28 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Mili tali Di borcu gibi yüksek samimiyetinize Mülki talim ve terbiye ne demektir? | Her türlü kelime oyunundan kaçın- mak ve ilmi bir mevzuu, ilme yaraşır | sarabat, vuzuh ve imi; müta- isa etimek için (Milli talim ve terbi- Hattâ bu düstura buğün © verilen resmi tefsirin hakiki mahiyet ve hu- dudunı nlamak istedim. Aldığım cevaplar beni şu kanaate bağladı ki henüz ortada tamamile tebellür etmiş sayılabilecek umumi bir tarif yoktur. O sebeple (Milli talim ve terbiye) ta- birinden benim £ şirmdiye kadar anlı- yabildiğim manaları aşağıda birer bi- Ter sıralıyorum: di © inkişafımrz için kabul ve tatbik ettiği usül ve kaidelerin heyeti mecmuasdır. 2 — (Mlli telim ve terbiye) garp ilim âleminin kabul ve tarif etmekte olduğu (terbiye) mefhumu üzerinde Türk milletine hâs telâkki ve usüller- le kaideler demektir. terbiye mef- bumunu Türkiyenin, Türk milletinin ihtiyaçları, ananeleri ve istidatları ile itiyatları bakımından görmek ve mua ar terakkıyata göre tayin ve tespit et mek demektir, İ 4 — (Milli talim ve terbiye) insa- | niyet fikri yerine — içtimai sna pren- sip olarak — devlet, yurt veya mil- — let fikrini kayarak mücerret surette mükemmel! yurtdaş, Türk yurtdaşı © yetiştirmek gayesile çalışmaktır. Bu tarifleri daha çoğaltabiliriz. Fa- kat benim kendi anlayışım bu dört bakıma da ayrı ayrı temas etmekle beraber meseleyi en çok son ilki görüş zaviyesi içinden mütalea etmek isti- yorum: , (Cümhariyet Halk Fırkası) cümhu- riyetçi, inkılâpçı, demokrat lâyik ve —— devletçi olduğuna göre o fırkanm © hükümeti tarafından vücuda getirile- cek terbiye programında (dahi bu prensipler, kendilerine gerek nazari ve gerek ameli olarak bir tatbik saha- Acaba bugün va Hükümetin terbiyevi © neticeler bizi o tamamile memnun ve müsterih edecek bir ma- hiyette olmadığı zannındayım. Bunun | i£ sebepleri var. Evvelâ üm. | vik kelimelerinden bugünkü telâkkilere göre anlaşılan mütekâmil ve ilmi manayı vu: kavramış iu- allim ve mürebbilerin yakın zamanla- ra kadar pek büyük bir ekseriyet teş- kil etmemiş olması, 2 — Türkiyede en mülhüm Çiklr pros paşandacısı ve millet mürebbisi olmak Yaziyetinde bulunan matbuattan bir kısmının cok zaman büyük inkılâpla- rımızı millet ruhuna sindirmek için istemli ve mütecanis tarzda 4Dömojedişve) neşriyatta bulunma- #ması, hattâ bilâkis âmmenin muhtelif kanaatlerinde imansızlık (sarsıntıları © yapacak fikirler, hikâyeler, resimler, karikatürler yapmakta bir vakitler, rıldığını bildiren haber ile, © beklenmedik haber Donald'ın ilk sözü şu olmuş: © — Waşington müzakerelerinin ruz- namesini yeni başlan tanzim (etmek lâzımdır. İle de France vapuru ile seyahat eden Herriot da haberi işitir işitmez demiş İkiz — Beslediğimiz ümitler heha olmuş” Filhakika doları altın esasından ayrılması Waşington müzakerelerinin © mahiyetini büsbütün değiştirdi. Mac bu mevzu teşkil edecekti, Malümdur © ki İngiliz Hiram altın esasından ayrıl: mıştır. Amerikalılar bir müddetten- beri İngiliz firasmın tekrar altın esa, sma avdeti lüzumunu ileri sürmekte idiler. İngilizler de esas itibarile altı- na avdeti kabul etmekle beraber, bir takım şartlar ileri sürmekte idiler ki eğer bu şartlar kabul edilecek olur. sa, Londrada cihan iktısat konforaner. nın toplanmasına bile lüzum kalmıya- © caktır. İngilizler sarilarını şu müphem cümle ile ifade etmişlerdi: “Bizi tek. rar alın esasından ayrılmağa. icbar edecek şartların izalesi,,, Bunu tefsir meselesinin İn- giliz noktai nazarma göre halli, güm © yük tarifelerinin indirilmesi gibi mese- a m ve terbiye “Bir kaç yıl evel yazmış olduğum bir rapordan çe kardığım bu sayıfaları neşrederken onların başına pek saydığım muhte rem adınızı koymak bana bir hürmet göründü. İşte o duygu iledir ki arzediyorum.” Haftalık Siyasi İcmal — Reşit Galip Beyefendiye — sizin banları sizin F.A. bazı gazetelerin inatçı —o bir cehil ve mücrimane bir gaflet göstermesi. 3 — İktmadi ve ha; buhranlar içinde bin türlü zahmet çeken bir çok vatandaşım ruhunda. zekâsnda yeni | rejimim prensiplerine, kurtarıcı um. | delerine kanaat ve emniyet doğurla. sak yaşama kolaylıkları, geçinme ve çalışma yardımları yapmağa © fazla | işmemesi. fursat dü E « 4 — Resmi talim ve terbiye mües- senelerile diğer bir kaç hususi teşek- kül istisna edilince halk kütlesi için mürebbi olacak mahiyetteki ana te- sebbüslerin azlığı ve cansızlığı (1). , 5 — Halk gazeteleri, ucuz ve ame- | ti broşürler, levhalar üzerinde nahi- | yeden nahiyeye, kazadan kazaya, ba-| zam köyden köye gezdirilecek hava- | dis ve bilgi ilânları, tamimi konferans- | lar ve saire yokluğu. Hattâ bu ek- | siklik şöyle dursun sinema, radyo gi- | bi mühim tehzip vasıtalarının bi | mamen gayri terbiyevi ve hattâ bazı kere açıktan açığa zararlı bir şekil ve mahiyet alması. 6 — Camilerimizi yeni milli mef- kürelerimiz davasında iyi bir neşir ve tamim yeri olarak kullanamamak. 7 — Mali sıkıntılar içinde didikle- nen memurlar ve bilhassa muallimler üzerinde bedbin ve yeis verici bir ta- | kım propagandalar. Hele hele bütün rejim aleyhinde soysuz, â kime | dar ve devamlı yalan ve iftiraların | soldurucu, yıkıcı tesirleri. . . | İ | | i kadrosu müsait değildir. O sebeple şu noktalar üzerinde ayrı ayrı durmu- yacağım. Ancak şimdiden söyliyeyim | ki bütün bu saydığım şeylerde, bizim azmimizi değil kırmak, hattâ biraz | geretip sakatlatabilecek tek bir cihet | yoktur. Zira hakikaten korkunç olan | sey, hakikati görmek istememek, ve- | ya görünce gözyummaktır. Bizse bu- | nun tamamile zıddını yapmak şiarm- | dayız. Yani hakikat kendini bizden | saklamak istese bile gidip onu yerin- | de aramak ve bulmağa karar vermi- | siz. Şü halde hiç bir korkuya ve te- | reddüde mahal yoktur. o Zira selim bir düşünce ile selâmetli bir imanın her vakit muvaffakıyete namzet oldu. ğuna inanmak hakkımızdır. Gelecek bahislerde bu iddiayr ispata çalışaca- | ğın. Fazl AHMET (1) Bu satırların yazıldığı