7 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 7 MAYIS 1933 8 inci sene No. 2598 NUSHASI 5 KURUŞTUR LI Ts ...,. e. Atina itilâfı , İktisat Vekili Mahmut Celâl Be- Yin Atinaya ayak bastığı günden ri Yunanistandan gelen haber- | ler, bu ziyaretin iki komşu millet arasmdaki dostluk münasebetleri- »i yeniden tebarüz ettiren fili bir tezahür mahiyetini aldığını bildiri yor. Mahmut Celâl Bey Yunanis- tanla aramızdaki ticaret münase- betlerini tanzim etmek için Atina- Ya gitmişti. Ve Atinadan bildiril 1, ğine göre, bu nokta üzerinde an Asılmıştır. Teferrüati henüz kat'i Yarak malüm olmamakla beraber, ürkiyeden Yunanistana yapıls- ihracata mukabil, muayyen risbet dahilinde Yunanistan yap ithalât yapmamız esasına da- anan bir itilâfname bugün yarın edilmek üzeredir. Yunanis- ından yüzde yüz nisbetinde hattâ hic bu nizbete | ibra- “atımızdan da fazla eşya satın ala- dığı Memleketin mallarma karşı piya- salarımızda rağbet olmaması de. Fildir. Yunanistanın henüz bize bir yı bir müvazene temin edebile. | “ek cins ve mikdarda satacak eşya X bulunmamasıdır. Yunanistanda ürk malları serbest rekabet ile re- Vaç bulmuştur. “ Bu ne demektir? Şu demektir ki Türk malları Yu- Dan piyasasma en ucuza mal'edili- Yor ve Yunan müstehlikinin ihti- Yaçlarına uygun geliyor: Yunanis- an bizden mal satın almasa, ihti- rma daha az uygun olan mal- başka piyasalardan daha pa- Ya satın alacak demektir. Bi- “naleyh bizden satım alması ken Menfaati iktizasıdır. Fakat bi- ine de Yunanistandan mal satın al «dez kendi menfaatimiz iktiza- ke Çünlei ancak bu suretledir yal ünanlılarm satın alma kabili- ty vi idame edebiliriz. Onlarm sa alma kabiliyetlerinin artması Hek, bizim daha iyi müşterileri- ie olmalari demektir. Yunanis- mal satın almakla kendi gahallerimizin de sürümünü te- İN etmiş oluyoruz. İn, Atinada imzalanmak üzere bu- MESİ itilâfnamede mübadelenin nisbet üzere tesbit edildiği İolarak bilmiyoruz. Bildiğimiz Yor ki bu nisbet muvakkattir. vepanistanın istihsalât arttıkça ba mallar bizim piyaaalarımı. aç buldukça, bu nisbetin de ilâcağı tabiidir. Binaenaleyh A- ha müzakerelerinin sonunda im- >lanan i yi bir netice ola tak değil, bir başlangıç olarak ka- İbul etmek lüzumdir. İmzalanmak üzere bulunan iti- name Atina müzakerelerinin Muvaffakıyetle neticelendiğine de İlet ediyor. Fakat Yunan hükü- merkezinden gelen haberler, ut Celâl Beyle Yunan İet adamları arasındaki te ın bu seyahatle istih- İİ öğilen gayelerin hududu. K da — aştığı o bildiriliyor. “ek - Yunan dostluğu her gün İlgi bir hamle il ilerleyen canlı e» hakikat halindedir. Çünkü bu, 'itonik bir dostluk değil, her iki ih leketin menfaatine uygun ve iki milletin ihtiyacından do- vi Dir yakınlıktır. Bir asırdan be LO halı Da di zi Yakın şarkta siyasi hayat, Türk- garbi Avrupadaki Alman - Tansız rekabeti gibi, Bunu hatır- yanlar, Türk - Yunan dostluğu- İun günlük bir politika tezahürü iğne ürü Olduğu neticesine varabilirler, He Wen söyliyelim ki bu basit bir gö. Yüştür. Eğer Türklerle Yunanlılar Krasmda harpten evvel mevcut o- Van pürüzler hâlâ devam etseydi, F ide bu görüş doğru olurdu. yeat bu pürüzler tamamile tasfi- e ilmiştir. Sonra milli Türk dev ihale imperatorluğunun is- ke pr. Eski imperâtor- Mata meselâ Yunanistan, Bulga- İdin kadar ayrı milli bir teşekkül vg “izim on sene €V- Yaptığımız, Yumanistanm bir Mi vel yaptığı işin aynıdır. Os- yeah imperatorluğunun