2 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

2 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Rakı sofrasında bir ir Firengiye nasıl mâni olmalı?. | Mecliste bir kavga... Kuvvetli bir lüks lâmbası, rakı sofrasını aydınlatıyor. Memlekette içki yasağı kanunu hüküm sürmek- te... Fakat sofranın etrafına dizil- miş olanların çoğu Omeb'ustur... Bu manzara; tatbik kabiliyeti ol- mıyan kanunların kadükten, kari- katürden başka bir şey olmadığma ne güzel bir örnektir! Misafirler arasında Avrupada tahsil görmüş, İstanbuldan yeni gel miş olan N.... Bey'de var. Bu zat vekâletlerin birinde Umumi Mü- dürlüklerden birine (o namzettir. Söz, tabiatile politika üzerinde, Meclis politikası üzerinde dön dü dolaştı. N... Beyin kafası hafifçe tütsülenmişti. Güzel konu- şuyordu. Büyük Millet Meclisinde geçen bir gününün hikâyesini an- lattı: G gitmiştim. meclise silis > cektim. Sukutu hayale uğramadığımı söylersem yalan olur. “Firenginin men'i sirayeti,, hakkında bir o kanan müzakere ediliyordu. Fakat bu müna- sebetle neler söylenmiyordu? Düşün- düm. Kandıharda mıyız, yohsa Ce miülezher'de mi?.. Sonra merak et- tim bu celsenin zabıtlarını buldurdam. İsterseniz beraber okuyalım!,, Dedi. Cebinden çıkardığı kâğıt- ları bana verdi. Kendisince dikka- te şayan olan sözlerin altını kırmı- zı kalemle çizmiş, . Onları hep birlikte okuduk. Biraz da orada bulunan meb'us beylere takıldık: — “Demek, İzmire Kâbil ve Ca- miülezher üzerinden gidilirmiş!,, Firenginin sirayetire o meydan vermemek hakkındaki kanun mü- zakeresinde söylenmiş ve N.. Bey tarafından altı çizilmiş olan 6 s57- leri işte defterime geçiriyorum: .».. Rüştü Bey (Ergani) — Bu ka- nuna lüzum yoktur. Zânt ile zâni- yenin recmi hakkında emri ilâhi yar. Bu emri ilâhi tatbik edilirse maksat hâsıl olur. Nusret Efendi (Erzurum) — Bu hastalığın önüne geçmek için kes- tirme bir çare vardır: Hocalara, vâızlara tembih etmeli. Bilhassa cuma günleri: “Sirayet yoktur!,, manasma olan hadisi şerifi halka okumasınlar. bu hadise gü- venerek köylül iz tahaffuz et miyorlar. . Mustafa Sabri EF. (Siirt) — keklerle, kadınların as lâ zım.. Fakat bâkireleri istisna ede- lim. Kızlar, yüzlerce lira vererek muayeneden kaçarlar. Esasen (Ta- assubatı diniyemiz) buna mânidir. Hulüsi Efendi — Bir kimsenin hastalığı için diğerini muayene et- mek doğru değildir. Firenginin muayenesi için muayene ve teda- vi lâzım. Şeriat buna müsaade et miş. Hasta olmıyanların © ırzını, namusunu niçin ortaya (döküyo. ruz? On beş yaşında bir kız kendi. ni nasıl doktora gösterir? Bir meb'us — Hasta olunca dok- tora göstermiyor mu? Hulâsi Efendi (devamla) — O başka,. Şeriat buna müsaade e- der. Çünkü (ezzerurat, . ) Soruyo- rum: Şer'iye Vekâleti buna fetva verir mi? o Meclisi Âli eğer bunu kabul ederse indillâh mes'ul olur. Doktorlara soruyorum: Bekâr kız- larda firengi olur mu? Operatör Dr. Emin B. (Bursa) - Olur, burnunda, ağzında, elinde, her yerinde, . Ömer Vehbi Efendi (Konya) — E- İstanbul ve Traky