7 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Darülfünun nasıl ıslah olunur? “Vaziyeti muhakeme ede rhen ve tetbir düşünürken ac olsa da | ikati görmekten bir an fariğ olmamak lâzımdır. Kendimizi ve | biribirimizi aldatmak için | âzum ve mecburiyet yoktur. M “Hakikati konuşmaktan korkmayınız.” Mukaddeme — Darülfünun ıslahı hakkındaki fikirler Darülfünunun ıslahı meselesini ta- mamile âfaki yani objektif bir suret- te kurcalıyorum. Bu, meselenin tekmil sihetlerini, olduğu gibi, meydana koy mak demektir. Binaenaleyh tetkika- tumda “şahis' mevzuu bahis de- güdir. Bu mukaddemeye Kizum gör- düm - *s.. #lepimiz Darğlfünunn ıslahını, ya- niAvrupa darülfünunları derecesine çı karılmasını istiyoruz. Darülfünun he- iyesine intisap ettiğim güm- den, yani on sekiz seneden beri, her scene gerek resmi, gerek gayri resmi ağızlardan (ıslah) kelimesini işitip du ruyorum. Fakat ümumi-harp ve bunu mütsakıp istiklâl harbi, bu (ıslah) ar zösunu kuvveden fiile çıkarmağa mü- saade etmemiştir. Cümburiyetin ilâ- aradan beri, hükümet, bu meseleye vaz'ıyet etmeğe başlamış ve ancak üç sene evvel (ıslah) meselesi ciddi bir safhaya girmiştir. Gazetelerde, arası- ra bu wlahtan bahsedilerek mütead- dit fikirler” ileri kirleri burada telhis ediyorum! 1) — Efendim! Ben Maarif nâzırı (şimdi vekil) olsam, Darâlfünunu ka- parım ve buraya sarfolunan para ile fabrika açarım, fabrika... #abrika. / 2; Efendim! Ben Maarif nâzer nunu tekrar açarak bu talebeyi profe- »57 tayin ederim. 3 — Efendim! (vekili) olsam, Darölfünam müderris- Terini çıkarıp Avrapalı profesörler ge- tiririm... ! Bütün bu fikirler, meseleyi ciddi surette tetkik etmiyenlerin mahsulü- Şimdi bunlara cevap vereyim: , 1) — Bu fikirde bulunanlar, Darül fönunu yalnız edebiyat fakültesinden ibaret olduğunu zanmedenlerdir. Zi- bunlar hâkim, avukat, doktor tiştiren hukuk ve up fakültelerinin (filirlerince mektep) lüzumuna kal olmakla beraber edebiyat fakültesi- nin wrf edip ve şair yetiştiren bir mü- cssese olduğuna kaildirler. Böyle edip ve şair yetiştiren bir müesseseye para sarletmektense fabrika açmak elbet- te hayırlıdır. Bu düşünce pek basit- tir, çünkü mütefekkirsiz Yaşayan bir memleketi hali ne olur? Umumi har i takip eden mütareke esnasında, itilâf devletlerinin İstanbuldan en ev- vel koydukları ecnebiler, Alman erkâ- sı harbiyesile zabitleri değil, man Darülfünunde bulunan 17 AL man profesörü idi. Neden? Çünkü memlekette mütefekkir, yani halka rehberlik edecek kimsenin m amı istemezlerdi. Maltaya nefyedilen wütefekkirlerimiz, ayni düşünceni, mahsulü değil mi? Bir memlekette hem Darülfünun hem fabrika lâzım- dır. İkisinden biri olmazsa, iş yürü- mer. 2) — Darülfünuna sarfolunan para ile Avrupaya talebe göndermek ve onları Derülfünun profesörü yapmak fileri iyi bir fikirdir. Fakat, Avrupa- ya giden her bir talebe profesör olmak istidat ve evsafını haiz midir? Profesör olsa bile, Darülfününu bu- bunduğu vaziyetten çıkaracak ve yük seltecek bir halde bulunacak mı? Bu- nun sevabını aşağıda, üçüncü takale de vereceğim. okutulması i Çünkü