22 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

- kendine has sade, latif üslüpla tezyin et- Yazan N. i Mü l Her hakkı (Milliyet) indir. “ÜSTAT AHMET RASİM Ahmet Rasim Bey, mücahit! — “Müli,, kelimesine müsaade etmiş- ler! — Ahmet Rasim Beyin şarkıları. Jön Türklerin böyannamesi, | Sultan | Hamide pek tesir etmişti. Terhis olunan | ordudan çekimiyor, memleketlerine * dö- nen askerlerin, köylerine o dertyanarak hamiyetlerini galeyana getirmelerinden, ve binnetice Anadolunun ayaklanmasın- dan korkuyordu. Abdülhamidin korkmağa hakkı vardı. O kadar kan dökülmüş memleketler zap- olunmuş, parlak bir zafer kazanılmıştı. Fakat netice olarak elimize, avucumuza dişe dokunur bir şey girmemişti. Aldığı- mız yerleri İade etmiş, gene eski hudu- dumuza çekilmişti. Mademki sonu bu- raya varılacaktı., neye o kadar vatan yav rusunun kanı beder edilmiş canlarma karyalmuşta.? Bu, cocukların siper almaca oyunla- rından daha mânâsızdı. Sonra ordunun techizi edilen masraflar, mühimmatıhar- biye için verilen paraların da hesabı 80- ralmıyordu. Filhakika Yunanistan, taz- minatıharbiye vermeği taahhüt etmişti. Lâkin tarihte binlerce misalini gördüğü- müz vechile, hansi tazmina iye, hakiki harp masraf ve ziyanlarının kaçta kaçına tekabül edebilmekte idi? makalesin. rem kardeş ve arkadaşımız merhum Ah- met Rasim Beye de ayrıca irade tebliğ ettirerek mezkür muzafleriyeti harbiye. den bahis “Şehriyaribabtiyar” başlığı ile güzel bir makale y: . Ahmet Rasim Bey, bu “Şehriyaribak- söylediği bir natuktan aynen almış ve üsti, “Küçük bir hükümetle muharebe, beş devletle musaleha,, makalesinden dolayı bana, Yunan muharebesi madalyesi ve rilmişti, Üstat Ahmet Rasim de hem bu “Sehriyaribahtiyar” makalesi ve hem de “Asker oğlu”unvanile yazdığı bir hikâye hora gittiğinden Yunan muharebesi ma- dalyesi almişte. Rasim Bey kardeşimiz ağır başlı ol- makla beraber lâtifeyi de cok severdi. Harp madalyesi aldığımız zamanlar: — Biz de mücahit sayılırız yal 5 ün altmdan gözleri- ilir, harbe iştirâk etmiş, seferin bin- lerce zahmet ve meşakkatlerini çek- miş niceleri vardı ki harp madalyesi çileri vesaire rütbeleri, mevki siyetleri ve hususile teşrifat dolayisi madalye almakta haklı sayılabilirler- di. Fakat Sultan Hamit, saraydaki a- #alardan tablakârlara, seyinlere, ayvaz- lara kadar harp madalyesi dağıtmıştı. Artık Ahmet Rasim Beyin ince is- Yarın: n tihzasmı hangi noktadan alırsanız a- lm, yerindedir! Abdülhamit hanın 25 inci seneidevri-”) yesinde, gene çıkan bir irade üzerine Ahmet Rasim Beyle birlikte altmış beş büyük sayfalık bir kitap yazmış- tık. Kitabın adına “Tebriknameimilli, denilmesi de ayrıca emir olunmuştu. Bu emir, doğrusu bizi hatretlere düşürmüştü. Saray, nasil oluyordu da illi,, kelimesini kullanılmasına, kendisi Öyle kelime, mukabili “serserilik, diye lügatta ge- giyordu.. Hüriyet, meşrutiyet, hal' kı nunuesasi, milli, millet, vatan vesaire , gibi bir çek kelimeler ya büsbütün lügatlerden tart ve teb'it edilmiş, ya- hut