29 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Maarif bahisleri ————— Mili talim ve terbiye Ee Bugünkü cismani, fikri ve ahlâki terbiye vaziyetimiz hakkındaki mü- #abedelerimizle tenkit ve temennileri: mizi söylemeden evvel bilümum maa- rif ve terbiyecilik bahislerinde kazan- dığımız en esaslı zaferi (o behemehal hatırlamalıyız. Bumun için de 1908 se- nesine kadar inmek icap eder. Meş- rutiyet ilânmdan sonra maarifimizin ruhuna girerek bugünkü cümhuriyet idaresinde pek çok genişlemiş olan e- 1n3 şudur: Meşrutiyete kadar maarif tamamile Asyai veya yarı Avrupalı tarz da bir “talim ve tedris, mürssezesin- den ibaretti. 1908 de ise bu dar ve bodur telâkki mevkiini tam bir (be- den, fikir ve ahlâk terbiyesi) mefhu- © Çocuk bayramanın altıncı günü de İ dün seektelif yerlerde parlak tasa: kaza dahilindeki 8 il mektebin tale- besi hazır bulunmuştur. Müsamerede şiirler okunmuş, geçit resmi yapılmış. ii bando, hokkabaz, kukla bulunmus, WOr. Ali Rıza Bey tarafından çocuk bakımına dair bir konferans verilmiş, 8 mektebe birer kumbara, çocuklara da muhtelif oyuncaklar ve eşya hedi- ye edilmilşir. Alayköşkünde.. Alayköşkünde de gene çocuklara mahsus olmak üzere bir müsamere ve Filmiştir, Burada © da İslerim , pramit Wumaraları yapılmış, Zeybek ve Tu. Fan rakısları oynanılmış, bir eser tem” Sil edilmiş, saz çalınmıştır. Bu öierede de 600 den fazla talebe hazır Bulunmuştur. Darülâcezede.. Siadaki çocuklara çukulata dağıtmış: İardır. Hanımları müessese müdürü kapıda karşılamış, kreş süthane, ye- timhane, hastane, Darülâceze ve ha- İs destgahları gösterilmiştir... Hanım- İnr çocuklara dağıttıktan sonra artan çukulataları, müesseseye bırakmışlar, gördükleri intizam ve mükemmeliyet- z — Reşit Galip Beyefendiye — rer soralım: Acaba bedeni terbiyenin lüzumunu, ehemmiyetini hissederek onu inkişaf ettirmek için sarfetmekte olduğumuz faaliyetler en verimli yol- da mıdır? Cidden bizim cismani mele- kelerimizi nümalandıracak, sıhhat ve mukavemelimizi bir istika- mette mi ilerlemekteyiz? Yoksa be- deni sermayelerimizi başı boş bir ada- K faaliyet ile kuvvet israfı halinde mi kullanıyoruz? Benim simdiye kadar çocuklar ve gençler üzerindeki müşa- hedem, ikinci ihtimale doğru esefve- rici bir inbiraf hâ: lduğu zeminin. dedir. Memleketimizin her köşesinde ki cismani terbiye faaliyetini ayrı ay- rı tetkik etmemiş olduğum için kat'i bir iddiada bulunmağa elbette hak- kım yoktur. Ancak bu işlerin en iyi anlaşılmış olması lâzmeğelen münev- ver mubitlerde dahi meseleye ne ka- dar bilgisizlik ve Hip kaygusuzluğu karıştığını görmekteyim, Bunu © gö- rünce de kendi kendime demek ki di- yorum, daha az aydınlık muhitlerde bu iş, daha karanlık bir telâkkiye uğ- ramış olmak icap eder!.. Memleke- timizin tababet âleminde isim ve şah- siyetleri birinci parlaklıkta buhunan bazı üstatlarımızın kanaatini de şim- diye kadar kendi zannıma tamamile müvazi buldum. Bence beden terbi- yesi behemehal insanın cismani ahlâ- kı ile, yani hıfzısıhha osaslarma de- vamlı, şuurlu ve münevver bir riayet- le başlar. Yemekte, içmekte, yatmak- ta, kalkmakta, gezmekte, eğlenmek- te, çalışmakta, dinlenmekte, (o bâsrk bilümue hayat Yaaliyetlerinde, bur günkü modern adama düşen. bir ni. zam silsilesi var. O nizam işine alış- mıyan, intizama, metoda, sıbhiliğe ri- ayet etmeyi öğrenememiş olan bir a- dam, yalnız spor, oyun ve cimnastik gibi meşguliyetlerle bedeni terbiyesi- ni tamamlamış olabilir mi? Böyle bir adamın çalışma, istihsal etme, işe ya- rama kabiliyeti, diğer alelâde vatan- daşlarımkinden daha ma