4 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sıhhiye ve Nafia vekilleri memleketin Sıhhat ve Nafia işlerinin umumi vaziyeti hak- kında beyanatta FİATI 5 KURUŞTUR Almanyanın gidişi! Hitlerin politikası Siirt meb'usu: MAHMUT BERLİN (Ba; imizden) — Almanyada milli ihtilâl, her gün da- ha meraklı safha iyor. Hit- İeristler, yarım tedbirlere kanmıyor- lar. Hükümeti, iktidarı ellerinde tut- mak için, tasavvur ettikleri her ma- ö den yıkıyorlar. Onun için kendi teşkilâtları haricinde kalan ne kadar cemiyet ve teşekküller varsa ya ilga, yahut ilhak ediyorlar. Şüp- he yok ki, böyle bir karar ve programın tatbikatında daima müşkülât çıkar. Bu işleri, yalnız kanunların maddelerine dayanarak rmak güçtür. Örfi ve idari kararlar lâzımdır. Tutulan yol budur. Hitler Almanyası, memlekette tam bir vahdet yapmak istiyor. Da- hili niza ve muhalefeti ortadan kal- 'dırmak kararmdadır. Umumi haya- un bugünkü şeraiti içinde bu sisteme bir şey denemez. Hele Almanya gibi dahilde ve hariçte namütenahi zor- Tuklar içinde çırpınan bir memleket için her şeyden evvel siyasi vahdet lâzumdır. Baş ü kası ve teşkilâtı aleyhinde alınan ted- birler, her tarafta, hattâ memleket haricinde bile hüsnü telâkki edildi. Şimdi komünist teşkilâtı artık yaşa- mıyor; fakat komünistlerden sonra çelik miğferlilere, Alman Milk fır. kasına, Sosyal Demokrat fırkasma karşı alman vaziyet; bir çok Alman vatandaşlarını. birlik cephesinden a- yarıyor. Meselâ Sosyal Demokrat fır reisleri doğrudan doğruya hain ilân edilmiştir. Şamsolye Hitler, doğrudan doğru- ya tek fırka esasma gidiyor. Eğer bu- na muvaffak oluran, neticenin Al man davası lehinde olacağına şüphe yoktur. Müttehit, müşterek ideal et- rafında toplanmış, esasında olğun bir millet halinde Almanya, harici poli- tikasında da daha çok müessir ola- bilir. Umumi endişe; bu kadar geniş, şiddetli bir politikanın tatbiki halin- de bile arzu edilen neticeyi alama- mak ihtimali etrafmda toplanıyor. Yoksa hiç bir zaman, hiç bir memle- kette ihtilâl prensiplerinin, mlahat programmım tatbiki umumu memnun etmiş değildir. Almanya da başka türlü olamazdı. propagandaya i yorlar. Propaganda hezaretinin teş- kilâtı geniştir. Hitleristler, i > ye işlerini halin Değ gürültü ve heyecan ile anlatmağa ça- komünist teşkilâtı. iktifa etmi te devam ediyorlar. iri günü, komünistlerin bayramıdır. Hit- ler Almanyası, her Mayısın birinci gününü milli mesai günü olarak ilân etmiştir. M. Hitler nutuklarmın birinde 2 izim bu hareketimiz yalnız asyonal değildir. Biz, ayni zaman- eğe racağız. Zengin, fakir, amele, pat- ron. Bunlarm hepsinin teşriki mesa- isini temin edeceğiz. Almanyada yal- niz işe hürmet edilecek.. Burada yal- nız İş aristolerasisi » değildir. Ayni zamanda işsizlere iş bulmak ta vardır. Geçen sene mevcu- du altı milyon adam olan işsizlerin miktarı bu sene beş milyona inmiştir. Hükümet bir taraftan sanayie İş ve sipariş bulmak için çalışırken, di- ğer taraftan ziraat cephesinde mü- him kararlar almakta ve