30 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

. Ekonomi Ofis Ankaraya gidiyor Bu suretle yeni iktısadi teşkilâtın nüvesi kurulmuş olacak Aldığımız malümata göre, İktisat | vekili Celâl Beyin Ankaradan avde- Ginden sonra Ankaradaki iktisadi top- lanmalarda esasları tesbit edilen yeni iktısat teşkilâtmın yapılmasına ba: ille iş olarak İstanbuld. ya nakledilecek ve büyük ofisin e bu suretle kurulacaktır. Ayrıca bir İhracat ofisine İüzum görülmektedir. tında İtalyan ofis teş- kilâtmn şeklinden de de edi miştir. Harici ticaret mümesailleri, ti- taret ateşeleri ofisle muhabere ede- ceklerdir. ANKARA 18 — Ticaret müdürle- ti ve ticaret mümessilleri içtimalarına devam etmektedirler. İhracat ofisleri b olan konsoloslar da iktisadi mesele- lerde ofise malümat vereceklerdir. Bulgaristanda kuşyemi Gelen malümata nazaran Bulgaristan da mühim miktarda kuşyemi el mevcuttur, e. stok ha- , yalnız bunlar 2000 ton olduğu ar- Deşimiektadır. Balgirletmemn senede 12000 ton kuşyemi iatihsalâtı olduğun. seneki retinde bir komite toplanmıştır. Hayat ucuzluğu Belçika istatistik bürosunun yaptığı tetkikata nazaran, Türkiyede hayat son senelerde süratle maral Tür. kiye hayat pahalığı derecesi İngiltere, Almanya, Fransa ve Belçiln seviyesine çok yakınlaşmıştır. İtalyada yumurta İtalyada yumurta ithal resmi bir müd- det evvel yine Fakat key neticesi olarak İtalya dahilinde y. murtaların finti ez Yükseleiie 6 kadar ki yerli yumurtaların düzünes 3,5 Tirete kadar çıkmıştır. Bu vaziyete göre fiatler bir az daha yükselirse ithal resminin arttırılmış olmasına rağmen İ- talyaya yeniden yumurta ithali kabil 0- lsbileceki Beynelmilel ticaret odaları kongresi Mayısta Viyanada toplanacak olan beynelmilel Ticaret Odaları kongresi i- ın İstanbul Ticwret Odası Dresden de te M. Nermi Beyi memur etmiş” tir, M. Nermi Beye Odayı kongrede temsil salâhiyetnamesi ve icabeden ta Hmat gönderilmiştir. Avusturya Reisicümhuru kongre için Viyanaya gidecek murahhasları kaba edecel Yılan ihracı meselesi Ticaret Odasının yılan ihracatı için tetkikat yaptığını işiden bazı ki Odaya bu hususa görüşmek önere mü- vacaata başlamışlar: şehrin Dik çiflik sahibi Söylendiğine göre Yuşoslavya Yılan ihracatından epeyi kâr etmekte, bir ta- raftan da yılandan kurtulmaktadır. Memleketimizde yılan isrmasmdan her sene yüzlerce insan ve binlerce hay van hilbasaa koyun ölmektedir. BORSA (İş Bankasmdan alınan cetveldir) 29 NİSAN 1933 Akşam Fiatları Istikrazlar Jatikraz dahili #9 — Şark d. yeller 270 D. Muvahkide 5350 Gümrükler S8 Saydi mehi © T— Bağdat 175 Te askeriye. TE ir Beledi Terkos Çimento Ar. İetihse day, Şek dey. Balya Şark... Telelem ÇEK FİATLARI ; : < Berlin Varşova Peşis Belgrat Bükreş Amsterdam Moskova NUKUT (Satış) 1 $ilim, Av, 1 Merk 1 Zaleti İ Panya 2 Vey 20 Dinir 1 Çerneveş 1 Altın 1 Mecidiye Baskmot Adalarda Su Var! Taşdelensuyunda daradyoaktivite zaranacak, ondan sonra indirilecek Şebrin su ihtiyacını yapmalı? - Mütebass Şebrin suları hakkında tetkikatta bu- | lunmakta olan Viyanalı mütehassıs M. Felliner, evvelki gün Adalara ve dün de Alemdağına giderek Taşdelen suyu bulunmuştur. M. Fellner, dün bize tetkikatı hakkında şu malimatı vermiştir .