27 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MEMLEKETTE tai Kasaba ticareti Oda ona) mü- him dilekler görüşüldü iz) KASABA, (Milliyet) saba Ticaret ve Senayi Odası se- nelik kongresini aktetti. e Oda Reisi du. Bu raporda geçen sene ki sene kongresindeki dilekler ve ne- ticeleri hakkında mufassal izahat ve- Hazretlerine ya e Kain Vol ei belediye dir edilmiş olmakla beraber, Salihli, in gibi civar vilâyet nın mutazarrır olduğu iddin edildi ve neticede bumun çuvalda on kuruş ola- rak tenzili veya mümkünse tamamen ilgası hususunun belediyeden temen- nisine ve fabrikalarla bazı tüccarların birleşme iddiasınm Ticaret Odasmca derhal tetkikine karar verildi. Diğer mühim dileklerde arazi ve emlâk öze in dilirmesi, İş Bankasınm kazada bir şu- be açması, arazi ve istihsal madde: | leri kıymetlerinin yarıdan daha aşağı- ya düşmesi hasebile bilhassa vaktile tahrir komisyonları tarafmdan için- deki damlara göre kıymet takdir edi- len bağ vergilerinin tenzili ve zürram rirai istihsalâtta kullandığı bağ dam- İarile kulelerinin bina © vergisinden muafiyeti, göztaşı ve sair zirai mua- lecatın muhtelif nispetlerde ve kont- rolsüz olarak memlekete ( ithalinin men'i ve enstitülerce tayin ve tespit edilecek nispetten fazla veya noksan maddeleri ihtiva eden mualecatın bağ lara ve mahsullere zararları pek faz- la olduğundan bunun âcilen ve ehem- miyetle mazarı dikkate alımması ve zi- rai istihsalâtta kullanılan göztaşı tu- tumbalarınn gümrük resminden mun- fiyeti gibi şeylerle çuval daralarının tayini, Odanm ve alâkadarlarınm men fenati için icabı olduğu üzere ticari vesaik ve senedatla ticari defterlerin Odalarca tastiki için Ticaret Odaları nizamnamesini teyiden ticaret kanu- muna bir madde ilâvesi ve (üzüm ve #aire mahsulâtı arziyenin — nizam ve intizamı tim için mahsulât üzerinden biç ğe alınmaksızın Odaların nezareti altın- da kazalarda borsamsı mahaller tesisi i hüsusattan ibaret o- Wp hararetli müzakerelerden sonra kongresinde müzakere ve kabulü su- çetile alkadarlarına arza ve önümüz deki haziran ayı içinde İzmirde top- lanacak olan muntaka Odalar kongre- sine murahhas olarak Oda Relsi Ha- san Şevki Beyin intihabına karar ve- rilerek tazimat telgraflarr çekildi ve kongreye nihayet Alevi maznunlar! Müddeiumumi tecziye edilmelerini istedi Beryamadan bildiriliyor: Geçenlerde bu civarda gizli âyin yaparlarken yaka lanan alevilerin muhakemesi çok şaya- a: dikkat safhalar arretmiştir. Müddei umumi muhakemede alevilerin Türkiye kamınlarma aylcırı hareket ettiklerinden bahs ile bunların mahkimiyetlerini iste miştir. Mazmunların omüafan vekilleri yözün- arasında perşembe t yemem ye Miele 2.» ae ve» İ dar ehemmiyetle tahkika başlamışlar Toplantının bir âyin değil bir nişan me edilen maznunların aile rabıtalarına | çok bağli Türkmen seneleri olduklarını biç birinin içki kullanmadığını, öyin ya | pıyorlar şeklindeki ikbaratın yalan ve | iftira olduğunu beyan ederek beraet ka- Kardeşini öldürmüş! BERGAMA — Kozan köründe | bir cinayet olmuş, Hamdi Mazide birisi birmderi Allied karısına göz koymuş, Ahmet te bunu hissedince kardeşini balta ile parçalayarak öldürmüştür. Ulukışlada dikilen ağaçlar ULUKIŞLA, (Milliyet) — Ba ay i- çinde kaza