bazı ıslahat yapmaktadır: Bir çok zirai maddele- rin — gömrüklerini arttırmak; çiftçi lerin borçtan kurtarılması için bazı kararlar ve tedbirler almak, vatan- daşm toprakları üzerindeki tasarruf haklarını daha ziyade takviye etmek &ibi tedbirler bu Sümledendir. a Hükümet, sanayi siparişlerinin arttırılması için de bazı tedbirler almış- tır. Bu işiçin ayırdığı bir milyon marklık tahsisat sayesinde yeni sipa- Tişler temin etmiştir. Yeni sipariş ve- renlere gösterilen vergi kolaylıkları İyi neticeler vermektedir. Dee arı ve posla telgraf idareleri gibi Pürük de sanayie mühim iparişler vermek suretiyle, işsizlere it bulmak ve sanayii ataletten kur- irmak yolunda hükümetin faaliye- te, Jardım ediy e 1 değildir. Fakat v8 muhakkak ki, bu kadar mahdut daha (7 zamandan ve hâdiselerden ları tan” 9k seyler bekliyen Alman- zaktır <miyle tatmin etmekten W- Reisici mai 4 isicümbur Hindenburg'un ağır isin ölüm ğu anlaşılıyor, İhtiyar re- li yazi nü halinde Almanyada da ve M: Yine olur? Anlaşıldığına &ö- ihtimali de pilhasa bu vaziyeti ve (Dep, 1öZ önüne alarak şimdi vamı 5 inci sahifede) bulundular. © Bine Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT sene No. 2656 4 TEMMUZ 1933— Selânikte yapılan intihabın kat'i neticelerine göre Venize- los taraftarları nisbi bir ekse- riyet kazandılar. vie Müdür 24318, Yarı müdürü 24319 İdare ve Matben 24310 gg İŞ NM LONDRA, 3 (Heyetle bera- ber giden arkadaşımızdan: “müs taceldir,,) — Amerikanın istik- Tara yanaşmaması üzerine kon- ferans nihayet bilfül inkıtaa uğ- radı. Bugün tâli komisyonlar top- landılar, fakat hiç bir şey müza- kere etmeden dağıldılar. Hattâ İsviçre Başmurahhası M. Stucki tâli komisyonda elini şiddetle masaya vurup, hiç bir iş becere- EN 1 | miyeceği anlaşılan bu konferan- | sın artık dağılmasını istedi. İngiliz Başvekilinin bu defa konferansın saplandığı yeni çık- mazı nasıl düzeltebileceği câyi- sual görülüyor. Söylendi . re, perşembeye kadar müzakere olmıyacaktır. Bu det zarfında konferansın girdi, müphem safhanın tenevvür e- deceğine dair ortada bir alâmet Rusya Hariciye Komiseri M. Litvino # İngiliz Hariciye Nazırı Sir John Si. monla yaptığı ilk temastan çıktıktan 8 onra gazetecilere beyanatta bulunuyor. Ne Amerika, ne Fransa dediklerinden şaşmıyorlar| Mütearrızın tarifi anlaşmasında Tevfik Rüştü Bey M. Paul Boncour'u tebrik PARİS,3. A. A. — jansı bildiriyor : Mutaarrızın tarifine dair Lond- rada imzalanan anlaşma hakkın- da yarı resmi bir tebliğ yapılmış. tır. Bu tebliğe göre M. Paul Bon- cour ile uzun bir görüşme yapan Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey, kendisini, anlaşmanın yapılması için sarfettiği gayret Havas A- etti lerden dolayi tebrik etmiştir. PARIS, 3. A.A. — jansı, Sovyet Rusya ile, Baltik devletleri, Polonya, Küçük itilâf devletleri ve Türkiye arasında mu taarrızın tarifi hakkında yapılan bir anlaşma üzerine yarı resmi bir tebliğ yapmaktadır. Tebliğe göre, anlaşma, Fransız (Devamı 5 inci sahifede) Sümer-Bank hazırlıkları Kadrolar: hazırlandı, pek yakında devir muamelesine başlanıyor Sumer - Bank Umum Müdürü Nuruk lah Esat B. dün akşamki trenle Ankara- ya gitmiştir. Nurullah Esat B. in kendi. sile görüşen muharririmize verdiği ma- Mmata nazaran, Sanayi Kredi Bankası- nın Sumer » Bank'a devri hazırlıkları, i bitmiştir.