27 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

27 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Fenerbahçe Hakkında.. Bizde spor o kadar zavallı ki acı- mamak elden gelmiyor. Bunda en bü- | yük âmil hiş şüphe yok ki ini biç düşünmeden garezkâr kaydeden spor muharrirleridir." Bil meyiz ki neden Cumhuriyet gazetesi- nin spor muharriri bey her | fırsatta Fenerbahçeye çatmaktan, hücum et- mekten kendini alamıyor. Yirmi beş senelik bir çarpışmadan sonra Türk fudbol tarihine büyük zaferler kay- detmiş sırf şahsi gayretlerile Türk sporuna mükemmel bir sdat kazan- dırmış olan bu yuvaya neden ve ne i- çin bu kadar hücum ediyorlar? Bu muharrir beyin Fenerbahçe için yaz- dıkları her yazıyı okuyanlar ne kadar garezkârane olduğunu hiç şüphe yok ki teslim ederler. Yazdıkları yazılar dikkatli okunacak olursa gülünç nok- talara tesadüf etmemek mümkün de- gil. Cumartesi günü çıkan Cümhuri- yete Fenerbahçe — Süleymaniye maçında ne kadar yanlış (noktalar duğunu kaydetmeden geçemiye- e Muharrir Bey kendi fikirlerine bakılırsa sarı lacivertlilerin bu maçı hakemin lütfu ihsanile kazandıkları: nı iddia ediyorlar. 1 — Fenerbahçe lehine verilen penal- tinm penaltı olmadığını kâydediyorlar, belki değildi. Fakat Fenerbahçe lehine olan diğer Yanmlkları niçin kaydetmiyor- lar? Onları kaydetmek işlerine niçin gel miyor.... 2 —İkinci gölden behsederlerken bu golun itirazları mucip olduğunu ve gene hakemin tarafkirliğile gol ad- dedildiğini — yazıyorlar. Hiç şüphe yok ki kalenin pek yakınınde bulunan hakem bunu muharrir beyden daha iyi görmüştür. Eğer Süleymaniye ka- lecisi sportmen bir gençse bunun da gol olduğunu teslim eder. Bu golden sonra hakemin Süley- maniyenin en iyi oyuncusunu dişarıya ını ve Süleymaniyeyi on kişi bıraktığını yazmak garabetinde bulu- nıyorlar. Burada öyle zannediyorum ki spor muharriri Bey maçı takip et- miyorlarmış. Ruhi birinci golden son- ra hakemi protesto mahiyetinde ola- k olarak kabul etmedi. Burada spor | muharriri beye beynelmilel nizamna- meyi okumalarını tavsiye edeceğiz. Orada da hakeme haber vermeden çıkan bir oyuncumun tekrar giremiye- ceği kayıtlı olduğunu muharrir bey bilmiş olsalardı muhakkak ki bunu yarmınk gârabetinde bulunmuzlardı. 3 —İkinci golden bahsederlerken bu golun fudbol tarihine geçecek ka- dar bariz bir hofsayitten — olduğunu bildiriyorlar, Eğer muharrir beyin bu satırlarını buraya alacak olursak ne kadar gülünç olduğu anlaşılmış olur (Fenerbahçe ikinci golunü de yap- mıştı. Bu gol fudbol tarihine geçecek kadar bariz bir hofsayitten olmuştu. Top Süleymaniye kalesine havale e- dildiği vakit iki Fener muhacimi bir- den Süleymaniye kalesine fırlamışlar- dı. Bunlardan biri kalenin içine gire- rek kartulan topu bir baş darbasile kaleye sokmuştu. Bütün seyirciler ta- rafından görülen ve umumi bir itira- za uğrayan ba hofsayit © vaziyetine rağmen hakem gol