tarihten | sönca açılan Halkevleri milli terbiye teşkilâtımızın mühim unsurlarından | Biri olmuştur. ayn a Gi e > Hariciye vekili Yunan hariciye nazırı | ile görüştü İ ATINA, 27. — Cenevre'den gelen haberlere göre Türkiye Hariciye Ve- | kili Tevfik Rüştü B. le Yunan Harici- ye nazırı M. Maksimos arasında sa- | mimi bir mülâkat oleuştur. Bu mü- Tökatta Tevfik Rüştü B. Türk-Yunan İ dostluğunun samimi ve istikrar bul: | muş olduğuna işaret ederek bu sa- yede mevcut meselelerin dostane bi- ver hal süretine başlandığını söylemiş tir, Tevfik Rüştü B. beynelmilel mese- telerden bahsederken, iki memleket efkârının muhtelif meseleler üzerin- de birleştiğini zileretmiştir leleri iler sürüyorlardı. İ Şimdi Mac Donald deniz ortasında | iken Amerikanın ansızın altın esasın- dan ayrılması, İngilizlerin . elinden en büyük pazarlık — silâkme almıştır. Şimdi altına avdet meselesinde dolar da İngiliz lirası da ayai vaziyettedir- ler. Dolardan ayrılmak Amerika Cümhurreisi için bir siyasi tâbiye idi. Ve bunun içindir ki İagilizler gücen- mişlerdir. Dolayısile | atlatıldıklarmı lukalan yegâne devlet oluyor. Evvel- ce İngiltereyi altın esasına döndürmek için Amerika ile bir cephe karşılaşmaktadırlar. M. beraber mütehassıs mfatile seyahat eden M. Charles Rist, bazı devletlerin altından ayrılmış bir vaziyette cihan iktisat konferansma © gitmelerini şu yolda tarif etti; “Bu tıpkı, lâstikten yapılmış a: ile kumaş satın almak için çarşıya gitmeğe benzer.,, Waşington'da neler görüşüldüğünü henüz bilmiyoruz. Şu muhakkaktır | ki beynelmilel iktısadi vaziyet, Her- riot ile Mac Donald Amerikaya git- mek üzere yola çıkmazdan — evvelki zamandan daha ziyade (karışıktır. Belki de bu, havanın açılmazdan evvel büsbütün kararması gibidir. Cenevredeki silâhurzlanma © konfe- ransı 25 nisanda böyle bulutlu bir ha. va işinde açılıyor. Konferans geçen martın 27 nci müzakerelerini 25 nisana tehir etmişti. Hatırlardadır. ki konferana hiç bir neticeye varamı. İ Sovyet Rusya, Küçük i İ ler Birliğinin temsil heyeti tara! HARİCİ HABERLER İstişari » misak | Dünya vaziyeti Müzakere 8 mayısa |Almanya her milletten ziyade sulha muhtaçtır tehir edildi CENEVRE, 27. A. A. © — M. Nor- man Davis, emnüselimet lunmağa hazır olduğunu, İstişari mi- sak aktini derpiş etmekte, bulundu- ğunu, silâhların esaslı © surette bıra- kılması, bilhassa taarruz sijâhlarının terkedilmesi ve Milletler Cemiyeti a- zasından olan veya olmayan © bütün milletlerin sulhun devam ve bekasına çalışmaları şartile ordu mevcutlarının devamlı surette kontrol edilmesini ka bule amade olduğunu söylemiştir. M. Massigli, konferahstah bu bap in henüz bir karar vermemesini iste- miş ve bu talebe M. Eden de müzahe- ret etmiştir. ğ Komisyon, istişari wisaka ait vi zakereyi 8 mayisa doğru silâhları bi- rakma ve emnüselâmet o meseleleri hakkında tekliflerde teklifinin aleyhinde kiye, Venezuella ve Küba bu teklife hararetle müzaheret etmişlerdir. İngiliz plânı müstakbel mukavele