30 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

30 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

4 | MİLLİYET PAZAR Birinci Sahifeden Geçen Yazılar Milli tasarruf Artıyor (Başı 1 inci sahifede) dıktan sonra, gelen nesli bu milli da- vaya sadık bir unsur halinde yetişti- ren maarif ailesine minnet borcu söy- lendikten sonra yerli malların sürü- günün yıldan yıla artmakta olduğu tedir. Örnek olarak An- kina yerli mahı satan bir mağaza- Dın salış tutarının üç yil içinde şa in- kişafı gösterdiği kaydolumuyor: 1930 da 260.000 1932 de 362.000 Raporun diğer kısrmları sırasile ser gilen, yerli mahsuller, tasarruf ve yer li haftası ve tasarruf hareketleri ve heşriyata ayrılmaktadır. Bu kısımlar- da memleketimizde bir sergicilik faa- liyetinin başladığı, tasarruf ve yerli imalı haftasının içinde hemen her vi- liyet ve kaza merkezlerinde - mahalli yerli mallar sergileri ve yerli mallari- üsleme müsabakaları - tı i ve cemiyetin iştirak ettiği beynelmilel Budapeşte ve Layipzi; diğer ccnel ci geldiği, kuru ve yaş yemişlerimizin memleket içinde sürümünde müsbet neticeler alımdığı ve halen de orduda ve mekteplerde bu yemişlerimizin mil Ni gıda siyasetimizin demirbaş unsuru oldukları, bayramlarda üzüm, incir, fundıkk, kayısı, fıstık gibi yemişler il ramınm âdet haline girmeyi ve kah- velerde parti olarak verilen lokum ve çikolata yerine üzüm, incir, fındık geçmiye başladığı yazılmaktadır. Tasarruf hareketlerine gelince, ra- porun bu kısmında istatistik umum müdürlüğünün tesbit et tatistiklere göre bir cetvel çizilmiş ve bu cetvel hosaplarma nazaran mem- leketimizde tasarruf hareketinin yıl. dan yıla genişlediği, tasarruf terbiye- in halk arasında itiyat haline gel meğe başladığı neticesine varılmakta- Geçen sene 29 birinci teşrinde ilk defa iştirak ettiğimiz beynelmilel tasarruf gününe sit olmak üzere ni milli bankamızdan alman malümat: göre, İş Bankası, 22 birinci teşrin 131 den ikinci teşrin 931 e kadar 743 ta- sardruf hesabı açılmış, ve bu hesapla” ra 205.668 lira yatırılmış iken 1932 senesinin ayni müddeti içinde 836 ta- sarruf hesabı açılmış ve 228410 lira yatırılmıştır. Ziraat Bankasma gelince: Banka- nın yalnız Ankara şubesinde 22 birin- ci teşrin 931 den 3 ikinci teşrin 931 e kadar tasarruf yekünu 52 bin 411 lira iken 932 senesinin ayni müddet işinde 124.095 lira yatırılmış- ur. 931 senesi tasarruf ve yerli malı haftasında İş Bankası şubelerine 965 yeni tasarruf hesabr açılmış ve bütün bu hesaplara tevdiat 243,426 lira ol- muş iken 932 senesi tasarruf ve yerli malı haftasında bankanın bütün şube lerinde açılan yeni tasarruf hesapları- nın yekünü 1356 yı bulmuştur. Bütün tasarruf besaplarmın Otevdiatı da 379005 liraya yükselmiştir. Keza Ziraat Bankasma yatırılan Yevdinta 931 senesi haftasında 283300 we"932 senesi haftasında 323000 dı Orduya 350 zabit (Başı 1 inci sahitede) cümle: “.- Bu yavrular, vatanım en talihli zamanında yetiştiler. Lise hayatları, .Cümhuriyetin mesut devirlerinde geçti, dedikten sonra bu gençlerden memleke- tin büyük hizmetler beklediğine işaret etti ve “Bugün bizi idare eden büyükle- rimiz hakiki yoktan var et- tiler. Siz ise bu hakikatı bulanların izini takip ile mükellefsiniz.” Dedi ve bu top lantıyı huzurlandıran zevata teşekkür ©- derek sözlerini şöyle bitirdiz “.