Önümüzdeki pazar fil başlıyacaklardır. Ticaret umum mü- | dürü Naki B. de Sofya'dan avdetinde bu mesaiye iştirak edecektir. Bankanın kadroları hazırlanmış ve Nu- rullah Esat B. tarafmdan İktısat Vekü- İetinin tasdikine arzedilmek üzere dün akşam Ankara'ya göl tür. Sumer » Bank kadrosu, Sanayi li Bankası ve Sanayi ofisi kadrolarından bir az da- ba geniştir. Bunun sebebi de, Sumer - Bank'ın merkezi Ankara ve şubesi İs- tanbul'da bulunacağı ve daha geniş işler. le meşgul olacağıdır. Bankanın idare meclisi de seçilmiştir. (Devami 5 inci sahifede) Uluköyde kurabiyeci U. Müdür Narullah Esat Bey Şerif Babanın gece evine girerek 500 lirasını 80- yan Bayram Çavuş, Emin, Demir Ali hakkındaki tahkikata devam edilmek- tedir. Soygunculârn bugün adliyeye verilmeleri muhtemeldir. Resmimiz bu şerirleri göstermektedir. »m« yoktur. Fransızlar noktainazar- İarından kıl kadar inhiraf et mek istemiyorlar. Amerikalılar da istikrar bahsini nafile yere unuttarmıya çalıştılar. En niha- yet inkıta oldu. Ruslarla bir misak imzalıyoruz LONDRA, 3 (Heyetle bera- ber giden arkadaşımızdan) — ANAYA AAA ANA GLA AAA ANA AAA AAA AYNA ERAS AAA O EYES AOEONAKOD YEKA DUE Gazi Hz. İSTANBUL, 3 ALA. — Reisicümhur Hazretleri bugün saat 16'da Sakarya motörü ile Boğazda bir gezinti yapmış lar ve saat 19 da saraya avdet buyur- muşlardır.. ©, , Binicilik müsabakalarına iştirak için bugün şehrimize gelmiş bulunan Bul- gar suvari zabitleri, Reisicümhur Haz- retlerini arzı tazimat için Dol sarayına gitmişler ve defteri mahsusu imza etmişlerdi Nafia işlerimiz Her iki vekil bugünkü vaziyeti anlatıyorlar Sıhhiye ve Nafia Vekillerimiz Refik ve Hilmi Beyler "ANKARA, 3. A. A. — Nafia Ve kili Hilmi Bey, yeni yaptırılacak il iyle limanlarımızın in- #aati ve Haydarpaşa - Sirkeci rasında tesis olunacak fribot işi etrafında bir muharririmize şu be- yanatta bulunmuştur: — Filyos - Ereğli, (Antalya - Afyon demiryollariyle Ereğli, Mer sin limanlarının inşaatı ve Hay- darpaşa - Sirkeci arasında fribot tesisi işi üzerinde müttehit alman inşaatı ve sanayi guruplariyle gö- rüşmekteyiz. Henüz bir neticeye varılmamış olmakla beraber, mev zuu bahis işlerin (o yapılması Ve bunlara ait malzemenin verilmesi hususundaki müzakerelerimiz nor (Devam: 5 inci sahifede) Kılavuzluk Ücretleri tarifesi | Mülga Seyrisefain'den ayrılan Kıla- vazluk Müdürlüğü, Deniz Ticaret Mü- dürlüğü ( binasında faaliyete geçmiş ve kılavuz Ücretlerine ait yeni tarife de tat bika başlanmıştır. tonilâtoya kadar me. rakibi kılavuz üc retinden istisnn et miştir. Buna muka M. NECDET B. bil 1000 sayti safi tonilâtonun fevkinde ki merakipten alınan kılavuzluk ücreti bir az tezyit edilmiştir. Kılavuzluk