talebe bu Yeşil Alaturka masikinin balla o içkiye tahrik ettiğine dair Yeşilhilâlciler ta- rafından ortaya atılan iddin birçok muhitlerde Yusuf imi ve? a reloğla Bey, bize — Divan edebiyatı devrinin klâsik musikisi daha ziyade büyük konakla- rn selâmlik dai zaman musiki meraklıları tarafından büyük bir buşü içinde dinlenilir ve dinletilir. di. Bu meclislerde sanırım ki içki kul- lananlar bulunmazdı. Klâsik musikiye | artık devrini İkmal etmiş nazarile bakabiliriz. Onu ne çalanlar kaldı, ne 'de dinliyenler... Klâsik mvsiki bütün dekorları ve sanatkârin > birlikte tarihin malı ol- du. Bugünkü meyhane çalgısma ye- lince; buna elbette musiki denilemez. Fakat ne yapmalı ki halkın bir kısmı seledir. Bizde bir müderrise veya bir | Hilâlciler ne Ea desin bu iş böyle gidiyor! Musiki üstatları meyhane sazının önüne böylelikle geçilmez.. diyorlar (Gazi Mustafa Kemal) | (Gazi Mustafa Kemal) da anlamak için bazırlanmamıştır. Şimdiye kadar bu sahada edilen tec rübeler ufıra müncer olmuştur. İ 4) — Darülfünunu ecnebi profesör lerle doldurmak demek, Darülfünunu bir günde söndürmek demektir. Buna karşı verecekleri cevap şudur: “Efen- dim! Her bir ecnebi profesöre bir ımu- avin verilsin ; mesele bu suretle hallo- Tunsum.” Darülfünun müderris muavini me- selesi çok mühim meseledir. Umumi harbin başlangıcında Almanyadan ge- tirilen ve muhtelif fakültelere dağıtı- lan on yedi profesöre on yedi muavin verilmiştir. Bu muavinlerin ancak ye- ak olmuştur, Neden? Çün hem okuttukları mevzuu az çok bilirler, hem de müderrisleri- nin İisanma vâkıf olmakla beraber ca- lışırlardı. Muvaffak olmıyanların br kısmına gelince, bunlar, müderrisleri- in lisanma vâkıf olmakla beraber, | mevzua yabancı idi; ise, | ber, müderrislerinin lisanını anlaya” mazdı. Alman profesörlerinin verdik- leri bazı derslerin, mütareke ! da, lâğvedildiği ve Darülfünun büt- | gesi daraldığı için, muvaffak olan mu | avinlerin altın Darülfünundan ayrıl. | muştar,. Burada tasvir ettiğim bu Darülfü- nun muavini meselesi levhası pek can | dr. Evet, canlıdır. ve üstünde dur. | mağa değer mühim ve hayati bir me- mütehassısa bir muavin tayin etmek istenildi mi, o müderrize veya müte. | hassa lisan âşina bir tercüman tayin | halbuki öyle değil. | evsafı şunlar olmalı: a) Müöderrisin yahut Tisanını iyi bilmeli, mütehassıs b) — Mevzuu azçok bilmeli ve is- | tidat sahibi olmalı, €) — İşi türkçe bilmeli, d) — Çalışmalı. l Bu dört evsaftan biri olsun eksik i- | »e, elde edilecek neticeler crlızdır. a yerini, muvaffakıyetli Bir surette, tutamaz. Darülfünun müderrislerinden AVRAM GALANTI | Hüşiye — Ecnebi profesörlerle be- raber çalışan muavinlerin çalışmaları hakkında birkaç söz söylemek isterim. | Alman profesörlerile çalışmış olan munvinlerin çalışma usulü şu idi: O zaman, her bir Alman profesörünün haftada iki dersi vardı. Muavin, ders günlerinden başka her gün profesö- rünün evine giderek dersi hazırlar, tercüme eder, Profesörün bu ders hak kında verdiği bazı malümatı kayde- der, çalışır öğrenir ve bu suretle pro- fesörile beraber dershaneye