26 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Yılan ihraç edeceğiz? »i Yılan satışının memlekete hayli pa. Ticaret Odası orijinal bir ihraç maddesinin sürümü çarelerini ara makla meşguldür. Vakıa bu me- ta şimdiye kadar satılmamıştır, fakat satılacağı hem de memleke- Talipleri de çoktur. O kadarki daha şimdiden fiat sürmeğe baş- lamışlardır. Bu yeni ihraç maddemiz yılan- dır. Bu hayvandan serom çıkarıl- dığı için bir hayli para etmekte- dir. Avrupanın bir yerlerinde büyük müesseseler bu işle uğraş- maktadırlar. Hattâ bu işi iki üç senedir yapan Yugoslavya bir hay li para almıştır. > bizim ein yılanı» nın bol ve çeşitli olduğunu naza- rı dikkate alarak bu hayvancıkla- rın ihracı imkânlarını tetkik etmek tedirler. Şark demiryolları tarifele- rinden şikâyet Ticaret Odaları kongresi gelen Trakya Odaları larının başlıca bir şikâyetleri na- zarı dikkati celbetmektedir: Şark için kâyet edilmekle beraber, en ziya- de hat üzerinde İstasyonların u- zak veya yakınlığına göre iki nevi tarife kaydedilmesinden (şikâyet edilmektedir. Murahhaslarm söy- lediğine göre şark demiryolları denize yakm olan ve vapur reka- betinden korkulan istasyonlarda eşya için tenzilâtı tarife, deniz. den uzak olan istasyonlar için faz- > la tarife tatbik etmektedir. Bil bassa Muratlı - İstanbul arasmda bunun zararları görülmektedir. Trakyanın başlıca yetiştirdiklerin den olan kavun, karpuz ve mey- sveler bu yüzden nakledileme- Diğer taraftan dün de Şark şi- mendiferleri Başkâtibi Kenan B. İhracat . ofisini ziyaret ederek hakkında gönder “diği lâyiha üzerindeki noktai na- zarını tesbit etmiştir. Bu hususta Oda tetkikat şubesi bir kooperatif şirket yapılması, Oda idare heye- ti de anonim şirket yapılması lâ- zım geldiği noktai nazarını müda fan etmektedirler. Tam bu sırada Bodrum sünger. cileri Odaya şayanı dikkat bir mektup göndermişlerdir. Mektup- BORSA (İş Bankasından alınan cetveldir) 25 NİSAN 1933 Akşam Fiatları Tabvilât B. ağ Gümrükler | “75 Ş Tünel —— Saydi mahi © 7 $ Rıhtım 1az5 Bağdar 1175 2 Atadelu 1 Ke Tm 7m “— Hami ME 7s İstikrarı Mİ messi “.— ESHAM İş Bankası Nama Bomonti ku. Kuponase 250 Ş ponsur 220 m» Hamiline kw Terkos 230 nnd Çimento Ar. yı ". bu > rsi haaa $ Heriket dey. © Ze Misa Si der, Çi 40 Trmeay sas $ Balya e 3B0 $ Serk m veza 285 Şir. hariye © 15— İ Telefem 1 ÇEK FİATLARI Peri 1206 $ Praş 15075 Londra 728p— İ Viyana 4478 Nüyork 5320 $ Madrit 147,50 Milano BAZAL İ Berlin 205 Brüksel © (34078 İ Varan © 42025 Atina 1183,25 $ Peşte 37625 Cenevre o ZABAZ $ Bükreş s0,— Sofia ö7M05 $ Belerat Sans ia Amsterdam > İçlâS4 | Moskova » 110625 NUKUT (Satış) Kuru $ Kuruş 20 4 Frans A $ ğin Ar. 26— 2 İsterlin 730 $ 1 Penta 17— 1 Dolar o 0— s0— 20 Liret 26 $- m— & a 15 B— » 250 n— » 820, s— M0 Lev 26— —— 1Flerin oo M—$ s26 2 Kur. Çek o 120 $ — : 7— ta bilhassa sünger meselesinin çok mühim bir iş olduğu, İstanbul Ticaret Odasmın bunu tetkik için Vaziyetinin müsait olmadığı, bi- raz da alâkadarları dinlemek lâ- zım geldiği söylenmekte ve bu i- şin ehemmiyetine işaret için mek- tuba şöyle nihayet verilmektedir: “Kalimnoslularm meşhur bir sözü vardır: — “Süngerin her deliğinde bir şeytan yatar.” Yugoslavyada afyon Gelen haberlere göre, bu sene Yugoslavyada 4573 hektar sahaya afyon zeredilmiştir. Normal şerait içinde 45000 kilo mahsul elde edil mesi muhtemeldir. Hali ihtilâf bir türlü halledilemeyor Halı transit tacirleri