28 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

28 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

KISA GÖRÜŞLÜLER Celâleddin Arif B.in şahsi politikası Erzurumda Ankaraya karşı isyan ve Düş- mana taarruz hazırlıkları Ankara, T. Sani, 1920 Şark cephesinde taarrâz hazırlıkla rı var. Ermenistan üzerine bir hare- pmak mukarrerdir. Şark cep- hesi kumandanı, Ankaradan talimat almıştır. Öyle bir vazife ve karar ki, bütün kuvvetleri, bütün enerjileri cep- heye toplamayı emrediyor. Fakat cep- henin arkasmda dönen dolaplar, çev- rilen entrikalar da ne oluyor? Celâ- leddin Arif Beyin vaziyeti bir mu- |' amma olmaktan çıktı; şahsi, hususi ve mahalli bir politika gütmek isti yor. Bu sıralarda böyle bir düşünce pek çirkindir. Fakat ondan daha çir- kin olan şey, maksada ulaşmak için i ve iğrenç yollağii “sapenşiklir: | imatlarile orduyu da kir Kemal Paşa; (bu vaziyeti ile takip ederken, | Şark cephesi kumandanı Kâzım Karabekir Paşadan şu mealde bir telgrafname alıyor: — Celâledilin Arif Beyin Şark Vi- lâyetleri Umumü Valiliğine tayinini rica etmiştim. Daha evvel bana ihsas edilen bu teklifteki samimiyete inan muştım. Celâleddin Arif Beyin Erzu rum hakkında ini şimdi sözlerinden ve mahaberesinden anla- dım. Onun için evvelki teklifimden vazgeçiyorum!) Hemen ayni tarihte füzuli olarak Erzuruma vali'vekili olan Büyük Mil. bet Meclis İkinci Reisi Celâleddin A- rif Beyden de bir telgrafname geliyor. Onun da meali şut ön — Esliha, mühimmat, © ambar ve emvali metruke işlerindeki sziistimal halkın hissiyatına dokunmuştur. Hu- | dutsuz tekâlif ve kanunsuz tahakküm | İer halkı çok gücendirmiş. . Bundan | dolayı Erzurum, ümitsiz ve emniyetsiz Bir vaziyete düşmüştür. Halk, biricik kurtuluş yolu olarak kendi kendileri- ni idare etmeyi düşünmeğe başla mış. . İşte öyle bir zamanda buraya gelmiş bulunuyoruz. Kara Bekir Pa- şanın hareketi, memleket menfeatle- rine uymadı. Ahali ittifakla ısrar e- diyorlar ki, yapılan fenalıklara niha. yet verilsin ve sebep olanlar fecsiye edilsin. Şimdilik vali vekâletini — 14 rar üzerine — üzerime aldım. Meb'us ketin kendisine çok O emniyet e Hüseyin Avni Beyin, yirmi dört kadar vali vekilliği emrinin tebliğini | bi sıkacağına — inanmı- yor. Celâleddin Arif Beyin dilekleri- ni teyiden elli imza ile gelen (o başka bi Igraf bile onun bu (O kanaatini irmiyor. Onun fikrine göre orta- da aldatanlar ve aldananlar var. He- le son telgrafnamede ül memur imzaları işe daha mahiyet veriyor. Söz arasında, Mus- iafa Kemal Paşa diyor ki: » — “Şaşılacak şey . . Halkın kendi kendini idare etmesi pren- sibini en evvel ben ortaya attım. Bu kararım, bugün de (değişmiş değildir. Fakat halkın kendi ken- dini idaresinden kasdettiğim mö- nâ, her vilâyetin veya her mınta- hanın ayrı ayrı bir idare teşkil et- mesi değildir. Maksadımız, milli idarenin, milletin yegâne mümes- sili olan Büyük Millet Meclisinde toplandığını ifade (etmektedir. Hakuk üstadı Celâlettin Arif Be- yin bu prensibi anlamamış olma- | var. Hüseyin Avni Bay sı kabil midir?” v. Celâledin Arif