ve köylerinde yinmi beş bin ; dikilmiştir. Kasabadaki Dovlt ait Mamuvin evleri ve makine geta inşaatı ilerlemektedir. Ölüm cezası İki azılı katil idam ce- zasına çarpıldılar Giresundan bildiriliyor : Buranın ağır ceza mahkemesi çoban İsmail ve Osman isminde iki kişi hakkmda i dam kararı vermiştir. Bu iki adam Gi- m dali Boluda 15 sisan Yunaj > lin en za nümunelerini olan Yunus'un ihtifal gününü memnuniyetle kabul etmiş ve ilk coşkunluk istidadı ye çıktı; kuvvetli sesile söze baş- | ladı. Her kelimeyi tek tek ve uzun fasılalı söylüyor; kelimelerin ma- naları dinliyicilerin samiasmdan ruhlarına işlerken derin nüfuzlu nazarlariyle de bir taraftan halkı âdeta manyatize ediyordu. Yunus" un hayatı, felsefesi ve şiirleri, me- zarı hakkında lüzum gördüğü kı dar söyledi; alkışlar arasmda 8ö- zü Gerede muallimlerinden Mu- zaffer Şadi Beye bıraktı, Mukdim B. in bu hayırlı teşebbüs ve mu- vaffakiyetinden dolayı Bolu hal kı çok memnun ve müteşekkirdir. Şa yden sonra Merkez Baş- vket B, büyük Yunus” un birkaç şiirini okumuş ve iki sa- at süren ibtifal nihayet bulmuş- tur, Edirnede bir maçta Edirneden bildiriliyor: Halkevi ku- pax: için muallim mektebile lise ikin- ci takımları günü lâzım olduğu kar ve bu yüzden cuma günü birinci ta- kımlar arasında yapılması mukarrer olan maçı da menetmişlerdir. Hanım muhtar Kütahyadan bildiriliyor: ire İ birkaç saat mesafede olan Örencik yünde muhtar intihabı yapılmış, ine cede muallim Cemile Hamam köy muh tarı seçilmiştir. Otur: Vak'a failleri hakkında pek şiddetli davranılacaletır. ğ istikraz BALİKESİR, (Milliyet) — Dahili istikraz tahvilâtı satışı burada hara» retle devam etmektedir. Halkevi ta- rafından bu yolda konferanslar tertip edilmiştir. İlk konferansta fırka vilâ- yet idare heyetinden Rifat Bey Erga- ni hattı ve dahili istikrar üzerinde müdellel: izahatta bulunmuştur. İ Meydan kavgası l MERZİFON — Karmanlar ma- hallesinde oturan Timurcu ve Ku- tucu oğullarının çocukları arasın. İ da bir kavga çıkmış, bu çocuk kav! gasına büyükler de iştirak etmiş, neticede 4 kişi yaralanmıştır. Ti- murcu oğullarından Ali Rızanın Yarası çok ağırdır. Hayatı tehlike de olan Ali Rıza Amasya sine kaldırılmıs, vak'a Bakkında “ adli tahkikata başlanılmıştır. | İlngilterenin müracaatı HARİCİ ANADAN Yİ HABERLER Ambargo kondu! İktisat konferansı 12 haziranda toplanıyor | İMühendisler hakkında! LONDRA, 26 (A.A.) — Avam Ka- marasmda Moskovada İngiliz mühen disleri haklırnda yapılmış olan rmuha- keme dolayısile Sir John Simon, Thor anton İehinde vukubulan müracaatın cuma günü yapılmış olduğunu ve vak mitesi tarafından tetkik tasrih etmiştir. Mumaileyh, İngilteye avdet etmiş | olan dört İngiliz mühendis ile pazar- tesi günü yapmış olduğu mülâkat ne- ticesinde kendilerine karşı serdedilen ittihamların esassızlığına kanaat cttir- miş olduğunu ve binaenaleyh İngilte- re hükümetinin bu meselede takip et- miş olduğu hattı hareketin muhik bu- edileceğini mevsimsiz olacağını, baasınn henüz hapishanede bulun- | makta olduklarını söylemiş ve muha- lefet reisinin sarar etmesi üzerine mü- | zakeratm yapılıp yapılmıyacağına bü kümetin karar verebileceğini ilâve et- miştir. LONDRA, 28 (ALA) — Rus ithalâ tı üzerine bugünden itibaren