27 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

27 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Bir muhalefet cereyanı beliriyor Merak veren takrir - Okununca ne anlaşıldı? - İcra vekilleri reisi kürsüde - İttifakla iti Ankara 1/Şubat/1921 | Öğleden sonraki celse, daha az ha- raretli olmadı: Sinirler henüz ya- tışmamış.. Herkes, esrartengiz bir mahiyet alan mahut takririn niçin okunmadığını soruyor, takrirde okunması zarar veren hiç bir şey yoktu. Hattâ bir aralık Mustafa Kemal paşa söz aldı: “Bu kürsü- Riyaseti celileye “Bizzat icrayi hökümet hakkı Mec- lisi Âlinindir. Ancak teferruat ile işti. gal imkânsızlığı düşünülerek her ida- ye şubesinin Başında kendi azası ara- | sından — sıfat ve salâhiyeti unvanı habul edilmiştir. Bu halde heyeti ve- hile feri mesaili tatbikte salâhiyettar- ise de Devlet, milletin 1, med- cudiyetine taalluk eden ahvalin resen ve bildistişare tahlil ve ictihadatı za- tiyeleri dairesinde idaresine halhışıl- mast tecviz edilemez. Çünkü Meclisi Âli bizzat huvosi icraiyeyi haizdi Esasen büyük ve hayati meselele, mes'uliyetini Heyeti Vekileye; tahmi- li de mavafık değildir. Onun için Lon- | rayı heyeti mürahhasa gönderilmesi hakinda İstanbul ile cereyan ede cek muhaberatın — badehu heyeti w- mumiyenin tasvibina arzedilmek üze- re daha evvel sureti mahsusada teşkil cek bir encümende müdavelei ef- kâr edilmesini necatımız namına bü- yük faideyi müstelzimdir. Keyfiyetin karar altına alınarak Heyeti Vekileye tebligini teklif ederis,, Takriri imzalıyanlar: Mahmet Ragıp (Amasya) — Nazım (Tokat) — Salihaddin (Mersin) Neşet (Kengiri) — Celâl (Genç) — Hüseyin Avni (Erzurum) — Asm (Ersurum) — Mehmet Şükrü (Karahisar) — Naim, Üçeli), Feyzi (Malatya), Behçet (Ken- giri), Hüseyin Sabri (Kastamonu), Kâ- | zım( Konya), İsmail Fazıl (Yosgat) öve Takrirde ağır bir şey olmadığı. Ba göre aceba niçin okutulmamış- tı? Verilen izahata göre, bunu a- lenen okumamaktaki maksat, Mec lisle Hükümet arasında ehemmiyet siz bile olsa, bir ihtilâf olduğunu âleme göstermemek idi. Londra konferansına gideceğiz. Ankara i | fetlerinişu aldatıcı | İ Mazhar Müfit Bey zunu kırmak, memleketin, gaye- nin lehinde midir, aleyhinde mi- dir? Bu ciheti düşünenler azdır. Bu yanlış yola gidenler, muhale- formüllerle lar: Bizim istediğimiz fena bir şey mi? biz istiyoruz ki, bu memle- kette mutlak hakimiyet ve kudre- i ük Millet Meclisinde te. | örtüy: addin Bey (Mersin) söze karışıyor. İleri, geri bir çok şeyler söyliyor. Şimdi muvafık ve muha- lif meb'uslar; hükümete itimat ve ademi itimat meselesini, Heyeti Vekilenin ve Mustafa Kemal pa- yanın İstanbul ile doğrudan doğru ya muhabere edip edemiyecekle- rini bırakmışlar, “Mecliste casus var!,, Diye paşanm ortaya attığı bombanın boğucu dumanları için- de bunalmışlar, bu hainlerin kim- ler olduğunun meydana çıkarıl- masını istiyorlar. Mazhar Müfit Bey bağırıyor: — İstanbul ile muhabere, Lond. ra konferansı, Heyeti Vekile biz den sorsun mu, sormasın mı; Bun- İ Buna