Müdürlüğünü de Vekâ- leten Deniz Ticaret Müdürü Müfit Nec- det B. ifa etmektedir. | | | Komşumuz Rusya ile Londrada yeni bir misak imzalıyoruz Tevfik Rüştü Bey Paristen sonra Viyana ve Romaya da uğrayarak M. Dolfuss ve M. Mussolini ile memleketimizi alâkadar eden meseleleri de görüşecek rek bir anlaşmıya çalışmaktan ziyade, hazır Londrada toplan» mış muhtelif memleket murah- hasları arasında hususi anlaş- malara müsait bir zemin hazır. lamış oldu. Ruslar İngiltere ile anlaştık- tan sonra, biri Küçük itilâf dev- letleri, digeri de komştularile ol- mak üzere, iki misak daha imza- Konferans son günlerde müşte- | Londra mektupları Gümrük tarifeleri nasıl lıyor. Komşularile imzalıyacağı misakta biz de varız. LONDRA, 3 (Heyetle bera- ber giden arkadaşımızdan), — Tevfik Rüştü B. hareket | etti. Paristen sonra Viyana ve Roma- da bir müddet kalarak bu mem- ieketlerin siyasi adamları ile de görüşecek ve Romadan Anka- raya dönecektir. Ahmet ŞUKRÜ AAA ALLA AAA AA tetkik ediliyor? 15 türlü şarapla çekilen Belediye Lordu ziyafetinde sahneler. Maliye komisyonunda borçlu devletler hesabına yapılan dikkate şayan iki teklif LONDRA (Konferans salonun- dan) — Kontenjantmanı tedricen kaldırmak için en muvafık formü- lü şimdiye kadar tebellür etmiş o- lan kanaatlerden mülhem olarak bir tahrir komitesi hazırlıyacağını bildirmiştim. O Bu © müstakbel mesaiye esas olacak bu formül ha- zrlanmcaya kadar ayni tali komi- te bu günden itibaren tarife me- selesini ciddiyetle tetkike başla” mıştır. Tarifelerin 4 kısma ayrılarak tetkiki riyasetçe teklif edilmiştir: 1 — Sanayii himaye eden tari feler. 2 — Ziraati himaye eden tari- feler. 3 — Varidat teminini istihdaf <den mali tarifeler. 4 — Borçlu devletler tarafın. 'dan borçların tesviyesini kolay- laştırmağa matuf tarifeler. 'Tarifelerin esbabı mucibelerini tamik ederek (tetkiki usul olarak kabul edilmiştir. Bu günün en mü- Misafirlerimiz Bulgar süvari zabitleri Londra: AHMET ŞÜKRÜ M. Mac Donald M. J. H. Tomas ve Ravengo ile görüşüyor him bâdisesi Amerika heyeti mu- rahhasasının tarife meselesi hak- kında iktisat komitesinde yapmış olduğu beyanattır. istasyon ve Dolmabahçe sarayında. . Bulgar süvari zabitleri dün Sofyadan geldiler Misafirler hudutta karşılandılar ve : beraberlerinde Şehrimizde tertip edilen mani lr atlı müsabakalara iştirak ede. cek olan Bulgar süvari o zabitleri dün sabah şehrimize gelmişler. dir. Bulgar zabitleri hudutta er- kâni harbiye ka; w Kadri ve Binbaşi Avni B. ler tarafından karşılanmışlardır. Bulgar dostlarımız Sirkeci istas da Süvari müfettişi Mur- sel Pş. ile Süvari Binicilik mekte 16 at getirdiler bi muallim ve zabitleri “ve Bül- gar sefiri M. Antonoff tarafların dan karşılanmışlar ve Tokatliyan oteline misafir olmuşlardır. Bulgar zabitleri süvari jandar- ma alay kumandanı Miralay Gil koff'un idaresi altinda 15 kişiden ibarettir. Bunlardan ikisi jüri aza- sı olup diğer on ikisi müsabakaya iştirak edecektir. Jüri azası Kral (Devamı $ inci sahifede)