inkırazı iyi Türk hükümetinin teşek- ilç ile yakın şarkta bir tarih sa- İhiti kapandı ve yeni bir tarihi sa İsappi açıldı. Ve Yunanistanla he- Ya, ız tasfiye edildikten son- sebebi, bu komşu . "Yür » Yunan dostluğu yeni ta- | — Hariciye Nazir M. Maksimos bu akşam Cenevreden dönmüştür. M. Maksimosla beraber Yunanistanın mali vaziyetini tetkik için üç te mü. tehassıs gelmiştir. Yunan hariciye na zır geretecilere uzun beyanatta EE bulunmuş, bilhassa Türk - Yunan münasebatına temas ederek, Tev- fik Rüştü Beyle Cenevrede görüş- tüğünü, bu temaslardan iki tarafın da çok memmun kaldığını, Atinada ki müzakereler hakkında M. Çalda risle görüşmeden evvel bir şey söy- lemiyeceğini bildirmiştir. M. Maksimos pazartesi günü İkt sat Vekili Celâl ve Hariciye müste- şarı Numan B.lerle görüşeceğini,bu temaslar neticesinde son günlerde baş gösteren bazı ufak tefek müş- külütn da bertaraf edilerek muka» velenin imza edileceğini söylemiş- tir. Yanan Hariciye nazırı Cenevre- de Bulgar Başvekili M. Muşanofla da görüştüğünü , Bulgaristanla Yu lan Türkiye Bal: rehi Hasan Bey ir. Ruşen ıya yarın gide- Hasan Beyin beyanatı Hasan Bey Atinada cereyan eden müzakereler hakkında bize şu beya- natta bulunmuştur: — Seyahatimiz pek iyi geçti; Yu- nan dostlarımızdan çok hüsnü kabul gördük. Atinada samimi dostluğun samimi tezahüratma şahit olduk. İşimiz, bildiğiniz veçhile, Bükreşte topla, Balkan konseyinin verdiği karar üzerine Atinada Balkan'mem- leketleri arasnda ticareti bahriye noktai nazarından birlikte çalışmak meselesini tetkik etmekti. Bu toplan- tıda bütün Balkan memleketleri tem- sil edildi. Neticede İstanbul Balkan Ticaret odasının bir şubesi olarak, ge- ne İstanbulda çalışacak olan bahriye şubesi hakkında bir statü yaptık. Bu statü, Balkan milletlerinin ticareti bahriye üzerinde nasil teşriki mesai etmeleri kabil olduğunu ve yapılacak işler hakkında almacak tetbirleri tet etmek üzere Milli gruplara ve a- lâkadar hükümetlere tebliğ edilecek- tir. Ticareti bahriye meselesinde en ziyade Yunanlıların vaziyeti oehem- miyeti haizdi-, çünkü diğer Balkan memleketlerinden fazla ticaret filola- rı vardır. Teşkil edilecek Bahriye şu- besi yekdiğeri vesaitinden azami su- İ rette istifade etmek neye mütevakkıf ise bunları tetkik ederek yapılacak şeyleri gösterecektir. Hazırlanan sta- tünün kat'i bir hale gelmesi için Solâ- nikte toplanacak olan dördüncü Bal kan konferansında müzakere ve ka- lâzım gelir. Balkan mem leketlerini rayı lede milena ken çalışacakları müspet ve pratik iş. lerden biri de, öyleseanmediyoruz ki #careti bahriye meselesidir. Bu mev. zerinde noktai nazarla ibtilâf yok Balkan haftası Bu sene Balkan haftası İstanbul da 22 mayısta başlıyacaktır. Bu tarih- 16 Balkan memleketlerinin ticari ve ginmi müesseseler mümessillerini İs tınbulda kabul edeceğiz. Yugoslavya döl Phi mevzular otrafında görü- Sini ep Balkan haftası tertip © cektir. Bulgaristan'da, Balkan haf tası 15 haziran'da yapılacak, turizm ve diğer iki mevzu üzerinle görürüle, Niçin Selânikte toplanıyor?. Hasan Bey bundan sonra dördüncü ma #ihin en feyizli bir mesdedi olamuş tur. Malını Celâl Beyin Atina 24 yahati-ve Yunan komşularımız ta: Tafimdnli bakikinda” göğterilinidep mim sıliafizperverlik il bü dost: uk yeniden hez almıştır. Ahmet ŞUKRU | mi Yunan Hariciye neza- reti bir teblig neşretti ittifak haberleri tekzip ediliyor Yeniden müşkilât mı çıktı? ATİNA, 