dün Tica- ret Odasında bir içtima daha yap tılar. Bu içtimada Rıhtım şirketi- nin bir mümessili de bulunmuş- tur, Halı meselesi son günlerde pek karışık bir iş halini almıştır. Rıh- tım şirketi yüzde 25 ten fazla bir santim bile tenzilât yapmıyacağı- nı bildirmektedir. Hal: tacirleri de yüzde 35 ten daha aşağı tenzi- lâtı kabul edemiyeceklerini kati- yetle söylemektedirler. Dünkü içtimada bu işin arası kısmen bulunur gibibir vaziyet hâsıl olmuştur. Maamafih henüz tam bir itilâf yoktur. Sebze ve meyve ihracı için kooperatif İkracatımızı arttırma yolunda yapılan hareket ve araştırmalarda yaş sebze ve meyvelerimiz de mü- bim bir gelir membaı olarak gözö- nünde tutulmaktadır. Ankaradaki iktısadi toplantılarda taze meyve ve sebze ihracatı imkân ve vasıta larmı bulmak ve genişletmek için bilhassa iştigal edilmektedir. İstanbul mıntakası Ticaret Oda ları kongresine Müderris Hakkı Nezihi B. tarafmdan verilen ra- poru tetkik eden encümen de bu hususta şayanı dikkat bir neticeye varmıştır. Kongre beyeti azaları arasında da alâka ile karşılanan bu kararda yaş meyve ve sebzele- rimizin gerek istihsal ve gerek sa- taşının kooperatifleştirilmesi isten mektedir. Ortaklığın, bugünkü yaş meyve ve sebze istihsal ve satışı- nı, bulunduğu müzebzep halden kurtacak yegfne yolun bu olduğu kanaati mevcuttur. Odalar Birliği Kongre bugün bu meseleyi görüşecek Ticaret odaları faaliyetlerinin da- müsmir olması için iktısadi mmta- kalara göre odalar birlikleri yapılma- si etrafımdaki cereyan hayli ilerilemiş- tir. Müderris Hakkı Nezihi Beyin bu husustaki raporu alâkn e karşılan mıştır. Aldığımız malümata nazaran ilk ve nümune olmak üzere İstanbul iktisadi mıntakası dahilindeki 17 Ti- caret odası bir Odalar birliği yapmak için teşebbüsata girişmişlerdir. Birliği ilk sene masraf yapılmamasını temin için İstanbul Ticaret odası temsil edecek- tir. Bu takdirde odanın ismi “İstanbul iktısadi mıntakası Ticaret odaları bir- liği” olacaktır. Bu hususta bir nizam- mi hazırlanacaktır. ka odala- rı kongresi bugün bu meseleyi tetkik ederek bu husustaki kat'i kararını ve- recektir. —— Kısa haberler * Sıhhiye Mübayaat komisyonu, dün sıhhiye müdürü (Ali Rıza Beyin riyasetinde toplanarak hastahanelere Yüzurm olan ilâç ve saire mübayansi- le meşgul olmuştur. < verem mücadele cemi- yeti idare heyeti dün toplanmıştır. Cemiyete, son zamanlarda senede bir lira vererek bir çok memurlar aza kaydedilmizlerdir. ” Hilâlahmer urmumü kongresine ka için im giden İstanbul Hilâliahmer Reisi Ali Paşa cumartesi dönecektir. günü şehrimize dü ai a Mülkiye Mektebinde konferans Mülkiye mektebi ilmi mali ve istik- razlar müderrisi İbrahim Fâzıl Bey perşembe günü saat dörtte Mülkiye mektebinde Ergani madeni iştikrazı hakkında bir konferans verecektir. Könferanstan evvel Galatasaraylı gençler tarafından bir konser ve Hal. kevi tiyatro heyeti tarafından da bir temsil verileceği bildiriliyor. Konferansa herkes davetlidir. Maarffis Seyyar sergi İstanbul murahhasları dün gittiler Ankara ile Samsun arasında Ma arif Vekâletinin tertip ettiği sey- yar pedagoji sergisine iştirak e decek olan İstanbul murahhasları dün akşam Ankaraya hareket et- mişlerdir. Heyet beraberinde ba- zı ki , ders lâvazımı vesaire Samsun arasında işliyen hususi bir trende tesis edilmiştir. Tren yollarda bütün istasyonlarda dura cak ve sergi mahallin talebesi, muallimleri tarafından gezilecek, kendilerine