29 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 29 NİSAN 1933 8-inci sene No. 2590 NUSHASI S5 KURUŞTUR İstikraz ESKİŞEHİR, 28 (Başmuharriri- mizden) — Bakır istikrazınn fay X da ve ehemmiyeti üzerinde fazla Söz söylemek istemez. Birinci ter- © bin müddeti iki gün sonra biti- Yor. Bu müddet biterken, dört mil Yon liradan ibaret olan birinci ter ih tamamen satılmış olacağı “imdiden söyliyebiliriz. İstikraza iştirak için geç kal Muş olanlar, ancak son iki günden htfade ederek bir kaç hisse ala- irler, Bu muhakkak ki, hiç bir Vatandaş maddi faydası kadar, Manevi fayda ve şerefi büyük o- n böyle hayırlı bir işe ottak ol. Maktan geri kalmak istemez. Ankarada dahili istikraza işti- tak işinin nasıl gittiğini bazı ban- kalardan tahkik ettik. Aldığım” Malümat hem meminuniyetimi em de iftihar duyğularımızı tah- tik etti. Bu harekete iştirak için murat bir tehalük var. Aklı ba- nda, yaşlı başlı adamlar kadar Şocukların da alâkasmı görmek. “n derin bir haz duymamak ol haz. Muhitte görülen bu heyecan Yalnız istikrazın muvaffakiyetle Meticeleneceğini göstermesi itiba- *iyle mühüm değildir. Onun en #Mühim yüzü halkta milli şuurun wvetlendiğini (o göstermesidir. ierkes bilir ki, medeniliği şuurun alâmetleri bu gibi 1 hassasiyetin derecesiyle ölçü- ir. Zaten niçin itiraf etmemeli? Biz bakır istikrazı etrafındaki bu alâka ve tehalükü, biraz da Anka tanın hususiyetine vermiştik. Fa- t Eskişehirde gördüğümüz va- ?iyet ne kadar yanıldığımızı gös tsriyor İşte burada da ayni alâka Ve ayni tehalük vardır. Yeni kurul makta olan Eskişehir şeker fabri- sı memurları maaşları nisbetin- de istikraz tahvilâtı almaktadır. lir. Satılmak için Eskişehir mer. ezine ayrılan tahvilin Keps Plâse edilmiştir. Uşak Şeker Fabrikası müdü- Mi Remzi Bey de anlatıyor: Ora- da ayni heyecan, ayni hareket , Demek ki Mustafa Ke- mal Türkiyesinde vazife aşkı tam inde ve bütün mu- iti kaplıyor. Türkiye sok muvaffakiyetlerle rüştü Pat etti, Şimdi de mali ve iktısadi İ İşlerde rüştünü, kemalini göster- Mek imtihanı geçiriyor. Bu im- tihanda muvaffak olmanın şere- fi bütün millete aittir. İatikraza İştirak için hiç bir vatandaş icbar edilmiyor. Herkes şuurunun, vic- danmın sevkine tâbi oluyor. Bizi şimendifer bağlıyan zaruret ve faydalar üze- tinde yeniden durmak lüzumsuz- dur, Bunu anlamıyan kalmadı. Şe ker fabrikası için yapılmakta olan hususi demiryolu üzerinde bir kaç mele çalışıyordu. Bunlara neza- tet eden çavuşa bazı şeyler sor. duk. Verdiği cevap şu oldu: “Şi- 1 mendiferin faydası sorulur mu? Eğer Eskişehirden demiryolları Beçmeseydi, buraya şu şeker fab- '« "ikasını kurarlar mı idi? Unutmamalı ki, şimendifer u- Mumiyetle murada kavuşturan bir vasıtadır. Ergani bakır hattı İse bütün memleketi servete, re- faha kavuşturacak bir yol olacak. Sirt Mebusu MAHMUT ALAMAMAK Milliyet'in Tenis turnuvası Her sene yaptığımız gazetemi- tin tenis turnuvası, bu sene 1933 #enfsi tenis turnuvaları programı 4 muciBince mayısın 12 inci günü yapılmağa başlanacaktır. Oyun- İ lar bu suretle mutadından evvel öynacaktır. Tafsilâtı müteakıp hüshalarımızda yazacağız. siyasi ve askeri bir | politikasına sımsıkı | | ATINA, 28 (A.A.) — Türkiye Ik- tsat vekili Celâl Beyle arkadaşları dün Atinaya gelmişler ve İktısat nâzi- rı Pazmozoğlu ile Başvekâlet müste- sayı Says, Türkiye elçisi Enis Bey ve diğer Yunan ve Türk