ta mânâsma karşılıklar bulunmuş tu. Hâl ve hakikat bu merkezdeyken sarayın, kendi “mâl, - yın, kuvvetini tanıt- Söyletmek te, söyletmemek te! gibi bir nümayiş ola- bilirdi. Fakat ayni zamanda, milleti okşamak zarureti karşısmda kalınmış bir zâftan da ileri gelebilirdi. “Milli, kelimesinin o söylenmesi ve yazılması o vaktin şiar ve mişvarına göre bir nevi taşkınlık gibi telâkki ve adeta bir muahaze sebebi teşkil eder- di. Bunun “emrolunarak,, yazdırılma- 4, Ahmet Rasim Beyi, gene lâtifeye sevketmişti: — Evet! işime gelince o da olur, bu da olur. Der ve güftesi bestesi kendisinin 0- lan maruf: Çare balan olmadı bu yareye Pek yazık oldu diliavareye Geçti gamıfirkat ile ruzgâr Ağlasa da sızlasa da hakkı var Pek yazık oldu dilibiçareye. Şarkısını hafiften geçiverirdi. Esasen Ahmet Rasim Bey merhu- mun ekser güfte ve besteleri çift ma- malıdır. Siyasi, içtimai vak'a ve hâdise- lere güfte ve bestelerile cevap vermek âdeti idi. e Mütareke senelerin- ve Anadolunun ayrılığına da şu feryat ile acımıştı: Bir gönülde iki sevda olamaz. , . Bunun, buna benzer daha bir çok şarkıları, güfteleri, besteleri vardır. Onların hangi vak'alara telmih, nele- re kinaye, kimlerle, nelerle istihza ol- duğunu anlamak, öğrenmek, her hal- de pek meraklı olacaktır. Merhum üs- tat, bazı yazılarında bunların bir kıs mını tespit etmiş ise de, ekserisini mesküt geçmişti met Rasim Bey, lerin kimine | de alay ede- Canım büyük Rasim! Hak rahmet (Arkası var) Başka teşkilât Bırakmıyacaklar Hitlerciler arzularına göre temizlik yapıyorlar BERLİN, 21. A. A. — Volf€ a- jansı bildiriyor : Pruysa dahiliye nezareti, milli- yetçi Alman cephesinin mücadele müfrezelerini bütün Prusya &râzi | si dahilinde faaliyette bulurmak tan mene'tmiş ve bu müfrezeleri dağıtmıştır. Bu karar alınmadan evvel yapılan tahkikat neticesinde | bir takım komünist ve devlete-düş | man unsurların bu mücadele müf- rezelerine kendilerini kaydettir. dikleri, bu teşkilâtın . bu yüzden devletin ve halkın selâmeti için bü yük bir tehlike halini aldığı an. laşılmıştır. DUSSELDORF, 21. A.A. VolfE sından Rhin eyaletindeki en büyük i- dare memurları bu yakınlarda bir takım marksist ve devlete düş. | man unsurların aza olarak kayde: dildikleri Çelik miğferliler teşki- lâtını bu unsurlardan kurtarıp te | izlemek için Çelik Miğferliler | teşkilâtının bugünkü şekli itibari | le dağıtılmasını o emretmişlerdir, Bu teşkilâtın merkezleri ve büro- ları da, parasına haciz konması i. çin, muvakkaten kapatılmıştır. Alman bu tedbirden maksat Çe lik Miğferliler teşkilâtı kat'i su. rette dağıtmak olmayip bu teşkilâ tı arzu edilmiyen siyasi unsurlar. dan temizlemek ve sabık muharip lerin ananelerini inkişaf ettirecek gayri siyasi bir birlik halinde ye. niden vücude getirmelerin STUTGAR, 21. A. A. — Stut. | gar civarında komünistlere “ait | “ tatil istirahat yurdu” nın yanma sı neticesinde tevkif edilen 60 ko münist sera garnizonlarından bi rinde alakonacaktır. Hu yangının yangın çıkarıcı bombalarla ika edildiği söylenmek tedir. | > 250,000 dolar M. Norman Davis'e hediye diye mi verilmiş? YASHİNGTON, 21. A.A.” merika bankalarının muameleri ü- zerinde tetkikata memur adli ko- | misyon, 1930 senesinde Chili istik | razını yapan iki banka tarafından | İ M. Norman Davis namına 250/000 | HINÇAK FEDAİLERİ ; —ı Hınçak komitesi Patri, mitecilerin istifa teklifi! — Pat rik Efendi #akiva Ormenvan Efendi müsk ü olduğu gibi şehrimizin çok tanınmış otomebil kullananları da vardır. İ Bir çok defalar kaydettiğimiz gibi | yarışlar yarın sabah saat dokuz bu- | çukta başlıyacaktır. Yarış sahası İs. #nye köprüsü ile Zincirlikuyu kara- yul dokuza kadar a- | cik bulundurulacak ve herkes istedi yerde yel boyunca yerini alacaktır. Hususi davetliler için de Zincirli: | kuyu karakolu önünde bir yer tefrik leri, vada bulunacaklardır. Halk bu saate kadar mahal. rdır. Yarış mahalline ve yol boyuna ge. lenlere duhuliye yerine on beş kuruş mukabilinde bir yarış mecmuası veri- lecektir. Yarış mecmuası | gayet İyi hazırlanmış, hem yarışlar için, hem otomobil amatörleri için pek çok isti- fadeli muhteviyatı olan bir mecmua” dır. Yarışlara tam saat dokuz buçukta btnyeden hareketle başlanacak, oto- mobil yarışlarını müteakıp motosiklet | yarışları yapdacaktırı. | Yarışa girecek olanlar saat dokuza kadar İstinyeye gelmiş bulunacaklar- dır. Bu saatten sonra yol her iki bas- tan kapanacak ve bu (o münasebetle | bizzarur Boğaziçi ile Şişli arasındaki | muvasala bir müddet için katedilmiş olacaktır. Yarışların galiplerine verilmek üze- | rs belediye ve muhtelif müesseseler | tarafndan kupalar hazırlandığı gibi atemebil v5 deotesiklet birincilerine | verilmek üzere gazetemiz tarafından | | DAVET İstanbul © gazetelerinin spor muharrirleri yarış mürettipleri- Yl! nin fabii davetlileridir. Hüviyet). rakalarile yarış o mahalline teşrifleri rica olunur. İ zaran İnha he, İ cakları yerleri tespit etmektedirler. Ge- | | | ektir. tü zetlerine i sıkış terıyor ve tehdit ediyor! — Ko- mülâkat. — Ma- da iki kupa hazmmlanmıştır. Hazırla- nan kupalar müteaddit kategoriler i- ar edilmiş olup on bir tanedir. rın geçen seneye na- lı olacağı anlaşılmak- tadır. Hem istirak edenler fazla, hem de İstanbulda uyandırdığı alâka O geniş- tir, Hemen hemen bütün halk yarışları | seyre hazırlanmakta ve şimdiden buluna Bu sene ya, çen »-n» yolun iki tarafına on binden | fazla balk birilmisti. Bu sene seyirci a- dedinin on hinleri bulacağı gösterilen | alâkadan belli olmaktadır. Yarış esnasında her hangi bir kaza vukuu ihtimali de mazarıdikleate alıma- rak icap eden bütün tedbirler ittihaz e- dilmişti Yarışa sirecek olan otomobil ve moto- siklet râkipleri de fevkalâde heyecanlı. dırlar. | Bihassa Kazancıyan Efendi ile Sait | Paşa Zade Vehpi Bey heyacanlı ve çok, alâkalı görünmektedirler. Hanımlardan Sâmiye Bürhan Cahit da bu seneki © yarışlara karşı daha ziyade heyecan ve daha ziyade alâka hissetmektedir. Dün bir muharririmiz Sâmiye Bur- han Cahit Hanımla görüşmek ve ta- hassüslerini öğrenmek istemiş: — Sab ; Diyerek, cümlesini bitirmiştir: — Yarış sonu her şeyi size söyliye OTO Nefis bir surette basılan bu mec- maayı bilhassa tavsiye ederiz. Selânik intihabı ATİNA, 20, — Selânik intiha- batr hakkında yapılan tahminlere göre © muhacirlerin (| ekseriye- muhalif (oo fırkanın nam- say verecek- r. Buna mukabil ticaret âl dolarlık bir çek verilmiş oldüğu- | su keşfetmişlerdir. Çekin niçin çekildiği hakkında | hiç bir malümat © alısamamıştır, | Bu hususta malümatına müracaat | edilmiş olan M. Norman Davis'in kâtibi : —Zannedersem, demiştir, bu para M. Norman Davis'e şahs) ve mesleki hizmetlerinden dolayı ve- rilmiştir. Berlin seyahati Macar meclisinde başve- kile hücumlar oldu BUDAPEŞTE, 21. A. A, — M. Goemboes'in Berlin'i ziyareti mü- nasebetile mecliste münakaşa ol- muştur. Birçok hatipler seyahatin aleyhinde bulunmuşlardır. Başvekil, M. Hitler tarafından İ yapılan seyahat davetinin 3 mak- sadı olduğunu söylemiştir. Maksat lar şunlardır: | 1. — Bazı meselelerin hallini ko ! laylaştırmak üzere hükümet reis- lerinin iktisadi sahada doğrudan doğruya temas etmçlerini arzu e- diyordu. 2.— Başvekil yeni rejimin siya- si temayüllerini yerinde tetkik et mek arzu ediyordu ve Hitler ile | milli sosyalizmin Almanyada ko- | münizm tehlikesine © mani olarak | beşeriyete büyük bir hizmet et- | miş olduklarını görmüştür. | 3.— Almanyanın harici siyaseti | hakkında malümat almak istiyor- | du ve başvekil iHtlerin takip et- tiği siyasetin sulhcu olduğunu di- | ğer memleketlere | karşı hiç bir düşmanlık beslemediğini görmüş- tür. — Bulgaristanda bir demir yolu kazası İ SOFYA, 21. A. A. — Radonir -| Doubinitza yolunda işleyen ve bir işçileri vazife başma | götüren bir tren bu sabah tunellerin birinde ge | çerken küçük bir vagona çarpmış | üyük bir kısmı hükümet t lerine rey verecektir. Yahudilerin kime rey verecekleri el'an malüm değildir. ba se tar. Bu kaza neticesinde beş kişi öl müş, on üç kişi de ağır surette ya- | yalanmıstır. İ İ Amerikan milletine radyo ile neş- i redilen bir | yacaktı, Birçok tevkifat yapıl- Radyo ile nutuk Alman Hariciye nazırı. Amerikalılara hitap ediyor LONDRA, 21. A. A. — Alman ya hariciye'nazırı : Von Neurath, hitabe © iratetmiştir. Mumaileyh bu hitabesinde evve- lâ Alman ve Amerikan milletle. tinin ayni iktisadi müşküllere ma ruz bulunduklarını söylemiş (ve Amerika hükümetini 15 haziran taksiti dolayısile bazı memleket- ler tarafından izhar edilmiş olan arzuları Oredd etmiş oldu- ğundan Odolayi tebrik oet- miş ve dünya iktisat kon- feransının muvaffakiyeti milletle. rin müslihane ve basil retkâra- ne teşriki mesaide bulunmalarına bağlı olan müşkülünü O başarabil- için bu gibi mukarrerata muh taş bulunduğunu ilâve eylemiştir. M- Neurath, bu münasebetle yeni alman hükümetinden bahse- derek Alman devletinin idaresin- de filhakika değişiklik hasıl olmuş ise de Alman harici siyasetinin ev velce olduğu gibi sülhperverane olduğunu söylemiştir. Yeni Al- man devleti, komünist tehlikesine karsı en sağlam bir kaledir. Esa- ser başvekil Reichstag'da söyle. miş olduğu nutukta Almanyanın harici siyasetinin — sulhperverane «'duğunu teyit ve bu nutuk nasyo- nal sosyalistlerin harici siyasette ittihaz edecekleri hattı hareket do layısiyle izhar (o edilegelmekte o- endişeleri izale eylemiştir. Alman hülcümeti, gerek Cenev rede silâhları bırakma konferan- sında ve gerek Roma misakının akdi sırasında ve sair fırsatlarda sulhperver ve her türlü uzlaşmaya mütemayil olduğunu isbat etmiş. tir. M. Neurath, netice olarak, ik- tisat konferansının pek ağır olan vazifesini muvaffakiyetle ifa ede- | ceği ümidini izhar eylemiştir. , e e Dançig meclisinde Meb'uslar milli Alman marşını söylediler DANTÇIĞ, 21. A. A. — Dün, yeni Diyet meclisinin ilk celsesi, Milletler Cemiyeti yüksek komise fi M. Rosting, Polonya umumi ko miseri Dr. M. Veyers, birçok kon soloslar ve gazeteciler huzurile a- gılmuştar. Hitlerci mebuslar üniformaları Bı giymizlerdi. Diyet meclisi, içtimalar nizam hamesini değiştiren Hitler teklifi, bu kararın kanunuesasiye bir taar ruz mahiyetinde olduğunu söyle- yen sosyalist meb'us M. Morit'e | rağmen, kabul etti. Celse bitince, Hitlerci meb'uslar serbest şehir olduğu günden beri mecliste (o duyulmamış olan — Deutschland uber alles —Alman mil) marşına söylemişlerdir. ear Te Alman moratoryomu NEVYORK, 21. A, A. — Nev- york bankaları, M. Schacht'a bir telgraf çekerek moratoryomun doğru bir şey olamıyacağnı ve mo ratoryomun Almanyanın gerek u- mumi ve gerek hususi kredisine sarar vereceğini bildirmişlerdir. İsveç radyo merkezi durdu OSLO,21. A.A. — Bir elektrik merkezinin yanması, Oslo civarı- Dı karanlıkler içinde bırakmış ve İsveç radyo merkezini durdurmuş tur. Bir küçük cümhuriyete suikast ROMA, 21. A. A. — Saint Ma- rin cümhuriyeti polisi, cümhuriye- tinen yüksek iki memuru aleyhine bir suikast teşkilâtı meydana çıkar miştir. Ayin 17 inci gününü 18 e bağ- lıyan gecede bir çete cümhuriyet hükümetini devirecek, iki büyük memuru ve Saint Marin faşist er- mnr ortadan kaldıracak, hazine soyup şehri kana ve ateşe boya mıstar, Fransada vergi vermek istemeyenlere karşı PARİS, 21. A, A. — Hükümet vergi vermemek üzere o müşterek bir red kararı için | tertibat alan veya teşebbüs edenlerin, verginin tahsiline mani olmak üzere terti- baf almış veya teşebbüs etmiş o- lanlar gibi cezalandırılması - için m lüyihas: hazırlamıştır. | | dökmecilik ve boyacılı Beynelmilel idare kongresi açıldı, - Türk murahhası reis vekili oldu Gazi Hz.nden saygılarla bahsedildi VİYANA, 2İ. A. A. — Beynelmilel idare kongresi bugün Reisi- cümhurun bir nutku ile açılmıştır. Reis ve Reisvekillikleri intihabı ya- pıldıktan sonra evvelâ Başvekil ve onu takiben de diğer hükümetler murahhasları nutuklarını söylemiş lerdir. Türkiye murahhaslarındani Muslihiddin Adil Bey seçilen reis vekilleri arasında bulunmuştur. Muhtelif mesailin tetkikine memur şubeler ayrılarak çalışmala” rına başlamışlardır. Birinci