izahat verilecektir. Sergide Vekâlet umumi müfettiş. lerinden Reşat Şemsettin B. Ve- kâleti temsil edecektir. Mekteplerde .teftiş Ders senesi sonu dolayısile şeh- rimizde bulunan Maarif Vekâleti umumi müfettişleri mektepleri tef töşe başlamışlardır. Ecnebi ve ekalliyet Umekteple- rindeki tarih coğrafya tedrisatı da bilhassa teftiş edilecektir. Rus muharriri senaryoyu yazdı Türk inkılâbına ve İstiklâl har- bine ait Ruslarla birlikte çevrile- cek olan büyük filmin senaryosu- nu yazmak üzere memur edilen Rus muharriri M. Zarhi'den ahi- ren alâkadar makamata bir mek- işti . Zarhi senaryoyu ve bugünlerde Ankaraya göndereceğini bildir. mektedir. Senaryoyu yazarken, M. Zarhi, Anadoluda yaptığı tetkikattan çok istifade ettiğini . söylemekte- dir. Senaryo bu ay sonuna kadar An- karada Maarif Vekâletine gönde: rilmiş olacaktır. Yakup Kadri, Re- şat Nuri, Ertuğrul Muhsin Beyler- den mürekkep bir komisyon senar yoyu tetkik edecek, muvafık bu- hunursa M. Zarhiye bildirilecektir. M. Zarhi mayıs sonunda Rus rejisörü ve artistlerile birlikte memleketimize gelecek ve filmin harici manzaralarınm çekilmesi- ne başlanacaktır. Dayak hâdisesi inzibat mezlisinde Geçenlerde Beyoğlu 31 inci ilk mektepte bir dayak hâdisesi ol. muş muallim Feyzi B. başmuallim Refi Beyi dövmüştü. Dün Maarif müdürlüğünde toplanan inzibat | si inzibat'cumartesi ü tekrar toplanarak iki tarafı bir daha din liyecek ve son kararını verecek- tir. Poliste Çalılar arasında Hüviyeti meçhul bir ceset bulundu Derince istasyonuna yakın Çin- gene deresi civarmdaki çalılar a- rasında öldürülmüş bir şahıs bu- Tunmuştur. Bu şahıs 28 - 30 yaşlarındadır. Orta boyludur, üzerinde siyah bir caket, koyu renkte bir pantalon bulunmaktadır. Ayrıca Kartaldan birinci mınta- kaya yazılı üçüncü mevki bir bile- ti vardır. Kocaeli müddei umumi- liği bu cinayetten İstanbul zabita- sını ar etmiştir. Cesedin katili de bulunmamıştır. Ölüm şüpheli mi? Mecidiye köyünde oturan Raif Efendi kızı Meliha Hanım iki gün evvel ölen çocuğunun gömülmesi için ruhsat almak üzere Pangaltı Belediye doktoruna müracaat et miştir, Doktor çocuğun ölümünü şüphe li görmüş, ceset morga kaldırılmış tır. Zavallı çocuk Şehremininde Kireçhane soka- ğmda Virançeşme dibinde kunda- ğa sarılı tahminen 40 günlük bir kız çocuğu bulunmuştur. 'ocuğun üzerinde bir kâğıt çık- mıştır. Kâğıtta kızın Türk, kimse- siz ve isminin Müyesser olduğu yazılıdır. Çocuk bakıma talip o- Jan Fatma Hanıma teslim edilmiş. tir, VA, YMM A AN SN EŞ Takdiri kıymet Komisyonun Ankaraya nakli isteniyor Gayrimübadillerin, Takdiri kıymet komisyonundaki işlerin uzun sürdü- ğünden şikâyet ; ettikleri yazılmıştı. Bu hususta Maliye vekâleti nezdinde mübadiller cemiyeti şikâyetlere ma- hal kalmamasmın temini için bir ça- re düşünmek zaruretini duymuş ve i- dare heyetinin son içtimaımda bu me- sele görüşülmüştür. Neticede, Faik Beyin riyasetindeki Takdiri kıymet komisyonunun İstanbuldan Ankaraya nakledilmesi için Maliye vekâletine müracaat edilmesi muvafık görülmüş- tür. Gayrimübadillere göre, burada komisyona hergün birçok müracaat lar vâki olmakta ve komisyon günde ancak birkaç dosyanın tetkikatını in- taç edebilmektedir. Bu teklif Maliye vekâletince kabul ve komisyon Anka- raya nakledilirse, Ankaradaki Gayri- mübadiller Temyiz komisyonu da lâğ- vedilebilecek, edilmese bile işler da- icelendirilebilecektir. Gemi kurtarma şirke- tinde