ambar- 30 konulacaktır. Bahri konferans | Hinsüm B.in reisliği al. | tında mesaisine başladı ATINA, 26 — Balkan bahri konfe- | ransı M, Papanastasyu'nun reisliği al- | tında açılmıştır. Yunan murahhasla- rmdan M. Filaktopulos, söylediği kı | sa bir nutukta konferansın maksad anlatarak miştir. Dün akşam Yunan Armatörler Birliği konferans reisi Hasan Bey ve Türk murahhaslart şerefine bir ziya- fet vermiştir. Ziyafette nazırlardı bazı zevat ta hazır bulunmuş, sa: mi nutuklar söylenmiş ve mütekabi len şerefe içilmiştir. ATINA 26 — Balkan bahri konfe- ransında Türkiyeyi temsil edecek Ha- san ve Ruşen Eşref Beyler İtalya va- purile Pireye vâsıl olmuşlardır. Yunan heyetinin reisi M. Papanastasyu va- iderek büyük samimiyetle ken- istikbal etmiştir. Hâtan Bey | vapurda kendisini karşılayan Yunân gazetecilerine pek çok dostu ve Bal- kan ittihsdı fikrinin kendisile 'muta- bık mürevviçleri bulunan Yunan pay- tahtında bulunmalarından pek büyük sevinç duyduklarını böyan etmişler- Hasan ve Ruşen Eşref Beyler Yu- nan hükümetinin wisafirleri olacak- lardır. Romanya kıa'ı Belgrata gidecek BUKREŞ, 26. A. A. — Roman- ya kralı Karol, beraberinde prens Michel , M. Titolesko ve harbiye nazırı bulunduğu halde'25 mayıs- ta Belgrat'a gidecektir. İtalya kralı Tobruk'a çıktı TOBRUK, 26. A. A, — İtalyan kralını Bengazi'ye getiren Savoia yatı yanındaki Vivaldi ve Mosto kruvazörlerile birlikte dün Tob- ruk İimanma gelerek demir | nt- mişter. Kral refakatinde nazır M.de Bono ile mareşal Badoglio ve Je- neral Graziani olduğu halde sa- bahleyin karaya çıkmıştır. 10 kilometre uzunlu- ğunda köprü VENEDİK, 26. A. A: — 228 göz lü ve on kilometre uzunluğunda bir köprünün açılma resmi yapıl- mıştır. Bu köprü, göl üzerinden Venediği karaya bağlıyacaktır. Sofyada siyasi bir cinayet daha! SOFYA, 26. A.A. — Mibailof taraftarlarından Kotzeff, bu sas | bah Sofya tabanca ile öldürülmüştür. katil tevkif edilmiştir. Bunlar O. R.LM. teşkilâtından Kotzeff'i | öldürmek için emir almış oldukla | rını söylemişlerdir. Çin Türkistanında kıyam NANKİN, 26. A.A. —Çin- Türkistanındaki kıyam, Tihua e- yaleti merkezinin kiyamcılar tara fından işgali üzerine son haddini bulmuştur. Hing-Hsu-Yen — eyale- | ti velinmumisi, okiyamcılar tara | fından azledilmiştir. ? sevelt ile Mac Donald dünya i İ konferansmm 12 Haziranda açılmı Mac Donald bugün dönüyor. İngil. VASŞİNGTON 26 (A.A.) ısat için itilâf etmişlerdir. Diğer haber alındı rikan konus selesinde de anlaşmışlardır. Harp olursa Amerika ne yapacak VAŞINGTON, 26 (AA,) — M, Roosvelt ile M. Mac Donald dün bir inat Beyaz sarayda görüşmüşler ve birçok defalar müşaverelerini değiştir mişlerdir. Dün M. Roosevelt ile ecnebi devlet adamları arasındaki den Amerikanın harp tehlikesi takdirinde Paris misakını imza etmiş olan devlet lerle teşriki mesai etmesi mürlcün ol- duğu neticesi çıkarılmıştır. 15 Haziran taksiti VAŞİNGTON, 26 (A.A) M. Mac Donald, dün ayan azasından M. Robinson ile görüşürken İngiltere geçen kânunuevvel taksitini çok bü- yük bir gayret sarfederek ödemiş ol- duğunu ve fakat 15 haziran 1933 tak sitini hiç bir veçhile ödemek kudreti- ne malik olmadığını söylemiş görüşme, bilhassa demokrat liderine, M. Roosevell'in bu taksitin tehiri lit etmemiştir, Çünkü geçen seneki büt- çede de böyle bir madde yoktu. Roosvelt tehire razı olacak mı VAŞİINGTON 26 A.A. — Borçlar hakkındaki İngiliz - Amerikan tebli- imdiye kadar pek faz dilmemiz olduğunu göster- b itin, kongrenin nakit me selesinde kendisine bahşedeceği geniş salâhiyetleri kullanarak 15 haziran taksitinin tediyesinin konferans niha- müsaade etmesi imkân dahilindedir. Amerikan ve İngiliz mütehassısla- ingtonu terket- ciheti teyit et | Ross'ın cuma günü Vi meğe karar vermesi mektedir. Fransızlarla görüşmeler VAŞINGTON, 26 A.A. — Dün sa Amerikalı İtere haziran taksitini veremiyecek İ tinde Sovyet Rusya merkezi icra ko- | M. Roosevelt tarafından M. Herriot'ya tevdi edilmiş olan konferans programı- İ nın tetkikine girişmişlerdir. Bu program, Cenevre'de hazırlanmış olan rüzakerat ruzhamesini tadil etmek tedir, Bu tadilat Amerikalıların düşün- eelerine uygun gelen tadilâttır. Fransız ve İngiliz heyetleri azaları M. Hull tarafından Frnasız İngiliz ve Ka- nada murahhasları şerefine verilmiş 0- lan ziyafetten istifade ederek temasa gir ? mişlerdir. Dün neşredilmiş olan tebliğe rağmen İngiliz murahhasları, obugün öğleden sonra tekrar Amerikan o mütehassısları ile Ji my a Bu görüşme M. Roosevelt ile M. Mac olacaktır. giliz lirası arasındaki nisbeti tayin hu. susunda şimdiye kadar ittifak deme vi Dün ittihaz edilmiş elan karar, bir memamikame İn şüphesiz Londra konferansı i kadar dolar ile normal Rus donanması —ee— İtalyaya yeni kruva- zörler ısmarlanıyor LONDRA, 26.A. A. — Mosko- va'dan gelen haberlere göre Sov- yet Rusya hesabına İtalya tezgâh- larında harp gemileri inşası mak- sadile Rusya ile İtalya arasında müzakereler yapılmaktadır. Bu müzakerelerinin ve bu me- yanda bilhassa mecmu hacmi 3.800 ton olan tahtelbahirlere ait olanlarının oldukça ilerlemiş ol- duğu söylenmektedir İnşa edilecek diğer gemiler 4 Aras'ın ataşenaval sifatile Roma- ya gönderilmesinin bu sebebe ma tuf olduğu söylenmektedir. 2 geli Bir İtalyan tekzibi ROMA, 28. A. A. — Bazı ecne- bi gazeteleri, Bulgaristanın Var- na, Burgaz limanlarından Maca- ristan için İtalyadan © gelen silâh hamuleleri geçtiği işan etmek tedirler. Bu haberler temamen a- sılsız ve uydurmadır. IRusyada ekilen toprak MOSKOVA, 26. A. A. — Bütün Rusyada bu sene 13 milyon 851 bin hektarlık toprak ekilmiştir. Geçen sene ekilen toprağın mikta rı altı milyon 443 bin hektar idi. Yeni Fransız teklifleri İstişari konferans kararlarının | reye konulmasını istedik CENEVRE, 26 A.A. — Silâhları br- rakma konferansı umumi komisyonu, dün saat 15,45 te tekrar mesmisine bas” tamıştar. mümessili, İngiliz. projesin- nevi tadil yapması önemi > ALA, e Merve m ki ahkâmınm ihlâline ve gerek istişari konferansın ictiman daveti usulüne dair bir takım tadil tekliflerinde bulunmuş- tar. Nihayet Fransız heyeti, kat'i tadil İiflerinde bil olmıyan zn bu tape kai naza» DE EE irem böliirdikderi zaman bu basamtaki tilirlerini bildirecektir. a Fransa, siyasi komisyonun mapa i çin mütekahil bir yardım müzakı tenzil etmek maksadiyle ihdasıma karar ver- miş olduğu mahdut komite teşekkül et- | | zen ZON5 Kaçakçı Karşı Hükümet M bir lâyil ANKARA, 26 ( mü elyesm mer'i « men'ine dair olar eyyedeleri çok zay bir ve müsadirlere sine dair kanımda ması nazarı itibara alınarak hükü” met meclise bir lâyiha vermişti. B€ löyihanın yerine konulmak üzere hi kümeiçe yeniden hazırlanan biz lâyf ha bugün Meclise verilmiştir. Samsun sahil demir- yolları alınıyor ANKARA, 26 (Telefonla) — Sam sun demiryollarının hükümetçe satı alınmasına ve bunun için Maliye büt çesine münakale suretile 130 bin lie konulmasına dair hükümet Meclir€ bir lâyiha vermiştir. Bu lâyihaya gö re tasfiye halinde bulunan Samsun sahil demiryolları şirketinin hazin ve devlet demiryollarından maadf hissedarlarına eritmek üzere tasfiye heyeti namına 130 bin liranın tese yesi ile mezkür şirketin malı olan de- miryolu hattının teferrüatı ile devle" te mal edilmesine ve bu şirket tara fından hazine kefaletile istikraz edi lip hazinece ödenen paranın şimdiye Kâzım Pş. Hz.nin teklifi ANKARA, 26 (Telefonla) — hkesir meb'asu Kâzım Paşa nar dahili Temsil tahslsatı ün 26 (Telefonla) — yada bulunan ataşemiliter ve ik 'ninin temsil tahsisatlarına zam yapıl- masına dair lâyihayi Bütçe encümeni kabul etmiştir. Teklif kabul edilmedi ANKARA, 26 (Telefonla) — Ver- gilerin kolayııkla toplanmasına dair Kastamonu meb'usa Hasan Fehmi Be reddine sebep teklif, len hususattan bir kısmının mevzuatı hanuniyemizle kabili tetif görülmeme si ve vergilerin alınması usullerinda w İahat yapılması esasen Maliye vekâ. letince derpiş edilmekte olduğudur. | Uzaklık ve pahalılık zammı ANKARA, 28 (Telefonla) -— Tes- dül kanımıma merbut 2 numaralı cet- vele ithal edilmiyerek maaşları bu ka nun mevzuu haricinde kalan memur- lara uzaklık ve pahalılık zammı ve- rilip verilmiyeceğinin tefsiri hakkın- daki hükümetin tezkeresi Maliye en- .cümeninde müzakere edilmiştir. Encü- men bunlar hakkında yeni bir kanun tedvin olununcaya kadar daimi hük- me binden mütsakıp senelerde de ve- rilmesi ve fevkalâde tahsisatlarda ol- duğu gibi bu zamlar hakkında da ay- mi muamelenin tatbikına devam edil- mesi kanunun zaruri ve ihmali caiz olmayan icabından addetmiş ve mesa- leyi tefsire mühtaç görmemiştir. Harp gemilerinin tamiri için ANKARA, 26 (Telefonla) — Göl- cühte harp ve yardımet harp gemile- rinin tamiri idare ve barınmaları için yaptırılacak liman ve tersane hakkın. daki lâyihayı bütçe encümeni kabul et iş ve heyeti umamiyeye senkedilmi. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 26 (A.A) — C.H. Fw- karı umumi idare heyeti dün ve bu- gün toplanarak intihap işlerinde fır. ka idare heyetlerince yapılacak yok- lamalara dair hazırlanan talimatna- menin müzakeresi bitirildi. Mersin vi- lâyeti kaza heyeti ile, Kırklareli vilâ- yet idare heyetinin yeni seçilmeleri tetkik ve tasdik edildi. Kastamonuda umumü vilâyet meclisi encümen seçimi etrafındaki ferka çar lışması üzerine gelen şikâyetlere ba- kıldı. Kötahyaya, umami idare heye- ti azasından Esat Beyin gitmesi harar laştırıldı. Ankarada gürbüz çocuk müsabaknsı ANKARA, 26 (A.A.) Bugün Himayeietfal cemiyetinde Gürbüz çe- cak müsabakası yapılmıştır.. Bir ya- olan çocuklar arasında bi- ü rdoğan Bekir Sıtkı, iki ya sından üç yaşına kadar çocuklar #ra- Tandaki birinciliği Gülen Hakk, öz yaşından altı yaşına lar arasında da birinciliği Günter Emin kazanmıştır