— Sizden gerçi ayrılıyoruz. Fakat bu ayrılış zahiridir. Feyz aldığımız. bu mücsseseye bağlı olduğunuzdan eminim. Heydi Ef, ler, size uğurlar olsun. Yolu. nuz açık, işiniz düz; olsun. Fikri nurlarla dolsun?” a Bi Mezunlar namına Mektep müdürünün hitabesine mezun lardan Nahit Bey güzel bir teşekkür Dutkile mukabelede bulunmuştur. Nahit Bey nutkunda. der bah- sederken ezcümle demiştir ki: “Bu ocak, tarihi değiştiren ikalıra. manların yatağıdır. Bu ocak, ordusunun en şerefi uzuvlarını yetiştiren yerdir. Bütün Ku. leli namına size vaat ederiz ki Besi listlerden beklenen her şuurlu hareke- tin en güzelini biz Kuleli gençleri yapa- — Ey başbuğum, #y beni bana tanı tan Yüce Gazi! Yaptığım büyük inkli bm yeniş ve nurlu yolunda sarsılmaz bir | iman ve olgun bir mefküre ile yürüye- ceğiz. Diyerek sözüne devam m ve Kuleliyi hiçbir 74man unutmayacakları nı söyliyerek kumandan Paşaya, mek- tep müdürüne ve muallimlerine veda et- miştir. Galip Paşanin nutku Fırka ksmandam Gölüp P3. ba nutuk. lara cevap vor lin sene harbiyeye intikal ç talebelerini birer birer gözden , Her birerlerinin gözleri par. y iftiharla dolu, Yüz lerindeki başaşet. Türk ordusuna büyük hizmetler göreceklerini vaat ettiriyor, Bugün son gün (Başı 1 inci sahifede) lerdir. Dün akşam geç vakit şehrimiz- de alâkadar bir makama gelen malü- mata nazaran, Ergani demiryolu tah- villerinin birinci olan dört mil- yon liralığı pek bir kısmı hariç olmak üzere hepsi satılmıştır.. Bu kıs- mın da bugün tamamen satılacağı ar- tık şüphe götürmez bir vaziyeti Mi letin bu hus gayret her türlü takdirin fevkinde gö rülmektedir. Macit Beyin konferansı Darülfünun Edebiyat fakül şeri ve iktisadi coğrafya müderrisi A- li Macit Bey, dün saat dörtte coğraf- ya konferans salonunda ül ve bizde bakır” atlı konferansını ka- bakır vaziyetini ve lel kartellerinin âkıbetini vuzuhlu bir surette anlattıktan sonra Ergani ma- | deninin mevkii coğrafisinden ve jeo- lojik hususi teşekkülünden mütevel- lit faikiyetlerini birer birer meydana * koymuş ve Ergani madeni kasabası ve müstakbel şeklile maden mınt, sını gösteren camlarla bir projeksiyon yapmıştır. Bağlama olarak ta bu ka- dar sağlam temellere ve ımet ga- rantisine dayanan dahili istikrazın | dünyanm en kârlı bir mali operasyo- ui olduğunu söylemiş ve memleketin iktisadi yükselmesine yardımın bir va- | tan borcu olduğunu ilâve etmiştir... | Yüksek iktisat mektebinde konferans Dün saat 15 te Yüksek iktisat ve Ticaret mektebinde İktisat müderrisi Zühtü Bey “933 Ergani demiryolu is- i uu üzerinde bir konfe- rans vermiştir. Birçok zevatın, ikti. satçıların ve talebenin bulunduğu kon feransta Zühtü Bey ikrazın ma yes hiyet ve faydaları zi ve çok il hassa saltanat devrinin cümhuriyetin bu ilk istikrazı arasında mükayese yapmış ve ne gibi esaslar dahilinde yapıldığını zikretmiştir. İk- tısadi ve mali noktalardan (istikrazı tetkik eden Zühtü Bey bütün iç tafsi- lâtı vermiştir. Tapu memurları da tahvil aldı ANKARA, 29 (A.A.) — Tapu ve Kadastro müdiriyeti o umumiyesinin. merkezdeki memurları dahili istikraz. tahvilleri almak için kaydedilmişler- dir. Taşra teşkilâtındaki memurların da kaydedilmiye başladıkları hâber | almıştır. Afyonda - AFYON (Milliyet) — Afyonda da- hili istikraza karşı candan bir alâka belirmiştir. Afyon Halkevi, bu hayırlı ve milli iş hakkında bastırdığı binler ce reklâm kartmı vilâyetin her tara- fına dağıtmıştır. Bu yolda hazırladığı konferanslarla da halkın alâkası arttı rılmıştır. Afyonun milli ve kıymetli | bir müessesesi olan Terakki Servet | Bankası da 5000 liralık tahvil almış» tr. , Dört milyon dolar ve 200 çift çorap NEW - CHANG, 29 A.A. — Çinli haydutlar tarafından dağa kaldırılmış olan İngiliz zabitlerinden birisinden a- lman bir mektup 3 esirin sağ ve salım olduğunu bildirmektedir. Yalnız haydutlar, esirlerin bırakılma» & için yeni bir takım şartları ileri sür. mektedirler. Haydutlar, şimdi 4,000,000 dolar ve 200 çift çorap istiyorlar. * İngiliz /iberallerinin s-nelik içtimaı LONDRA, 29 A.A. — Liberal fırka st meclisi, dün Londra'da senelik top- lantısını yapmıştır. maileyh, beynelmilel vasiyeti gözden geçirmiş, Vaşington © mükâlemelerine | hâkim olan ruhu ve Moskova meselesin de İnsiliz hükümetinin ittihaz etmiş ok Dedikten sonra sözüne devam ederek: — Orduda bir tek smıf vardır, o da harp edici sınıftır. Sizler de çalışma sa- yesinde yüksek o mafevk makamlarına geçeceksiniz, Gelip Pş. mektep müdür ve muallim- lerine talebenin tahsil ve terbiyesinde gösterdiği yüksek kabiliyetten dolayı teşekkür ederek sözüne nihayet | verdi. Merasim sonra davetliler hazır lanan büfede izaz edilmişlerdir. Kuleli Meerinin bu seneki mezunları 350 kadar Bugünkü mer: Maltepe, Kuleli askeri liselerini biti- ren mezunlar bugün saat 17 de Güle toplanacaklardır. pasebetle Parkta meleri merası yama caktır. Harbiye mektebi mamma bir ta- lebe nutuk irat ederek harbiye sınıfla. rma seçen yeni arkadaşlarını selâmlaya- caklardır. Talebe bundan sonra önlerinde mu- zika olduğu halde Harbiye mektebine idecek ve orada yeni arkada, ndan elamecaklara. İNİN Harbiye mezunlarına diploma Önümüzdeki salı günü bu sene Har- biye mektebini | bitirerek o Cümhuriyet ordusuna iltihnk eden gene zabitlerimi. xe diplomaları merasimle tevzi edilecek- tir. Harbiye mezunları di hriyet ödevine çelen eyaeallardr Dört vekil mecliste izahat verdi (Başı 1 inci sabifede) | leketi yakından görmüş mühendisler | dan seçileceğini ahatı müteakıp mühendis mekte | in 1933 senesine ait mesarifatı kar- | 1 olarak 325 bin 365 lira tahsisat verilmesine dair kanun kabul edilmiş | tir, i Van gölü sefain işletme idaresinin 933 senesi masarifatı için de 75 bin 600 lira tahsisat verilmesi hakkında kanun müzakere ve kabul edilmiştir. İnhisarlarm idaresi Bundan sonra İnhisarlar idaresinin | 1933 senesi bütçe kanun lâyihası i inhisarların idaresi hakkında na müzeyyel lâyihanm mi geçilmiştir. İlk olarak ini daresi hakkımdaki kanuna müzeyyel lâyiha müzakere edilmiştir. Rana B.in izahat. Bu münasebetle bazı hatipler tara- fınudan ileri sürülen mütalı vaben Gümrük ve İnhisarlar veki na Bey kanun lâyihasının bir madde- Bi kendi vasıtalarile yapması için tas lep etmekte olduğu mezuniyet halen bu işleri yapmakta olan İzmir Tahmil ve Tahliye şirketinin almakta oldü: yüksek ücret dolayısile Tuz nakliyatı. daha ucuz bir ot maksadı gözetildiğini söylemiştir. Maliye Vekilinin izahatı Sorulan bir suale cevap veren Ma- liye vekili Abdülhalik Bey esasen hü- kümetin hissedar bulunduğu bu şirke- te ait hizselerden eşhası hususiye elin de bulunan kısımlarının da hökümet fından alınmış bulunduğunu önü- müzdeki seneden itibaren bir kısım hissedarların da geri kalan matlübatı | cek salâhiyetin şirkete sit imtiyazatı hakkındaki sun- le cevaben de esasen şirketin körfeze ait bazı imtiyazların terki için m atta bulunmuş olduğunu ve yapılmak | ta olan teklifin kabulünde Maliyece | bir mahzur bulunmadığını ilâve etmiş | tir. Kanunun diğer maddeleri asarlar idaresinin her nevi işletme mas rafları için 28 milyon liraya mütedavil bir sermaye ile ii ispirtolu içkiler inhisarı hakkındaki kanun mucibince hasılatı safiyeden i- darci hususiyelere ve Tayyare cemiye- tine terkedilmiş hisselerin 1933 mal senesinden itibaren satış kararı ü; rinden hesap olunarak bu satış ki nın yüzde dokuzunun idarei hut yelere ve yüzde dört buçuğunu Tay- yare cemiyetine tahsis ve tesviyesi ka bul olunmaktadır. Bütçe Bundan sonra inhisarlar i 933 bütçesinin müzakeresine tir. Bu münasebetle söz alan baz lere cevap veren gümrük ve İnhisarlar vekili Rana Bey, inhisürlar idaresinin 932 senesinde başlıca yaptığı işlerin i- darede mevcut istokların yeniden kıy- imetlendirilmesi idarenin daha i lâzım gel ve mütehassıslar tarafından yapılmakta olan tetkikler meticerinde Vekâletçe lü- meyanda mütebassıslar tarafından hazir lanan ve alâkadarlar tarafından da tet- kik edilmiş olan tütün kanunu ile bu- günkü ihtiyaca tekabul etmeyen tütü lerin iyi surette muhafazasına vermiyen depolarımız yerine yeni am- barlar yaptırılmasına ve bu maksatla taahhudatta bulunmaya salâhiyet iste yen kanun lâyihalarının o bulunduğunu söylemiştir. Vekil Bey, beyanatına devam ile ha- riçte mamul tütün satışı işinin de esas- kı bir surette tanzimi usulunun (tetkik edilmekte olduğunu mevaddı infilâliye inhisarının bütçeye konulmamasının bu idarenin henüz tasfiyesi işinin tamam- lanmamasından ileri geldiğini işaret &- Nefis tütün Tülünlerimize de harman miyet vermekteyiz. Nefasete dikkat gösteriyoruz. Nefis bir tütün cinsi elde ettik. Ancak bunun işlenme &i için iki sene beklemek lâzımdır. 1934 de bu tütünü çıkaracağız. Tütünün takas'daki rolünden bahse- dildi. İdaremiz kendi ihtiyacatı için mü bayaatının bir kısmında tütünlerini ta- kasa tâbi tutmuştur. Harici mamul tütün ticaretinin geçen senekinden Fazla olumamasının sebebi bunların satışı için yaptığımız mukavo. lelerin bazılarının tatbikatında muvaf- fak olunamamasından ileri gelmiştir. İyi nrukavele yaptığ olmak bız işte hâ- fi gelmemektedir. Çünkü tütünlerimi- zin satışları yapılan bazı memleketler. de inhisar vardır. Olamayan yerlerde de tütün ticaretile meşgul büyük yerli müesseseler vardır. Bunlar tabii olarak kendilerinin dahil bulunmadıkları bir BE Ke klan nun ir ususta aramak "lâzımdır, İnhisarlar idaresinin de dahi, kağ hususi bir teşekkülün bu işte daha iyi muvaffak olacağını gö- rülmüştür. Şarapçılık Vekil Bey şarapçılara yapılmiş olan yardımların mahiyeti hakkında malümat vermiş ve tütün fiatlerinde yapılan ten- | zilât dolayısiyla, satışın arttığını ve si | | miştir. “Romanya kıraliçesi parişleri yetiştirmekte güçlük çekildiği ni söyleyerek beyanatına nihayet ver- Heyeti