girdiği va kit, hazırlanmış bir halde bulunu du. Son zamanlarda haber aldığıma gö- re, bazı ecnebi profesörlerle rmavin- | lerinin çalışma usulü Alman profesör | leri zamanında takip edilen çalışma usulüne benzemiyor. Muavin, profe- sörünün vereceği dersin neden ibaret olduğunu, ancak dershanede yani pro fesörün takrire başladığı bir sırada haber alır. Bu usul ezhercihet sakat olmakla berabar ayrıca mânevi bir kusuru vardır: Muavini bazı nhvalde talebe huzurunda küçük düşürür. Bu vaziyeti doğrultmak zaruridir. Ecnebi profesörlerile yapılacak muka velenamelerde bu meseleye temas e- den bir maddenin ilâvesi, tedrisatın selâmeti namına, ezemdir. 159 Yusuf Ziya, C; Reşit Beyler böyle hafif şarkılardan hoş oşlanıyor. Bence bu tarz musikinin de bir devri İ tanbulda vuku bulan MİLLİYET PAZAR Türk. Bulgar Dostluğu Hadiseler bu dostluğu bozmaktan uzaktır 1 MAYIS 1933 “HARİCİ HABERLER Z-; | İktısat konferansı da hayli uzun sürecek Herriot avdet etti. Cenevrede de Alman teklifleri vaziyeti karıştırdı | saat | tecilere demi | Bulgar Başvekili M. Müşanot SOFYA, 6 (A.A.) — Bulgar Ajan- «: bildiriyor: Türk o matbuntmın bir kısmı Bulgaristan hakkında, iki mem- leket arasındaki müteka! dostluk duygularının Razs si Üzerine bozulmuş olduğu intihamı | bırakan şekilde neşriyatta bulunmak. | ta devam etmesi üzerine Bulgar Ajan â ettar Bulgar rsbafilinin bu | fikirlerini öğrenmek istemiş. tir. Mezkür mahafilin - mütmleas şu- dur: — “Biz Bulgarlarca Razgrat ve İs- | bi tesssüf hâdiseler tamamen örızidir. Ve ne Bulgaristanda yaşayan Bulgar ve | Türk halkı arasında öteden beri mev. | cut olan iyi münasebetler? ve müteka hürmete ne de Bulgar hükümeti. komşu Türkiyeye karşı beslediği samimi dostluk hislerine kat | kes olamaz. Esasen Türk hükümeti. | nin de Bulgaristan hakkında ayni duy gular beslediğinde hiç şüphemir yok tur, Her iki hükümetin aldığı müessir | tetbirler üzerine hâdiseler bertaraf e - dilmiş ve Bulgar başvekili ile Türkiye Hariciye vekili vaku bulan Flibe mülükatından sonra bu hâdise lerin Türk - Bulgar münaşobetı üze- | rinde hiç bir iz bırakmadan kat'i ola- rak tasfiye edildiği bildirilmişti. Bu si yasete sadıkane tercüman olan Bul- | gar matbuatı yalnız Razirat hâdisesi ne karşi yapılan mümayişi de istismar | etmek istememiştir. Eğer filhakika Türk matbuatnın hüdiselerden bahse devam ile Bulga- ristan ve Bulgar milleti hakkında matuzlık, şüphe ve hudümet gösteri” sa, buna teessüf etmek lâzımdır. | inkü, matbuatın iki millet arasmda” dizeler değil iki milletin ruhlarında kökleşmiş olan duygular ve iki devle- tin yüksek menfaatleri hâlim olmalı. dr.” Zan ME ERKİ le Journal gazetesi Alman yaya sokulmıyacak PARİS, 6 A.A. — La Jeürnnl, “İyi. Hik haftasi” diye bir resim eşretmiş ol- duğundan dolayı Almanya'ya sokulma- # menedilmiştir. i Bu resim, Hitler'i bir Yahudiyi öper vaziyette göstermektedir. musikinin içki sarfiyatı üzerinde mü- esir olduğuna inanan Yeşilhilâlciler gibi düşünmüyorum. İçen, her yerde içer. Heyheyli şarkıların meyhane ve gazinolardan bir an için kaldırıldığı. mı