23 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

. ii | Süz ar asında | İnkılâp enstitüsü Cümhuriyetin onuncu yılı Kema- | İist inkılâp için yeni bir köklenme Yalı oluyor. İlim ve inkılâp, fikir ve inkılâp bu bahtlı yılın içinde el «le verecek;Gazi çocuğunun beyin, r, sinir ve bilgi mayası di hamuru ile yoğuracaktır! Ankara telefonu haber veriyor: ,“— Yeni okutma yılı içinde ü miversitede bir inkılâp (o enstitüs kurulacak, diploma alacak her ta- lebeye burada inkılâp prensipleri, inkılâp ilim ve fikriyatı okutula- caktır. “Hiç bir telefon teli, bütün Tür- kiyeyi ayrı ayrı her hüviyetile Ke- malizmin rengine, & Kemalizmin Şerçevesine bürünmüş görmek isti. ze müfrit inkılâpçılar için bun- an doyurucu bir haber il. - ile- rar gibi dolaşan ve hüviye- tini her yerde, her şekilde taşıran, diye ifade ettiğimiz Mustafa Ke. mal socuğunu essahlaştıracaktır! *; Türk ihtilâli yalnız bir kurtuluş i ri yalnız yıkan ve ye- yine yenilerini koyan bir garbe Tal işlik değildi! ür! inkılâbı ül ini minde, dilinde, ban eek vize Mi ifade yatlğın, yeni bir ilim Darülfünun mü: ve dünyaya örnek inkılâbı/kitap- ilmin dille anlata on sel suçun bütün v günahı onundur. içinde lizm bugünün ilim varlığı cin, ve fiil halinde “ hızına ei ve prensip kaynağı- Milletlere örnek sötürü Milletlere özeni seriyor! Harp önü hukuk, maliye, “İktı- » san'at, politi- ağırlığı, biünya değişiyor, ütün prensip ve yor , Bu altüst ol i ilmi l sö ane ilmin ku- Kemali tutumlar değişi- loması yerine tarihi di dip ya şahadetnamesini veren Darül. Serli yıkılırken inkılâba temel ve Ti Em olacak bu doğuş Etem İZZET anan Poliste — Ka . , Kaçak tülün, sigara e ayni evin bir gelşi, akmak ve taşı in birimin < da Dirasu adın ma ve 1350 deste kaçak siyara ka müsadere edilmiştir, kğndı Evi boyarken düştü in Beyin olan Ahmet Ka re ek tar, Köprü altından yeçerken yağı ör Nedim'in ileri odun on üzerinde bulunan Durmuş köp- çarpmış ve yaralanmıştır. ramvayın motörü yandı 'atih - Beşiktaş hattında çalışan 155 berra iel arabası Beyazıt'a geldiği esnada birdenbire motörü yan- ez Yilâyet yette re heyeti geliyor heyeti azası yakında şeh- i »k işe başlıyacaktır, Şimdiki gir, Bani işleri bu heyete Saim evel yimdili heyst Ekonomi Fındıkcılar —....— ken- İYüzde beş karışığın kabul edilmesini istiyorlar Sofya'ya gitmek üzere şehrimizde bur anan. Tizeret eri müdürü Naki B. dün icaret müdürlüğünde meşgul olmuştur. Balıkçılar cemiyeti, Bulgaris- tanla balık ticaretimize dair Naki B. © verile üzere bir rapor hazırlamıştır. Naki B. dün Ticaret Odası umumi kâ- tibi Vehbi B. le de görüserek Türk - Bulgar ticari münasebetlerine dair bazı Piyasada yağ fiatlerinde tenezzül mah sustur. Üzüm ihracatımız Haziran ayı üzüm ihracatımızın en fazla yapıldığı bir ay olmuştur. Ba ay içinde geçen seneden kalan üzüm stok- arından mühim bir kısma iyi Giatlerle yabancı memleketlere çıkarılmıştır. bir piyasa ile girilmektedir ki bu bu s6 neki üzüm istihsalât ve ihracatımız için kâfi bir teminat telâkki edilmektedir. İncir rakoltesi hakkında yapılan son tetkik piyasada mevcut miktarın biç de. ticaretimiz İstatistik Umum Müdürlüğü harici ticaret istatistikleri şubesi haziran ayın ilk 15 günlük ithal ihracatının toplamıştır. Hazırlanan istatistik hülâsnemn göre 15 gönde ithalâtımızın 1.627.206 Yüralık bir kay met göstermesine karşı ihracatımız. bunun 200218 rn fazlasile 1.827.424 lira olmuştar. Bu senenin ilk 5 ayma ait rakamlar bu sen rakamlara katıştarılmca beş buçuk aylık itha- lâm 31535302 ve ihracatın da