fazladır? Hiç zannetmiysrum! Hattâ gördüklerime göre aksini düşünmeğe daha çok hak var. Şu halde cismani terbiyeden is- tihdaf ettiğimiz gayeleri sıraya kaya- rak bunu hem resmi, hem de gayrires- mi sahalarda daha vâkefane bir kon. trolden ( geçirmeliyiz. Ve bu kontrol. den sonra kabul edeceğimizi umdu- Zum ıslahat esaslarından sapmamıya daha uyanık bir dikkatle ehemmiyet vermeliyiz. Zira aksi takdirde iş pek acıklıdır. Çünkü her türlü varlığın te- meli olan cismani o mevcudiyetimiz, müsteit olduğu in azami hak ve hissesini alamamış demek olacak. ten dolayı mücsese müdürüne teşele- kürle ayrılmışlardır. deşli bir müsamere vermiş- lerdir. Saat 14 te başlıyan bü rüüsa- mere pek güzel olmuş ve bir çok nu. maralar gösterilmiştir. Talebe aldıkla rı rollerde fevkalâde muvaffak olmus | lardır. Bilhassa “Ümidüs güneşi” ve | gene talebelerin tertip ettiği sskeri | termsil çok beğenilmiştir, İ İzmir Etıbba kongresi AYDIN; 28, A, A, İzmir ikinci mta MİLLİYET CUMARTESİ 29 NİSAN merci Sobranyada Başvekil Razgrat hadisesini anlattı SOFYA, 24”(Milliyet) — Sobran- yada Razgrat hâdisesi hakkında hü- kümetten istizahtn bulunuldu ve bu münasebetle hararetli münakaşalar ol du, Sosyalist meb'aslardan Paskof'an istizahma bizzat Başvekil M. Muşa- nof cevap vererek dedi ki: — Bu husustaki istizaha derhal ce vap vermeğe hazırım. Bir defa mev- zuu bahsolan hâdise kapanmıştır. Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyle Flibe istasyonunda dün akşam vaki olan mülâkatımızda, hâdiseyi te ferrüatile izah çttim, Size hâdise hak gazetelerine akseden haberler arasın- da büyük farklar vardır.. Çok büyük bir yoldan ortaya atıldı. Türk gaze- teleri cesetlerin ve kemiklerin orta- ya atıldığını, Razgrattaki Tü bu cesetleri ve darmadağınık kemik- leri ağlayarak seyrettiklerini yazdı lar. Bu, tamamen yalandır. da da bir hâdise oldu. Türk hüküme- # derhal tedahir aldı. Razgrat hâdise- sinin de mes'ulleri varsa adalet elbet- te kendilerini cezalandıracaktır. Ana- dolu Ajansının Sofya muhabiri de va- ziyeti yakından görmek için Razgra- da gitmiştir. Verdiği haberin hakika- &ni bildirmesi vazifesi o cabıdır. Bizde de bazı milliyetçi teşekküller son gün- lerde kanun haricine çıkıyorlar. On- lar bu hareketlerinin Bulgaristanın menfaati aleyhinde olduğuna tegafül ediyorlar. Bilsinler ki, bu hareketleri hükümetin onlara karşı olan siyaseti- ni değiştirmeğe kâfidir. Bandan son- ra gayri mesul kuvvetler ve onları hi- maye edenelere karşı şiddetli tenkit- ler yapıldı. Başvekil bir ketlerin ecnebi parmağından çıktığı. | nı ima etti, Bunun üzerime sualler yağ | Yeni müzakerede an- Jaşma hasıl oldu — İran hüküme Çelikmigferliler | Hitlere iltihak ettik- lerini ilân ettiler BERLİN, Das A,A, — Celik miğ- de lideri olduğuna inmandırmıştır haklan ll Avusturya Adliye nazırı Romada ROMA, 28 (A.A.) — Başvekil, Ve nedik sarayında Avusturya adliye na- zırını kabul ederek kendisile dostane ka Etibba Odası kongresi o 5 Mayısta > akp Aydında yapılacaktır, aörüzmüştür. e a Prusyada hafi gezktedn. Mülhakatı da “bara İmei zabıta ofisi Konya mezbahası KONYA, 28 (A.A.) — Yeni yapılacak olan mezbahanm teme- Mia li ir kurutuluyor — | AYDIN, 28 (A.A.) — Aydınm Umurlu köyü civarmda Batarca bataklığınm kurutulmasına yarın başlanacaktır. İ BERLİN, 28 (A.A.) — Volf Ajan. sından: | teşkilât haline getirmiştir. Bu teşirilâ- tan vazifesi, bolşevizme.. ilh.. gübi tep kilâtların fesat çıkarmağa matuf te- şebbüslerine karşı mücadele etmekten ibarettir ve salâhiyeti bütün Prusya arazisine şamildir. HABERLER Gümrük mütarekesi