farzetsek şarkıların yeri boş mu ka Incak zannediliyor? Hayır! Alaturka ibi hemen caz başlıyacak içki öçilmekte devam edile- cek, Böyle işleri bana sorarsanız 00- reyanma bırakmalı derim, Halk, bir gün kendiliğinden bunlardan bosla: mağa başlayacaktır. O zamâna ka- dar bırakalım, kim ne isterse çalsın ve kim neyi isterse dinlesin, . Yeşilhilâl eemiyeti içki mücadelesine kuvvet ver mek istiyorsa bu işe genç nesilden bap- İamalı; henüz içkiye alışmamış olan- lara telkinlerde bulunmalı, Yoksa ak r (mey) i (heyhey) olen da içer, olmasa da... Cemal Reşit Bey ne diyor?. Konservatuvar muallimlerinden pi- yanist Cemal Reşit Bey de sunları söyledi: — Yeşilhililin. gazinolardan alatur- ka musikiyi kaldırmak istediği şu gün lerde, Beyoğlunda tanmanış bir bahçe | sin müdürü meşhur bir kadın hanen- deyi - 1750 Tira aylıkla angaje etti. Başka bir müssiese de gene sesi güzel diye tanınmış bir muganniyeye akşam ları birkaç şarkı s#öyletmek için ay- 1400 lira para teklif etti. Yeşilhi- vardır, Öteki gibi bu da birgün eski- yecek, dinlemekten kimsenin zevk ni- madığı can sıkıcı bir şey olacak. O günün pek uzakta olmamasını temen- mi edelim. Yalnız, şurasmı da söyliye- yim ki ben hangi tarzda olursa olsun, viye, ve anlayış meselesidir. sene içinde bütün bir nesle, garp mu- ikisi zevkini aşılamak şimdilik kuru | bir temenni hududunu geçinez.? ! bir kısmı mezkür | PARİS, 6. A.A. — Amerikadan dönmekte olan M. Herriot dün akşam da Havra çıkmış ve gaze- ür ke — Azami malümatı ihtiva eden ve gayet sarih bir dosya Roosveltten fevkalâde bir kabul gör- düm. Fransa milleti şurasmı bilmeli» dir ki, kendisi için hiç o bir fert M. Rüoosveltten daha müsait olamaz. kendisinden bekleni iştir. Si- Seyahatım lecek bütün neticeleri lâhları esaslı bir surette ve mütecavir takdirde Amerikanın bitaratlığından ayrılmamayı kabul etmek suretile bey- nelmilel teşkilât © emniyetine yapa- cağı bizmet sulh davası yolunda çok | mühüm bir adımdır. | menfaatlerini elimden geldiği kadar müdafea ettim Evelâ borçlar LONDRA, 6. A. A, — Mikrofon İ önünde Amerikaya yapmış olduğu se yahatten bahseden M. Mac Donald, | demiştir ki: Eğer beynelmilel iktisat konfe- ransının nihai bir netice elde etmesi icap ediyorsa borçlar meselesinin şu vaya bu surete ve mümkün olduğu ka dar yakin bir zamanda ve herhalde konferanz bitmeden evvel, halledilme si icap eder. İktisat konf yetle neticele, ahali müm kün kılmağa çalışm sahhüt et til. Bu da bu borçlar için bir hal su- reti bulmak maksadile elimizde bulu nan bülün yası kullanacağımız. manasına gelir. muvaffaki- Kemalpaşada köy yolları ve mektepler M. KEMALPAŞA — Kazaya merbut bütün köy muhtar ve azaları ile muaf limler kaza Merkez mektebinde toplan. mışlardır. Bu toplantıda köy mektep ve köylere yeni yol İ ler konuşulmuş ve kaymakam bay tara” fından köy bütçelerinin tertip ve tanzi- mi bakkında kendilerine izahat verilmiş» tir Bergamada cenebiler BERGAMA — Şehrimize İzmiri ziya- ret eden Alman profesörlerile darülfü- mun talebesinden 370 kişilik bir kafile gelmiştir. Bergamada