umumiyesi üzerindeki müza- kere kâfi görülerek maddelere geçilmiş ve İnhisarlar idaresinin 1933 senesi me- sarifatı karşılığı olarak yedi milyon 390 bin 412 lira tahsisat verilmesi balkın- ir. İnhisarlar inle, 903. aşmak İğin: ivazbdağı 66 | on lira tahmin olunmuştur. Bundan sonra bazı mebusların teşri etlerinin kaldırılması talepleri- ihap de sonuna bırakması | k mazbataları okuna | Meclis pazartesi | günlü toplanacaktır İmar m ANKARA, 29 (Telef ürlüğü a) — Mec- rlüğü bütçe- esinde Halkı Tarık (Gi ir) söz al- r müdürlü n taksim işlerindeki ha daşların tasarruf hak | etmediği yere ve inşaatla alâkadar olmıyan bu gi müdahalelerle bizzat kendi işl arttırıp arttırmadığını sordu ve mü- dürlük sadece plânm tatbik işleril u raşsın. Kanunun kendine haklarla vatandaşların işler cemede bırakmasın dedi. Hümü Bey (İzmir), İmar müdür! ğüne hacet kalmadığını söyledi. Es- bab: mucibe olarak şehrin artık ma muriyete vâsıl olduğunu iddia etti. Müdürlüğe ait hizmetlerin belediye | ye devrini istedi. | Teklif kabul edilmeyip maddelerin müzakeresine geçilince mezkür mü- dürlük idare heyeti azalarmın tahsi- bu işi vazife i yorlar, çalışma saatleri hari dükleri bir iş değildir. Dahiliye müs- teşarının heyette bulunmasına ise €- sasen lüzum yoktur. Heyet belediye isinin relaliğinde toplansın dedi. Tah sisatın kaldırılması teklif etti. Mec- lis teklifi reddetti. Yüksek Mühendis Mektebi Yüksek Mühendsi mektebinin büt- müzakeresinde Sırrı Bey Ko- söz aldı ve : “Vekil Beyi müşkül vaziyete sokmak istemem. Eğer sor. cağım şeyleri bilmiyorlarsa cevap !arı- nı Nafia bütçesinin müzakeresinde verirler diyerek şu sualleri sordu: — Mühendis mektebinden senede kaç efendi çıkar ve devlet her efendi- ye diploma almcaya kadar ne kadar pa sarfeder. Bu talebeler Avrupada okurlarsa & zaman ne kadar para sâr- fetmek lâzem gelir, Mektepten çıktık- tan sonra tahsillerini ikmal için Avru- paya götürülecek talebeye masraf 0- larak dahin ne vermek icap eder? Nafia vekili Hilmi Bey bu suallerin disini müşkül vaziyette bırakmama! nezaket ve lütfundan dolayı teşekkür etti (handeler) İnhisarlar İnhisar bütçesinin müzakeresinde Hüsnü Bey İzmir bir teklifte bulundu: Diğer inhisar maddelerinde olduğu gibi tuz için de her yerde ayni olan at kabul edilsin. Nakliyesi faz- la masraflı olan yerlerin farlı nakli- yesi ucuz yerlöre zammedilsin. Bu su retle uzak vilâyetlerde tuz ucuz bir fiyatla temin edilmiş olsun dedi, Bu teklife Gümrük ve İnhisarlar ve | kili cevap vererek, mevzuatın böyle | teşebbüs için müsait olmadığını söy ledi at yapılıyor, neticeye göre bir karara varacağız” dedi. Çamaltı memlehası hakkında lâyi- had amevcut maddenin müzakeresin- de Hacı Mehmet Bey maddenin tek- rar tetkil edilmek üzere encümene i- adesini istedi. Rana Bey itirazlara u- zun ve kanaat veren cevaplar verdi. Aynaroza nefy (Başı 1 inci sahifede) Metropolitlere aralarında fark olmadığı- nı da söylemişlerdir. Sinod Meclisi, bu hâdiseyi itaatrizlik mahiyetinde görmüş ve dört piskoposun tecziyelerine karar vermiştir. Muvakkaten ruhuni âyin vap maktan dileri kiliselere tebliğ edilmiştir. o Ayrıca haklarında verilen kararlar 4 piskoposa da usulen tebliğ ©- dilmek istenmişse de, bunlardan yalnız Kurtuluş piskoposu Bangratyos Ef. ye tebligat yapılabilmiş, diğerleri birer su- retle tebellüğdan içtinap etmiştir. Pangratyos Ef. de dün m giderek kendisinin ötedenberi kilire ka- nunlarma muti olduğunu, bu sefer de bilâkayduşart itirazlarına devam etmi ei bildirmiştir ar GA Meeli dün öğleden sonra Baş | zn toplanmış ve meseleyi tetkik etmiştir, Bu toplantı akşam geç vakte kadar devam etmiş ve çok hararetli ol- muştur. Toplantı neticesinde şu karar- lar verilmiştir: Kurtulaş piskoposu, bir ay âyini ru haniye iştirak edemiyecektir. Kumkapı piskoposu üç sene Aynaroza mefyedile- Fasa gidiyor MARSILYA, 29 A.A. — Romunya kraliçesi, saat 10,30 da Fasa gitmek ü- zere Djenne vapuruna binmiştir, Orada on beş gün kalacaktır. İ re devam edilmiştir. Bu görüşme- Gelen karsılıklar Yunan Reisicüm hurunun ziyafeti (Başı 1 inci sahifede) sık sık seyahattan çekinmemeleri- ni tavsiye ederim. Büyük birer ai- le servetine sahip ola Yunan İktisat ve Maliye nazırlarının kül- tür ve irfana olan meclubiyetleri çok derindir. Değerli kültür eser- lerine yatırılmış servetler sahiple- rine hörmet telkin eden bir mane- vi esalet bahsetmektedir. Maliye nazırı Mösyö Loverno- Dun kütüphaneleri bir milli hars müessesesini andırmaktadır. (Bu toplantıya ait intibalarımı örüşlerimi uzun bir mektupla lireceğim). Meçhul askerin mezarıma çelenk Bugün saat on birde Türk he- yeti meçhul askerin mezarına türk milli renklerile süslenmiş büyük bir çelenk koymuştur. Bu heyecanlı merasim esnasm- | da bir gazeteci sifatila halk ari sında bulunuyordum, Dostluk ve | | sulh siyasetinin balk kütlelerine | kadar kök saldığı gözlerden oku- nuyordu. Müzakereler Bugün saat on birden itibaren | müzakereler başladı. Saat on iki de Türk heyetini Yunan Reisicüm hur kabul ettiler. Heyet öğle ye- meği Reisicümhurun nezdinde ye- mistir. Öğleden sonra İktisat Ve- kili arasındaki görüşmelere de- vam edilmiştir. Görüşülen meseleler ATİNA, 29. — Dün sabah, Tür- kiye İktisat Vekili Celâl B. ile M. Caldaris ve Milli İktisat nazırı M. Pesmazoğlu arasında görüşmele- ler esnasında bir çok (o meseleler, bu meyanda Türkiyede bulunan Yunan isçileri meselesi de tetkik edilmistir. M. Çaldaris, matbuata vaki olan beyanatında müzakere- lerde umumi surette her meseleye temas edildiğini ve bu meselele- rin başlıcalarmın Celâl B.leM. Pesmazoğlu arasında o ve muhte lif komisyonlarda münakaşa edile ceğini söylemistir. Nutuklardaki samimiyet ATİNA, 29. A.A. Yunan Matbuatı Başvekil | Çaldaris ile Türkiye İktisat nazırı Celâl Bey arasında teati olunan nutukların samimiyetini ehemmiyetle kaydet mektedir. Atina sefirimizin ziyafeti ATİNA, 29 — Türkiye elçisi Enis Bey sefaretanede bir ziyafet vermiştir. Başvekil M. Çaldaris, hsat nâzırı M. Pesmazoğlu ve birçok zevat ziyafette hazır bu- lunmuşlardır. Ziyafet esnasmda, Türk ve Yunan hükümet adamları | arasında, mütekabilen samimi dost luk hisleri izhar edilmiştir. Liste: (42) Feyz: İlerlemek, bolluk, taşmak, iç- ten yükselme. Fiyat: o Değer, tatari Pidye: Verip kurtulma, sağlık vergisi Fihirst: içindekileri bildiriş. o Pik Düşünmek. #len: işlen, yapmaklan. Fili; Firasat; anlamak, kavran- mal. çabuk buluş. #irka: bölük, ayrıl ti. Firsat: Kollanan çağı nöbet, Fitae: Karışıklık, uygunsuzluk, birbirine sok