karârı vermişti) | Şu da gösteriyor ki muharrir bey bof- sayit ne demek olduğumu da bilmiyor. | Ve bu kaideye de tamamile bigâne- | ii Kaleye fırlıyan iki Fener muha. | iminden birisinin top kalecinin elin. şim kurtulması üzerine besile gole tahvil edildiğini ten sonra bunu fudbol tarihine geçe- cek kadar bariz bir hofsayit olduğunu yazmak büyük bir acemiliktir zanne- deriz, Havale edilen topa hücumda hofsayit aramak © kadar gülünç bir şey olur mu? İşte bu yazılar da gösteriyor ki mu. harrir bey ber ne olursa olsun Fener- bahçeye garezkârlığınm verdiği te- sirle hücum etmekten başka bir şey yapmıyor. Şimdi soruyoruz bu muharrir bey e gibi bir emelle Fenerbahçeye hür cum ediyor. Ve bu hücumlarma ne zamana devam edecektir. Y. nız şurasını söylemek isteriz ki lan yazılar gülünç. Ve cehaletin es8- vidir. Bir daha Yazı yazarken kendi- leri bilmiyorlarsa etrafında bulunan- lara sorsunlar ve yazıları öyle yazsın- ır. Bilmemek ayıp değildir. Bilmedi. sormak herkese & edilen bir haktır. eğim İİ ŞEN Fenerbahçe genç takımı ile Voleybolcuları şampiyon Yarın Fenerbahçe sahasında Cümhu- yet turnuvasma devam edilecek ve üneğeiçi Beşiktaş Vefa, : »por takımları karşılaşacaktır. Bu şam- piyonu maçlarını yazarken, hatırımıza bundan bir hafta evvel Akşam sinde çıkan bir yazı geldi. O yazıda Akşamın spor muharriri bey diyordu — Fenerbahçe, yalnız fudbol sinde temayiiz etmiş, fakat diğer spor şubelerinde meşgul olmamış bir klübü. müzdür. İyi muharrir Bey öyle zannediyoruz , ken İc değil, fa- vi alâkadar» memleketteki, sporlarla, bi- idi, Fenerbahçe ile Beşiktaşı kıyas ederken, aradaki far- Milli takım çalışırken Sofyada Bulgar milli takımı İle karşı- aşmak için bir haftadanberi çalışan mil. KR takım namzetleri yarın Kadıköy Fe- nerbahçe sdadında Vefa ile bir oni maçı yapacaktır. Biz bugün bu satırlar da milli takım hakkındaki düşünceleri- mizi yazmak istiyoruz. Daha bu temas mevzubahs edildiği bir buçuk ay evvel de yazdığımız gibi milli takım bu şe ag çalışma tarzı Sine e a « Evvelâ kluplerimi: Ml alarak fikrimi: ek yeğ Meselâ Fenerbahce bu sen: şampiyo- nanın en başında gidiyor. Takımın şam- Piyon olmak ihtimali fazladır, yalnız mevsim bidayetinden biyüne (kadar, Fenerliler muhacim hatlarmın sağ iç mevkii için bir oyuncu bulamamışlar. dı. Alâeddin'in Ankara'ya nakletmesi ü- zerine, boş kalan bu mevkie, bugün için beş takımı olan Fenerbahçe klubu mü- kemmel bir sağ iç bulamıyor, mütema- diyen oyuncu değiştiriyor. Buna benzer, Beşiktaşmda (o muavin battı da aynı kabildendir. Bu kuvvetli takımımızda muavin hattıda Feyzi aya- rında iki oyuncu bulamamaktadır. Bun- ları yazdıktan sonra sadede gelelim. İlk yazımızda dediğimiz gibi, Türk milli takımı oyuncuları bilhassa, lik maç- | larınm nihayetine yaklaştığımız bu stra- larda munyyendir ve ancak bu gençleri bir araya toplayarak, teşkil edilecek sıl takımı çalıştırmak