâlinhmerin yeni teşkilâtı geri dön- mek müşkül olacak kadar ilerilemeden umumi Meclis huzurunda düzeltmeyi lüzumlu ve faydalı buldum. Sözlerime mevzu tuttuğum iki teşek- firmanın yapacağı umumi gençlik teşki- | lüt mrnsinde her iki maksat için zarar | külün mahiyetleri üzerindeki esas far- kı da kısaca söyleyeyim: irimepi yeni yetişenlerimizi di ruhunun içinde ince in- senlık hisleriyle beslemek istiyor. Bu çok iyi bir şeydir. Bizim tasavvur etti- ğimiz gençlik teşkilitmda en ince insan hk hislerinden kültür ruhundan başka canlı, hareketli, disiplinli — ve icabında vatan müdafaası , milliyet ve cümhuri- yet ve inkilâp için döğüşmek fikrini bes Ege zelzelesi (Başı 1 inci sahifede) çok tahribat yapmıştır. Yazı köyünün evlerinin yarıdan fazlası, Cuma köyünün tek; leri yıkılmış, Mesudiye köyünde 80 evden ellisi oturulamıyacak bir hale gelmiştir. Karaköy, hızırşah, Kızlan köylerinde de fazla tahri- bat olmuştur. Cuma köyünde 10, Mesudiyede 2, Yazı köyünde 5 hafif yaralı vardır. Dadya hükü- met konağı da oturulamaz bir ha- le gelmiştir. Geçen seneki zelzelede de Dad- ya mühim hasara uğramıştı. Ayni gün Muğlada da şiddetle hisedilen zelzele Bodrum ve Köyceğizde de yi Bodrumda biraz tahri- bat yapmıştır. Felâkete uğriyanla- ra yardımda bulunmak için vali- nin reisliğinde bir dernek kurul muştur. Dernek çalışmiya başla- mıştır. Açıkta kalanlar, Vilâyet lerin yerleştirilmesi için tedbirler almmış ve bunlara derhal çadır dağıtılmıştır. Bir taraftan da ya- ralıların tedavisine çalışılmakta- dır. Daha 200 çadıra ihtiyaç var- dır. Dadya hükümeti çadırda va- zife görmektedir. Zelzele Dadya ve Bodrumda aralık aralık devam ediyor. 2114 Borçlar itilâfı (Başı 1 inci sahifede) ne 2 milyon 443 bin frank ayrılmış- tır. Bu paranın fenerler idaresinin ala- caklafına karşılık gösterilmiş olması gok muhtemeldir. Yeniden tedavül mevkiine çıkarıla- cak 500 er franlılık tahviller Türk - ünifiye ismini taşıyacak ve yüzde 7,5 faiz getireceklerdir. 14 İkânunmevvel 1932 de Pariste Osmanlı borçlarına ait muvakkat bir itilâfname imza edilmişti. Bu itilâfnn- me ile borçların umumu için 890 kü- sur milyon üzerinde mutabık kalm- mıştı. Yeni ve kat'i mukavelede be larm 940 küsur milyona çıkması, be- heri 40 frank kıymette olan Rumeli endiferleri tahvilâtmın da caki ye- gelmektedir. Haber aldığımıza göre yeni itilâfnamenin M. Meclisinde tas- e sonra hamillere muvakkat verilecek oo ve © müte- aklin seki tahviller yezierile tebdil edilecektir. Bugün hamillerin elinde bulunan tahviller bütün Osmanlı borç larına şamil olduğu için yeniüni- Türk tahvillerini hamil olanların di- ğer borçlu devletlere terettüp eden a- lacak hisseleri baki azmi ve eski abına kat'i tasfiye yapılırken hâmiller bu haklarını borçlu devletlerden araya caklardır. — e — a —— — lara yazılan mektuplar okundu ve ka ektezi bugün gönderilecektir. Mektuplar Fakat dün mevkuf talebe tahliye e- Milim idâre heyeti azasından & talebe dedi a ei Birliğe iltihak et iği