kimsenin diyeceği mat lar bugün ikinci derecede mesele olmuştur. Her şeyden övvel oObu Meclisin haysiyeti, şerefi var. Eğer Paşa Hz. leri İtilâf Devletleri hep birlik olarak hududumuzu teca- vüz etmişlerdir, deselerdi o kadar müteessir olmazdım. Fakat memle. ketin mukadderatile uğraşan Mec- İisin içinde hafiye var denilirse bu- na tahammül edilmez. Mustafa Bey (Tokat) — Yok mu, bafiye yoksa, şeyler yok mu? aramıza bomba koyan yok mu? (Sus, sus sesleri. .“.. Mersin meb'usu Salâhaddin Be. yin bir takriri okundu: — “Büyük Millet Meclisi muh- terem azası arasında hükümetçe malüm bazı hafiyeler bulunduğu | Riyaseti celilece bildiriliyor. Bun- ların derhal tesbiti ve haklarında takibat yapılmasını, bundân başka Meclisin muhterem şahsiyetine ve vazifesine taarruzun ve tehdidi; ortadan kaldırılmasını ve Meci sin kanaatlerinin izharında ser. | bestisinin takyit (o buyrulmasını teklif ederim.,, Riyaset makammda bulunan Hasan Fehmi Bey takriri izah etti: Mecliste bulunduğu söylenen hafi- yeler hakkındaki hüküm doğru. dur. Bütün Meclis bu meselenin bir an evvel anlaşılmasını. ister. | olmaz. | Takririn ikinci fıkrasında ise Mec- | liste kelâm hüriyetinin temininden | bahsolunıyor. Bizim Meclisimizde hiç bir memlekette olmadığı kadar ileri bir kelâm hüriyeti vardır, Bu- rada hüriyet kelâmı hiç kimse tak- yit etmiyor. Bunun içim Meclisin | böyle yeni bir karar almaşı doğru olmaz. Eğer Salâhaddin.Bey hak kelâmınm takyit edildiğini. iddia ediyorsa lütfen söylesin, o kuyuda- tı kaldırmak riyasetin vazifesidir. Neticede hükümete itimat ve a- demi itimat meselesi tayini esami i- le reye kondu. Mecliste bulunan 134 meb'us, ittifak ile hükümete itimat reyini verdi. MILLICİ m > a Iş Bankası kumbara ikramiyelerini bir - SİLOLAR Bu sene behemehal yaptırılacak ANKARA, 26 (Milliyet) — Si- lolar bu sene yapılacaktır. Para ye tişirse dört tane olacaktır. Burala» rı; Sivas, Ankara, Eskişehir, Kon- yadır. 29 Mayısta kat'i teklifler a- İmacak, vekilin riyaseti altındaki komisyon on gün kadar tetkik e- decek ve bir kânunusanide binalar tamamen tesellüm edilmiş olacak- tır. —— Gazi çiftliğinde nümune ilkmektebi ANKARA, 26 ( Telefonl: Maarif vekâleti Gazi çiftliğinde bir köy sürüme ük mekdebi kura caktır. Bu mektep yeni kurulacak köy terbiye sistemimizi temsil e- den bir mahiyette olacaktır. Gazi © Ev kiraları her sene gittikçe düşüyor Kiraları değil on sene, iki sene ile mukayese etsek farklar göreceğiz Hı. sekiz seneden beri büyük emek ve ihtimamla vücude getirdiği çift liğini köylü için bir iktısadi terbi- ye, ayni zamanda bir kültür yeri haline koymağı arzu etmektedir. ler. ler. Köy muallim mektebi ANKARA, 26 ( Telefonla ) — | Maarif vekâleti köylere maarifin girmesine büyük bir ehemmiyet vermektedir. Bunu temin edecek o lan ideal köy muallimleri yetiştir mek için bir köy muallimi mekte- bi kurmak tasavvuru vardır, Vekâ- let, terbiye sistemimizde köy ile şehri tamamen ayırmak ve mual- limleri ona göre yetiştirmek lüzu- muna kanidir. Bütün