4 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

4 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

EKEKIN Göüzü © HA CYERSESSU L AĞA HAPKEPN DİET Son Posta ea — — SALI — 4 Temmuz 1933 — 20203 — Fit Sikaraş Darülfünunun İdarî Kadrosu,, 5* Dervis H. Diyor Kit Meslekte En Fena Buldu- Aynen İpka Edildi ğum Şey Kadın Olmaktır Darülfünun Emini Ve Fakülte Reisleri- İdare işleri telelonu Sene 3 1056 Yam işleri telefonu “Ben kadınlar arasında edip olarak yalnız Halide Hanımı” şair olarak ta İhsan Raifi Tanırım,, nin Vaziyetinde Değişiklik Yoktur Ankara, 4 (Hususi) — Darül- fünnnun ıslahı dolayısile Profesör Malş tarafından tanzim edilen ve müderrislerin vaziyetlerini tesbit eden Darülfünun kadrosu Maarif Vekâleti tarafından tetkik edil- mektedir. Vekâletin 15 ağustosa kadar tetkikatını bitirip yeni kad- royu tebliğ etmesi muhtemeldir. Ancak Darülfünmun — ıslahı hakkındaki kanunun bir madde- sine göre İstanbul Üniversitesi ağustos birde tesis edilmiş olacak ve Üniversite bir sene müddetle muvakkat bir tedris ve idare kad- rosile idare edilecektir. Maarif Vekâleti Darülfünunun şimdiki idare kadrosunu aynen pika et- miştir. Bu suretle şimdiki Darül- fünun Emini ve muhtelif fakülte- ler reislerile, diğer idari unsurlar bir sene müddetle muvakkaten vazife göreceklerdir. Bu suretle, teşrinievvelde — yeni Darülfünun Emini seçilmesi işı' de mevzubahs Darülfünun Emanetinin eski içtimalarından tinde fakülte reislerinden mürek- kep idari bir komisyon teşekkül edecek ve Vekâletin vereceği emirler dairesinde faaliyette bu- hanacaktır. Muvakkat idare he- yeti Darülfünun varidatını tahsile ve Maarif Vekâletinin göstere- ceği bir bazkaya tevdi ve Maa- rif Vekâleti namına hibe ve te- |değildir.Darülfünun Emininin riyase-| berru kabul edecektir. Darüfünunun yeni ve muvak- kat tedris - kadrosuna gelince, kadroda yeni müderris ve mual- limler — bulunmaktadır. — Mevcut müderrislerden bir kısmı müder- rislikten ayrılacaklar ve Darülfü- nunda teşkil edilmek üzere olan telif ve tercüme heyetine nak- ledileceklerdir. Fransa ile Yeni Bir. Anlaşması Yapılacak İktısat Vekili Celâl Bey Pariste Mühim Temaslar Yapmaktadır Ankara, 4 ( Hususi ) — Lon- dradan Parise dönen İktısat Ve- kilimiz Celâl Bey Pariste mühim temaslarda bulunmaktadır. Celâl Beyin Pariste yaptığı bu temasların, Fransa ve Suriye ile yapılacak olan yeni ticaret muka- velesine bir zemin hazırlamak gayesine matuf olduğu tahmin edilmektedir. Diğer — taraftan Fransa ile Türkiye arasında 29 ağustos 929 tarihinde aktedilen ticaret muka- velesi 13 şubat 933 tarihinde Fransa hükümeti tarafından fes- hedilmiş ve bu vaziyet hüküme- timize bildirilmiştir. Bu vaziyete göre mukavelenin fesih tarihin- den itibaren 6 ay sonra yani 13 ağustos tarihinde mer'iyet mev- künden kalkması icap etmekte- dır Bu muddehn hılammı 40 Colâl B. — gün gibi kısa bir zaman kalmıştır. Fransaya yaptığımız - ihracat umum ihracatımızın yüzde onunu teşkil etmektedir. Son Türk-Fransız anlaşmala- rı ve Celâl Beyin Paristeki temas- ları neticesinde bu kısa müddet zarfında; her iki memleketin müş- terek menfaatlerine uygun yeni bir ticaret mukavelesi akti kuv- vetle muhtemeldir, Bundan başka Suriye fevka- lâde komiserliği 15 mayıstan iti- baren hububat ithalâtına yüksek gümrük tarifesi tatbikine başla- mıştır. Bu meyanda bizim buğday, yulaf, arpa, çavdar, mısır