idare heyeti tebliğe edilenlerin de iştirakile reis Tevfik Beyin riyasetin- de yarın bir içtima yapacaktır. Bu vukua gelen hâdiseler liyen kuvvetli ve vatanşümül maksatlar vardır, Bizim teşkilâtemız mektepli, mek tepsiz her çağda gençleri kucaklıyacak- tır. Bugünkü dünyanın işleri büyümüş, şümullenmiştir. Millet m en küçük yaştan başlıyarak cemiyetin ter- biyesi altnda olgunlaşi zaruri olmuştur. Bundan 20 sene evvel 25 ya şında delikanlı cemiyet içinde çocuk sa yılırdı, Bugün eemiyeti on sekiz yaşın da bir gençten yetişen , pişkin, bir ta- raftan şefkat ve öte taraftan karakter, ve kafa kuvveti ve nihayet şuurlu Bizim bir disiplin istiyor. bu mevzu- daki çalışmalarımızın bir sene içinde şe- , m e . killeneceğini gibi bu zararlı iltibasa mahal kalmamak için muhterem (Karmızı ay) cemiyeti mizin başladığı yolda fazla ilerlemeden yeni teşekkülü adını değistirmesini rica ederim. Bunun üzerine söz alan Sihhat ve İç- timai muavenet vekili Dr. Refik Bey demiştir kiz örün talim kii) Gökal mesinde görüldüğü veçhile Hilâliahmer mefkumun ihtiva ettiği şefkat ve yar. dım hislerini yedi yaşından 18 yaşıma içtimsi ve hıfzısaha knidelerine uygun yaramak yolarında yürütecek fikirler meki tibariyle aramızda herhangi bir ihtilâf örmediği komisyonu unmımi merkez icraat rapor- ları kabul olunmuş ve umumi merkez ibra olunmuştur. 1933-34 bütçesi tasdik ve nizamına mei esasiye göre umumi merkez azalı- ğından çıkan zevatın ve tetkik komisyo İarmın. Kocaeli mab'usu Seliheddin Niğde meb'usu Faik, Giresun meb'usu Kâzrm Beyler. Cemiyetin 933-34 senesi bütçesi gelir olarak 814,001, masraf olarak 652,261 lira kabul edilmiştir ., Esas nizamnnmenin 28 inci maddesine şu fıkra ilâve edilmiştir < “ Hülâlishmere ait bir kıymeti zim- metine geçirdiği tebeyyün eden kimse- ler merkez ve idare heyetleri arasmda bulunamazlar.” Yapılan teklif üzerine şu zevata mer kez umumi fahri azalığı tevcih edilmiş. Tanrğlu İml İz, Çatalca Hi mer şubesi reisi Osman Beyler. e e olup halen Ankarada an tüccar Nafiz Bey merkezi umuminin teklifi ü- zerine müstafi addedilmiş ve yerine Te kirdağı meb'usu Cemil Bey seçilmiştir, Başlıca teklifler Murahhasların teklifi arasında başlı” ea şunlar vardı: 1 — Hilâliahmer isminin türkçeleş- mesi ve ismin tayin ve tespiti için umu” mi merkezin Türk dili tetkik cemiyeti i- le temasa gelmesi , 2.— Sakarya zaferinin yıldönümü gü nü başlayacak bir Hilâliahmer haftası yapılması, 4 3 — Yaz ve kış mevsimlerinin başla- rında olmak üzre senede iki günün — a Mekani een ECM batı idareye teşekkür edilmesi, Bu tekliflerin umumi & merkeze tev- dü kabul edildikten sonra, Reisicümhur Hazretlerine kongrenin zetmek üzre bir heyet | seçilmesi ve B. M. Meclisi Reisi Kâztm ve Başvekil İs- m e by eki hiye mi Pei zi Paşalar Hazeratma kongreni tazimle rinin bildirilmesi kabul edilmiş ve Reisi Küzım Paşa Hazretlerinin, alınan cok faydalı kararların yeni merkez heyetin- totbik edilmesi hakkındaki temen müteakip toplantıya nihayet veril