lâzımdı. Federas- yon kaleci mevki için tam dört genç da- vet etmişti. Aceba bizce malüm olan bu- oyuncuların bilgileri az bir müddet zar- | fında vaziyetlerini tebdil edecek bir ça- lışmaya me tâbi tutulacaklardı tabii ha yır.. Ve bu dediğimiz, bugüne kadar ay- nen tatbik edilmiştir de Geçen | pazar günü Galatasaray takımı ile bir egzer- sis yapan milli oyuncularımızı gördük, sakatlanmamak için topun üzerine git bu bu oyun geliyorsa © günkü on bir kişilik talcımdan ancak iki üç adedini almak, diğerlerini ise milli takım hiricinde bırakmak lâzımdır. Ba oyuncuların sakatlanmamak için bu su- retle oynamaları elbette | kluplerinin menfentleri icabındandır. Saniyen milli tamda oynamak, veya düşünüldüğü zaman, sağ açık mevkii i- gin muhakkakdır ki, Niyaziden başkası göz önüne gelmiyor ve bugün için, Ni- yazinin formunun fene olmasma rağmen ini dolduracak, maateessüf baş ka yoktur. Şu hâlde bir mevki i- çin bu kadar hariç bir fikre sahip olduk. j mirden ve Ankaradan Odavet edillen tan sonra, artık üç dört oyuncu davet etmek bilmeyiz ki ,ne dereceye kadar doğrudur. Dört kaleci de ayni kabildendir. İz- ve Vasfi Beylerden yalnız. avin için bilhassa, lâzım olan o Nazmi, nin gelmemesi milli kadromuz için cid- den bir boşluktur. Bugün yapılması en kuvvetli bir ihtimal olarak ümit ettiği. miz Türk milli talarmı ancak şöyle ola bilir, Hüsam Lütfü o Yaşar Cevat Nihat Feyzi Niyazi Fuzaffer Zeki Şeref Fikret Bu takımdan Hüsamettinin mevkiin - de Avninin ismi de mevrubahs olabilir ve bu iki milli kalecimiz birer oyun oy. | niyabilirler müdafaada Lütfünün yan da Yaşarın oynaması kadar tabii hiç bir şey olamaz. Hüsnüden muhakkakdır ki, daha çok seri olan Yaşar, milli takımı sağ müda- fil mevkinin en değerli bir oyuncusu- dur, Muavin hattında, Nazminin yoklu- ğu ile Salâhaddinin de imtihan münase- betile seyyahate ademi iştirüki karşısın. da en kuvvetli şekil şüphe yokki budur. rının itiraz etmeleri kuvvetle bulunan sağ içte hakkıya yer verilme mesine gelince, Beşiktaş takımında ken- disine mahsus oyunile temayüz eden bu gencin şimdilik milli takımda oynatıl- masma olanca kuvvetimizle itiraz ede riz. Yapılan tecrühelerde de muvaffak alamıyan hakkının yerine Muzafferi oy- natmak daha makuldur. Sol içte Şeref | ve 20l açıkta Fikret oynamak şartile, | bu cenah içinde münakaşa yapmak dahi zaittir. Bizim arzu ettiğimiz bu takımın da belki itiraz edebilecek bazı tarafları r, bununla beraber bizim asıl is- şimdi yunda, Türk fudbolunu temsil edecek- leri söylenmeli onlar da | taşıyacakları vazifenin ağırlığı karşısmda vaziyetleri- ni tesbit etmelidirler. Yoksa seyyahatin arifesinde gazetelerde bir ilânla, filân Gilün beylerin Sofya'ya gitmeleri karar- laştırılmıştır denilecek olursa, bu defaki, seyyahatin de mağlubiyetten başla bir ini şimdiden beyan ©- Serize Hâl böyle İka, KAİ enli alada israr etmek çok yanlış bir yoldur. Unutmayalım ki, 1928 olimpiyadı. i- Prag seyyahatini tenkit edenler, ne ya ripdir ki aynı hatayı bugün & kendileri irtikâp ediyorlar. 