ihra- catımız da bu yeni tarifeden mü- teessir olmaktadır. Suriye bütün hububat ihracatımızın yüzde ye- “aini almaktadır. Bu hususta da Suriye ile bir anlaşma zemini bulunması muhtemeldir. Dünkülerin Romanı Nedir ? Burhan Cahit Beye, romanının ©rini verirken sorduk. O da anlattı : — “Bu roman 1908 de başlayan ilk Türk in- kilâbında yer alan komite neslinin macerasıdır,, , ledi. “Bu nmesil dün ile bugün arasında bir köprü vazifesi görmüştür. Bugünden ziyade düne meyle- derek topal, sakat bir devrin kahramanı olmuştur. Siyasi tarih bu devrin ana hatlarını kaydedecektir. akat Türk romancısı yaşadığı bu devirlerin gizli köşelerine doğru baktığı zaman hem kendi mes- ilk müsvedde- leğine, hem de tarihe yarayacak çok manzaralar görebilir. Ben size bu hummalı fakat kararsız ve istikametsiz devrin ,bir sayfasmı anlatacağım,, Dünkülerin Romanı Burhan Cahit Beyin yekdiğerinden güzel eser- leri arasında en eyisi, en zevklisi, en heyecanlısı olacaktır.' Perşembeyi Bekleyiniz Ticaret Halk Okuyor, Fa":ıt Kıtap Almıyor Babıâlinin bütün muharrirleri- nin Suat Derviş Hanım gibi Son Postada işleri olsaydı da sık sık uğrasalardı ben, bir müstantik gibi gelenin gidenin ifadesini oturduğum yerde alacaktım ve matbaa matbaa dolaşmayacaktım, — Gitmeden evvel lütfen bana uğrar mısınız Suat Hanım? Size söyliyeceklerim var! — Olur efendim! x — Şimdiye kadar kaç eser yazdınız ? — A, sizin söyleyecekleriniz değil soracaklarınız varmış. — Yok, söyleyeceklerim de var amma, onları söyleyebilmek için bazı suallerimin cevaplarını almaklığım lâzım! — Tuhaf şey, merakım artı- yor ! — Tabii nihayet kadınsınız! Merakınızı gidermek için yegâne çare çabuk cevap vermektir! Suat Hanım, ufak parmakla- rile, cem yapmasını yeni öğre- nen bir çocuk safiyetile eserlerini hasapladı : — Küçük büyük on tane ro- man... Almanya'da da çok, amma çok büyük bir romanım çıktı. Sııat Hanım, bu Almanyı da eeeti Suat Derelş H. çıkan romanının büyüklüğünü iki kolunu — elinden geldiği kadar açarak tarif ettikten sonra: — Kitap halinde çıkmamış bir sürü de küçük hikâyelerim var- dır! dedi... — Eserlerinizden ne dınız? — Ocoo, bunların sizin söyli- yeceklerinizle ne münasebetleri olduğunu kestiremiyorum. Maa- ( Devamı 8 inci sayfada ) kazan- Bir Adam Kadın Kıyafeti- ne Girerek Cinayet Yaptı Bursa (Temmııı)î Burada ;rip bir katil vak'ası olmuştur. Fetiyekizik köyünden Eyüp isminde biri, ötedenberi arası açık bulunan üvey annesini vurmuştur. Eyüp üvey annesini vurmak için evvelâ kadın kıyafetine girmiş, çarşaf giymiş, peçe takmış ve on- dan sonra üvey annesinin evine bir misafir gibi girmiştir. Vak'a mahalline Müddeiumumi Muavini Fahri, Beyle Tabibiadli Salih Hâ- şim Bey gitmişler ve kadıncağızın Eyüp tarafından öldürüldüğü tıhakkuk etmiştir Katil yıkılınırık Adliyeye verilmiştir. Rulgar Zabıtlerı Geldiıerv Türk ve Bulgar zabitleri ara- sında yapılacak binicilik müsaba- kasına iştirak edecek olan Bul- gar zabitleri dün şehrimize gel- diler ve süvari müfettişi Mürsel Paşa ile Binicilik Mektebi Mü- dür ve muallimleri ve birkısım talebeleri tarafından karşılandılar. Istikbalde bundan bıçlıı bıledlyı namına Hâmit B. He Turing ku- lüp namına da Ekrem Rüştü B. ve Bulgar sefiri hazır bulundular. Müsabakanın iki cuma günü yapılacak ve o gün bundan bağ: ka mühim r faaliyeti olmy caktır. Mıııxııhh 16 ıdl'-