ricali tarafından karşılanmışlardır. Misafirler Başvekil ve İktısat nazırile karşılıklı mutat zi- yaretlerde bulunmuşlardır. Başvekilin ziyafeti ATINA, 28 (A.A.) — Başvekil M. Çaldaris Ce şerefine bir ziyafet vermiştir. fette M. Çalda; Celâl Beyefendi aşağıdaki nutukları söylemişlerdir. M. Tsaldarisin nutku “Vekil Beyefendi Hazretleri, ha- | nımlar, efendiler, Türkiye ile Yunanistan arasındaki | Ankarada vefat eden Japon büyük el- bu çisi M. Izabüro Yoshida'nın eonazesi miştir. Cenaze Ankarada olduğu gibi, şehrimizde de büyük merasimle kaldırı İnrak Haydarpaşadan Sirkeciye getiril. miştir, Japon setiri mütevsifa M. Yoshide Cen 5, dun cenaze merâiminden birkaç intiba İ dün sabah Ankaradan şehrimize getiril i Ali Ihtısat Vekili Celâl Beyin Atinaya mu vasalatında Yunan Başvehilile bir arada alınmış resimleri Türk-Yunan dostluğu bir kerre daha anıldı “Çok bol olan tarihin dersleri her halde bugünkü gibi olmamıştır, Samimi nutuklar teati eden M. Çaldaris ve Celdi Bey iltrsat münasebetlerini inkişaf ettir. İ mek gibi yüksel bir va: Japon sefirinin eMzeşi dün şehrimize getirildi Cenaze yakılacağı yer tespit edilin| | *- ceye kadar şehrimizde kalacak Ankara treni dün sabah saat 10,30 ta Haydarpaşaya varmıştır. Vali muavini iza ve Emniyet müdürü Fehmi B. kr ze polis efradı, cenazeyi karşılamak ü- (Devamı $ inci sahifede) plarına Ankarada ve şehrimizde yapı- 45 inci liste ANKARA,28.A.A.—T.D. TV Cemiyetinden verilmiştir : Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin 45 numa- ralı listesi şudur: 1 -KARİHA , 2-—KARİNE 2. 3 KASABA 7 —KEŞMEKEŞ 4—KAST 12 KİBAR balye 6— KAZA 7— KEFALET Listelerde o çıkan kelimeler. den mânaları birden fazla o- İİ lanların her manası için ayrı | karşılıklar ileri sürülebilir. Karşılık gönderen zatlerin gönderdikleri (o karşılıklardan duyulmuş ve işitilmiş olmıyan. ları hangi kaynaklardan aldık. larını göstermeleri rica olunur. - KESAFET 18— enli, son nümayişi hakkında bir telgraf çekil- mişti. Telgrafa o Reisicümhur Hz. şu ukabelede bulunmuşlar: Talebe Birliği kongresi daimi murabhaslarına: Gençliğin çalışkan, hassas ve milli- yelçi yetişmesi esas dileklerimizdendir, Gençlik ber türlü faaliyetlerinde Cüm- Kuriyet kanunlarma ve & Cümhuriyet kuvvetlerinin üsul ve kaidelerine ris- yetkâr bulunmaya da dil e dır, Cümhuriyet hükümetinin milli me- selelerde vazifesini bilir olduğu nunlarm ve adli kuvvetlerin m emin olunuz, Reisicümhur GAZİ M. KEMAL Yeni fabrika : İEskişehir fabrikası teş- o a cıkaracak ESKİŞEHİR, 28, Milliyet) se OE, dirne mel'usa Sinop meb'usa Recep Zühtü, Siirt meb'asu Mahmut, İş Bankası umum müdür vekili Maam- mer beyler dün akşam geldiler Uşak fabrikası umum müdürü Retri, Es kişehir fabrikası müdürü Kâzen beyler ie braher fabriknzın inşası tetkik et Fabrikanın inşaatı günden güne iler- liyor Her şey tahmin edildiği müddet ve şerait dahilinde gidiyor Fabrikanın en mühim demir kısım- ları şimdiden Eskişehire elmiştir Hu susi demiryolu inşaatı bitmiştir İnşaat sahasında altı yüzden fazla amele &- hışıyor, Yapıyı uhdesine alan Galip B, inşaat grupu taahhüdünü vaktinde ifa etmek- tedir En dar tahminlere göre fabrika nın teşrini evvel iptidasında şeker ima line başlıyacağı anlaşılıyor, Zira vezi- yet iyidir, Yeni fabrika için altmeş bin semi erazi ekilmiştir, Zirant işlerinin tanzim ve idaresinde Uşak fabrikası