1933 Müsabakamıza Gelen cevaplar Şehremini tramvay enddesi 167 No. evde Sevim ve Hadiye Hanımlar. Tahmin ettikleri takım; Hüsamettin (E), Yaşar (E), Hürü (B), Carat CE) Nihat (Ğ), Fikret (F), Niyazi (F Hakkı (B) Zeki (F) Salsh (ls) Est | «B). lee İm yurdundan Orner Lâtfü Bey. Tahmin ettiği takım. Avni (G), Hüsnü (B) Lütfü (Iz), Cavat (F) Nihat (G) Nazmi (İz), Ni yazi (F) Hakkı (B) Zeki (F) Şeref CB) Tahmin ettiği takım. Avni (G), Hümü (B) Lütfü (iz), Cavat CF) Nihat (G) Feyzi (B), Meb- met (G) Muzaffer (F) Zeki (F) Fikret <F) Esref (B). By - Şişli idman yurdundan M. Reşat Bey in ettiği iş Hüsamettin (F), Lütfü (İz) Hüscü (B), Cavat CF) Nihat (G) Fikret (F) Niyazi (F) Hakkı (B) Zeki GF) Salâh (15.) Eşref (B). Üsküdar Ihsaniye Etempaşa sokak 54 No. hu hanede Muhteşem Bey tah- | minettiği tal: Avni (G), Hüsnü (B) Lâtfü (Iz), t CF) Nihat (Ğ) Fikret (F), Niya- zi ÇE) Selâh (ls.) Zeki (F) Şeref (B) Eşref (B). Üsküdar İhsaniye Etempaşa sokak 54 N. hu hanede Kadri Bey. Tahmin et- tiği takım: Sadri (B), Hüsnü (B) Yaşar (F) Cavat (F) Nihat <G) Fikret CF), Niya- zi (F) Hakkı (B) Zeki CF) Şeref (B) Eşref (B). Harbiye Hp. No, 55 Vavit Bey. Tah- main ettiği tal. Ayni (Ğ), Samih (1.) Hi Semi (V.) Nihat (G) Fikret CF), Salâh | Cs.) Hakkı (B) Zeki (F) Şeref (8) Eşref (B). Kadıköy Mandıra sokak No. 40 da İ, Şeref Bey. Tahmin ettiği takım. Hüsamettin (F), Yaşar (F) Lötfü iz), Cavat (F) Nihat (G) Fikret (F) Niyazi (FE) Salâh (Is) Zeki (F) Mu- zafer CF) Eşref (F). Harbiye N. 5. Tahmin ettiği takım: Avni (G), Lütfü (İz) (B), Cavat (F) Nihat (G) Feyzi (B), Niya- zi (F) Hakk: (B) Zeki (F) Selâh Cs) Fikret (F). Seyrisefain futbolcularmdan Ali Bey. Tabmin ettiği takım: Avni (G), Lütfü (Iz) Hüsnü (B) Cavat CF) Nihat (G) Fikret (F), Ni re “2 şömme (is) Zeki (F) Şeref (B) ri lisesi 9 uncu sınıf Orhan İbra him; Bey, Tahmin ettiği takım; Avsi (G). Hüsnü (B) Lütfü (Iz), Cavat VE) Nihat (G) Fikret (F), Niya- zi (F) Hakr (B) Zeki (F) Şeref (B) Eşref (B). kın, Başiktaşa değil, fakat Fenerbah- Kadınlar da Atletizme çalışıy or. Resmimiz gülle atan bir Alman kadın sporcuyu gösteriyr. Şenin lehine olduğunu anlamış olur- larda; arası gelmişken kaydedelim. Fenerbahçe klübü bugün tam mâna vi $u yazdığımız sporlarla meşgul- ar: Fudbol, Atletizm, voleybol, deniz- silik, avcılık, tenis ve şimdilik tatil e dilmiş boks ve güreş kısımlarında uğ- raşmaktadır. Buna mukabil Beşiktaş ise, Fadbol, atletizm, voleybol, güreş, boks, flure şubelerinde Ki vu. nutmamak lâzımdır ki, Fenerbahçe- nin memlekete hediye ettiği tenisçile- ri, yalnız kluplerine değil balkanlarda yapılan birinciliklerde memleketimize birincilik kazandırmış, şerefli bayra- ğımızı Beşiktaşlı arkadaşları Enverle De Mİ direğinde | dalga- landırmıştır Beşiktaşın bugüne kadar hiç meşgul olmadığı denizcilik saha- sında ise gene memlekette bu sporun canlanmasına yardım eden bu sporla ee önlü İğ deği büğlniüye dilan | bul ikinciliğini muhafaza eden gene Fe- nerbahçedir Geçen cuma günü Beşik- taşlı rakiplerini meğlup ederek şam- pıyon olen Fenerbahçe voleybolcula- rı da bu urkadaşm, O Fenerbahçede gayri mevcut olduğunu zannetöği spor şubelerinden birisidir Yazıma nihayet verirken ilâve edelim ki, bu muharrir bey bir klübü- müzü yükseltmek isterken, diğer ta- raftan ötekini hırpalamak ne derece. ye kadı. doğrudur eme Şurası soahakkakın ki, Mu taarilelinte Fe nerbahce ne kadar lâzım ise, Beşik- taş ta hattâ her hangi diğer bir klüp- te o kadar lâzımdır Biz yalnız Fener çok şubelerinde karşılanmasını arzu etmiyor, bunların karşılarında daha Mei Panel | yonun bu hususa nazarı Şark şimendiferi (Başı 1 inci sahifede) | yorlardı, netice itibarile şirketin yüzde 25 navlun ücretlerinde ten zilât yapması lâzım- geldiği nok- © Silt maçları Yarın Fenerbâhçe sahasında şilt maçlarmdan İstanbulsporla, Reyler- beyi karşılaşacak. Fenerbahçe genç takımı da Beşiktaşla yapacağı maçtan sonra mağlüp dahi olsa şampiyon O | lacaktır. Bugüne kadar on bir maç yapan Fener genç takımı bu maçlar- dan hepsini kazanmış yalnız bir tas Desinde küme ikincisi Kasımpaşa ile berabere kalmıştı. Kendilerini tebrik leriz Cevat gidemiyecek Milli takımımızın en kiymetli sağ hafı Cevat maatteessüf bu seyahate iştirüke, edemiyecektir. Buna sebep te Cevat”, ssbabı hususiyesinden ileri geldi; haber aldık. Federas- celp ederiz. . tasında birleşiliyordu. o Raporla beraber bu noktanm da İktisat Vekâletine bildirilmesi kararlaştı- rıldı. Yumurta raporunu tetkik eden komisyön raporun aynen Vekâle. te bildirilmesini talep ediyordu. Kabul edildi. Bundan sonra Oda- lar birliği kongresi raporuna ge çildi. Encümenin “teşkili veçhile İstanbul Ticaret odasmın (İstan- bul mmtakası Odalar birliği mer- kezi? vazifesini görmesi kabul e- dildi ve kongre dağıldı. Vekâlet tetkikat yaptırıyor Aldığımız malümata göre, İk- tisat Vekâleti sınm © tarifelerinin ehemmiyetle | tetkikine karar vermiştir. İstanbul Ticaret müdürlüğü bu | hususta derhal Şark demir yolları tarifesi ve Trakya iktisadiyatı ü- zerindeki tesirlerini mur edilmiştir. Ticaret ğü bu işi bütün vesaitile ve mek telif sahalardan en kısa bir za- manda tetkik çdecek ve neticeyi İktisat Vekâletine bildirecektir. İ türlü korunma çarelerine vakıf oldukl! İr İ| tecasir olurlar. Sivil ahali ise korunma | sin ersafını tanmnamız lâzımdır. Çünkü ! 