namede harbe müracaat etmiş eyle- mektedir. M. Nadoiny , leh teklifinin göst diği yola girmeden Avrupa haricin deki devletlerin hatti hareketi ne 0- lacağını sormuştur. sahasında büyük fedakârlıklarda bu- | | : İ | BERLİN, 27. A. A. — Başvekil mua vini Von Papen, dünya vaziyetindeki tehlikeler hakında yaptığı yeni beya- natta demiştir ki: * Almanya her hangi bir milletten ziyade sulha muhtaçtır. o Çünkü ge rek harp gerek sulh muahedeleri bil- bassa Almanya için vahim olmuştur. Bugünkü iktisadi buhranı siyasi an- laşamamazlıktan ileri geldiğini dev- let adamları teslim etmelidirler. Bu- nu göz önünde tutmak için henüz çok geç kalınmış değildir. İtimadin tekrar tesisi yolunda yapı lacak bütün teşebüslere yardım etme- İ ğe katiyen azmetmiş olan Almanya, İ genlik alâmetleri belirdi. Alman hükü- Darülbedayi Konyada | KONYA, 27 (Milliyet) — Da. rülbedayi heyeti geldi ve bugün temsillerine başladı. Gemlik haberleri İ #a olarak birer orta mektep açılması | GEMLİK, (Milliyet) — Arnavut | Şükrü Efendi Muallimler birliği kü- tüphanesine 40 parça seçme kitap he- diye etti, Bu zat Hilaliahe de elli lira teberru etmektedir. Kendisi- ne bir madalya hediyesi hususunda Cemiyetin (Umumü merkez) ine ya- zılmışlar. * Gemlik Himayei Etfali için baş- ta fabrikatör ( Veli — Şakir ) kar- deşler olduğu halde tüccar tarafın. İ dan mühim miktarda zeytini yagı be- diye edilmektedir. * Bursa Maarif Müdü: F ir Bey Gemlik Muallimler . Bişliğinin Radyo | tesisatı için (60) lira teberruda bulun muştur. GEMLİK, (Milliyet): > Müallim- dan Bursada fakir yavrular menfaati mesleki temsiler hazırlanıyor. Mual. limler Birliğinin temsil heyeti şa zat- lardan mürekkeptir Raşit Bey, Tahsin Bey, Nedim Ya- man Bey, Enver Bey, M. Hayret Bey- ler. Samsunda tütün satışı SAMSUN, (Milliyet) — İsveç Mo- | nopoluna tütün mübayaa eden muh- Mussoliri tekli samimiyetle karşı- Avrupa devletlerinin kendi bizzat kendilerinin tanzim maları gamanı çoktan manya son aylar zarfında kendi komünizmden kurtarmak için son e- psrjisini sarfetmek © suretiyle düny. ya büyük bir hizmette | bulunmuştur. Fakat bu hareket hariçte anlaşıla. dı. Hatta Almanyaya karşı bir çe İevletleri bu fikirden vazgeçir- ek için bütün tedbirlere müracaat © decektir, Almanyanm dahili kalkın- ma ileri diğer devletlerle olan müna- iyle hiçbir alâkası yoktur. Al rlse atfedenler sulh sükünete kundak koymaktadırlar. MEMLEKETTE Samsun kazalarında iki orta mektep SAMSUN, (Milliyet) — Samsun lâyeti kazalarından ikisinde ilk de- orta mektebe yok ökiymi vard. Esrar kaçakçılığı SAMSUN, (Milliyet) — İstanbul- dan bir manifatura sandığı dahilinde | sun gümrüğü vasıtasile gelen kumaş- lar arasında 14 kilo esrar tutulmuş” tur, Samsun orman kongresi SAMSUN, (Milliyet) — Orman mıntakası fevkalâde kon- gresi o yapılmiştır. Yeni Omnta- kn heyeti söçilmiştir. Reisliğe Kefeli zade Muhiftin Bey İkinci Reisliğe Diş Hayvan muayenesi MALKARA (Milliyet) — | dahilindeki köylerde mevcut inek, düğe