müdürü Remzi ve Ziraat umum müfettişi Ferit Beylerin büyük himmetleri oluyor, Gene zelzele Halkidikyada şiddetli sarsıntılar oldu ATINA, 28, AA— Halkidikya ya- rımadasında KONYA, 28. A.A. — Dün Akşehir- de şiddetli bir zelzele olmuştur, Hasar ve zayiat yoktur, İki gün kaldı İstikraza gösterilen rağbet pek fazla İsmet Paşa hükümetinin Erganiye gi den demir yolu için müracaat ettiği da ME istikraz bütün tahmilerin ölümde bir rağbet görmüştür. İçinde bir çok bayram ve tatil gün- leri geçen bir aydan (kısa bir müddet zarfında ballar dahili istikraz tahville rini kapışırcasını o almas böy le vatani vazifenin tutulduğunu ve tasarruf edilen paran müsmir bir iş sahasma nasıl yatırıldığı m göstermiştir, Başvekil İsmet Paşa Fiz, yeni istike raz için Meclisten müsaade isterken şöy le demiş — Halleimızda bir istikrazı karşı” layacak mali kudret bulunduğu kanaa- | tindeyiz” (Devamı $ inci sahifede) 13 — KİBİR -Kibr- İl Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET 7 Geçmişmedeni varlıklar i Topraklarımızda kalan artıklarını | belediye ve Halkevleri koruyacak ANKARA, 28. (Milliyet) — Memle- ketimizin hemen ber tarafında emsalsiz defineler halinde yatmakta olani eski me deniyet eserlerinin ameli surette muha- fazn ve tasmifleri ve geçen devirlerin sü rekdi ihmali yüzünden pek harap bir ha- le gelmiş olan âbidelerin mesindeki tetkik seyahatleri esnasında Konyadan Başvekil Hazretlerine gön- derdikleri tel yazısile vaki irşatları esas olmak üzere kuvvetli ve etraflı tedbir leri havi bir kanun lâyihazı tanzim ve teklif edilmiştir. Anadolumuz kadar tarihi zengin ve &serleri çok ve mütenevvi yer yüzünde başka bir memleket yoktur. Üzerinden yüzlerce medeniyetin geçtiği yurdumuz bu medeniyetlerin bıraktığı yüz binler. ce âbidelerin makarridir, Burün her memleket kendi tarihi e- | serlerini muhafazaya çalışmaktadır. Es- lâf eserleri en çok olan bizde de öyle yapılması bir yurt vazifesidir. İtalyada bu işler için senevi yüz | milyon kadar tahsisat vardır. Bu nefis eserlerin korunmasmı bil hassa Halkevleri ile Belediyelerin esaslı vazifelerinden addetmeleri lâzımdır. Paha biçilemez kıymette pek çek parçalar. Osmanlı imperatorluğu zama- nında ecnebi memleketlere kaçırılmıştı Bu nefis eserlerin geçen asırların Bira Bergama harebelerinden bir köşe. mal ve teseyyübü bazan da cehalelin kas di tahripkârliği yüzünden bir kısmı el- den çılımış.bir kısmı da harap olmalarına rağmen asli güzelliklerini muhafaza et- miştir. Adım başında tesadüf ettiğimiz ve ve büyük kıtadaki nefis eserlerden han, hamam, cami, medi me, türbe, tekke, kale, kervansmray, met zarlık, kemer, kümbet berestan , aşhane gibi yüzlerce milli büyük tiriki mefise lerin tamir ve edamelerinin de artık çök tan zamanı gelmiştir. Milletimizin bü- yüklüğünü gösteren ve ayni zamanda (Devamı 5 inci sahifede) Milli Takım; Vefaya 2-3 galip gelebildi Artık bu hususta çok ciddi dav. ranmamız zamanı geldi Dün Kadıköyünde Fenerbahçe sta« dında Milli takım antrencmanı ile bö- raber bir çok ta maçlar yapılmıştır. Daha sabahtan ikinci küme B talerm- Meroanpebüşmecelydaç Yantmılrı genleri tekiamiği; içini kasgiieidhik:Bu günkü maçı ile müsabakalarını ikmal eden Fenerbahçeliler, on iki maçtan on birini galibiyetle ve yalnız Kasım- paşayla berabere kalmak suretile, 80- Benin ilk şampiyonluğunu kulüplerine kazandırmış oldular. Fener