tasfiye Türk Gemi kurtarma Limitet şirke- tinin tasfiyesine Maliye vekâletince memur varidat şube müdürlerinden Hilmi ve İktisat vekâletince memur edilen Deniz Ticaret umum müdürü Mü Kit Beyler Ankaraya avdet etmişlerdir. Şirketin tasfiyesine ait ilk safha bit- miştir. Yeni Türk Gemi kurtarma A- nonim şirketi, bilfil faaliyete geçince limitet şirketin beyeti umumiyesi son bir toplahtı yapacak ve kat'i tasfiye icra edilecektir. Yeni şirketin muka- velenamesi Heyeti vekileden çıkmış ve iradeli milliyeye arzedilmiştir. Ye- ni şirketin, Alemdar tahliyesini esas- h sürette tamir ve son sistem vesait le teşhiz etmesi şimdiden kararlaşmış gibidir. pe iş Eroin kaçakçılığı Altıncı müstantik Salih Bey dün de eroin" Kaçakçılığı tahkikatma devam'etmiş, yeniden bir kaç şa- hit dinlemiştir. Tahkikat devam etmektedir. Burhan Cahit Beyin evinde Uluköy ile Boyacıköy arasında | Taktak sokağında oturan Köroğ- Burhan Ju sahibi omuharrir Cahit Beyin köşkünün üst katın. dan yangın çıkmış ise de büyüme- den söndürülmüştür. Arkadaşımıza “geçmiş olsun” amme 500 seyyah geldi Dün akşam saat 19 da İngiliz bandıralı Porand İster vapurile 500 seyyah gelmiştir. 17000 tonluk büyük bir trasat- Tantik olan gemi Kızkulesi önünde demirlemiştir. Vilâyette İskân işleri Mayıs “nihayetinde Aldığımız malümata göre, iskân- da bütün dosyalar tasnif edilmiş bulunmaktadır. Defterdar Mustafa Bey, dün Maliye şubelerini teftiş etmiştir. Jandarma Kumandanı O | Jandarma kumandanı mülhaka ta teftişe çıkmıştır. Gümrüklerde Az resim verilerek gümrükten çıkarılmış Aldığımız malümata göre, güm- rük'muhafaza başmüdürlüğü mü- him bir sun'i ipek meselesinin tet kikile meşgul olmaktadır. Mesele İstanbul ithalât müdür- lüğünün 1 numaralı ambarmdan bir takım şapkada kullanılan sun'i ipeğin az resim verilerek çıkarıl- masıdır. Söylendiğine göre, bu ma lm beher kilosuna 21 lira resim saade verilmiştir. Bu hususta tahkikat devam et- mektedir. Maden mütehassıs bugün geliyor Madenlerimizde tetkikat yapa- cak olan Amerikalı mütehassıs M. Paige bugün şehrimize gelecektir. Romen taganni heyeti geldi Romanya şimendifer memurla- rından 92 kişilik bir grup dün kon vansiyonel trenine takılan hususi vagonlarla şehrimize gelmiştir. da Romanya milli teganni heyeti- ni teşkil eden kadın erkek 70 - 80 kişilik bir heyet te vardır. Bu he- yet bu akşam Fransız Tiyatrosun- da bir konser verecektir. Şiki 2 Yeşil Hilâl günü Yesil UM saza. Ri m3 Mazi yala e Harabe Zati Bayim ze isliği ja toplanmış, bir aylık fan- liyet plânçosunu tetkik etmiştir. An- karada muallim Nüsret Bey tarafın- dan cemiyete yeniden 30 aza kaydo- Tanmuştur. Bu sene haziran ilk haf- tır. Bu bayramda şehrin muhtelif ta- raflarma içki. aleyhinde levhalar ya- pıştırılacak ve bir deniz gezintisi ya pılacaktır. Bu işlerle uğraşmak üzere İ bir heyet seçilmiştir. Sabiha H. dün merasimle defnedildi Almanyada bir tayyare kazası ne- Gcesinde vefat eden Mülüzim Zeki Beyin zevcesi Sabiha Hanımın cenaze si merasimi dün yapılmıştır. Merasim: de vali muavini Ali Rıza, Emniyet müdürü Fehmi, muavini Hüsnü, kolor da esine mensup Ürer ve kolordu yaveri Hüsnü, C.H. F. vilâyet idare heyeti reisi Cevdet Ke- rim, Tayyare cemiyeti müdürü Hasan illerinde taşınmakta, çelenkleri Hip ek ve bu meyanda Sabiha Hanımın zev- ci Zeki Beyle siyahları lâbis validesi Hayriye ve ablası Didar Hanımlarla ve Didar Hanımın zevci yüzbaşı Mu- ammer Beyler