6 (Hususi » Gece yarısı) | manistan arasında teferrüat, meselelerin halledileceğinden ümi! olduğunu söylemiştir. Türk - Yunan #caret mukavelesi nin imzasınm birkaç gün daha geci keceği zannolunmaktadır. Yunan Hariciye nezare- tinin tebliği ATİNA, 6.A.A, — Atina Ajansı bildiriyor: Yunan hariciye nazare- ti matbuat müdürlüğü gazetelere şu tebliği vermiştir : İtalyanın idaresi altında Türki- ye, Yunanistan ve Bulgaristan arasında küçük itilâfa karşı bir it- tifak akdi hakkında Cenevrede €€- nebi matbuata verilen haberler tamamen uydurmadır. Harici si- yasetinin esası sulhü kuvvetlendir- mek için bütün komşulariyle müna sebetlerini sıkılaştırmak olan Yuna- nistan herhangi bir üçüncü devlet veya zümre aleyhine hiç bir ittifa- ka girmeyi üşünmemiştir, MALUM AKMAK Balkan haftası 22 mayısta Hasan Bey Deniz ofisi itilâf ve teşkilâtını anlatıyor 4 üncü konferans Selânikte toplanacak HASAN BEY Balkan konferansının Belçratta top- lanması lâzım gelirken Selânikte top- lanmağa karar vermesinin, Yugoslav murahhaslarının o konferanan Bel atta çalışması için lâzım gelen şera- iti kâfi görmiyerek tehirini istemele- rinden ileri geldiğini söylemiştir. Ha- san Bey ayni zamanda Yunan Başve- kili M. Çaldari: ile Hariciye nazırı M. Maksimos'un Ankarayı ziyaretle- ri mukarrer olduğunu yalnız seyahat tarihinin henüz malâm olmadığmı ve bu ziyarette İki hükümeti Bugün Milliyet'te Kâzım Karabekir Paşaya ikinci cevap 8 inci sahifede Ankaralının defteri sütununda. Darülfünun nasıl ıslah edilir? Müderris Avram Galanti B. in Darülfünün nasıl islah edilir ? mevzuu üzerinde yazdığı makale serisinin birincisini bugün 2 inci sahifede neşrediyoruz. İİ er Bir elden vergi Karne usülü ile tahsilât esası kabul ediliyor Bütçe Encümeni Reisi Hestin Fehmi ANKARA, 6, (< Telefonla ) — Mükellefleli vergi karnesi verilme si hakkındaki Jâyiha, bütçe encüme- ninde müzakere ve esas itibarile ka- bul edilerek heyeti umumiyeye sevko- lunmuştur. Apcak bütçe encümeni, âtideki humiğiğn lâyihaya ilavesinde | zaruret mülâheza etmiştir: İ — Tahşilât kayıtlarının alâkadar memurlar tarafından : dipkoçanlarile teftiş ve kontrolünü teminen şimdiye kadar olduğyıpibi tediyat mukabilin- de makbuz gerilmesi usulünün me- | murlarca mpebüri olarak devam et- mesi ve vergi İiarnelerinde makbuz (Devamı 5 inci sahifede) Merkez Bankası | Kanunuh'bazı madde- leri değiştirilecek ANKARA; 6 (Telefonla) — Cümhu riyet Merkez Bankası kanununun ba- 21 maddelerinin değiştirilmesi halkın da hükümet Meelise bir lâyiha vermiş Bu lâyihaya göre kanımun 14 ün- ü in ikinci cümlesinin şu şe 1 “Ancak al- iştirasına, ticari ve zirai senetlerin iskontosuna ve senedat ve tahvilât mukabili kredi ve avanslara dair 20, 35, 36, 37, 38, 39 ve 40 ıncı maddelerde gösterilen şariğar ve ha!- ler dahilinde emisyon bu hülcümden müstesnadır. 40 ncı maddenin de şu şekilde de- ğiştirilmesi istenilmektedir; (Devamı $ inci sabifede) Ankarada Darülfünun Edebiyat ve “Fen fa- külteleri Ankaraya mı gidecek? Pr. M. Malehe Ankarada Manrif Ve- kületi İle temaslarına devam etmektedir. Söylendiğine göre ye ni ılahatta edebiyat fakültesi ile daha bir fakülte Ankaraya nakledilecektir. Nakle dilecek bu ikinci fa- kültenin fen fakültesi mukarrerdir. Bu suretle W. MALCHE Anlıaradaki Hukuk fakültesile beraber bir Derülfünun kurulmuş olacaktır. İler de Anknrada bir de Tıp fakültesi tesis edilecektir. İİ Şimdiye kadar 