arasında şiddetli rekabet başlamıştır. Samsun tütün piyasam altın devrini yaşamaktadırı. Zürra bu variyetten cok memnundur. İnhisar idaresi her hangi bir tehli- | keye karşı lâzsm gelen bütün tertiba- | tı şimdiden almıştır. yarak dağılmak üzere iken Mac Do- nald ile Sir John Simon O Londradan Cenevreye koşmuşlar ve 16 rtta mühim bir proje ileri sürmüşlerdi. proje 24 mart ile 27 mart arasında üç gün müzakere edildikten sonra mad- de madde tetkiki için Paskalya tatil- lerinden tehir edilmişti. İşte şim- di. bu projenin müzükeresine m maştar. Silâhsızlanma konferans — bir ay müddet tatil edilirken o bir ümit te şu idi: Arada siyasi ve iktisadi meso- leler hakkında benziyen bir ziyet te hâsi olur da bu vaziyet si- lâhsızlanma konferansının mesaisini ştırır. Cünleü artık anlaşılmış- br ki silâhuzlanma meselesi, birinci lanmıştır. Emniyet demek hudutların müşterek kefalet altma alınması de- mektir. Bazı devletlerin mevcut bu- dutları muhafaza etmeğe, bazı dev- letlerin de değiştü aştılar açık bir hakikattir, Bunun içindir ki bir aylık tatil müddeti içinde siyasi ve iktisadi meseleler etrafında bir fi- kir teatisi silâhsızlanma — konferansının çalışmasını kolaylaştıracak zannedil- miti. Bu fikir teatisi de yapılmamış de ğildir. Roma'da İngiliz Başvekili ile Mussolini arasında ötvafir konuşma. lar oldu. Muahedelerin tadili lüzumu ileri sürüldü. Bunun nasıl yapılacağı bile görüşüldü. Fakat bunların şimdilik suya düştüğü anlaşılıyor. Waşington müzakereleri hakkında — henüz kat'i bir söz söylenemezse de bunun da lâhsızlanma konferansının muvaffakıye- tine yardım edecek bir hava meydana yaratmadığı o anlaşılıyor. o Bu ye- rat altinda — silâhsırlanma © konfe. ransının — gayrimüsat o biç o haya sinde — açıldığına — hükmetmek İ i İ İ İ tarafından muayene ouşter. Erkek danalar kâmilen ve burulmamış erke: danalar baytarlar edilmeğe başlan neden geçirilerek buğalık evsafını gös- terenlere damga tatbik edilecek ve şeha- detname verilecektir. Gaziantepte çocuk bahçesi GAZİANTEP (Milliyet) — Beledi- eni alı olan Kerk imi telif gruplar ve diğer tütün alıcıları | Yç0r "2000 me yale bakimi 1500 - 2000 metre unurabın genişliğine deki bir kısmı çok güzel bir çöcuk bah- çesi haline getirilmiştir. Resmi bugün yapılmıştır. Bahçede atlıkarınca, salm- cak, kum havzı, tahtarevalli, paralel, sıypancak (üzerine çıkılıp aşağıya kayı her türlü oyuncaklar sundır. Konfera: beri bir takım tadil teklifleri geliyor. Lehistan ve Fransa tarafından gelen emniyet meselesine ehem- miyet veriyor. o Yani o Almanya ve İtalyayı şimdiki budutların kabulüne imale etmek maksadı takip ediliyor. Bu devletlerin buna yaklaşmıyacakla- la şı maşter. , “Alman murahhası bu dai 'a kadar söz almamıştır. Fa- kat alınca? Onun da müzavatları bah- rl Şema bulunduğu anlaşılıyor. İngiltere «ile Rusya arasındaki & enret münasebetleri geçen çarşamba gününden itibaren kesilmiş bulunuyor. İngiliz Hükümeti bu münasebeti kes- mek hususundaki “sal bendis