933 varidatı 40 milyon lira tahmin e- Zehirli gaz maskesi fabrikası (Başı 1 inci sahifede) dekinden daha vahim ve korkunç ola | | caktır. Millet harbi Çünkü cephede bulunan ordular her in zehirli gazlardan nispeten usullerine vakıf olmazları çok fazla telefat verecekleri mubakkaktır. Tayya- veler, son zamanlarda çok tekâmül ot- miştir, Beş ton kaldıran tayyareler yapıl maktadır. Ekseriya cepbe gerilerine tay yare vasıtasile gaz atılır. Bir memleket üzerine gaz atılması orada müthiş bir panik husulüne sebebiyet vereceğinden kimse kimsenin imdadına yetişemez. “Ayni zehirli havayı teneffüs etmekte olduğu için herkes tabiatile kendi başı nm çaresine bakacaktır. Harpsız geçen zamanlarda zehirli gazların tesiri hakkında herkesin umu mi bir malümatı bulunması ve korunma gezelerine vakıf alması b ati bir mese- Herkese bir maske | Bütün dünya memleketlerinde, çocuk lara varıncaya kadar 2: az maskesi | talimleri yapılmaktadır. Orada, hemen herkesin bir maskesi vardır. Rusyada maskesi olmayan adam, mendili olma- yan adam kadar azdır. Darülfünun ba hususta vazifesini yapmaktadır. Açılan konferanslarda gazları tanıtmak için, gazların umümü evsafı hakkında | halkı tenvire çalışıyoruz. Müteakip kon feranılarımızda tanımış olacağımız bu gazlardan korunma çarelerini ve maske istimali usullerini göstereceğiz. Müm- | kün mertebe filim ve projeksiyondan | istifade ediyoruz. | İlerde zehirli gazlardan korunma u- | sullerini ve zehirlenenlere karşı tatbik edilecek kurtarma usullerini gösteren bir broşür neşretmek niyetindeyiz. Şim- diye kadar keşf edilen zehirli ların adedi 100 ü mütecaviz ise de harbı u- mumide bunlardan yalnız 20 - 25 tane- si tatbik edilebilmiştir. Bu müthiş düş- mandan korunmak için bötün bu 25 ga- gazların cins ve tesirine göre korunma usulleri değişir. Zehirli gazları tesirleri ne göre başlıca beş kasma ayrılır: 1 — Gözyaşı getiren ve gözleri ya- kan sazlar (Brom aseton. Ksilit bromür, Klorasetofenon ve saire). Bunlara beyaz salij gazları denilir. 2 — Yeşil salip denilen gazlar. Bun lar boğucu gazlardır. Teneffüs edilince akciğerlere tesir eder. Öksürtür. Kan ve köpük kusturarak öldürür. Klor, for- gen, klorv - pikrin denilen müthiş zehir Hi gazlar bu sınıftandır. 3 — Mavi salip gazları. Bu sınıfa da- hil olanlar arsenikli gazlardır. Boğazı ve genzi yakarak aksırtır, çene kemik. lerini ve dişleri ağrıtır ve dimağa tesi ederler. Bu gazlar maskelerden geçtiği için bunlardan maske ile de korunmak kabil değildir. Maskeli bir insan, üze rine mayi salip gazı atıldığı vakit, ak- sırmanın tesirile maskesini kendiliğin- den çıkarıp atmağa mecbur olur. Onun için bu gazlara maske attıran gazlar denir. Maske attıran gazların başlıcala- rı şımlardır: Etil arsin dikloryoz. Buna “Dik” gazı denilir, Bir de Fenarzesin klorür vardır ki buna da damsit denilir. Bundan manda difenilarsin klorür ve difenil arsin siyanür denilen gezlar var ki barplerde klark 1, klark İl namı ve rilir. Sarı salip gazları. 