a Şeker Fabrikaları Alpullu Şeker Fabrikasının imi depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Adres: İs fendi; Küküyeke gör'iyalen bahsslen: | duğu zaman Sahabei Kiram Hazeratı başlarında kuş var gibi darurlar, öy- le mübahase ederlerdi. Buradaki gü- | rültü hamamdaki kadınların çekişme- sine benziyor. Bir kısmı meşradur di. de fevhindedir. Yalnız şunu bilmek lâzımdır ki, şer'i şerifte akla mübayin bir şey yoktur... Ehli İslâm, hâşâ ta- assup göstermezler, Doktor, Emin B. (Bursa) — E- fendim, bakireler hakkında bir ka- | yıt koyarız: Bakirelerin yalnız bo- yun ve boğazlarına bakılır. Bir meb'us — Olmaz, olmaz.. Burnunu bile | göremiyeceksiniz, doktorlar! Mustafa Hilmi. Efendi (Niğde) — «se. Doktorun biri kadını muayene ediyordu, kocası bu esmada kapının | yene ediyor dedi, bir de baktım ki! Kadının ayakları yekarı kalkmış, öy- Osmah Nari Efendi (Erzincan) le muayene sdiyor (Kahrolsun öyle alçak doktorlar sesleri. . ) memleketten iki keyifsiz kadın geldi. Bizim evimiz- da kaldılar. Hasehi hastanesi sertabi- bi Hacı Kâmil Bey ile Tevfik Bey is- minde iki zat tedavi ettiler. Fahat na- sl.. Hıristiyan bir habile getirdiler. O habile, hasta kadınları odada mug- yene etti. Doktorlar kapının önünde m Bu suretle marazı teşhis ve tedavi ettiler. İyi oldular, memleket. lerine gittiler. . Operatör Emin Bey — Ben bu kürsüden o arkadaşlara lânet ede- rim, Hüsnü Bey (o (Van) — Hocaya niçin lânet ediyorsunuz? Emin Bey — Siz boca değilsi- niz. Oradaki hocaya söyliyoruz. Hem o kadar taassuba lüzum yok, a canım. . Vehbi Efendi (Konya) — Sözü- nü geri alam. . Emin Bey — Efendiler, etıbba- ya muayene ettirmek istemediğiniz kadınlarımızı, kızlarımızı sonra ağyar elinde bırakırsınız. Hulüsi Efendi (Yozgat) — Red- dederiz onları, millet namına, hay- van herif... Emin Bey — rezil herif.. ) Reis — Celseyi tatil ediyorum. ... Reis Bey meclisi tatil etmişti. Fakat biribirine tokat tokata giren meb'usları ayırmak çok müşkül « ok (Utanmaz herif, Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal Belediye sıkı ted- birler aldı ANKARA, 1 (Milliyet) — Bele- İ| diye Meclisi Ankarada içilen sula- İİ ren sıkı bir surette kontrolüne ka. rar vermiştir. Bu karara nazaran, İs | tanbul suları damacanalar içinde ve ağızları mühürlü olarak Ankaraya geldiklerinden bunların kontrolü İ| küçük şişelere nakilleri esnasında yapılacak, yani küçük şişelere dol | durulurken, başında bir memur ha- İİ zır bulunacaktır. Y larma gelince; bunlar membaları da bidon ve tenekelerin ağızları, doldurulurken hazır bulunan me- mur tarafından mühürlenecektir. Gerek sular şişelere (aktarılırken, gerek membalarmda büyük kapla- ra doldurulurken hazır bulunan memurlar suların ve kaplarm te- mizliğine ve saireye azami dikkat göstörecekler ve şüpheli sular: mu- ayeneye göndereceklerdir. Bu hu. susun temini masrafına karşılık ol. mak üzere belediyece; şehir civa. rmdaki kaynaklardan ve İstanbul. dan getirilen memba sularmın yir. İl | mi kiloluk