Beyin vaziyet ve tek- Mifleri İera Vekilleri Heyetinde görü- şülmüş. Neticede teklif ve teşebbüs- lerinin (gayrı kanuni), (gayrı musip) olduğu ifade edilerek Heyeti Vekile- nin lüzum gördüğü izahatı vermek, icap ederse meclisi de haberdar et- mek için hemen Ankaraya ( gelmesi Tüzumu müstacel bir telgrafla kendi- sine yazılmış. . Ertesi gün Celâleddin. Arif Beyden gelen cevapta gayrı ka- uni ve gayrı musip hareketlerin ken- disinden vârit olamıyacağmı, Heyeti Vekilenin bunu © takdir etmediğine hayret ettiğini söyledikten sonra dai- rei intihabiyesini teftiş etmeden An- karaya dönemiyeceğini de ilâve et- mişi, ... Kâzım Kara Bekir Paşadan vazi- yeti tahlil eden başka bir şifreli daha geliyor. Onun da hülâsası şu: — “Şimdi anlıyorum ki, Celâleddin Arif Bey, daha Ankaradayken külâh kapmak istiyen bazı adamlarla anla- şarak bu tertibi yapmiş: Hüseyin Av- ni Bey Erzurum, Valisi olacak, o da Şark Vil inin Umumi Valisi... Her halde Celâleddin Arif Bey ya bir oyuncak olarak (o oynatılıyor. Yahut kendisi bir iş yapmak istiyor. Hüseyin Avni Bey de vali namı altında güzel bir oyuncak olur. Hüseyin Avni Beyin vali vekâletine inhasını işitenler me» İ yuz oluyorlar ve iğreniyorlar. Maarif Müdürlüğüne tayin olunan Mitat Bey | Bolşevikliği, memlekette iş beceremi- yenlerin mevki kapması tarzında a- İıyor. Bu zat çok menfeatini sever, onun için kimse sevmez. Halk hükü- meti meselesinde — Celâleddin Arif ve Hüseyin Avni Beylerle muhabere ederek — onları bu fikre imale et- mesi çok muhtemeldir... di. Ordunun ve Mustafa Kemal Paşa- nın daha mühim işleri vardı. Momdiün mütarekesindenberi o Ermeniler ge- rek Ermenistan dahilinde, gerek hu- duda yakın yerlerdeki | Türkleri bir düzüye öldürüyor, törlü türlü meza- lim yapıyorlardı. Ermenistan tedip etmek zarureti vardı. Bu zaruret; Garp cephesinde daha esaslı, (daha sakin hazırlanmak ve çalışmak için de kendini hissettiriyordu. Şark Vilâ- yetlerimizde muvakkat ve © mahalli seferberlik ilân ve on beşinci kolor- du kumandanı Kâzım Kara Bekir Pa- sa Şark cephesi kumandanlığına ta- yin edilmişti. Haziranda Ermeniler, Olti'de teşekkül eden Türk mahalli idaresine karşı yürüdüler, — oraların istilâ ettiler. Hariciye o Vekâletimiz Ermenilere bir nota yolladı. Ermenis- tan Hükümeti buna © kulak asmadı. Taarruzi harekâlında devam Kısmi seferberliğin üzerinden üç ay kadar geçmişti. Askerlerimiz bir de- hazırlanmıştı. i İstanbul ve Trakya Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla || Sergi binası Ankara'da muazzam bir sergi binası yapılıyor ANKARA, 27 (Milliyet) — Milli t ve tasarruf cemiyeti Ankara- da bir sergi binası bulunmaması ve zaman zaman açılan sergiler için yer bulunamamasını nazarı itibare alarak bu mühim boşluğu doldurmak üzere bir bina yapmağa teşebbüs ederek fil le geçmi Bu için Belediye Hariciye Ve- kâleti karşısında kırk bin metre mu- rabbalık bir sahayi üzerine yapılacak bina otuz sene sonra Belediyeye geç- mek üzere terketmişti. Cemiyet bir plân müsabakası yap- ui ve müsabaka dün neticelendi. Kastamonu mebusu