4 İnhisarlar geliri (Başı 1 inci sahitede) memnuniyet olmaklaberaber satışların artmasile memlekette tütün mahsulü- | ön idare tarafımdan daha fazla mik- Jarda satın alınmasını intaç etmek noktasından da faydalıdır. Encümen iştirak ve propaganda mad- desi olarak istenilen 100 bin lirayı 20 bin liraya indirmiştir. Bundan mak- | sat idarenin memleket haricin. | propagandalar faydaları âşi- görülmüş ise de fedakârlıklar tiyarına mütevakkıf olan bu işin bir takım kaideler ve merasime tâbi bir teşkilât tarafından yapılamıyacağı ve bu husus için tam münasile hususi şartlara tâbi bir teşekküle vücut veril mek üzere yapılmakta olan tetkika. tın hitamına intizar etmektir. Tasarruf Sandığı Tasarruf sandığına yapılacak mu- avenet için istenilen tahsisat üzerinde encümen tevakkuf etmiştir. Encümen devlet memurlarına verilen hukuk ve teminattan ve tekaüt hakkından mah rum olan inhisar idareleri memurla- idare hizmetinden çekildikle- ri ri takdirde kendilerine veya vefatla- rında nilelerine bir yardımda bulun- mağı esas itibarile çok yerinde bul- muş, fakat teşekkül edecek olan ta- sarruf sandıklarının sureti idaresine ait esasların bir kantin ile tayin edil mesini zaruri görmüş ve istenilen tah- sisattan 50 bin lirasmı memurlar il ramiyesine tefrik ederek 100 bin lira- sını dn Tasarruf sandığına muavenet olarak kabul eylemekle beraber bu tahsisatın istimalini yapılacak kanuna tâbi kalmasını kararlaştırmıştır. Hükü metçe ilarenin masraf tertipleri için teklif ettiği tahsisat mikdarları encü- mence cüz'i tadilât ve varidat tertip- lerile memur ve mi kadro- larını ihtiva eden cetveli aynen kabul edilmiştir. Bu vaziyete göre idarenin İperit ve Le- dilmiş, masrafı 7 milyon 390 bin 412 lira olarak tesbit olunmuştur. Yeni bütçede bazı memuriyetler ihdas o- lunmuştur. Bu meyanda tuz fen he- yetinin kadrosuna dört memur, müs- kirat fabrikaları kadrosuna 16 me- mur, müskirat imalât şubesine 3 me- mur, ziraat fen şubesine yedi memur- luk ilâve edilmiştir. Memlehalar me- murları maaş ve ücretlerine zam 16 bin 32 lira ilâve edil. dahildir. vücutla wisit denilen gazlar bu sını arı salip gazları cildi yakar, yaralar açar, gözlere tesir ederse kör eder. Açılan yaralar müthiş ibtiltlara sebep olduğu için todavisi uzun sürer, Yaraları yanık yarası gibidir. İperitin tesiri geç başlar. İlk temaz etti ateş b ma beli tesiri kalmaz. Fakat kireç kaymağı toz halinde konulursa müthiş bir yanma peyda olur, Hasta bu yanıklığı taham- mül edemez. Onun için kireç kaymağını şamur veya merhem halinde kullanma- lıdır. Lewisitin unsümi harb nihayeti de Amerikalılar tarafından istimali şünülmüş ve bu gazdan mühim mik- tarda hazırlanmış ise de Avrupaya nak- Tine başlanmazdam evvel harp bitmiş bulunuyordu. Bu müthiş zebirin imhası Amerikalı | ları epeyce meşgul etmiştir. Bazan maske de para etmiyor Uzak ormanlara yahut denize atmağı düşünülmüş, fakat buna hayvanları hi- maye €den cemiyet mâni olmuştu. İn- sanları öldürmek için hazırlanan bu gaz ların tesirinden hayvanların kurtarıl- mak istenmesi gazetelerde uzun uzad- ya tenkitleri mucip olmuştu. Nihayet bu zehirli gazlar açık denizlere atılarak or- tadan kaldırılmıştır. 