hakkındaki hüküm verilmez- den evvel almış bulunuyordu. — Altı wühendiz hakkındaki hüküm © hatı dadır: Dördü tahliye edildi. Ve den biri üç sene, diğeri de il olmak üzere binnispe hafif sayıl lecek hapis cezalarile mahküm di. Mühendisler idam edileceğini ileri sürerek bu salâ- hiyeti almış bulunan İngiliz Hüküme- tinin, netice anlaşılınca, O salâhiyeti kullanmıyacağı zannedilmişti. Halbu- ki kralın bir beyannamesile Rusyadan İngiltereye ihraç edilen malların yüz- de sekseni memnuiyet altına alınmış» br. Ve bu beyanname hükmü 26 mi- sandan itibaren mer'idir. Dizer taraftan Sovyet Rusya da İn- giliz mallarma ve İngiliz gemilerine karşı mukabeleibilmisilde bulunmuş- tur. Binaenaleyh bu iki büyük devlet | arasındaki ticaret münasebetleri ke- silmiş demektir. Mahküm edilen iki mühendisin affı için Rus Hükümeti nezdinde teşebbü Samsun | i Tevfik Ruhi Bey ve diğer va: | de değerli arkadaşlar seçilmiş- - Kazamız | muaye. | açıldığı günden | iyeti, altı mü | Deniz ofisi Yunanlılar büyük bir | hüsnü kabul gösterdi | i ATİNA,27 AA. — Bütün Yunan gazeteleri, Balkan konferansı deniz iş- leri komisyonunun — toplantısına gelen | Türk heyeti murahhasasına karşı fev- | kalâde samimi bir hüsnü kabul göşter- meltedirler, i Balkan konferansı işlerinden bahse- | den yarı resmi 8 d'Athenes” | | gazetesi diyor ki: “Balkan konferansının verdiği karar. lar yavaş yavaş nazariyat sahasından çi- karak müsbet bir şekil almağa başlıyor. Cenevrede meçenlerde | topl olan Tütün Konferansı büyük hir nisbet da- hilinde Balkan konferansının eseridir. Atinada açılan deniz işleri konferansı da ileriye doğru yeni bir adımder.” ATINA, 277 A.A. — Atina Ajansı bildiriyor: Türk heyeti murahhasası i reisi Hasan Bey gazetecilere beyanatın- da bir Türk - Yunan Ticaret Munhede- sinin pek yakında yapılacağı hususunda | nikbinlik göstermiştir. Balkan konferansının bir telgrafı | İSTANBUL, 77 A A. — Balkan Ti- caret ve Sanayi Oda cemiyeti kâtibi | umumiliğinden tebliğ edilmiştir; İ Balkan Ticaret ve Sanayi Odası ce | İ imiyeti hir “Balkan Deniz Ofisi ii | için muhtelif marahbasların Atinada bir) İ toplantı yapmaları münasebetile Balkan konferansı veri M Papanastasyu'ya şu | telgrafı göndermiştir İ— “Kargilılle meni ç kı ve yararlı olacak bir deniz ofisi vüğu- | | de etirilmasi isine el birliğile çalışma ğa davet edilen Balkan murahhaslaraın | toplantısı mü: ile samimi sela rumızı takdim eder, hu yeni müessese İ min başlanan reeri kuvvetlendirerek | Balkan üllcüsümün devamını temin etme İ sini candan dileriz. | | Arnavutların istediği İ ATİNA, 77 A.A, — Balkan konferao sı Deniz işleri komitesi azası ilk toplan İ taların: Atina Ticaret ve Sanayi Odası | | salonunda yapmışlardır. Bu zevat, mer- kezi Istanbulda bulunan Balkan Tica- | vet Odası nezdinde bir Deniz işleri şu- İ besi ihdatını wütenllik nizamına iyi tasvip etmişlerdir. İ Arnavutluk murahhası, Balkan seyri- sefain sirketlerinin Arnavutluk liman- ları ile muntazam servis yapmalarını tek BE etmiştir. İ Diğer iwemlekatler murahhasları ba | telebi bükümetlerine bildireceklerdir | Yunan hükümeti, dün akşam komite | azası şerefine bir ziyafet vermistir. | İtalyan Kralının © | i Bingazi seyahati | TOBRUK, 27. A.A. — K | öğleden sonra üssübahriyi, İ sesini ve mektepleri gezip görmüş, yer İ Hi çocuklar tarafından yapılan jimmas- | İ tik talimlerini seyretmiştir. i Bundan sonra kral, yanımda müs- temlikât nazırı M. de Bono, mareşal | Badoglio, jeneral Grariani ve bir tas | kum yüksek memurlar olduğu halde o İ tomobille Bingaziyi ve Cebel'i yezme- ğe gitmiştir. İ Yeni bir İtalyan | denizaltr gemisi SPEZİA, 27. A. A. — Muggiane İ tezgâhlarında yapılan 640 toni İ tuk Ametista denizaltı gemisi mâl İ ve askeri memurlar hazır oldukları | halde denize indirilmiştir. | satta bulunulmuştu. İngiliz Hülüme. ablukayı tatbik etmesi Rus Hü. inim böyle bir karar vermesi müşkülleştirmiştir. Çünkü (Oaf kara rınm abluka tazyikr alımda verildiği gibi bir mana çıkması ihtimali vardır. Bu mühendisler davası artık adli bir mesele olmaktan çılımış ta İngiltere ile Sovyet Rusya arasında bir siyasi mücadele mevzuu olmuştur. . Uzak Şarkta Japonlar Çin seddinin cenubuna doğru yürümektedirler. Bi- naenaleyh Mançuryadan ve Mançur- yaya mı yoksa Çine mi ait olduğu şüp- ” heliolan Jehol eyaletinden sonra şim- | di doğrudan doğruya Şimali Çin Ja> i ponların istilâlarına maruz — kalıyor şektir. i Japonların, bu tocavüzlerini haklı | göstermek için ileri sürdükleri >> | Mançuryanın istilâsı iler | sürülen sebebin aynidir: Tedafüi bir tedbir olmak Sa :. srmn müdafaası için Mançurya istilâ edil. di. Mançuryanın müdafaası için Je | hol eyaletinin işgeli lâzrmgeldi. Şim- İ Ai de Jehol eyaletinin müdafaası için | Şimali Çim istilâ edilecek, Mançuryanın istilâsma başlandığı İ zarnan, Japonyanm tehlikede olduğu İ doğru değildi. Fakat şimdi Mançur- ya ve Jehol'deki Japon kuvvetlerinin vaziyetlerinden | pek emin olmadıkları doğrudur. Ve Çin Mançuryanın istik- lâlini tanımayıp ta cenupta askeri ha- zırlıklarda — bulundukça © Japonlar, Mançuryada kendilerine çok pahalı- ya malolan askeri hareketleri idame | etmek mecburiyetindedirler. Binaen- İ aleyh Japonyanın Şimali Çindeki veketlerinin hedefi, Çine Mançurya- daki emrivâkii kabul ettirmekten iba- rettir. Çin de bunu kabul etmiyor. Ja- pon askerlerinin Pekin'i işgal etmele- | ri ihtimalini de hesaplamış olacaklar- © dır ki, Çinliler Pekinden kıymetli 0#- Hastahaneler hastahaneler lâyihası Mecliste ANKARA, 27 (Telefonla) — Hususi Hususi hastahaneler hakkındaki kanun lâyihası ruznameye enli Lâyihanın aldığı son şekle göre bu hastahanelerde yatan hastalaf dan sınıflarınagöre alınacak gün delik ücret Vekâletce uygun görü | tecek ücretlerden fazla olmıyacak tır, Hastahana binalarının vasıf 96 şartları bir nizamname ile tayin edilecektir. Doğum evlerinde bap ka hususi hastahanelerde yatak s8 yısı en aşağı ondan az olmuyacak ter. Hususi hastahanenin mesul bir