küçükleri 3 - & ile maçı kazandılar, bundan son- ra ayni turnuva için Vefa, İstanbul- sinin en kuvvetsiz bir takımı olmasma rağmen muvaffakıyetli bir oyun oyna- mış, muhacimlerinin fırsatları kaçır- makta biribirlerile müsabaka yapar i oynamaları dolayısile 6 - | maçı anbulspor kazanmıştır. Günün son maçı V ili takım oyuncuları- nın teşkil ettiği takım arasında ola- caktı, Kırmızı formalarile sahaya çi- kan karışık takım şu şekli almıştı: Avni Bükü Büz Feyzi Rasim Cevat Fikret, Şeref, Zeki, Hakkı, Niyazi Buna mukabil Vefalılar da: Halük Saim Halil Namık © Cemil © Süleyman Mustafa Enver Gazi Hasan Muhteşem den müteşekkildiler. Vefalılar tam kadroları ile değillerdi. Santrhaf Lüt- fi eksikti, Milli takım da orta muavin Nihattan ve müdafide Yaşardan mah rumdu. Orta hafta Fenerbahçenin es- ki oyuncusu Rasim var, bu maçın taf- silâtin: kısaca yazdıktan sonra maçın tarzı cereyanını ve oyuncuların müsa- ANKARA'YI (Ankarayı propaganda ediyorum) derken dilim mi sürçmeğe o başladı, pot mu kırıyorum ne? Tövbe!.. Büyük ulasan, büyük öz değişin (inklâbın), o büyük otağına (merkezine ) dil uzatanların < dilleri kurur. — Öyledir de, ne diye yok yere An- karayı sel bastı, diyorsun? — Ankaradaki içme sularının ya- renliğini edebiyatça yapmak istiyorum da ondan. Bizim eshi Ankarada belli başlı iyi bir içme suyu vardı: Solfasol. Yetmedi; Öksüzçe çıktı. Bu da az geldi; Ulucak yanaştı. Herkes; sanki dededen Taşdeleri içmeğe alışmışmış gibi bir (iyi sa) dur tutturunca usuön (aklı evvel) kişiler: > Haki dediler. Kör bandaymış. Arkasından sökün etti: Kusunlar, Hayat, Ayvalı, | Armutlu, Cevizaltı, Vişneüstü, Kirazortası lan... Şişeler, binlikler, damacanalar, ft- çılar, variller, benzin tankları, atlı a- fa- baka kabiliyetlerini gözden geçire- lim; birinci devrede Vefa oyuna hâ- kim, sağdan, soldan mütemadiyen hü- cum ediyor ve bu hücumlarının seme- resimi iki golle görüyorlar. Bu devre- de millii takım yalnız ortada topun ar- kasından koşmaktan başka bir şey ya pamıyor, İkinci devrede Milli takım- da şu değişikliği görüyoruz: Fenerbah çe B takımı kaptanı Fazıl müdafaaya alınmış, sağ açık Niyazinin yerine Eş- ref koyulmuş. Devrenin yirmi dakika- mütevazin birinci ve ikinci gole pekâlâ mâni o- labilirdi. İkinci devrede Sadri oynadi. Yalnız bu kalecinin derecesini ölçmek için fersat bulunamadı. Müdafide Hüs nü için tekrar edelim, bugün Hösnü o kadar fena bir haldedir ki, ona ta- kımda yer vermek bir hatâdır. Füruzan da dün pek iyi değildi. Mu- (Devamı $ inci sahilede) SEL BASTI! rabalar, markalı kamyonlar, dahdah- lar ve saire, .. Kâr meydanda! © Bu hadar su hiç yeter mi? Yetmez! Öyleyse yenileri gelsin: Taşdelen, Yakacık, Göztepe, Kartal, Pendik, Beykoz, o Maçakoz, Sinekkoz, Oryakoz, Hamidiye, Meci- diye, Süleymaniye, ç Nuruosmaniye, Terkos ve falan ve filân.' ve saire. . İlânlar, broşürler, rekabetler, yaf- talar mektuplar, tellâllar ve saire. Hoş, ben içmiyorum ya.. Herkes gelsin nefis (iyisu) diye bardak bar- dak atıştı Nefis iyi & Geliniz de buna sel demeyiniz ve manası, işini murat ederek Ankara» yi sel bastı demeyiniz. Handiyse, Sarıyerin iplik, iplik &- İ kan Çırçır suyuda fıçı fıçı olup ba se“ Elmadağı, | le karışacak. Türk Tanrısı beni poralı iyi sa içmek ten koruya! Benim Dikmendeki bağı- mın (Çivili) suyu bana yeter. (Horoz- lu çeşme) de cabası, Aka GÜNDÜZ