10 dile tercüme edilmiş, beynelmilel bir şaheser! Pek yakında MİLLİYET'te mi Yeni tarihi tefrikamız. e ei 'AKA GUNDUZ Milli büyük sinema romanı | lu ve dekter Sahip ve Başmubertiri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Bir mayısta amelenin mütekâsif bulun- ğu yerlerde komünistlik tahrikâtı mak maksadiyle beyanmameler dağılan, 13 kişi dün adliyeye verilmişlerdir. Bu suçluların evlerinde ve üzerlerinde zu hur cden beyanname, mektup, tabı ma- kinesi ve saire gibi cürüm delilleri de adliyeye teslim edilmiştir. tin annesidir. Münire Hanımın diğer oğ- Hikmetin kardeşi Şerafet- tn de adliyeye teslim edilen suçlular meyanmdadır. Diğer suclulardan beşi çingenedir ve bunların beyanname dağıt mak için ücretle tutuldukları anlaşıl- maktadır. Bu cingenelerin isimleri Halil, Kadri, Ramazan, Mehmet, Hüseyin, Ka Diğer suçlular da Necdet müstear mame 5s taşıyan İsmail Hakkı, Nadir müstear- namını taşıyan Ali, Kadir müstear namı Br taşıyan Mehmet isminde üç kişi Hüseyin ve İzzet isminde iki ki Bunlar Rusyada tahsilden yeni gelmiş- lerdir ve gelir gelmez burada komünist- lik tahrikâti yapmıya başlamışlardır. Elde ettiğimiz malümata nazaran bu tahrikâtçıların Almanyada bulunan ve evvele buradan hudut harici odilen Şefik Hüsnü tarafından idare edildikleri anla- şılmaktadır. Şefik Hüsnü Almanyada bulunan ve bir çok Avrupa şehirlerinde tahrikât yapmıya memur olan üçüncü enternasyonal ile temas ederek Türkiye de propaganda yapıyorum diye binlerce Bira almakta ve bu binlerce liranın 3-5 | Dün Liman şirketi iki yeni koope- ratif lokantası açtı. Şirketin Balat ve Haydar bam O müessesatında çalışan | işçileri için açılan bu lokantaların kü i parlak merasimle yapılmış şehrimizin tanın mış simaları bulunmuşlardır. vetliler sabahleyin 1130 da Galata iskelesinden kalkan Oomotörlerle (ilk önce Balat atelyelerine gitmişler ©- rada küşat resmini mü Haydar banına dönmüşlerdir. Burada da kü şat resmi yapıldıktan sonra davetli- ler vesait ve hareket şubesinde ba- zırlanan yemeğe alıkonmuşlardır. Liman kooperatifi lokantası tara fından hazırlanan yemeğin liman şirketi umumi müdürü Hamdi rek hayat pahalılığı ile mücadele e- dilmiş olması değildir; vakia, hayatı ucualaştıracak her şey işçinin alım ğaltan © ve onu refaha : lima kim bizi a sıl sevindiren ta, İşçi ratif Tokantalarının Salak kt nın üzerinde büyük bir dikkat ve duy ğu ile uğraşacağı bir büyük mevzuun, Yakında MİLLİYET'te. | (Devamı $ inci sahifede) Komünistlerin iç yüzü! Dr. Şefik Hüsnü tekrar fesat ve tahrik sahnesinde göründü! 3üncü Enternasyonalden binlerce lira alınıyor, birer ikişer liraya tutulan çingenelerle beyanname dağıtılıyor! Balat atelyesinde küş at resmi yapılırken... Türkiyede sınıf farkı yoktur Ve..dünyanın en samimi, en riyaşız inkılâbı Türk inkılâbıdır Yeni iki işçi lokantası p Da. * .. ŞEFİK HUSNU kuruşunu burada tedarik ettiği böyle 3- 5 çingene ile birkaç para düşkününe ye- direrek arasıra attırmak- ta, bu hâdiseleri de enternasyonaldan yeniden binlerce lira çekmek için vesile addetmektedir. Şefik Hüsnü Almanyada çok aristokrat ve çok sefih bir hayat ge- çirmekte ve bu sefahette sarfettiği para- ları burada komünistlik tahrikâtına alet ederek mahküm ettirdiği insanların be- kı yatmaları bahasına 3 üncü en- ternasyonaldan almaktadır. Müddei umemilik komünistleri yedin- ci İstintak bâkimliğine tevdi etmiştir. Türk inkilâbı. | İşçi nutuk söylüyor