B076SI8 Nira olduğu görülür ki, bu beş buçuk ayda ihracatımız itbalâttam 1.541.176 bira fazla ol muştur. SIZ senesinin beş buçuk aylık itha- lüt ie İ6741283 ve ihracatı da 41451672 Hrayi bulmuş ve bunları göre ihracatımız İt Malâte 708,379 lirs kadar geçmişti. Haziranın ilk 18 günündeki başlıca ithalât ve ihracatımız aşağıda gösterilmiştir! Jthalât Eşya ismi Yün ve kal iplikleri Tekerlek lâstikleri Makinalar Sair asya Pandk Zeytin yağı Tütün, Palamut > lim Miyan Kereste Madem kömürü Sele ciya 8437 45.480 215.106 Bir tayyareci yakında İstanbuldan geçecek Maruf Leh tayyarecilerinden koman- dan Stanislas Karpinski bir Leh tayyare. sile Varşovadan Avusturalyaya gidecek. tir. Tayyareci Vi evvelâ Lon- üriya gidecek ve oradan Londra - Avas- 8 rekorunu kırmak icin hareket & aile hari Salümdur ki bu rekor 212 sa- tedir, “siir tayyareci Kingeford Smith”- —— Yeni İspanya sefiri geldi Yeni İspanya sefiri M. Riccardo Be- genin sehrimize gelmiş ve i ş. ni Reisi diyede Asri mezarlık | Nakil başlıyor Zencirlikuyu'daki yer ya- kında satın alınıyor Asri mezarlık insa edilecek olan Zin- <irlikuyudaki araziye takdiri kıymet ya- pılınıştır. Burası maliyeden 20 bin lira. ya satın alınacaktır. Bu para taksitle ö- denecektir. Mezarlık inşasma bu yaz baş lanacaktır, Çalgı çalanlar Gazino, tiyatro gibi umumi mahaller- de çalmı calanların mensup oldukları ce- miyetlerden ehliyetname almaları lâzim- dır. Ebliyetnamesiz olanlar menedilecek tir. K Bir çaşit ekmek Sokaklarda askeri tayinların satıldığı cak bir nevi ekmek satılmasma müsaa- Sarayburnu gazinosu ille Edirne'ye gitmişlerdir. Heyet, İstanbul ile Edirne arasındaki otomobil ve otobüs yolu üzerine konula dilinciye kadar hir müddet yolda kalma- ğa mecbur olmuşlardır. Mahkemelerde Vapura esrar kaçıranlar Ceza mahkemesinde değil, ihtisas mahkemesinde muhakeme edilecekler Viyana vapuruna esrar kaçırırken ya- kalanan Yunan tebaasından Yani, İtalyan tebansından Moro Rodolf, Jülviyo Piyeto, Olkof Albanto, Türk te baasından Etem ve Şakir dün müddei- umumilik tarafından (Altıner İstintak kimliğine tevdi edilmişlerdir. Fakat Altıncı İstintak hâkimi Salih yayı ecnebi memleketlere kacırmak ol. ması dolayısıyla 1918 numarah kanuna kaçakçılar dün ihtisas müddei ae Zine tevdi edilmişlerdir. Şair Mecit B. bulundu Bir mayısta beyanname dağıtarak ve bir caminin mi in Se Bey yedinci intintak hökimliğine tevdi edilmiştir. Borsa dışında iş gören 41 suçlu Paramızın kıymetini koruma kanunu. na muhalif olarak Borsa harici muame- le yapmaktan surlu olan 41 kişinin mu- hakemelerine dün ücüncü ceza muhake. mesinde bakılınıştır. Surlu olanlar Lüb-| nan tehansmdan Mehmet Günder. İra- nokos, Vasil, Sadettin, Ivan Sernik, Bar bariç, Antuyan, Payloviç, İvan Bernar, Bozonaviç Krerderic, Pavli, Andirya, Sırp tebaasından Tane, Şarraf Müiz Be- har, İsak, Nawm, Müiz, İsak Çelebon, Yuda Bahar, Abdülhamit İnsiliz, Aşot Serkis, Ziramos, Toledo, Yeri kızı Va- | siliki, İstavri, Mayer, Zaherya, Leonida, İstefanoviç, Ligoraviç, Ligor, Lefter, Hüseyin Hüsnü, Gavril, Bere, Apostol, İstefo ve Nesim Efendilerdir. Bunlar. dan bir kısmına tebliğat o yapılamadığı keme 14 tesrinievvele bırakılmıstır. Lâlezar cinayeti Şehremininde Lâlezar hostanında Mu- rat Efendiyi öldürmekten suclu Arna- vut Kenanın muhakemesi dün ağırceza- da devam etmistir. Dünkü muhakemede vak'a mahallinde yapılan keşle ait ra- por olundu. Rapor okunduktan sonra vak'a mahallinin krokisi Yu- arifte Komisyon dün ilk top- lantısını yaptı Hukuk ve Edebiyat fakültelerinde Dün Derülfünun Hukuk fakültesinde #aat 14 de stenografi imtihanları yapıl- mıştır. İn hihana yüz kadar kız ve erkek talebe iştirak etmistir. Yaz münasebetle stenoğrafi kursları tatil edilmiştir. Ne kadar muallim var? Maarif Vekâleti İstanbulda ne kadar ilkmektep hocası olduğunu sormuştur. Yapılan bir istatistikte Istanbulda şehir ve köy ilkmektep hocaları mecmuu 1737 dir, Daha tebligat yok Fakat bir komisyon ilâm- ları tasnif ediyor | Ceza kanununun bazı maddelerin tadil | hazırlık kamisyonu derek ilimlerin tasnifine başlamıştır. Komisyon ilimları cürmün nevine gö- re tasnif etmektedir. Kanun tebliğ edilir dilmiştir. Dünkü muhskemede Dr. Sa- i olarak dinlenilmiş, bu zat olup sonra şahide aleti katlolan ta- banca ve tüfenkler gösterilmiş, bunların vak'a mahallinde hulunan silâhlar oldu. ğunu, mezmunlar da bunların kendi si- lâhları olduğunu söylemiştir. Muhakeme tıbbi adliden hazı sualler sorulması ve tüfenklerin kursunlarının muayene edil- mesi irin muhakeme 27 temmuza bıra- kılmıştar, Amele Hasanın ölümü Kadıköyünde Balıkpazarında hir kav- gn esnasında demiryolları amelesinden Hasan: öldürmekten suclu Osmanm mu- hakemesine dün Ağırceza mahkemesinde devam edilmistir. Kavrada methaldar olan Münir ile Sami mahkemeyd gayri- mevlmf olarak. Osman da mevkuf ola- rak getirilmiştir. Dünkü muhakemede şahitler dinlenmiştir. Bunlar cinayeti iş- lenirken sörmediklerini, fakat mazmun- lardan Osmanın Hasan: öldürdüğünü, diğerlerinin de cinayete seben oldukları- nı ve cinayeti kolaylaştırdıklarını itiraf | ettiklerini. söylemişlerdir. Muhakeme daha bazı şahitlerin getirilmesi için baş- ka güne bırakılmıştır. Kaçakçılık davaları Trabzon'a aktarma gösterildiği halde İstanbul'a ithal edilen kacak ipekdiler- den dolayı Ali Gani, Yuvanaki, komüs. | il imi Bundan Vapurların kıymeti Vapurların kıymetini tayin için heyete bir formül teklif edildi da, Vapurcular dan İtalyan Loydi M. Jonya tarafından vapırlara kıymet takdirinde nazarı dik- kata alınmak üzere bir Formal teki ve. iştir. Bu formül, yarına kadar er he azası tarafmdan (tetkik edilecek ve yarın yapılacak üçüncü toplantıda gö rüşülecektir. Heyet, yarından itibaren hangi firma vapurunun tetkike hazır olduğunu bikdi- rirse, o vapurlara birer birer giderek kıymetlerini takdi- edecektir. Kıymet, azadan her biri tarafından ayrı ayrı tes. bit ve bilâhare komisyon halinde müna- kaşa edilerek katileştirilecekti tihabina itiraz etmekte ve bu zevatın he- yeti umumiyece seçilmiş olmadı icap €- deceğini ileri sürmektedir. Diğer taraftan Sadıkzadeler firması, Vapurculuk Anonim, Şirketinin şimdi- den teşekkülüne de itiraz etmekte mur edilmeden ve şirketin sermayesi belli ol- madan şirketin teşkilini doğru bulmiyo- ruz” Sadıkzadeler'e göre, hu fikirde ekal. liyette kalmaları sebebi sudur: çük firemlardan aza intihap edilmiştir. Sadıkzadeler itiraz ede dursunlar, ye- ni şirketin tesekkülüne sit muamele ile rilemektedir. Ortadaki mesele, daha ziya de bir Sadıkzadeler — Yelkencizadeler Galatasaray Sarı - Kırmızı Galatasarayhlar bu ayrılış karşısında ne düşünüyorlar| Galatasaray klöbünün içinden yeni üzere bulunduğumu “Klübümüzden bazı azanın ayrılarak başka bir klüp teşkil edeceği hakkında muhterem gazetenizde intişar eden ya- zman bazı kısımlarını tavzihe müsaade- nizi rica ederiz. Yazının bir yerinde (şurasını kabul izim tarafımızdan, kırılarak ayrılmalarına sebebiyet verildi- yi isteniliyor. Hakikat hiç de yoncu Âli Galip ve Rahmi E£. lerin güm | Pir rük ihtisus mahkemesince muhakemele- rine devam