hafriyat ile uğra- şan Almanlar bu grupa İâzmmgelen iza- ri lame ve hafı «er yezdirmişlerdir İ Amerikalı kafile gelecektir. Seyyahlar şehirde kendilerini istiap edecek bir o- tel olmadığı için istemiye istemiye ak. şam üzeri İzmire dönmüşlerdir . Kıskançlık yüzünden ANTALYA, — Yenikuyuda Rağbeti- ye mahallesinde oturan Keçeci Mehmet Efendi kıskançlık yüzünden Necibe is İ minde bir kadını hrçakla 4 yerinden ağır surette yaralamıştır. Kadın memleket hastanesine kaldırılmış, Mehmet EF. ya- kalanmış, adliyeye verilmiştir. Bir kaçakçı öldürüldü SURUC, 8 — Dün vece Merdi Ismail mmtakasında 6 kişilik bir kaçakçı kafi- | Hesile muhafaza memurları arasında bir | müsademe olmuştur. Neticede kaçakçı" İ lardan biri ölmüştür. Diğerleri üç mer- kep yükü kaçak eşyayı bırakarak kaç- mişlardır. Bir köyde soygunculuk MENEMEN — Menemenin Çıtak İ ieöyünde bir soygun vak'ası olmuştur. Evvelki gece saat 12 de Çıtak köyün- de bakkal Salih Efendinin evine biri ila silâhser üç kişi girmiş- Soyguncular beraberlerinde getirdile. leri haltalarla Salih Efendinin kapısını karmaşl le tehdit etmişlerdir. Haydutlar; bel olmamak ve hilinmemek için yüzlerini mendillerle sarmış ve örtmüslerdi. olduğunu öğrenmişler ve üc bin lira kıy metinde olan mücevheratı alarak kaçmış har. Kızını seven üvey baba ARAÇ — Burada izli kalan bir aşk yüzünden bir aile facinsı olmuştur. Istanbulda kunduracılk yapan İdris isminde bir adam buraya gelmiş ve Te. oğla İbrahimin üvey kızı Satıa'ya talip olmuştur. Kız ve annesi bu izdia- & derhal tasvip etmislerdir. Fakat kızm üvey babası Satın'ya karşı gizli bir aşk besliyormuş, bu İzdivaca mümanaat ot- miş. Kızla İuzın annesi özdivacin israr edince İbrahim silâhma davranmış ve kızı karnından, annesini de bacağından yaralamıştır. Satıa'nın hayatından ümit yoktur. Bıgada sünnet düğünü Bizndan bildiriliyor: — Himayei Et- fal cemiyeti n bir sünnet düğü- Bu ve pehlivan müsabakası: tertip edil. miştir. Bu münasebetle kasabada kırk fekir çocuğun sünnet ameliyesi icra edil miş, akşama kadar eğlenceler ve pehli- van güreşleri yapılmıştır. getirdim. M. | Memleketimin | yollarının imar ve ıslahı, yolu olumyan i moeeele- | lar, içeri girerek evdekileri ölüm- | Haydutlar Salih Efendinin mühim mik | kül ettiği tarihten bagüne kadar 415 tev tarda olan mücevheratının nerede saklı | İktisat konferansı LONDRA, 6. A. A. — Siyasi me- hafil, iktisadi konferansın — temmuz ayma kadar devam edeceği | Fikrin. | dedir. Konferans, Milletler Cemiyeti aza- İ sından olan murahhaslar eylülde Ce- miyetin büyük meclisinde hazır bu- Tunabilmeleri için temmazdan eylüle kadar tatil edilecektir, Konferanı, teşrinievvelde tektar me | saisine başlıyacaktır. İ Cenevrede l CENEVRE, 6. A. A, — Havas ajan | sından * İ — Dün akşam Londradan © Milletler Cemiyetine gelen haberler, M. Mac Donald'ın önümüzdeki haftanın ilk günlerinde Cenevreye gelmek istedi ğini göstermektedir. Bu kadar, İngiltere | hükümetinin Almanların İngiliz plânma karşı ileri İ sürdükleri mi il tekliflerin ar- zelmekte olduğu tehlikeyi anlamış ol | duklarını