Tahsin Beyin reisliği altında; Mühendis İrfan, Fuat, Fuat, Mitat, Fuat Beylerle M: Gros, Ziraat umum müdürü Tevfik, Baytar umum müdürü Sabri, Sanayi umum müdürü Recai, Cemiyetin umumi kâ- tip vekili Vedat Nedim Beylerden mü rekkep bir jüri heyetiyle tetkik edil. di, gelemon altı plânm hiğ birisi Cemi yetin İstediğini tamamen tatmin e- debilecek mahiyette görülemedi. Yal mız iki tanesi maksada en ziyade uy- fun görülerek aralarında müsavat va ziyeti “hasıl olduğundan vadolunan i proje arasın- Cümhuriyet bayramma yetiştirilmesi düşünülen sergi binasmda Ccmiyetçe senede esaslı olarak dört sergi açılma sı düşünülmektedir. Bunlardan biri; tihdaf ederek, çocuk bakımı, ev ka- dınlığı, sari hastalıkların mücadele, spor, kitap muhtelif hizmetlere tahsis olunacaktır. Bu esaslı sergiler on beşer yün devam edeceğine göre hazırlık günlerile beraber senenin üç ayını işğal edecektir. Diğer aylar da; konferanslar, halk toplantıları, terbiyevi ve faydalı film hı larla meşgul buluna- Hulâsa; bina senenin hemen her gününde faydalı bir şekilde hareket. li bulunacaktır. elmilel sergi yapilmak Vâzem zaman bahçesinden de istifa. ilecektir. Binanm lokanta ve sa- ir hizmet mahalleri de bulunacaktır. Son günlerde Maarif Welâletinin resmi resim sergisini açmâk üzere bi na bulunamadığı ve hâlâ yer arandı. İı nazarı dikkate alınmsn bile'sık baş gösteren bu ihtiyacı tatmin edecek 0- lan sergi binasının ehemmiyeti derhal anlaşılır. Binanın biran evve sile Ankaramız en mühim bir eksiğini te- Bir dola teoröbe ediniz HARORE 4 kopya çıkarabilirsiniz. Yemin T.L 1.50 Bütün Şark uman! depaziteri M. de TOLEDO tanka, Sultan Maması Hacepele Man Me. 35 (2162) en ha; kal ı mal ve hayran ve 7 Şeker Fabrikaları i Ankara SİNEMALARI Bugs Kulü Nefis bir musiki ile fevkalâde hissi ve mücarir sahnelerle dolu film (İzlerini bırakmadan kaybo- lan e ) Sa kızlar ticareti İlyada Kohen itfaiyeci, 2— Dünya Haberleri, Yeni Bugün bugece Casus Şebekesi Gizli Kuvvetler İlâveten: Dünya haberleri in NE ŞİRİN ÇOCUK! Bu güzel çoçuk İPEKİŞ'te giyindi Gördüğünüz çok basit fakat o nis- pette zarif elbise ipekiş'in eseridir. Bu elbisenin pan- talon ve yeleği ipekiş yünlülerin- den, buluzu da ipekiş ipeklerin- den yapılmıştır. Model ipekiş mo- da bürosu tarafın. dan hazırlanmış ve elbise ipekiş atelyesinde dikil- R «Bu iş'te İpekiş'in dir !» Edirne Cumhuriyet Müddeiumumiliğinden: Edirnede hapishaneye çevrilecek yanık kışlanın tamir işlerinin ihale bedeli adliyece haddi lâyik görülmiyerek tas- dik edilmemiş olduğundan 30 Nisan 933 ten itibaren 4 Ma- yıs 933 perşembe günü saat 16'da pazarlık suretile muvakk at ihalesi yapılmak üzere beş gün müddetle münakasaya ko nulmuş ve evvelce kapalı zarfla yapılan münakasadaki şart ve vasıflar değişmeyip tamirat karşılığı olan tahsisat kadar ihale icra edileceğinden şayet teklif binanm © dört kısımın birden tamiratına kifayet edebilecek dereceyi bulmadığı tak- dirde tahsisata tekabül edebilecek esas binaya ilâveten şair münasip kısımlar tefrik ve ihale edilebilmek için lâhikanın A fıkrasında yazılı dört kısım için ayrı ayrı birer bedel göste- rilmek suretile bunların mecm uundan husule gelecek bir ye- kün teklifi ve yüz bin liralık inşaat yapmış olmak şart ve kaydi binanm tesisatile birlik te heyeti mecmuasma şamil bu lunduğu ve taliplerin ihale saatinden evvel Edirne müddei- umumilik dairesinde müteşekkil münakasa komisyonunda bulunmaları lüzumu ilân olunur. (1910) miştir. Hülâsa y her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Türk Anonim Şirketinden: Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal gönderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. Adres:istanbul, Bahçekapı,4 üncü Vakıf han 4üncü kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon:244 Dr. İHSAN SAM I vam i Gonokok Aşısi Belsoğukluğu ve ihtilâtlarma karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyolu Sultan Mahmut türbesi No, 188. (1390) 1765 FİLORYA Çiftlik Köşkü ve Gazinosu ve sebze bahçesi kiralıktır. Sirkeci Li- man Han 16 numaraya müracaat.(2478) 2232 ŞIRKETİ MÜTEŞEBBİSE Tasfiye Memurluğundan: Tasfiye halinde bulunan Türk Ano- nin Şirketi müteşebbisesi heyeti umu- miyesinin 30 Mayıs 933 salı günü sast 15 te Galatada Ömer Abit Hanı 3 cü ket 9 numerolu dairesinde toplanması mükerrer olduğundan aşağıdaki madde ler hakkında karar verilmek üzre bil- cümle hissedarlara meskör gün saatte hazir bulunmaları ilân olunur, Müzakere olunacak maddeler: 1 — Tasfiye memurile Murakıp ra porladının ve hesabat ve bilânçonun tastik, ve. tasfiye © kamunun zinmetinin ibrası, 2 — Vefat eden Tasfiye memuru Ha san Beyle müddetleri biten avukat Nüz het Beyin yerlerine diğerlerinin inti- babi “ve ücretlerinin tayini 3 — Tasfiye müddetinin O münasip 4 — Murakıp tayini ve ücretinin tes piti 57) Usulü müzaafa Üzere defter tutan bir Tüccar kâtibine İbtiya ç vardır. Yağislerlesi'nde Basma- &ı zadeler titarethanesine müracaatleri (2576) İstanbul üçüncü icrasından : Bir borç için maheuz ve paraya çev- rilmesi mukarrer ev eşyası 6-5-033 tari hinde saat 9 dan 10,30 kadar Beşktaşta İhlamur caddesinde 6 numaralı hanede birinci açık arttırma ile satılacaktır.Ta iplerin mahallinde © #emurinc müra- eaatları ilân olumur. (2585) Askeri fabrika- Bakırköy barut fabrikaları arazii haliyesinde biten Yeşil otları biçip bir kısmını Fabri- ka ihtiyacına terkederek kıs- mı diğerini bilâ bedel almak e bir elena ihale e- ileceğind. i ağ ve müzayedeye girmek için 11 Mayıs 933 perşembe günü öğ leden sonra Barut Fabrikala- rma müracat eylemeleri. (228) (1646) 1921 NAZARI DİKKATE: Galata'da Ada Hanında 12-13 name roda Mustafa Eşmef ve Kadri Süleymen Şürekâsr namile (Emniyet İdarehane- si) firması eltmda emlâk (alım ve ss- tım ve ikrazat Süleyman Kadri Beye olan alâkamı ta mamile kat'eyledim. 1 Mayis 933 tani- binden itibaren yine Ada Hanında i- kinci katta 15 mumerada İcomafinsabık | (DOĞRULUK YURDU) # |! ması altında ve müstakilen Mustafa Eş ref memile enli alım satım ve ilere- gat komisyonculuğüle iştigal edeceğimi muhterem müşterilerime ilân eylerim. Telefon; 42066. (2605) 70.79 149)