— İstanbul'da nazarı dikkatimi cel- beden nokta ehaliye nisbetle suyun az olmasıdır. Şehre kâfi miktarda su vere» bilmek için Terkos borularının kutrunu çoğaltmak ve suyun memhanda bazı tadilât yapmak lazımdır. Dün Adalara giderek şu meselesini tetkik ettim. Fik- rimce Adalarda su vardır, fakat gizli kalmıştır; Bunu bulup meydana çıkar. mak lâzimdır. Bunun icinde sondaj yapmak, kuyular açmak ve fenni tesi- sat yapmak icap eder, Bu da zaman me- selesidir. Muhtelif yerlerde su bulunduk tan sonra bunlar kanaller vasıtası ile toplanır ve her tarafa dağıtılır. İstanbul'un ve hattâ dünyanın en gü- zel ini. gi olan Adaların, her- şeyi olduğu suya malik olmaması teessüf edilecek bir haldir. aşdelen membalarına git- tim, Alemdağında bulunan bu su, dün. yanın emsalsiz sularından biridir. Bu su- yun kimyevi bir surette tahlilini istedim; henüz raporunu almadım. Tahlil netice. sinde suda radyo aktivite bulunup bulun medi. anlaşılacaktır. Mia göre Taşdelen suyunun ra indi- rilmesi hakkında bir karar verilecektir. Suda radyoaktivite varsa, borularla nak- ledildiği zaman, vanlından bir İsem kaybedecektir. Ba takdirde suyun rad- anil olacağından, “Suda radyo aktivite yoksn borularla Üsküdara kadar naklinde bir yoktur. Ması bu su baklkında kat'i bir fikir meli Taşdelen suyunun yüzde ellisinin zayi olduğunu gördüm. Taşdelen çok kıymet li bir sudur. Bunu ziyan etmemek, İs- tanbulluların bundan mümkün mertebe istifade etmelerini temin etmek lâzım. dir. Terkos gölünü henüz görmedim. Ben Terkos tesisatı hakkında istediğim ma- karşılamak için ne ne diyor? lümatı aldım, artık Terkos'u görmek benim “için teferruat © meselesidir. Ma- smafi orasını da bir defn göreceğim. Bent sularının birleştirilmesi ile kabil olacaktır. Bunun da nasıl yapılacağını vaporumda anlatacağını. Raporun gaye- si şehre bol ve istikbali düşünerek su ğa başlıyacağım. Raporumda tavsiye edeceğim şeylerin yapılması bir zaman ve para meselesi- dir. Bu tavsiyeler üzerine > kü böyle buhranlı bir zamanda e bir bir memleketin mali vaziyeti, bu kadar bü- yük bir işi, kısa bir zamanda başarma- ğa kâfi değil, Müteveffa ipler: sefirinin cenazesi Şehrimize getirilmiş olan müle fa Japon sefiri M. İzaburo Yoshidi nın cenazesinin o Viyanaya götürü rek orada yakılması tekarrür etmiş bidi Japon imperatorunun doğ- duğu gün olduğu için maslahatgüzar M. Murakam, cenazeye şehrimize ka- dar refakat etmiş olan Refik Amir Be- ye bir öğle ziyafeti vermiştir. Merkez memurlukla- rında nakiller Beyoğlu polis merkez memuru Kâ- miran Bey Eminönü, Eminönü mer- kez memuru Hulüsi Bey Beyoğlu, Ka- dıköy merkez memuru Mehmet Ali, Fatih merkez memuru Naci Bey Kadı köy merkez memurluklarına nakledil mişlerdir. Dr. Fahrettin Kerim Beyin konferansı Dr. Fahrettin Kerim Bey bu akşam saat 18 de Halkevinde “İnkılâp çocu- gunun. verecektir. Konferanstan sonra bir de konser ve- rilecektir. Gümrüklerde Fark alınacak Yanlışlık kanaat ve içtihatta imiş! İstanbul İthalât gömrüğünün bir Rumaralı ambarında bir takım sun'i ipeğin beher kilosundan 21 lira resim alınmak