göstermektedir. İ O Almanyanın dün Alman tesli İ ma âit olarak yapılan neşriyatta İ len şekildeki deniz kavvetlerine ait i metalebatının Londra O hükümetince İ tetkik edilmiş olması ve mezkür hö kümetin müzakerelere | süratle mü- | dahele etmek istemiş bulunması muh terneldir. Cenevrede umum zan, önümüzde- İ ki hafta ortamda Cemevrede birçok mesul nazırların ve bu meyanda M. |, Sir John Simon, M.Pawl Benes, M, Titulesco, A diikeğı belet maaşlarında tenzilât ADAPAZARI — Eelediye heyeti mumiyesi toplanlılarına devam etmek İ tedir. Bütçe encümeninin raporuna göre İ memur ve müstnhdeminin maaş ve üc- vetleri yüzde yirmi nisbetinde tenkis © dilecektir. Asri kabristan icin birkaç bin lira tahsiratı konması bir cmri vaki har lini almıştır. İstimlâk edilecek terlala. ran bir İktsım sahipleri esas kıymetin yüz de yirmisi noksanile emazarlığa terket imiye rezıdırlar. Mezarlık kasabanın haricinde park halinde yapılacaktır. 1933 bütçesine encümeni daimi hak- kı huzur tahsisata konmiyacaktır. Çün- kü bu beledi vazifeyi azalar yapmıya karar vermişlerdir. Tekirdağda imar TEKİRDAĞ (Milliyet) — Şebrimi- xin imar faaliyeti iyi bir şekilde devam ediyor. Ortamektep binası genişlettirile-! cektir. Halbuki ikmekteplerin o verdiği merun adedi seneden seneye tezayit o diyor, Bu itibarla ihtyacata uyacak bir ilde mektep bitin memnuniyetini mucip olmuştur. Sebrimizin diğer ihtiyaçlarından biri sporcu yençlerin istemekte olduğu fot- bol sahası idi. Liva kumandaalığının ve Belediyemizin yardımile şebrin üst kıs- wnda bir saha vücude getirilmektedir. Belediye şehir parkı olarak yapılan bah çeyi daha ziyade zenişletecektir. Bursada kuduz köpek Bursadan yazılıyor; Bursada kuduz bir köpek üç 10. sırmaş ve sonunda öldürülmüstür. İsurr nk ve tedaiye gönde Kaçak eşya yakalandı ,ADANA, — Yumurtalık nahiyesinin | Kül ovası sahilinde bir kayık dolusu ka- İ cak eşya tutulmuş, kayıkta bulman 6 | kişi.de yakalanmıştır. Bunlardan üçü | İskenderonlu, üçü de nahiye ahafisinden dir. Yakalanan eşyalar meyanmda kül. | iyetli miktarda şeker, kapat bezi vardır. | Kaçakçılar i #mahkemesine sevke | dilmişlerdir. « mahkemesinde teşek bir kif kararı verilmistir . Zonguldak oda kongresi Zonmuldaktan bildiriliyor: — Zongal. İ dak Ticaret Odası yıllı içtima: yap. maş, kömür havzamızı yakından alâka. dar eden kararlar verilmiştir. 256 yaşında Dünyanın en ihtiyar adamı Çindeymiş! HUNGKKINKG 6 A.A. — Çinin ve bütün dünyanın &n ihtiyar insanı olan yaşında olduğu halde ölmüştür. Mumaileyh ancak yetmiş ya- gözükürdü, ve çiftçilik yapardı. 1677 tarihinde doğmuş olan Lişingyu- nun birçok karıları ve yetmiş torunu vardır. En genç torun çocuğu bugün dear e pe al TA Dersler kesiliyor | İmtihanlara 15 hazi- randa başlanacak ANKARA, 6 ( Telefonla ) Maarif vekâleti lise ve orta mek | teplere yaptığı bir tamimde mayı- | sın 31 inde derslere nihayet veril. mesini bildirmiştir. 