23 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

23 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

— — Ankaralının Defteri MUHALEFET BAŞLAYOR. Meb'uslar arasındaki ihtilâflar - B. Millet Meclisinde siyasi | gruplar - Mustafa Kemal Paşanın Müdafaai Hukuk grupu Ankara; Mayıs/1921 Büyük Millet Meclisinde içten i- çe kaynıyan bir muhalefet havası var. Bu muhalefet, her gün daha bariz bir şekil alıyor. temayülünde olan meb'usların bel- li başlı, ayrı bir prensipleri yok- tur. Hepsi de memleket halâsı, memleket selâmeti etrafında da- valarını, iddialarını yürütmeğe ça- lışıyorlar. Bu muhalefet denilebi- lir ki, yalnız şahsi infiallerden, şahsi sempati ve antipatiden do- ğuyor. Bir Mecliste muntazam bir mu- halefetin bulunması, muayyen fi- kirler, prensipler takip eden siyasi grupların teessüsü, mürakabe nok- isinazarından (faydalı olabilir. Fakat bu gibi grupların U idaresi, bilhassa bizde, teşkilinden daha çok zordur. Büyük Millet Meclisi- ne aza seçilirken, Müdafaaihukuk Cemiyetinin heyetleri de müntehi- bisaniler arasmda bulunuyordu. Bu itibarla, birinci Büyük Millet Meclisi, heyetiumumiyesile, âdeta Anadolu ve Rumeli Müdafaaihu- kuk Cemiyetinin siyasi bir grubu mahiyetindedir. Meclisin en esaslı ümdesi, Müdafaaihukuk Cemiye- tinin umdesinden başka bir şey de- gildir. Filhakika Erzurum ve Sı- vas kongrelerinde bazı esaslar tes- pit edilmişti. Sonraları | İstanbul Meb'usan Meclisinde de bu esas- lar “misakımi| namı altında hü- lâsa edildi. ün bu esaslar, son- raları Büyük Millet Meclisi tarafın | dan da kabul edilerek,Meclisin ve dolayısile memleketin bir progra- mu olmuştur: İşte bir seneyi ge: yor, Mecliste bu esaslar dahilinde esaslı bir faaliyet sarfediliyor. Fa- kat son zamanlarda Meclis azami randımanını vermemeğe başlamış- tır.Bunun acıklı sebepleri arasında muhalefetin teşiri pek mühimdir. En küçük meselelerde, en basit münakaşalarda ihtilâf çıkmakta ve reyler dağılmaktadır. Bundan başka, mesele, yalnız Muhalefet | meşruti bir idareyi idame etmek, ekseriyet ve akalliyete göre karar- ları, işleri yürütmek değildir. Va- ziyetin bir de harici manzarası var Büyük Millet Meclisinde ih- Glâf, teşettüt, ahenksizlik vardır!,, mânâsını ifade eden her manzara» nın yalnız dal efkârmmumiye üzerinde yapacağı fena tesirleri değil, harici âlemde de uyandıra- cağı şüphe ve tereddütleri hesaba | katmak lâzımdır. Dünyanın yeni yeni telâkkisi şudur: Umumi harbi takip eden bu devrede, hangi mem İeketin idaresinde nizam, vahdet varsa, o memlekete daha çok bar ediyorlar. Anarşik bir mahi yet arzeden idarelerden herkes yüz çeviriyor. Bu noktainazardan, An- karada kurulan Milli o hükümet hakkındaki umumi telâkki çok mü- saittir: — Türk milleti kurtuluş için, öz evlâdı Mustafa Kemalin etrafın- da toplanmış. Yeni bir devlet kur- muş.. Daha şimdiden siyasi ve as- keri bazı muvaffakıyetler elde et- miş. Siyasi ve askeri kat'i bir za- fer için de maddi ve manevi mü- dafaa ve taarruz kuvvetlerini ha- zırlıyor! Dünya efkârrumumiyesinde böy- le bir kanaatin yaşaması, bizim i- çin nasıl bir kuvvet ve emniyet vasıtası ise, Ankarada toplanan ve Türk milletinin yegâne mümes- sili olan Büyük Millet Meclisinin sinesinde siyasi ayrılıklar, büyük şefe karşı muhalefetler uyandığı fikrinin yayılması da ayni derece- de emniyetsizlik doğurur. Bu hakikat o