şabe, Muslihiddin Adil Beyin reisliği al- tında çalışmaktadır. Reisicümhur, Hufburgta reis vekillerini kabul etmiştir. Reisicim hür, masahabeleri sırasında bilhas sa Türkiye Reisicümhuru Gazi Mus- tafa Kemal Hazretlerinden derin saygılarla bahsetmiştir. ERA ae Muhafızgücü bisikletçileri Edirnede EDİRNE, 21. A. A. — Mahafı zgücü bisikletçileri bugün saal bir buçukta muntazaman bir kafile halinde şehrimize geldiler. | Halkevi spor şubesine misafir olmak üzre Lise binasına indiler bu sabah Kırkla- relinden hareket eden bisikletçiler jandarma mektebinden altı kişilik bisiklet gurupu tarafından erköyü civarında ( karşılanmışlar, müteakiben vilâyet ve fırka, beled iye erkânı ve gençler tarafından Ha dımağada istikbal edilmişlerdir. e Yarınki perşembe günü istirahatla Edirneyi gezecek olan bisikletçiler o cuma günü Uzunköprüye hareket edeceklerdir. İsmetpaşa Kız Enstitüsü sergisi ANKARA, 21. A. A. — Bugün saat 18 de İsmetpaşa Kız Ensti- tüsünde mektebin bu ders yılı içinde hazırladığı işlerden yapılan ser- gi, Başvekil İsmet Paşa Hazretleri tarafından açılmıştır. Sergi talebe- nin eserleriyle doludur. Nakış, dikiş, biçki, şapka, ev idaresi ve en ta- sarruflu surette en iyi işleri yapma k hususunda kızlarımızın yüksek kabiliyerini göstermektedir. Başvekil Hazretleri, diğer davetliler serginin her kısmı üzerinde uzun müddet durarak mualli; talebe tarafından verilen izahatı din lemişler ve gösterilen eserleri h alâka ve takdirle seyretmişlerdir. Başvekil Hazretleri sergiden ayrılırken sureti mahsusada takdir ve teşekkürlerini ve tebriklerini / ifade buyurmuşlar ve mektep müdi rünün ve muaojlimlerinin ayrı ayrı ellerini sıkmışlardır. Sergiyi zi- yaret edenler arasında Maarif, Ad iiye, Dahiliye Vekilleriyle bir çok zevat bulunmuşlardır. Sergi birkaç gün devam edecektir. Ankara Sanatlar Mektebi sergisi ANKARA, 21. A. A. — Ankara sanatlar mektebi sergisi büyük bir ragbet görmektedir. Sergi iki gün zarfında mühim — satış yapmış- tır. Sergiyi Maarif ve Adliye Vek illeri de ziyaret etmiştir. Halen tale be mevcudu 200 olan mektepten imtihan sonunda mezun olacaklar ara- sında demirci, tesviyeci, marangoz döşemeci vardır. Geçen bu ders içinde açıl mış olan elektirikçilik, tenekecilik, şubelerinden elektrikcilik tahsili görenler iki, diğerleri de üç dört sene sonra mezun olabileceklerdir. Mektep ida vesi Fen ve sanaltan bahis iki mec mua çıkaracaktır. Belediyeler bankası teşkilâtı ANKARA, 21. A. A. — Öden mis sermayesi bir bucuk “milyonu. bulduğu zaman faaliyete geçecek olan belediyeler bankasının nizam namesile İstanbulda ve Ankarada da üçer zatten mürekkep olarak te- şekkül eden idare meclislerine ait talimatname hazırlanmaktadır. İda- re heyetlerine tayin edilen zevatın o memuriyetleri tebliğ edilmiştir. Yakında işe başlayacaklardır. Irak kralının Londrada ziyaretleri LONDRA, 21. A. A. — İrak Kralı Faysal Hz. Londra belediye dai- İ resini resmi surette ziyaret etmiş, Belediye reisi ile zevcesi tarafından karşılanmıştır. Bu