15 Haziranda imtihanlar başlayacaktır. Büyük bir köprü yapılıyor ANKARA, 6 ( Telefonla ) — Bugün Nafia veköletince yeni bü- yük bir köprünün ihalesi yapılmış- ter. Arabsun kasabası önünde K- zılırmak üzerine inşa edilecek o- lan ve muhtelif açıklıkta beş göz- den ibaret olan bu köprünün uzun luğu 130 metre olacak. Bu köprü 65 bin liraya ihale edilmistir. Muhtarlıkların Kaldırılması ANKARA,6. A.A. — Büyük Milet Meclisi bugün Reis vekili Esat Beyin riyasetinde toplanmış dır. Seyrisefain o idaresinin 1928 İ hesabı katisi hakkındaki mazbate müzakere ve kabal olunmuştur. Nahiye müdürlerinin tayini ve Belediye teşkilât olan yerlerde- ki muhtarlıklarla ihtiyar heyetle- rinin kaldırılması hakkındaki lâ- yihalar dahiliye encümeninin tale bi üzerine mezkür encümene veril miştir. Bundan sonra Rizeli Hulâsi ve Osman Zeki efendilerin mahkâ. miyetlerinin affına dair kanun mü zahere ve kabul edilerek pazarte- si günü toplanmak üzre içtima ni hayat verilmüşüle Acıklı bir kaza ÇANAKKALE, 6. (Milliyet) — Erenköy nahiyesinin İntepe mev- kiinde iki köylü buldukları bir bombayı karıştırırken, bomba pat- lamış ikisi de teşhis edilemiyecek sarelle parça parça olmuşlardı. Japonyayadavet Japonlar Sovyetleri mü zakereye çağırıyorlar 'TOKTO, 6 A.A. — Salihiyettar bir mombadan bildirildiğine göre Japonya, Sovyetlerin Mançurideki menfaatlerine » teallük eden muhtelif meselelerin ballı maksadile Tokioda Sovyetlerle Mançuri hükümeti mümessilleri arasında bir kon- feranz akdı teklifinde bulunmuştur. Tokindaki Sovyet sefiri, bu teklifi Moskovaya bildirmiştir. Mançuri vagonları istiyor i HARBIN, 6 A.A. — Yeni Mançuri hü kümeti tarafından Sovyetler birliğine verilen yeni bir notada sarki Çin demir- yoluna sit vagon ve lokomotif gibi mü- teharrik edevatın hemen Mançuri hükü metine iadesi istenmekte, ga mucibince So in ür rinde baz len malik olabilecekleri den yüphe edilmektedir. Bu nota iki memleket arasındaki gör ginliğin arttığını gösterir bir alâmet 34 yılmaktadır. Hailar'da bulunan bir Japon süvari müfrezesinin takviye edildiği, ba müfre- ze mevcudunun 3,000 kişiye çıkarıldığı söylenmektedir. 1924 tarihli itilâfların iki manalı ol” masından dolayı Sovyetler birliği hükü- metinin iddin ettiği haklar şüphe götür mektedir. ön Çarlık Rusyası bükümetile hukuki hiçbir ilişi- ği bulunmıyan yeni bir bülümet olde- ğunu ispat ettiği de kaydedilmektedir. LONDRA, 6 A.A. — Nankin'den Res te'e bildiriliyor: Kuomin yarı resmi A“ isasma göre Cin ordusu başkısımındanı mareşal Chiang-kai - Chek, merkezi ve conubi Çin'deki komünist kuvvetlere baran siddetli bir taarruz hazırlamakta” lr. Mumaileyhin Kanton orduları jene- rallerini bu taarruza iştirake davet et miş olduğu söyleniyor. Bu davete vi çin MALAR böyü bir öleemiyei atfetmektedir. Zira Nankin bülcümeti İtalya- Rusya ROMA, 6. A. A, — İtalya ve Sow yetler birliği hükümetleri bir ticaret itilir imaslameşlardar. —— Rus- Almam muahedesi BERLİN, 6 A.A.— Volff Ajansmdan' Salâhiyet sahibi mahfeller 1926 nisa” minin 24 üncü günü Berlin'de yapılar Alınan - Rus muahedesinin temdit edir mesinin ehemmiyetini kaydetmektedir. zn bir ot yemi olmana atfetmekde i Bu uzatma işi 24 haziran 1931 tarihin de imzalanan protokolda zaten derpif © |