mak. Fuzulu: artık söyleyiş, gereksiz işe karışmak. Seyri Sefainden: Cövat Oğuz s.s ) Liste: (43) Hat: Sınır, eğriyi doğrulama. Hele- can: Çaspıntı, yürek oynaması, Halef; gidenin yerine gelen, Hareket: Deprenenc, kımıldama, kalkış, yürüme. bilici seyreklik, Hisap: saymak. Hiddet: Öfke, keskinlik titizlik, darğaylık, kızmak. Hilâf> Ya- lan, doğru değil, Hirfe; Düzme, uydur ma, saçma sapan. o His: Duygu, içten deyme gücü. Hitap: Söz söyleme, Hi- tabet: Söyleyici. Hizmet: Yumuş, iş, iş görme Seyri Sefsinden: Ctvat Oğuz Şirinyan galip ATINA, (Milliyet) — Atinada öc ra edilmekte olan Şarki Bahrisefit te. nis turnuvasına Türkiye mamrna iş rak için federasyonca Atinaya gönde- (Teri i Çocuk yuvası İzmirde biri. şefkat müessesesi açıldı i aa Karşıyaka Yuması, çocukların karyo- laları ve muntazaman tartılan Yuva çocuklarından biri IZMIR, (Milliyet) — İzmir Beledi yesinin yeni çocuk yuvası ( hakikaten (çocuk) ve (yuva) mefhumlarına (şef- kat) kelimesinin ifade ettiği geniş mâna ile ihata eden bir mücssesedir. Yeni yuva. .. yeniden (kurulmuş bir yuva değildir. Izmir Belediyesinin güzel ve hayırlı bir eseri olan İzmir Yuvası daha evvel de mevcuttu. Belediye reisi Doktor Beh - çet Salih Bey, aynı zamanda kıymeli bir çocuk hastalıkları müehassısı da oldu. undan bagünkü vazifesine ilk başladı. ğı gün yuvayı fennin icap ettirdiği daba geniş şefkat kollarile müştü. Bugün park içerisinde açılan yan güzel, sihhi bir müessesesidir. Yep- yeni bir ruh ve imanla İzmir ve mülha- katmda en ir ihti ren bu müessese istikbal ümidi olon bu Yuva, muntazamam tarblı, bol ağaçlı, bol havalı, geniş ve güzel | manzaralı bir bahçenin ortasına kurulmuş şirin ik rindir, Diğeri üç yapmdan — beş yaşma kadar olanlara şefkat saçağı altında si- cak bir penah olmaktadır. Burada her yavrunun ayrı ayrı boks- larda karyolası, ayrı ve husus ayrı yemek kapları ve cidden İzmir Be- lediyesine şeref verecek ve belediye rei- simizin çocuk mütehassızlığına lâyık bir İ bakımı vardır. Yuvanın memur ve müstahdimleri de bilhassa bu bakım veşefkat noktasından çok sıkı ve titiz bir seçmeden sonra alın- mışlardır. Başında, Avrupada tahsil gör müş kıymetli | bir çocuk mütehasamı doktor bulunan bu müessesenin bütün memurları, bütün hemşireliri kolları a- rasında tuttukları o kimsesiz yavrulara (5k) olduklarını müdrikirler, Bunun i- çindir ki resmi vazifelerinden üstün 0- Hassas bir kulak Saatin tiktakları ne kadar hafif de olsa bir metreden işidilebilir mi? işidilebilir. İsterseniz bir ar- kadaşınızla bahse de girişebilirsi niz. Bunun için tahtanm sesi nak- İnn şefkat vazifelerini şuurla bir idrâk yapmaktadırlar. letmek kabiliyetinden istifade et- mek kâfidir, bilirsiniz ki, kalasın bir ucundan vurusu mü kemmelen duyabilirsiniz. Bir metre uzunluğunda bir tah- ta alınız, isterseniz daha (uzun. Arkadaşınızdan' “bu tahtanın bir ucunu kulağına götürmesi için ri- ca ediniz. Diğer ucuna (da saati tutunuz. Arkadaşınız sanki kula- ğının içinde imiş gibi saatin tık- taklarını mükemmelen işidebilir. Saat yerine meselâ bir kâğit bu. rilen milli oyuncularımızdan Nisanın 26 inda Yunanlı Sabumcis il yaptığı müsabakada 6 -1,6-0,6-2 maçı kazanmıştır. ruştursanız, daha az çıkan bu ses de mükemmelen bir metreden du- yulur.