de bulunuyorlardı.. Ce maze alaymın yanlarında polis ve as- * ker müfrezeleri iyorlardı. Cenaze namazı Beyazıt camiinde kılındıktan sonra alay, ayni suretle Fatih Tayya- re âbidesine kadar gitmiş ve merasi. me orada nihayet verilmiştir. ten sonra stomobillerle Eyübe götürü len cenaze oradaki âile kabristanın- da allahın rahmetine tevdi edilmiş” tir. Vi. Sabiha Hanım Almanyada hükümet hesabıma tahsilde bulunan zevci Zeki Bey tarafından 2 sene evvel Almanya ya götürülmüştür. Geçen Kurban bay Sabiha Hanımın Türk ve Hitler bay- raklarına sarılı tabutu kalabalık bir kütle tarafından teşyi edilyior ramının 5 inci günü bir Alman zabiti- şerek parçalanmıştır. Tayyarenin bir parçası Sabiha Hanımın başına İsabet etmiş ve onun iki saat sonra vefatını intaç etmiştir. Sabiha Hanımın Tur. gut ismindeki yavrusu da bir ay evvel vefat etmişti. Almanya hükümeti Sabiha Hanı mın vefatından İstanbula nakli için trene kadar yapılan merasime mit re- s#imleri bir albüm halinde merhume. nin validesine göndermiştir. FIKR i Çelenk mi, Kundura mı? Bir Türk sıfatile şöyle dursun, azgart hâdisesini “sadece bir in san olarak düşünmek © bile onun ne kadar menfur ve çirkin bir te- zahür olduğunu isbata kâfidir. Balkan harbi Bulgarlara nasıl siyasi bir ağ içinde mahsur bulu: 4 m iel Türk kanı, Türk olmuştu. Bu itibarla Türk, Bulgar için sadece iyi bir değil, ayni zamanda bir de silâh Milliyet hislerile müteharrik bir ibaret olduk- ları iddia edilen mezarlık kahra- manları, aceba o mezarlara balta | savururlarken, Türk askerinin Bul. gar milleti için dereler gibi kanla. rını akıtarak o topraklarda ölüp gittiklerini, Bulgarlar namma © diyo- ya karşı yep yeni ruz. dünya; bir yüzle doğan bir Türkiye ve o- rada da bir akalliyet var... Si. ze soruyorum: Kanunlarımım na- zarında benden bir zerre farksız bulunan Serkis, Yani, Mişon, hiç biriniz, Türk elmhâriyetinde, Türk | kanunları karşısında benden fark- lı bir muamele gördünüz mü?. . Mezarlarmızın taşları baltalarla kırılmak şöyle dursun, hattâ ta- vuklarınızm tünedikleri kümesle- rin damına, aramızdan taş atan bir kimse çıktı mı? Hususile biz ki mütarekede ne 1 imtihanlar ve tecrübeler gör- müş bir millet ve nesliz; Ben Bulgarların Türk mezarlı- ğın: tahrip etmelerini menfur ve şirkin bulduğum kadar itiraf ede- yim ki bazı gençlerimizin Bulgar mezarlığa çelenk asmalarını da o nisbette abes ve manasız buldum Bulgardır. (Kardeş Bulgar mille- ti hariç) ve hâlâ kan davaları gü- denler için ise çelenk, mezara de- Zil, olsa olan araba dingiline asıla- cak fuzuli bir yağdanlıkdan fark- sızdır. O çelenge verilecek para i- le tramvaydan tramvaya atlamak suretile günde 30 kuruş kazanmak için hayatlarını dişlerinin arasına alan yalın ayak iki müvezzi çocu- ğa birer çift kundura alınsaydı, 1 yerinde bir iş yapılmış, hiç olmaz- sa hayır bir dun alınmış olurdu. Salâhaddin ENİS lardan menedilecek'er Küçük sanatların Türk vatandaş larına hasrı hakkındaki kanunun 16 hazitandan itibaren tatbik edi- leceği malümdur. Bazı kimseler bu sanatların hangi sanatlar oldü- ğunu bilmemektedirler. Bu sanat- lar şunlardır: Ayak satıcılığı; çalgıcılık; fo- toğrafçılık; berberlik mürettiplik; El iş E muavinliği; li ii ve pilotlu. ğu, Devlete veya vilâyetlere mer. but müessesat veya belediyeler ile | bunlara merbut tesisat hiz eri, Ecnebiler hangi sanat- Küçük sanatlar $ muvakkat işcilik; ka- ve tahliye işleri; şoför