müdürü bulunacaktır. Bu müdür rün Türkiyede sanatını yapmağa i zinli Türk hekimi olmak ve en & sağı beş sene Türkiyede hekimlik | etmiş veya devletin meslek me murluklarında kullanmış bulan” ması, hapisliği olmaması şari konmuştur. Lâyihada mevcut esaslara gör€ hususi hastahaneler harice ilâç » tamıyacaklardır , İTayinat ve yem kanunU ANKARA, 27 (Telefonla) — Tayinat ve yem hanunanun biri ci maddesine zeylen hazırlana" lâyiha Meclise verilmiştir Konyada mezbeha KONYA, 27 (Milliyet) — Şek re beş kilometre mesafede çayi" meukünde yeni yapılacak olan fenni mezbahanen bugün saat 15 te temel atma merasimi pek par- | dak bir şekilde yapılmıştır. Mera simde kurban kesilmiş, ve ilk te mel atılmıştır. ğ Merasimde Ordu müfettişliği Erkânı Harbiye Reisi Keramettin Paşa ile Vali vekili Sezai ve Bele diye Reisi Şevki Beyler ve hükü met ve Belediye erkâm, halktan ileri geln bir çok zvat bularmuss- tur. Davetlilere çay ve pasta ikram edilmiştir. Muvnzene vergisi ANKARA, 27 (Telefonla) — Muvazene vergisi kanananun bir sene uzatılması hakkındaki lâyi hayi bülçeencümeni kabul ederek Ceza kanununda değisik'ik ANKARA, 27 (Telefonla) — Ceza kananunun bazı maddeleri" nin değiştirilmesi hakkındaki lâyi ha Meclise verilmiştir. Meclis divanında iki yeni kâtip ANKARA, 27 (A.A.) — Meclisi bugün Esat Beyin reji iğinde toplanarak Divanı Riyasete ilki kâbP ilâvesini kabul etmiş ve bu kâtiplikle- re Rize Mebus Ali Ber ile Mersi Mebusu Hamdi Bayi seçmiştir. Meclis Cumartesi toplanacaktır. yayı nakletmeğe başlamışlardır. Mö- zelerden ve saraylardan toplanan ep ya altr bin sandık içinde nakledilmiş” tir. Yani Pekin tahliye | ediliyor de mektir. Japonyada da Mançurya va” ziyetinde bir “müstakil, Şimali Çim- den bahsedilmeğe başlandı. Japon sk lâhlarının yardımile belki bu da olur. Fakat acaba Japonya içim dava hak ledilir mi? İşte burası şüpheli. e Romadır Von Papen ve ile ei Göring fus zer arr ml Avar turya etrafında ğu anlaşılmıştır. Öyle görünüyor ki gerek © Mumalinf ve gerek Papa Avusturyanın Almam yaya iltihak etmesini terviç etmediler lerini bildirmişlerdir. İtalyan Başve- Icili, bü “Ayustarya Cümhe- riyetinin parlak istikbali, şerefine iç” hedefini ale mekle İtalyan siyasetinin nen de anlatmış — oluyor. Dollfus te olarak dönmüştür. siyasi rağmen Avusturya ile Almanya arasında bir ittihat emrivaki © görünüyor. Buzün gerek Almanyada ve gerek Avustur- yadaki siyasi vaziyet bunu hayli ko- ylaştırmıştır. Almanyada Bitler i A kümeti eline alırsa, ittihat kendiliğin: tahakkuk etmiş olacak demektir. Ya- ni Avusturyanın Almanyaya iltihak etmesi için Avusturyada Nazi Fırka- sının iktidara geçmesi kâfidir. O za" man Avusturya — tpkı Baviyera'nıs vaziyetinde olacak demektir. Belki de bir müddet ilhak resmen ilân edilmiş olmaz. Fakat Avusturyanın artık, Al manya cazibesine mukavemet edemi- yeceği | anlaşıldığma göre, Ayrupamı bir gün gürültüsüz bir emrivaki kargı” sında kalacağı muhakkak olarak kabul edilebilir. Ahmet ŞUKRU