münasebetle ya pılan merasimde İngiliz kralının ai- lesi erkâm da hazır bulunmuşlardır. İskenderiye hattının kaldırılması İZMİR, 21 (Milliyet) — Seyrisetainin İskenderiye hattını kaldır. mıya karar vermesi buradaki tacirler tarafından teessürle karşılanmış. tır. Hattın kaldırılmaması için Başvekâlete ve lâzemgelen makamlara telgrafla müracaat edilecektir. Bir makineci karısını öldürdü İZMİR, 21 (Milliyet) — Maki ne tamircisi Kayserili Mustafa Kar- şıyakada 53 yaşında karısı Makbule Hanımı dört karşunla öldürmüştür. Mastafa, Makbule Hanimla 10 sene denberi evli bulunuyordu. Katil bir sene evvel Makbule H. a ait bir evi satarak paraları İstanbulda yemiş ve bu yüzden karı koca arasında ge çimsizlik baslamıştır. Mustafa, cinayeti müteakıp karakola gelerek teslim olmuştur. Tah kikata devam ediliyor. Şarki Türkistanda karı- şıklık devam ediyor SIMLA, (A. A.) — Şarki Tür Kontenjantman Tedbirleri i (Başı 1 inci sahifede) dirilerek beynelmilel ticarette takyi- datın kaldırılmasını istiyordu. Muhtelif memleket murahhasları u- mami müzakerede söylediklerini tek- rarladıktan sonra fevhalâde bir hâdise tâli komiteyi derin bir süküta sevket- ti: Milletler Cemiyeti İktesat komisyo- nu reisi M, Stacki ticaret muvazenesi- nin mutlaka refah ifade edemiyece, kabul ettiğini, fakat milletlerin mek, iflâs etmemek, yaşamak i diye ve hesap muvazenelerini temine mecbur olduklarını ihata ve vukufla söyledi. VE TÜRK MURAHHASLA- RININ başlangıçtan beri müdafaa tiği esasları izah etti; milletler için he- sap ve tediye muvazenesinin | hayati zaruret olduğunu iki devlet arasında karşılıklı anlaşmaların bugünkü gay- ritabil vaziyette yegâne cıkar yol ol- , munsif hontenjantmanların yüksek tarifelerden daha hayırlı oldu- Bunu söyledi. Fertler gibi milletlerin de masrafını gelirine uydurmak mecburiyetinde ol- duklarını, ölmemek ve yaşamak için başka çare © olmadığını tekrar etti. Dünyayı ıstıraba sokan © meselelerin imiyetle, açıkgözlükle halledile- yoksa konferansı idare e- denlerin şimdiye kadar takip ettikleri metotlarla neticeye varılamıyacağını isah eyledi. Ve hontenjantmanın ons kistanda Yorkend şehri civarında vukubulan bir takım çarpışmalar neticesinde Kırgız askerleri sürü- lerle insan öldürmeğe asıp kesme. ve çapulculuğa koyulmuşlardır. Bu göçebe aşiretler ve kuvvet- ler Yarkend' den Kaşger'e git- mekte olan Çin'li ve Tunguzlardan mürekkep iki kafileye de hücum etmişler, bunlardan birçok kimse- leri öldürmüşler,'mallarnı yağma etmişlerdir. Pu kafilelerden sağ olarak kur. tulup Yangi - Hissar'a gelenler de orada idam edilmişlerdir. Amerikada içki yasağı NEVYORK, 21, A.A. — Asso- ciated Press, İoya, Nev Hamphire ve connecticut hükümetlerinin içi k yasağının kaldırılması lehinde rey verdiklerini temin ediyor. Bu suretle şimdiye kadar 14 hükümet te yasağın kaldırılması lehinde karar verilmiştir. cak iki taraflı metotlarla genişletile- bileseğini teyit ederek Türk teklifini aynen tekrarladı. Ahmet ŞÜKRÜ . sakine alemi nnd Sağ)