hayatımı kö- ye vakfetmiş gençler yetiştirmek gayeyi teşkil etmektedir. Köylüye | Kis Furuitim görüke; dilli ve b kuma yollarile bir şey öğretile! lecek ateşli ve becerikli köy mual- imelirne kabi ihtiyaç vardır. Bu- gün Türkiyenin üç bin köyünde Bitirdin —— Meyva ağaçlarını koruma ANKARA, 26 (Milliyet )— Vi- lâyet ziraat müdürlüğünce Ankara şehrinde ve merkez kazasile Yek- pazarı, Haymana, Kalecik, Kes- kin, Ayaş kazalarında mevsim mü nasebetile meyve ağaçlarma ârız İponomot ağ ile mücadele edilmek ! tedir. ınisli çoğaltarak 10,000 liraya çıkardı Ankarada Yenişehire bir bakış ANKARA, 26 (Milliyet) — An- karada yiyecek ve içecek fiyatları inanılmıyacak kadar ucuzladı. Bu münasebetle bir kişi için sabah lâakal alti Oporsiyonluk bir tabldot yemeği on iki buçuk lira- ya indiği gibi, evinde yemek pişi- ren bir karı bir koca ve iki çocuk- İu ailelerde mutbak masrafını aza- mi otuz lira ile kapamaktadırlar. Ankarada bu ucuzluk yalnız yiye- ceğe inhisar etmez. Hemen bütün bavayice de şamildir. Hattâ mes- ken kiralarına bile tesir etmiştir. Eskiden Ankarada oturanların mas raf bütçelerinde en mühim yekünu mesken kirası fasir tutardı. Bugün bile diğer mevaddın ucuzlukları a- rasmda binnisbe en kabarık ye- kün gene ev kiralarına ait isede on sene evvelki Ankara kiralarile bugünküler mükayese edilince ki- racılar şayanı hayret bir fark der hal göze çarpar, Vakıa eski Ankara evleri ile bu- günkü her türlü esbabı istirahatı muhtevi meskenler kabili mükaye se değildir. Bunlar arasında ne kadar geniş farklar mevcutsa bun- ların kiraları arasında da aşılmaz farklar vardır. Biz yalnız on sene evvele ait de- gil, hattâ iki veyahut bir sene ev- velkilerle bugünkü kiraları müka yese edersek gene fazla farklar gö receğiz. Geçen sene ile bu sene a- rasındaki bu fark hemen hemen e yirmi beşi bulmuştur diyebi iriz. Bugünkü Ankaranın kiralık mes kenlerini üç sınıfa taksim etmek lâzımdr. Bunların bir kısmı apar- tıman daireleri, diğer kısmı müs. takil yeni evler, üçüncü kısım da eski evlerin biraz tadil görmüş şek civarı, İtfaiye meydanı, Erzurum çeşmesi ve sair mahalleler gibi $€- hir eteği olan yerlerde kiralar bit- tabi daha ucuzdur. Hülâsa Ankarada kiralar her sene daha mahsüs bir şekilde düş- mektedir ve düşecektir. Son günlerde Temyiz mahkeme lerinin Eskişehirden o Ankaraya nakli havadisi üzerine biraz kabar mak istidadı gösteren ev kiraları piyasası, nakilden sarfmazar edil- mesi üzerine gene mutat düşkün- lük seyrini takibe başlamıştır. Ye- ni yapılan binaları da hesaba ka- bu muntazam düşkünlüğün miyecek bir şekle gireceğini tah- min eden kiracıların şimdiden yüz leri gülmektedir. Tavukçuluk Damızlık yetiştirme işleri ne halde? Ziraat vekâleti tavukçuluk enstitü sündeki tavukçuluk kursu geçen ta bitmiştir. Enstitünün bu sene içim yetiştireceği cins damızlık yı işleri de yakında bitecektir. Şimdiye kadar Legorn ve Rodayland cinslerin- den üç bine yakın civciv çıkarılmıştır. Son civcivler de bu haftalar içinde gı