mi? Amerikanın 15 haziran taksiti için moratoryom ilân etmesi muhtemel Amerikaya görüşümüzü bildirdik nezareti Londradu toplansnsi derpiş edilen ve Amerika tarafından tasvip olunan dünya iktwat konferansının toplanacağı vakte kadar bütün düm- yada gümrük tarifeleri hakkında bir mütareke yapılmasa dair imalarda bulunmaktadır. Ammar Gözel NEVYORK, 23, A,A, — sem re bel ye vel yapılmaması dünya iktımat konfe- ransı 2. hiç bir zarar vermiyecek ve mezkür tarihte tediyeler yapılmazta Amerika ısrar etmiyecektir. Fransanın 15 Haziran borcu LONDRA, 28 (A.A.) — Reuter a- jansı, M. Rooseveltin Fransa, 15 birin ci kânun 1932 taksiti ni tediye etme- ğe muvafakat eylediği takdirde 15 haziran 1933 taksitleri il VAŞİNGTON, 28 A.A. — Hariciye | yam. ilân etmek salâhiyetini babşetme sini kongreden talep edeceği haberini dır. Beyaz sarayda M. in 18 Haziran taksitletinin tehiri için biç bir itilâf yapmamış ve borçlar meselesi- nin umumi surette haline müteallik hiç bir plân tevdi etmemiş olduğu be- yan edilmektedir. Yalnız umumi hal suretinin cihan iktsat konferansın sonlarında münakaşa edileceği ihsas edilmiş ve bu borçlularla yapılacak ye ni mükâlemelerden sonra 15 haziran Doların altın ayarı VAŞİNGTON, 28 A.A. — Ayan meclisi, M. Roosovolte doların altm ayarını indirmek salâhiyetini veren hükümetin enflâsyon tekliflerine ait maddeyi kabul etmiştir, RR za bildirdik Haziranda Londrada toplanacak 0- lan dünya iktisat konferansının ha- zırlıklarını yapmak üzere Vaşington- da devam eden müzakereler sile Roosevelt hükümeti de noktai nazarını sormuştur. V: ton büyük elçimiz, bu husustaki görü- şümüzü Amerika birleşik cümhuriyet leri hükümetine bildirmiştir. İş konferansı (Gizli hazırlık mı? Ruznameye yeni bazı maddeler kondu CENEVRE, 2, AA, — — Beynelmilel susi neticeleri Yerli amelenin ne gibi şersit altında alınacağı, army vd kararı oz Mü azam rücu gerisi Çocukların sinemalarda istihdamı, kl lak Almanyada ecnepı sermayesi BERLİN 28 A.A. — Volf Ajansın. dan: Almanya iktısat nezareti müsteşa- rı Amerika gazeteleri mümessillerine beyanatta bulunarak ecnebi sermayo- lerinin. yarn dal faydaları takdir eden hükümetin ec- nebi müsseselerime, Alman iktmsat programının tahakkukuna yardım et- meleri teşebbüsünde himaye göstere- ceğini ve bunlarm faaliyetlerini teş vik eyliyeceğini ve Alman müessesele rinin ecnebi memleketlerd faaliyetler d bulunmalarını müsaade edileceğini beyan etmiştir. i İki bin kental buğday yandı POTSDAM, 28 (A.A.) — Valf A- m: yatırılmasndaki Samsan — Çarşamba SAMSUN, (Milliyet) — Sam- sun Sahil hattı idaresinin Devlet demiryollarına devredildiği ma- | lümdur. Hazirana kadar ayni kadro ile. çalışacak olan Sa Bir Leh gazetesi Fon Papen'e cevap veriyor VARŞOVA, 28, AA, — Gazete Poleka, Almanyaya karşı güya ihtiyati 4 hakkımda Von Pa man erazisine iyetine tevcüz kasdeden bir unsur mevcut olmadığını yazmaktadır. Gazete diyor ki: misali akdi için Lehistan tarafından mükerreren yapılan tekliflerin Berlinde inatçı bir siküte çarptığım gösterecek- tir, 8 amelenin yaptığı nani, 24 (A.A.) — Sekiz kadar grevci, düm üğledem sonra Jarelin bir ir citrön fabrikasına girerek âmeleyi ayartmak istemişler ve camları kırmışlardır. Bu esnada bir kişi yaralanmıştır. Müdüriyet, Ja- yel fabrikasını kapatacakını bildirmiş “M. Schacht Pariste PARİS, 28 A.A. — Rayhişbanik mü gitmek üzere vapı. va inecektir. Mumaileyh, dün Fran- den meselelerdir. Alman devletinin timsali PARİS, 28 (A.A.) — Fransada Hit ler furkasının gamalı salip taşıyan bay rağmnım siyah - beyaz - kurmzi bayrak nyanın nil me timsali olacağı zansedilmekte. | dir. Bunun neticesi olarak &, memleket imtiyazına malik vir Kğ tün Alman binaları ayni zamanda bu iki bayrağı birden çekebileceklerdir. Sovyet mümessilleri Moskovaya döndü MOSKO' Ruayam bagimli tai maa sili Ozereki ile muavinleri Moskovaya dönmüşlerdir. İstasyonda harici tica- vet komitelerinin muavinlerile ithalât ve ihracat teşkilât reisleri, tarafından karşılanmışlardır. treni köprüden geçerken hil hattına Hazirandan sonra başka O bir şekil © verilmesi, memurlar arasmda tasfiye ve ya vakiller yapılması muhte meldir, .Deniz konferansı Atinada : verir ali beamalaniğ bir riyafet verildi ATINA, 28 (A.A.) — Yunan hükümeti tarafından Balkan kon- faransı Deniz işleri komitesi aza- si.şerefine bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette Başvekil M. Tsaldaris söylediği nutukta murahhaslara hoş geldiniz demiş ve Balkan Ya- rum adası milletleri tarafından yapılan gayretlerin tahakkuk sa- hasına gitmekte olduğunu görmek ten mütevellit memnuniyetini bil- dirmiştir. M. Tsaldaris sözlerine devam ederek demiştir ki: — “Uzan muharebelerden ve son zamanlarda iktisat buhran neticelerinden pek çok stkıntı çek miş olan milleilerimizin artık kar şılıklı itimai içinde daha iyi gür leri ve çalışmanın semerelerini görmek ümidini besliyeceğine ka- nim.” Başvetilin fikrine cevap veren Hasan Bey, > Balkan Birliği fikri: nin her hangi fırkada ve her han- gi siyasi akidede olursa olsun bi- ribirini takip eden bütün Yunan hükümetleri nezdinde gördüğü fevkalâde iyi kabulü kaydederek demiştir ki: bilhassa ayni « “Bu sefer de samimi havayi görmekle bahtiya- İ nz. Ben bunda Yunanistanın ol- ğun ve isabetli siyasetine şeref ve ren bir nokta ve asil, yüksek, ana- navi idrakinin parlak bir delilini görüyorum. Bu sefer de yine Ati- nada teşriki mesaimizin yeni bir İ safhasını açıyoruz. Balkan devlet | deri arasında bir Deniz şubesinin tesisi memleketlerimizin hayati bir ehemmiyetini ifade eder. Bu- rada temsil edilen altı devlet te tabiatin bu büyük armağanının nimetlerinden istifade etmemekte dirler. Bu armağan ötedenberi, feyizli fikirleri olduğu kadar top- rak mahsullerini ve ticaret emte- asını nakleden bir birlik unsuru ve medeniyet amili olmuştur. Yu- 'nanistan eski denizcilik ve ticaret ananelerine uyarak yeni müessese nin hazırlanmasına müeesir yar- dımda bulunmuştur. Memleketleri faaliyet neticesinde iktsat ve si- yaset sahalarında da birleştirilme sini temenni ederim.” Hasan Bey natkunun sonunda Yunan Reisicümhuru ile diğer Bal kan devletleri reisleri şerefine İ bardağını kaldarmışter, Trabzonda yol ve tarlaları se! bastı TRABZON 28 (A.A.) — Kar. ların erimesi neticesinde hâsl o- lan sel Maçla ile Deyirmendere p” Se özvleları öne Sel bir deyi: leyirmeni yıkmış, ve tarlalarda büyük tahribi; Şi mustir, Bir a rülmüş aelzia ben eri ha line koymuştur. İngiliz plânı Almanlar bazı tadil EML le pılmasını istediği hir takım tadil tekbif lerinde balummaştar, MGENEVRE, barakma ant ei Sa mevcutları olduğundan Alman hükümetlerinin po- lis kuvvetlerinin ayrı ayrı tetkile edil. mesi suretindeki alman talebinin doğru olmadığım söylemişlerdir Harp ilân edecek Bolivya açıktan açığa muha- rebeye hazırl, eği BUENOS-AYRES, 28, AJ,A, — Şa Bilmen belli işin Arme Şi Sğik sele Beli Bolivya reisicümhurunan Paraamayla harp açmağa hazırladığı ir, “Çinliler barışmıyor NANKİN, 28 (A.A.) — Hariciye Nezareti Çin ile Japonya sulh şartları yapıldığını tekzip etmiş, yeni her türlü taarruz ve istilâya Çinin durmakta de- vama karar verdiğini ilâve eylemiştir.