5 — Öldürücü gazlar, Bunlar kan ve sinirler üzerine tesir eder. Bu snfta Siyanhidrikasit ve karbon oksit gazları vardır. Karbon oksit gam ekseriya yangın larda, bilhassa sinemalardaki filim yan- gınlarında etrafta bulunanları zehirler ve kömür vurma tesirini gösterir, Fabrika #meleleri, itfaiye efradı bu gazın tesirine daha ziyade maruz kalır- lar. Agopyan hanmdaki filim yanma ihtimal vermiyorum. Fakat şayet tahak kuk ederse böyle göze görünmeyen tay- yarelerin atacağı zehirli gazların pek müthiş olacağı tabiidir. Maamafih el bette bu maddenin i, anlaşılacak tır. O zaman biz de evlerimizin damla- rını bu madde İle kaplarız ve bize gö- rünmeyen tayyarelere biz de görünme- yiz. Konferanslar, kım bunları alâka ile dinlemesi hayati menfaat; icabıdır.” Ömer Şevket Bey, buzün öğleden son ra saat N da Darülfünun konferans salonunda ikinci konferanımı verecek ve zehirli gazlardan korunma çarelerini halka anlatacaktır. Konferans esnasın- da, bağucu ve zehirli gazların tesirini canlı bir surette izah eden projeksiyon- lar gösterilecektir. Z Müessif hadise (Başı 1 inci sahifede) timden evvelce olduğu gibi memnu- mum. Ankaradan hareketimden ev- vel Bulgar sefiri M, Antonova, Bulga- ristandan geçerken Başvekil ile gö- rüşmek arzusunu izhar etmiştim. Fili- bedeki mülâkatımızdan son derece memnunum. İki memleket arasında- ki münasebetlere Razgrattaki ve İs- tanbuldaki müessif hâdi ildir teren izahattan sonra, iki memleket arasında daha büyük ve samimi dost» Jak teessüs edecektir. Hâdi i safta kalmışlardır. yeti olan, her şeyin ilhamı olması i- cap eden Türk - Bulgar dostluğudur. Hâdiselerin bu dostluk üzerinde hi bir tesiri olmıyacaktır. Ankaradaki Bulgar sefiri M. Antonov'un ve son- ra da Filibede Başvekil M. Moucha- nov'un verdikleri izahattan sonra bi- zim için Razgrat meselesi tasfiye 6- dilmiş sayıl Demir ağlar (Başr 1 inci sahifede) latyadan başlıyarak Ziverbeyin civa» rında münasip bir noktada Sivas - Er- zurum hattına mülâki olacaktır. Yek- diğerinden ayrılmaz bir kül pl bulunan bu hatlardan lü takriben 530 ve iltisak hattının w takriben 140 kilometre olmak üzere yakm 800 kilometre kadar tahmin rr geçecekleri arazinin ârıza yol malzemci ferşiyesi dahil olmak ü- zere her ikisinin birden inşa bedeli 80 milyon Türk lirası tahmin oluna” rak lâyihada her iki hattın sekiz sene zarfında ikmal edilmesi imkânı veril eylemek üzere bu mikdara kadar mü- tenddit senelere sari maddi taahhüdat icrası için hükümete mezuniyetverilme ka hükümet vadeleri inşaat müddet- lerine bağlı olmak ve resülmali bu mikdarları zeçmemek üzere icabında Ziraat Bankası kefaletile bono ihracı. na mezun olacaktır. İşbu demiryolla- rın inşası ve ihraç edilecek bonoların ödenmesi için her sene icap eden tah» sisat Nafia vekâleti bütçesine kona- caktır.