kacak ve bu suretle bu senenin cins g 7 1-4 3 len müessssenin elinde 18 hindi mevcut tur. Hindi yetiştirme işinde tabii ve suni usullerden istifade edilmektedir. Şimdiye kadar yüz kadar yumurta hin di kuluçkaların altına ve makinelere im SE EE Bundan sonra her keşidede 5000 lira ikramiye verilecekti Hükümetinin kuvvetli olduğunu, hükümetin bu kuvveti, Meclisten, Meclisin itimadmdan aldığını gös- termek lâzımdı. Avrupa devletleri tarafından henüz resmen tanınmı- lidir. Bittabi bunların kiraları da sınıflarma göredir ve en yüksekle ri müstakil evlerin kiralarıdır. Bugün kirası yüksek olan mahal leler eski şehrin bel kemiği olan api #EET; i teşkili teklif edildiği, halbuki Heyeti Vekile, Meclisin bir encümeni mahiyetin- de olduğunu hatırlattıktan sonra: — “Ben, reisi sıfatile bu takriri Heyeti vekileye ademi itimat ad- dederim!,, Eş ve ilâve etti: hareket edebilmek için tayini esami ile iti- mat reyi İstiyorum! ... Muhalefet edenlerin hedefi, He- ye Vekileden ziyade © Mustafa emal paşanın şahardır. Onun ge- niş bir kudret ve salâbiyetle yeni devlet işlerini çevirmesi, bazı a- damların kıskançlıklarmı tahrik ediyor. Dahilde ve hariçte herkes, Ankarada en büyük salâhiyet sahi. bi Mustafa Kemal paşa olduğuna kanidir. Hattâ, Meclisin salâhiye. tine nisbetle paşanın salâhiyetini 'daha yüksek sananlar var. Maksat, dahil ve hariçteki bu inanr | kır maktır. Takrirde gözetilen gaye bundan başka bir şey değildir. rl nl uu sonuc KEKEME GG ERER kumbara sahibi ikramiye alacaktır. .Na Mükâfatlar | Her keşidede | Birinci mükâfat 1000 İkinci e 250 10 kişiye ( 100 erden) 1000 20 (50 şerden) 1000 175 (10 ardan) 1750 5000 L L | Kuralar eskisi gibi 1 ni- san ve İ teşrinievvel t rihlerinde çekilecektir.) Anafartalar caddesi üzeri ile civa- rndakilerdir. Buralarda müstakil kiralık yeni evler hemen yok gibi- dir, fakat buna mukabil apartıman lar çoktur. Bu sahada üç odalı, ban yolu, havagazı, elektrik ve suyu ha vi iyice bir apartımanın aylık kira sı kırk beş ile altmış arasındadır. Eski evlerin kiraları sabit bir ölçü- ye tâbi değildir. Bunlarda kaleme gelmiyecek kadar nisbetsizlikler mevcuttur. Yenişehrin bu cadde civarmın haricindeki apartımanlar daha u- cuz ve buralarda ekseriyeti teşkil eden eski evler ise bittabi gene nis beten az kiralıdır. Yenişehirde kiralar Anafartalar sahasma nazaran çok daha azdır. Buradaki bötün meskenlerin hava gazı, elektrik, su ve banyoları var dır. Böyle konforlu müstakil evle- rin üç odalısı kırk, dört odalısı ni- bayet elli liralıktır. Apartımanla- ra gelince bu nisbet yüzde on ilâ on beş daha eksilmektedir. Hattâ bu ranm toplu mahallelerinden hariç yerleri, yani ana caddeye uzak o- lanlarmın kira nisbetleri yüzde yirmi beş noksanma kadar düş- müştür. Yalnız, Yenişehirde mes- kenlerin bu ucuzluğuna aldanma- malıdır. Çünkü otobüs parası her ay epeyce bir yekün teşkil etmek- tedir, Cebeci, Hamamönü, Çakırıkapı HES Eli VERNER Anharanın en lüks TUVALET salonu | Bankalar caddesi Tel: 3240 Ankarapalas