tenekelerinden yüz pa ra, lokanta ve otellerde sürülen kü. çük şişelerin her birinden on para İ| ve damacana yahut bidonla gelen suların her kilosundan beş para harç almacaktır.. Belediye suların muntazam muayeneleri ve fiyatla. rn İndirilmesi haklmdaki tetki. katına ayrıca devam etmektedir. Ankarapalas Oteli şirketinin vaziyeti ANKARA, 1 (Telefonla) — An- kara Palas oteli şirketi otelin Anka- rada ancak ecnebi sermayodarlarına faiz ve amorti ve Evkaf senelik 'ye- künu 20 bin lira olan kirayı verme mek şartile yürüyebileceğini ve Evka fın hissedar olarak otelle beraber ka- li mesâba su- se bile Ankara Palas otel binasmın temyiz mahkemesine kiraya verilebi- leceği ve bu suretle her sene 20 bin liraya yakın kira bedelini almak ihti- malinin mevcut olduğu fikrindedir. Öldürülen köpekler ANKARA, 1 (Milliyet) — Ankara da son on beş gün zarfında belediye- ce başı boş yüzelli dört köpek irlâf e- dilmiştir. Lehistanın milli bayramı ANKARA, 1 (Telefonla) — Lehis- tanın milli bayramı münasebetile Le- histan sefir ve sefiresi çarşami un eofarotkanede bile merzikli süvare tertip etmişlerdir. doktora yardım edenler çok Ertesi celsede bir kaç meb'usa tak- bih cezası verilmişti: o Emin Bey (Bursa), Hulâsi Efendi (Yozgat), Şemsettin Ef. (Ankara), Sıddık Efendi (Van), Mehmet Emin Ef. (Ergani). . Operatör Emin Bey, tekrar kür- süye gelerek: — Efendiler, evvelâ ilim ve fen namma müteessir değilim; sani- yen izzetinefsim namına müteessif değilim... demişti. MİLLİCİ Ankara Telgraf Müdürü Şefik Be y Milliyet muhabirile görüşüyor. (Şefik Beyin, resmi çıkmasın diye yüzünü elile kapadığı görülüyor) Ankara Telgrafanesinde (Günde kaç telgraf alıp veriliyor?. Telefon telgrafa tesir etti mi? ANKARA, 1 (Milliyet) — Kendi- sine vazife fedakârlığı sırası geldiği vakit askerlerimiz gibi tehlikeden yıl mamış ve kahra- İĞ san telgrafçılarımı İ sı yazmak için bu- yün Ankara telg- afhanesini ziyaret “tim. Dün aldığı. nız bir haberde Posta ve Telgraf bütçesinin maaş sısmına yüz altmış sin liralık bir ilâ- enmiştik. Bununle memurların maaş- NURİ BEY © İmrına zam yapıla cak, çok iş gören ve fakat nisbeten az para alan bu memurlar sevindirile- cekti, Bu haberi Posta, Telgraf Umum Müdürü Fahri Beyden tevsik etmek is tedim, her valcitiki nezaketle beni kar sıladı, fakat bir şey söylemedi. Buna rağmen kendisinin bugünkü fazla ne- sesinden anladım ki havadis doğru« dur, çoktan beri takip ettiği bu iş ta hakkuk etmiş, memurlarma zam ya Pılmıştır. İşte telgrafçılarımızı bugün ziyaret fikri bana bu sevinçli haber- den geldi. Harp ve inkılâp tarihimiz- de telgrafçılarımızn fedakârlıklarını yazan pek çoktur. Onlar uyku uyu- madan çalışmaları hergünkü işleridir. Her tehlikeye göğüs germeleri, icap ettiği zaman büyük vefakârlıklar ve kahramanlıklar göstermeleri de artık mesleki ana'neleri olarak kökleşmiş bir keyfiyettir. ... Ankara telgrafhanesi vasati olarak rasnda tolgraf alıp veriyor. Bu mik- Yeni su gece MALEK MİLYONER İlâveten: Dünya haberleri ia