lâzun gelirken iki lira resi almarak çıkarıldığı yazılmıştı. Dün bu hususta Gümrük Başmüdürlüğün- den şu malümatı aldık: — Bunlar kıvrak ve bir şekli mah- susta bükülmüş sun'i ipek ipliğinden ibaret olup şimdiye kadar gümrükler de ipek ipliği olarak tarifelenmek su retile resimlendirilerek çıkarılmış ve âhiren tarife müdürlüğünce bu iplik- lerin birkaç telden mürekkep ve şekli mahsusta bükülmüş olması barile (elbise yakalarında ve mebil- rda saçak gibi istimal edilebilece- ütalensile harç addile tarifelen- p edeceğine dair ittihaz olu- nan karar üzerine hâsıl olmuş bir va- ziyettir. Bu karar mucibince resim farklarının tahsili ağ olduğu gümrük- lere tebliğ edilmiştir. Ve gümrüklerce karardan evvel tatbik edilen mmame- lede kanunen tatbikatı mucip bir hal yoktur. Nihayet bir kanaat ve içtihat mesele: vilâyotte Bir yolsuzluk Üç memura işten el çektirildi Bakırköy Maliye şubesinde bir vergi #wi istimali tahakkuk etmişti memuruna işten el çektirilmiştir. Tah- kikata devam edilmektedir. Mayıs maaşı Mayıs umumi maaşı yarın verilecek- tir. Ücretli memurların nisan maaşı ve- rilmiştir. Kadıköy'de musakkafat Kadıköy ve Üsküdar kazalarında dün den itibaren musakkafat tahririne baş- lanmıştır. Tahrir komisyonları Geşenlerde işten el çektirilmiş olan 2 ve 3 numaralı tahrir heyetleri riyasetle- rine yenileri" tayin edilmiştir. Bayrak bezi Tosya'da iyi bayrak bezi yapıldığı ve bayrak imi için bundan alınması Vi- lâyete bildirilmiştir. Po Sulara kapılan vapur Saadet vapuru, dün sabakisüların akıntısma kapılarak köprünün geçit gözüne çarpmışsa da müfusca zayiat ve hasarat olmamıştır. Prasa doğrarken Gümüşsuyu sakinlerinden Mehmet, prasa keserken kazaen elindeki çak düşmüş ve ayağından yaralanmış- bir. Cam kırmış Halâskâr Gazi caddesinde Makar- ticarındaki evin camı, garson Ni- rafından kırıldığı iddia edilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Uyurken 100 lirası sırrolmuş Topanede kömürcü Aptullah Efen di zabıtaya müracantia dükkünmda uyurken cüzdanındaki 100 lirasının çırak Ali ve Bekir tarafından çalındı | ğın: iddi ettiğinden tahkikat yapıl. maktadır. Bir sene evvel çalınan manto Üsküdarda Sultantepesinde oturan Firdevs Hanımın bir sene evvel çalı- nan mantosu, dün Üsküdar çarşısın- da Nedime Hanımın üstünde görüle- rek istirdat edilmiştir. Müvazenesini kaybedince Beyoğlunda Santa Muria klitcsinde çalışan ameleden Antanov zene- sini kaybederek düşmüş ve yaralana- rak hastahaneye kaldırılmıştır. Hırsız hamal Yeşilköyden Kadıköyüne nakliha- ne eden Dimitri Efendinin eşyaları a- rasındaki iki halı, hamal Artin ve kadaşları Davit tarafından aşırılmışsa da her ikisi yakalanmıştır. Yaralamışlar Topkapı haricinde yol hışan Mehmet ve İbrahim, ve küçü Ülkü tutukl Şuralaağklarım trmişlerdir. Mütearızlar jandar- derdest edilmişlerdir. Tramvay çarptı Vatman Saim Efendi idaresindeki Yedikule - Sirkeci tramvayı, Mustafa Efendi isminde birine çarparak bur- nundan yaralanmasına sebebiyet ver- Hem kel, hem... Galatada Rıhtım şirketi antreposu memurlarmdan İhsan Bey ambar da- bilinde sigara içmemesini tembih et- tiği hamal Ali tarafından kanca ile kaşından yaralanmış, Ali yakalanmış tar. iddi Fransız muharriri bugün geliyor Şehrimizde iki konferans vereceği- ni yazdığımız Fransız muharrirlerin. den M. Leon Pierre - bugün A- tinadan şehrimize gelecektir. lerdir. İ lar tevkifanede Maarifte Seyyar sergi Kayseriye vardı. Yolda köylüler kitap istiyor KAYSERİ 29 A.A. — Seyyar terbi- ye sergisi dün Kayseriye geldi. Sergi mayısın birine kadar burada kalacaktır. Sergi, Yerköyde, Yozgat ve Kırşehir Vilâyetleri muallimleri ile halk tarafın- biye ve tedriste Şemsettin Bey kültür deyişmesinde biyenin yolu ve Türk inkılâbında maal. ve köy çocuklarınm beslenme tarzı, salgın has- talıklardan korunma çareleri halıkında konferanslar vermişlerdir. Sergi beyeti ile muallimler arasında sergi ve mesleki meseleler etrafında ko- yaşmalar olmuştur. Yerköy istasyonun. ön any 500 ü geç yet hükümetinin Maarif meselelerinde kendilerini balırlamasından dolayı mü- teşekkirdir. Sergiyi ziyaret etmektedir. Felsefe talebesinin çayı Darülfünun Felsefe şubesi talebe ce miyeti salı günü Halkevinde bir çay verecektir. Deniz ticaret mektebi nakledilecek Ortaköydeki sıra saraylardan biri- ni işgal etmekte olan Âli deniz tica- ret mektebi Baltalimanındaki balıkçı hk enstitüsü binasına nakledilecektir. Balıkçılık enstitüsü de Ortaköye ta şınacaktır. Ankaraya giden müderrisler İT. TT, Cemiyeti içtimala, yak etmek Ankara'ya gi- den müderis Köprülü zade Meb- met Fuat, Muzaffer ve Ağa oğlu Ah- met Beylerin şehrimize avdeti gecik- salşiir. Müderrisler' > Ankarada dal bir hafta kalarak son yapmış olduk- ları tetkikatı cemiyette izah edecek- Pr. M. Malche Darülfünunda ıslahat yapmak üze» ve kendisile mukavele aktedilen Pr. M.. Makihe'ini sah günü şehrimize ge- lerek Ankaraya gitmesi beklenmekte- dir. Mölkömelirde Yeni proje Pahalıya çıkacağından tatbik edilmiyecek Heykeltraş M. Canonikanın Taksim âbidesinin etrafını genişletmek ve âbi- deye yeniden bazı iâveler yapmak için rafından tetkik edilmektedir. Fakat ye- i proje 150 bin lira kadar bir masrafa ihtiyaç göstermektedir. Bütçeden bu paranın tefriki şimdilik kabil olmadığın dan projenin tatbiki yecikecektir. Sarayburnu gazinosu Sarayburnu gazimosunun mukavele müddeti bitmiştir. Belediye burasını yeniden iki sene müddetle a vere- cektir. Belediye gazinoyu fazla serma- yeli ecnebi gruplara vererek bahçede bazı asri eğlence tesisat ve vessiti yap- tırmak istemektedir. Fakat kendilerile temas edilen bazı ecnebi gruplar bu te sisatı yapmak icin mukavelenin uzum müddetli olmasını istemektedirler. Bele- diye ise buna razı olmamaktadır. Ecne- bilerle sa bir yerli sermaye. dara kiralanacaktır. Lokanta genişletiliyor Belediye lokantasının arka taraftaki salonu da yakında lokantaya ilhak edi- lerek açılacaktır. Maarif Vekületine ait olan hu salon Belediyeye almmıştır.Yeni salonda tadilât ve tamirata perşembe günü , hazirana kadar ikmal İ edilecektir. Yeni salon da açıldıktan son ra, burada bazı çaylı danslar vesaire ve- rilebilecektir. Beyoğlu hastanesi Hariciye karrür etmişi tesisat da vücude getirilecektir. Beş cenaze arabası daha Belediye yeniden 5 tane cenaze bası yaplırmağa karar vermistir. Bu otomobillerden biri lük* olacaktır. Muhiddin B. Vali ve Belediye reisi Muhittin B. daha birine gün Ankarada kalacaktır. Vali B. Ankarada Unkapanı köprüsü ve sehze hali işini halledecek ve ondan sonra dönecektir. Zeynep Kâmil hastanesinin elektrikleri Üsküdar Zeynep Kâmil hastahanesi- nin elektrik tesisatı da yarın pazarlıkla ihale edilecektir. Hastahanenin haziranda faaliyete ge- çeceği tahmin edilmektedir. Hapishanedeki esrarkeş Maznun: “Bana artık ceza verme. iyin.Allahzatence Vazifesini ihmal elmekten suçlu tevkifane müdürü Mekki Beyle tevki- fanede esrar içmekten suçlu Hüsnü- nün muhakemelerine dün mahkemesinde deva: kü muhakemede mevkuflar şahit olarak dinlenmiş, bun Hüsnünün üzerinde esrar çıktığını ve Mekki Beyin takibat yaptığmı söylemişlerdir. Bundan son- ra İddia makamının işgal eden Muh- lis Bey iddianamesini serdederek Mek ki Beyin esrar çıkınca vazif h- mal etek noktasından beraet sinde usulsüz hareket ettiğinden tec- ziyesini, Hüsnünün de üzerinde esrar çıktığı için cezalandırılmasını istemiş tir, Hüsnü — Ben inkâr etmiyorum, ü- zerimde esrar çıktı, on gün prangaya vuruldum. Esrar müptelâsıyım, 27 se- neye mahkümum, bu on gün paranga dan sonra gene muhtelif kereler 0s- rar içerken yakalandım, iki kere 42 şer gün, bir kere de 20 gün paranga- ya vuruldum, bana ceza vermeyin, Allah zaten benim cezamı verdi, tam yirmi yedi sene hapisanede yataca- #um, demiştir, Mekki Beyin vekili Sabri Bey de Mekki Beye isnat edilen ihmal ve u- sultüzlüğün sabit olmadığını söyliye- Heyeti hâkime uzun bir müzakereden sonra Mekki Beyin suçları sabit görül- mediğinden beraetine, Hüsnünün de evvelce cezalarını çektiğinden dolayı tekrar cezaya mahal görülmediğine karar vermiştir. AF ve tecilden istifade Kuleli askeri lisesi civarından ge- gerken Matmazel Martayı öldürmek kastile yaralayan sabık polis memuru Salâhattin Efendinin muhakemesi dün neticelenmiş, iddia makamı suçlunun dördüncü madde ile cezalandırılma- sını istemiştir. Heyeti hâkime müzake reden sonra Salâhattin Efendinin af ve tecil kanunundan istifade ettiği ci betle tayini cezasma mahal olmadığı- na karar vermiştin Üç eroinci daha! Dün müddo'umumiliğe zabıta tarafın- dan üç eroin kaçakıçını daha teslim edil. miştir. Bunlardan birisi Ayşe Hanım is- minde bir kadın, mi de Ali ve Tahir Hasa iinde iki kötdir. Her öç muzun da eerekleriyle zamı vermiş,,dedi beşinci müstantikliğe tevdi edilmişler» dir. Kaçak çakmak Galatada Mahmudiye caddesinde- ki dükkânlerında kaçak çakmak taşı bulunan Berber Hüseyin ile kahveci Şevkinin muhakemeleri dün adliye ih Usa mahkemesinde bitirilmiş, berber Hasan 5 ay, Şevki Gay hapse, ikisi birden 246 lira para cez mahküm edilmişler, her i hal tevkif olunmuşlardır. Beş kilo esrar İzmit civarda o Akmeşe köyünde ar Fatma Hanımın evinde 5 kile kaçak tütün bulunmuş, Fatma hakeme edilmek üzere İs- sas mahkemesine gönderilmiştir. Söz söylemiye iktidarı görülmiyen bu kadın sorulan suallere yalnız “bilmem” diye cevap vermiş, muhakeme şahit celbi için 10 mayısa bırakılmız, Fatma Hanım tevkif olun- muştur. Bir rüşvet davası Seyrüsefer