edilmistir. Geçen celsede gö- rülen lüzum üzerine tıbbadliye sevkedi- len Yuvanaki Ef, nin tamüşşuur olduğu- na dair rapor verilmiştir. Muhakemeye Bulgaristan'dan 30 teneke kaçak is- pirto getirmekle mazmun ve hali firar- da İlyas oğlu Mustafa ve diğer Mustafa- nın buldurulmaları için de mahkeme, Müddeiumumiliğe müzakkere yollamış- tar. Limon kralı Diyamandi Ef. ve rüfe- kasının muhakemelerine de yarın deyam edilecektir. Muhtelit mahkemede Muhtelit Türk - dl de dün 17 davaya akıldı. Bunlardan 7 si talik, 6 sı reddedildi. Reddedilen da- valarda istenen tazminat miktarı 65 bin Bira idi, ve Müzeler mütehassısı M. Ünder ile birlikte Ankaraya davet edilen müzeler müdürü Aziz Bey dün İstanbula dön- müştür. M. Unser bilâhare gelecektir. * Evkaf müdürlüğünün kadrosu gel mis ve l Yine muhterem Milliyet'teki yazımın bir cümlesi (ayrılan asıl ve öz Galata- saraylılar) tabiri de Galatasarayda kal. mış ve Galatasarayı ilk defa öz de kalanlar, bu sıfattan aksi mi de. mek istiyorsunuz? müsaadenizle şunu da arzedelim ki asıl ve öz Galatasaraylılar, böyle bir zamanda klüplerinde kalanlar Aslan markalı kirazlar Geçen sene bir manav dükkâ- Bında iki çeşit kiraz görmüştüm. Bunlardan birine yirmi, ötekine o- tuz beş kuruş istedi. Halbuki gös- teriş itibarile aralarında pek fark yoktu. Sebebini sordum. Ucuz ki razı göstererek: — Bu, aslan markalıdır.. Dedi ve bir tanesini yardı. Narin ve gelebi bir beyaz kurt usta bir dan- söz gibi kıvranıyordu... Ogün bu- gündür, nerede kurtlu kiraza rast- gelsem bu (Aslan marka) tabiri aklıma gelir... Belediyenin bin bir vazifesi a- yasında bilmiyorum, yemişleri ru ayene etmek te var mıdır? Yalnız ml bir şey varsa İstanbul- daki kirazların bugünlerde yüzde sekseni (Aslan marka) olduğ dur. O kadar ki eskiden: “. — Herkesin gönlünde bir aslan * yatar... Derdik.. Şimdi — Herkesin midesinde bir sü- yü aslan yatar, diyebileceğiz... Acaba bir kere Belediye yokla- sa bakalım kirazlar ne âlemde?... İskenderiye hattı Tabii işitmişsinizdir. Türk va- purculuğunun iftihar edilecek en güzel eserine bu hafta hatime çe- kiyoruz. Yani İstanbul - İskenderi- ye hattını kaldırıyoruz. Filvaki he- sap ve maliye noktasından zarar örülen bu işte devam manalı de- ğildir. Buna kimse itiraz edemez. Yalnız bir iş ki; lüzumludur, Mil Hi şeref, milli ticaret ve Akdenizde Türk bayrağı için zaruridir. Bun- da zarar ediliyor diye ondan vaz- geçecek yerde zararın azaltılması çarelerini düşünmek daha doğru ur. Bizim (İskenderiye) hattı şim- diye kadar orada işlemiş olan va: purların en güzeli, en temizi ve en rahatı idi. O hattın müşterilerini pek çabuk tutmuştu. Buna rağmen Romanya vapurları (o yılmadılar, hattâ o hatta daha büyük vapurlar koydular. O da bir hükümet kum- panyasıdır. Onun'da zarar ettiği meydandadır. Bu rekabet aşağı karı bir nevi yarış idi. Sırasma gö“ re bir beynelmilel müsabakada Türk koşucusunun yarışı terketme sini nasıl ağır görürsek ben de bu İskenderiye hattı yarışında Ro- manya vapurlarının rekabeti önün de bizim çekilmemizi ağır buluyo- rum ve bu hattın temadisi neye mütevakkıf ise onun ikmalini isti. yorum. Gönül Akdeniz sularında Türk bayrağının geri çekilmesine razı ölmiyor. .s. Kıztaşında karilerimizden Mehmet Beye Bahsettiğiniz meseleyi Sinema Sahifemizde okuyabilirsiniz. Hür- metler. FELEK (İş Bankasmdan alınan cetveldir) 22 HAZİRAN 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar İstikrar dahili 98,28 1933 İatikram $S— Şark d. yolları 275 D. Mavahhide Kupansuz Gümrükler. Viyana Belgrat 6.145 1a,6ii