kadar meydanda iken bile, maatteessüf politika his- lerinin önüne geçmek, mümkün olmıyor. Bugün Mecliste muhtelif nam- lar altında gruplar, zümreler teş- kiline başlanmıştır. Bunlarm esas programlarında bellibaşlı farklar yoktur. İsimleri ve bir | dereceye | kadar esas programları malüm o- lan : Tesanüt Grupu — İstiklâl Grupu — Müdafaaihukuk Zümresi — Halk Zümresi — Islahat Grupu Gibi teşekküllerden başka, hu- susi maksatlar etrafında bazı te- şekküllerin de faaliyetini görüyo- ruz, İlâveye hacet yok ki, Obuna benzer zümreler ve grupler çoğal- dıkça, Mecliste iş görmenin, mü- zakerelerde sükünet temin etme. nin ihtimali azalmıştır. Mustafa Kemal Paşanın en çok eheramiyet nokta, meb'uslar arasında. ki ihtilâfların; Teşkilâtıesasiye ka nununün bazı maddeleri etrafında pit ettiği elan tam bir ittifak tün maddeleri üzerinde ayni rTeyamına bırakmak doğru olur mu? Giriştiğimiz mücadelenin çok derin, (oçok (ağır O olduğu nu (takdir | ediyoruz. | Bu mücadele ( daha kaç sene süre- cek?.. Onu şimdiden © kestirmek kabil değildir. Yalnız şimdiden anlaşılan hakikat şu ki, dahilde hariçte her gün doğan müşkülâtr karşılamak için memleketin maddi ve manevi bütün kuvvetlerinden istifade etmek lâzımdır. İsraf edi- len her milli kuvvet; milli müda- faayı kuvvetten düşüren bir günah olur. O halde milli kuvvetleri, mik li enerjiyi, hasılı o milletin maddi ve manevi bütün kuvvetlerini; Mi- sakımilli ve teşkilâtresasiyenin ruh. larmdan mülhem olan müşterek bir hedefe için de müspet tedbirler almak “i- cap ediyor. Mustafa Kemal paşa: çevirmek ve bütün nın, aihukuk Grupu,, ismi altında bir grup teşkiline kalkışması, işte böy- le bir zarutetten doğmuştur. MİLLİCİ “Anadolu ve Rumeli Müdafa- | i -—-- Ankaranın en güzel ilk mektebinde neler görülür Maarif cemiyetinin açtığı bu ilk ve ana mektebi tam ve muvaffak bir eserdir k le A Yenişehir Yazmektebi bahçesinde yavrular... ANKARA, 21 (Milliyet) — Anka- rada Haziranm on beşinden itibaren ilk mekteplerin imtihanları bitti ve tatil devreleri başladı. Çocuklar evle- rin önlerine çekildi, bahçeleri olanlar da buralalarda oynıyorlar. Bir kolaylık olsun diye yalnız Ma- arif Cemiyetinin Yenişehirde ilk ve ana mektebi öğleye kadar talebeleri- ne açıktır. Tatil zamanına ait bir yaz mektebi açmıştır. Hiç ziyaret etmediğim bu müesse- seyi ziyaret etmek, yaz mektebinin de nasıl bir şey olduğunu görmek mak- e Maarif Müdürü Rahmi Beyin utunu rica ettim. Mumai seyi gezmek imkânmı buldum. Maarif Cemiyeti bu mektebi üç se- ne evvel tesis etmiştir. Geçen sene ilk kısımı tam (devreli olan müessese ilk mahsulünü bu sene dört kişi olarak verdi. Bugün yüz yirmi talebesi var- dır ve bunun yirmi na kısmında dır. Baş muallim Hikmet Hanımın i- daresi altındaki müessesenin dokuz muallimi mevcuttur. Ayrıca Ameri- | kalı Mis Parker isminde bir de müte- hassıs vardır. Mektep resmi ilk mekteplerin hu- kukumu haizdir. Ve talebe çok derin bir takyit altında yetiştirilmektedir. Muniazam ve mevkut sıhhi muayene- lere tabi olan het talebenin bir sıhhat cetveli mevcuttur. Bu cetveller talebe nin mektebe girdiği tarihten çıkınca ya kadar bütün sıhhi inkılâpları kayit ve sıhhat seyrinin çocuğun ça hışması üzerindeki * müessiriyetini de nin ufak ve fakat sevimli bir kütüphanesi vardır. Talebe üçün- cü sınıftan sonra proğram haricinde | ingilizce dersi de aldıklarından bu kü istifade | tüphanede resimlerinden de edilmek üzere güzel resimli İngilizce İ kitaplar bulundurulmaktadır. Yemek Diş ağrılarını derhai keser. Bir defa tecrübe ediniz Talebeler daima KU Kalemini tercih ederler. . TL #50 Sülün Şariumum! depezileri M. de TOLEDO saral, Sultan Hamam Mace Man Mo. 30 Telefon 2020 ten sonra talebe dershanelerine gitme den yirmi dakika kadar burada oku- yorlar ve resimlere bakıyorlar. Dershaneleri birer birer” gezdik. Buralarda yavruların kuvvetli lerle techiz edildikleri el işlerinden bile belli oluyor. Ye: sılan ve raf lara konan tedris vesaiti, her taraftaki büyük intizam, çocuklar için cazip ©$ ya onları bu bilgi yuvasma kuvvetle bağlayan şeylerdir. Çocukların kilden yaptıkları hey- kelcikler ve diğer eşya ile, tabintten görerek, yahut tahayyül ederek ç dikleri boyalı resimleri cidden cali dikkat buldum. Renk bilgilerinin ets urılması ve venk zevklerini landırılması için dershanelere duruyor. Duvarlarda snf talebesinin baş grafikleri asılı duruyor. Büyük smıflara güzel sera- lar, masalar ve iskemleler, ana kıs- nunda da mini mini iskemlecikler ve masacıklar var, bunlar âdeta oyun. gibi şeyler. Her sınıf kendi perdele boyamış, kimi sarı, kimi tirşe lebesi bunları ci işlerile süslemişler. Erkekler masalarını boyamı cere önleri ki saksılı! siçekleri. bile onlar yetiştir Yemekhianeleri başka bir âlem. Bir tarafta her talebenin el işinden sanra yıkadıkları ellerini silmek için mini mini havluları asık. Bir tarafta gözel ve küçük bir sahne, bir tarafta piya. no, bir tarafta kendilerinin uyduruk ları cazbant takımı; ziller, deve çın gırakları ve saire.. Burası onların içtima salonu, bes de ara tra kendi aralarmda yaptı ları temsillerih sahnesi ve muzika sa- lonudur. Bir köşede talebe tarafından kar- tondan yapılmış kocaman, “bacalı fa lan bir vapur var: Talebe bazan buna binerek eğleniyormuş. Yaz mektebi hakında baş mual- lim Hikmet Hanımın izahalını dinli- yoruz. Sabahleyin çocuklar döküzdan dokuz buçuğa kadar bahçede oynryor lar. Ondan on buçuğa kadar resim ve el işi ile meşğul oluyorlar. On birde teneffüs yapıyorlar, öğleye Kadar da kütüphanede muallim onlara hikâye- ler anlatıyor, yahut çocukların bizzat kendileri tarafından vazılar piyesler yine kendileri tarafından temsil edi- İiyor. Öğleden sonra da eylerine gidi- yorlar. İstanbula gidenler, yahut semti u- zakça olanlar istisna edilirse diğer ta- Tebelerin hemen hepsi Yaz mektebine devam ediyorlar, Bahçeyi de gezdik; Yerin tesviye- sini çocuklar yapmış, duvar diplerin- de çimenler ve çiçekler dikmişler. Te tanozdan korkarak gübre dökmedik- leri halde epey çiçek yetişmiş. Çocuk- lar muallimlerinin ne: altında muhtelif vesaitle jimnastik | yapıyor- lar. Kız talebeler için bir köşede ka- neviçeden bir evcik yapılmış bebek ve mile oyunları oyı « Bir köşe- ye de terek ve saire dikmişler. Ufacık bir sebze bahçesi yapmışlar. Hülâsa, Maarif Cemiyetinin şu mü «ss6sesine mükemmel bir terbiye ve tedris evi diyebiliriz ve Yaz mektebi- ni de çok lüzumlu ve faydalı bulduğu- muzu da ilâve ederiz. Çocuklar be bek oynıyor. Sayesinde Sıhhat ve Konfor ELEKTRİK BUZ DOLAPLARI 425 liradan itibaren 18 Ay vade ile Ss A İGazetecilik ve Matbaacılık T. A. $: | T E (4802 » Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET KARS so uoz H»DUEYLAYPY Si uanrangueg