idaresinde o mühendis oldağu'emada imtihana tâbi bazı ş0- förlerden rüşvet almaktan suçlu Kad- ri Beyin muhakemesine dün üçüncü ceza mahkemesinde devam edilmiş, şahit celbi için muhakeme başka gü- bırakılmıştır. Kadri Beyin de 100 serbest bırakılmasına karar verilmiştir. Fakat Kadri Bey 6- yoin kaçakçılığı suçundan da ayrıca mahküm olduğu için tahliye edilme- miştir, Büyükdere yangmı Dikkatsizlik yüzünden Büyükdere. de iksmet ettikleri evde yangına se- bebiyet vermekten suçlu Tevfik Beyle Talât ve Kevser Hanımın muhakeme- lerine dün ağırcezada devam edilmiş tir. Bu yangında ev sakinlerinden ve maznunlardan Talât Hanımın çocuğu öldüğü, gene Talât Hanımın akraba- larından iki kişinin ayağı kırılarak te mahkemesi tarafından Dünkü muhakemede de bazı şahitler dinlenilmiş, bunlar yangının çıktığını gördüklerini, fakat neden ve nasıl çıktığımı, kimin sebebiyet verdiğini bilmediklerini söylemişlerdir. Muha- keme diğer bazı şahitlerin celbi ve itfaiyeden yangın raporu- Bun getirilmesi için haziranın üçüncü gününe bırakılmıştır. Tadını kaçırmıyalım! Paskalyeler, dini günler, milli bayramlar Avrupanın çalışkan iş amlarını daima şikâyete sevke- er, Katolik ve Musevi b işlerin en civcili zamanma tesa- düf ettiği için vaktin kıymetini bi- lenler için iğessüfle karşılanır. Eskiden, hayatın daha sakin ve düzgün yıllarında peygamberlere, havarilere ayrılan dini bayramları iş ı kendilerine bir istira. hat günü olarak kabul eder ve ©- na göre tertibat alırlardı. Milliyet duyguları harekete gelip dünyada yeni bir si ye bir de iyi ve fena vakaları hatır. latan istilâ ve kurtuluş günleri ka- risk. il mevzuu olmağa başlıyan silâh ve iktisat konferansları gibi mücadele ve kurtuluş bayramları da birbirini takip ediyor. Fakat iş bununla da kalmıyor. Avrupada da yeni yeni bay: iy haftalar peyda oldu. Şarap bayra- mı, üzüm bayramı, toprak bayra- mı, kömür bayramı, iktisat hafta. $ı, yardım haftası, şefkat haftası ve daha akla gelmiyen ( bir çok günler, bayramlar ve haftalar .... Biz de geri kalmıyoruz. Ağaç bayramı, incir gocuk bayramı, toprak bayramı ve saire. Hele istilâya uğrayan kasaba ve şehirlerimizin kurtuluş günleri birden hatıra gelmiyecek kadar çok. İstirap ve sevinç günlerimizi w- nutmak doğru değildir. Fakat bu- günün buhranlı ve mücadeleli ha- yatında bu kadar çok bayrama ve merasime tabi olmak ta doğru ol- masa gerek! Bana öyle (geliyor ki milletin varlığını ve tarihini tebarüz etti- ren büyük inkılâp hatıralarını ya- ni resmi bayram olarak kabul edi- len milli günlerin hakkını vermek, bugünlerin şerefini ve i tattırmak için araya karışan kü çük hatıralardan biraz fedakârlık etmemiz lâzım gelecek. İnkılâp tarihimiz zafer ve kah- ramanlık doludur. Fakat bü bu parlak sahifeler Gazi büyük eseri olan zafer ve milli hı kimiyetin kalbinde toplanmıştır. Nesilden nesile geçecek gönül- den gönüle işleyecek bugünlerin azametini daha kuvvetli duymak ve anlamak için mevzii kurtuluş günlerimizde daha muktesit olma- mız faydalı olur zannederim. Burhan CAHİT bayramı, Gayrimübadiller Ankaraya gidecek he- yet sonra seçilecek Gayri mübadiller cemiyeti idare heye-