manlık göstermiş © | Ankara SİNEMALARI önderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. tanbul, Bahçekapı,4 üncü Vakıf han 4üncü kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon: 24470.79 Ev işçileri Evlere hizmetçi bul- mak için bir büro ANKARA, (Milliyet) — Ankarada hizmetçilere iş ve evlere hizmetçi bul sak işile uğraşmayı üzerine alan bele- diyenin, bu mesele için belediye mec- lisine verilmek üzere hazırladığı lâyi- hanm esaslarını neşretmiştik. Bu esas belediye meclisince kabul edilmiştir. Belediyemiz bu işe başlamak üzere bugünlerde “ev işçileri bürosu” mu aç- mak üzeredir. ilke Ankara rehberi yapılıyor ANKARA (Milliyet) — Bu sütun- Jardaki keşriyatımızı sazanı dikkat lan belediyemizin bir*Ankara rehberi ihzarna başladığımı yazmıştık. Rehbe rin tanzimi işi çok ilerilemiştir. Fo- toğrafiler ve haritalar tamamen ih- zar edilmiştir, yazı kısmının ikmali de kuvvei karibeye gelmiştir. — ppi Sıhhat müdürlükleri ANKARA, 1 (Milliyet) — stan- bal ve İzmirde olduğu gibi yilâyet ve belediye sıhhat müdürlükleri tevhit dilerek belediye sıhhat £ müdürlüğüne de, ilâvei memuriyet olarak vilâyet sık hiye müdürü Şuayip Bey tayin edil. ——— Belediye cezaları ANKARA, 1 (Telefonla) — Bele- diye cürümlerine ait maktu cezalar ve kabul edilmiştir. Meclis perşembe günü yeni bütçenin müz. baş ıyacaktır. re son zamanlarda yaptırılan bu sa- londa büyük bir faaliyet vardı. Son sis tom dört tane Telemprimer, iki Si- | mens, on Hüg, on iki Mörs makinesi. nin önünde memurlar başlarmı kal gemin mütemadiyen çalışıyorlar» ... Aldığım malümata naazran; An kara telefonunun hariçle açtığı mu- habere kapıları gayri resmi telgraf işine tesir etmiş ve nisbeten azaltmış- tır. Eskiden daha çok müstacel tel- graf alınırmış, şimdi ise müstacel hu- susatımda herkes telefonu tercih etti- ği için bugün telgrafhanb nihayet elli, altmış müstacel telgraf ve yirmi kadar da yıldırım teli alabiliyormuş. ... Telgraf muhaberatında en fazla yekünu hususiler tutuyor, resmiler ikinci derecede kalıyor. Bazı hareket Telgraf gişesi dar bayramlarda ve yılbaşlarında yirmi iki bine kadar çıkıyor. Bu ka- Sir fazla işe rağmen; üç baş memur, üç baş memur muavini ve yet miş iki de muhabere memuru, üç kon- trol, üç toplayıcı, üç tevzi kontrolü, yirmi bir müvesziden ibaret küçük bir kadrosu vardır. Bunlardan başka altında on iki edilmektedir. Müdür Şefik Beyle muhabere salonuna girdik. Burası ge- yet muntazamdı. İhtiyaca kifayet li günlerde gazete muhabirleri telefon decek fenni tesisatı ihtiva etmek Ör. la yetiştiremedikleri havadisleri için tolgrafa da müracaat ettiklerinden bu günlerde telgrafhanenin işi fazlalaşı- vakit bulabilen memurlarm şimdi gün de sekiz saat çalışmaları temin olun- muştur. Fakat bu İş gene güçlüğünü muhafaza etmetkedir. Çünkü vakitli vakitsiz nöbete girilmekte, günün her Kulü da gezdik, Burada otuz senelik bir. £ Bu gece mun Feke Sanla Süğin saki meslek bit FEDAİ DONANMA İlâveten: Diinya haberleri Türk Anonim Şirketinden: