3 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Vapurcular arasındaki bü- tün ihtilâflar halledildi. İda- re meclisi toplanıyor. Nizam name imza edilecek. FİATI $ KURUŞTUR Bir merhale daha Almanyada faşist devlet kurmak yolunda takip edilen | siyasette Hit ler yeni bir merhaleye daha gelmiş bulunuyor. Hugenberg'in bulun duğu milli fırkanın hususi mahiyot- teki askeri teşkilâtmı ilga etti. Çelik miğferler namı verilen bu teşkilâtm harp sonrası Almanyasınn — tarihinde ehemmiyetli bir rolü vardır. Ve ga- riptir ki teşkilâtı hami reisi Cümhur- reisi Hindenburg'dur. Milli fırka bu darbe ile istinatgâ- hından mahrum edilmektedir. Hit- ler bu teşkilâtin dağıtılması daki kararmı şu suretle tevil etmek- tedir: Milli fırkanın bu askeri teşkilâtma gizliden gizliye bir takım komüni lerin girdikleri bildirilmektedir. diselerin garip istihzasıdır ki fırka- nen lideri Hitler © fırkası- na komünizma ile mücadele etmek için girmiş bulunuyor. Binaenaleyh şimdi Hugenberg fırkasının bu teşki- lâ gaflet ile komünizmaya yardım etmiş vaziyette bırakılmaktadır. Bu hâdiselerin daha garip tarafı şudur ki Hitler geçen kânunusanide milli fırkanın yardımile iktidara geç- miştir. Ve hâlâ milli fırkanın lideri Hugenberg, Hitler & kabinesinin İktı- sat Nazırıdır. Binaenaleyh Hitler Çe- lik miğferler teşkilâtı dağıtmakla, kendi istinat ettiği fırkalardan biri- ne karşı vaziyet almış bulunuyor. Bu şerait altında Hugenberg'in mil- Mi fırkası ile Hitlerin milli sosyalist fırkası o arasındaki vam edebileceği şüphelidir. bir müddetteberi milli fırka ile Hit ler'in fırkası arasında imtizaçsızlık var- dı, Ve bunu da tabii armdır. fırkası ü irmek istiyor. Bunu hakkuk ettirmek için gidilecek yol- da milli fırka ile beraber bir raddeye kadar gidilebilir. Ancak bir radde- ye kadar. Buradan da sonra gidile- cek yollar ayrılıyor. edilen şiddet siyasetinde milli ferka ile Hitler fırkası beraber bilmiş- lerdi. Ancak Hitler sol fırkalar aley- hine olduğu kadar burjuva fırkaları ç nüdü €naleyh faşist Alman devlet içinde yeri olmıyan unsurları ti. Şimdi liberal | kapitmlizm wii edecektir. Milli fırka yüksel sanayiin o harsretli müdafii O olduğu için ergeç Hitlerin milli sosyalist fr- kasıle karşı karşıya gelmek zaruretin de idi. Öyle anlaşılıyor ki, milli | fırkayı kabineden atmak istiyen Hitler, bunu doğrudan doğruya yapacağı yerde, hırka aleyhine alacağı tedbirlerle mil- liyetperverleri izaç ederek kendile- rini kabinden iebar karylmiz İakiym Mi, ki de çekilmekte bir fayda muhakkaktır ki yatında bir âmil olmaktan çıkmış bu- İunuyor. Hitler bu fırkanın yardimile iş başma geçtikten sora evvelâ mil- liyetperv iştirâkile müşterek i olduğu beş aylık hâdiselerin tereyanı karşısında muhakkak olarak kabul edilebilir. Hitler, Almanyada smıf farkı ol maksızın bir millet meydana getir- mek istiyor. İşçi, sermaye sahibi, pro- İeter, burjuva hükümdarlık taraftarı, rümhuriyetçi, katolik, protestan, bu büyük gaye (etrafında — toplatılmak İstiyor. Hitler bu gayeye doğru yü- rürlem, O marksistler ile çarpışmıştır. Yahudiler ile çarpıştı. Sosyal demok- ratlar ile mücadele etti. Katolikler i- Je mücadele devam ediyor. Hitler pek âlâ biliyor ki Katoliklerin bir cephe- i apadır, Ve Papada 1930 konkordatosundan sonra - doğrudan doğruya İtalyanm nüfuzu — altına gir miştir. Binaenaleyh Katoliklik yalnız dini değil, ayni zamanda siyasi bir bu papazın azli meselesi © etrafında siyasi nüfuz mücadelesi vardır. Bina- emaleyh Hitlerin Katoliklik ile mü yalnız. faşist devlet kurmal Yayında dekil, Almanyayı © yabancı de symüfuzundan kurtarmak yolun- Şimdi 109 ehemmiyetli bir adımdır. mücadele Ein mili o fırkasile mesi de Hitlerin hedefe doğru avene <hemmiyetli bir ham- Ahmet ŞÜKRÜ Sahip ve Başmuharriri: 8 inci sene No. 2655 PAZARTESİ Siirt Meb'usu MAHMUT Reisicümhur Hazretleri Darü İânun gençiliği arasında. . Reisicümhur Hz. dünde Darülfünun- daki talebeyi imtihan ettiler Sevr muahedesi, Yunan işgali, Trablus harbi, Balkan muharebesi ve Gazi Hz.nin sualleri Gazi Hz. dün öğleye kadar Dolma- bahçe sarayında meşgul olmuşlar ve akşam saat 16 ya doğru B. M, Meclisi Reisi Kâzım Pç., Afet HE., Seryaver Celâl Bey ve diger yaver beyleri re- fakatlerine alarak otomobille Darül- fünunu şereflendirmişlerdir. Gazi Hz. nin dün Darülfünunu zi- yaret edecekleri malüm olmamasına rağmen pek çok kimseler Divanyolu ve Beyazıt meydanında toplanmışlar. dı. Darülfünunun iç avlusunda yüzler şe talebe Bilyük Şefe intizar ediyon rdı, Gazi Hz, ni taşıyan otomobil uzak: tan başta Darülfünun E- min vekili Tevfik Recep ve Hukuk Fakültesi Reisi Tahir, Umumi Kâtip Etem Akif Beyler ve dizer müderris. ler, Gazi Hz. ni istikbal etmek üzere cümlekapısına inmişlerdi. Reisicümhur Hz., otomobillerinden isnrek kendilerini karşılamıya gelen- Reisicümhur Ha. İmtihandan çıkıyorlar (Devamı 5 inci. sahifede) Gazi Hazretleri Darül fünundan ayrılıyorlar. akm eee mii Londra konferansı yenibir çıkmaza mı giriyor? Amerika Reisicümhurunun para meselesine dair cevabı konferansta inkisarla karşılanmıştır LONDRA, 2 (Heyetle giden arka- daşımızdan ) — Para istikrarı mesele- si yeniden konferansı şiddetle alâka- dar etmektedir. Amerika Reisicümha- runun verdiği ret cevabı konferans mahafilinde türlü türlü tefsir edil. mektedir, Cevap umumiyet itibarile inkisarla karşılanmıştır. Yarınki içtimada Amerika murah- hasının yeni bazı tekliflerde buluna- cağı zannedilmektedir. Bu mesele et- rafında Fransız, İtalya, Belçika, Is- viçre murahhasları arasında da hasu- si temaslar devam ediyor. Amerikanın cevabından sonra İn. gilterenin takip edeceği hareket tar- a beklenmektedir. Ahmet ŞÜKRÜ ... LONDRA, 2 (A. A.) — Amerika heyetinin Londra konferansına verdi- ği resmi bir tebliğde Reisicü: hur M. Roosevelt'in, paraları altın ölçüsüne bağlı devletlerin yaptıkları müşterek | M. Moley bir gazeteci ile görüşüyor tm ölçüsüne bağlı bulunan milletler beşredecekleri müşterek beyanname hakkında İngilisre ile dün (Devamı $ inci sahifede) teklifi bugünkü halile kabul etmediği bildirilmiştir. LONDRA, 2 (AA) Al ktısat Vekili Celâl Bey Pariste Türk» Fransız “dostluğu ihya ediliyor PARİS, 2 (A.A.) — Türkiye İkt sat vekili Celâl Bey dün anat 1425 te try ile Londradan Parise gelmiş- Dostluğun ihyası Listeler bitti Anketin ikinci kısmı da bitmiştir ANKARA,2(A.4.)—T.D.T. .Cemiyetinden: Karşdıklar anketinin ikinci kısmi da dün neşredilen 105 numaralı lis» Türkiye matbualına teşekkürlerini bildirir ve ankete konan (o sözlere karşılık arayan ve bildiren bütün yurttaşlara da ayni duygu ile teşek» kürler eder. 3 TEMMUZ 1933 Avusturyada Hitlercilerın her hangi bir nam altında başka 'bir“Fırka yapmalarına müsaade edilmiyecek. LONDRA, (Konferans salonun- dan) — Cihan iktısat konferansı. nım iki tâli komisyonu, memleketi- mizi en yakından alâkadar eden i- ki mevzu üzerindedir: 1 — İstihsal ile istihlâk arasın. da bir tevazün temini hedefile şe- İİ) ker sanayii hakkında bir takım tah- didat konulmak istenmesi, 2 — Gümrük tarifelerinin tenzi- İİ ti etrafındaki teşebbüs. İİ © Jetihsal ile istihlak tevazün ede- İİ cek diye büyük şeker müstahsilleri İİİ tarafından yapılan teşebbüsü daha evvelki bir mektubumda izah et- miştim. Bugün bu mesele konferan- İİ sın bir tâli komisyonunda et le müzakere edildi.ltalya murahhası, İİ memleketinin siyaseti şu olduğunu izah etti: İstihsal ile istihlâk ara- sında bir tevazün temini, İtalya ş€- ker ihracını siyaset olarak kabul et- memiştir, İstihsalin tahdidinde en ziyade ısrar eden Küba heyetidir. Mese- lenin ehemmiyeti dolayısile mün- hasıran şeker meselesini tetkik et- mek üzere bir komisyon intihap e- “Londra mektupları N Bizi en yakından alâka- dar eden iki mesele 1- Şeker sanayiinin tahdidi 2- Gümrük: tarifelerinin tenzili Türkiye, gümrük tarifeleri noktasından hiç bir devletin vaziyetile kıyas edilemez.. ( Müdür 24518, Yam müdürü 24519 İdare ve Matban 34310 Londra: AHMET ŞÜKRÜ Tevfik Rüştü Bey M. Litvinof ile örüşü, etlerden müteşekkildir: (Devamı $ inci sayıfada) | dilmiştir. Şekör korlayomu şa dev: Rus-İngilizmünasebatın- daki gerginlik kalktı.. Karşılıklı takyidat ta refedildi.. Mahküm İngiliz mühendisleri Lon- dra'ya dönüyorlar Ticari müzakerelere başlandı.. LONDRA, 2 A.A. — Reuter A- jansından: ng yama > tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe re Sovyet sefareti bi anl LE hendis Thornton ile Mac Donald" Kasımpaşa, Bir lise, iki orta Kasımpaşada ortamektep için en mü sait görülen bine: Eski Bahriye Nezareti Boğaz, Hay- mektep açılacak, Fuat Beyin beyanatı kendisile görüşen bir m azl yeni alkağler ve deha Me: 21 maarif işleri hakkında şunları söyle darpaşaya üç yeni mektep